eitaa logo
مدرسه آزادفکری
498 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
40.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره 🔻صدیقه وسمقی: اگر سال 58 می‌دانستم که قرار است حجاب قانونی شود، به جمهوری اسلامی رای نمی دادم! 🔺حسین سوزنچی: اکثریت تخصصی بر اکثریت مردم ترجیح دارد اما با این حال، قانون حجاب مورد پذیرش اکثریت جامعه است 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 🔹گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد پیرامون واقعه و در شرائط کنونی 🔻 باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد. 🔻 اسلامی که اهمیتش از جان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً ! البته در شرائطی ممکن است حفظ اسلام از راه حفظ یک حکومت خاص باشد. 🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح می‌دانستند. 🔻تحلیل‌های در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی! 🔻اگر عدلی را تعریف کنیم که در آن نباشد، آن عدالت نیست و خلاف عقل و دین است و مصلحتی که عدالت را ذبح کند، قطعاً مصلحت نیست! 🔻 بی معناست! مساله اینجاست که در مواردی که در تشخیص عدالت اختلاف وجود دارد، چه باید کرد؟ منظور از ولایت نیز ولایت معصوم است اما با شرائط خاصی بر نیز می‌تواند منطبق شود. 🔻 قبل از محکومیتِ متهم، در موارد خاصی می‌تواند قابل توجیه باشد. 🔻برخی از مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمی‌کنم، اما خطر را احساس می‌کنم. 🔻یکی از انحرافات واضح گروه‌های منحرف در تاریخ این هست که می‌خواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند. 🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیف‌ترین وجه لجن مال کردند. 🔻اگر عدالتخواهی مبنا و ملاک روشن داشته باشد، یک وظیفه است. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 👈🏻بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد پیرامون واقعه و در شرائط کنونی 🔻 باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد. 🔻 اسلامی که اهمیتش از جان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً ! 🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح می‌دانستند. 🔻تحلیل‌های در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی! 🔻برخی از مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمی‌کنم، اما خطر را احساس می‌کنم. 🔻یکی از انحرافات واضح گروه‌های منحرف در تاریخ این هست که می‌خواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند. 🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیف‌ترین وجه لجن مال کردند. 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر در درس-گفتگوی (ازدواج سفید) 🔻در سنت فقهی ما اموری مانند مطرح است که با قرابت دارد. و از موضع برابر می‌تواند از نظر اخلاقی مجاز باشد. 🔻از منظر نواندیشان دینی فرقی بین نکاح دائم و معاطاتی نیست و ازدواجی اخلاقی است که در آن همسری و برابری حرف اول را بزند نه ضعیفه و متعلقه قلمداد کردن زن. 🔺به لحاظ هم در ظرفیت تعریف این نوع روابط وجود دارد، اما به لحاظ فرهنگی و متعه بار معنایی پیدا کردند و باید مفهوم سازی جدیدی بشود. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام دکتر در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) 🔻 صد در صد اشتباه است. قبل از ریشه یابی مشکلات نباید به تطبیق قواعد فقهی یا اخلاقی پرداخت. 🔻 باعث تاخیر در فرآیند مسئولیت پذیری اجتماعی می شود. 🔻می‌توان نوعی از را ارائه کرد که مشروع باشد و این آسیب‌ها را نداشته باشد. 🔺ازدواج‌های فعلی ما، شرعی محض نیستند، بلکه با یک فرهنگی همراه هستند که منجر به مشکلاتی شده. با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
