eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
230925_002.mp3
5.92M
📢 📅 ۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر به دو قسم خبر حدسی و حسی تقسیم می شود و خبر حسی به علمی و غیر علمی تقسیم می شود و خبر حسی غیر علمی به خبر مستفیض و خبر واحد تقسیم می شود. 2️⃣متاخرین بحث در رابطه با خبر حدسی را با عنوان حجیت قول اهل خبره بحث کرده اند که ربطی به بحث حجیت خبر واحد ندارد.
230926_001.mp3
5.05M
📢 📅 ۴ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲ 📚موضوع جلسه: سه نکته درباره صفات دم الاستحاضه بیان می شود: 1️⃣فقط درباره دو صفت اصفر و بارد روایت صحیحه وجود دارد اما راجع به صفت سوم که رقت بود روایات ضعیفه ای از کتاب دعائم الاسلام و فقه الرضوی وجود دارد و راجع به صفات دیگر هم تنها بیان فقهاء و تجاربی بوده است که از بانوان به فقهاء اطلاع داده شده است. 2️⃣این صفات، غالبی هستند و ممکن است که در موردی خون استحاضه فاقد یک یا چند مورد از این صفات باشد. 3️⃣برای این صفات در فقه هیچ اثری مترتب نیست و تحدید این صفات اهمیتی ندارد؛ در باب صفات دم الحیض فی الجمله آثاری مترتب بود اما راجع به دم الاستحاضه هیچ اثر عملی در فقه برای آنها وجود ندارد.
230926_002.mp3
6.2M
📢 📅 ۴/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر متواتر، خبر حسی است که در آن تعداد مخبرین به حدّی است که منشأ قطع به مضمون خبر می شود 2️⃣شهید صدر می فرمایند که تعداد مخبرین به یک جایی که می رسد هر چند احتمال کاذب بودن همه ی آنان صفر نمی شود اما ذهن بشر این احتمال را صفر حساب می کند 3️⃣سه قسم برای خبر متواتر بیان کرده اند: لفظی، معنوی، اجمالی 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
230927_001.mp3
5.41M
📢 📅 ۵ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣هر خونی که دم جروح و قروح نباشد (و خون بکارت نباشد) و محکوم به عدم حیضیت شود (و محکوم به عدم نفاسیت آن گردد) محکوم به خون استحاضه است 2️⃣دو صورت برای حکم به عدم حیضیت یعنی علم به عدم جریان احکام حیض وجود دارد: 1. وقتی می داند که خون، خون حیض است و می داند که احکام حیض را ندارد مانند وقتی که خون حیض می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز 2. وقتی نمی داند که خون، خون حیض است یا استحاضه اما می داند که احکام حیض را دارا نیست مانند وقتی که خونی می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز و شک دارد که این خون، خون حیض است یا استحاضه است 3️⃣دلیل مرحوم سید اطلاق مقامی روایات وارد در باب استحاضه است؛ از اطلاق لفظی بعضی روایات مانند صحیح صفوان نیز می توان قاعده بالا را استفاده نمود
230927_002.mp3
6.52M
📢 📅 ۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تواتر اجمالی: در سه مورد استعمال شده است ‌مورد اول جایی است که اخبار متعدد، لازمه مشترک دارند قسم دوم جایی است که اخبار متعدد قدر متیقن دارند قسم سوم جایی است که احتمال کذب جمیع اخبار متعدد با یک مضمون بنا بر حساب احتمالات، صفر باشد 2️⃣برای اثبات حجیت خبر واحد به کتاب و سنت و اجماع و عقل استدلال شده است 3️⃣در استدلال به آیه نبأ بر حجیت خبر واحد هم از مفهوم شرط استفاده کرده اند و هم از مفهوم وصف
230930_001.mp3
6.18M
📢 📅۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣اگر خون مردد شد بین الاستحاضه و خون جروح و اماره ای بر این که از جروح باشد در کار نباشد یا خون مردد باشد بین استحاضه و خون جروح و خون حیض و اماره بر این که خون از جروح باشد یا خون حیض باشد در کار نباشد، حکم این خون چیست؟ 2️⃣قول مختار: این خون، هیچ حکم خاصی را دارا نیست و حکم خون جروح را داراست؛ زیرا اطلاق لفظی دلیل مذکور تام نیست و الغاء خصوصیت در این مورد مورد پذیرش نیست و تعمیم اطلاق مقامی هم مقبول نیست 3️⃣استحاضه بر سه قسم است: قلیله، متوسطه، کثیره
230930_002.mp3
7.06M
