eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
933 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ علامه طباطبایی و علوم انسانی اسلامی • آیا نظام فکری علامه طباطبایی در تاسیس مکتب علوم انسانی اسلامی می تواند نقشی داشته باشد؟ • تبیین نظریه علم دینی از منظر علامه طباطبایی یکی از مولفه های مهمی است که می تواند جواب سوال فوق را مشخص سازد چرا که علامه مبتنی بر نگاه خاصی در حیطه مسئله علم دینی به تقریب ، و پرداخته است. • علاوه بر محتوایی که در جهان اسلام به عنوان یک «سنّت عقلانی عقیدتی» پر پیشینه،شکل تاریخی متمایز و شکل بندی اجتماعی و فرهنگی متفاوت به خود گرفته است ، علامه نو آوری های در امتداد حکمت و منطق فهم دین به ارمغان آورده است که ریشه در همین سنت دارد. • علامه طباطبائی به عنوان سرحلقه آخرین فیلسوفان سنّتی مسلمان در عصر شبه مدرن جهان اسلام سعی نمود که ایستاده بر پایگاه و به مصاف مبانی و مسائل تمدن غرب برود و از حیث ایجابی هم صورت بندی جدیدی را به تصویر بکشد. • لذا اندیشه علامه طباطبایی امکان و ظرفیت های بالقوه برای شکل دادن فلسفه علوم انسانی جدیدی را دارد که نیاز به فعال نمودن این ظرفیت ها می باشد. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در سومین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های نهفته ی اندیشه های علامه طباطبایی خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ المیزان فی تفسیر القرآن • قرآن کریم علاوه بر احکام فردی، به تبیین احکام اجتماعی نیز پرداخته است. مفسّران قرآن کریم در دو قرن چهاردهم و پانزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به گرایش اجتماعی داشته‌اند. • تحوّلات دو قرن اخیر و نهضت اصلاح دینی و بازگشت به قرآن، موجب طرح مقولات اجتماعی گوناگونی گردید و همین امر سبب شد که آن موضوعات به حوزه تفسیر نیز وارد شود. علاّمه طباطبائی در این کتاب با گرایش علوم اجتماعی و انسانی، آیاتی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علامه جعفری و علوم انسانی اسلامی • علامه محمدتقی جعفری از علمای برجسته و کمتر شناخته شده قرن اخیر می باشد. او بواسطه احاطه به علوم اسلامی و البته مطالعات جدی در علوم و فنون جدید، تبدیل به فردی شده بود که با حوزویان و دانشگاهیان توامان در ارتباط بود و از این رهگذر آثار ارزنده ای در رشته های مختلف پدید آورد که بخش مهم آنها در زمینه ارتباط علوم انسانی و علوم اسلامی و امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی قابل استفاده است. • اگر (تفسیر، تحلیل و نقد مثنوی) مینویسد درواقع در پی احیا و آشنایی زدایی از این ظرفیت و میراث مهم ادبی و عرفانی با تلفیقی از مباحث اسلامی و غربی است. • اگر شرح نهج البلاغه(که متاسفانه ناتمام ماند) می نویسد، در پی شناسایی و نمایاندن ظرفیت های علمی و تمدنی این کتاب سترگ و میراث امیر مومنان علی (ع) است. • اگر در کلام، جبر و اختیار، الامر بین الامرین و فلسفه دین مینویسد، بدنبال احیای ظرفیت های کلام اسلامی در دوران جدید است. • در آثاری همچون (حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب) و (حکمت اصول سیاسی اسلام) شاهد تلاش های ایشان درجهت معرفی دیدگاه اسلامی در حقوق بشر و علوم سیاسی هستیم. • آثار فلسفی او همچون (همگرایی دین و دانش)،(نهاﻳﮥ الادراک الواقعی بین الفلسفه القدیمه والحدیثه)،(تحقیقی در فلسفه علم) بدنبال حل معضلاتی همچون نسبت دین و علم، نسبت فلسفه قدیم و جدید و تبیین دیدگاه اسلامی در فلسفه علم می باشد. • (زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام)،(موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی) نشان دهنده تلاش های ایشان درجهت امتداد مبانی اسلامی به مباحث عینی همچون مباحث هنری می باشد. • او در (تعبد و تعقل در فقه اسلامی) و (کاوش های فقهی) بدنبال ظرفیتهای مهم و مغفول فقه می گردد. و همچنین آثاری انسان شناسانه ازقبیل (ارتباط انسان – جهان)،(ایده‌آل زندگی و زندگی ایده‌آل)،(آفرینش و انسان)،(شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی)،(انسان در افق قرآن) و (حرکت و تحول از دیدگاه قرآن) در شکل دهی پایه های علوم انسانی میتواند منشا اثر باشد. • دغدغه های فرهنگی ایشان منجر به آثاری همچون (طرحی برای انقلاب فرهنگی) و (فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو) شد. (بررسی فقهی و حقوقی طرح ژنوم انسانی) هم تلاش علامه جهت موضوع شناسی فقهی و قدری فراتر رفتن از چارچوب مستحدثات بود. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در چهارمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های نهفته ای اندیشه های علامه جعفری خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ انسان شناسی • انسان‌شناسی یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفی است که از کهن‌ترین علوم بشری نیز به شمار می‌آید. ضرورت انسان‌شناسی از این جهت قابل تأمل است که انسان جزئی معنادار از یک جهان معنا‌دار محسوب می‌گردد، و به همین جهت است که او برای به ثمر رسیدن استعدادها و سرمایه عالی شخصیتش در این جهان، بایستی به شناخت خود نائل گردد. • این شناخت، بر پایه شش سوال اساسی استوار است که انسان بایستی به دنبال یافتن پاسخ آنها باشد. این سوالات شش‌گانه که می‌توان گفت مادر همه سؤالات بشری است، عبارتند از: انسان کیست؟ از کجا آمده است؟ به کجا آمده است؟ برای چه آمده است؟ با کیست؟ به کجا خواهد رفت؟ • انسان بدون پاسخ به سؤالات فوق، جز بن‌بستی نیهیلیستی منزلی دیگر نخواهد داشت. همان بن‌بستی که بسیاری از انسان‌های امروزی در داخل آن با کمال اضطراب درجا می‌زنند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد علی مصباح یزدی ▫️زمان : چهارشنبه ۲۸ تیر ماه ساعت ۱۸/۳۰ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شهید مطهری و علوم انسانی اسلامی • شهید آیت الله مرتضی مطهری از میراث داران علوم اسلامی و از پیشروان وحدت حوزه و دانشگاه است. وی از جمله علمای برجسته تاریخ معاصر اسلام است که در نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی مختلف قلم زده یا سخنرانی کرده است. • او با حضورش در دانشگاه تهران و سخنرانی و بحث در مجامع مختلف علمی و مذهبی، نقش مهمی در گفتمان سازی در دوران مبارزات انقلاب اسلامی داشت و بنابراین آثار او از مصادر مهم امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی و نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی می باشد. • اگر در کلام و اعتقادات قلم می زند(جلد 1-4 مجموعه آثار)، در پی نمایاندن ساختار و بنای اصلی اعتقادات اسلامی بصورت منظومه ای و پاسخ به شبهات زمانه با رویکردی ایجابی جدید است و بازسازی کلام قدیم و حرکت بسمت جزو تصریحات اوست. • اگر تفسیر قرآن می گوید(آشنایی با قرآن) بدنبال افق گشایی های جدیدی در فهم و برداشت از کتاب خداست. اگر (مسئله حجاب) و (نظام حقوق زن در اسلام) در مجله می نویسد بدنبال ارائه دیدگاه ناب اسلامی در مسائل زنان به دور از تاثرات و است. • اگر خدمات متقابل اسلام و ایران می نویسد، بدنبال حل دوگانه سازی میان اسلام و ایران با استدلالات تاریخی است. آثارش در سیره معصومین ع، افق گشایی جدیدی در فهم تاریخ اسلام برای فراهم آوردن زمینه برداشت و الگوگیری های مختلف از سیره معصومین است. • (فلسفه تاریخ) او اولین تلاش جدی یک عالم انقلابی در ورود به این رشته مهم و تاثیرگذار و ارائه دیدگاه اسلامی در آن است. • (کلیات علوم اسلامی) او هم یکدوره مختصر آشنایی با علوم اسلامی است هم یک روش شناسی برای آموزش این علوم ارائه میدهد ازجمله اینکه یکی از اولین آثار جدی در حکمت عملی در دوران معاصر را ارائه می دهد. • (اصول فلسفه و روش رئالیسم) و (مسئله شناخت) او رهاوردهای فلسفی و معرفت شناختی فراوانی برای ما دارد و در همان زمان تاثیر مهمی در پاسخ به شبهات جریانات چپ و راست داشته است. • آثار اخلاقی او بدنبال ارائه تعریفی اصیل از مفاهیم اخلاقی اسلامی و نمایاندن فواید عملی و اجتماعی آنهاست ازجمله در (فلسفه اخلاق) بحثهایی را طرح میکند که در آن دوران تازگی داشت. • (آینده انقلاب اسلامی ایران) نمایاننده دغدغه ها و طرح های او برای ایران بعد از انقلاب اسلامی است ازجمله آخرین گفتگوهای او در دوران ریاست شورای انقلاب که منجر به شهادت او شد. • حتی اگر امثال (داستان راستان) و (حکمتها و اندرزها) را مینویسد برای ادای رسالت تبلیغی ناظر به عموم جامعه و متوقف نشدن در کنج عزلت کتابخانه میباشد. در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در پنجمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه های شهید مطهری خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ جامعه و تاریخ • مقدمه‌ای بر جهان‌ بینی اسلامی، تالیف مرتضی مطهری، در موضوع خود خصوصاً از نظر اثبات بى‌پایگى ماتریالیسم تاریخى و نشان دادن لغزش‌هاى روشنفکران مسلمان در تحلیل حرکت تاریخ و عوامل محرک تاریخ، کم‌نظیر و شاید بى‌نظیر است. • نکته درخور توجه این که استاد مطهرى در کتاب جامعه و تاریخ، فروپاشى نظام‌هاى کمونیستى را پیش‌بینى کرده است، همچنان که بر این عقیده است که نظام‌هاى سرمایه‌دارى نیز سرنگون خواهند شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شهید بهشتی و علوم انسانی اسلامی • شهید بهشتی(ره) یکی دیگر از نظریه پردازان انقلاب اسلامی می باشد که در تاریخ معاصر ایران در عرصه های مختلف چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ عملی تاثیرگذار بوده است. • شهید بهشتی ایستاده بر پایگاه فکری خاص خود _حکمت متعالیه و فقه جواهری_ سعی می نمود که نظام های علمی و فرهنگی موجود در تراث را فعال نموده و بر اساس اقتضائات زمان و مکان _غیرمنفعلانه_ به طرح و حل مسائل بپردازد. • ایشان با اتکاء به این پایگاه خاص به بررسی دقیق و اجتهادی آثار و متون اصیل و دست اول فلاسفه غربی (همچون ، ، و ) به صورت گروهی و با استفاده از متخصصان مربوطه و به نقد منصفانه و واقع بینانه آراء و ساختار های برآمده از این آراء می پرداخت. • ایشان علاوه بر رویکرد نظری به مباحث سعی می کرد ، رفت و برگشت تئوریک با عمل نیز داشته باشد لذا در عرصه های حکمرانی اعم از تعلیم و تربیت ، تاسیس حزب جمهوری اسلامی به عنوان حزب برآمده از فقه سیاسی و نقش بنیادین در تدوین قانون اساسی و طراحی نهادهای انقلابی و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران خوش درخشید که این نظریه ها ریشه در هستی و معرفت شناسی خاصی داشت که بر گرفته از ظرفیت موجود در تراث شیعی است . • آثار برجای مانده از قلم یا سخنرانی های شهید بهشتی نمایاننده ابعادی کمتر دیده شده از اندیشه انقلاب اسلامی است و خصوصا در زمینه نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی و امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی که حرف های تازه ای برای گفتن دارد. • «نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی»، «کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام» و «طرح علمی موسسه تحقیقاتی مسائل اسلامی» ، درمجموع طرح عملیاتی ایشان برای تحقق است. • «شناخت اسلام» تلاش ایشان برای یک معرفی مختصر و درعین حال نوگرایانه از منظومه تعالیم اسلامی است. «در مکتب قرآن» و دیگر آثار قرآنی ایشان ، دریچه ای تازه برای ورود به فضای قرآن شناسی و تفسیر علی الخصوص اجتماعی قرآن است. • «نظام اقتصادی در اسلام»و «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام» دغدغه های اقتصادی ایشان را می نمایاند و جلسه آخر حزب جمهوری اسلامی که منجر به واقعه هفت تیر شد، با موضوع تورم برگزار شده بود که مشخص کننده دغدغه های ایشان ناظر به عینیت و کف صحنه است. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در ششمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه های شهید بهشتی خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ نظام اقتصادی در اسلام •کتاب نظام اقتصادی در اسلام مجموعه‌ی گفتارهای شهید بهشتی درباره‌ مباحث نظری نظام اقتصادی اسلام است. • گزاف نیست اگر گفته شود که آیت الله بهشتی از معدود عالمان دینی معاصر است که با اشرافی که در ابواب فقهی و مباحث قرآنی از یک سو و آشنایی عمیق با روابط اقتصادی موجود جوامع انسانی نوین از دیگر سو داشت، با ارائه‌ی مباحث مختلف، تلاشی در خور توجه درراهگشایی نظری و عملی به سوی ترسیم و تبیین نظام اقتصادی متناسب با ارزش‌ها و معیارهای اسلامی کرده است. • گفتارهای «زیربنای نظام اقتصادی در اسلام»، «قسط و عدل» «سه حالت سرمایه»، «کار دسته‌ جمعی»، «انفاق از دیدگاه قرآن» و «انفاق و زکات در تقابل با فقر و فاصله ی طبقاتی»، بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شهید صدر و علوم انسانی اسلامی • سید محمدباقر صدر از فقیهان ، اصولیون، فلاسفه و نظریه‌پردازان برجسته معاصر هستند. قریب به دو دهه ، رهبری شیعیان عراق را به عهده داشتند که در نهایت بخاطر این امر خطیر به شهادت رسیدند. • آثار ایشان از مصادر مهم امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی و نسبت علوم انسانی و علوم اسلامی می باشد. • سید محمدباقر صدر یک فقیه و متفکر شیعه بود که علوم دینی را نزد برخی از علمای نجف آموخت و به تدریس علوم دینی پرداخت. ایشان در عین بهره‌گیری تام از روش اجتهادی متعارف و عدم تخطی از چارچوب ، تحولی عظیم در فقه آفرید که می‌توان به شایستگی، ایشان را از پایه‌گذاران و تاثیرگذاران جریان دانست. • ایشان در عرصه علوم مختلف اسلامی (اصول فقه، فقه، اقتصاد اسلامی، منطق و …) نوآوری های به وجود آوردن که با گذشت قریب به چهل سال از شهادت متفکر بزرگ جهان اسلام، آیت‌الله سید محمدباقر صدر، هنوز ابعاد تحول علمی که ایشان در عرصه علوم مختلف اسلامی به وجود آورد به خوبی شناخته نشده است. • شهید صدر، در میان نو آوری های خود سخن از «مکتب» می گویند که چیزی شبیه به پارادایم در اندیشه غرب می باشد ؛ تعریف مکتب را سطحی از معرفت مستدل می‌داند که حاوی مجموعه‌ای از نظریه‌های کلان باشد که ذیل خود بتواند مجموعه‌ای از ساخت‌های نظری را شکل دهد و به‌طور کامل با تفسیرهای دیگر از عرصه‌های زیستی متفاوت باشد. خلاصه اینکه مکتب، سطحی از معرفت است که مجموعه‌ای از نظریه‌ها را در دل خود دارد، نه صرفاً مجموعه‌ای از نظرها. • تحول روش‌شناختی که شهید صدر در فقه ، اصول و استقراء ایجاد کرده اند، می تواند در عرصه روش تولید علوم انسانی اسلامی یک رویکرد مثبتی باشد‌. • ایشان با تأکید بر بازسازی اندیشه اسلامی، حفظ اصالت و تناسب با نیازهای زمان، راه‌حل‌هایی مناسب برای حل مشکلات اجتماعی پیشنهاد داده اند . • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در هفتمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای شهید سید محمد باقر صدر (ره) خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ اقتصادنا • اِقتصادُنا، کتابی از سید محمد باقر صدر در زمینه اقتصاد اسلامی. این کتاب نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است. • هدف از نگارش کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
به جرم مطرح کردن دین مبینی که را رقم می زند باید هر از چندگاهی سوزانده شود تا دل متوهمانی که فکر می کنند را آنها رقم خواهند زد آرام بگیرد در حالیکه این آرامش توهمی بیش نمی باشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آیت الله سید علی خامنه ای و علوم انسانی اسلامی • آیت الله خامنه ای یکی از تربیت یافتگان مکتب علمی امام خمینی و علامه طباطبایی می‌باشند که ظرفیت بسیاری در اندیشه ایشان از حیث انتقادی و ایجابی در عرصه نهفته است. • در اندیشه ایشان بازگشت به قرآن جایگاه ویژه ای دارد که برای تحول علوم انسانی و راه برون رفت از آسیب های فعلی رجوع به قرآن کریم و پاسخ‌یافتن برای مسائل گوناگون فکری، عملی، سیاسی و اجتماعی پیشنهاد داده می شود. • مقام معظم رهبری : «در برخی شاخه‌های علوم انسانی، سابقه چند صد سال مطالعه و نقادی در دنیا وجود دارد و پیش‌نیاز ورود به علوم انسانی و جدا کردن آن از ریشه‌های غیردینی یا ضد دینی و اتصال به منشأ قرآنی و وحیانی، تسلط کامل بر کارها و پیشرفت‌های انجام‌شده در جهان است.» • ایشان از آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها که مبتنی بر فلسفه هایی هستند که مبانی هستی و معرفت شناختی متفاوتی دارند ابراز نگرانی کرده و فرموده است که این علوم نمی توانند با زیست بوم فرهنگی ایران اسلامی ارتباط برقرار نماید. • ولی در مقابل از غرب ستیزی افراطی نیز انتقاد می کنند و می فرمایند که لازم نیست همه‌ دستاوردهای علوم انسانی غربی را نفی کنیم ، بلکه روش صحیح در مواجهه با علوم انسانی غربی، «اقتباس و تسخیر» و به تعبیری «زبده‌گزینی» است. • از بیانات آیت الله خامنه ای استنباط می شود که تولید علوم انسانی، به علت شأن و کارویژه فکری و جهت دهندگی آن، که در ویژگی نرم افزار بودن این علوم مندرج است، واجد نقشی بی بدیل در شکل گیری است. • در نظر آیت الله خامنه ای، هدف نهایی رسیدن به در زنجیره‌ای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن ، ، و بنا شده است و برای تحقق آن بایستی پنج مرحله ، ، ، و در مسیر تمدن سازی پشت سر گذاشته شوند. • بررسی بیانات آیت الله خامنه‌ای نشان می دهد که برای تحقق سه مرحله دولت، جامعه و تمدن اسلامی، پیمودن چهار گام لازم است که عبارتند از: تولید نظریه توسط حوزه علمیه؛ تولید علم توسط دانشگاه؛ کاربست در سطح خرد توسط گروه های خودجوش نخبگانی و گفتمان سازی که نهایتاً به تطبیق دولت و چارچوب های آن با چارچوب های دینی می‌انجامد؛ تفوق گفتمانی که منجر به ریل گذاری و تعیین مسیر حرکت می‌شود. • آثار تفسیری و سایر آثار ایشان ظرفیت عظیمی برای تحول علوم انسانی در خود نهفته ساخته اند که می توان با آزاد سازی این ظرفیت ها قدم موثری در امتداد اندیشه ایشان در عرصه برداشت. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در هشتمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای آیت الله سید علی خامنه ای خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن • «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» کتابی از سید علی حسینی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تبیین عقاید اسلامی بر مبنای قرآن است. این کتاب متن پیاده شده سخنرانی‌های ایشان در ماه رمضان ۱۳۵۳ش در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد است. • این کتاب را از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و بازگوکننده نظام فکری وی شمرد‌ه‌اند. او این جلسات را پایه‌های فکری برای ایجاد یک خوانده است. • از ویژگی‌های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مطالعه هماهنگ و پیوسته مسائل فکری اسلام به عنوان اجزای یک مجموعه واحد، استنباط اصول اساسی اسلام از قرآن و دوری از سلیقه‌ها و نظرهای شخصی، ‌ارائه نگاهی نو به مفاهیم دینی همچون ولایت است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• کج فهمی ها از دین و به تبع تدین منحرف شده نیاز به مصلحی داشت که آن را احیاء نماید. امام حسین (ع) برای اصلاح فهم بشر از دین و تدین قیام نمود و نتیجه آن زنده ماندن دینی است که تنها رقیب است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از آفت بی‌قراری‌ و تحریف ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند باز تولید اندیشه های متفکرین ایستاده بر پایگاه اصیل مبانی خود است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امام موسی صدر و علوم انسانی اسلامی • امام موسی صدر یکی از اندیشمندان معاصر شیعه در عرصه اجتماع ، فرهنگ و سیاست می باشند که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان و جنبش امل را تأسیس نمودند و رهبری فکری و فرهنگی این کشور را عهده‌دار شدند. • اندیشه امام موسی صدر دارای ظرفیت بسیاری در علوم انسانی می باشد. ایشان به عنوان یک فیلسوف صدرایی و فقیه که در زمینه‌های مختلف عملی ، دست به تولید نظریه زده اند که این نظریه ها بر خلاف تولیدات سایر اندیشمندان انتزاعی صرف نیستند بلکه ایشان آمد و شد بین عمل و تئوری را در همه دیدگاه های خود، مدنظر دارند . • انسان و توجه به کرامت انسانی در اسلام شناسی ایشان نقش کلیدی دارد طوری که در کتاب «ادیان در خدمت انسان» به کرار اشاره می کنند. ایشان در کنار توجه به نسبت انسان با دین ، دین را موتور متحرک فرد و جامعه تصویر می نمایند که این نوع نگاه به دین می تواند ظرفیت های بسیاری در عرصه علوم انسانی به ارمغان بیاورد. • در کتاب «نای و نی» ایشان ورودی دارند به نسبت علم و دین که در انتها به این نتیجه می رسند که علم و دین مکمل هم هستند و در کنار هم می توانند انسان و جامعه را تعالی ببخشند. • در مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» در نهمین سرفصل از دوره «ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی» به مرور ظرفیت های اندیشه ای امام موسی صدر خواهیم پرداخت. ▫️ هئیت تحریریه «آیه» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ رهیافت های اقتصادی اسلام • علم‌ اقتصاد، هرچند اکنون‌ در شمار یکی‌ از مهم‌ترین‌ و مؤ‌ثرترین‌ مسائل‌ علوم‌ اجتماعی‌ است، ولی‌ علمی‌ است‌ کاملاً‌ جدیدالتأسیس‌ که‌ مبانی‌ و اصول‌ آن‌ فقط‌ از چهار پنج‌ قرن‌ به‌ این‌ طرف‌ تدوین‌ و به‌ صورت‌ علم‌ درآمده‌ است. از این‌ رو، وقتی‌ صحبت از اقتصاد در اسلام‌ می‌کنیم،مقصود همان‌ احکام‌ و قوانینی‌ است‌ که‌ بر پایه‌های‌ دقیق‌ترین‌ اصول‌ِ این‌ علم‌ استوار شده‌ است، بدون‌ اینکه‌ کوچک‌ترین‌ نامی‌ از خود این‌ علم‌ و اصول‌ آن‌ در این‌ آیین‌ مقدس‌ برده‌ شده‌ باشد. • خوانندگان، با مطالعه این‌ مباحث‌ به‌‌خوبی‌ درمی‌یابند که‌ قوانین‌ِ اقتصادیِ‌ اسلام‌ با نهایت‌ دقت‌ و با رعایت‌ تحولات‌ زمان، بدون‌ اجازۀ‌ استثمار کارگر یا کینه‌توزی‌ نسبت‌ به‌ سرمایه‌دار، با وسعت‌ نظر خاصی‌ که‌ از آثار قوانین‌ الهی‌ است، تدوین‌ و به‌ دنیا عرضه‌ شده‌ است. • این کتاب دفتر سوم از مجموعه «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» است. عنوان این دفتر «رهیافت‌های اقتصادی در اسلام»‌ و در بردارنده مجموعه مقالات و گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر است. دو دفتر پیشین، نای و نی و ادیان در خدمت انسان، مجموعه متنوعی از گفتارهای امام موسی صدر در موضوعات متفاوت بود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری سید جمال‌الدین اسدآبادی در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد مهدی موسوی ▫️زمان : سه شنبه ۱۰ مرداد ماه ساعت ۱۷ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری علامه جعفری در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد مهدی موسوی ▫️زمان : پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه ساعت ۱۷ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b