📝نگاهی به حقوق متهم و زندانی 🔻بخش اول: ممنوع بودن شکنجه 🔹در سوم مهر سال 1358 مجلس خبرگان قانون اساسی با اکثریت آراء ممنوع بودن شکنجه را تصویب کرد. در این اصل پیشنهادی آمده بود: «هرگونه شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و همچنین شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.» و در نهایت این اصل 38 قانون اساسی با 50 رای موافق و 12 رای ممتنع تصویب شد. با این حال متن مذاکرات قانون اساسی در اینباره قابل توجه است. 🔸مطابق اسناد، مرحوم آیت الله مشکینی می‌گوید: «شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار یا کسب اطلا ع ممنوع است ما معتقدیم که این یک امر غیر اسلامی و غیر انسانی است و رای هم به این می‌دهیم ولی بعضی از مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد. مثل اینکه چند نفر از شخصیت‌های برجسته را ربوده‌اند و دو سه نفر هستند که می‌دانیم اینها از ربایندگان اطلاع دارند و اگر چند سیلی به آنها بزنند، ممکن است کشف شود. آیا در چنین مواردی شکنجه ممنوع است؟ مثلاً در واقعه استاد مطهری، یک فردی می‌شناسد که احتمالاً ضارب چه کسی است...» 🔹مرحوم آیت الله منتظری در جواب می‌گوید: «کسب اطلاع راه‌هایی دارد که بدون آن هم می‌توانند آن اطلاعات را به دست آورند. ضرر این کار بیشتر از نفع آن است.» اما آیت الله مشکینی این سوال را مطرح می‌کند: «آیا مساله دفع افسد به فاسد در این مورد صدق ندارد؟» در اینجا آیت الله شهید بهشتی می‌گوید: «آقای مشکینی توجه بفرمایید که مساله، راه چیزی باز شدن است. به محض اینکه این راه باز شد و خواستند کسی را که متهم به بزرگترین جرم‌ها باشد، یک سیلی به او بزنند، مطمئن باشید که به داغ کردن همه افراد منتهی خواهد می‌شود. پس این راه را باید بست یعنی اگر حتی ده نفر از افراد سرشناس ربوده شوند و این راه باز نشود، جامعه سالمتر است.» آیت‌الله منتظری نیز می‌گوید: «اگر گناهکاری آزاد شود، بهتر از این است که بی گناهی گرفتار شود.» (مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلسه 30) 🔸جالب آنکه دکتر آرش نراقی نیز در مقاله‌ای در صدد حل این پرسش برآمده که «آیا شکنجه (برای کسب اطلاعات بسیار مهم و ضروری) تحت هر شرایطی اخلاقاً نارواست؟» وی در بخشی از این مقاله می‌نویسد: «یکی از این سناریوهای فرضی، موسوم به «بمب ساعتی»، از این قرار است: فرض کنید که فرد تروریستی بازداشت شده است و پلیس می‌داند که او بمبی بسیار قوی را به طور خودکار در محلی نامعلوم اما بسیار پر رفت و آمد کار گذاشته است، و اگر آن بمب به موقع کشف نشود، انفجار آن قطعاً به مرگ صدها انسان بی‌گناه از کودک و بزرگ سال خواهد انجامید و تنها گزینه‌ای که پلیس در پیش‌رو دارد آن است که فرد تروریست را تحت فشار شکنجه به حرف آورد. آیا در این شرایط، شکنجه آن فرد تروریست برای نجات جان صدها انسان بی‌گناه اخلاقاً رواست یا شکنجه آن فرد حتی تحت این شرایط هم نارواست، و پلیس باید نومیدانه شاهد مرگ صدها انسان بی‌گناه باشد؟» 