📢 📅 ۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در آیه نبأ سه احتمال با در نظر گرفتن جمله شرطیه در آن متصور است که بنا بر مختار، ترجمه آیه اینچنین است: «ان جاء بنبأ الفاسق فتبینوا»؛ در این صورت جمله شرطیه فاقد مفهوم است. 2️⃣استدلال به آیه نبأ بر حجیت خبر واحد به کمک مفهوم وصف: سه وجه برای چنین استدلالی بیان شده است 3️⃣وجه دوم از مرحوم شیخ است که می فرماید سه احتمال در حجیت خبر واحد متصور است و باید دید که آیه با توجه به مفهوم وصف در کدام احتمال می گنجد 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231001_001.mp3
6.3M
📢 📅۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣سید برای مستحاضه قلیله دو حکم وجوبی بیان کرده است: وجوب وضو برای هر نماز و وجوب تعویض پنبه 2️⃣به لحاظ روایت برای وجوب وضو، صحیح معاویه بن عمار را داریم :«...وَ إِنْ کَانَ الدَّمُ لَا یَثْقُبُ الْکُرْسُفَ(مستحاضه قلیله) تَوَضَّأَتْ وَ دَخَلَتِ الْمَسْجِدَ وَ صَلَّتْ کُلَّ صَلَاةٍ بِوُضُوءٍ »روایت دوم، صحیحه زراره از امام باقر است 3️⃣این دو روایت، سندا و دلالة بر وجوب وضو تمام است 4️⃣وجوب ابدال هم اجماعی است اما مرحوم حکیم تصریح کرده اند که دلیل ندارد
231001_002.mp3
7.17M
📢 📅 ۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وجه سوم برای استفاده از مفهوم وصف از مرحوم نائینی در فوائد است که از مباحث الاصول شهید صدر نقل می گردد: اگر حکمی مربوط به یک عنوان ذاتی باشد اسناد آن به یک عنوان عرضی عرفا مستهجن است 2️⃣و فیه: مطلب کبروی مرحوم نائینی درست است که اسناد حکم به عنوان عرضی عرفا مستهجن است اما این استهجان با داشتن یک غرض برای متکلم برداشته می شود 3️⃣آیه نبأ شریفه نه وصفش مفهوم دارد و نه شرطش و لذا دلالتی بر حجیت خبر واحد عادل ندارد. 4️⃣استدلال به آیه نفر بر حجیت خبر واحد عادل 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231002_001.mp3
5.98M
📢 📅۱۰ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۶ 📚موضوع جلسه: 1️⃣سید هم برای مستحاضه ی قلیله و هم متوسطه وجوب ابدال قطنه برای هر نماز را قائل است به عنوان وجوب شرطی اما این قول صحیح نیست زیرا دلیلی بر چنین وجوبی وجود ندارد. 2️⃣حکم مستحاضه ی متوسطه سه چیز است: وجوب وضو برای هر نماز، وجوب شرطی ابدال قطنه برای هر نماز، وجوب غسل قبل از نماز صبح 3️⃣درباره ی حکم وجوب ابدال تنها دلیل همان موثق عبدالرحمان است که در باب حکم مستحاصه ی قلیله بیان شد که دلالتی بر وجوب ابدال قطنه ندارد
231002_002.mp3
5.92M
📢 بررسی استدلال به آیه نفر و کتمان بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۰/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣آیه نفر بر حجیت خبر واحد دلالت ندارد؛ زیرا این آیه اطلاقی ندارد که وجوب تحذّر از اخبار منذِرین حتی در صورت عدم حصول علم بر ایشان را برساند. 2️⃣آیه کتمان نیز بر حجیت خبر واحد دلالت ندارد؛ زیرا ملازمه ای بین حرمت طریقی کتمان با وجوب طریقی قبول وجود ندارد و همینکه عده ای از اظهار بینات توسط علما به علم برسند، لغویت اظهار منتفی خواهد شد. 3️⃣ظهور آیه در حرمت طریقی کتمان نیست بلکه در حرمت نفسی کتمان است و حرمت نفسی دیگر با وجوب طریقی قبول ملازمه ندارد 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231004_001.mp3
6.23M
📢 📅۱۲ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۷ 📚موضوع جلسه: 1️⃣وظایف مستحاضه ی کثیره شش مورد است علی رای السید الماتن: 1. وضو برای هر نماز 2. تبدیل قطنه برای هر نماز 3. غسل کردن قبل از نماز صبح و متصل به آن 4. تبدیل خرقه برای هر نماز 5. غسل کردن قبل از ظهرین و متصل به آن 6. غسل کردن قبل از عشاءین و متصل به آن 2️⃣دلیل حکم اول: وجوب وضو برای هر نماز در کثیره :۱- مرسله طویله ی یونس۲- موثق سماعه بالاولویه 3️⃣بحث سندی مرسله طویله ی یونس
231004_002.mp3
6.4M
📢 بررسی استدلال به آیه سؤال بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استدلال به آیه سؤال بر حجیت خبر واحد 2️⃣بر این استدلال چهار اشکال وارد است 1.ملازمه ای بین وجوب سؤال و وجوب قبول در این آیه وجود ندارد 2.وجوب سؤال در این آیه منتفی است بلکه خطاب در آیه ارشادی است 3. اگرحجیت خبر واحد استفاده شود در محدوده ی رسالت انبیاء که مورد سؤال در این آیه بود، حجیت دارد نه در باب تکالیف 4.در بحث اعتقادات و رسالت انبیاء بحث حجیت بی معناست 3️⃣هیچ کدام از آیات ادعا شده بر حجیت خبر واحد دلالت ندارند. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231007_001.mp3
5.48M
📢 📅۱۵ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۸ 📚موضوع جلسه: ⏺هفت روایت وجود دارد بر وجوب غسل قبل از نماز ظهرین و قبل از عشاءین برای مستحاضه ی کثیره
231007_002.mp3
5.89M
📢 بررسی استدلال به سنت بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸ 📚موضوع جلسه : ⏺ هفت طائفه از روایات وجود دارد که به هر کدام از آنها استدلال شده است بر حجیت خبر واحد؛ در شش طائفه از ملازمه ی عرفیه استفاده شده است؛ گفته شده بین تصدیق امام نسبت به خبر یا بعث و تحریض امام بر تحمل و حفظ کردن احادیث یا امر امام به نقل روایت به افراد مختلف یا ارجاع برای یادگیری احکام شریعت به افراد یا مدح محدثین یا ترغیب بر کتابت حدیث و بین حجیت خبر واحد ملازمه برقرار است؛ چنین ملازمه ای وجود ندارد زیرا ممکن است جهتی که امام در این امور بر آن راغب بودند غیر از حجیت خبر واحد باشد.
231008_001.mp3
6.73M
📢 📅۱۶ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۹ 📚موضوع جلسه: 1️⃣یک روایت مخالف با غسل در کثیره وجود دارد که سندا تمام نیست 2️⃣کثرت نقل اجلاء از یک شخص نه اطمینان نوعی بر وثاقت آن شخص را به دنبال دارد و نه شهادت عملی بر وثاقت آن شخص است و لذا این طریق از توثیقات عامه مقبول نیست و وثاقت را اثبات نمی کند. 3️⃣محمد بن خالد الطیالسی توثیقی ندارد و لذا روایت او حجت نیست.
231008_002.mp3
6.39M
📢 بررسی استدلال به سنت و اجماع بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۶/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣طائفه ی هفتم از روایاتی که ادعا شده است دلالت بر حجیت خبر واحد دارند روایاتی است که امام در آنها مخاطبین را به محدثین ارجاع داده است که وجهی برای این ارجاع جز حجیت خبر ثقه باقی نمی ماند مثلا عبدالله ابی یعفور را به محمد بن مسلم ارجاع داده است که نمی توان ادعا کرد که منشأ این ارجاع ممکن است حجیت قول اهل خبره است زیرا عبدالله ابی یعفور افقه از محمد بن مسلم است؛ دلالت این طائفه بر حجیت خبر واحد تمام است و مشکل در این است که تعداد این روایات به حد تواتر نمی رسد و با خبر واحد نمی توان حجیت خبر واحد را اثبات نمود. 2️⃣چهار تقریب برای استدلال به اجماع بر حجیت خبر واحد ادعا شده است
231009_001.mp3
5.97M
📢 📅۱۷ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۰ 📚موضوع جلسه: 1️⃣اصول مؤمنه در اصل مستحبات و همچنین در اجزاء و شرایط آنها جاری نمی شود؛ بنابراین اگر زن مستحاضه ی کثیره شک کرد برای اتیان نافله غسل مستقلی بر عهده اوست یا همان غسل قبلی کفایت می کند، هیچ اصلی ندارد. 2️⃣به لحاظ نصوص و فتوی شکی نیست که بر متوسطه یک غسل قبل از نماز صبح و بر کثیره سه غسل واجبست اما قرائن چهار گانه ای در کار است که باعث می شود از این وجوب رفع ید شود و قول به استحباب غسل تقویت شود
231009_002.mp3
7.15M
📢 بررسی استدلال به اجماع و عقل بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۷/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در استدلال به اجماع بر حجیت خبر واحد چهار تقریب ارائه شده است که هیچ کدام از آنها تمام نیست. 2️⃣در استدلال به عقل بر حجیت خبر واحد سه اشکال وارد شده است. 3️⃣مرحوم آخوند قائلند که قطع اجمالی به صدور برخی از اخبار آحاد از معصوم منحل می شود به علم اجمالی به صدور برخی از اخبار ثقات از معصوم و تعداد این اخبار در علم اجمالی صغیر کمتر از تعداد اخبار در علم اجمالی کبیر نیست و لذا علم اجمالی کبیر به صغیر منحل می شود و احتیاط در دایره ی علم اجمالی کبیر لازم نیست.
231010_001.mp3
7.83M
📢 📅۱۸ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در صحیح صحاف این عبارت آمده است: « فَإِنَّهَا إِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ أَذْهَبَ اللَّهُ بِالدَّمِ عَنْهَا»؛ حضرت می فرمایند که اگر مستحاضه ی کثیره سه غسل را انجام دهد خداوند متعال خون او را قطع می کند؛ ظهور این عبارت در ارشادیت غسل است 2️⃣رای عامه متفقا در عدم وجوب غسل بر زن مستحاضه است و این اتفاق نظر خود به خود و غیر اختیاری در نقل روایات و ادبیات راویان ناقل روایت و در استظهار علمای شیعه موثر است 3️⃣مجموعه این قرائن سبب می شود که لا اقل در مسئله ی وجوب غسل در مستحاضه توقف شود چون مخالفت با نظر مشهور صورت نگیرد و الا به لحاظ رای ظهور نصوص در وجوب غسل حجت نیست
231010_002.mp3
4.74M
📢 اشکالات وارد بر استدلال با عقل بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اشکال حلی بر مستدل به عقل برای اثبات حجیت خبر واحد 2️⃣فرمایش مستدل مبتنی بر پذیرش قاعده قبح عقاب بلا بیان یا برائت عقلیه است و در نظر صحیح این قاعده درست نیست و عقل چنین قاعده ای ندارد 3️⃣استدلال به عقل هم برای اثبات حجیت خبر واحد نتیجه ندارد.
231011_001.mp3
5.92M
📢 مسئله ۲: زنی که در اثناء روز مستحاضه متوسطه می شود 📅۱۹ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۲ 📚موضوع جلسه: ⏺در روایت مستحاضه متوسطه وارد شده که یک غسل قبل از نماز صبح انجام دهد؛ فهم عرفی این است که قبل از نماز صبح خصوصیتی ندارد و یک غسل برای صلوات شبانه روز بر او واجبستا و لذا اگر در اثناء روز متوسطه شد باید برای اقامه ی اولین نماز بعدی غسل کند.
231011_002.mp3
5.82M
📢 استدلال به سیره متشرعه بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیل پنجمی که بر حجیت خبر واحد مطرح گردیده است عبارتست از سیره که بر دو قسم سیره متشرعه و سیره عقلائیه است. 2️⃣عمل اصحاب ائمه (سیره متشرعه) به اخبار آحاد و عدم ردع امام از این عمل قطع می آورد که خبر واحد حجت است یا این که عدم ردع امام ظهور در حجیت دارد و قرائن سه گانه ای هم وجود دارد که عمل اصحاب بر اساس حجیت اخبار آحاد بوده است نه بر اساس اطمینانی که برای آنان پیدا می شده است. 🆔@DorusOstadMadadi
231014_001.mp3
6.34M
📢 مسئله ۲، ۳ 📅۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳ 📚موضوع جلسه:1️⃣سید معتقد است که مستحاضه ی متوسطه و کثیره که غسل واجب دارند باید غسل را بعد از دخول وقت نماز شروع کنند و اگر قبل اذان شروع در غسل کردند مبیح برای نماز نیستند. 2️⃣اگر مستحاضه ی کثیره یا متوسطه شک کند که اتیان غسل او باید بعد از اذان باشد یا می تواند قبل از اذان شروع در غسل کند دوران او بین الاقل و الاکثر است و برائت از اکثر درباره ی او جاری است؛ اکثر عبارتست از مضیق که نماز مشروط به غسل بعد از اذان است و اقل عبارتست از مطلق که نماز مشروط به غسلی است که می تواند بعد اذان یا قبل اذان اتیان شده باشد.
231014_002.mp3
6.7M
📢 استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد 📅 ۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برای استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر ثقه هم می توان از منهج و سیره شارع مقدس استفاده کرد و هم از عدم ردع شارع نسبت به این سیره که یا قطع و اطمینان یا ظهور در امضای شارع نسبت به این رویه عقلائی در دایره تکالیف شرعیه دارد ثبوتا یا نفیا. 2️⃣آیات رادعه از اتباع بغیر علم یا عمل به ظن رادعیتی نسبت به سیر عقلائیه ندارد. 3️⃣عقلاء در باب معاملات و بعضی از احکام مانند حجیت و حقوق امضائی هستند نه تاسیسی.