❖ بخش چهارم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• پس از فاروقی ، شخصیت های دیگری در این عرصه وارد شدند. بحث از علوم اجتماعی اسلام در برابر علوم اجتماع مارکسیستی از سوی بزرگان جهان اسلام به ویژه حوزه هایی علمیه نجف و قم ، همچون امام خمینی ، علامه طباطبایی ، آیت الله شهید مطهری، بهشتی، خامنه ای، صد ،علامه جعفری ، آیت الله مصباح یزدی و از سوی دانشگاهی ، مانند: دکتر یدالله سحابی و مهندس بازرگان و دکتر شریعتی با شدت بیشتری مطرح شد.
• دکتر سید حسین نصر ، مهدی گلشنی ، خسرو باقری و آیت الله جوادی آملی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، تئوری های کاربردی تری درباره علم مقدس و دینی ارائه نمودند . به هر حال ، ممکن است که اصطلاح اسلامی سازی معرفت ، ابداع دکتر العطاس باشد ، ولی بحث علم دینی ، بحث کهن تری است و خود غربی ها مدت ها پیش ، این بحث را مطرح نموده اند؛ مثلا اتین ژیلستون در قرن هجده فلسفه مسیحی را طرح کرد ، یا برخی دیگر به بحث سیاست دینی پرداختند. شاید نقیب العطاس اولین کسی باشد که عنوان عام علم دینی را به صورت خاص تر اسلامی کردن معرفت طرح نموده است ، ولی از همه مهم تر ، تبیین این مسئله است؛ درحالی که برخی بحث ها ضعیف و سطحی است. گفتنی است این بحث در واقع فلسفه علم دینی است و اظهار نظر دقیق درباره آن ، به آگاهی از فلسفه دین و فلسفه علم نیاز دارد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش پنجم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• ابوسلیمان ، یکی از شخصیت های علمی المعهد است که در توسعه علم دینی در مالزی نقش موثری داشته است . وی بر این باور است که کم کاری ، بیماری خطرناکی است که ریشه در ضعف انگیزه های درونی دارد و اصلاح آموزشی و تعلیم و تربیت ، یکی از مهم ترین ارکان اصلاح است و نقطه آغاز اصلاح اسلامی ، در خودسازی فرد مسلمان نهفته است . پس از آن ، باید آفت های آموزش عالی در جهان اسلام ، یعنی آفات تقلید ، آفت آشفتگی جهان بینی اسلامی و آمیختگی آفات و خرافات زدوده شوند و در مرحله دیگر باید به سراغ اسلامی سازی معرفت به عنوان تجربه ای زنده درآمد سازی آموزش عالی رفت.
• وقتی مالزی در سال ۱۹۵۶ به استقلال رسید و وزارت آموزش و پرورش مالزی به انور ابراهیم رسید ، او در سال ۱۹۸۸ از ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی ) درخواست کرد مسئولیت اداره دانشگاه تازه تاسیس بینالمللی اسلامی مالزی را با هزار دانشجو به عهده گیرد و المعهد با یکی از شخصیت های متفکر خود تا سال ۱۹۹۹ به مدت ده سال اداره آن را برعهده داشت.
• نخستین وظیفه اساسی در برنامه کاری مدیریت این دانشگاه ، مبارزه با آشفتگی معرفتی و روش شناختی ای بود که دامنگیر اندیشه امت اسلامی شده بود و مهم ترین حوزه فعالیت علوم انسانی و اسلامی بود_ که با تاسیس دانشکده معارف وحی اسلامی علوم انسانی دنبال شد.
• این دانشگاه بسیاری از مقررات درسی و مواد علمی آکادمیک مربوط به نیاز های امت اسلام را_ در زمینه های دینی ، فلسفی ، حقوقی ، انسانی اقتصادی و اداری _ تنظیم و ساماندهی کرده است که می توان برای مطالعه بسیاری از این مواد به کتاب راهنمای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه مراجعه کرد. این دانشگاه به غرب پژوهی هم پرداخت و اهتمام جدی ای به زبان عربی و انگلیسی و توسعه معرفت و پژوهش علمی ورزید.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۵
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش ششم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیتالله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس بنیاد باقرالعلوم (ع) و سپس موسسه امام خمینی پرداخت.
• یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند.
• موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علامه طباطبایی و علم دینی
• علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحثهای زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینیشدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول _عز اسمه_ اسمای او، صفات او، افعال زیبای او، ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمی گردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ می شود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است.
• و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ می گردد ، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت - آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غير مناسبش ثبوت پیدا نمی کند.
• لذا روشن می شود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده می شود شامل همه آنها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده. در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان می گردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه ، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان می شود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادگی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته می شود که
موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است.
• سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف می گردد، تبیین می شود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده می شود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق می شود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است.
• و غیر از اینها مانند علوم صناعت ها و حالات، خارج از شریعتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی ، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها.
• رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امام خمینی و علم دینی
• علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحثهای زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینیشدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• اگر گاهى انبيا و مرسلين آثار و خواص مطعومات را بيان فرمودهاند، نظرشان نظر طبى نبوده است، چنانكه اطبا نظر به آثار و خواص اغذيه مىكنند و آثار آنها را بيان مىنمايند و مرادشان بيان تأثير و خاصيت آنها در فربهى بدن و يا تقويت كبد و يا زيادى خون است؛ بلكه اين گونه آثار از نظر انبيا كنار بوده است، و نظر ايشان به همان جهت مواد اغذيه است كه موجب صفاى روحى و توجه به كمال و قبول فيض و كمالات مىباشد.
• اگر پيامبرى در مورد آثار و خواص خربزه- مثلًا- سخنى فرموده و به آن ترغيب و تحريص نموده است، همان جنبه و خاصيتش را كه موجب لطافت روح و صفاى ذات و لطافت وجود است در نظر دارد.
• و اگر طبيب خاصيت آن را بيان كرده و به آن ترغيب نمايد، نظر به چاق نمودن جسم و كلفت نمودن گردن انسان دارد و هرگز اطبا و حكماى طبيعى با عقولشان نمىتوانند بيشتر از اين آثار را بفهمند؛ آثار و خواص اشياء را از آن حيث كه دخالت در سعادت ذاتيه و صفاى وجود و ضياء ذوات دارند، فقط سلسله انبيا و مرسلين به تعليم الهى و غيبى مىدانند.
• ممكن است غذايى در مذاق و ذائقه نوع مردم، طعم و حظّ و لذت قابل اهميت نداشته باشد، بلكه خوش نيايد، اما خاصيت لطافت وجودى و قبول فيض و كمالات را بيشتر داشته باشد، و اى بسا اغذيهاى كه در ذائقه مردم، خوشطعم و گوارا باشد ولى مادهاش صلب و غير قابل براى كمالات و فيوضات باشد و كدورت و ظلمت وجودى و صلابت داشته باشد.
• اگر در ابواب اطعمه و اشربه كتب فقهيه در لسان انبيا و ائمه هدى از برخى مواد غذايى انتقاد شده و طباع را از آنها تنفّر دادهاند و يا به بعضى تحريص و ترغيب نمودهاند و بعضى از مواد را تحريم فرمودهاند و بعضى را مستحب و مباح اعلام نمودهاند، نظرشان به تحريص بر خوردن و خدمت به بطن نيست؛ زيرا اين كار، شأن انبيا نمىباشد بلكه شأن طبّاخين است؛ زيرا آنها كه به نام خدمت به بشريت بشر و روحانيت انسان و صفاى ذوات و روحيات و تنوير قلوب و افكار خود را معرفى نمودهاند، مرام و منظور خود را تعقيب مىنمايند نه دعوت به دنيا و خوردن و نوشيدن، و در هر حكمى اصل منظور خود را در نظر دارند كه توده بشر را به عالم نور گسيل دهند و قلوب را به مبدأ عالم جلب نمايند و صفحه الهى وجود انسانى را صيقل و صاف و زلال نمايند، و در همان تحريص و ترغيب به اغذيه، استكمال وجود بشر و صفاى ذات افراد انسان را در نظر دارند.
• تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 336
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ جامعه شناسان درباری
• بعضی از جامعه شناسان، زیست درباری دارند و خواهان این اند که پدیده های اجتماعی را از انظار حاکمان و مقتدران به نظاره بنشینند لذا در آسیب شناسی و حکم دادن هم، به پایگاه قدرت تکیه می زنند و کنش گران را به مثابه مجرم در مجلس قاضیان به تصویر می کشند!
https://eitaa.com/AyeSchool
50.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ ادعای بی طرفی علم منسوخ شده است!
❖ آیت الله صادق لاریجانی آملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
https://eitaa.com/AyeSchool
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ علم بدون پیش فرض وجود ندارد!
❖ آیت الله صادق لاریجانی آملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
https://eitaa.com/AyeSchool
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸سر
❖ جزوه درست فهمیدن اسلام
• سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در جمع جوانان حزب جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۵۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
درست فهمیدن اسلام - نسخه موبایل.pdf
982.7K
❖ درست فهمیدن اسلام
• نویسنده آیت الله خامنه ای
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
درست فهمیدن اسلام - نسخه چاپ.pdf
888.2K
❖ درست فهمیدن اسلام
• نویسنده آیت الله خامنه ای
▫️نسخه چاپی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟
• جریان تمامیت خواه روشنفکری سعی دارد ایده «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» را طرحی برآمده از ایدئولوژیک دیدن علم توسط جمهوری اسلامی معرفی کند؛ آیا چنین ادعای که «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» مقوله ایدئولوژیک می باشد صحت دارد؟ «علم دینی» و به تبع آن «علوم انسانی اسلامی» بر آمده از برهان بوده یا امری قائم به سیاست است؟ میان«علم دینی» و «انقلاب اسلامی» چه نسبتی برقرار است؟ چرا ما ادعا می کنیم که علم دینی طرح برآمده از «انقلاب اسلامی» و «جمهوری اسلامی »نیست؟ حدوسط علم دینی پیشینی است یا پسینی؟
• سعید کریم داداشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• شکل گیری علم به معنای مجموعه گزاره ها منوط به عوامل معرفتی و غیر معرفتی متعددی می باشد که از جمله مباحث معرفتی می توان به جنبه های واقع ، هستی و ارزش شناسی آن اشاره کرد.
• در کنار عوامل معرفتی ، عوامل غیر معرفتی در شکل گیری هویت علم نقش سازنده ای دارند به عنوان نمونه می توان به بستر فرهنگی ، اقتضائات اجتماعی ، ویژگی های روحی و روانی اندیشمندان ... اشاره نمود البته در نگاه فلاسفه مسلمان این مولفه ها ارکان علم قلمداد نمی شوند و نمی توانند دلیل محکمی برای این مسئله باشند.
• امور معرفتی با ابتناء به بدیهیات ، امری فرا زمانی و مکانی تلقی می شوند اگر چه ممکن است مواجهه اندیشمندان با آن ها در بستر تاریخ شکل بگیرد لذا علم در کنار مولفه های واقع ، هستی و ارزش شناختی ثابت دارای مولفه های دیگری نیز می باشد.
• در جهان اسلام قبل از مدرنیته ذیل مباحث سعه و ضییق قلمرو دین یا نسبت عقل و نقل یا عقل و دین سخن از علم دینی به صورت پنهان در ادبیات اکثر اندیشمندان اسلامی وجود داشته است.
• پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام صورت بندی جدیدی بین علوم برآمده از مدرنیته و علم دینی شکل گرفت و جریان های مختلفی در زیست جهان اسلامی سعی کردند طرح های در این باب ارائه نمایند که می توان به صورت نیمه صریح در نوشته های سید جمال الدین اسد آبادی _رساله نیچریه_ و حتی طرح جمع بین پوزتیویسم «نیچر» با اسلام ، احمد خان هندی _تفسیرالقرآن و هوالهدی و الفرقان_ و طرح ابوالاعلی مودودی_اهل پاکستان_جویا شد.
• بین جریان اولیه تا انقلاب اسلامی ، گروه و نهاد های در راستای تحقق علم دینی چه در ایران و چه خارج از ایران شکل گرفتند به عنوان نمونه تشکیل جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در جده در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در مکه در سال ۱۹۷۷ _سید حسین نصر از مدعوین آن بوده است_ را می توان از کار های دانست که در این بازه زمانی به عرصه علم دینی ورود کرده اند.
• اگر چه بعد از انقلاب اسلامی انگیزه برای دستیابی به این مسئله مضاعف تر شده است ولی با مطالب پیش گفته مشخص می شود که دغدغه علم دینی از قبل تشکیل حکومت اسلامی مورد توجه بوده و مختص به «جمهوری اسلامی» نیست بلکه خود جمهوری اسلامی گزاره ای بر آمده از یک نظریه علم دینی _ولو غیر صریح_ می باشد.
▫️منظور از اصطلاح علم در این نوشته به معنای مجموعه گزاره های که متشکل از گزاره های صحیح و غیر صحیح در کنار هم می باشند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آیا جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟
• سوال اول اینجاست که آیا اساساً جمهوری اسلامی حدوسط علوم انسانی اسلامی می باشد؟ یعنی آیا این مسئله بیشتر از اینکه از دل دین جوشیده باشد امری بیرونی است که می خواهند بر آن تحمیل کنند؟ آیا فرقی بین عامل انگیزه و حدوسط برهان امکان علم دینی وجود ندارد؟
• سعید کریم داداشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• در ادبیات و نوشته های خیلی از مخالفان علوم انسانی اسلامی ، جمهوری اسلامی حدوسط مدعیان علوم انسانی اسلامی قلمداد می شود بخاطر همین این مسئله را پسینی تصویر می کنند و معتقدند بعد از تحقق انقلاب اسلامی ، حاکمان با آثار و پیامد های علوم انسانی مدرن مواجه شده و سعی در پالایش و تهذیب این علوم نمودند!
• درحالیکه چنین ادعای خالی از اشکال نیست چرا که مدعیان اصیل علوم انسانی اسلامی بر اساس ادله کلامی و برهانی سعی دارند نسبت دین و علوم ناظر بر کنش های بشری را حل کنند لذا تحول و تاسیس علوم انسانی اسلامی بازگشت به برهان ضرورت نبوت و دین دارد.
• با این تقریر مسئله ضرورت تحول و تاسیس بحث پیشینی و برهانی بوده است و تشکیل حکومت نه از باب حدوسط بلکه برای تحقق این بخش از اندیشه اسلامی انگیزه اندیشمندان اسلامی را بر افروخته ساخته است .
• اگر هم معتقد باشیم قلمرو دین توسط برهان ضرورت نبوت و دین مشخص نمی شود در این صورت باید در متون دینی تتبع کرده و مشخص سازیم که دین درباره علومی که ناظر کنش های بشری اند چه دیدگاهی دارد. در این رویکرد نیز اگر از سوی شارع مقدس چنین محتوای تعبیه نشده باشد با عارض شدن حکومت اسلامی امکان ندارد علم جدیدی تاسیس شود مگر اینکه آغشته به التقاط باشد که این نیز مطلوب شارع مقدس و اسلام خواهان حقیقی نمی باشد.
• از این رو مشخص می شود که سخن مخالفان علوم انسانی اسلامی در این باره شدیدا مغالطه آمیز و در هم آمیخته با مطالب برون علمی همچون سیاست و غربزدگی می باشد لذا باید این جریان جواب گو باشند که چرا با این حدوسط های مغالطه آمیز به نقد علوم برآمده از اسلام می پردازند در حالیکه هیچ کدام از مطالب آنها از حیث معرفت شناختی ارزشی ندارند!
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ داعیه دار تمدنی جدید!
❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #تمدن_نوین_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم؟!
❖ استاد محمد علی مرادی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ساخت_جهانی_دیگر #بازیابی_هویت #علوم_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
▫️عباس میرزا _ولیعهد فتحعلی شاه_ بعد از شکست این سؤال را مطرح میکند که ای فرانسوی چرا ما شکست خوردیم؟
• سؤال، سؤال درستی است اما پاسخ نادرست آن تا به امروز گریبانگیر ماست. یعنی پرداختن به دولت و افزایش سازوبرگ نظامی. ما فکر میکنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامیگری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ میدادیم چگونه میشود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه میشود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه میشود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافتهتری داشت.
• بهجای تجهیز لشگر نظامی باید آموزش و پرورش را توسعه میدادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا میخواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچکس نمیخواهد در حوزههای پایین کار کند و نسل تربیت کند. من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من میپرسم که تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم و میخواهیم در حد توانمان انسانسازی کنیم.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ داعیه دار تمدنی جدید! ❖ بازخوانی پیام امام خمینی«ره» به گورباچف! ـــــــــــــــــــــــــــــــ
❖ داعیه دار تمدنی جدید
• پیام تاریخی امام خمینی«ره» به گورباچف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه موبایل.pdf
639.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید
• پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
داعیه دار تمدنی جدید - نسخه چاپی.pdf
619.4K
❖ داعیه دار تمدن جدید
• پیام تاریخی امام خمینی «ره» به گورباچف
▫️نسخه چاپی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۱۶دی/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی
🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸جلسه دوم
▫️دوشنبه/۱۷دی/ساعت۲۰/۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m71911
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب
🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸جلسه هفدهم
▫️سه شنبه/۱۸دی/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔸 علم تجربی خنثی است یا نه؟
🔸با ارائه ی استاد محمد تقی موحد ابطحی
▫️چهارشنبه/۱۹دی/ساعت۲۰:۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b