🔹نراقی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «دشوار بتوان اعمال شکنجه را به طور مطلق نفی کرد.» اما در عین حال می‌گوید: «این نگرانی کاملاً بجا و مهمی است که در صورت به رسمیت شناختن شکنجه در شرایط بحرانی، چگونه می‌توان راه سوء استفاده از آن را در موارد غیربحرانی بست؟» خود او اینگونه نتیجه می‌گیرد: «قانون گذار تحت هیچ شرایطی نباید شکنجه را به مثابه یک نهاد و رویّه مجاز و قانونی در جامعه برسمیت بشناسد، و هر کس را که به هر دلیل و انگیزه ای مرتکب شکنجه می شود باید از منظر قانون مجرم بداند و در دادگاه محاکمه کند. اما دادگاه می تواند پاره ای از مصادیق شکنجه را تحت شرایط بسیار خاص (مانند شرایط “بمب ساعتی”) موّجه بداند، و عامل آن را معذور و از مجازات قانونی معاف کند.» 🔸در هر صورت شکنجه در بسیاری از جرائم و اتهامات حتماً امری نارواست، اما با این حال این مساله وجود دارد که اگر در صورت‌های خاصی شکنجه به لحاظ فقهی و اخلاقی قابلیت توجیه شدن داشت، چه ضوابط مشخصی می‌توان تعیین کرد تا منجر به سوء استفاده از تبصره‌های مجاز کننده آن نشود؟ 🗳نظراتتان را برای ما ارسال کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
🔸، قصاص و مجازات 🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله ابوالقاسم علیدوست با همکاری موسسه فقهی امام کاظم (ع) 🔹 از احکام ثابت اسلام است، اما بین ساحت تشریع و ساحت اجراء باید تفاوت قائل بود. ثابت بودن و زمان مند نبودن یک حکم را الزاماً به معنای لزوم اجرای آن نباید دانست. 🔹عقلاء مُشرّع نیستند و هیچ دلیلی هم ندارد که اگر حکم ثابتی داریم، را بر آن ترجیح دهیم! البته اگر بناء عقلاء منجر به ملاحظه لازمی در اجرای احکام ثابت شود، در این صورت در اجرای حکم باید آن را لحاظ کرد، اما قصاص اینگونه نیست. 🔹در تخصیص قوانین عام قرآنی به واسطه معتبر گمان آور، نباید در دامن افتاد، اما در عین حال در قوانین قرآنی که فقط جنبه تعبدی ندارد، به صرف خبر واحد نمی‌توان ملتزم به تخصیص آنها شد. 🔹مثل آقای نمی‌گوییم که روایات صحیح مانند انگشتری در تلی زباله است، بلکه تعداد روایات معتبر را زیاد می‌دانیم، اما با برخی نیز مخالفیم. 🔹قطعاً ، تنها قصاص را عامل بازدارنده نمی‌داند، بلکه بالاتر از قصاص، درست بازدارنده است، اما اینکه قصاص اصلاً بازدارندگی ندارد، پشتوانه علمی ندارد. 🔹توجه به نصوص مبین مقاصد و شرعی را در استنباط لازم می‌دانیم، اما اینکه حفظ حیات از مقاصدی باشد که حکم قصاص دائر مدار آن باشد، بر حسب موازین چنین برداشتی از آیه نداریم. 👈🏻 صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) 🔻دکتر : رکن این است که نکرده باشند، اما در قصد زوجیت وجود دارد/ بجای ترویج همباشی، باید ازدواج‌های موجود را اصلاح کنیم/ اگر یک نظریه علمی به لحاظ مبانی موجه بود، در صورتی که متناسب با عقلانیت جمعی یک عرف خاص باشد، می‌توان آن را به رسمیت شناخت/ نباید را برای تطابق با برخی از فرهنگ‌ها وارونه جلوه داد/ اگر امری بار معنایی منفی پیدا کرده است، در این صورت با اصل اینکه مفهوم جدیدی درست شود، موافقم 🔺دکتر : باید را به عنوان یک مساله به رسمیت شناخت تا در عرصه عمومی قابل گفتگو شود/ سبک‌های مختلف دینی را مادامی که به سنت دینی تمسک می‌کنند باید به رسمیت شناخت/ به صرف عرف و بودن بر عملی صحه نمی‌گذاریم/ اگر کسی همباشی را انتخاب کرده، این مجال وجود دارد که به نحوی روشمند آن را به سنت دینی منتسب کرد/ مفهوم و بار معنایی منفی پیدا کرده و باید مفهوم جدیدی را ساخت و حدود آن را مشخص کرد 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی فیلم کامل این مناظره را تماشا کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، و 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله ابوالقاسم 🔻 از احکام ثابت اسلام است، اما بین ساحت تشریع و ساحت اجراء باید تفاوت قائل بود. ثابت بودن و زمان مند نبودن یک حکم را الزاماً به معنای لزوم اجرای آن نباید دانست. 🔻عقلاء مُشرّع نیستند و هیچ دلیلی هم ندارد که اگر حکم ثابتی داریم، را بر آن ترجیح دهیم! البته اگر بناء عقلاء منجر به ملاحظه لازمی در اجرای احکام ثابت شود، در این صورت در اجرای حکم باید آن را لحاظ کرد، اما قصاص اینگونه نیست. 🔻در تخصیص قوانین عام قرآنی به واسطه معتبر گمان آور، نباید در دامن افتاد، اما در عین حال در قوانین قرآنی که فقط جنبه تعبدی ندارد، به صرف خبر واحد نمی‌توان ملتزم به تخصیص آنها شد. 🔺مثل آقای نمی‌گوییم که روایات صحیح مانند انگشتری در تلی زباله است، بلکه تعداد روایات معتبر را زیاد می‌دانیم، اما با برخی نیز مخالفیم. 👈🏻فیلم | صوت 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و تحولات جنسی جامعه ایران 🔹بخش‌هایی از گفتگو با دکتر سید علی 🔻 کلید تغییر رفتارهای جنسی بشر بود. 🔻دنیای جنسی غرب آرزوی ما نیست، اما نحوه مواجهه آنها با نیاز جنسی می‌تواند الگوی ما باشد. 🔻جامعه خودمان را به بحران نزدیک‌تر می‌بینم تا جوامع غربی! 🔻حقوق جنسی در غرب آیتم‌های متعددی دارد. نباید به صرف وجود حقوق اقلیت‌هایی مانند افراد تمامی آن را نادیده گرفت. 🔺از کسانی که مدعی هستند مشکل از مثل است، باید بپرسیم که چه جامعه آسیب پذیری را درست کردیم که مثلاً با یک سریال ترکیه‌ای اینگونه می‌شود؟! با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و تحولات جنسی جامعه ایران 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر ، جامعه شناس و دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران 🔻برخی نمی‌خواهند امر جنسی مورد بحث جدی واقع شود. دوست دارند به طنز و جوک و فضاهایی مثل اینستاگرام بیاید، اما بحث جدی حول آن نباشد! 🔻جبر اجتماعیِ رقابت‌های اقتصادی، محدود است. 🔻ما را در ساختار اجتماعی خودش نفهمیدیم. رکود در این زمینه، باعث از دست رفتن حیات می‌شود. 🔻سیاست در مسائل جنسی بیشتر بوده ولی جامعه به سمت یک محتوایی پیش می‌رود. 🔻 خودش کرده! موفق شده با لباس ارائه کند! 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و تحولات جنسی جامعه ایران 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی 🔻 جنسی از سوی طبقات مرفه جامعه جدی است. شدن پسران برای زنان پولدار یا مردان پولدار مسکوت مانده است. 🔻از مسائل مهمی که به این مشکل دامن می‌زند، این است که خانواده ایرانی در سختگیری می کند. 🔻بیشتر تخیل‌های درباره فانتزی‌های جنسی است و تابو شدن به آن کمک می‌کند. امر طبیعت بنیاد نباید به شکل تابو شود. 🔻در بجای اینکه شخص در آن موضوعیت داشته باشد، لحظه مهم است و مشکل این است که در جامعه این پذیرفته شده است. 🔻انتظاری از امر جنسی وجود پیدا کرده که مابازاء خارجی ندارد. حظّ بصری از به مراتب قوی تر شده. مساله دستیابی به نیست، بلکه سیری ناپذیری در برابر سکس است. 🔻در قرآن یا روایات به راحتی از امر جنسی صحبت شده اما سعی شده آن را تعدیل کند. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
ابوطابی- هرزمان عاشورا؟ هرمکان کربلا؟.mp3
22.17M
🔹هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔉صوت گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو گروه پژوهشی تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی 🆔 @AzadFekriSchool
روحانیت و قدرت سیاسی.mp3
34.7M
🔉 و قدرت سیاسی 🔹گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر جامعه شناس و استاد دانشگاه 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و قدرت سیاسی 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر حسن محدثی جامعه شناس و استاد دانشگاه 🔻 به هیچ سازمان و سنتی متکی نبودند، بلکه سنت زمانه خود را به پرسش می‌کشیدند و پایه گذار سنت‌های جدید بودند. 🔻به دلیل واگرایی که تحت تاثیر ایجاد شده، نمی‌توانیم بگوییم که یکپارچه‌ای داریم. 🔻معیشت روحانیون با فاعلیت دینی آنها درهم تنیده است. به میزانی که انگیزه‌های اقتصادی، فعالیت دینیِ نیروی دینی را تحت تاثیر قرار دهد، در کیفیت کالای دینی او تاثیرگذار است. 🔻حکومت دینی می‌خواهد دین را ابزار بخش خودش بکند، برای همین استقلال حوزه دین به خطر می‌افتد. 🔻روحانیون قبلاً مهمترین مرجع اجتماعی بودند، اما نفرتی که در حال حاضر وجود دارد به این دلیل است که روحانیون حوزه تخصصی خودشان را رها کردند و به همین دلیل اعتبار اجتماعی دین کم شده است. 🔻با گره خوردن دین با حکومت مخالفم، اما اساساً را نمی‌توانیم از سیاست جدا کنیم. دین قبلاً رقبای جدی نداشت، اما الان رقیبانی دارد که اگر سرمایه اجتماعی دین از بین برود، به سختی می‌تواند برگردد. 🔉صوت کامل گفتگو 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
📝 در قانون اساسی 🔻امکان و شرایط اعتراض به حکمرانان، یکی از عواملی است که می تواند محدوده واقعی آزادی های سیاسی-اجتماعی را در هر جامعه ای نشان دهد. در قانون اساسی ایران تا تشکیل راهپیمایی و تجمع نیز مجاز دانسته شده اما از آنجا که گاهی قوانین عادی یا غلبه برخی از گرایش های سیاسی ممکن است باعث فضاسازی برخلاف متن قانون اساسی شود، بازخوانی روند شکل گیری قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ می تواند مفید باشد. آنچه در ادامه می آید مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی پیرامون اصل ۲۷ است: 🔹رییس (آقای منتظری): "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز بدون حمل سلاح و با اطلاع و اعلام قبلی به شرط آنکه مخل امنیت و بر خلاف مبانی اسلام، نباشد آزاد است." 🔸تهرانی: هیچ بحثی ندارد رای بگیرید. 🔹رئیس: رای بگیرید. 🔸رشیدیان: این کار بر خلاف آیین نامه است زیرا این اساسی ترین اصلی است که انقلاب به خاطر آن به وجود آمده است. این کلمه مسالمت آمیز باید برداشته شود... شما مسئول هستید. شما در اثر تظاهرات آمدید اینجا. شاه هم تظاهرات را اینجوری نخواست. گفت فقط حمل سلاح ممنوع است و باید با اعلام قبلی باشد. نگفت مسالمت آمیز باشد. 🔹هاشمی نژاد: آقای رشیدیان آن تظاهرات مردم مسالمت آمیز بود. 🔹رشیدیان: آن تظاهرات هیچ وقت مسالمت آمیز نبود. آتش زدن سینماها مسالمت آمیز نبود. شکستن مشروب فروشی‌ها مسالمت آمیز نبود. 🔸رئیس: اصل29 (اصل27 فعلی قانون اساسی) قرائت می‌شود. اشکال آقای رشیدیان هم اصلاح شده است؛ "اصل 29: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز بودن حمل سلاح و با اطلاع قبلی و اعلام قبلی به شرط آنکه بر خلاف مبانی اسلام نباشد، آزاد است." 🔹دکتر بهشتی: قبلا قرار شده بود بنویسیم "مخل به امنیت..." 🔸رییس: مخل به امنیت مطرح شد و رای نیاورد. 🔹دکتر بهشتی: خوب بنویسید "مُخِلّ به مبانی اسلام." 🔸رییس: اگر مخل به امنیت باشد بر خلاف مبانی اسلام هم هست. 🔹ربانی شیرازی: مسالمت آمیز را هم حذف کنید. چون شما می‌‌گویید حمل سلاح نکنند. یعنی مخالف مبانی نباشد مخل به امنیت هم نباشد. 🔸رییس: آقایان از مخل به امنیت خاطره‌های سوئی دارند. 🔹دکتر بهشتی: مخل به مبانی اسلامی خوب است. 🔸ربانی شیرازی: مخل به نظم عمومی... 🔹رییس: هیچ چیز نمی‌خواهد! برای اینکه اگر نظم عمومی را به هم بزنند بر خلاف مبانی اسلام است. 🔸دکتر بهشتی: اگر نظم عمومی را به هم بزنند شهربانی جلوی آنها را می‌گیرد. ما قانون راجع به این مسائل داریم، چه لزومی دارد اینجا بنویسیم؟ 🔹مکارم شیرازی: ذیل آن داریم مخل امنیت نباشد. 🔸رییس: نداریم. عبارت را بار دیگر می‌خوانم: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز بدون حمل سلاح و با اطلاع و اعلام قبلی به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. 🔹هاشمی‌نژاد: با اطلاع و اعلام کی؟ به مقامات مسئول؟ رییس: معلوم است؛ به مقامات مسئول اطلاع می‌دهند که ما فردا پس فردا می‌خواهیم راهپیمایی کنیم. 🔸رشیدیان: این انقلاب زاییده اجتماعات و تظاهرات است و ما به جای اینکه اولین اصل بدون قید و شرط را راجع به تظاهرات و راهپیمایی‌ها تصویب بکنیم، صد قید و بند بهش می‌زنیم. وقتی گفتیم مخالف با مبانی اسلام نباشد، خودش همه چیز دارد. باید بگوییم تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها آزاد است یعنی اصل بر آزادی اجتماعات و تظاهرات باشد بعد اگر می‌خواهید شرطی بگذارید بگویید خلاف مبانی اسلام نباشد. 🔹رییس: همین کار را می‌خواهیم بکنیم. اصل را می‌خوانم: "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز..." 🔸دکتر بهشتی: مسالمت آمیز دیگر لازم نیست بنویسید. 🔹رییس: اصل 29 را برای رای گرفتن می‌خوانم: "اصل29 (اصل بیست و هفتم): تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. تعداد کل آراء موافق 51 رای، مخالف 2نفر، ممتنع 7نفر. تصویب شد. تکبیر (حضار سه مرتبه تکبیر گفتند) 📎منبع: مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی جلسه 64 و 65 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝ماجرای اشغال سفارت آمریکا از زبان مرحوم آیت الله مهدوی کنی مسئول وقت کمیته انقلاب اسلامی 🔹وقتی شنیدیم که به سفارت آمریکا حمله کردند، برای ما خیلی غیر مترقبه بود و تعجب کردیم که چه شده این ماجرا پیش آمده؟ اجمالاً یادم هست که آقای بهشتی و مهندس بازرگان به من زنگ زدند که آقا چرا شما نشسته‌اید؟ نیروهای انتظامی و کمیته‌ها کجا هستند؟ دانشجویان به سفارت ریخته و آنجا را تصرف کرده‌اند و آمریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند. آنها خیلی ناراحت بودند. به خصوص نخست وزیر دولت موقت آقای مهندس بازرگان. چون آنها طرفدار حسن رابطه با غرب بودند و نمی‌خواستند روابط فیما بین با این کارها تیره شود. 🔸من از کمیته پرسیدم چرا این طور شده؟ گفتند آمدند و به سفارت حمله کردند و از دیوار سفارت بالا رفتند. ما اجازه نداشتیم با بچه‌های خودمان بجنگیم و بعداً معلوم شد همین دانشجویان خط امام وارد لانه شده‌اند. همان موقع به مرحوم حاج احمدآقا زنگ زدم و پرسیدم جریان چیست؟ مرحوم حاج احمد آقا اول می‌خندیدند و پاسخ نمی‌دادند. بالاخره بعد از اصرار گفتند: امام راضی هستند، شما هم با آنها کاری نداشته باشید. ولی بعدها خانم ابتکار مترجم دانشجویان در مصاحبه‌ای اظهار کردند که در ابتدا مرحوم امام با این کار مخالف بودند و سرانجام پس از یک یا دو روز رضایت داده‌اند. 🔹در اینجا لازم است اعتقاد شخصی‌ام را بیان کنم. دستور امام همیشه برای ما حجت بود ولی باید بگویم که من این حرکت یعنی اشغال سفارت را نمی‌پسندیدم و این را نمی‌پذیرفتم که به سفارت‌خانه‌ها مخصوصاً سفارت خانه آمریکا حمله کنیم. برای اینکه اولاً از نظر قوانین بین المللی ریختن به سفارت و لو اینکه ما می‌گوییم لانه جاسوسی در دنیا مورد پذیرش نیست. شاید همه سفارت‌خانه‌ها لانه جاسوسی باشد! اصلاً روال همه سفارت‌خانه‌ها این است که از این کارها می‌کنند. حالا عده‌ای بیشتر و عده‌ای کمتر! من می‌گفتم ما باید قطع رابطه می‌کردیم و سفارت را برمی‌چیدیم و حال آنکه ما آن وقت قطع رابطه نکرده بودیم. 