هدایت شده از آموزش مجتمع عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی
بیست و دومین کرسی علمی توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال از تاسیس حوزه علمیه قم با موضوع "کاربست دانش بدیع در استنباط با تکیه بر آرا و آثار دانشمندان یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم" با ارائه حجت الاسلام محمد علی جوان برگزار شد.
🔶 ارائه دهنده کرسی ابتدا با بیان اینکه علوم ادبی از پیش نیازهای اجتهاد است؛ افزودند: سؤال چالشی این است که کدام یک از علوم ادبی، مقدمۀ استنباط شمرده می شود؟ و چرا برخی از فقهاء، هیچ یک از علوم بلاغی را پیش شرط اجتهاد نمی دانند در حالی که برخی دیگر فقط بدیع را از این دایره بیرون می دانند و در مقابل، برخی دیگر تمامی علوم بلاغی و حتی بدیع را شرط اجتهاد می دانند.
در ادامه ایشان بیان داشتند: این نوشتار با تکیه بر آثار برخی از بزرگان حوزه علمیه قم در دهه های اخیر، ضمن نقد ادلۀ مخالفان، استدلال ضرورت دانش بدیع برای اجتهاد را توضیح می دهد و با آگاهی از اینکه تا کنون کسی، رد پای دانش بدیع و آرایه های آن را در عملیات استنباط فقهی و اصولی گزارش نکرده است، نمونه هایی از استشهاد به آرایه های توریه و استخدام و مشاکله و تصحیف را، که در لابلای متون فقهی و اصولی تدوین شده در حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر یافت می شود، را تشریح کردند.
در ادامه بحث نیز هر یک از ناقدان به نقد نظریه ارائه دهنده پرداختند.
🌐 روابط عمومی مجتمع زبان و فرهنگ شناسی
Eitaa.com/zaban_farhang
#وزن واژۀ #أمیر
#صرف
#لغت
▫️سؤال:
چرا به حضرت #علی علیه السلام، « #أمیر_المؤمنین» می گویند؟
🟢پاسخ روایی:
الف- معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص63
... عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ سُمِّيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
قَالَ: لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ أَ مَا سَمِعْتَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ نَمِيرُ أَهْلَنا .
ب- كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج2 ؛ ص361
و فِي رِوَايَةٍ أُخْرى، قَالَ: «لِأَنَّ مِيرَةَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عِنْدِهِ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ».
🔵ترجمه:
چرا آن حضرت «امير المؤمنين» ناميده شد؟
امام فرمود: زيرا او مؤمنين را طعام علمى ميدهد. مگر نشنيده اى كه خدا در كتابش ميفرمايد: «و ما خانواده خود را طعام ميدهيم- 64 سوره یوسف».
و در روايت ديگر است كه فرمود: زيرا خوراك مؤمنين از جانب اوست، او بآنها خوراك دانش ميدهد.
⚫️ #ریشه #أمیر
در نگاه اول چنین به نظر می رسد که أمیر از ریشۀ «أمر» و بر وزن «فَعیل» و به معنای (فرمانروا) است. بنابر این حرف همزه اصلی و یاء زائده است.
اما مطابق روایات فوق و نظیر آنها ممکن است ریشۀ أمیر مادۀ « #مَارَ_یَمِیرُ» باشد. و بنابر این همزه زائده است و حرف یاء اصلی می باشد. و اما وزن آن .... .
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#صرف واژۀ #أمیر
#نظر_علامه_مجلسی:
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370
«الميرة» بالكسر طيب الطعام،
يقال: مار عياله يمير ميرا و أمارهم و امتار لهم.
و يرد عليه: أن الأمير «فعيل» من «الأمر» لا من الأجوف،
و يمكن التفصي عنه بوجوه:
الأول: أن يكون على القلب و فيه بعد من وجوه لا تخفى،
الثاني: أن يكون عليه السلام قد قال ذلك ثم اشتهر به كما في تأبط شرا،
الثالث: أن يكون المعنى أن أمراء الدنيا إنما يسمون أميرا لكونهم متكلفين لميرة الخلق و ما يحتاجون إليه في معاشهم بزعمهم، و أما أمير المؤمنين عليه السلام فإمارته لأمر أعظم من ذلك لأنه يميرهم ما هو سبب لحياتهم الأبدية، و قوتهم الروحانية و إن شارك سائر الأمراء في الميرة الجسمانية فعبر عليه السلام عن هذا المعنى بلفظ مناسب في الحرف للفظ الأمير و هذا أظهر الوجوه.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#صرف واژۀ #أمیر #نظر_علامه_مجلسی: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370 «الميرة» بالكسر ط
#اشتقاق
#اشتقاق_کبیر
توضیح عبارت #علامه_مجلسی
در روایت است چرا به حضرت علی علیه السلام امیر المومنین گفته اند؟
ائمه (امام باقر، امام صادق، امام رضا) (علیهم السلام) فرموند:
«لانه یمیر المومنین بالعلم»
✅یعنی: زیرا ایشان مؤمنین را با علم، اطعام می کند.
❓سؤال: که بین واژۀ #یمیر که از #مور است، و واژۀ #أمیر که از ریشۀ #أمر است، چه ارتباطی وجود دارد؟!
#علامه_مجلسی در #مرآة العقول می فرماید:
در این مسأله سه احتمال متصوَّر است:
۱. #قلب_مکانی و #ابدال . یعنی (مار یمیر) در اصل (أمر یأمر) بوده ولی همزه به عین الفعل منتقل شده و تبدیل به یاء شده است.
البته علامه خودشان این احتمال را بر خلاف قواعد صرفی و واضح البطلان می داند.
۲. #علم_منقول از #جمله . یعنی: در اصل #أمیر فعل #مضارع صیغه ۱۳ بوده و #المؤمنین مفعول به است. (یعنی: مؤمنین را طعام می دهم.)
پس بنابر این احتمال، جملۀ فعلیه مضارعیۀ «أمیرُ المؤمنینَ» #علم شده است همان طور که «تأبّط شرّاً» علم گردیده است.
❌اشکال این وجه:
در جملاتی که علم می شوند، اعراب اجزای جمله ثابت می ماند. (مراجعه کنید به #باب_الحکایة). در حالی که اعراب «أمیر» به حسب عوامل مختلف تغییر می کند.
۳. #اشتقاق_کبیر
مقدمه:
♻️ مور: موج خروشان را گویند.
♻️راهی که رفت و آمد زیادی در آن صورت می گیرد نیز #مور نامیده می شود.
♻️أمیر (از ریشۀ أمر) کسی است که سرکشی دائم دارد
♻️مار زیدٌ فلاناً. یعنی عهده دار تأمین غذای فلانی شد. و لذا امام فرمود مگر ندیده ای که در سوره یوسف می فرماید «نمیر أهلَنا».
🔅اشتقاق کبیر شامل دو نوع است:
الف- کلماتی که حروف اصلی آنها متحد است ولی ترتیبش فرق می کند مانند: سلم، لمس، ملس، .... .
ب- کلماتی که اکثر حروف اصلی آنها متحد و برخی قریب المخرج است مانند: أمر و مور.
***چون بین کلماتی که از دو گونۀ فوق باشند، قرابت معنایی وجود دارد. نامش را #اشتقاق_کبیر نهادند.
پس:
🔆امیر المومنین یعنی کسی که دائما متکفل علم و معرفت مؤمنین است.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و #صرف و #اشتقاق_کبیر در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تشبیه_مرکب:
به درس تشبیه مفرد و مرکب رسیدیم، گفتم:
نقاشی و نگارگری بر دو گونه است:
1- تصویرگری های بسیط، همانند نقاشی با رنگ
2- تصویر گری های مرکب، مثل تصویر فوق که نقش «پدر» را با جوراب طراحی نموده است که علاوه بر انتقال معنای «پدر»، می فهماند تنها هدیه ای که در این روز دریافت می کند «جوراب» است .
از آنجا که تشبیه نیز نوعی تصویر گری با الفاظ و عبارات است،
در این بخش می خواهیم ببینیم آیا نگارگری بیانی هم می تواند بسیط (مفرد) یا مرکب باشد؟ تشبیه از جهت مفرد و مرکب بودن بر چند گونه است؟
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تصمیم گرفتم مدتی به حدیث و رجال بپردازم.
البته مراعات اکثریت اعضای محترم کانال (سطح یک حوزه) را خواهم کرد.
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_اول (متن عربی)
▫️ ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
قَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🟢«مَا اسْتَوَي رَجُلَانِ فِي حَسَبٍ وَ دِينٍ قَطُّ إِلَّا كَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا».
🔵قالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ عَلِمْتُ فَضْلَهُ عِنْدَ النَّاسِ فِي النَّادِي وَ الْمَجَالِسِ فَمَا فَضْلُهُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟
🟢قالَ علیه السلام: «بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ وَ دُعَائِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ لَا يَلْحَنُ؛ وَ ذَلِكَ أَنَّ الدُّعَاءَ الْمَلْحُونَ لَا يَصْعَدُ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ».
▫️و يقرب منه؛
🟢قول الصادق علیه السلام: «نَحْنُ قَوْمٌ فُصَحَاءُ إِذَا رَوَيْتُمْ عَنَّا فَأَعْرِبُوهَا».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_دوم (ترجمه فارسی)
▫️ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
🟢از امام ابي جعفر جواد عليه السلام روايت شده كه فرمود: «اگر دو نفر در حسب و تديّن با همديگر برابر باشند، اما يكي در ادبيات بالاتر باشد در نزد خدا بهتر از ديگري است»
🔵راوي گفت: خدمت امام عرضه داشتم: فدايت شوم برتري (اديب) را در نزد مردم در مجالس و محافلشان فهميدم اما فضيلت او در نزد خدا براي چيست؟
🟢امام عليه السلام جواب فرمود: برتري او در نزد خدا به خاطر قرائت قرآن به همان نحوه كه نازل شده و به خاطر دعاي غير مغلوط است، زيرا دعاي مغلوط، به طرف خداي عز و جل، صعود نميكند.
▫️شبيه اين گفتار سخن امام صادق عليه السلام است كه فرمود:
🟢«ما مردمي فصيح و زبان آوريم، وقتي سخن ما را نقل ميكنيد، آنها را درست نقل (و آشكار) كنيد».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شرح احادیث فوق را در کتاب عدة الداعی بخوانید.
ابن فهد روایات فوق را دربارۀ غلط خواندن از جهت صرف و نحو و لغت (ادبیات عرب) می داند.
و توجیهات دیگر را بر خلاف ظهور و صدر و ذیل روایات دانسته و رد می کند.
هدایت شده از مربی یار
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواهشا این فیلم رو ببینید...
خیلی خیلی عجیبه
خاطره حاج اصغر خدادادی خادم #فیضیه قم در اتاق اساتید...
#کانال_مربی_یار
💯 مبلّغ || معلم || سرگروه || مربی 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
#اسم_اعظم
نام #علی
کتاب مآثر آثار.استاد حسن حسن زاده آملی.ج1ص379:
▫️عدد إسم جمله موجودات
▫️ ضرب در شش نمای ای استاد
▫️یک بیفزای و جمله را در ده
▫️ ضرب کن حاصل آنچه روی بداد
▫️تا توانی از آن بیفکن بیست
▫️هین ببین تا از او چه می ماناد
▫️آن عدد را به یازده ضرب کن
▫️ این به نام علی درست افتاد
🟢استاد حسن زاده می فرمایند:
این اختصاص به عدد 6 ندارد،....
اینگونه امور استحسانی دلیل بر حجیت قول امامیه نیست؛آنان در امامت براهین قاطعه قرآنی و برهانی و عرفانی دارند.
و این دو بیت در تعمیم قاعده فوق بهتر گفته شده است:
▫️علی بینی بهر اسمی معین
▫️ بکن همچند اعدادش در این فن
▫️بیفزا یک بکن در عشر مضروب
▫️بطرح بیست بر،بر یازده زن
🔵إبن أحمد:
به جای عدد شش هر عدد زوجی را می توان گذاشت.
ولی عدد فرد در همه موارد جور در نمی آید.
میلاد #امیر_المؤمنین_علی علیه السلام مبارک.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#حکم #فرار_از_مناطق_آلوده
سید نعمت الله جزایری کتابی دارد که دربارۀ اسمش سه نقل است:
الف- مسكن الشجون في وجوب الفرار من الطاعون. (خود سید در زهر الربیع این عنوان را نوشته است.)
ب- مسكن الشجون في جواز الفرار من الطاعون (سید بحر العلوم در کتاب تحفة العالم فی شرح خطبة المعالم این عنوان را نوشته است.)
ج- مسكن الشجون في حكم الفرار من الوباء و الطاعون (آقابزرگ تهرانی در الذریعه این عنوان را نوشته است.)
آقابزرگ محتوای کتاب را چنین گزارش نموده است:
باب اول: مرگ و حقیقت آن
باب دوم: مبادی طاعون
باب سوم: حکم فرار از آن
باب چهارم: در توضیح اجل (سررسید عمر)
باب پنجم: وظیفۀ مسئولین حکومتی و علماء در زمان وقوع چنین رویدادهایی چیست؟
انگیزه سید از نوشتن این کتاب:
در سال 1102 در روم وبا و طاعون و مرگ مفاجات زیاد شد و به استامبول و شامات و بغداد و عتبات عالیات و خوزستان و بصره و حویزه و دورق هم رسید و بسیاری از بزرگان و علماء را به کام مرگ کشاند به حدی که این سال را «عام الحزن» (سال اندوه) نام نهادند. در این سال بسیاری از مردم برای نجات خویش از این مناطق کوچ کردند
اما برخی معتقد بودند این مهاجرت و فرار جایز نیست زیرا مخالف ارادۀ الهی و به معنای نارضایتی از تقدیرات خداست. اینان معتقد بودند باید در مردم این مناطق باید در همان شهر و محل خویش بمانند و فرار عملی حرام است.
سید نعمت الله جزایری که معتقد بود کوچ کردن و فرار از این مناطق جایز است این کتاب را نوشت تا ثابت کند فرار از مهلکه (جایی که احتمال مرگ می رود) یک واجب عقلی است که با روایات و حکم شرع نیز تأیید شده است.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
230209_002.MP3
18.76M
#نشست_علمی با موضوع :
تبیین نظریه ولایت فقیه
با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام
مرحوم آیت الله موسوی خلخالی
🔹سخنران :
حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد
(استاد دروس خارج)
📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه
⏰ ساعت: ۱۰ صبح
🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه
🕌حوزه علمیه خراسان
مدرسه سطح چهار
┏━━━━━━━📚┓
https://b2n.ir/g62934
┗📚━━━━━━━
May 11
#حقوق_زن_بر_شوهر:
#رسالۀ_حقوق از #امام_سجاد علیه السلام:
▫️و اما حق زن بر شوهر آنست كه بدانى كه حق سبحانه و تعالى زن را آفريده است كه تو به یاری او آرامش یابی و مایۀ انس تو باشد. پس بايد بدانى كه همسرت نعمتى الهی است که به تو داده است پس بايد كه او را گرامى دارى و با او با مدارا و نرمی رفتار كنى. و هرچند حقی که تو بر گردن او داری بزرگتر است از حق او بر تو؛ و لی بر تو واجب است كه بر او رحم كنى زيرا كه او اسير توست (تا زنده است در خانه توست و به جايى نمىتواند رفت و به کس دیگری امید ندارد) و بايد كه خوراك و پوشاک او را (به قدر متعارف) تأمین کنی و اگر مرتکب جهالت شد باید او را عفو نمایی.
🟢توضیح واژۀ #اسیر:
چون حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام زن را به #اسیری تشبیه نمود که در دست شوهرش گرفتار است، لازم است این واژه را بیشتر توضیح دهم:
«أَسْر» یعنی: بستن كسى با زنجير و طناب. مثلا میگويند: أَسَرْتُ القتبَ يعنى زين و برگ را بر پشت مركب بستم.
#أسير را هم بدین مناسبت اسير ناميدهاند كه مقيّد و محدود مىشود.
با استفاده از: معجم المقاييس اللغة ج1 107 نوشتۀ: ابن فارس
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام:
#جوانی #نعمتی_از_بهشت
در جریان مناظره ای که در حضور مأمون صورت گرفته بود، یکی از دانشمندان حديث (از اهل سنت) گفت:
از پيغمبر (ص) رسيده است كه فرمود: «ابو بكر و عمر دو سيد پيران اهل بهشتند.»
مأمون گفت:
«اين محال است زيرا كه در بهشت مرد پير نيست. و روايت شده است كه اشجعيه كه زن پيرى بود در نزد پيغمبر (ص) بود؛ آن جناب فرمود: عجوزه داخل بهشت نمي شود.
آن زن گريه كرد.
پيغمبر (ص) فرمود: همانا خدا فرموده است إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً عُرُباً أَتْراباً (همانا زنان دنيا را (باز) ایجاد خواهیم کرد و سپس آنها را به صورت دختران دوشيزه و باکره قرار خواهیم داد.) يعنى هر گاه شوهر نزد آنها رود آنها را بكر خواهد يافت.
پس اگر شما مىپنداريد كه ابو بكر چون داخل بهشت شود جوان مىشود خودتان روايت كردهايد كه پيغمبر (ص) فرمود حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشتند از اولين و آخرين و پدر آنها بهتر است از آنها».
کتاب: عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص187
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#جمعیت
#معنای شعار غلط #یک_یا_دو_بچه_کافیه:
اگر کسی فقط دو بچه بیاورد و آنها سالم و زنده بمانند و آنها نیز صاحب دو فرزند شوند، #جمعیت_شیعه #ثابت خواهد ماند؛ زیرا:
یکی #جانشین_پدر و دیگری #جایگزین_مادر می شود.
در حالی که:
1- برخی از این فرزندان #زنده نمی مانند
2- برخی دیگر #ازدواج نمی کنند
3- برخی دیگر #صاحب_فرزند نمی شوند
4- برخی دیگر #فقط_یک_فرزند می آورند
5- #غیر_شیعه #بیشتر از دو فرزند می آورند
سؤال: اگر این روند ادامه پیدا کند؛ #جوانی_جمعیت و #خون_شهیدان و #زحمات_پدران_و_مادران_آبادگر ما و #ولایت_فقیه از آنِ ..... ؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بفرمایید آغوش رایگان...
واقعاً دیدنیه👌
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
دروس الشباب
🎥 بفرمایید آغوش رایگان... واقعاً دیدنیه👌 🌏 #تخریبچی👇 🆔 @takhribchi110
عید مبارک
حیفم آمد این کلیپ را فقط خودم ببینم
#طبایع_اربعه
#نهج البلاغه
نهج البلاغة خطبه1 دربارۀ ترکیب بدن انسان از 4 چیز (اخلاط اربعه یا طبایع اربعه):
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 42
صفة خلق آدم عليه السلام
1- ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً
سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ
وَ لَاطَهَا بِالْبِلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ ....... ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ- [فَتَمَثَّلَتْ] فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ ..... وَ جَوَارِحَ يَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ يُقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَةٍ يَفْرُقُ بِهَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ
مَعْجُوناً بِطِينَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ- وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِيَةِ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَايِنَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ-
بنابر گفتۀ اطبای سنتی جسم انسان مرکب از 4 طبع است: آب، باد، خاک و آتش
البته فهم اینکه منظور از این 4 طبع چیست و آیا منظور همین آب و خاک و آتش و باد معروف است؟ یا اینکه این 4 مورد، معنای اصطلاحی خاصی دارند؟
ابن سینا این مطلب را در شفا به خوبی توضیح داده و معلوم می شود که خنده بر این مطلب به خاطر نفهمیدن معنای اصطلاحی این واژگان و از روی جهل است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از عزیزی
درنگی در کتاب جواهر البلاغه
https://jap.isca.ac.ir/article_4033.html
البحث النحوي عند الأصوليين .pdf
7.93M
#بررسی_های_تطبیقی
#ادبیات_عربی #نحو
#اصول_فقه
بررسی تطبیقی آرای #ادباء و #اصولیان در مباحث #مشترک بین #ادبیات و #اصول_فقه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#روزه بر #چه_کسانی_واجب است؟
انجام واجبات و ترک حرام ها در مقابل نعمت #عقل و #سلامت_جسم است.
توضیح:
1- کسی که عقل ندارد (#دیوانه) #هیچ_تکلیفی بر گردن او نیست.
2- کسی که سلامت جسمی ندارد (روزه داری برای او ضرر دارد) روزه بر او #واجب_نیست.
به عبارت دیگر:
عاقل بودن و سالم بودن جسم از شرط های اولیۀ واجب شدن روزه و بلکه از شرط های اساسی تمامی واجبات و حرام های الهی است.
#شروط_عمومی تکلیف:
1- عاقل بودن
2- قدرت داشتن بر انجام تکلیف
3- بالغ بودن
4- اختیار داشتن
نتیجه:
#روزه گرفتن #شکر چند نعمت است:
1- نعمت عقل
2- نعمت طول عمر به اندازه ای که به سن بلوغ برسیم و بتوانیم آخرت خویش را آباد کنیم.
3- سلامتی
4- اختیار و رهایی از قدرتی که ما را بر کارهای ناشایست وادار کند.
نتیجه:
روزه خواری علنی و لو به بهانۀ ضرر داشتن روزه، فراموش کردن نعمت عقل و آزادی و طول عمر است.
#شرط_های_عمومی و اولیۀ تکلیف
@DUROUS_ALSHABAB
May 11
دامن های کوتاه به نفع همه ی جهانیان است به جز خیاطها!
هوس باز اونیه که وقتی زن بی حجاب از کنارش رد میشه نه تنها نهی از منکر نمیکنه بلکه با خیال راحت از تماشای زیبایی های اون زن لذت میبره
اما مردی که میگه خانم حجاب رو رعایت کن در واقع داره پا رو میزاره رو لذت بردنش... نظام اسلامی هم می توانست ساکت باشد و این همه هزینه برای حجاب ندهد اما چون نظام اسلامی است و دنبال اهداف مادی نیست پا روی اهداف مادی می گذارد و در این راه هزینه می دهد
#نظام_کارآمد
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#انواع_اعراب
#علائم_رفع و #فتح و #خفض و #وقف
#حدیث
#إعراب_القلوب
منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب السابع و الخمسون في الأحكام
قَالَ #الصَّادِقُ ع #إِعْرَابُ الْقُلُوبِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَنْوَاعٍ :
#رَفْعٍ وَ #فَتْحٍ وَ #خَفْضٍ وَ #وَقْفٍ
فَرَفْعُ الْقَلْبِ فِي ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى
وَ فَتْحُ الْقَلْبِ فِي الرِّضَا عَنِ اللَّهِ تَعَالَى
وَ خَفْضُ الْقَلْبِ فِي الِاشْتِغَالِ بِغَيْرِ اللَّهِ
وَ وَقْفُ الْقَلْبِ فِي الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى
#توضیح_امام:
أَ لَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بِالتَّعْظِيمِ خَالِصاً ارْتَفَعَ كُلُّ حِجَابٍ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ
وَ إِذَا انْقَادَ الْقَلْبُ لِمَوْرِدِ قَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَى بِشَرْطِ الرِّضَا عَنْهُ كَيْفَ يَنْفَتِحُ بِالسُّرُورِ وَ الرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ
وَ إِذَا اشْتَغَلَ قَلْبُهُ بِشَيْءٍ مِنْ أَسْبَابِ الدُّنْيَا كَيْفَ تَجِدُهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بَعْدَ ذَلِكَ-وَ أَنَابَ مُنْخَفِضاً مُظْلِماً كَبَيْتٍ خَرَابٍ خِلْوٍ لَيْسَ فِيهَا عُمْرَانٌ وَ لَا مُونِسٌ
وَ إِذَا غَفَلَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى كَيْفَ تَرَاهُ بَعْدَ ذَلِكَ مَوْقُوفاً مَحْجُوباً قَدْ قَسَا وَ أَظْلَمَ مُنْذُ فَارَقَ نُورَ التَّعْظِيمِ
#علائم_رفع_و_فتح_و_خفض_و_وقف
فَعَلَامَةُ الرَّفْعِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ وُجُوهُ الْمُوَافَقَةِ وَ فَقْدُ الْمُخَالَفَةِ وَ دَوَامُ الشَّوْقِ
وَ عَلَامَةُ الْفَتْحِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ التَّوَكُّلُ وَ الصِّدْقُ وَ الْيَقِينُ
وَ عَلَامَةُ الْخَفْضِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ الْعُجْبُ وَ الرِّيَاءُ وَ الْحِرْصُ
وَ عَلَامَةُ الْوَقْفِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ زَوَالُ حَلَاوَةِ الطَّاعَةِ وَ عَدَمُ مَرَارَةِ الْمَعْصِيَةِ وَ الْتِبَاسُ عِلْمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB