هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
وظيفه ما اين است كه #نقش_سياسی_زنان در انقلاب را به تبعيت از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نشان دهیم و اعتبار فرهنگی - سياسی استكبار را كوچك كنيم. میشود سیرۀ ایشان را به عنوان #كاملترين_أسوه مطالعه كرد و نشر داد.
زمانی كه جنگ تهاجمی اسلام عليه كفر واقع میشود ايشان بهعنوان بهترين پرستار ايفای وظيفه میکنند.
هنگامی كه جنگ حالت تدافعی پيدا میکند، ايشان خود را سپر ولی خود علی بن ابیطالب (علیه السلام) میکنند.
حتّی هنگامی كه وجود مبارك ايشان مورد حمله قرار گرفتند و از شدّت درد از هوش رفتند، پس از به هوش آمدن، بهمحض اينكه مشاهده كردند كه ولّی اعظم خدا را بهطرف مسجد میبرند با آخرين رمقشان از مقام ولايت دفاع میکنند و زمانی نيز با وجود بيماری شديد، شبها بهمنظور احقاق حقّ امیرالمومنین (علیه السلام) به درِ خانه مهاجرين و انصار میروند.
اين امر نشانگر اين است كه تمامی حيات گرانقدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) صرف حمايت از مقام ولايت شده است.
۱۳۶۹٫۸٫۷
#سرمشق_فاطمی
☑️ @AndisheMonir
بانو امین
💢 منشور فاطمیه منشور عزاداری ما حول شخصیت حضرت صدیقه طاهره دست کم سه وجه دارد و هر وجه نور متفاوتی
منشور فاطمیه
نگاه به شخصیت حضرت زهرا از سه وجه
ویژگیهای شخصیتی
کنشهای اجتماعی
و
تاریخ سازی ایشان
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🎙ویژهبرنامهی صوتی «آن ســهماه»
جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص)
»» معرفی ویژهبرنامه: ویدئو | عکسنوشت
🔻یازده جلسه گفتوگوی مدرسه نگاه
با حجـتالاســلام حسین #مهدیزاده
@social_theory
🔻لینک صوت جلسات:
• بخـــش اول »» مسئولیت فوری در قبال فاطمیه
• بخــش دوم »» امر جدید و پایان عصر خدابازیها
• بخــش ســوم »» ویژگیهای امر جدید
• بخش چهـارم »» لوازم اجرای امر جدید
• بخش پنجـــم »» استراتژی صبر
• بخش ششـــم »» الگوی صبر فعال
• بخش هفتـــم »» روزهای بعد از رحلت پیامبر
• بخش هشتــم »» تمایز ولایت و خلافت
• بخـــش نهـــم »» نظمدهی به حوادث آن سه ماه
• بخــش دهـــم »» اوج درگیریها
• بخش یازدهم »» و پایان آن سه ماه
• پیوست »» بررسی نمونه ابنابیالحدید در شناخت الگوی تعامل با اهل سنت
#فاطمیه
#جدال_صابرین
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
حضرت فاطمه، نقشه جامع هویت زن.
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
زیاده عرضی نیست...
@BanooAmin
روخوانی تاریخ بدون زن
باید سه دور از روی درس فداکاران میخواند. دفعه اول برایش سوال شد فداکاری سهام خیام دقیقا چه بوده است؟ بار دوم خواند و گفت: فداکاری حسین فهمیده و ریز علی و امیدزاده را میفهمم، اما سهام خیام چه کرده؟
گفتم بار سوم را بخوان تا با هم فداکاری سهام را پیدا کنیم، اما پیدا نکردیم. در متن درس ششم از فارسی سوم دبستان، جزئیات ریزی از اینکه حسین فهمیده چه کرد، ریزعلی چه کرد، امیدزاده چه کرد یافتیم، اما درباره سهام خیام فقط یک جمله یافتیم: "با هر وسیلهای میخواست جلوی دشمن را بگیرد."
زیر جمله را خط کشیدیم و گفتم سهام کارهایی کرده اما نوشته نشده و باید بگردیم تا پیداش کنیم. ذهن ۹ سالهاش جستجوگرانه و نیشخندانه به ماجرای سهام نگاه میکرد.
پدرش از تارنمای آپارات مدد رساندند و داستان تصویری سهام را دیدیم، او در بین هم سالانش احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته آنان را به مبارزه تشویق میکرده و خودش با پرتاب سنگ ریزه به دشمن سعی در دفاع از هویزه داشته. اثر سنگ ریزههای سهام بر قلب رزمندگان بوده و عامل شهادت او با گلوله مستقیم، اما این تشجیع به تصویر کشیده نشده بود...
گمان میکردیم خط نانوشته تاریخ را در آپارات یافتهایم اما روایت الکنی از نانوشتههای تاریخ را یافتیم.
شاهد اینجاست که وقتی دخترم موشنگرافی حسین فهمیده را پس از سهام خیام دید، باز با دیده تردید به فداکاری سهام نگاه کرد و گفت کار سهام فداکاری نبوده، مبارزه بوده فقط. فداکار، حسین فهمیده است.
این کدام فرم از روایت است که فداکاری انسان مونث در آن گنگ است و مردود و فداکاری انسان مذکر گویا و مقبول؟
@BanooAmin
هدایت شده از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
🔸سلسله نشستهای مجازی پرسش و پاسخ🔸
ایران دخت
🔖با محوریت: الگوی سوم
💠با حضور : استاد امین جواهری ( پژوهشگر و دانش آموخته ارشد مطالعات جامعه شناسی )
🗓زمان : ۲۶ آذر ، ۲۸ آذر ، ۳ دی
🕰ساعت : ۱۸:۳۰
📍مکان : اپلیکیشن قرار
🔗لینک جلسه : https://gharar.ir/r/ee3b417c
#ایران_دخت
#نشست_دانشجویی
#معاونت_مطالعات_زنان
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_آزاد_اسلامی_نجف_آباد
🆔@iaun_bsij
🌐https://zil.ink/iaun_bsjj
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
بانو امین برگزار میکند
🍉دورهمی یلدایی
🎊اعضای محترم کتابخانه بانو امین 🎊
شما دعوتید به یک دورهمی دخترانه با حافظخوانی ویژه
و
پذیرایی یلدایی 🍿
همراه با
حرکات اصلاحی برای مطالعه ایمن و سالمتر📚
📆زمان: شنبه ۲ دی ۱۴۰۲
🕖ساعت ۱۸:۳۰
🏫مکان: کافه کتاب بانو امین، خیابان امام سجاد.
در ضمن در طول اجرای برنامه سالن بالا برای مطالعه باز میباشد📕📗
@banooaminlib
🔰گزارشی از دومین رویداد حیات عاطفی زن
✔️نسبت عقل و عاطفه در آراء اندیشمندان مسلمان
در این رویداد پیرو ضرورت و اهداف و چشمانداز پرداخت به حیات عاطفی، در خدمت خانم زهرا عسگری بودیم تا حاصل پژوهش مفصلی را درباره نسبت عقل و عاطفه بشنویم، از مسئلهشناسی تا مرور آراء اندیشمندان شیعه از جمله علامه طباطبایی، آیتالله جوادی آملی، علامه فضلالله و شهیدصدر و... و مرور پژوهشهای این حوزه.
نتایج:
_ در قرائت دینی، دوگانه تاریخی عقل و عاطفه مردود است و دوگانه مغفول، دوگانه عاطفه و احساس یا عقل و احساس است.
_ عاطفه سرمایهای ادراکی است که همطراز عقل محل اعتناست و در برخی تعابیر اندیشمندان حتی از امامت عاطفه زن سخن به میان آمده است.
_ احساسات اگر در محضر معرفتی اندیشهای پرورده شود به مرتبه عاطفه بلوغ مییابد و این دایره شامل همه احساسات انسانی میشود از مادری و پدری گرفته تا همبستگی اجتماعی، تا احساس مسئولیت به محیط زیست و ... .
@BanooAmin
حیات عاطفی زن نهایی.mp3
13.88M
🎧بشنویم گزیدهای صوتی از رویداد حیات عاطفی زن
🎬نشست دوم: نسبت عقل و عاطفه
🔺کارشناس: زهرا عسگری
🔻دبیر: صفوراسادات امینجواهری
⌨️طراحی صوت: ریحانه ابراهیمی
🎼تدوینگر: مهدیه شکیبانژاد
@BanooAmin
هدایت شده از راه سوم
فاطمه دغدغه ایجاد فضای امن و راحت جهت انجام کارهای بانکی بانوان داشت، بنابراین تصمیم گرفت شعبه خواهران موسسه مالی و اعتباری را راهاندازی کند.
🥀شهید فاطمه ترکان
(از شهدای فتنه هشتاد و هشت)
🔸تولد: هشتم فروردین ۱۳۴۳، زاهدان، سیستان و بلوچستان
🔸شهادت: خرداد ۱۳۸۸، زاهدان، سیستان و بلوچستان
#لشگر_فرشتگان
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
هدایت شده از راه سوم
🚩 بانوی شهیدی که در آتش کینه فتنهگران ۸۸ مظلومانه سوخت و به شهادت رسید.
در دوران تحصیل، دانش آموزی کوشا، باهوش و با استعداد بود و از لحاظ ایمان و احترام به والدین در بین هم سن و سالهایش، الگو و نمونه بود. در نوزدهمین بهار زندگی پر برکتش، پیوند مقدس ازدواج را پذیرا شد. در سال بعد، با دیپلم ریاضی در رشته آمار دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد اما به دلیل داشتن فرزند کوچک انصراف داد.
مدتی به همراه همسر و دو فرزندش زهره و علی، در شهر یزد زندگی کرد و در کنار کارهای خانه، به فراگیری هنرهای متعدد نیز مشغول شد.
چند سال بعد، به شهر زاهدان بازگشت و به تحصیل حوزوی در مکتب نرجس زاهدان پرداخت. همچنین در رشته نرمافزاری کامپیوتر در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول تحصیل شد و مربیگری کامپیوتر واحد خواهران مکتب نرجس را هم به عهده گرفت؛ و به مدت سه سال هم در هنرستان خدیجه کبری تدریس کرد.
فاطمه برای ایجاد فضای امن و راحت جهت انجام کارهای بانکی بانوان، تصمیم گرفت شعبه خواهران موسسه مالی و اعتباری مهر را راهاندازی کند. گرچه موانع و سختیهای زیادی پیشِ رو داشت و تنها تکیه گاهش خدای متعال بود، با توکل به خدا و تلاش مستمر و نامهنگاریهای متعدد، بالاخره در سال هشتاد و یک موفق به تاسیس شعبه خواهران گردید و باعث ایجاد فضای امن و راحتی برای امور بانکی بانوان گشت.
وی با پشتکار خارق العاده و همت والایی که داشت در سال هشتاد و دو در رشتهی کارشناسی حسابداری پذیرفته و در کنار کار و خانواده، مشغول به تحصیل شد.
بیش از هشت سال رییس شعبه حضرت رقیه(س) و شعبه مرکزی بانک مهر بود و با وجود فعالیتهای زیاد و مشغله کاری، لحظهای از حجاب برتر خویش غافل نشد و به همین جهت، مدیر نمونه استان معرفی و مورد تشویق و تمجید قرار گرفت.
همیشه اول وقت و زودتر از همکاران در محل کار حاضر میشد و آخرین نفری بود که شعبه را ترک میکرد. سعی و تلاش بسیاری جهت پیشبرد اهداف موسسه و هرچه بهتر انجام دادن کارها داشت تا آنجا که حتی خارج از وقت اداری، پیگیر امور شعبه و جذب منابع بود.
هنگام شرکت در جلسات موسسه، جسورانه به بیان مشکلات محیط کار میپرداخت و به عنوان نماینده همکاران همیشه و همه جا پیگیر خواستههای آنان بود. حتی در روز شهادش در اوج اضطراب و آن شرایط خاص که همسرش از ایشان میخواهد به منزل بیاید، جواب میدهد: من اینجا مسئولیت دارم و نمیتوانم شعبه و همکاران را تنها بگذارم.
ایشان در طول زندگی ارادت خاصی به ائمه معصومین داشت؛ مخصوصا خواندن نماز امام زمان(عج) و توسل به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) عادت او بود.
صبح دهم خرداد ماه هشتاد و هشت، فاطمه مثل همیشه قبل از سایر همکاران در محل کار حاضر شد. ساعت دوازده و نیم ظهر، ناگهان متوجه شدند که در مقابل شعبه سروصداست. تعدادی از فتنهگران تجمع کردند و با سنگ و اشیاء سخت شروع به شکستن شیشهها نمودند و تیراندازی آغاز شد.
همچنین گاز اشکآور و دودزا به داخل شعبه پرتاب و تمام شعبه را به آتش کشیدند. شعلههای آتش در مدت زمان بسیار کوتاهی فضای داخلی ساختمان را فرا گرفت و هیچ راه نجاتی برای شش نفر پرسنل بیگناه و بیدفاع وجود نداشت.
شهیده فاطمه ترکان، در آتش کینه فتنهگران، مظلومانه سوخت و به شهادت رسید.
🖋شکیبا شیردشتزاده
#لشگر_فرشتگان
@istadegi
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
بانو امین
🚩 بانوی شهیدی که در آتش کینه فتنهگران ۸۸ مظلومانه سوخت و به شهادت رسید. در دوران تحصیل، دانش آموزی
از سردی زمستان پناه میبرم به گرمی خون شهدا
در زمستان سردی به سر میبریم که فعالان و ارادتمندان به حوزه زنان، علیالدوام در حال تحلیل و بررسی دیدار مقام معظم رهبری با اقشار زنان هستند. من نامش را گذاشتم سلسله علتیابیهای نخبگانی پیرامون دیدار رهبر با اقشار زنان. البته این حمیت و غیرت و جوشش دغدغهمندان حوزه زنان مایه دلگرمی است، امیدزاست و انسان میفهمد بلاخره هستند کسانی که در خواب غفلت نباشند و گوششان پیچانده شده باشد و دردشان گرفته باشد.
از چه چیز؟
از تکرار مکررات؟ کاش تکرار مکررات بود. اندکی دقت کافی است تا عقبرفتگیهای واژگانی و مفهومی را با چشم ببینیم. رهبر امت، رسالتش سخن گفتن به زبان عموم مردم و در سطح عقول آنان است، پس خردهای بر بیانات نیست اگر چندین و چند بار بیان میشود جنسیت موثر نیست، خردهای بر بیانات نیست اگر به مصادیق تقسیم کار خانه هم ورود میکنند تا دست و پای اسلام را از برداشتهای شرقآلود بشویند. اینها وظیفه ما بود که ادا نکردیم و محافظهکارانه رفتار کردیم و میدان را به غیر متخصص وانهادیم و بار بر دوش رهبر افتاد.
خرده برماست، خودم را مقصر میدانم. واقعیت این است که گوش همه ما در سخنرانی اخیر پیچانده شده است و حاشا و کلا از کسی که متوجه زنگ هشدار نشده است و دلخوش است به اتمام حجتهای رهبری در همان ماجراهای قبلی.
رهبری که کتاب بیانات خود را ورق زده است و دیده است، امروز در همان نقطهای هستیم که سالها پیش آغازیدیم، چطور ما را به جلو ببرد؟
واقعیت این است که پا به پای امام حرکت نکردیم که چنین دست و پایش در نقطه آغازین بسته شده. سلسله علتیابیهای نخبگانی پیرامون دیدار رهبر با اقشار زنان اگر انگشت اتهامش مدام سوی بالاها باشد، ره به ترکستان میبرد و همچنان در همان نقطه اولیه پرگار میتاباند.
دوستان،
فرصت را مغتنم شمریم، خطای خویش را هم بشناسیم، بار دیگر بیانات را در طول زمان نگاه کنیم، اگر آنان که بلندگو دستشان است و فاهمه امت حزب الله را به چنگ کشیدهاند قرائت درستی از الگوی سوم داشتند، امروز شاهد عقبرفتگی واژگانی نبودیم. وقتی من در قنداق نوزادی بودم ادبیات رهبر برای بیان جایگاه زنان با "مجموعه نگهدارنده انقلاب" و "احساس تعلق به مسائل کشور" (دی ۱۳۶۹) بروز مییافت و امروز با واژه "دخالت زنان" (دی ۱۴۰۲). این عقبرفت واژگانی را صادقانه علتیابی کنیم.
اگر آنان که شاهد خطای بلندگو به دستان بودند ساکت نمانده بودند و به فهم نادرست از الگوی سوم میدان نداده بودند، امروز لازم نبود رهبر به لزوم تفاهم در تقسیم کارهای خانه اشاره و تاکید کند و زنان هم از ذوق سرشار شوند. آن بلندگو به دستان و این ساکتان هر دو مردماند اما یکی سوداگر و دیگری محافظهکار.
مشت نمونه خروار است دوستان، جامعه ما هنوز درگیر قبول انسانیت برابر زن و مرد است، تعجب نکنید. هنوز درایت زن از حاشیه و با مکر راه ورود به هسته مییابد و عقل زنانه به رسمیت شناخته نمیشود. هنوز بازار "زن را چه به سیاست" داغ است که رهبر از مسئولیت اجتماعی زن و مرد مسلمان میگویند.
از ماست که بر ماست... . سوزنی به خود بزنیم و دست از هیاهوی بی ثمر برداریم. در دو دهه گذشته که زن سرش به مسیر رشد بود و داشت مسیرش را تشخیص میداد و حرکت میکرد پا به پای او رهبر مسیر را روشن و روشنتر میکرد، از زنانگی میگفتند، از خصایص زنانه، از جمع بین لطافت و برندگی از پیشرانی زن. اما از وقتی حوزه زنان کسبوکار عدهای شد که زن را از حرکت رو به جلو وا داشت و درگیر بازیهای دو سر باخت کرد، میبینیم که در موضوع زن راهبری رهبر هم دچار ترمز شده است، ملزم به بیان حدود اولیه حقوق زن شده است، مدام درگیر تبیین نظام تکالیف است و این یعنی بدانید و آگاه باشید متوقف شدهاید.
اینها اصلا همهاش مقدمه بود که بگویم
در این سلسله علتیابیهای نخبگانی ترجیح میدهم شهید فاطمه ترکانهای پیرامونم را پیدا کنم، سر دست بگیرم و رو به جلو حرکت کنم. از درجا زدن رد کردهایم، پس رفت کردهایم.
دوستان، ایده ایجابی الگوی سوم، خروج زن از گوشه رینگ تاریخ بود، چرا با دست خود او را به گوشه رینگ فرستادیم. زن مادامی که ابژه باشد، گوشه رینگ است. برخیزید و به جای صغری و کبرا چیدن، مثل اوایل انقلاب الگوی سوم را زندگی کنید، ساختارها و عقل ساختارساز جمعی هروقت رشد کند خود به خود ساختار متعادل ظهور خواهد کرد. خود را متوقف نکنید به ساختارهای بی رحم و قانونهای نانوشته که رهبر هم متوقف به توقف ما شود. ره پیش گیرید و به حواشی اعتنا نکنیم.
از سردی این زمستان به خون گرم شهدا پناه میبرم، بلکه کار ساز افتد.
@BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🎊شهربانوی زندگی
ویژهبرنامه بزرگداشت بانو مجتهده امین، به مناسبت میلاد حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها.
از شما بانوان عزیز دعوت میشود در این ویژه برنامه حضور به هم رسانید.
محورهای برنامه
_جایگاه زن مسلمان در آثار و اندیشه بانو امین: دکتر فرشته منانی، مدرس حوزه و دانشگاه
_ جایگاه بانو امین از نظر سایر علما: سرکار خانم طاهری، عضو کانون بانو امین در تهران.
_ شاخصهای مدرسه دخترانه از منظر بانو امین: سرکار خانم هاجر صفائیه پژوهشگر تاریخ شفاهی و نویسنده.
در محور اول زن از منظر بانو امین را میشناسید
در محور دوم منزلت بانو امین در جهان را میشناسید
در محور سوم از تاریخچه و هدف بانو امین از تاسیس مدرسه دخترانه در زمان خودشان آشنا میشوید.
منتظرتان هستیم در
📆تاریخ: پنجشنبه ۱۴ دی
⏰ساعت ۹:۳۰ صبح
🏛مکان: کتابخانه بانو امین، خیابان سجاد.
@banooaminlib
بانو امین
🎊شهربانوی زندگی ویژهبرنامه بزرگداشت بانو مجتهده امین، به مناسبت میلاد حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعل
اهمیت "عارفه بانو امین" در تشخیص موقعیت تاریخیشان....
زحمت خانم فتورچیان را بخوانید...
https://www.mehrnews.com/news/5379230/بانو-امین-امکانی-برای-زنان-امروز-است
@BanooAmin
هدایت شده از 🇱🇧🚩 دختــران چــادری 🇮🇷
یا فاطمه الزهرا ...
در روز میلادت
در بهشت زمین، گلزار شهدای کرمان بودی
تو در مسیر گلزار زائران شهیدت را در آغوش کشیدی..
#شهدای_مکتب_حاج_قاسم🥀
🆔 @Clad_girls | دختران چادری
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 تغییر فرهنگ بدون شهادت میسر نمیشود.
«ايستادن مقابل ملكات يك كار معمولی نيست و لذا محال است كه بدون استنصار از خدای متعال، ايستادن در برابر ملكات ممكن بشود. آنگاه زبان مقاومت در اين مرحله، جز #شهادت زبان ديگری نيست».
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۱۱٫۱۶
☑️ @AndisheMonir
🔰 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، برگزار می نماید:
♻️روش خوشبختی از منظر بانوی ایرانی
🔹 با حضور سرکار خانم دکتر منانی
🔸دو شنبه ۱۸ دی ماه 1402
♻️واقعه گوهرشاد در مطبوعات ایرانی و پهلوی
🔹 با حضور سرکار خانم دکتر پاینده
🔸سه شنبه ۱۹ دی ماه 1402
♻️بازنمایی رسانه ای کشف حجاب رضاخانی
🔹 با حضور جناب اقای دکتر مهرشاد
🔸چهار شنبه ۲۰ دی ماه 1402
🕧 از ساعت ۱۲:۳٠ الی ۱۴
💻مکان: در بستر فضای مجازی به آدرس:
https://adb.ui.ac.ir/rdfl4u11ntog
🔸از طریق نرم افزار Adobe Connect
♻️ویژه دانشگاهیان
┄┅••؛🇮🇷❁🇮🇷؛••┅┄┄
╔═ 🌱🌐🌱 ═╗
@CULuiacir
http://cul.ui.ac.ir
═══
به مناسبت ۱۷ دی
ماجرای تشرف به چادر مشکی
یکی از ماجراهایی که روایتش در بین دختران ایرانی و زندگی دختران ایرانی خالی است و همین غفلت موجب حذف این سناریو از زندگی دخترانه شده ماجرای "چگونگی تشرف به حجاب" است. من اینجا ماجرای خودم را مینویسم و مطمئنم هر دختری ماجرای جذاب و شنیدنی خودش را داره که بلاخره یه روزی و یه جایی روایتش میکنه.
دهه شصت معمول خیلی از خانوادهها این بود که از اول آشنایی دختر با حجاب، بهش چادر مشکی نمیدادند. در خانوادهی ما هم تشرف به چادر مشکی آداب داشت، زمان داشت، بلوغ و آمادگی خاصی لازم داشت. لذا طول کشید تا تجربه اش کردم. حدود ۳ سالگی یه چادر قایقی داشتم که قایقهای یاسی و بنفش و بادمجانیاش هر کدوم از جهتی متفاوت پخش شده بودند روی زمینهی روشن چادر. انیس شب و روزم بود. یک کش هم داشت که چادر را بتونم روی سرم نگه دارم. وای که اگر کسی حواسش نبود و پاش میرفت رو این چادر قایقی روز برای من شب میشد. همه هستیام را با چادر قایقی گره زده بودم. تو عکسهای دسته جمعی یا تکی یه جوری ژست گرفتم انگار پادشاهم. حتی وقتی برام کوتاه شده بود.
لازم به ذکر است این ارثیه ی مادری به دخترهای من هم رسیده و اونهام یکی دوباری باهاش بازی کردند و دوباره جمعش کردم.
بزرگتر که شدم، چادر ارثیه خالههایم را سر کردم و در پوست خودم نمیگنجیدم که وای بزرگتر شدم و چادر ستارهای خانوادگی بهم رسیده. تا بلاخره وقتش رسید مستقل بشم و یه چادر با گلهای درشت طوسی روزی من شد.
@BanooAmin
دقیقا از همین نقطه، دیگه از چادر رنگی راضی نبودم. با اینکه چادر مستقل و نو داشتم، اما نارضایتی همه وجودم را گرفته بود، چون خودم را در حد چادر مشکی حرفهای و بزرگ میدیدم. به لحاظ روحی در حالتی بودم که خودم را لایقتر از وضعم میدیدم و لذا ناراضی شدم. تو عکسهای این دوره عُنُق ندارم و اغلب ناراحتم.
تا بلاخره همزمان با پایان دوره دبستان، در امتحان جامع فن و حرفهی چادر سر کردن هم قبول شدم و ثابت کردم "به خدا بلدم جمعش کنم" و اولین چادر مشکی ایرانیدوخت را سر کردم. اما چشمتون روز بد نبینه که این تشرف به چادر مشکی دقیقا همزمان شده بود با بحران هویت نوجوانی. کلاس اول راهنمایی و عقل در حال رشد و سوال پیچهای مختلف درباره اصل حجاب لذت تشرف به چادر مشکی را برام کوتاه کرد و خیلی زودتر از موعد همه دختران درگیر چون و چرا و فلسفه حجاب شدم. پدرم پیر و مرشد این مسیر پر سوال بودند. روزها و ساعتهای زیادی در ماشین، در پارک، در خیابان، بعد از سفره، باهام صحبت میکردند. همین مسیر منطقی چرا باید حجاب داشته باشم را باهام طی کردند، هر سوالی داشتم جواب میدادند و سوالات بیشتری هم از من میپرسیدند. من اما از این دوران فقط طعم شیرین گفتوگو با پدرم برایم باقی مانده و هیچ کدام از آن استدلالهای پدرانه به جانم ننشسته بود و در خاطرم نمانده. نهایتا من حسب انس قلبی، کارکردهای شهودی و شیرینی سیر چادری شدنم از آشنایی با چادر قایقی تا تشرف به چادر مشکی از فاز پرسشهای فلسفی خارج شدم و چادر را به عنوان جزوی از سبک بودنم انتخاب کردم.
اینبار دیگر من با چادر تعریف نمیشدم، چادر با من تعریف میشد. من به چادرم معنا میدادم و با نمایش کاملی از نحوهی بودن یک دختر چادری، سبکی آفریدم. خوب به خاطر دارم در دبیرستان و در بحبوحه نمایش تفاوتهای دختران، سبک تیم ما در مدرسه سبک دختران چادریِ مراسم برگزار کُنِ نمایشگاه کتاب بگیرِ درسخوانِ آستینچهدار بود. چه روزهای خوبی در مدرسه دخترانه داشتیم و حیف که امکان و فرصت زیست زنانه در ادامه فراهم نبود ... .
از بدو ورود به فضای اجتماعی دانشگاه یکی از کابوسهای همیشگی من در خوابهایم دزدیده شدن چادرم بود. فوبیای همیشگی ورود به یک مکان عمومی و ناگهان دزدیده شدن چادر وحشتناکترین خواب زندگی من در دوران دانشجویی بود :) در آن ساختار مجال آفریدن سبکی از چادری بودن واقعا ضیق بود. چون در آن دوران زندگی بی مزه ی فراجنسیتی داشتیم و حجاب کارکرد پوستهای پیدا کرده بود نه هویتی. خوب به خاطر دارم از دانشکده ادبیات تا درب شمالی را که گز میکردم همه سوالم این بود چرا باید همپا و شبیه همکلاسیهای مذکر دوران دانشجوییام را بگذرانم؟ شرایط ما متفاوت است و ماجرای جنسیت و عدالت جنسیتی از همانجا برای من مهمترین محور اندیشهام شد.
القصه
سکانس آخر ماجرای چادر زندگی من تا به امروز، زمانی بود که پس از مقاومت فراوان برای بقا بر چادر ایرانی، بلاخره چادرعبا را پوشیدم و پذیرفتم بچهداری و حجاب در ملا عام در چادر ایرانی محقق نمیشود و لازم است انعطاف لازم برای پذیرش تغییر را داشته باشم و البته حالا مجدد پس از ترخیص از بچهکوچکداری، به چادرایرانی بازگشت کردهام.
چادر و به طور عمدهتر حجاب، به شدت در بطن ماجرا برای ما زنها با هویت و خودمانیتر بگویم، عواطفمان گره خورده با نحوه بودنمان، با نحوه بروزمان، با شرایط خاص زمان و مکانمان. اینکه چرا در زمانه ما طیف کمتری از دختران سرزمین ما به نحو دخترانه به پوشش خودشون فکر میکنند و روایتهای دخترانه از سبک پوشش دخترانهشون ندارند، آیین و مراسمهای خانوادگی برایش ندارند... جای بس تامل دارد.
@BanooAmin
May 11
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی حیات عاطفی زن
رویداد سوم:
سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع
گفتوگو با سرکار خانم زهرا عسگری
کارشناس ارشد مطالعات زنان
آنچه خواهیم گفت:
در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نهتنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو میخواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفتوگو بنشینیم و چالشهای پیشرو را بازشناسیم.
🔹زمان: سهشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ تا ۱۸
🔸مکان: کافه کتاب بانو امین
خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین.
➡️ https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW
⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | شرقیِ ننگین
آیا در نگاه رهبری نگاه شرقی به زن از بین رفته است؟
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 2)
📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
برخی بر این باورند که سهگانهٔ شرقی، غربی و اسلامی که پیشازاین رهبری در پیام کنگره در خصوص هویت زن ارائه کردند تغییر کرده است و این تغییر حاکی از محو و به حاشیه رفتن نگاه شرقی به زن است. قائلان به این رویکرد یک تصویر قدیمی و منقضی از نگاه شرقی را در نظر دارند که علیالقاعده با گذر زمان و در جریان زندگی شهری عملاً جایی برای این نگاه وجود ندارد؛ بنابراین ما در میانهٔ دو رویکرد اسلامی و غربی قرار داریم و ماجرای زن و مسائل هویتی او در این آوردگاه و گرفتار این نیروهاست.
بیانات اخیر رهبری مطالبی داشت که علیالظاهر این نگاه را تقویت و تأیید میکرد. حال پرسش این است که آیا این روایت صحیح است؟ نگاه شرقی که ایشان در پیام کنگره بیان نمودند امروز کجاست و چرا در بیان ایشان صحنهٔ نزاع دوگانه تصویر شده است؟....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n012/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانهداری
بخش اول: موانع شناختی فهم ایدهی خانهداری
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره ۳)
📝 به قلم صفوراسادات امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی
.... طبیعت زن پس از توجه به تفکیک کارهای خانه از خانهداری با انجام کارهای خانه بیگانه نمیشوند، اما این بار دیگر خانهداری معادل کارهای خانه فهم نمیشود. خانهداری، به معنای مدیریت خانه، نقش طبیعی و بیبدیل و آیندهساز زن است و انجام کارهای اجرایی خانه، لطف زن فهم میشود. از دیگر ثمرات تفکیک کارخانگی از خانهداری، زدودن خستگی از روی دوش هویت زنان هم هست، آنان که بهشدت درگیر دوراهی خانه و جامعهاند بخشی از سردرگمیشان به این علت است که خانهداری را اجرای کارهای خانه میپندارند و پر واضح است حجم بالای کارهای درون خانه، مجال هرگونه فعالیت جدی دیگری را از زن میرباید و برای او دوگانه میسازد....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n013/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
بانو امین
#یادداشت | گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانهداری بخش اول: موانع شناختی فهم ایدهی خانهداری (ت
خودمانی بگویم...
دوستان یکبار بیایید به خودمان، به تاریخ، به ابناء بشر نشان دهیم اثر حضور زن در هر محیطی از جمله خانه و کارویژهی او ورای کارهایی است که طبیعی و عرفی انجام میدهد و عقل و وجود زنانه را میطلبد. بیایید به آوردههای اسلام برای زن بیشتر توجه کنیم، قوانین اسلام از روح اسلام خالی نیست. اگر در شریعت اسلام کارهای خانه شرعاََ به دوش زن نیست، نه برای اینکه زن موجودی تزئینی است، یا کارکردن عار است!
بلکه برای اینکه او بتواند آگاهانه زمانه خود را بشناسد و تصمیم بگیرد الان وقت و موقعیت ماندن در خانه است، یا وقت و موقعیت تدبیر خانه از راههای دیگر و پرداختن به وظیفهای دیگر. بیایید به فهم درستی از "خانهداری" چنگ بزنیم و بدون رهاکردن مهمترین بستر بروز زنانگی در آن اسیر نشویم.
اسلام در عین داشتن اصول و چارچوب، به شدت کلیشهزداست دوستان و به شعور و اراده و انتخاب انسان مسلمان در چارچوب اصول، بها میدهد. از چارچوبهای عرفی خارج شویم و تلاش کنیم عرف زن مسلمان تلاشگر را بسازیم.
یکبار کارهای خانه را به روشی غیر از انجام مستقیم تدبیر کنیم و از خانهداری لذت ببریم
مطمئن باشید بعد از این تجربه، کارهای خانه را معنادارتر و متعالیتر انجام خواهیم داد، بدون اسارت در کلیشههای موجود.
@BanooAmin