eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر آن كسى پيش خدا بيشتر و پيش خدا محبوب‌تر است كه به رفيق خود باشد، يعنى رفق او، رفاقت او، او، او بيشتر باشد. 🔸رفتار بعضى، چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در محيط كار، چه با زيردست، با بالادست، با مردم كوچه و بازار، رفق‌آميز است، با ملايمت رفتار ميكنند 🔸نه اينكه از حقّ خودشان كوتاه مى‌آيند يا اينكه بر روى چشم ميپوشند يا و نميكنند؛ نه، همه اين كارهاى واجب را انجام ميدهند، منتها با رفق، با مدارا، با ، ، بدون دست زدن به رفتارهاى نامناسب. 🔸بعضى بعكسِ اين هستند؛ چه در رفتارهاى خانوادگى، چه در بيرون و محل کار، بنايشان بر است؛ ، ، ؛ اينها همه انواع ناسازگارى است. بهانه‌گيرى‌هاى بيخود در محيط اجتماعى دارند، در ناسازگارند، بناى بر همراهى و رفق و مدارا و مانند اينها ندارند اين است عند الله تعالی و آن اوّلى و محبوب 🔸حالا در اين روايت دو نفر را مثال زده و بيان فرموده است امّا اين فقط مثال است؛ در مجموعه‌ى رفتارهاى اجتماعى، اين معنا وجود دارد. 🔰 ، 10/9/83؛با کمی تلخیص : «أحَبُّهُما إلى اللّٰهِ عز و جل أرفَقَهُما بصاحِبِه» 📌پ.ن: آیا این شاخص برای مسئولیت مهمی چون ، لازم و ضروری است؟ چگونه میتوان در تشخیص این شاخص، مرز آن را با عدم همراهی با باندهای قدرت و ثروت مشخص نمود؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر
✳️ برای اینکه معنای و مدارا در و بین قوا خوب معنا بشه، تامل در این عبارات کمک کننده است: 🔹«توصیه من با قوه‌ى مجريه است. نبايستى كار را جورى تنظيم كرد، جورى پيش برد كه معنايش و باشد؛ اين در بيرون، روى مردم، خيلى تأثيراتش بد است. گاهى ديده مى‌شود كه مثلاً در مجلس، در يك نطقى، در يك اظهار نظرى، يك حرفى زده مى‌شود. اگر خداى نكرده حرفى باشد كه كسى را يا جمعى را متهم كند، جبرانش به‌آسانى ممكن نيست؛ مردم را نااميد مى‌كند. 🔹نگوئيد فلان ضعف و فلان ضعف وجود دارد. بنده به ضعفها آگاهم. با وجود اين ضعفها، آن چيزى كه امروز در قوه‌ى مجريه وجود دارد، يك و مطلوب است. در كشور دارد كار انجام مى‌گيرد. خب، بايستى كرد، بايد كمك كرد؛ هم مجلس كمك كند به دولت، هم دولت كمك كند به مجلس؛ هم قانون فصل الخطاب است براى عمل دولت، هم گرايشهاى دولت و تشخيصهاى دولت يك اشاره است به قانونگذار براى كيفيت قانون‌گذارى. 🔹اين مسئله با منافات ندارد. من نماينده‌ى مجلس هم بودم، رئيس دولت هم بودم؛ من هر دو جا را تجربه كردم. در طول اين سالهاى متمادى هم، هم مجالس را ديدم، هم دولتها را ديدم. هيچ اشكالى ندارد كه يك مجلسى قانون صحيح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظيم كند كه براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممكن باشد، آسان باشد. 🔹انسان نگاه كند ببيند دولت چه جورى مى‌تواند عمل كند، چه جورى بهتر مى‌تواند عمل كند، چه جورى آسان‌تر مى‌تواند عمل كند، قانون را تنظيم كند و در اين مجرا بيندازد؛ اين ممكن است، هيچ اشكالى هم ندارد. از آن طرف هم وقتى قانون تهيه شد، منجّز شد، دولت موظف است با همه‌ى وجود، با همه‌ى قوا، بدون بهانه‌گيرى، طبق آن قانون عمل كند. دو طرف قضيه، اين‌جورى است؛ يعنى هر دو مى‌توانند به هم كمك كنند، هم‌افزائى كنند؛ 🔹اگر چنانچه از هر دو طرف يك بهانه‌هائى اتفاق افتاد؛ اين‌طرف گفت نه، اين قانون را چون دولت اين‌جورى مى‌خواهد، ما نمى‌كنيم؛ آن طرف هم گفت چون اين قانون، اين گوشه‌اش كج است، ما هم زير بار نمى‌رويم؛ خب، اينكه نمى‌شود؛ اوضاع مملكت نمى‌چرخد. 🔹، خوب است؛ رفق، همسازى، ، مدارا. در باب رفق رواياتى داريم. رفق يعنى سازگارى؛ انسان نشان بدهد. آن كه آدم نبايد با او سازش كند، دشمن است؛ آدم با دوست بايد سازگارى نشان دهد. بالاخره بايد كنند؛ يك چيزى را اين از آن تحمل كند، يك چيزى را آن از اين تحمل كند. 