eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231122_001.mp3
6.67M
📢 ؛ م ۱ 📅۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اکثر ایام نفاس ده روز نه هجده روز و دلیل آن اطمینان نوعی است که از نقل شیخ مفید(که قول ده روز را اختیار کرده است و آن معلَّل به قول امام صادق کرده است) و شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز حاصل می شود. 2️⃣دو نقل از شیخ مفید وجود دارد که ایشان قول ده روز را اختیار کرده اند و این اختیار خود را مستند به قول معصوم کرده اند؛ دلیل حجیت خبر واحد این دو نقل از شیخ مفید را شامل می شود و همین کافی است که قول ده روز اختیار شود نه هجده روز 3️⃣شهرت فتوایی علمای قدماء بر ده روز است و این شهرت فتوایی همراه است با کثرت ابتلاء زنان به نماز و زایمان؛این فتوای مشهور حتما از معصوم اتخاذ شده است. 4️⃣اگر دلیل اول را کسی تام ندید باید گفت که آن دلیل به همراه دلیل دوم مفید اطمینان نوعی است و در نظر مختار منشأ اطمینان نوعی از حجج شرعیه شمرده می شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231122_002.mp3
7.23M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برخی از علماء قائلند که نسبت به تکالیف فعلیه عمل بر اساس ظنّ از هر راهی که حاصل گردد کافی است و عمده ی دلیل بر این ادعا دلیل انسداد است که شامل مقدمات خمسه و یک نتیجه است. 2️⃣درست است که علم اجمالی وجود دارد از بین اخباری که رسیده است برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه دارند اما لازمه ی این علم اجمالی لزوم احتیاط در بین همه اخبار نیست؛ زیرا این علم اجمالی به علم اجمالی کوچک تر منحل می شود؛ در بین اخبار ثقات هم علم اجمالی وجود که برخی از آنها دلالت بر تکالیف واقعیه در شریعت دارند و عدد معلوم بالاجمال در این علم اجمالی کمتر از مقطوع بالاجمال در علم اجمالی اول نیست؛ بنابراین لازم است که در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود نه در دایره ی اخبار غیر ثقات. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231125_001.mp3
7.36M
📢 ؛ م ۱ 📅۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣یوم در بحث «عشرة ایام» حیض و استحاضه و نفاس به معنای شبانه روز است و لذا نفساء اگر از ساعت ۱۰ شب شروع به خون ریزی کرد تا ساعت ۱۰ شب یازدهم دوران نفاس او ادامه دارد. 2️⃣شب اول در نظر سید احکام نفاس را دارد اگر خون ریزی شروع شده است اما «عشرة ایام» از طلوع فجر فردا آغاز می شود که نظر صحیحی نیست زیرا یوم در اینجا به معنای شبانه روز است و از لحظه شروع خون ریزی هر چند در شب باشد «عشرة ایام» شروع شده است. 3️⃣شروع ده روز نفاس بعد اتمام ولادت است نه ابتدای زایمان.
231125_002.mp3
6.32M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بر اساس انحلال حکمی جاری شده در دایره ی اخبار ثقات و ضعاف اگر اخبار ثقات و مقداری از اخبار ضعاف که مضمون تکلیفی مشترک با اخبار ثقات دارند کنار گذاشته شود دیگر علم اجمالی به وجود تکالیف در دایره اخبار ضعاف باقی مانده وجود ندارد و تنها احتمال وجود تکلیف در این دایره داده می شود؛ بر اساس علم اجمالی دوم باید در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود اما در دایره ی اخبار ضعاف نیازی به احتیاط نیست و برائت از تکلیف جاری می شود. 2️⃣انسداد باب علم در زمان کنونی کلام صحیحی است زیرا تعداد کمی از تکالیف را می توان با قطع تحصیل کرد و معظم تکالیف شرعیه باقی می مانند؛ انسداد باب علمی در زمان کنونی کلام غیر صحیحی است بلکه هم ظهور حجیت دارد و حجیت آن از قطعیات بدیهیه است و هم خبر ثقه حجیت دارد که از قطعیات است.
231126_001.mp3
7.12M
📢 ؛ م ۲ 📅۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که ذات عدد است و خون ریزی او متجاوز از عشره است، عدد را حیض را قرار می دهد و ما بقی را استحاضه قرار می دهد و اگر خون ریزی او متجاوز از عشره نباشد، تمام خونی که دیده است را حیض قرار می دهد و به عدد کار ندارد و اگر ذات عدد نیست پس همیشه خون متجاوز از عشره است که احکام استحاضه را دارد و خونی که در ده روز می بیند خون حیض است؛ عین این قاعده ای که در باب حیض است درباره ی نفساء جاریست. 2️⃣مبدأ دهه برای نفساء اگر خون ریزی او از حین الولادة شروع شد همان حین شروع در ولادت است و اگر در هنگام ولادت خون ریزی نداشت و بعدا شروع به خون ریزی کرد از اتمام ولادت دهه ی نفساء شروع می شود و هر خونی که در این دهه از نفساء خارج گردد خون نفاس است و احکام نفساء که همان احکام حیض است بر این زن مترتب خواهد بود. 3️⃣دم الولادة موضوع وجوب احکام نفاس نیست که اگر در جایی مشکوک شود دیگر ترتب احکام نفساء متوقف شود بلکه موضوع حکم «دم النفاس است» و دم النفاس همان دم الحیض است که در دوران حمل در داخل رحم حبس شده بود و بعد از ولادت یا با شروع ولادت شروع به خارج شدن از رحم می کند؛ مثلا اگر زنی در روز دهم بعد از ولادت شروع به خون ریزی کرد باز خون او در روز دهم خون نفاس است و احکام نفساء دارد اما در روز های بعد احکام مستحاضه بر آن مترتب می شود
231126_002.mp3
6.34M
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از بین مقدمات دلیل انسداد مقدمه اول و دوم مخدوش است اما سایر مقدمات این دلیل تمام است. 2️⃣مقدمه سوم از مقدمات دلیل انسداد می گفت که برائت شرعیه و عقلیه در جمیع تکالیف مشتبهه جریان ندارد؛ عدم جریان برائت عقلیه یا به خاطر عدم قول به آن است یا به خاطر وجود بیان در ما نحن فیه است و عدم جریان برائت شرعیه یا به خاطر عدم حجیت خبر ثقه در نظر انسدادی است یا به خاطر عدم جریان برائت در اطراف علم اجمالی است. 3️⃣مقدمه چهارم از مقدمات دلیل انسداد تمام است زیرا دلیل نفی عسر و حرج وارد بر احتیاط عقلی است و موضوع آن که وجود احتمال تکلیف است را بر می دارد.
📣سلام علیکم قابل توجه طلاب محترم 🔹دروس حضرت استاد به مناسبت ایام فاطمیه تا آخر هفته تعطیل است 🔸 دروس حضرت استاد به غیر از این کانال در دو جا بارگزاری می شود 1️⃣گوگل درایو 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1inmla0O2Cf__lAnSVXgC7zQz_yHCiqDK 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1iobRWTqc8yNgnHqxmzMkkSTBBpSvKl2R 2️⃣سامانه تقریر در این سامانه طلاب محترم می توانند تقریرات خود را ذیل هر درس بارگزاری بفرمایند https://taghrir.ismc.ir/
231202_001.mp3
7.18M
📢 ؛ م ۲ 📅۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نقاء متخلل بین دو خون نفاس اختلاف است که زن در این ایام احکام طاهر دارد یا حائض؟ همان اختلافی که در باب حیض وجود داشت و در هر دو باب قول مختار این است که زن در ایام نقاء متخلل بین دو حیض یا بین دو نفاس احکام طاهر را داراست. 2️⃣به صرف وجود دم نفاس در رحم زن را نفساء نمی کند و احکام نفساء وقتی مترتب می شود که این حیض حابس از رحم بعد از ولادت خارج گردد لذا اگر تا ده روز هیچ خونی از زن خارج نشد دیگر نفاس ندارد. 3️⃣خونی که بعد از ده روز از اتمام ولادت از زن خارج می شود دیگر احکام نفاس ندارد و آن خون مردد بین حیض و استحاضه است.
231202_002.mp3
5.8M
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجت بر دو قسم است: جعلی و ذاتی؛ حجت ذاتی فقط قطع است بنا بر قول مشهور و تمامی حجج به غیر از قطع، حجت جعلی هستند یعنی شارع مقدس است که حجیت را برای آنها جعل فرموده است. 2️⃣انسدادی هایی که ظن را بنا بر کشف حجت می دانند قائل به حجیت جعلی ظن هستند اما انسدادی هایی که ظن را بنا بر حکومت حجت می دانند قائل به حجیت ذاتی ظنّ هستند. 3️⃣مرحوم خویی قرائت مرحوم آخوند از حجیت ظن بنا بر حکومت را قبول نکرده اند و قائلند بنا بر حکومت اساسا ظنّ حجت نمی شود بلکه علم اجمالی حجت است و عقل حکم می کند به تبعض در امتثال در دایره تکالیف مظنونه.
231203_001.mp3
5.98M
📢 ؛ م ۲ 📅۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مبدأ عشرة بنا بر مختار رؤیت دم است بنابراین اگر در روز یازدهم از ولادت تازه خون دید، تازه دهه ی عشره ی نفاسیه او شروع شده است. 2️⃣اگر در روز یازدهم بعد از ولادت تازه خون دید، خون نفاس است و عشرة تازه شروع شده است و اگر تا روز بیست و یکم بعد از ولادت خون ریزی ادامه داشت همه ی این خون ها خون نفاس است و زن باید احکام نفساء را انجام دهد. 3️⃣زنی که دارای عادت عددیه هفت روز است و یازده روز خون بعد از ولادت داشته است، هفت روز را نفاس قرار می دهد و چهار روز بعدی را استحاضه قرار می دهد 4️⃣زنی که عادت عددیه ندارد مانند مبتدئه و مضطربه و یازده روز بعد ولادت خون ریزی داشته است، ده روز نفاس قرار می دهد و یک روز را استحاضه قرار می دهد.
231203_002.mp3
7.44M
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قول به حجیت ظن به صورت کشف درست نیست زیرا راهی برای رسیدن به امری که شارع در ظرف انسداد حجت قرار داده است وجود ندارد و محتمل است شارع مکلفین را واگذار به انجام وظیفه ی عقلی در ظرف انسداد کرده باشد. 2️⃣قول به حجیت ظن به صورت حکومت درست نیست زیرا هم با قاعده قبح عقاب بلا بیان نمی سازد و هم با مقتضای ذاتیت حجیت سازگار نیست. 3️⃣قول به تبعض در امتثال در ظرف انسداد درست نیست زیرا مبتنی بر مبنای نا صحیحی است و آن مبنا منجزیت علم اجمالی نسبت به مخالفت احتمالیه است؛ مبنای مختار این است که علم اجمالی فقط نسبت به مخالفت قطعیه منجِّز است نه نسبت به مخالفت احتمالیه
231204_001.mp3
5.64M
📢 ؛ م ۳ 📅۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز هشتم بعد ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت خون ریزی دارد احکام مستحاضه بر او مترتب است بنا بر نظر سید و احکام نفساء دارد بنا بر نظر مختار و اختلاف دو قول در تعیین مبدأ عشره در نفاس است. 2️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز پنجم بعد از ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت ادامه دارد پنج روز را نفاس و روز آخر را استحاضه قرار می دهد بنا بر نظر سید و همه شش روز خون ریزی را نفاس قرار می دهد بنا بر مختار
231204_002.mp3
7.53M
📢 بیان مختار بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجیت ذاتی ظن که مدعای مرحوم آخوند است از قبیل احراق نار ( حرارت از آتش جدایی ناپذیر است) است که عرضی ذاتی است و از ذات شیء انفکاک پذیر نیست نه از قبیل احتراق خشب برای نار (احتراق نار نسبت به وجود شیء قابل سوختن در مجاورت آتش سنجیده می شود) که عرضی قریب است که خصوصیتی است که ممکن است همراه با ذات باشد در حالتی و همراه نباشد در حالت دیگر 2️⃣بنا بر پذیرش مقدمات دلیل انسداد باید دید وظیفه عقلی در ظرف انسداد چیست. 3️⃣مختار بنا بر پذیرش مقدمات انسداد این است که در دایره ی تکالیفی که احتمال یا محتمل در آنها اهم است باید احتیاط کرد زیرا صرف احتمال وجود تکلیف در نظر مختار، منجِّز است اما احتیاط بیشتر از آن با در نظر گرفتن عدم انتهاء به عسر و حرج باید باشد و عدم احتیاط با در نظر گرفتن عدم انتهاء به مخالفت قطعیه نسبت به مقدار تکالیف معلوم بالاجمال باید باشد. 4️⃣مختار مرحوم خویی بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد (تبعیض در امتثال) با پذیرش دو مبنا درست است: قاعده ی قبح عقاب بلا بیان و منجزیت علم اجمالی نسبت به تکالیف محتمله
231205_001.mp3
5.59M
📢 ؛ م ۴ 📅۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مشهور قائلند در باب حیض اگر بین دو خون حیض اقل طهر فاصله نشود خون متاخر احکام حیض را ندارد و در باب نفاس قائلند اگر بین حیض متقدم بر نفاس ده روز فاصله نشود خون متقدم احکام حیض را ندارد. 2️⃣بین حیض متقدم بر نفاس لازم نیست ده روز فاصله شود اما بین نفاس و حیض متاخر از آن حتما باید ده روز فاصله شود تا خون لاحق محوم به حیضیت شود. 3️⃣روایاتی که می فرمود باید اقل طهر فاصله شود انصراف دارد به دو خون حیض و ربطی به خون حیض و نفاس ندارد 4️⃣دلیل قول سید در حیض متاخر این است که روایاتی در باب خون نفاس وارد شده است که حضرت فرمودند که خون ما بعد عشره استحاضه است 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231205_002.mp3
7.07M
📢 مقدمه 📅 ۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تعریف اصل عملی: حکم من ناحیة العقل او الشرع للتنجیز او التعذیر 2️⃣اصل عملی عقلی دو چیز است: اصالة الاحتیاط (وجوب دفع ضرر محتمل)، اصالة البرائة (قبح عقاب بلا بیان) 3️⃣اصل عملی شرعی دو چیز است: اصل مؤمِّن (برائت شرعیه یا استصحاب مؤمِّن) و اصل منجِّز (استصحاب منجِّز) 4️⃣احکام شرعی به سه دسته ی احکام تکلیفی و وضعی و انتزاعی تقسیم می شوند و از میان آنها تنها احکام تکلیفی هستند که انقسام به حکم واقعی و ظاهری دارند؛ حکم تکلیفی ظاهری دو چیز است: ایجاب احتیاط، ترخیص در مخالفت و احکام تکلیفی واقعی چهار تا هستند: وجوب، حرمت، ندب، کراهت؛ در مجموع شش تا حکم تکلیفی وجود دارد در نظر مختار 5️⃣حکم وضعی و انتزاعی به ظاهری و واقعی تقسیم نمی شوند و عنوان طهارت ظاهری از قبیل آدم برفی است و اساسا طهارت نیست. 6️⃣موضوع احکام تکلیفی مکلف است اما موضوع احکام وضعیه و انتزاعیه دائما متعلق آنهاست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231206_001.mp3
5.21M
📢 ؛ م ۵ 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مدت زایمان طول بکشد فقط خون ریزی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل است که دم الولادة صدق می کند و از همان موقع است که عشره شروع می شود؛ بنابراین موضوع ترتب احکام نفاس خونی است همراه با ولادت یا قبیل آن (کمی قبل آن) یا بعد آن خارج شود که مبدأ عشره است 2️⃣نظر سید: اگر طفل سی روز خروج اجزاء بدن او ادامه داشته و مادر در این مدت خون ریزی داشته و بعد از آن پانزده روز دیگر خون ریزی داشته فقط چهل روز احکام نفساء دارد پنج روز آخر بعد اتمام عشره محسوب می شود و احکام مستحاضه خواهد داشت. 3️⃣نظر مختار: در آن سی روز دم الولادة نداشته چون ولادت صدق نمی کند؛ بنابراین در آن مدت احکام مستحاضه را دارد اما کمی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل که ولادت صدق می کند و دم الولادة دارد شروع عشره است و تا ده روز احکام نفساء خواهد داشت.
231206_002.mp3
7.3M
📢 مقدمه 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع اصل عملی مکلف است و این مکلف دارای پنج شرط است: عاقل، بالغ، قادر باشد؛ این سه شرط در مکلفی که موضوع حکم واقعی است هم وجود دارد؛ شرط چهارم این است که قطع یا اماره بر وجود یا عدم تکلیف فعلی نداشته باشد و شرط پنجم این است که بر اصل عملی حجتی در نزد این مکلف قائم شده باشد و این حکم ظاهری برای او محرز باشد. 2️⃣موضوع حکم واقعی مکلفی است که دارای چهار شرط است: عاقل، بالغ، قادر و ملتفت باشد. 3️⃣مکلف نسبت به تکلیف فعلی یا قاطع بالتفصیل است که اصلی ندارد یا قاطع بالاجمال است و احتیاط برای او ممکن است؛ در این صورت اصل احتیاط دارد و اگر احتیاط برای او نا ممکن است اصاله التخییر دارد؛ اگر مکلف قاطع به تکلیف فعلی نیست یا حالت سابقه ی معلوم دارد که استصحاب خواهد داشت و اگر دارای حالت سابقه معلوم نبود، برائت برای او جاری می شود.
231209_001.mp3
6.21M
📢 ؛ م ۶ 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر بعد از زایمان قُل اول پنج روز نفاس داشت و سپس قُل دوم را به دنیا آورد و پانزده روز دیگر خون ریزی داشت، فقط پانزده روز از روز اول خون ریزی نفاس است و پنج روز آخر احکام مستحاضه مترتب خواهد شد. 2️⃣اگر بین زایمان قُل اول و خون ریزی آن با خون ریزی حاصل از زایمان قُل دوم مدتی نقاء از خون داشته باشد احکام طاهر در این مدت مترتب است و فرقی نیست که این دوران نقاء ده روز باشد یا کمتر.
231209_002.mp3
7.1M
📢 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تنها منبع درک عقل عملی بر قبح یا عدم قبح عقاب بلا بیان، وجدان است و گزاره های عقل عملی دارای خصوصیتی هستند که نمی شود آنها را اثبات یا ابطال نمود؛ به لحاظ وجدان سه موقف در برابر این گزاره ی عقل عملی وجود دارد: قبح، عدم قبح، توقف؛ قول مختار عدم قبح عقاب بلا بیان است وقتی احتمال تکلیف فعلی وجود دارد. 2️⃣بیان در قاعده ی قبح عقاب بلا بیان یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا قطعی است که شامل احتمال تکلیف در شبهات حکمیه ی قبل از فحص و اماره مثبِت تکلیف و اصل شرعی منجِّز تکلیف می شود.
231210_001.mp3
5.66M
📢 ؛ م ۷،۹ 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣صاحب عادت عددیه بیش از عدد خون ریزی داشته باشد و از ده تجاوز کرد فقط عدد را نفاس قرار می دهد و مابقی را استحاضه قرار می دهد. 2️⃣زنی عادت عددیه ندارد و بیش از ده روز بعد ولادت خون ریزی دارد فقط ده روز را نفاس قرار خواهد داد و مابقی ایام استحاضه است. 3️⃣اگر بعد از نفاس اقل طهر فاصله شد و دوباره خون ریزی داشت و شک داشت که این خون حیض است یا استحاضه باید به امارات حیض رجوع کند که هر کدام از دو مورد وقت و صفت را دارا باشد آن خون محکوم به حیضیت است و الا آن خون محکوم به استحاضه خواهد بود. 4️⃣استظهار در صاحب عادت عددیه مانند باب حیض مستحب است و تنها فایده ی استظهار این است که صاحب عادت عددیه بفهمد که خون ما بعد العدد را نفاس قرار دهد اگر خون ریزی قبل از عشره قطع شود یا استحاضه قرار دهد اگر خون ریزی از عشره تجاوز کرد؛ در مدت استظهار همان تروک حائض را ترک می کند و اگر بعد استظهار کشف خلاف شد باید نماز و روزه را قضا کند.
231210_002.mp3
7.15M
📢 مسلک برائت عقلیه 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دو اشکال بر قاعده برائت عقلیه وارد است: اولا باید در شبهات حکمیه قبل از فحص برائت عقلیه را جاری بدانند در حالی جاری نمی کنند و مسلم است که حکم عقل تخصیص بردار نیست و ثانیا این قاعده با قاعده ی اشتغال که به آن قائلند قابل جمع نیست. 2️⃣در نظر عقل تفاوتی بین شک در حدوث و بقاء وجود ندارد؛ حدوث عبارتست از وجود بعد العدم و بقاء عبارتست از وجود بعد الوجود؛ در هر دو بر اساس قاعده قبح عقاب بلا بیان باید بیان باشد تا قاعده جاری نشود 3️⃣بیان در قاعده ی برائت عقلیه بنا بر پذیرش آن یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا حجت شرعی است که شامل اماره ی مثبت تکلیف و اصل منجِّز شرعی می گردد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231211_001.mp3
6M
📢 ؛ م ۸، ۱۰ 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استظهار به معنای عرفی یعنی فحص از وجود خون در باطن رحم به استدخال قطنه نه در باب حیض واجب بود نه در باب نفاس؛ زیرا روایتی که در باب حیض درباره ی آن وارد شده بود دلالة تمام نبود. 2️⃣استظهار و فحص به ادخال قطنه اگر وجوب طریقی داشته باشد کارش از کار انداختن استصحاب بقاء دم در مسئله است اما واجب نیست و زن منقطع الدم در ظاهر مختار است که احتیاط کند بین تروک حائض و وظایف طاهر یا استصحاب بقاء دم کند یا فحص کند تا معلوم شود که منقطع الدم در باطن است که طاهر باشد یا نیست. 3️⃣قاعده ی مشابهت بین احکام نفساء و حائض تمام نیست و لذا در هر حکمی باید به ادله ی آن و تجمیع قرائن روی آورد تا معلوم شود آن حکم خاص از حیض به نفاس سرایت دارد یا ندارد. 4️⃣درست است که اجماع منقول معتبر نیست اما گاهی نقل اجماع از بزرگان متعدد در مسئله ای که یک نفر مخالف یا متوقف ندارد برای انسان اطمینان نوعی به حکم مذکور حاصل می شود؛ مانند شرطیت غسل نفاس در صحت نماز که نقل اجماع در آن متعدد است: از مرحوم محقق گرفته تا ابن ادریس و علامه و مرحوم حکیم در مستمسک.
231211_002.mp3
7.33M
📢 مسلک حق الطاعه 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شهید صدر در نظریه حق الطاعه قائل است که مولای حقیقی که حق تعالی است نسبت به تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است حق الطاعه دارد پس مخالفت کننده بر چنین تکالیفی مستحق عقوبت است؛ حق الطاعه حق تعالی در نظر ایشان امری واقعی است که قبح و عدم قبح عقوبت بر مخالفت کننده از آن ناشی می شود. 2️⃣تمام نزاع مسلک حق الطاعه با مسلک برائت عقلیه در یک جمله است: آیا عقوبت مولا نسبت به مخالفت با تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است قبیح است یا قبیح نیست؟ شهید صدر معتقد که قبیح نیست و لذا احتمال را منجز ذاتی شمرده است معلَّق بر عدم ترخیص شارع اما قائلین به برائت عقلیه این عقوبت را قبیح می دانند عقلا. 3️⃣شهید صدر حق را بر دو قسم اعتباری و واقعی تقسیم کردند و حق الطاعه ی حق تعالی را در زمره حق واقعی دانستند که تنها مصداق آن است و سایر حقوق را اعتباری می دانند در حالی که حق واقعی به معنایی که ایشان قائلند وجود ندارد؛ حق یا اعتباری است یا انتزاعی و حق الطاعه ی خداوند یا سایر موالی از قسم حق انتزاعی است
231212_001.mp3
5.38M
📢 ؛ م ۱۰ 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣احکام وارده برای حائض برای نفساء هم جاریست یا به دلیل قاعده مشابهت بنا بر پذیرش آن یا الغاء خصوصیت از حائض؛ این اجکام شامل وجوب غسل و وجوب قضاء روزه و حرمت مکث و دخول در مساجد و حرمت مباشرت و حرمت قرائت آیات سجده واجب دار و حرمت مسّ خط قرآن و اسم الله است؛ همچنین کراهت خضاب و کراهت مباشرت بعد از انقطاع دم و قبل غسل و کراهت قرائت قرآن از جمله ی این احکام است. 2️⃣علماء در جمع روایاتی مجوز یک فعل و روایات دیگر که آن فعل را نهی کرده باشد، روایات ناهیه را حمل بر کراهت می کنند؛ مانند روایت وارد درباره خضاب کردن حائض یا قرائت قرآن حائض
231212_002.mp3
6.94M
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که قبح و عدم قبح عقوبت مولا نسبت به تکالیف محتمله موقوف به حق الطاعه داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف نیست بلکه موقوف وجوب اطاعت داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف است. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط احتمال التکلیف است اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣فقهاء معتقدند که اطاعت الهی از باب وجوب دفع ضرر محتمل (ضرر اخروی) عقلا واجبست و متکلمین معتقدند که اطاعت الهی از باب شکر منعِم واجبست.