eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
230312_002.mp3
7.8M
📢 الجهة الثانیه فی حجیته 📅 ۲۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۰۷ 📚موضوع جلسه: 1️⃣قول مختار در معذریت اطمینان: معذریت اطمینان نمی تواند ذاتی و عقلی باشد زیرا اگر ذاتی باشد پس یک تکلیف هم منجِّز و هم غیر منجِّز خواهد بود؛ درست است که منجزیت ذاتی احتمال، تعلیقی بود اما بالاخره عقل یا تنجیز ذاتی برای احتمال قائلست یا تعذیر ذاتی برای اطمینان مقابل آن قائلست و دو تا کار نمی کند. 2️⃣ اطمینان معذِّر وقتی جعلی باشد دو فرض دارد: فرض اول اینست که عقلاء آن را معذِّر بدانند و شارع آن را در دایره تکالیف خود امضاء کند؛ این فرض، مقبول نیست؛ زیرا عقلاء به امری که خودش مخفیست و جز با ادعای طرف مقابل دعوا فهمبده نمی شود، احتجاج نمی کنند. 3️⃣فرض دوم: خود شارع مقدس در خطابی، اطمینان را به عنوان معذِّر بپذیرد؛ این فرض، امکان دارد اما دلیلی برای آن وجود ندارد و قائلین به حجیت اطمینان همه از طریق حجیت عقلائیه و سکوت شارع در مقابل آن جلو رفته اند؛ پس این فرض هم مقبول نیست لعدم الدلیل 4️⃣ اطمینان چه شخصی و چه نوعی منجِّز ذاتی است اما اطمینان بر عدم تکلیف چه شخصی و چه نوعی معذِّر نیست منتهی منشأ اطمینان نوعی، معذِّر عقلائی است مانند حجیت خبر ثقه و ظهور. 5️⃣قول مختار این است که اطمینان فی نفسه نه منجِّز است نه معذِّر؛ بله، منجزیت اطمینان را از باب منجزیت ذاتی احتمال مطلقا قبول کردیم اما معذِّریت اطمینان را منکریم و منشأ اطمینان نوعی را معذِّر دانستیم. 🆔@DorusOstadMadadi
230313_001.mp3
5.62M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۱ 💠 جلسه ۱۰۸ الثامن: وجوب الکفاره م ۱۷، ۱۸ 1️⃣بنا بر وجوب اداء کفاره، مکلف است به اداء جامع دینار یا نصف یا ربع دینار یا قیمتش 2️⃣ ملاک در وجوب اداء کفاره، قیمت دینار یا نصف یا ربع در موقع و مکان اداء است زیرا معنای عرفی اداء قیمت، قیمت یوم الاداء است 3️⃣ احتیاط مستحب این است که کفاره دینار را به هفت مسکین بدهد و دلیل آن صحیح حلبی است: "و یتصدق علی سبعه مساکین"
230313_002.mp3
7.56M
📢 الجهة الثانیه فی حجیته الجهة الثالثة فی آثار الاطمینان 📅 ۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۰۸ 📚موضوع جلسه: 1️⃣سه فرق قول مختار با قول مرحوم آقا ضیاء: ۱- ایشان می گفت که حجیت اطمینان عند العقلاء ثابت نیست اما علی المختار عدم معذریت عند العقلاء ثابت است ۲- ایشان بین منجزیت و معذریت تفکیک نکرد اما علی المختار منجزیت اطمینان عقلی است و معذریت آن نه عقلی است و نه عقلائی ۳-ایشان بین اطمینان نوعی و شخصی تفکیک نکرد اما علی المختار سبب اطمینان نوعی معذِّر است| 2️⃣اثر اول اطمینان: اگر اطمینان بر خلاف مؤدای اماره قائم شود هر چند اطمینان حجت نباشد باز اماره از حجیت می افتد الدلیل: اگر اطمینان یا سببش حجت باشد که اقوی حجة است و اماره را از کار می اندازد و اگر حجت نباشد، در موضوع حجیت اماره اخذ شده عقلاءکه اطمینان بر خلافش نباشد 3️⃣اثر دوم: مطمئن نه اصل شرعی دارد و نه اصل عقلی هر چند اصل موافق با اطمینان باشد الدلیل:اصل شرعی ندارد چون در موضوع همه آنها شک و عدم العلم اخذ شده است. اما اصل عقلی اگر برائت عقلیه بر وفاق اطمینان است، جاریست و اگر بر خلاف اطمینان بود و اطمینان را حجت دانستیم، برائت عقلیه مورود است و جاری نیست و اگر اطمیان، حجت نباشد، برائت عقلیه جاریست. اگر اصل عقلی، احتیاط است و اطمینان، حجت شرعیست پس احتیاط، مورود است و اگر اطمینان، حجت نباشد، احتیاط عقلی جاریست. 4️⃣ مشهور اطمینان را قائم مقام قطع موضوعی طریقی می دانند بر خلاف مختار؛ دلیل مختار: در سیره عقلاء فقط طریقیت اطمینان امضاء شده است نه این که بتواند قائم مقام شود 🆔@DorusOstadMadadi
230314_001.mp3
4.95M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۱ 💠 جلسه ۱۰۹ الثامن: وجوب الکفاره م ۱۹، ۲۰ 1️⃣اگر مباشرت کرد و کفاره داد و دوباره مباشرت کرد، باید دوباره کفاره بدهد اگر دوبار مباشرت کرد، آیا دو کفاره بر او واجبست یا یک کفاره؟ اگر دو کفاره واجبست آیا لازم است که در مقام امتثال دو بار کفاره بدهد؟ 2️⃣شبهه در تداخل در مسببات در ذهن سید بوده است و لذا احتیاط کرده است و توقف کرده است. 3️⃣ نفساء در حکم وجوب کفاره ملحق به حائض نمی شود. 4️⃣ صحیح زراره:" تصنع مثل النفساء سواء" حضرت فرمود که حائض مانند نفساء است نه بالعکس در حالی که اگر بالعکس بود صلاحیت برای استدلال داشت؛ به علاوه مورد این روایت ربطی به وجوب کفاره ندارد.
230314_002.mp3
7.99M
📢 الجهة الرابعه فی حجیة الاطمینان فی الموضوعات الجهة الخامسة فی حجیة الاطمینان فی اطراف العلم الاجمالی 📅 ۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۰۹ 📚موضوع جلسه: 1️⃣دو وجه در عدم حجیت اطمینان در موضوعات می توان ارائه کرد: یکی عدم حجیت اطمینان در سیره عقلاء چه در شبهات موضوعیه و چه حکمیه و دیگری حجیت اطمینان در سیره عقلاء اما ردع شارع از حجیت اطمینان در شبهات موضوعیه با روایت مسعده بن صدقه 2️⃣تبیین استدلال: در روایت مسعده امام فرمودند که در تمامی موارد شبهات موضوعیه لازم نیست احتیاط کنید مگر استبانه یا بینه حاصل شود؛ استبانه به معنای علم است و لذا اطمینان در مستثنی منه وارد است که شبهات موضوعیه است و حجت نیستند. و فیه: استبانه به معنای واضح شدن است و جامع بین قطع و اطمینان است؛ به علاوه روایه، سندا هم تمام نیست. 3️⃣سه فرض برای اطمینان در اطراف علم اجمالی متصوَّر است:۱- علم اجمالی به نجاسة احد الانائین داریم و اطمینان داریم به نجاسة اناء یمین و یک درصد احتمال نجاست در اناء یسار وجود دارد؛ در این صورت قاعده طهارت در اناء یمین جاری نمی شود اما در اناء یسار بلا معارض جاری خواهد شد. ۲- اگر علم اجمالی به نجاست در اطراف شبهه محصوره داشت یعنی در هر اناء، اطمینان به طهارت دارد، این اطمینانات حجت نیست چون با هم متعارضند؛ اصل عملی شرعی با این اطمینانات وجود ندارد اما اصل عملی عقلی بنا بر مختار احتیاط است از تک تک همه اناء ها؛ مشهور که احتمال را منجز نمی دانند از مجموع باید احتیاط کنند و احتیاط از بعض الاطراف لازم نیست. 🆔@DorusOstadM
📣به اطلاع طلاب محترم می رساند که دروس حضرت استاد از فردا تا بعد از تعطیلات عید فطر تعطیل خواهد بود ✅ درس خارج اصول بعد از تعطیلات از ابتدای حجیت ظهور و درس خارج فقه از ابتدای" التاسع: طلاق الحائض" خواهد بود. 📆 شروع دروس ان شاءالله متعاقبا اعلام خواهد شد
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
📢 #‌اصول #المقصد_السادس #الامارات #الاطمینان الجهة الرابعه فی حجیة الاطمینان فی الموضوعات الجهة الخ
۳- علم اجمالی در اطراف شبهات غیر محصوره با وجود اطمینان در تک تک افراد؛ مثلا می داند که یکی از نانوائی های این شهر دارای نان غصبی است اما در تک تک نانوائی ها اطمینان به عدم غصبیت نان دارد و فقط احتمال غصبیت می دهد؛ در اینجا عقلاء هر کدام از اطمینان ها را معذر می بینند در اطراف شبهه غیر محصوره بر خلاف وقتی که اطراف شبهه محصوره باشد.
📣با سلام و تحیت دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد در روز یکشنبه ۱۴۰۲/۲/۱۰ برقرار خواهد شد، ان شاءالله
230430_001.mp3
6.25M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۱۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۰ 📚موضوع جلسه: التاسع بطلان طلاقها و ظهارها 1️⃣ادله عدم صحت طلاق در ایام حیض ۱- "لا طلاق الا علی طهر من غیر جماع" : این روایت دلاله خوب است اما سندا ضعیف است چون یسع بن عبدالله قمی، توثیقی ندارد. ۲- صحیح زراره:" إذا خرجت من طمثها طلَّقها تطلیقه من غیر جماع" این روایت دلاله و سندا تام است ۳- عن ابی الجارودعن ابی جعفر فی قوله تعالی " فطلقوهن لعدتهن" و العده الطهر من الحیض این روایت سندا مشکل دارد اما به هر حال این سه روایت، استفاضه درست می کند. 2️⃣خود این روایت ابی الجارود در کتاب علی بن ابراهیم قمی مرسلا آمده است و همچنین انتساب نسخه موجود کتاب علی بن ابراهیم به ایشان معلوم نیست و ممکن است این نسخه نوشته ابی الجارود باشد 3️⃣ابی الجارود ثقه است زیرا شیخ مفید در مورد او فرموده است: " یوخذ منه الحلال و الحرام" 4️⃣طلاق زوجه ای که در ایام حیض است اما مدخول بها نبوده است، صحیح است و الدلیل: "خمس یطلقن علی کل حال...التی لم یدخل بها زوجها"
230430_002.mp3
7.19M
📢 وجه اول و وجه دوم از ادله حجیت ظهور 📅 ۱۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۰ 📚موضوع جلسه: 1️⃣حجیت ظهور از مسلمات است اما رویه ای در اصول وجود دارد که برای حجیت آن وجوهی بیان می گردد. 2️⃣وجه اول، سیره متشرعه بلکه سیره خود معصومین بر حجیت ظهور است اما این سیره در مقابل ظهوراتی که ظن بر خلاف آن وجود دارد معلوم نیست چون مبتلا به نبوده است و لذا چون سیره دلیل لبی است اطلاقی نسبت به این مورد ندارد 3️⃣ وجه دوم سیره عقلاء است و اشکال سابق وارد بر سیره متشرعه وارد نیست زیرا به ارتکاز عقلایی در می یابیم که ظهور کلمات هر چند در موارد ظن بر خلاف حجت است. 4️⃣اشکالی بر وجه دوم شده است: این که گفتید که ظهور در سلوک محاوره ای عقلاء حجت است ربطی به کلمات معصومین ندارد زیرا ائمه دارای رویه خاصی در محاورات بودند و امام از تقیید و تخصیص به قرینه منفصله استفاده می کرد در حالی که این رویه عرفی نیست لذا دیگر نمی توان به رویه های عقلائی برای فهم کلام امام اعتماد کرد. 5️⃣ اشکال وارده بر وجه دوم وارد نیست: اولا اینکه رویه خاصه در محاوره دارند را قبول نکردیم و بسیاری از اطلاقاتی که فقهاء قائل شده اند را قبول نکردیم ثانیا این طور نیست که فقهاء بگویند با وصول خاص دیگر ظهور عام یا مطلق حجت نبوده است بلکه ظهورش بقاءا از حجیت می افتد لذا دیگر عدولی از رویه عقلائی از این جهت صورت نگرفته است 🆔@DorusOstadM
230501_001.mp3
6.15M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۱۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۱ 📚موضوع جلسه: ۱- در استنباط احکام شرعی، اجتهاد در علم فقه و در علم اصول و در مبانی علم رجال لازم است اما اجتهاد در سایر علوم لازم نیست و می تواند تقلید کند ۲- در اجتهاد از علم فقه هم مسائل کلیه لازم است یعنی قواعد فقهیه و هم مسائل جزئیه مانند علم به قضایایی مانند الخمر نجس ۳- در این که آیا اسماعیل بن جابر دارای لقب الخثعمی است یا الجعفی بین مرحوم خویی و مرحوم تستری اختلاف شده است اما به هر حال، هر لقبی باشد از ثقات است؛ در این مسئله مجتهد می تواند تقلید کند چون از مبانی علم رجال نیست.
230501_002.mp3
6.96M
📢 وجه اول و وجه دوم از ادله حجیت ظهور 📅 ۱۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ سه وجه برای اثبات حجیت ظهور بیان شده است: سیره متشرعه٬ سیره عقلاء٬ ادله ارجاع به کتاب و سنت 2️⃣دلیل دوم و سوم بر اثبات حجیت ظهور تمام است هر چند نیازی به دلیل برای اثبات حجیت آن وجود ندارد چون از مسلمات است یعنی مورد توافق طرفین دعواست. 3️⃣ظهور در نظر شهید صدر به سه دسته ظهور تصوری و ظهور تصدیقی استعمالی و ظهور تصدیقی جدی تقسیم می شود 4️⃣ظهور تصوری رابطه علی بین لفظ و معناست و قرینه متصله بر خلاف ظهور در آن بی اثر است 5️⃣ قرینه متصله در نظر شهید صدر در ظهورات تصدیقیه اثر گزار است و قرینه منفصله تنها مانع حجیت ظهور می شود نه خود ظهور 🆔@DorusOstadM
230502_001.mp3
6.26M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض 📅 ۱۲ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۲ 📚موضوع جلسه: 1⃣ طائفه اول از روایات می گوید که شرط صحت طلاق این است که زوجه در حال طهر باشد و طائفه دوم از روایات می گوید که طلاق زوجه غیر مدخول بها حتی در حال حیض هم صحیح است 2⃣ مشهور در ماده اشتراک این دو طائفه که تعارض بدوی است قائلند که ادله طائفه دوم، حاکم بر ادله طائفه اول است 3⃣ این طریق جمع عرفی فرع بر اطلاق داشتن ادله طائفه اول است و در نظر مختار چنین اطلاقی در کار نیست و تقدیم ادله طائفه دوم با نگاه مجموعی به روایات است 4⃣ تعبیر به 《ما لم یدخل بها زوجها》در روایات طائفه دوم سه احتمال دارد: ۱- فقهاء دخول را جامع بین قبل و دبر می دانند للاطلاق ۲- دخول انصراف دارد به دخول در قبل ۳- این تعبیر کنایه از مباشرت و مواقعه است در نظر مختار احتمال دوم یا سوم صحیح است
230502_002.mp3
13.35M
📢 📅 ۱۲ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۲ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در موضوع حجیت ظهور سه قول است: 1- قول مرحوم اصفهانی: موضوع حجیت ظهور، ظهور تصوری به علاوه عدم علم سامع به وجود قرینه متصله یا منفصله است 2️⃣مرحوم صدر بر قول مرحوم اصفهانی اشکال کرده اند که حجیت نسبت به ظهور تصوری بی معناست زیرا بحث حجیت در جایی است که حکایت و کاشفیت از مراد متکلم در کار باشد و این امر فقط در ظهور تصدیقی است. 3️⃣قول دوم از مرحوم شیخ و نائینی: ظهور تصدیقی به علاوه عدم وجود قرینه منفصله 4️⃣اگر شک در وجود قرینه متصله که مانع انعقاد ظهور تصوری است باشد به اصل عقلایی عدم وجود قرینه متصله تمسک می شود و اگر شک در وجود قرینه منفصله باشد باز به اصل عدم وجود قرینه منفصله تمسک می شود 5️⃣طبق قول مرحوم شیخ و نائینی وقتی شک در وجود قرینه در کلام متکلم دارد با دو اصل، هم جزء اول موضوع حجیت(ظهور تصدیقی) و هم جزء دوم آن(عدم وجود قرینه منفصله) احراز می گردد 🆔@DorusOstadM
230503_002.mp3
5.81M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض؛ التاسع: بطلان طلاقها و ظهارها؛ م ۲۱ و ۲۲ 📅 ۱۳/ اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ اگر زوج تمکن از اطلاع حال حیض یا طهر زوجه نداشته باشد دیگر طهر زوجه یا عدم طهر مواقعه شرط صحت طلاق نیست 2️⃣ دلیل ادعای بالا روایت خمس و همچنین صحیح عبدالرحمن بن حجاج است 3️⃣ ادله جواز طلاق غائب نسبت به زوجه در حال حیض انصراف دارد به وقتی که تمکن از استعلام نداشته باشد 4️⃣ طهر، شرط واقعی صحت طلاق است و لذا اگر در حال حیض طلاق دهد هر چند نداند طلاق او باطل است
230503_003.mp3
7.3M
📢 اقوال در موضوع حجیت ظهور 📅 ۱۳ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣مرحوم آقای صدر بر قول دوم اشکال کرده اند که اصل عقلایی بر عدم وجود قرینه متصله یا منفصله نداریم چون کاشفی از این اصل در کار نیست و عقلاء که مانند موالی اصول تعبدیه ندارند. 2️⃣قول سوم در موضوع حجیت ظهور: ظهور تصدیقی به علاوه عدم علم به وجود قرینه منفصله 3️⃣در موارد شک در وجود قرینه منفصله باز اصل عقلایی داریم بنابر قول سوم اما این اصل در ظرف وجود کاشف ظنی است که ظهور کلام هر متکلم در اطلاق یا عموم است وقتی کلامش را بدون قید ذکر می کند" لذا این اصل ریشه در ظهور دارد بر خلافی اصلی که قول دوم قائل بود که اصل تعبدی بدون کاشف بود 4️⃣مرحوم صدر فرموده اند که فرض احتمال وجود قرینه متصله دارای سه احتمال است: یا قرینه متصله ذکر نشد به خاطر غفلت یا به خاطر عمد یا به امر سومی به غیر غفلت و عمد؛ احتمال اول با اصل عدم غفلت دفع می شود و احتمال دوم با شهادت سکوتی ثقه سازگار نیست اما برای احتمال سوم اصلی وجود ندارد. 🆔@DorusOstadM
230506_002.mp3
7.44M
📢 اقوال در موضوع حجیت ظهور؛ بیان مختار 📅 ۱۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ مثال اول برای وقتی که احتمال وجود قرینه متصله به غفلت یا عمد راوی بر نمی گردد وقتی است که نامه ای مقطوع و پاره شده از مولا به دست مخاطب رسیده اما احتمال می دهد که تقیید و تخصیص به قرینه متصله در قسمتی باشد که پاره شده است 2️⃣ مثال دوم وقتی است که قرینه ارتکازی بین طرفین تخاطب بوده اما حالا با گذشت هزاران سال احتمال دارد که قرینه مرکوزه در اذهان آن زمان به سامع نرسیده باشد؛ در این دو مثال دیگر هیچ اصلی برای دفع احتمال وجود قرینه متصله وجود ندارد و لذا اصاله الظهوری در کار نیست 3️⃣ مرحوم شیخ قائل بود که اصاله الظهور به اصل عدم قرینه بر می گردد و مرحوم آخوند قائل بود که به عکس است؛ اگر به قرینه متصله نگاه کنیم کلام شیخ درست است و اگر به قرینه منفصله نگاه کنیم کلام آخوند درست است. 4️⃣در تعریف دلالت گفته اند: کون الشیء بحاله یلزم من العلم به العلم بالشیء الاخر؛ الشیء الاول دالّ و الشیء الثانی مدلول 5️⃣دلالت از امور واقعی است؛ مراد از علم در تعریف٬ ادراک است که اعم از علم است؛ دال و مدلول دو مدرَک بالعرض هستند نه دو ادراک 🆔@DorusOstadM
230506_001.mp3
6M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض؛ التاسع: بطلان طلاقها و ظهارها 📅 ۱۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در بطلان طلاق حائض فرقی نیست که زن، حیض خود را بالوجدان احراز کند یا بالاماره احراز کند و اماره در نظر مرحوم سید شامل تمییز بالصفات و التخییر است 2️⃣ طلاق زن حائض باطل است چه حیض احراز بشود یا نشود 3️⃣ وقت هم از امارات بر حیض شمرده می شود؛ زنی که ذات عادت وقتیه است اگر در وقت خونی ببیند که نمی داند حیض است یا استحاضه، آن خون را حیض قرار می دهد 4️⃣در نظر مختار، اختیار از امارات نیست بر خلاف نظر مرحوم سید بلکه تنها امتثال احتمالی است و ادله اختیار تنها ناظر به تکلیف است نه وضع؛ به همین خاطر زوج باید زوجه را در زمانی طلاق دهد که قطع یا اطمینان بر طهارت زوجه دارد. 5️⃣آیا بعد از طلاق، زوجه می تواند عددی را اختیار کند تا طلاق داده شده باطل باشد؟ نظر سید ماتن این است که می تواند
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
📢 #‌اصول #المقصد_السادس #الامارات #الظهور #الجهة_الثانیه اقوال در موضوع حجیت ظهور؛ بیان مختار 📅 ۱۶
6️⃣ دلالت به لحاظ دالّ به دلالت لفظیه و غیر لفظیه تقسیم می شود و به لحاظ مدلول به دلالت تصوریه و تصدیقیه تقسیم می شود؛ لفظ به لفظ مفرد و مرکب و لفظ مرکب به مرکب تام و ناقص تقسیم می شود. 7️⃣مرکب در خارج بر سه قسم است: مرکبی که اجزایش بالفعل و منفصل است مانند دانه های موجود در یک کیسه برنج، مرکبی که اجزایش بالفعل و متصل است مانند درخت، مرکبی که اجزایش تحلیلی هستند نه بالفعل مانند یک قطعه طناب یک متری که از اجزای تحلیلی دو قطعه طناب نیم متری تشکیل شده است
230507_001.mp3
6.43M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض؛ التاسع: بطلان طلاقها و ظهارها؛ م ۲۳ 📅 ۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در اجازه بیع فضولی سه قول وجود دارد: کشف حقیقی، کشف حکمی، نقل؛ کشف حقیقی، شرط متاخر است اما کشف حکمی، شرط متاخر نیست و مسئله اختیار زوجه از قبیل کشف حکمی است نه کشف حقيقي 2️⃣ کشف حقیقی یعنی ملکیت برای مشتری از اول عقد بوده است اما در کشف حکمی ملکیت از اول نبوده است اما از حین الاجازه کشف می شود که ملکیت از دو روز پیش بوده است 3️⃣ ظاهر روایات اختیار زوجه در شرط مقارن است نه شرط متاخر؛ خداوند متعال برای چنین زنی اختیار داده است که ایام حیض را انتخاب کند و از حین اختیار او کشف می شود که از چه روزی حیض بوده است. 4️⃣ در شرط متاخر، مختار این است که به لحاظ عالم تشریع محذوری ندارد و همچنین به لحاظ عالم تکوین محذوری ندارد 5️⃣ کشف حکمی در تکلیف نامعقوله اما در وضع معقول است اما کشف حقیقی هم در وضع و هم در تکلیف ممکن است 6️⃣ مختار در اجازه بیع فضولی شبیه قول به نقل است
230507_002.mp3
7.55M
📢 اقوال در موضوع حجیت ظهور؛ بیان مختار 📅 ۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ در مورد دال و مدلول مرکب تام یا ناقص چهار قول وجود دارد: ۱- قول مناطقه: دو تا تصور وجود دارد ۲-قول مرحوم صدر: در مرکب ناقص یک تصور با اجزای تحلیلی و در مرکب تام دو تا تصور وجود دارد. ۳- قول مرحوم طباطبایی در نهایه: در هر دو مرکب یک تصور با اجزای تحلیلی وجود دارد ۴- مختار: در هر دو مرکب یک تصور با اجزای بالفعل متصل وجود دارد مانند اجزای یک درخت 2️⃣ ظهور عبارتست از کون الکلام بحیث یُظَنُّ المراد منه للسامع بنفس الصیغه و یکون محتملا للتاویل و التخصیص؛ بنابراین ظهور یک کلام وقتی است که آن کلام صلاحیت برای تاویل به غیر معنای ظاهر داشته باشد. 3️⃣دو نکته مستفاد از تعریف ظهور: اول اینکه از کلام فهمیده می شود که ظهور وصف برای مفرد یا مرکب ناقص نیست؛ بله٬ ظهور تصوری برای مفرد یا مرکب نافص استعمال می شود اما از اصناف ظهور نیست و دوم اینکه ظهور دلالت تصدیقیه ظنیه است نه دلالت تصوریه 4️⃣دو اصلاح در تعریف ظهور: کون التکلم بکلام بحیث ...بنفس الصیاغه اولا ادراک تصدیقی در نظر مختار هرگز از لفظ و کلام به تنهایی به دست نمی آید بلکه تلفظ و تکلم است که دال است؛ ثانیا خود لفظ(صیغه) به تنهایی ظهور ساز نیست بلکه مجموع لفظ و قرینه که از آن تعبیر به صیاغت می شود٬ است که ظهور ساز است 5️⃣ این تعریف از ظهور فقط ظهور لفظی را می گیرد نه ظهور حال یا ظهور فعل 🆔@DorusOstadM
230508_001.mp3
5.79M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض؛ التاسع: بطلان طلاقها و ظهارها؛ م ۲۴ العاشر وجوب الغسل بعد انقطاع الحیض 📅 ۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۶ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ بطلان طلاق و ظهار و حرمت مباشرت و وجوب الکفاره موقوف بر خود حیض است نه حدث حیض حرمت عبادت و حرمت مس قرآن و حرمت قرائت آیات سور عزائم و حرمت مکث در مسجد و حرمت وضع در آن و حرمت اجتیاز از مسجدین موقوف بر حدث حیض است 2️⃣ معنای عرفی حائض زنی است که دم الحیض دارد نه زنی که حدث حیض دارد 3️⃣ در شش مورد اخیر از موارد ده گانه احکام حائض چون حیث قداست مهم است به قرینه مناسبت حکم و موضوع، موضوع عبارتست از حدث حیض نه خود حیض 4️⃣ قول مرحوم سید در وجوب غسل برای حائض بعد انقطاع دم از باب وجوب شرعی مقدمه واجب است که در اصول پذیرفته نشد. 5️⃣ استحباب غسل حیض برای مواردی که طهارت در آنها مستحب است از باب فرد بودن این مورد نسبت به مستحبات است مانند استحباب طهارت در هنگام قرائت قرآن
230508_002.mp3
7.29M
📢 اقوال در موضوع حجیت ظهور؛ بیان مختار 📅 ۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۶ 📚موضوع جلسه: 1️⃣وقتی متکلم کلامی رابیان نماید که برای سامع اعتقاد ظنّی از کلامش پیدا شود بر مراد متکلم، این کلام دارای ظهور است؛ بنابراین موصوف به حجیت در نظر مختار، ظهور جدّی است 2️⃣کلام مباشر کلامی است عبد از خود مولا شنیده است. وقتی اعتقاد ظنی برای عبد پیدا شد که مراد مولا فلان امر است احتمال غفلت در مولا که فلان قید را شاید نگفته است، ضرری به ظهور در این فرض نمی زند؛ زیرا ظهور عبارتست از اعتقاد ظنی که با احتمال خلاف قابل جمع است؛ بنابراین نیازی به اصل عدم غفلت یا اصل عدم خطا برای حجیت این ظهور نداریم 3️⃣ احتمال تخصیص یا وجود قرینه منفصله در جلسه یا وقت دیگر هم به حجیت ظهور در کلام مباشر ضرری نمی زند و با اعتقاد ظنی قابل جمع است. 4️⃣در کلام مباشر نیازی به اصل عدم غفلت نداریم و البته اساسا اصول عملیه تعبدی هستند و هیچ گونه نظارتی به عالم واقع ندارند و هیچ گاه ظهور درست نمی کنند بلکه تنها وظیفه مکلف در هنگام تحیر معلوم می کنند. 5️⃣کلام منقول کلامی است که توسط مباشر برای دیگری نقل شده است و تمام روایات از این قبیل است و کلام ناقل زیر مجموعه کلام مباشر است. مثلا وقتی زید برای من نقل کرد که مولا فرموده است اکرم الفقراء،کلام" اکرم الفقراء" کلام منقول و کلام "قال المولا اکرم الفقراء" کلام ناقل است.
230509_001.mp3
6.06M
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض العاشر وجوب الغسل بعد انقطاع الحیض؛ م ۲۵ 📅 ۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱۷ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ غسل حیض مانند غسل جنابت، مستحب نفسی است 2️⃣ مرحوم حکیم فرموده اند که استحباب نفسی گاهی برای غسل بما هو غسل است و گاهی برای غسل حیض است از باب اینکه غایتی دارد؛ این غایت می تواند نماز یا قرائت قرآن باشد و می تواند " کون علی الطهاره " باشد؛ مرحوم حکیم قائلند که دلیلی بر استحباب نفسی غسل حیض " بما هو غسل" وجود ندارد 3️⃣ مختار این است که این گونه دقائق مذکور از ادله استفاده نمی شود که کدام یک است 4️⃣ کیفیت غسل حیض مانند غسل جنابت است؛ مختار در کیفیت غسل این بود که یا بالصب است یا بالرمس است؛ غسل بالرمس یا تدریجی است مانند کسی که از بیرون به داخل آب فرو می رود یا دفعی است مانند کسی که داخل آب قرار دارد و نیت غسل می کند؛ آخرین جزئی که در آب فرو می رود، غسل محقق خواهد شد 5️⃣ دلیل اتحاد کیفیت این دو غسل علاوه بر روایات وارده، اطلاق مقامی است که مرحوم حکیم فرمودند: "ترک بیان کیفیه غسل الجنابة، اماره الاتحاد"
230509_002.mp3
7.16M
📢 اقوال در موضوع حجیت ظهور؛ بیان مختار 📅 ۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱۷ 📚موضوع جلسه: 1️⃣ در کلام ناقل همان چیزهایی که در کلام مباشر بیان گردید، بعینه می آید یعنی احتمال غفلت ناقل با ظهور کلام ناقل قابل جمع است؛ در کلام ناقل احتمال حذف هم وجود دارد که در کلام مباشر نبود؛ گاهی وثاقت ناقل بالتعبد ثابت می شود و لذا اطمینان یا قطع به وثاقت او وجود ندارد اما باز این احتمال حذف، هادم ظهور کلام ناقل نمی شود. 2️⃣ در کلام منقول گاهی احتمال وجود ارتکاز عام داده می شود؛ ارتکاز عام مربوط به ارتکازات زمان و مکان صدور کلام متکلم برای همه اذهان است اما ممکن است در طول زمان این ارتکاز تغییر پیدا کند؛ فقیه در اثر انس با روایات و آیات و گزارش های تاریخی زمان صدور، ارتکازات عامه زمان صدور را می داند اما اگر باز تردید پیدا کرد و احتمال وجود ارتکاز عام در زمان و مکان صدور را بدهد که الان از بین رفته باشد، جلوی انعقاد ظهور گرفته خواهد شد 3️⃣ارتکازت شخصیه گاهی مربوط به ذهنیت سامع است که متکلم با توجه به آن از ذکر قرینه متصله خودداری می کند و گاهی به خاطر خصوصیت مجلس است و گاهی به خاطر سؤال راوی است؛اگر احتمال وجود ارتکاز شخصیه داده شود ظهور چه وضعیتی دارد؟این احتمال گاهی با وجود تعدد و روایات و رواه از بین می رود یا تناسبات موجود در خبر، دافع این احتمال است اما به هر حال اگر این احتمال وجود داشت، هادم ظهور می شود 4️⃣ احتمال وجود ارتکازات عامه یا شخصیه مانع انعقاد ظهور می شود اما در اغلب موارد این احتمال منتفی می شود. 🆔@DorusOstadM