🔸ما فکر می‌کردیم یکی دو روز آمریکایی‌ها را می‌گیرند و از کشور بیرونشان می‌کنند، اما این سبک برخورد در دنیا مطلوب نبود. من با این کار با قطع نظر از دستور امام مخالف بودم. به خصوص ادامه آن را صلاح نمی‌دیدم. چنانکه عملاً این کار به نفع ما نشد، زیرا آنها پس از 444 روز آزاد شدند. آخر کار به جایی رسید که ما التماس می کردیم گروگان‌ها را تحویل بدهیم. البته آثار انقلابی‌اش بجای خود محفوظ است که امام هم فرمود انقلاب دوم رخ داد ولی این جریان از جهات گوناگون برای انقلاب سنگین تمام شد. 🔗برگرفته از خاطرات آیت الله مهدوی کنی، ص219 تا 221 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام در درس-گفتگوی در سایه 🔻اگر نظم عمومی را نیز از اموری بدانیم که به ترک آن راضی نیست، عادل نسبت به آن وظیفه پیدا می‌کند. 🔻مطابق نظریه ، قانونیت مصوبات منوط به نظر فقیه است، بر خلاف نظریه دولت که نظریه نمایندگی از مردم در قانون‌گذاری است. 🔻 به عنوان عمومی که با تشخیص شناسایی می‌شود و مستلزم می‌شود، خارج از نظریه ولایت فقیه است. 👈🏻با ثبت نام در درس‌گفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان، کلیپ کامل این ارائه و مناظره آن را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر سروش دباغ در درس‌گفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان 🔻 مصداقی از محسوب می‌شود 🔻اجرای احکام به عنوان وظیفه غیرقابل تخلف حکومت، از مقومات است و ناظر به این است 🔻در پسا اسلام گرایی، دوگانه و اسلام گرایی کنار گذاشته می‌شود و زیست متکثر به رسمیت شناخته می‌شود 🔻رابطه با از رابطه دیانت با جداست 🔻« سیاسی»، «ساز و کار دموکراتیک» و «برابری طلبی» سه رکن حکمرانی مطلوب است که ، رکن سوم را نقض می‌کند 👈🏻با ثبت نام در درس‌گفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان، کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره در سایه 🔹حجت الاسلام : یک فرد دیندار نمی‌تواند به مثل متعهد شود؛ چون دموکراسی لیبرال، تفکیک نهاد اخلاق از سیاست است/ مساله اینجاست که من به عنوان یک آدم دیندار اگر لازم است که حق انسان‌ها را رعایت کنم، را کجا رعایت کنم؟/ همان‌طور که شما برای کنترل و اینکه آن اکثریت نباشد، مفهوم را اضافه می کنید، ما کنار دموکراسی مفهوم را اضافه می کنیم/ تا ما این مسئله را حل نکنیم نمی‌توانیم به بحث رابطه و بپردازیم. 🔸دکتر : لیبرال دموکراسی تنها مدل پذیرفته شده برای حکمرانی نیست/ اینگونه نیست که نهاد از نهاد و قانون جدا باشد/ انسان هایی که ایرانی هستند و دیندار نیستند، به چه دلیل باید زیر بار بروند؟/ مساله مهم این است که خیلی از افراد به خالق اعتقاد ندارند تا به حق خالق اعتقاد داشته باشند. حکومت دینی کار غیر اخلاقی می کند، چون بی طرفی را نسبت به ادیان نقض کرده است. 👈🏻با ثبت نام در درس‌گفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان فیلم کامل این مناظره آن را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
📝معمای ولایت فقیه و حاکمیت ملی 🔻به مناسبت ۱۲ آذر سالروز تصویب قانون اساسی 🔹۱۲ آذر ۱۳۵۸ روز تصویب قانون اساسی با رای اکثریت مردم ایران است. بعد از پاسخ مثبت بیست میلیونی مردم ایران به تشکیل جمهوری اسلامی، این بار بعد از هشت ماه قرار بود متن قانون اساسی به رای مردم گذاشته شود. نکته جالب این رفراندوم، کاهش حدود پنج میلیون رای در مقایسه با رفراندوم ۱۲ فروردین است. علی رغم آنکه مطابق اعلام رسانه‌ها در رفراندوم فروردین ۵۸، بیش از بیست میلیون نفر مشارکت کردند، در رفراندوم قانون اساسی، کمتر از شانزده میلیون نفر شرکت کردند. 🔸با این حال این بار منظور از جمهوری اسلامی شفاف‌تر شده بود. مقامات سابق رژیم پهلوی مانند شاپور بختیار درباره رفراندوم ۱۲ فروردین ۵۸ می‌گفتند: «هیچ کس بطور روشن نمی‌تواند چگونگی و مشخصات این جمهوری را بیان کند...شما از مردم می خواهید که بروند به مجهول مطلق رأی دهند!» (سایت جبهه ملی به نقل از روزنامه آیندگان ۷ فروردین ۱۳۵۸) 🔹اما قانون اساسی به شفاف‌تر شدن جمهوریت و اسلامیتی که مد نظر رهبران انقلاب بود، کمک می‌کرد و اصول صریح و مهمی در آن بود. از جمله اصل چهارم قانون اساسی که تمام قوانین جاری کشور باید بر طبق قوانین اسلام باشد. این اصل تشخیص این امر را بر عهده فقهای شورای نگهبان قرار داده بود و تاکید کرده بود که این اصل بر جمیع اصول قانون اساسی مقدم است. 🔸گرچه افرادی مانند آیت الله مصباح یا مرحوم آیت الله مومن از بی اعتبار خواندن جمهوریت از نگاه ابایی نداشتند، (نک: جایگاه آراء عمومی در اندیشه شیعه) اما امام خمینی بر مساله دموکراسی و جمهوریت تاکیدات زیادی داشتند. حق نصب، عزل و نقد حاکمان در کلمات متعددی از امام خمینی تکرار شده است و آراء عمومی براساس تحلیل مساله بیعت، در برخی از کلمات صریح ایشان، از جایگاه اساسی برخوردار است. (نک: امام خمینی و دموکراسی) 🔹اما با این حال، توجه به مواضع برخی از مخالفان قانون اساسی اهمیت بالایی دارد. آیت الله از مراجع مطرح قم بود و در رفراندوم ۱۲ فروردین نیز شرکت کرده و گفته بود: «حکومت اسلامی نمونه عالی برای تمام ممالک جهان است.» اما وی درباره رفراندوم قانون اساسی گفته بود: «در رفراندوم قانون اساسي شركت نمي كنم ولي با اين قانون، مبارزه نيز نخواهم كرد.» 🔸شریعتمداری با اشاره به اصل ۱۱۰ قانون اساسی که اختیارات ولی فقیه را تعیین می‌کند، گفته بود: «دو اصل ۶ و ۵۶ حاکمیت ملی را تثبیت کرده اما اصل ۱۱۰ اختیارات مردم را از ملت سلب کرده و در نتیجه اصل ۱۱۰ با دو اصل ۶ و ۵۶ مخالف و متضاد است.» او همچنین اعتقاد داشت: «حاکمیت ملی قدرتی است که بقای اسلام و ایران بدان بستگی دارد و با ضعف آن اسلام و کشور به خطر خواهد افتاد لذا اگر حاکمیت ملی و نقش فعال آن از بین برود و یا تضعیف شود زمینه آماده‌ای برای بازگشت دیکتاتوری و نظام طبقاتی خواهد بود و بیم آن است که مملکت به وضع سابق رجعت کند.» (روزنامه اطلاعات، ۱۰ آذر ۵۸، ص۱۲) 🔹علی رغم تاکیدات امام خمینی بر دموکراسی، در سال‌های بعد افرادی مانند مرحوم آیت الله مومن و آیت الله مصباح مواضع امام خمینی را علی رغم صراحت زیاد، بر نوعی مصلحت سنجی حمل می‌کردند، نه یک قاعده معتبر. (نک: الولایة الالهیة الاسلامیة، ج3، ص512 و حکومت اسلامی و ولایت فقیه، ص139) 🔸با گذشت ۴۱ سال از رفراندوم آذر ۵۸ مساله نسبت با کما کان به عنوان یک معما باقی مانده و مخالفان و موافقان سرسختی دارد. 🆔 @AzadFekriSchool
💢 «در جست‌و‌‌جوی موفقیت» 🤔 برای آنان که درباره مسیر زندگی‌شان تردید دارند... 🔻کاری از و 🗣 به روایت فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه شریف: شهشهانی، نیلی، مشایخی، گلشنی، ایرجی زاد، سیدجوادی، علیانی، کاویانی، غیبی و... 🍉 شروع رویداد: شب یلدا 📝ثبت نام در سایت مدرسه آزادفکری 🔺هزینه کمتر برای ثبت نام زودهنگام 🆔 @AzadFekriSchool