231014_001.mp3
6.34M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۲، ۳
📅۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۳
📚موضوع جلسه:1️⃣سید معتقد است که مستحاضه ی متوسطه و کثیره که غسل واجب دارند باید غسل را بعد از دخول وقت نماز شروع کنند و اگر قبل اذان شروع در غسل کردند مبیح برای نماز نیستند.
2️⃣اگر مستحاضه ی کثیره یا متوسطه شک کند که اتیان غسل او باید بعد از اذان باشد یا می تواند قبل از اذان شروع در غسل کند دوران او بین الاقل و الاکثر است و برائت از اکثر درباره ی او جاری است؛ اکثر عبارتست از مضیق که نماز مشروط به غسل بعد از اذان است و اقل عبارتست از مطلق که نماز مشروط به غسلی است که می تواند بعد اذان یا قبل اذان اتیان شده باشد.
231014_002.mp3
6.7M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الاول
استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد
📅 ۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۳
📚موضوع جلسه :
1️⃣برای استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر ثقه هم می توان از منهج و سیره شارع مقدس استفاده کرد و هم از عدم ردع شارع نسبت به این سیره که یا قطع و اطمینان یا ظهور در امضای شارع نسبت به این رویه عقلائی در دایره تکالیف شرعیه دارد ثبوتا یا نفیا.
2️⃣آیات رادعه از اتباع بغیر علم یا عمل به ظن رادعیتی نسبت به سیر عقلائیه ندارد.
3️⃣عقلاء در باب معاملات و بعضی از احکام مانند حجیت و حقوق امضائی هستند نه تاسیسی.
231015_001.mp3
7.01M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۳
📅۲۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۴
📚موضوع جلسه:
1️⃣قاعده برائت عقلیه مورد اختلاف علماست و بعضی منکر آن هستند اما قاعده احتیاط عقلی یا اشتغال مورد اتفاق است اما در مجرای آن اختلاف شده است؛ در موارد شک در تکلیف اگر اصل مؤمن شرعی در کار نباشد باز اشتغال جاری می شود اما قول مقابل قائل است که موارد شک در تکلیف مجرای برائت عقلیه است و تنها مجرای اشتغال، شک در امتثال است.
2️⃣روایات عدیده ای وجود دارد که دلالت دارند که مبدا غسل برای متوسطه و کثیره باید بعد دخول وقت نماز باشد و لذا اتیان به غسل قبل دخول وقت مبیح برای نماز برای زن متوسطه یا کثیره نیست.
231015_002.mp3
5.49M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الاول
استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد
📅 ۲۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۴
📚موضوع جلسه :
⏺دلیل بر حجیت خبر واحد فی الجمله، سیره ی عقلاست که البته این دلیل هم در دایره ی عرفی که اخبار آحاد ثقات را حجت می داند کار کرد دارد و اگر خبر واحد در میان عرفی در هر مکان یا زمانی حجت نباشد دیگر این دلیل هم دلیلیت ندارد و کار به انسداد می کشد
🆔@DorusOstadMadadi
231016_001.mp3
6.36M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۳؛ غسل یا عدم غسل مستحاضه برای نماز شب
📅۲۴/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۵
📚موضوع جلسه:
1️⃣روایات عدیده ای وجود دارد که دلالت دارند که مبدا غسل برای متوسطه و کثیره باید بعد دخول وقت نماز باشد و لذا اتیان به غسل قبل دخول وقت مبیح برای نماز برای زن متوسطه یا کثیره نیست؛ البته این حکم برای مستحاضه ایست که خون استحاضه تا زمان دخول وقت دارد نه مستحاضه ای که از خون پاک شده است و فقط حدث استحاضه دارد.
2️⃣متوسطه یک غسل در هر روز و شب، بعد نماز صبح و کثیره سه تا غسل لازم دارد لذا اگر زنی این اغسال را انجام داد دیگر برای نماز شب خود نیاز به غسل مجزا ندارد اما اگر این اغسال را انجام نداده است باید برای نماز شب خود غسل کند.
231016_002.mp3
6.05M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد
مراد از وثاقت
📅 ۲۴/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۵
📚موضوع جلسه :
1️⃣در سیره عقلا خبر واحد ثقه حجت است و وثاقت عبارتست دروغ گو نبودن و فهم و ضبط کمتر از متعارف نداشتن
2️⃣دو خصوصیتی که در وثاقت معتبر است، نسبی هستند؛ مخبر باید در دایره ی صنفی که خبر آورده دروغگو نباشد لذا هر چند در سایر اصناف از اخبار دروغ گو باشد مضر به وثاقت نیست همچنین فهم و ضبط متعارف داشتن نسبت به مضمون خبری که آورده است سنجیده می شود.
3️⃣خبر ثقه ای حجت است که اولا مخبر آن در واقع ثقه باشد و ثانیا وثاقت آن احراز شده باشد یا به احراز وجدانی (قطع و اطمینان)، احراز تعبدی (خبر ثقه ای که وثاقت آن احراز شده خبر داده به وثاقت این مخبر)، احراز بالاصل مانند اصل استصحاب
231017_001.mp3
6.17M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۴؛ وجوب فحص از باب وجوب طریقی است
📅۲۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۶
📚موضوع جلسه:
1️⃣وجوب فحص در نظر سید وجوب طریقی و از باب وجوب الاحتیاط است و خود فحص موضوعیتی ندارد
2️⃣وجوب طریقی همان وجوب احتیاط است که بر دو قسم است: طریقی عقلی و طریقی شرعی
3️⃣سؤال این است که در ما نحن فیه که وجوب فحص بر زن مستحاضه از باب وجوب طریقی است، وجوب طریقی عقلی است یا شرعی؟ دو بیان ذکر شده است:
1. وجوب طریقی عقلی فحص
4️⃣قائلین به وجوب طریقی عقلی فحص باید این دو اصل را از کار بیاندازند و الا وجوبی در کار نخواهد بود: یکی استصحاب و یکی برائت از اکثر
231017_002.mp3
6.31M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد
اصل عقلایی وجود فهم و ضبط متعارف نداریم
📅 ۲۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۶
📚موضوع جلسه :
1️⃣برای احراز فهم و ضبط متعارف، اصل عقلایی بر وجود چنین خصوصیتی وجود ندارد؛ بله، اگر مطلب نقل شده نیاز به دقت زیاد در نقل نداشته باشد، غلبه ی انسان ها در دارا بودن فهم و ضبط متعارف حجت است بر دارا بودن ناقل نسبت به این خصوصیت.
2️⃣برای احراز دروغگو نبودن سه طریق احراز وجود داشت: احراز وجدانی، احراز بالاماره، استصحاب
برای احراز خصوصیت دوم هم راهی جز همین سه طریق احراز وجود ندارد
🆔@DorusOstadMadadi
با توجه به تعطیلی حوزه
دروس حضرت استاد
امروز چهارشنبه ۷/۲۶
تعطیل می باشد
231021_001.mp3
7.06M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۴؛ جریان و عدم جریان اصول مؤمنه در موارد وجوب طریقی
📅۲۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۷
📚موضوع جلسه:
1️⃣گفته شده که جریان اصول مؤمنه که وارد بر وجوب فحص از حال برای زن مستحاضه است موجب واقع شدن اکثر مکلفین در مخالفت با واقع می شود و ادله ی این اصول از چنین مواردی منصرف است؛ این فرمایش درست نیست و انصرافی در کار نیست و خود شارع چنین تسهیلی را خواسته است.
2️⃣زن مستحاضه اگر قطنه را داخل بدن گزارده و حال او مشکوک است و تنها با نگریستن به قطنه وضع او از لحاظ قلیله بودن یا متوسطه بودن یا کثیره بودن معلوم می شود واجبست که این مرتبه ی از فحص در این شبهه موضوعیه را انجام دهد از باب وجوب طریقی فحص اما بیشتر از این مرتبه از فحص به این که برود و قطنه را داخل بدن بگزارد و و سپس به قطنه نگاه کند و بررسی کند که کدام قسم از اقسام مستحاضه است، بر او واجب نیست و دلیل آن، اطلاق و عدم اطلاق ادله ی اصول مؤمنه است.
3️⃣نسبت به لزوم فحص در شبهات موضوعیه سه موضع وجود دارد: عدم لزوم مطلقا، لزوم فحص مطلقا مانند شبهات حکمیه، تفصیل بین مراتب از فحص که مراتب ادنای از فحص لازم است اما بیشتر از آن لازم نیست.
231021_002.mp3
6.5M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد
📅 ۲۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۷
📚موضوع جلسه :
⏺موارد نقض سه گانه ای به معیاریت احراز وثاقت در حجیت خبر واحد در نزد عقلاء وارد شده است که صحیح نیست: در شهادت مخبر در محاکم عرفیه، خبر مسئولین در ادارات و موسسات، اقرار العقلاء علی انفسهم.
231022_001.mp3
6.18M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۴؛ جریان و عدم جریان اصول مؤمنه در موارد وجوب طریقی
📅۳۰/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۸
📚موضوع جلسه:
1️⃣وجوب طریقی عقلی همان قاعده ی اشتغال یا قاعده احتیاط عقلی است و همیشه مجرای آن منوط است به عدم وجود اصول یا امارات مؤمنه زیرا این اصول و امارات وارد بر اصول عقلیه هستند؛ وجوب طریقی شرعی همان وجوب احتیاط شرعی است.
2️⃣علی المختار وجوب طریقی اختبار و فحص بر مستحاضه ثابت نیست نه شرعا و نه عقلا و لذا واجب نیست که قطنه ای داخل بدن خود بگذارد تا بفهمد قلیله است یا متوسطه است یا کثیره است و هر موقع شک کرد یا استصحاب مؤمِّن دارد یا برائت
3️⃣وجوب عقلی به قسم عقل عملی و عقل نظری تقسیم می شود؛ وجوب عقل عملی همان حسن عقلی است مانند وجوب احتیاط در اطراف علم اجمالی و وجوب عقل نظری مانند وجوب مقدمه واجب علی المختار که وجودمقدمه برای وجود ذی المقدمه ضرورت دارد.
231022_002.mp3
6.73M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی تحدید دائرة حجیت خبر الواحد
📅 ۳۰/ مهر ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۸
📚موضوع جلسه :
1️⃣خبر ثقه ی فاسق العقیده یا فاسق العمل حجت است و منطوق آیه ی نبأ هم همان مدلولی را دارد که سیره ی عقلاء بر آن است؛ زیرا مراد از فسق در آیه، فسق خبری است نه فسق عقیده یا فسق عملی.
2️⃣خبر ثقه ای که متهم در خبر است یعنی قرائن ظنیه نوعیه ای در کار است که خبر او خلاف واقع است در سیره حجت نیست.
231023_001.mp3
6.09M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۴
📅۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۱۹
📚موضوع جلسه:
1️⃣رابطه ی بین واجب شرطی و واجب غیری در عالم خارج عموم و خصوص من وجه است؛ وجوب وضو برای فرائض مثال برای ماده اشتراک است و وجوب وضو برای نوافل واجب شرطی است که غیری نیست و وجوب طی مسافت برای حج واجب غیری است که شرطی نیست.
2️⃣روایاتی که امر به اختبار کرده است معنایش وجوب طریقی و وجوب احتیاط است اگر پذیرفته شود و احتیاط دو فرد دارد که وقتی یک فردش مقدور نبود فرد دیگر احتیاط را باید انجام داد که عبارتست از اتیان به قدر متیقن در مقام امتثال.
231023_002.mp3
7.16M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی حجیت خبر موثوق به و خبر مع الواسطه
📅 ۱/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۱۹
📚موضوع جلسه :
1️⃣خبر موثوق به در بعض فروض از باب حجیت منشأ اطمینان نوعی می تواند حجت باشد اما هیچ گاه از باب حجیت نفس خبر موثوق به حجت نیست؛ آن فرض این است که خبر، مفید اطمینان نوعی باشد که در این خبر موثوق به از باب حجیت منشأ اطمینان نوعی حجت خواهد شد.
2️⃣خبر ثقه تقسیم می شود به خبر مباشر و خبر مع الواسطه و خبر مباشر خودش تقسیم می شود به خبر مباشری که مع الواسطه ندارد و خبر مباشری که مع الواسطه دارد.
3️⃣اشکال: دلیل حجیت خبر واحد مثلا مفهوم آیه نبأ نمی تواند هم شامل خبر زید باشد که خبر مباشری بود و هم شامل عمرو باشد که خبر مع الواسطه است مگر این که دور لازم بیاید
231024_001.mp3
6.28M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۴، ۵
📅۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۲۰
📚موضوع جلسه:
1️⃣دو روایت در باب وجوب اختبار و فحص بر زن مستحاضه وجود دارد که علی المختار ارشادی هستند اما اگر طلب از آنها استفاده شود تسلما، وجوب طریقی احتیاط استفاده می شود که دو طریق در ما نحن فیه دارد؛ یکی اختبار و فحص کردن به گزاردن قطنه و دوم در عمل احتیاط کردن به غسل کردن و وضو گرفتن برای نماز؛ اگر اولی متعذر شد نوبت به دومی می رسد.
2️⃣مسألة ٥ : يجب على المستحاضة تجديد الوضوء لكل صلاة
مستحاضه باید برای هر نماز هر چند نماز نافله یک وضو بگیرد؛ در صحیح معاویه بن عمار بود :« صَلَّتْ کُلَّ صَلَاةٍ بِوُضُوءٍ»
231024_002.mp3
7.05M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی حجیت خبر مع الواسطه
📅 ۲/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۲۰
📚موضوع جلسه :
⏺خبر مع الواسطه مانند خبر مباشر در سیره حجت است و اشکالی دوری که بعضی در حجیت این دو خبر طرح کرده اند درست نیست زیرا اساسا بین حجیت خبر مباشر و حجیت خبر مع الواسطه دوری نیست و اگر دوری هم باشد، دور علّی نیست و همیشه دور علّی محال است نه دور معی
231025_001.mp3
7.57M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۵
📅۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۲۱
1️⃣وجوب یا عدم وجوب وظایف مستحاضه موقع اتیان سجده سهو یا اجزاء منسیه
2️⃣مستحاضه بعد از انقطاع دم برای اولین بعدی باید غسل یا وضو انجام دهد
231025_002.mp3
6.54M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی خبر المستفیض
📅 ۳/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۲۱
📚موضوع جلسه :
1️⃣خبر مستفیض در اصطلاح اصولی خبری است که مخبرین آن متعدد باشند که در حداقل تعداد مخبرین اختلاف است و اما این تعداد هر چقدر باشد نباید به حد تواتر برسد.
2️⃣مرحوم خویی معتقدند که در معنای اصطلاحی خبر مستفیض عدد، معیار نیست بلکه خبر مستفیض خبری است که از آن اطمینان حاصل شود
3️⃣اگر مراد ایشان از اطمینان، اطمینان نوعی است که در نظر مختار منشأ اطمینان نوعی هر چه باشد از باب منشأ بودن حجیت دارد بنابراین باز هم خبر مستفیض از باب خبر بودن حجت نخواهد بود
231028_001.mp3
6.96M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۶، ۷
📅۶/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۲۲
1️⃣. اطلاق بر سه قسم است: اطلاق لفظی، اطلاق مقامی کلام، اطلاق مقامی شریعت؛ اطلاق لفظی همیشه از بیان استفاده می شود و اطلاق مقامی از سکوت استفاده می گردد؛ اطلاق مقامی کلام در خصوص یک یا چند روایت وارده در یک باب مطرح است اما اطلاق مقامی شریعت عبارتست از سکوت ائمه علیعم السلام در طول حدود سه قرن در خصوص یک مسئله
2️⃣اینکه تمام مروی عنه های ابن ابی عمیر ثقه باشند ادعای شیخ طوسی درباره ابن عمیر است اما این ادعا درست نیست زیرا خبر شیخ طوسی بر اساس حدس است نه حسّ.
231028_002.mp3
6.32M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی خبر المستفیض
📅 ۶/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۲۲
📚موضوع جلسه :
1️⃣خبر مستفیض از باب سیره عقلا حجت نیست؛ بله اگر این خبر موجب اطمینان نوعی شد همیشه منشأ اطمینان نوعی از باب منشأ اطمینان نوعی بودن نه خبر بودن حجت خواهد بود.
2️⃣ملاک و معیاری که شهید صدر برای حجیت خبر ثقه در سیره عقلا بیان فرمودند درست نیست؛ ملاک و معیار حساب احتمالات و اصابه ی به واقع نیست بلکه حفظ نظام اجتماعی و عدم اختلال در نظام معیشت است
231029_001.mp3
6.48M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۸
📅۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۲۳
1️⃣وجوب مبادرت به نماز برای مستحاضه بعد از انجام وضو یا غسل، وجوب شرطی است یعنی شرط صحت نماز مستحاضه این است که بین وضو یا غسل و نماز فاصله ی زمانی نیاندازد
2️⃣بعد از شروع در نماز لازم نیست که نماز کوتاه بخواند بلکه می تواند نماز طولانی با مستحبات بخواند و دلیل آن اطلاق لفظی روایات باب یا اطلاق مقامی کلام است.
3️⃣اگر مستحاضه قبل از شروع در وضو یا غسل منقطع الدم شد دیگر وجوب مبادرت نمی آید و می تواند بین وضو و غسل و نماز فاصله بیاندازد زیرا آن وضو و غسل، مزیل حدث استحاضه بود
231029_002.mp3
6.55M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی خبر المستفیض
📅 ۷/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۲۳
📚موضوع جلسه :
1️⃣استدلال شده به صحیح حریز بر حجیت خبر مستفیض: اسماعیل باید به قول افرادی که برای او از شرب خمر آن شخص خبر آورده بودن ترتیب عملی می داد و با آن شخص معامله نمی کرد؛ بنابراین خبر مستفیض که مخبرین متعدد دارد هر چند اطمینان به صحت خبر حاصل نشود حجت است
2️⃣نقد: شاید تعداد مخبرین به حدی رسیده باشد یا قرائنی در کار بوده است که اطمینان نوعی از خبر ایشان حاصل می شده است
3️⃣حجیت خبر مستفیض در دایره ی تکالیف شرعیه که مدلول روایت بالاست از امور هامّه است و خبر ثقه در امور هامه حجت نیست
4️⃣خبر مستفیض فی نفسه حجت نیست مگر مفید اطمینان نوعی باشد که از باب منشأ اطمینان نوعی حجت خواهد بود اما غالبا وقتی تعداد مخبرین به چهار نفر می رسد اطمینان نوعی به صدق خبر پیدا خواهد شد.
231030_001.mp3
6.93M
📢#فقه
#فصل_فی_الاستحاضه
مسئله ۹
📅۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠 جلسه ۲۴
📚موضوع جلسه :
1️⃣احتشاء و استثفار برای مستحاضه شرط صحت نماز نیست و روایاتی که امر به احتشاء و استثفار نموده است ارشاد کرده اند به طریقی که لباس یا بدن مصلی برای نماز نجس نشود.
2️⃣سید معتقد است که اگر در وسط نماز خون از مستحاضه خارج گردید باید نماز را اعاده کند تا نمازی خوانده شود که در حین الصلاة از او خونی خارج نگردد و احتیاطا باید وضو یا غسل را هم اعاده کند.
3️⃣اگر خون، حین الصلاة خارج شد و مستحاضه بعد از وضو یا غسل اقدام به احتشا و استثفار نکرده باشد هم نماز و هم وضو یا غسل را باید اعاده کند
231030_002.mp3
6.16M
📢 #اصول #المقصد_السادس
#الامارات #خبرالواحد #المقام_الثانی
فی الخبر فی الموضوعات
📅 ۸/ آبان ماه/ ۱۴۰۲
💠جلسه ۲۴
📚موضوع جلسه :
1️⃣مسعدة بن صدقه در سند روایتی است که به طور عام حجیت خبر ثقه در جمیع شبهات موضوعیه را ردع می کند؛ مسعدة بن صدقه توثیق خاص ندارد اما تلاش هایی شده است که توثیق عامی برای ایشان درست کنند.
2️⃣انتساب تفسیر علی بن ابراهیم قمی به ایشان در بین علما معلوم نیست؛ بنابراین شهادتی که در مقدمه کتاب بر وثاقت رجال موجود در اسناد کتاب داده شده است برای اثبات وثاقت عام جمیع رجال موجود در این کتاب فایده ندارد.
3️⃣شهادتی که مرحوم ابن قولویه به وثاقت رجال موجود در اسناد روایات کامل الزیارات داده است فقط شامل مشایخ بلا واسطه ی ایشان می شود زیرا معلوم است که ضعاف و مجاهیل در رجال مع الواسطه در این کتاب وجود دارند.
4️⃣مرحوم علی بن ابراهیم و مرحوم ابن قولویه شهادت داده اند که مضامین احادیث موجود در کتاب به طریق معتبر به دست ایشان رسیده است و این منافاتی ندارد که اگر روایتی چندین طریق دارد فقط یک طریق آن معتبر باشد و رجال موجود در سایر طرق از ضعاف یا مجاهیل باشند.