💠 شروط رفاقت
🔸 حضرت در این روایت میفرمایند به هر کسی نمیتوان گفت #رفیق؛ چرا که رفاقت شرایط و حدودی دارد
و هر کس همه این شروط یا بخشی از آن را داشت، میتوان به او چنین اطلاق کرد و هر کس که این شروط را نداشت، هیچ گاه او را رفیق خود ندان.
🔸 بعد #شروط_رفاقت را چنین بیان میکنند:
1️⃣ اولا ظاهرا و باطنش با تو یکی باشد
2️⃣ ثانیا زیبایی و زشتی تو را، زیبایی و زشتی خودش ببیند
3️⃣ ثالثا به خاطر مال و مقام، رفتارش را با تو تغییر ندهد
4️⃣ رابعا آن چیزی که تواناییش رو داره و میتونه بهت بده یا برات انجام بده رو از تو دریغ نکنه
5️⃣ خامسا (که عصاره چهار مورد قبلی است): در سختی ها و مشکلات، رهایت نکند
➕#کلید_واژه: «الْخَامِسَةُ -وَ هِيَ تَجْمَعُ هٰذِهِ الْخِصَالَ-: أَنْ لا يسلمك عِنْدَ النَّكَبَات»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو
🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه:
من یکی از #دوستان و محبان شما را میشناسم که #اهل_گناه است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود
میتونیم از او #برائت بجوییم و طردش کنیم؟
🔸حضرت در پاسخ می فرمایند:
از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید.
🔸راوی میگه: میتونیم اون رو #فاسق و #فاجر بنامیم؟
حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید.
بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست.
🔸بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد.
🔸اما شما به چنین شخصی بگویید: #فاسق_العمل درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: #خبیث_الفعل درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است.
➕#کلید_واژه: «أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه»
📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟
همینجوری که حضرت میفرمایند؟
شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان مون تجدید نظر کنیم.
چقدر لازمه روی این گونه نگاه ها، بررسی های جامعه شناختی داشته باشیم و اثرات اجتماعی اون رو دنبال کنیم.
و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
برخی دوستان ان قلت هایی به این بحث داشتند که نتیجه این نگاه، صورتی بازی است اما خب یک روایت که نیست، روایات دیگری با همین مضمون هم داریم،
هرچند تعریف از مذهبی صورتی نیاز به بحث داره اما نسبت به این موضوع، به نظرم لازمه ما رفتار خودمون رو با مدل اهل بیت تنظیم کنیم.
برخی شواهد دیگه این نگاه رو هم به مرور میگذارم
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 مثلا #حضرت_امیر در نهج البلاغه می فرمایند:
➕ «وإنّما يَنبَغي لِأهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السلامَةِ، أن يَرحَمُوا أهلَ الذُّنوبِ والمَعصيَة.»
🔸 یعنی شایسته است که افراد مومن و پاک و کسانی که خداوند نعمت پرهیز از گناهان را به آنها داده و از سلامت دین برخوردارند، در تعامل با #اهل_گناه و معصیت، از مشی رحمت گونه و #دلسوزانه استفاده کنند.
🔸 روشن است که این مدل تعامل نسبت به خود این اشخاص مطرح شده، نه نسبت به فعل گناه شان و اینکه حضرت این نکته را تذکر میدهند یعنی برخی از شیعیان و محبان، این نکته را رعایت نمی کنند و به صرف یک گناه، افراد را از خود میرانند و طرد میکنند
🔸 یعنی باید تلاش کرد با #مهربانی و دلسوزی با آنها رفتار کرد تا بتوان از آنها #دستگیری کرد، نه اینکه به راحتی آنها را از خود طرد کنیم که نتیجه اش بدتر شدن وضعیت آنهاست
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
یک بیان عامی هم حضرت امیر خطاب به مالک اشتر دارن، البته که یک فرمان حکومتی است که باید برای تعامل حکومت با مردم الگو باشه اما به طریق اولی در تعامل مردم با یکدیگر هم مصداق داره:
و أشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ، وَ المَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللُّطفَ بِهِم، و لا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فَإِنَّهُم صِنفانِ:
إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ،
و إمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلق
دلت را پُر از محبت به مردم و مهربانی و لطف در حق آنها کن و مبادا مانند حیوان درنده در فکر دریدن آنها باشی چرا که مردم دو دسته اند:
یا برادران دینی تو هستند
یا اگر برادر دینی تو نیستند اما در خلقت و آفرینش همانند تو هستند
«#اَشعِر» فعل امر از باب افعال که ریشه اش «شعار»، به معنای #لباس_زیر میباشد. (رک: معجم مقاییس اللغة)
استفاده از این کلمه، میخواهد شدت التصاق را برساند یعنی همیشه رحمت نسبت به مردم را، مشی خود قرار بده و آن را هیچگاه کنار مگذار.
جالب تر آنکه چنین محبتی اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه باید نسبت به همه مردم اعمال بشود، حتی #اهل_سنت و حتی غیر مسلمانان.
نکته مهم اینکه حضرت در دستهبندی مردم #مصر، شیعیان و اهل سنت را در یک گروه قرار داده و با عبارت جامع «#برادران_دینی» به همه آنها اشاره میکنند و غیر مسلمانان را در دسته دوم جای میدهند.
.
قبلا هم برخی روایات رو گذاشته بودیم که محتواش همین موضوع بود. حتما ببینید. روایات جالب و مهمی بودن
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 یکی از دوستان گفتن مرز این مسئله کجاست؟
💠 به نظرم شاخص، این فراز از زیارت عاشوراست: «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ / وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ / وَ وَلِيُّ لِمَنْ وَالاكُمْ / وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»
➖ یعنی خود اهل بیت به ما یاد دادن، این رو ملاک و شاخص قرار بدید: با کسانی که دوست دار حسین هستند، دوست باشیم و با کسانی که دشمن حسین هستند دشمن باشیم.
هر کس وارد این دایره شد، باید با او همانگونه تعامل کنیم که در روایات بالا ذکر شد، باید آنها رو حقیقتا دوست داشته باشیم، هرچند اهل خطا و گناه باشند،
البته نسبت به عمل و کار خطایشان تذکر می دهیم،
🔺 اساسا #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر دقیقا همینجا معنا پیدا میکند، یعنی به دنبال #دستگیری از او هستیم، چون محب حسین است، نه اینکه دنبال #مچ_گیری و طرد او باشیم
🔺 باید با این طیف گسترده از #محبان_حسین(ع)، هرچند اهل خطاهایی باشند، با محبت رفتار کرد، اهل #مدارا، گذشت، #شرح_صدر، #همدلی و همدردی بود.
قطعا این دوستداران حسین، مراتبی دارند، خطاهایی دارند اما نباید این رشته دوستی را با آنها قطع کرد.
باید با جامعه خود در تعامل سالم بود و در هر سطحی که هستند، بر محور شعار، «#حب_الحسین_یجمعنا» جمع شد.
➕ نکته مهم این است که ما به دنبال شکل گیری این بستر هستیم تا به مرور و کم کم، دستگیری کنیم و #محبان_حسین را تبدیل به #شیعیان_حسین کنیم.
در این نوع نگاه، صف بندی و روابط بر محور سلم و حرب با امام شکل میگیرد.
✳️ در این نوع نگاه، نباید #دوگانه_های_کاذب ایجاد کرد، نباید #حواشی را تبدیل به #متن کرد،
دوگانه #باحجاب و #بی_حجابی، دوگانه های #انتخاباتی و #اختلاف_سلیقه_ها، ماجرای #شریعتی در دهه پنجاه، ماجرای کتاب #شهید_جاوید یا ماجرای انگشتر دادن آیت الله #خویی به فرح یا ماجرای #مشایی همه اینها مصادیقی از دوگانه های کاذب اند، نه به این معنا که مهم نیستند، بلکه قطعا مهم هستند اما پررنگ کردن آنها، متن کردن آنها، اصلی دانستن آنها، موجب تخریب #انسجام_اجتماعی و ایجاد دوقطبی های کاذب است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
🔰 یکی از امتدادهای سیاسی اجتماعی این نگاهی که براساس روایات گفته شد، متنی است که در ادامه میفرستم:
👇👇👇👇👇👇
🔹با سلام و احترام!
🌹«نقد عملکرد یا تخریب شخصیت»
✍ مرتضی صانعی
✅ این سالها کم و بیش مرسوم شده است برای نقد عملکرد اشخاص در نظام اسلامی به تخریب شخصیت ایشان پرداخته می شود. گویی این رویه به یک مدل نقادی تبدیل شده و برخی احساس می کنند که برای این که بتوان یک اندیشه ای را در نطفه خشکاند، بهترین شیوه ترور شخصیت است.
✅ به نظر می رسد که در نقد اشخاص باید میان شخصیت اشخاص و عملکردشان تفاوت قائل بود. البته همه جا استثنا وجود دارد و ممکن است شخصی به عنوان مسئول، کف صلاحیت مثل باور و اعتقاد به دین و قانون رایج کشور را نداشته باشد، اینجا نباید چنین شخصی اجازه مسئولیت داشته باشد.
✅ لیکن در نظام اسلامی قاعدتاً باید کارگزاران آن کف صلاحیت را داشته باشند و از این روی در مقام نقد باید رفتار آنان مورد نقادی قرار گیرد و حق اتهام زنی اعم از خائن، منافق، جاسوس و غیره به ایشان وجود ندارد، مگر آنکه در دادگاه صالحه جرم ایشان اثبات شده باشد.
✅ در نظام مردم سالار دینی ممکن است اشخاصی که اندیشه روشنفکرمأبانه یا اندیشه متحجرانه دارند به قدرت برسند در حالیکه متدین و انقلابی با امتیاز ضعیف یا خوب هستند. طبیعی است هر دو طیف فکری بر اساس اندیشه ی خود عمل می کنند که در مواردی خلاف مصالح ملی است. اینجا وظیفه ما چیست؟
✅ آیا وظیفه ما تخریب شخصیت ایشان است، یا نقد عملکرد و تلاش جهت خشکاندن اندیشه افراطی یا تفریطی ایشان در جامعه است؟
✅ بر اساس مبانی اسلامی وظیفه ی ما نقد اندیشه خطرساز در جامعه است و حق نداریم تا زمانی که جرمی ثابت نشده تهمت بزنیم و شخصیت اشخاص را زیر سؤال ببریم.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir