eitaa logo
مجله میدان آزادی
100 دنبال‌کننده
444 عکس
28 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فهرست: ده فیلم سینمایی از بهترین فیلم‌های سینمای خبرنگاری امروز -هفدهم مرداد- روز خبرنگار است. سینمای خبرنگاری سینمای مهیج، پر اثر و پر مخاطبی است؛ ما هم در تحریریه‌ی مجله میدان آزادی ضمن تبریک این روز به همه‌ی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شریف ده فیلم دیدنی از بهترین فیلم‌هایی که موضوع خبرنگاری دارند یا شخصیت اصلی یا قهرمان آن‌ها یک خبرنگار است را از سینمای ایران و جهان را برای معرفی به شما انتخاب کردیم: 1. «همه مردان رئیس‌جمهور» 2. «اسپات لایت» 3. «سرب» 4. «پست» 5. «ورونیکا گورین» 6. «وضعیت بازی» 7. «شهر خدا» 8. «میناماتا» 9. «نفوذی» 10. «شبکه» متن کامل فهرست ده فیلم سینمایی از بهترین فیلم‌های خبرنگاری به همراه توضیحات کامل این فیلم‌ها را ببینید. 2⃣7⃣8⃣ @Azadisqart
🔹فهرست: همه سکوهای ایرانی پخش سریال همراه با توضیحات تکمیلی صدا و سیما در طول سالیان متمادی تنها رسانه‌ای بود که توانایی تولید و پخش محتویات صوتی و تصویری را به عهده داشت. کم کم با فراگیر شدن ماهواره‌ها و اینترنت نیاز به تولید و پخش محتواهایی برای اشخاصی احساس شد که یا مخاطب صدا و سیما نبودند و یا در سطوح دیگری به دنبال محتوا بودند. این بخش وسیع از مخاطبان دنبال سریال ایرانی با استاندارد‌های کشور اما در سطح متفاوتی از سریال‌های تلویزیونی می‌گشتند. به این ترتیب فیلم و سریال‌های نمایش خانگی که در اواخر دهه هفتاد بواسطه پخش‌های هفتگی سی دی و دی وی دی شروع به جذب بخش کوچکی از مخاطبان کرده بود بیش از پیش در میان مردم جای خود را باز کرد. اما پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و در دسترس بودن محتواهای فرنگی باز هم تقاضای محتوا را در میان مخاطبان بالا برد. همین باعث شد که DVD ها، جای خود را به پلتفرم‌های نمایش خانگی دهند. پلتفرم‌هایی که باید علاوه بر نمایش فیلم‌ و سریال‌های خارجی، تولیداتی را نیز برای جذب بازار مخاطب انجام می‌دادند که هم در شأن مخاطب باشد و هم در استانداردهای پخش کشور جا بگیرد. متن کامل فهرست همه سکوهای ایرانی پخش سریال به همراه توضیحات تکمیلی و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣7️⃣9⃣ @azadisqart
گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید حالیا چشم جهانی نگران من و توست گرچه در خلوت راز دل ما کس نرسید همه جا زمزمه عشق نهان من و توست به  قول استاد شفیعی کدکنی: «شک نیست که همه‌ی حرف‌ها را در قالب غزل نمی‌توان گفت؛ ولی بعضی حرف‌ها را گویا هنوز می‌توان گفت» و سایه نیز این قالب را برای فرم بخشیدن به بعضی از لحظه‌ها و حال و هوای روحی خود مناسب یافته و در واقع  شعر او بخشی از تجربه‌های روحی انسان عصر ما در قالب غزل است. او در میانه‌ی سنت و تجدد ایستاده بود و هم به شیوه‌ی نیمایی شعر می‌نوشت و هم غزل می‌گفت و بدون تردید نیما یوشیج و شهریار بر او تأثیر فراوانی گذاشته‌اند که «تاسیان» و «سیاه‌مشق» گواهی بر این مدعاست.  در دومین سالروز درگذشت هوشنگ ابتهاج (سایه) فهرست ده غزل برتر هوشنگ ابتهاج را بخوانید. 2⃣8⃣0⃣ @Azadisqart
«شنای پروانه» اولین فیلم بلند محمد کارت در فضای جنوب شهر می‌گذشت و به بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پرداخت. نکته‌ای که در مورد آثار کارت وجود دارد این است که تجربه‌ی زیسته‌ی او در همین فضاها کمک کرده است درک بی‌واسطه‌ای از این جهان و این آدم‌ها داشته باشد. لاجرم تصویری که می‌سازد باورپذیر است. شاید خشونت بیش از حد این جهان باعث رنجش تماشاگران شود اما چاره‌ای نیست، چون واقعیت همین است. کارت با شناختی که از ساختارهای اجتماعی و روابط و شیوه‌ی‌ زیست این طبقات اجتماعی دارد به‌سراغ آسیب‌شناسی آن‌ها می‌رود. تجربه‌ی‌ موفق فیلم «شنای پروانه» باعث شد پلتفرم به محمد کارت اعتماد کند و یک سریال پرهزینه را به او بسپارد. پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت همان تیمی هستند که فیلم‌نامه‌ی‌ «شنای پروانه» را نوشتند. همکاری دوباره‌ی آن‌ها در «یاغی» به خلق سریالی تأثیرگذار منجر شد.  متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال یاغی را بخوانید. 2⃣8⃣1⃣ @Azadisqart
کوروساوا را بیشتر با فیلم‌های درخشانی مثل «راشومون»، «هفت سامورایی»، «ریش قرمز»، «یوجیمبو» و «سریر خون» می‌شناسند. اما او فیلم اقتباسی درخشان و بسیار مهم بایکوت‌شده‌ای هم در اواخر عمر دارد به نام «راپسودی در ماه اوت» محصول ۱۹۹۱. این فیلم درمورد مواجهه سه نسل از مردم ژاپن و چه‌بسا به طور نمادین سه تفکر و دیدگاه مردم ژاپن با موضوع مهم نسل‌کشی و بمباران هسته‌ای ژاپن توسط آمریکاست، اما برخلاف اکثر فیلم‌های سینمایی که به نحوی به این موضوع پرداختند به جای هیروشیما تمرکزش بر ناکازاکی (ناگاساکی) است. می‌دانیم که دولت آمریکا دو بمباران هولناک هسته‌ای را در ژاپن رقم زد که سه روز بینشان فاصله بود، اولی در تاریخ ۶ اوت ۱۹۴۵ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) در استان هیروشیما و دومی در چنین روزی یعنی در تاریخ ۹ اوت ۱۹۴۵ (۱۸ مرداد ۱۳۲۴) در استان ناکازاکی انجام گرفت و فقط طبق ادعای مجامع غربی ۲۲۰هزار کشته در پی داشت و بزرگترین قتل عام‌های آنی تاریخ معاصر شد. نکته‌ی مهم درمورد ناکازاکی این است که اصلا این شهر حتی با ادعاهای خود آمریکا هم یک هدف نظامی نبود، وقتی خلبان به علت غبارآلود بودن شهر کوکورا (هدف اصلی) نمی‌تواند هدف را پیدا کند در راه بازگشت بمب هسته‌ای خود را در یک شهر کاملا غیرنظامی یعنی ناکازاکی رها می‌کند و جنایتی عظیم را علیه غیرنظامیان انجام می‌دهد. متن کامل نقد و بررسی فیلم راپسودی در ماه اوت را بخوانید. 2⃣8⃣2⃣ @Azadisqart
🔹همه مطالب مجله میدان آزادی درباره زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) امیر هوشنگ ابتهاج مشهور و متلخص به «سایه»، شاعر، پژوهشگر، مدیرهنری، مصحح و ترانه‌سرای سرشناس ۶ اسفند ۱۳۰۶ در استان گیلان و شهر رشت متولد شد. او یکی از جریان‌سازترین و محبوب‌ترین شاعران و ترانه‌سرایان معاصر است. برترین خوانندگان و آهنگسازان ایرانی شعرهای او را با موسیقی او همراه می‌کردند. او سرانجام در  ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ درگذشت. تاکنون در پنج مطلب به زندگی و آثار زنده‌یاد استاد هوشنگ ابتهاج پرداخته‌ایم که سه مطلب اول همگی اختصاصا فقط مربوط به این شاعر محبوب بوده‌اند. این مطالب را درادامه ببینید: ۱. تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) ۲. ده غزل از بهترین غزل‌های «هوشنگ ابتهاج» ۳. «شهریور ۱۳۲۰» و سقوط رضاشاه به روایت هوشنگ ابتهاج ۴. ده کتاب مجموعه‌ شعر عاشقانه برتر ۵. بهترین آهنگ‌ها با موضوع بهار و نوروز از موسیقی ایرانی   2⃣8⃣3⃣ @Azadisqart
با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و استفاده از اینترنت، نسل جدیدی از پخش‌کننده‌ها روی کار آمد: VODها. VOD چیست؟ واژه‌ی VOD اختصار کلمات Video on demand یا ویدئو به درخواست (ویدئوی درخواستی) است؛ ویدئویی که در بستر اینترنت بارگذاری می‌شود. پلتفرم‌های پخش فیلم که در ایران به «سکو»های پخش فیلم معروفند از همین‌جا آمدند و به سرعت تبدیل به رقیبی جدی برای تلویزیون شدند. چرا؟ چون وی‌او‌دی‌ها مانند شبکه‌ی نمایش خانگی سابق کم‌جان نبودند؛ مانند ماهواره و ویدئو ممنوعیت قانونی نداشتند؛ حداقل از قید بخشی از محدودیت‌های زمانی و خط قرمزهای نوشته و نانوشته‌ی سریال‌سازی تلویزیونی رها بودند؛ به مخاطب امکان انتخاب محتوای متنوع می‌دادند و جز این‌ها، VODها از نظر سهولت استفاده هم به خاطر سازگاری با سیستم عامل اندروید حرف اول را می‌زدند و تلویزیون که آمادگی رقابت با این رقیب چغر و بدبدن را نداشت بر بحرانش افزوده شد؛ بحران کاهش آمار مخاطبان و کاهش کیفیت سریال‌هایش. متن کامل یادداشت فراز و نشیب سریال‌سازی ایرانی در شبکه نمایش خانگی و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣8⃣4⃣ @azadusqart
«پلی‌لیست بیمارستان» تجلی عینی «پزشکی بخوان، کنارش موسیقی را ادامه بده» است. ماجرای پنج پزشک متخصص که از سال‌های دانشگاه با یکدیگر دوستی عمیقی دارند و همان زمان یک گروه موسیقی را هم تشکیل داده‌اند. نام سریال هم از کنار هم قرار گرفتن موسیقی و پزشکی ساخته شده‌ است. ماجرای این پنج پزشک در دو فصل دوازده قسمتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از شبکه‌ی TVN کره‌ی جنوبی و به‌طور هم‌زمان از نتفلیکس پخش شد. همان‌طور که از ژانر اثر مشخص است، بنا نیست اتفاقات ویژه و خارق‌العاده‌ای برای شخصیت‌ها رخ بدهد. ژانر «برشی از زندگی» بازتولید دقیق و صادقانه‌ی بخشی از واقعیت زندگی است. سایتی وابسته به نتفلیکس، سریال‌های کره‌ای ژانر برشی از زندگی را این‌طور تعریف می‌کند: «این ژانر می‌تواند نشان بدهد که گاهی مردم خطرناک‌تر از هیولاها هستند، عاشق شدن و یافتن شادی می‌تواند به‌اندازه‌ی شکست دادن یک شرور هیجان‌انگیز باشد و به‌طور کلی اینکه انسان بودن چگونه است.» گرچه ژانر برشی از زندگی در ادبیات و تئاتر یکی از ژانرهای فرعی زیرمجموعه‌ی ناتورالیسم به حساب می‌آید اما در آثار شرقی خصوصاً انیمه یکی از ژانرهای اصلی است. در سریال‌های کره‌ای نیز برشی از زندگی معنای مشابهی با نمونه‌های ژاپنی آن دارد؛ داستان‌هایی که بدون جنبه‌ی خارق‌العاده در یک محیط معمولی و روزمره اتفاق می‌افتند و بر روابط انسانی که اغلب ماهیت عاشقانه دارند، تأکید می‌کنند. متن کامل ریویوی سریال پلی‌لیست بیمارستان و سایر مطالب پرونده‌ی هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣8⃣5⃣ @azadisqart
اوایل زمستان ۱۴۰۱، فیلیمو از مینی‌سریالی با سوژه و مضمونی ملتهب و خاص رونمایی کرد. مینی‌سریال «سقوط» در یک فصل نُه قسمتی با ژانر محوری جاسوسی، درام و اکشن از این پلتفرم منتشر شد و روی خروجی قرار گرفت. این سریال به بازنمایی زمانه‌ی حاکمیت داعش بر موصل و با روایتی خطی متمرکز بر دو اتفاق عاطفی و امنیتی تولید شده است. «سقوط» تنها تجربه‌ی شبکه‌ی نمایش خانگی با سوژه‌ی داعش و پروداکشن و لجستیک سنگین است. پیش از آن، سینمای ایران با معرفی و پخش «آوازهای سرزمین من» به کارگردانی عباس رافعی و «به‌وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و سیمای ملی با تولید و پخش سریال «پایتخت ۵» به کارگردانی سیروس مقدم و سریال «حبیب» به ‌کارگردانی جود سعید، از زوایای مختلفی به این سوژه پرداخته بودند. مسئله‌ای که نشان می‌دهد ایران همچنان در روایت خود از صحنه‌پردازی محور مقاومت و مبارزه با داعش غافل مانده و حتی در تبلیغ حفظ تمامیت ارضی و جان شهروندان خود از عملیات‌‌های انتحاری تکفیری‌ها عاجز است. به همین دلیل می‌توان پذیرش چنین تجربه‌ای در فضای شبکه‌ی نمایش خانگی را تحسین کرد. متن کامل ریویوی سریال سقوط و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣8⃣6⃣ @azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه‌ی مطالب مجله میدان آزادی درباره علی حاتمی و آثارش امروز بیست و چهارم مردادماه سالروز تولد علی حاتمی، کارگردان و فیلم‌نامه نویس بزرگ تاریخ سینمای ایران است. او که در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمده بود اگر امروز میان ما بود نود ساله می‌شد. به همین مناسبت، تمام مطالبی را که درباره این هنرمند صاحب‌سبک در مجله میدان آزادی منتشر کرده‌ایم برای شما گردآورده‌ایم. تاکنون در سه مطلب به زندگی و آثار استاد علی حاتمی پرداخته‌ایم و در ادامه، شما را به مطالعه این مطالب دعوت می‌کنیم: ۱. ویدئو: پای صحبت علی حاتمی درباره سینمای تاریخی ۲. ویدئو: «سکانس رویارویی کمال الملک با رضاشاه» به روایت علی حاتمی ۳. جستار: نقد و بررسی سریال «هزاردستان» ساخته «علی حاتمی» 2⃣8️⃣7⃣ @azadisqart
شاید بتوان گفت عوامل فیلم خواسته‌اند با توجه به اینکه شخصیت اصلی داستان یک زن یهودی است، تمرکز سریال تنها روی فمینیسم و شناساندن فرهنگ یهودیان باشد. اما حضور فردی سیاه‌پوست در فصل سوم که از شخصیت‌های محوری داستان است، باعث انتقاد برخی از مخاطبان بابت نپرداختن به مسائل تبعیض نژادی در دهه‌ی پنجاه میلادی شده است. شاید سریال می‌توانست با اشاره به تبعیض‌ها و جنبش‌های نژادی دهه‌ی پنجاه این اتهام را علیه خود رد کند ولی ترجیح می‌دهد تنها به مسائل انتخابی و مورد تأیید خود بپردازد. اگر کمی با سیاست‌های صنعت نمایش در آمریکا آشنا باشیم ممکن است در اینکه این سریال، اثری واقعاً خوب باشد شک کنیم اما جدای از اینکه سریال گاهی دچار فمینیسم شعاری و تطهیر یهودیان می‌شود، سریالی خوش‌ساخت، خوش‌رنگ و لعاب، با خط داستانی موفق و خنده‌دار است. و از آنجایی که معمولاً یافتن سریالی بامزه که خوش‌ساخت و حرفه‌ای باشد کار راحتی نیست می‌توان از این مسائل چشم‌پوشی کرد. متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال میس میزل شگفت‌انگیز و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣8⃣8⃣ @azadisqart
حواشی سریال «قورباغه» بارها و بارها باعث توقیفش شد. اما چرا؟ برخی علت توقیف این سریال را خشونت و پلیس‌کشی می‌‌دانستند. در آن روزها روزنامه‌ی کیهان در این رابطه نوشت: «سازندگان یکی از سریال‌های شبکه‌ی نمایش خانگی حاضر به انجام اصلاحیه‌های نهاد‌های نظارتی نیستند. این اثر، یکی از خشن‌ترین سریال‌های شبکه‌ی نمایش خانگی است که در نخستین قسمت مخاطب خود را به پلیس‌کُشی ترغیب و تشویق می‌کند! نقطه عطف روایت قسمت اول این سریال، کشته شدن مأمور انتظامی است و این ماجرا طوری طراحی شده که مخاطب به این کار تشویق می‌شود.»! همچنین این روزنامه تأکید کرده بود: «مسئولان نیروی انتظامی به‌خصوص ناجی هنر از محتوای ملتهب این سریال مطلع نیستند و سازندگان هم از حذف مفهوم پلیس‌کشی در این سریال امتناع می‌کنند.» در حالی که نماوا به‌عنوان پلتفرم پخش‌کننده‌ی این سریال تأکید کرد که «قورباغه» پروانه‌ی نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، مجوز از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)» و تأییدیه از «مؤسسه‌ی ناجی هنر» دارد. البته بعد‌ها‌ ساترا سن تماشای این سریال را از مثبت پانزده به مثبت هجده تغییر داد که با واکنش‌هایی از سمت سیدی و پلتفرم‌ها همراه شد. متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال قورباغه و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣8⃣8⃣ @Azadisqart
پروفسور تاکید می‌کند که در این گروه و حین عملیات اعضا نباید به هم اطلاعات شخصی بدهند و به هیچ وجه نباید وارد رابطه‌ی عاطفی با یکدیگر بشوند، ولی خب، قضا در کمین است و کار خودش را می‌کند. نتیجه‌ی آن‌ همه تأکید و پروتکل‌های شدید امنیتی پروفسور این می‌شود که با تقریب خوبی نصف اعضای گروه با هم رابطه‌ی عاطفی برقرار می‌کنند، یکی از اعضای گروه به یکی از گروگان‌های داخل بانک که قرار بود بکشدش دل می‌بندد و خود پروفسور عاشق بازرس زن مسئول پرونده‌ی سرقت می‌شود! شاملو اصلاً بعد دیدن این سریال گفته بود: سلاخی می‌گریست، به قناری کوچکی دل باخته بود! حالا در نظر بگیرید ترکیب نبوغ پروفسور، نقشه‌های دقیق، علاقه‌ی ممنوع بین اعضای تیم، پلیس پیگیر و مصمم اسپانیا، یک ضراب‌خانه‌ و بانک بزرگ، یک‌عالمه گروگان، لباس قرمزی که تن گروگان‌ها و سارقان است و ماسک سالوادور دالی روی صورت سارقان، چه ترکیب عجیب‌وغریب، مهیج و زیبایی‌ است!  متن کامل نقد و بررسی سریال مانی هیست یا خانه کاغذی یا سرقت پول را بخوانید. 2⃣8⃣9⃣ @Azadisqart
🔹خبر: آلن دلون درگذشت به گزارش مجله میدان آزادی، خبرگزاری فرانس ۲۴، از درگذشت آلن دلون ستاره‌ی سینمای فرانسه، امروز یکشنبه هجدهم آگوست، در سن ۸۸ سالگی خبر داد. فرزندان آلن دلون درگذشت وی را تایید کردند و در بیانیه‌ی مشترکی که به خبرگزاری فرانسه ارسال و توسط مطبوعات فرانسه گزارش شد، ناراحتی خود را از درگذشت این اسطوره سینما ابراز کردند. بسیاری از فیلم‌هایی که او در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است تبدیل به کلاسیک‌های سینما شدند و وی در طول دوران حرفه‌ای خود با کارگردانان نامداری چون «آنتونیونی»، «ویسکونتی»، «ملویل» و «گدار» همکاری کرد و در کنار بازیگران بزرگی چون «ژن گابن»، «عمر شریف»، «لینو ونتورا»، «کلودیو کاردیناله»، «مونیکا ویتی» و… مقابل دوربین رفت. متن کامل خبر را اینجا بخوانید‌. @azadisqart
زندگی سیمین در دایره‌ای از نشانه‌های فرهنگی می‌گذشت اما در کنار آن مسئولیت مراقبت از خواهر و برادر کوچک‌ترش را هم داشت و پا به پای مادر در خانه و مدرسه‌ی شبانه‌ای که مادر و عادل خلعتبری برای آموزش به بانوان بزرگسال تأسیس کرده بودند، فعالیت می‌کرد. گرفتاری‌های مادر زیاد بود،‌ دو کودکش را به‌دلیل بیماری از دست داده بود و تأمین مخارج مدرسه سخت بود. آن‌ها مجبور بودند از مخارج خودشان بزنند تا خرج مدرسه را تأمین کنند. درباره‌ی این دوره سیمین می‌نویسد: «گیاهی خودرو شده بودم که هیچ کس نمی‌پرسید که در مدرسه چه می‌کنم و در خانه چه می‌خورم و چه می‌پوشم.» با این همه او به‌خاطر حافظه‌ی قوی‌اش زود درس‌ها را می‌آموخت و به دیگران هم در یادگیری کمک می‌کرد. او موفق شد دروس سه سال را در یک سال بخواند. سیمین از سال ۱۳۳۰ دبیر آموزش و پرورش شد و تدریس فیزیک،‌ شیمی، زیست و ادبیات را به عهده گرفت و سی سال در کسوت معلمی به دانش‌آموزان این سرزمین خدمت کرد. او می‌گوید: «شادترین اوقات زندگی‌ام در کلاس درس گذشت.» همچنین به پیشنهاد همسر اولش انجمن ادبیات نو را در منزل‌شان تشکیل دادند که شاعران مطرحی به آن رفت‌وآمد داشتند. از دیگر فعالیت‌های او همکاری با مجله‌ی «امید ایران» به‌عنوان سرپرست بخش ادبی و نیز سرودن ترانه و تصنیف برای رادیو ایران بود. در سال ۱۳۴۸ به عضویت شورای شعر و موسیقی رادیو ایران درآمد و در سال ۱۳۵۷ عضو کانون نویسندگان ایران شد. متن کامل تک‌نگاری سیمین بهبهانی را در سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید. 2⃣9️⃣1️⃣ @azadisqart
«جنگل آسفالت» از نظر فرم واقعاً خوب است. داستان پرکششی دارد که البته بعضی جاها ضربانش می‌افتد ولی سریع هم به هوش می‌‌آید. دیالوگ‌هایش هم درست و دلنشین است. با اینکه تعداد شخصیت‌های داستان زیاد است ولی هم شخصیت‌پردازی‌ها عالی و باورپذیر است و هم بازی اکثر بازیگران. اگر بازی نه‌چندان جالب علیرضا جعفری (امیر) و بازی تکراری و آشنای نوید محمدزاده را کنار بگذاریم، تیمورتاش به‌خوبی توانسته از بازیگرانش بازی بگیرد؛ از فرشته حسینی در نقش یک دختر نچسب، مرجان اتفاقیان در نقش عاشق آویزان، امیر جعفری، آزاده صمدی و ریما رامین‌فر تا مریلا زارعی در نقش یک مادر معتاد بیمار. همچنین موسیقی فیلم و تیتراژ با آن نام‌گذاری‌های خلاقانه‌ی هر قسمت از ویژگی‌های مثبت این سریال است. پایان غیرمنتظره و البته مبهم فیلم هم آخرین برگ برنده‌اش است و مخاطب را برای فصل دوم تشنه نگه می‌دارد. متن کامل ریویوی سریال جنگل آسفالت و سایر مطالب پرونده هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣9⃣2⃣ @azadisqart
🔹 پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره هنر عکاسی نوزدهم اوت در تقویم به نام روز جهانی عکاسی شناخته می‌شود. در مجله‌ی میدان آزادی از این بهانه برای مرور مطالبی که پیش از این درباره‌ی هنر عکاسی منتشر کرده‌ایم بهره می‌بریم. این روز را به جامعه‌ی هنری عکاسی تبریک می‌گوییم و شما را به خواندن مطالب پیش رو دعوت می‌کنیم: ۱. جستار: نگاهی به سیر پیدایش و تاریخچه‌ی عکاسی از شرق تا غرب ۲. فهرست: ۱۰ کتاب برتر آموزش عکاسی ، برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران ۳. یادداشت: نگاهی به بزرگ‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخ از زاویه‌دید هنر عکاسی ۴. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ می‌دهد ۵. فهرست: ده عکس دیدنی از زنان در پیاده‌روی اربعین از نگاه عکاسان بین‌المللی ۶. فهرست: مرور ده عکس از بهترین عکس‌ها درباره فاجعه تروریستی کرمان 2⃣9️⃣3️⃣ @azadisqart
در یکی از پوسترهای شاخص فیلم، بازیگران اصلی فیلم را می‌بینیم که کنار هم ایستاده‌اند و در پس‌زمینه‌شان درختی قرار گرفته. پدر و مادر وسط، بچه‌ها دورشان، همسر بچه‌ها کنارشان و پشت سرشان درختی است که شاخه‌هایش در هم پیچیده. درست همان‌طور که اعضای خانواده‌ی پیرسون در هم تنیده‌اند. در همان پوستر زیر عنوان اصلی سریال نوشته: Family is forever. همین جمله‌ی کوتاه گویای همه چیز است. This Is Us درباره‌ی خانواده است و می‌خواهد بگوید خانواده تا همیشه با ماست. پیش خودتان فکر نکنید چقدر خسته‌کننده. این سریال خانواده را طوری به شما نشان می‌دهد که زندگی شما به قبل و بعد از دیدنش تقسیم می‌شود. خانواده‌ای که در This Is Us می‌بینیم با انگاره‌ی ترند امروز (نه فقط در ایران، که در جهان) که خانواده را افرادی سمی (تاکسیک) معرفی می‌کند و در صورت لزوم باید از آن‌ها فاصله بگیرید، بسیار تفاوت دارد. نه به این معنا که خانواده در This Is Us رفتارهای مخرب ندارد، به این معنا که خانواده در کنار این‌طور رفتارها خاصیت شفابخشی هم دارد. شاخه‌های یک درخت کجا می‌توانند درد خود را التیام دهند جز با رجوع به تنه و ریشه؟ جز با حمایت دیگر شاخه‌ها؟ متن کامل ریویوی سریال این ما هستیم (This is us) و سایر مطالب پرونده‌ی هزار و یک سریال را اینجا بخوانید. 2⃣9️⃣4️⃣ @azadisqart
بیایید تعارف‌‌ها‌ را کنار گذاشته و به‌جای اینکه به قول شاعر آخرین ضربه را محکم‌تر بزنیم، اولین ضربه را محکم‌تر زده و فاتحه‌ی این سریال را بخوانیم. سریالی که فاصله‌اش از یک اثر هنری، دقیقاً از اینجا تا قطب شمال است. امین محمودی یکتا احتمالاً عاشق کارش است. تجربه‌ی همکاری در نویسندگی آثاری چون «عقرب عاشق»، «ملکه‌ی گدایان» و حضور به‌عنوان دستیار کارگردان و بازیگر در آثاری مانند «مانکن»، «آخرین بازی» و «زنونه» نشان‌دهنده‌ی همین علاقه است. ولی به نظر می‌رسد برداشتن گامی بزرگ به‌سمت کارگردانی یک سریال نمایش خانگی، آن هم هم‌زمان با نویسندگی همان اثر، برای او زود بوده است. متن کامل ریویوی سریال قطب شمال را در پرونده‌ی هزار و یک سریال بخوانید. 2⃣9️⃣5️⃣ @azadisqart
🔹کاغذ اخبار: مهم‌ترین اخبار هنر و ادبیات، مردادماه ۱۴۰۳
مجله میدان آزادی
🔹کاغذ اخبار: مهم‌ترین اخبار هنر و ادبیات، مردادماه ۱۴۰۳
🔹اهالی سینما در ایران و جهان مرداد ماه را با سوگ آغاز و با سوگ به پایان رساندند. ایرانی‌ها اول مرداد را با درگذشت سعید راد آغاز کردند که یکی از چهره‌های معروف و محبوب سینمای ایران، قبل و بعد از انقلاب بود. سینمای جهان هم یکی از هنرپیشه‌ترین هنرمندان خود را از دست داد. بسیاری از معروفترین رسانه‌های جهان صفحه اول خود را به درگذشت آلن دلون، بازیگری که به خاطر ظاهر زیبا و بازی درخشان خود نه تنها در فرانسه که در تمام جهان به گانگستر زیبا چهره معروف بود، اختصاص دادند. 🔹می‌توانیم خبر شروع برنامه‌ای از جنس «کتاب‌باز» را در خبرهای مربوط به ادبیات قرار دهیم. همه می‌دانیم که در غفلت تلویزیون و کنار گذاشتن یک یکِ برندها و برنامه‌های پرمخاطبش، این برنامه‌ها یکی یکی به پلتفرم‌ها کوچ می‌کنند. همه اهالی کتاب برنامه‌ی موفق «کتاب‌باز» را با اجرای متفاوت سروش صحت به یاد دارند که یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های کتابی تلوزیون بود. پس از خذف این برنامه در مدیریت جدید سیما، قرار است «اکنون»، یک تاک‌شوی هفتگی باشد که با همان حس و حال، و تیم سازنده‌ی برنامه کتاب‌باز در پلتفرم فیلیمو پخش شود. سروش صحت قرار است در «اکنون» گفتگوهایی با هدف گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با مهمانانش داشته باشد. 🔹در دنیای انیمیشن‌ هم مرداد، ماه نسبتا شلوغی بود. از رکوردشکنی تاریخی «درون بیرون ۲» تا خبرهایی از ساخت قسمت‌های جدید انیمیشن‌های «یخ‌زده» و «شرک» و میلیون دلاری شدن «من شرور ۴». «درون بیرون ۲» موفق شد تا از فروش «شگفت‌انگیزان ۲» هم فراتر برود و عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ پیکسار را از شگفت‌انگیزان ۲ برباید و در عین حال چهارمین انیمیشن پرفروش تاریخ شود. متن کامل کاغذ اخبار هنر مرداد۱۴۰۳ را بخوانید. 2⃣9⃣7⃣ @azadisqart
