💠 تک خوری ممنوع
🔺در این حدیث قدسی دارد که #حضرت_داوود به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟
🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و #مردم، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام.
🔸خدای متعال به او وحی کرد:
داوود! به سوی #مردم خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من #فراری است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک #گنهکار را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم.
➕#کلید_واژه: «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا»
📌پ.ن: خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟ اصلا برا این کار، احساس وظیفه میکنیم؟
حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟
حقیقتا کار سختی است، خود را وقف دیگران کردن...
📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍
💠 اهالی تپه ندبه در کربلا
🔸 #تاريخ_طبري عن سعد بن عبيدة: إنَّ أشياخا مِن أهلِ الكوفَةِ لَوُقوفٌ عَلَى التَّلِّ يَبكونَ، و يَقولونَ: اللّهُمَّ أنزِل نَصرَكَ. قالَ: قُلتُ: يا أعداءَ اللّهِ! ألا تَنزِلونَ فَتَنصُرونَهُ.
🔹 این گزارش تاریخ، گزارشی است عجیب و بس #عبرت_انگیز در ماجرای کربلا!
براساس این دسته گزارشات، در کربلا دو دسته حاضر نبودند، بلکه سه دسته حاضر بودند:
1️⃣ یک دسته سپاهیان عمر بن سعد
2️⃣ یک دسته کاروانیان سیدالشهدا ع
3️⃣ یک دسته #اهالی_تپه_ندبه،
🔸 تاریخ طبری در معرفی دسته سوم میگوید: در کربلا، برخى بزرگان كوفه، بر تپّهاى ايستاده بودند و برای سیدالشهدا ع مىگريستند و مىگفتند: خدايا! خودت حسین را #نصرت بده و کمکش کن.
گفتم: اى دشمنان خدا! خب چرا پايين نمىآييد و حسین ع را يارى نمىدهيد؟!
🔹 شاید اینگونه تصور شود که صرفا این دسته، برخی از مردم و بزرگان کوفه بودند اما نکته مهم آن است که این رفتار، یک #پدیده_اجتماعی است که درون هرکدام از ما همین امروز هم وجود دارد،
لذا تحلیل این دسته، برای امروز ما بسیار لازم و ضروری است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحابش در روز عاشورا
🔸 معانى الأخبار از امام زين العابدين عليه السلام: چون كار نبرد بر حسين عليه السلام سخت شد، همراهانش به او نگريستند و او حالى متفاوت داشت.
همراهانش هر چه كار سختتر مىشد، رنگشان دگرگون مىشد و مضطرب مىشدند و دلهايشان به تپش مىافتاد، اما امام و برخى ياران ويژهاش رنگشان، گلگون مىشد و اندامشان آرامش مىيافت و جانهايشان، قرار مىگرفت.
🔸 برخى به برخى ديگر گفتند: بنگريد كه او باكى از مرگ ندارد! حسين عليه السلام به آنان فرمود:
➖ «اى بزرگزادگان! شكيبا باشيد. #مرگ، جز پلى نيست كه شما را از سختى و ناخوشى، به سوى بهشتِ پُرگستره و نعمتِ جاويدان، عبور مىدهد.
كدامتان خوش ندارد كه از #زندان به #قصر منتقل شود؟! و آن براى دشمنانتان، مانند انتقال از قصر به زندان و شكنجه شدن است.
➖ پدرم از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم نقل كرد: «إنَّ الدُّنيا سِجنُ المُؤمِنِ و جَنَّةُ الكافِرِ، وَ المَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم، و جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحيمِهِم»
«#دنيا، زندانِ مؤمن و بوستانِ كافر است و #مرگ، پل مؤمنان به سوى بهشتهايشان و پل كافران به دوزخشان است».
نه دروغ مىگويم و نه به من، دروغ گفته شده است».
#آرامش_در_متن_فجیع_ترین_سختی_ها
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحاب در روز عاشورا
🔸. #تاريخ_دمشق به نقل از بشر بن طانحه، از مردى از قبيله هَمْدان: حسين بن على عليه السلام، صبحِ روزى كه به شهادت رسيد، برايمان سخنرانى كرد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:
➖ «بندگان خدا! از خدا، پروا كنيد و از دنيا، بر حذر باشيد كه اگر #دنيا براى كسى مىمانْد و كسى در آن مىمانْد، #پيامبران، سزاوارترين افراد به ماندن[فَإِنَّ الدُّنيا لَو بَقِيَت لِأَحَدٍ و بَقِيَ عَلَيها أحَدٌ كانَتِ الأَنبِياءُ أحَقَّ بِالبَقاء] و سزامندتر به خشنود شدن از #قضاى_الهى و خشنودتر به آن بودند؛
➖ امّا خداى متعال، #دنيا را براى #آزمايش، و اهلش را براى #نابودى آفريده است.[أنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنيا لِلبَلاءِ، و خَلَقَ أهلَها لِلفَناء]
نوى آن، كهنه و نعمتش زايل و شادىاش تلخ مىشود.
➖ سراى آن، فقط براى رسيدن و خانهاش براى #دل_كَنْدن است.[وَ الدّارُ قُلعَةٌ]
#توشه برگيريد كه بهترين توشه، #پرهيزگارى است، و پروا كنيد، شايد كه رستگار شويد».
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حلقه حُدّاث الحسین(ع)
➕ ابن قولویه در #کامل_الزیارات به نقل امام صادق(ع) نقل میکند:
🔺ما مِنْ عَيْنٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ وَ لَا عَبْرَةٍ مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَيْهِ
[هيچ چشم و اشكى نزد خدا محبوبتر از چشم و اشکى نيست كه برای #حسین(ع) بگريد و بر آن حضرت جارى گردد]
🔺و مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ ع وَ أَسْعَدَهَا عَلَيْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَدَّى حَقَّنَا
[هيچ گريه كننده اى نيست كه بر آن حضرت بگريد مگر آنكه گريه اش به حضرت #فاطمه رسيده و آن بانو را يارى میكند و نيز گريه اش به #رسول_خدا رسيده و بدين وسيله حقّ ما ادا میشود.]
🔺و مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع
[هيچ بنده اى نيست كه روز قيامت محشور شود مگر آنكه چشمانش #گريان است، الا گريه كنندگان بر جدّم #حسين(ع)]
➖فإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ
[چون آنها درحالی محشور میشوند که چشمانی روشن داشته و شادی و نشاط در صورتشان نمایان میباشد]
➖و الْخَلْقُ فِي الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ
[مردم در سختی و ناراحتی اند اما آنها از هر سختی در امان]
➖و الْخَلْقُ يُعْرَضُونَ وَ هُمْ #حُدَّاثُ_الْحُسَيْنِ ع تَحْتَ الْعَرْشِ
[مردم متفرق، پراکنده و مضطرب اند اما آنها در عرش به یاد حسین و به ذکر او مشغول اند]
➖و فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ
[و در سایه عرش، هیچ ترسی از سختی ها و ناملایمات روز قیامت ندارند]
➖يقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ
[به آنها گفته میشود وارد #بهشت شوید اما آنها اِبا کرده و ترجیح میدهند در #مجلس_حسین حاضر بوده و ذکر او بگویند]
➖و إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة
[هرچه #فرشتگان و #حورالعین ها پیام میدهند که ما در بهشت منتظر شما هستیم اما آنها به خاطر نشاط و لذتی که از مجلس حسین میبرند، حتی سر خود را هم بالا نمی آورند تا به آنها نگاه کنند]
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نگاه نیکو و احسن داشتن مومنین به یکدیگر
🔸حضرت در این روایت خطاب به جناب #سدیر میفرمایند:
🔺شيعيان ما همواره از جانب خداوند عزوجل مورد #عنايت، #محفوظ از کید دشمن، و در #پناه و #مصون از اشتباهات و خطاها خواهند بود اما به چند شرط:
1️⃣ اولا اینکه #مومنین، روابط و #نوع_نگاه شان به یکدیگر را نیکو و درست کنند
2️⃣ ثانیا نسبت به #خداوند همین را اصلاح کنند
3️⃣ ثالثا نسبت به #امام و پيشوايانشان حسن نيّت داشته باشند
🔸لذا نتیجه این تغییر نگاه باید این باشد که به برادران شان #نيكى كنند
و با افراد ضعیف و ناتوان شان #دلسوز و مهربان باشند
و به نيازمندان شان كمك كنند.
🔸ما هیچگاه به ستم و ظلم كردن دستور نمىدهيم؛
بلكه شما را به #ورع و پارسايى، به پارسايى، به پارسايى دستور مىدهيم
و نيز به #مواسات و مواسات با برادرانتان!
➕#کلید_واژه: «ما أحسَنُوا النَّظَرَ لِأَنفُسِهِم في ما بَينَهُم وبَينَ خالِقِهِم»
📌پ.ن: به نظر شما مراد از این نیکو و احسن کردن نگاه مومنین به یکدیگر چیست؟ یعنی دقیقا امروز مومنین و مردم ما باید چگونه به یکدیگر نگاه کنند؟ آیا این روایت میخواهد برخی رفتارها و نگاه های امروز ما را اصلاح کند؟
شاید...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شروط رفاقت
🔸 حضرت در این روایت میفرمایند به هر کسی نمیتوان گفت #رفیق؛ چرا که رفاقت شرایط و حدودی دارد
و هر کس همه این شروط یا بخشی از آن را داشت، میتوان به او چنین اطلاق کرد و هر کس که این شروط را نداشت، هیچ گاه او را رفیق خود ندان.
🔸 بعد #شروط_رفاقت را چنین بیان میکنند:
1️⃣ اولا ظاهرا و باطنش با تو یکی باشد
2️⃣ ثانیا زیبایی و زشتی تو را، زیبایی و زشتی خودش ببیند
3️⃣ ثالثا به خاطر مال و مقام، رفتارش را با تو تغییر ندهد
4️⃣ رابعا آن چیزی که تواناییش رو داره و میتونه بهت بده یا برات انجام بده رو از تو دریغ نکنه
5️⃣ خامسا (که عصاره چهار مورد قبلی است): در سختی ها و مشکلات، رهایت نکند
➕#کلید_واژه: «الْخَامِسَةُ -وَ هِيَ تَجْمَعُ هٰذِهِ الْخِصَالَ-: أَنْ لا يسلمك عِنْدَ النَّكَبَات»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو
🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه:
من یکی از #دوستان و محبان شما را میشناسم که #اهل_گناه است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود
میتونیم از او #برائت بجوییم و طردش کنیم؟
🔸حضرت در پاسخ می فرمایند:
از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید.
🔸راوی میگه: میتونیم اون رو #فاسق و #فاجر بنامیم؟
حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید.
بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست.
🔸بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد.
🔸اما شما به چنین شخصی بگویید: #فاسق_العمل درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: #خبیث_الفعل درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است.
➕#کلید_واژه: «أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه»
📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟
همینجوری که حضرت میفرمایند؟
شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان مون تجدید نظر کنیم.
چقدر لازمه روی این گونه نگاه ها، بررسی های جامعه شناختی داشته باشیم و اثرات اجتماعی اون رو دنبال کنیم.
و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
برخی دوستان ان قلت هایی به این بحث داشتند که نتیجه این نگاه، صورتی بازی است اما خب یک روایت که نیست، روایات دیگری با همین مضمون هم داریم،
هرچند تعریف از مذهبی صورتی نیاز به بحث داره اما نسبت به این موضوع، به نظرم لازمه ما رفتار خودمون رو با مدل اهل بیت تنظیم کنیم.
برخی شواهد دیگه این نگاه رو هم به مرور میگذارم
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 مثلا #حضرت_امیر در نهج البلاغه می فرمایند:
➕ «وإنّما يَنبَغي لِأهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السلامَةِ، أن يَرحَمُوا أهلَ الذُّنوبِ والمَعصيَة.»
🔸 یعنی شایسته است که افراد مومن و پاک و کسانی که خداوند نعمت پرهیز از گناهان را به آنها داده و از سلامت دین برخوردارند، در تعامل با #اهل_گناه و معصیت، از مشی رحمت گونه و #دلسوزانه استفاده کنند.
🔸 روشن است که این مدل تعامل نسبت به خود این اشخاص مطرح شده، نه نسبت به فعل گناه شان و اینکه حضرت این نکته را تذکر میدهند یعنی برخی از شیعیان و محبان، این نکته را رعایت نمی کنند و به صرف یک گناه، افراد را از خود میرانند و طرد میکنند
🔸 یعنی باید تلاش کرد با #مهربانی و دلسوزی با آنها رفتار کرد تا بتوان از آنها #دستگیری کرد، نه اینکه به راحتی آنها را از خود طرد کنیم که نتیجه اش بدتر شدن وضعیت آنهاست
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
یک بیان عامی هم حضرت امیر خطاب به مالک اشتر دارن، البته که یک فرمان حکومتی است که باید برای تعامل حکومت با مردم الگو باشه اما به طریق اولی در تعامل مردم با یکدیگر هم مصداق داره:
و أشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ، وَ المَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللُّطفَ بِهِم، و لا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فَإِنَّهُم صِنفانِ:
إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ،
و إمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلق
دلت را پُر از محبت به مردم و مهربانی و لطف در حق آنها کن و مبادا مانند حیوان درنده در فکر دریدن آنها باشی چرا که مردم دو دسته اند:
یا برادران دینی تو هستند
یا اگر برادر دینی تو نیستند اما در خلقت و آفرینش همانند تو هستند
«#اَشعِر» فعل امر از باب افعال که ریشه اش «شعار»، به معنای #لباس_زیر میباشد. (رک: معجم مقاییس اللغة)
استفاده از این کلمه، میخواهد شدت التصاق را برساند یعنی همیشه رحمت نسبت به مردم را، مشی خود قرار بده و آن را هیچگاه کنار مگذار.
جالب تر آنکه چنین محبتی اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه باید نسبت به همه مردم اعمال بشود، حتی #اهل_سنت و حتی غیر مسلمانان.
نکته مهم اینکه حضرت در دستهبندی مردم #مصر، شیعیان و اهل سنت را در یک گروه قرار داده و با عبارت جامع «#برادران_دینی» به همه آنها اشاره میکنند و غیر مسلمانان را در دسته دوم جای میدهند.
.
قبلا هم برخی روایات رو گذاشته بودیم که محتواش همین موضوع بود. حتما ببینید. روایات جالب و مهمی بودن