🔰 ،8/3/90، با کمی تصرف 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده 🔸در تفسیر منسوب به (ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که (ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب (ع) که يكى از آنها را گزیده بود و دیگری را نیز نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند. 🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند. پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند. 🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط‍‌ بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد. 🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود: فلانی يادت مى‌آيد فلان روز كه فلان كس به ، چون ما را ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز و وظیفه تو دفاع از سلمان بود چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت. اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی. 🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد. 🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت: يادت هست وقتى خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند. اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و بدهد و او را و آزار بدهد و مرا نیز و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی. 🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود. 🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود. 📎: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه‏» 📌پ.ن: این روایت اشاره به های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمی‌رسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او می‌شود، هم گناه است. و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود. تشخیص صحیح این مسئله، است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شاخص، حق است، نه اشخاص 🔸حضرت میفرماید: حرف حق را بپذیر ولو اینکه آن شخص خود عامل به آن نباشد. چون ملاک است، نه . گاهی از دوست یا شخصی، حرف درستی میشنویم و اراده میکنیم عمل کنیم اما وقتی میبینیم او خود هم عمل نمیکند، ما هم سست شده و رها میکنیم. 🔸حضرت اینجا به ما یاد میدهد اینگونه نباشید، وقتی حرف حقی شنیدی، اخذ کن و کاری نداشته باش خودش عمل میکند یا نه، هرچند عمل آن شخص اثر گذار است اما نباید برای ما این باشد. 🔸 خوب است ولو گوینده خودش راستگو نباشد. خوب است ولو اینکه گوینده خودش قانع نباشد. خوب است ولو آنکه شخص دعوت کننده به آن خود ساده زیست نباشد. 🔸حرف خوب از هر که شنیدیم، بگیریم و بکار بندیم، هر چند که گوینده خود به آن عمل نکند. 🔸پس اگر و و ، آنگونه که میگویند، نبودند، قرار نیست ما هم زیر میز زده و از آنها تبعیت کنیم. ➕: «خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 به نظرتان علت و ریشه این اختلاف که شیعه، شیعه را تکفیر میکند چیست؟ در روایات دیگری هم داریم که در آخرالزمان بین شیعیان درگیری و تنش شدید خواهد شد، به نحوی که یکدیگر را تکفیر میکنند، خب علت چیست؟ سر فرصت کمی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت ➕: «يَتفِلَ بَعضُكُم في وُجوهِ بَعض» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آه از جنایت النصیرات ... آه از تکه نانی که بعد از روزها فرصت نشد تا قدری از گرسنگی اش بکاهد ... آه از ظلم ظالم و از اشک مظلوم ... آه از روزمره گی و فراموش کاری ما ... چرا دعا نمی کنیم ... چرا استغاثه نمیکنیم ... چرا با سیل صلوات و توسل بنیان دشمن را نمی کنیم ... آقای مظلومان عالم به مظلومیت مادرت مظلوم غزه را دریاب ...
💠راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین 🔸در این آیه شریفه(کهف:6)، شاهد عجیب پیامبر حتی نسبت به ، و هستیم، به حدی که خود خدا نیز از این حد دلسوزی دیگر کُفری شده و میگوید: پیامبر من، نکند میخواهی به خاطر اینکه اینها به حرف تو ایمان نمی آورند، از شدت اندوه خودت رو کنی! 🔸از این نکته باید آموخت، رهبر و ، باید باشد. این شیوه، شیوه ای است که امروز نیز باید جلوی چشم ما باشد و امروز چقدر محتاج این نگاهیم. 🔸به خصوص اینکه خیلی از مردم ما حقیقتا معاند هم نیستند، درحالی که پیامبر همین شیوه را حتی نسبت به معاندین هم داشت. البته خداوند وقتی دید پیامبرش در این مشی آنقدر پیشتاز است که دیگر دارد به خودش آسیب میزند لذا تاکید میکند که اینقدرش دیگر جا ندارد و لازم نیست و اصلا بر عهده تو نیست. 🔸این آیه پاسخی است به کسانی که دین اسلام را ، و پیامبر را شخصی میدانند، که البته آنها هدفی ندارند الا و چهره واقعی اسلام. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
مرحوم در رجالش ص586 گزارشی خاصتا برای امروز دارد. میگوید را در عرفه دیدم درحالی که زیاد درحال راز و نیاز بود. به او گفتم خداوند تلاش امروزت را دید. عبدالله گفت: به خدا قسم در اینجا حتی یک دعا برای خود نکردم و تماما دعایم برای دیگر مومنین بود چرا که از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود پشت سرشان دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان [که یقیناً مستجاب است] دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر! https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
💠 اصل رشد در خانواده 🔸با اینکه روایت در منابع اهل سنت آمده اما محتوای آن ما را به نکته مهمی توجه میدهد که در منابع شیعه(1) نیز به آن تاکید شده و آن این است که در بستر باید تحقق یابد، نه . 🔸قرار نیست همه بسترها را فراهم کند تا فقط و فقط رشد کند، بلکه مرد نیز باید علاوه بر اینکه خود رشد میکند، بستر را برای رشد همسر نیز فراهم کند. نسبت به نیز همین مسئله صادق است. 🔸این نکته یکی از آسیب های شایع خصوصا در خانواده های مذهبی است. عموما برنامه و طرحی برای رشد همسر وجود ندارد و این خود را در ادامه زندگی و خصوصا در بزنگاه ها نشان خواهد داد و همین تبدیل به مانعی مهم و جدی بر سر حرکت و رشد شوهر خواهد شد. 🔸لذا پیامبر اکرم در اینجا تاکید میکنند: ➕خداونـد بیامــرزد مـردى را کـه نیمه شـب برمى خیزد و مى خوانَــد و همســرش را بیــدار مى کنــد و اگــر زنــش برنمى خیــزد، مــرد بــه صورتــش مهربانانــه آب مى پاشــد؛ ➕پــروردگار بیامـرزد زنـى را کــه شــب برمى خیــزد و نمــاز شـب مى خوانــد و شـوهرش را بیــدار مى کنــد. و اگــر شـوهرش برنمى خیـزد، بــه صورتــش مهربانانــه آب میپاشـد. : «فإن أبىٰ نَضَحَت في وَجهِهِ الماء» 📌پ.ن: آیا ما نیز به فکر تعالی همسر خود هستیم؟ برای رشد همسر خود چه طرح و برنامه ای داریم؟ شاید لازم باشد کمی بیشتر به این مسئله بپردازیم. ....... (1) مثلا در مجمع البیان ج8 ص561 شبیه این گزارش آمده که اگر مرد برای نماز شب، همسرش را بیدار کند چقدر اجر خواهند برد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