🔹 پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در مردادماه ۱۴۰۳ دومین ماه تابستان پایان رسید و وقت مرور کارنامه ماه است. در پربازدیدهای این ماه مطالبی از چهار هنر گرافیک، شعر، داستان و سینما حضور دارد. در ادامه، فهرست پربازدیدترین مطالب مرداد ماه ۱۴۰۳ سایت میدان آزادی را به ترتیب آمار بازدید ببینید: ۱. ریویو: نقد و بررسی سریال «در انتهای شب» ساخته «آیدا پناهنده» ۲. ریویو: نقد و بررسی فیلم «بی‌بدن» ساخته «مرتضی علیزاده» ۳. ۱۰ کاریکاتور از هنرمندان جهان با موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا ۴. تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار محمدعلی بهمنی ۵. تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار آنتوان دوسنت اگزوپری ۶. ریویو: نقد و بررسی سریال «شرلوک هلمز» ساخته «استیون موفات» و «مارک گیتیس» ۷. ریویو: نقد و بررسی فیلم «راپسودی در ماه اوت» ساخته «آکیرا کوروساوا» ۸. ده غزل از بهترین شعرهای «هوشنگ ابتهاج» ۹. همه سکوهای ایرانی پخش سریال + توضیحات تکمیلی ۱۰. ویدئو: مروری بر سکانس‌های خاطره‌انگیز سعید راد در خاطرات سینمای ایران 2⃣9⃣8⃣ @azadisqart
آنچه در رمزگزاری شخصیت فرهاد رخ داد، تا نیمی از سریال درست بود؛ فردی که دغدغه‌ی اجتماع پیرامونش را دارد و نسبت به رویدادهای اطراف حساس است. کنشگر است و سعی می‌کند به‌قدر وسع خود برای اصلاح جامعه تلاش کند. در مطبوعات اثرگذار است. می‌خواند، می‌نویسد، فکر می‌کند و رفتارش با کسی که عاشقش بوده در چارچوب اصول درستی است و درک مناسبی از شرایط دارد، گرچه کمی تند و تیز به استقبال حوادث می‌رود. تا اینجا شخصیت فرهاد درست شکل گرفته، اما در ادامه به ناگاه این شخصیت افول می‌کند و از شخصی دلسوز و دغدغه‌مند به فردی خودخواه مبدل می‌شود. بی‌توجه به وضعیت خانواده‌اش دست به خطر می‌زند و از دیگران توقع ریسک دارد و در مقابل قادر به درک از خودگذشتگی شهرزاد نیست و نجات جانش به دست او را درست تفسیر نمی‌کند. اینجا نقطه‌ای است که مخاطب فرهاد را از دست می‌دهد چون انتظار تحلیل و درک عمیقی از او دارد و چنین نشانه‌هایی نمی‌بیند و بعد از آن شاهد به قهقرا رفتن فرهاد هستیم. انتقام‌جویی او به شیوه‌هایی دور از تفکر روشنفکرانه و خودخواهی‌اش تا پایان قصه باقی می‌ماند و بدیهی است که مخاطب در جدال فرهاد و قباد طرف قباد را بگیرد. اگر افول فرهاد در چارچوب شخصیت او صورت می‌گرفت، ایرادی متوجه فیلم‌نامه نبود ولی اینجا معادلات تعریف‌شده‌‌ی نویسندگان به هم ریخته است و گویی فراموش کرده‌اند چه قراردادی برای فرهاد تعیین شده بود. متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال شهرزاد را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید. 2⃣9⃣9⃣ @Azadisqart
🔹فهرست: بهترین سریال‌های عاشقانه ایرانی در شبکه نمایش خانگی سبک رمانتیک یا عاشقانه در اواخر قرن هجدهم ظهور کرد. در تعریف آن معمولاً گفته می‌شود که رمانتیسم واکنشی به عقل‌گرایی و دیگر کنش‌های اجتماعی بود. با همه‌ی این‌ها این ژانر با گذشت سالیان سال و ظهور و بروز ژانرهای جدید، همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه می‌دهد و در جای خود محکم ایستاده است.  با نگاهی به شبکه‌ی نمایش خانگی ایران هم می‌بینیم که سریال‌های ژانر عاشقانه پیشتاز هستند. در فهرست پیش رو سعی شده بهترین سریال‌های عاشقانه‌ی ایرانی شبکه‌ی نمایش خانگی را به‌صورت کوتاه معرفی کنیم. شهرزاد، جیران، رهایم کن، هم‌گناه و جزیره عنوان برخی از سریال‌های معرفی شده در این فهرست هستند. متن کامل فهرست بهترین سریال‌های عاشقانه ایرانی در شبکه نمایش خانگی را بخوانید. 3⃣0⃣0⃣ @Azadisqart
اگر گویش یا لهجه‌ی دست و پا شکسته‌ی شخصیت‌ها، لباس صنعت نفت آبادان و عینک ری‌بن و یک نما از پالایشگاه از این فیلم گرفته شود، المان‌های بصری، زیباشناسانه و خانوادگی مردم یا خانواده‌ی بومی جنوبی خصوصاً آبادانی دیده نمی‌شود. فیلم نه‌تنها از محیط آبادان استفاده نکرده است، بلکه در محیط خانه و ترکیب‌بندی تصویر خود نیز از این شهر الهام نگرفته است. تمرکز بر یک لوکشین و ارائه‌ی روایت و قصه ذاتاً مقوله‌ی ناپسندی نیست اما بایستی فارغ از نمادهای کلیشه‌ای، هویت ناحیه‌ای و منطقه‌ای آبادان در دل این خانه دیده می‌شد. عجیب است که حمیدرضا آذرنگ با وجود تجربه‌ زیسته‌ی خود در جنوب، اثری تولید کرده که از هویت جنوبی صرفاً عینک و لباس ورزشی را دارد. فارغ از بحث مطرح‌شده درباره‌ی گذار از رئال به سورئال، بی‌هویت بودن محیط و شخصیت‌های آبادانی اثر به‌خودی‌خود می‌تواند در حکم پاشنه آشیل اثر تلقی شود. متن کامل نقد فیلم روزی روزگاری آبادان را بخوانید. 3⃣0⃣1⃣ @Azadisqart
🔹رد پای هنر آشپزی در پیاده‌روی اربعین از پژوهش‌های هنر آشپزی، چنین به دست می‌آید که مکتب‌های اصلی و بنیادین آشپزی در جهان، عبارتند از: مکتب چین، مکتب روم و مکتب ایران. آنچه امروز به نام آشپزی هندی، ترکی و عربی می‌شناسیم شاخه‌های منشعب و متاثر از مکتب آشپزی ایرانی به حساب می‌آیند. آشپزخانه‌هایی که به تعبیر نجف دریابندری مثل فرزندانی هستند که از مادرِ خویش پیشی گرفته‌اند و در جهان، بسیار معروفتر و پر مصرف‌تر از غذاهای ایرانی سربرآورده‌اند. رویداد پیاده‌روی اربعین که به شکل سالانه در کشور عراق صورت می‌گیرد و میلیون‌ها انسان را از نقاط مختلف جهان کنار هم جمع می‌کند، در کنار سایر هنرها، بستر ظهور و نمایش هنر آشپزی میزبانان عراقی نیز به حساب می‌آید. آشپزخانه عراقی هرچند متاثر از مکتب ایران، جذابیت‌های خاص خود را دارد. آنچه میزبانان عراقی با آن از میهمانان این رویداد پذیرایی می‌کنند شامل انواع وعده‌های اصلی، نوشیدنی‌های متنوع، میان‌وعده‌ها و دسرهای رنگارنگ است که بخشی از میراث فرهنگی نیمه‌ی جنوبی عراق محسوب می‌شوند. آنچه در پی می‌آید مختصری از چهار رقم از پذیرایی‌هایی‌ست که عراقی‌ها در رویداد اربعین ارائه می‌دهند. متن کامل یادداشت ردپای هنر آشپزی در پیاده‌روی اربعین را بخوانید. 3⃣0⃣2⃣ @Azadisqart
در مجموعه‌ی آداب عزاداری برای امام حسین، مقتل‌خوانی از جمله آداب عُلمایی است، از این جهت که عموماً عالمان شیعی برای مبارزه با ورود جعلیات به روایت‌های عاشورایی به مقتل‌خوانی توصیه می‌کردند و خودشان هم به این امر ملتزم بودند. از مقتل‌های معتبر و شاخصی که مورد توجه ایشان بوده و هست مقتل ابومِخنَف و لهوف سید ابن طاووس شهرت بیشتری دارند. با این حال در دوره‌ای از تاریخ ایرانِ شیعی، مقتل‌نویسی جنبه‌ای ادبی پیدا کرد و اقبال مخاطب‌ها هم به این روایت‌ها بیشتر شد. بنابراین آن‌هایی که ذوق ادبی داشتند توان ادبی‌شان را برای مقتل‌نویسی صرف کردند و همین باعث نقض غرض‌هایی در باب مقتل‌نویسی شد؛ یعنی برای جذاب شدن و ادبی شدن متن از مستند بودن و معتبر بودن فاصله گرفتند. با این حال آثاری که این اُدبا تولید کردند کماکان محل بحث و رجوع است.  از حیث تاریخی این اتفاق در دوران قاجار به‌صورت گسترده‌تری رخ داد. در آستانه اربعین متن کامل یادداشت ارباب مقاتل و مقاتل ارباب را بخوانید. 3⃣0⃣3⃣ @Azadisqart
🔹فهرست: هشت سفرنامه خواندنی پیرامون زیارت و اماکن مذهبی همه‌ساله در حواشی رویداد-آیین بزرگ اربعین کتاب‌های بسیاری با عنوان «سفرنامه» منتشر می‌شود که چه برآمده از اهداف و علاقه‌های شخصی باشند چه برآمده از سفارش نهادها و ارگان‌ها و ناشران، کیفیت و ارزش ادبی و علمی والایی ندارند؛ این درحالیست که هم در سنت زبان فارسی هم در تاریخ فرهنگ اسلامی دیروز و امروز سفرنامه‌های درخشانی نوشته‌شده‌اند. حالا که در آستانه‌ی سفر گروه‌های بسیاری از مردم سرزمینمان به کشور عراق برای شرکت در زیارت اربعین حسینی هستیم، صفحه‌ی تازه‌ای از فهرست‌های مجله میدان آزادی را به رنگ سفرنامه‌ها درآوردیم. سفرنامه‌هایی که بعضی از جهت ارزش ادبی و هنری، بعضی از جهت ارزش علمی و فرهنگی و بعضی دیگر از هردو جهت برای مخاطب و مولف سفرنامه‌های امروز آموختنی‌ست. در طول زمان و از گذشته‌ها و روزگار قدیم سفرنامه‌نویسی یکی از گونه‌های ارزشمند ادبیات و ابزار رسانه‌ای تاثیرگذار بوده است. به‌خصوص در زمانی که دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری اختراع نشده بودند یا مثل حالا رواج نداشتند، این سفرنامه‌ها نقش مهمی را در شناساندن دنیا ایفا می‌کردند. شاید سفرنامه را بتوان تصویری‌ترین گونه‌ی ادبیات قدیم دانست؛ زیرا در سفرنامه باید توصیف دقیق و بسیاری از فضاها و اتفاقات مهم و لحظات داشته باشیم. متن کامل فهرست هشت سفرنامه پیرامون زیارت را بخوانید. 3⃣0⃣4⃣ @Azadisqart