eitaa logo
✍️قلم زنی✒️
211 دنبال‌کننده
612 عکس
115 ویدیو
3 فایل
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم ذره ای بودم و مهـــر تو مـرا بالا برد اینجا محفلی است، برای قلم زنی در عرصه‌ی نگارش دل‌نوشته‌های تحلیلی، تاریخی و ناگفته‌هایی از جنس افکار زن نگار ارادتمند #فاطمه_شکیب‌رخ دکتری تاریخ @Shakibrokh
مشاهده در ایتا
دانلود
دستپخت نظام یا تجاوز تربیتی غرب؟! 🌀در حدود ۱۵۰ سال پیش غرب گرا ها با بنیان مبانی نواندیشی توانستند دیدگاه های منتقد و مخرب‌ حجاب را نهادینه سازند و‌ در نهایت حجاب زدایی عصر رضاخانی را محقق نمایند؛ در سال های اقدام حکومتی رفع حجاب رضا پهلوی، بی حجابی عادی انگاری شد و با وقوع انقلاب اسلامی مدتی عادتی که شکل گرفته بود در لایه های زیرین اجتماعی پنهان ماند… همپای تلاش ۴۰ ساله مذکور، فرهنگ سازی با متد غرب گرایی توسط رسانه های ضد انقلاب و فعالیت حدود ۲۰۰ شبکه ماهواره برون مرزی به طور شبانه روز، برگه برنده را بر دوش رسانه های مخالف ایران وحجاب اسلامی قرار داد. تحرکات این رسانه ها، متمرکز بر خانواده ایرانی به منظور ترویج اقسام مختلف فساد بوده و هست و در نتیجه آن، امروز با گذشت کمتر از یک‌قرن دوباره شاهد مطالبه جدی حجاب برداری هستیم. 🌀 اما در ارزیابی این دو مقطع زمانی یعنی رفع حجاب رضاخانی و مطالبه رفع حجاب در نظام اسلامی چند نکته قابل توجه است: 🌀 اول اینکه حکومت اسلامی در طول چهار دهه حیات خود، به انواع تجاوزات فرهنگی مبتلا بود و با چالش انواع تحریم ها و فشارهای اقتصادی روبرو گردید و طبیعتا انرژی و هزینه تلاش برای ترویج فرهنگ اسلامی را بسیاری از این فشارها کاسته است. این مسئله در عین اهمیت، توجیه کننده ی ضعف مدیریت فرهنگی داخلی نیست و مطالبه جدی فرهیختگان مومن را می طلبد. 🌀دوم‌ اینکه تجربه دوران رضاخانی و طعم آزادی بی قید و‌ شرط که در کام عده ای باقی مانده بود با سرمایه گذاری مخالفان درون و برون مرزی، به نسل بعدی انتقال یافت و خلاء فقدانِ عزم جدی در رواج فرهنگ مذهبی را درحال پر کردن است. سوم اینکه چنانچه اضطرار مشکل فرهنگی توسط متصدیان و مردم دین مدار درک نشود این احتمال وجود دارد که ریزش های بیشتری در آینده گریبان گیر جامعه بشود. ❓در آخر این سوال مطرح می شود که آیا آنچنان که رضا پهلوی و اعوانش در گسترش فرهنگ غرب جدیت و اصرار داشتند مدافعان و مسئولان نظام اسلامی در طی این سال ها چنین عزمی را ارائه کرده اند؟! ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
«تنها گریه کن» چند روزی با تنها گریه کن «تنها گریه کردم» و در خانه ی گرم و آکنده از معنویت اشرف سادات و حاج حبیب مهمان شدم… با شهید محمدمعماریان به جبهه رفتم و از جهاد خانم های پایگاه حضرت زهرا سلام الله در تاریخ سازی دفاع مقدس غبطه خوردم… گاه آنقدر غرق توصیف دلنشین کتاب می شدم که از گذر نیمه شب غافل بودم. واژه واژه ی روایت روای و نگارنده این کتاب، از نگاه معنوی شهید رخصت گرفته، که اینچنین با دل خواننده ای که درکی از حال خوش معنوی جنگ و جهاد ندارد رابطه می جوید… قوت عجیب، انگیزه ی مقدس، نشاط والا، صبری از جنس رضای الی الله، قدم هایی استوار و جان بر کف در راه خدا، فهم دقیق و برآمده از سیره اهل بیت سلام الله، تنها گوشه ای از ترسیم تلاش های بانو اشرف سادات منتظری مادر شهید معماریان بود که از او زنی حماسه ساز ساخته است… بانویی که با حمل نقش مادرانه و همسری، در مقام رزمنده ای با صلابت آنچنان به فکر راه خداست که جز معشوق، هیچ کسی را سبب نمی بیند، هدف نمی بیند و آنچه در راه خدا بخشیده پس نمی گیرد… خدا را شکر می گویم که از عنایت شهدا مفتخر به آشنایی با شهید عزیز و والدین بزرگوارشان شدم… ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
دیدی که در این غمزده غمخواری نیست؟ در اذن بِ قدمگاه رسول، شرمی نیست؟ دانی که چرا بُغض به علی،شعله کشیده ست؟ داغی خیانت به مسمار در خانه رسیده ست؟ آن دم که خیبر به تن دشمن دین خورد! آن لحظه قصاص در بیت‌ِ تو رقم خورد! ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
🌷 شهید حاج قاسم سلیمانی: هر وقت در سختی‌های جنگ فشارها بر ما حادث می‌شد، وقتی که به صورت بسیار مضطری هیچ‌کاری از ما برنمی‌آمد، پناهگاهی جز زهراء (س) نداشتیم و ما هم پناهگاه‌مون زهراء (س) بود.
دردی که شکستی غریبانه زنی را ! رخساره آن ماه مدینه به شبی را… گو از چه گسستی در بیت دو ولی را آن‌ محفلِ عرفان‌خدا روی زمین را بُغضِ چه کسی قدرت پای تو به در شد؟ ریسه به که بَستی که چنین عادت دین شد؟ دستی که بلند شد به فرمان خدا بود! آن مرد نه داماد پیمبر، مرتضی بود! ای وای که زهرا همه جا ام ابیهاست… در خانه شوهر و‌ پدر حامی جان هاست نور فلک و جان دو عالم، مرو از حال افتاده زمین جان پیمبر، مزن هی بال ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
گاهی اوقات آن طور که از دیدن چای ِدر استکان بلوری احساس خوشایندی خواهیم داشت از نوشیدن آن، این حس را نخواهیم برد... این حال دل ما ناشی از نگاهی ست که پروردگار عالم، نسبت به حفاظت آن سفارش بسیار داشته... چنانچه امام علی علیه السلام فرموده اند: العُيونُ طلائعُ القُلوبِ؛ چشم ها، پيشقراولان دل هايند. پس نتیجه آنکه ،چشم می بیند و دل تاثیر می پذیرد و ما از دیده گانی که مشغول به دیدار تصاویر، مکان ها و افرادی که در مسیر خداوند مبتلا نباشند، چگونه می توان انتظار ابتلا به معنویت و آرامش را جستجو کنیم ... و چه بسا آن لذتی که از داشته های دیگران می بینیم بهنگام کسب، نه به طعم ظاهرش خوش باشد و نه آن طور وسوسه انگیز... ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀و‌ تویی که بفرموده ی قرآن به مرگ مبتلا نگشتی و نزد پروردگار عالم روزی داری… از ثقل جسم خاکی رهیدی و با رهایی از بند دنیا به حیات طیب دست یافتی… و تو خود بگو با کدام منطق می توان داغ این فراق را باور نمود که در سومین سالگرد عروجت، دل ها هنوز با نبودت نا آشنایی می کند... چشم ها باران دارد و عطر حضورت بیش تر از گذشته حس می گردد… 🌀بیچاره آنکه می پنداشت؛ با حذف جسمانی تو، رهایی از حضورت را خواهد چشید… حال آنکه مردان خدا را جز شهادت به رزق حیات طبیه نخواهد رساند… ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
وای امشب که چقدر ثانیه‌ها غم دارند... لحظه‌های گذران، دل به تلاطم دارند... رفته بودی که مهیای خداوند بشوی سهم آن موشک و خمپارهٔ دشمن بشوی قدَمت سایهٔ سنگین به دل شیطان بود حلق بسته‌شدهٔ دشمن خلق الله بود کاش برگردی و بازم به حرم جان بدهی پرو بالی به دلِ رفته ز حالم بدهی گو از آن روضهٔ ناگفته که مکشوفه نشد قدمی مانده به صبح بود که بشکفته نشد خون پاکی که ز تو ریخت، ره آوردی داشت حاصلِ نسل خراسانی قاسم را داشت ✍️ فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
هدایت شده از یادداشت‌💌✍
جمع پراکنده‌ گفتم: «می‌دانی مرگ یک ستاره همراه با انفجاره، این انفجار باعث ایجاد سحابی جدید و تولد سیاره جدیدتر؟!» گفت: «ستارهٔ دنباله‌دار می‌دانی در هر مرگی، تولدی است، پروازی است؛ انفجار معانی نایاب!» گفتم: «انفجار معانی!؟» گفت:«تکه تکه پراکنده‌ای در خود، جمع پراکنده، مثل ستاره‌هایی که پراکنده‌اند اما جمع.» گفتم:« پس ستاره خواهم ماند، حتی در مرگ ستاره، روشنایی می بینی!» گفت: «آمده‌ام تا هر بار بخشی از روحم را برش بزنم و به کلمه در آورم، اینجا در آسمان خلوت ستاره، پولک‌های پاره پاره را می‌بینی! جمع پراکنده‌ای شده‌ام که مپرس!» نگاهش کردم و خندیدم! پ.ن: کتاب جمع پراکنده: نکته‌ها و خاطره‌های به یاد ماندنی از حضرت استاد علامه حسن‌زاده آملی(ره) ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
هدایت شده از یادداشت‌💌✍
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شده‌اند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته می‌شوند. معماری به عنوان نمونه بصری می‌تواند اساسی‌ترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزه‌های معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی می‌تواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعه‌نشین نمی‌دانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
امام رضا علیه‌السلام: هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد، به وسیله ما از خداوند کمک و یاری بجویید. پ ن؛ یا امام رئوف، ای پدر مهربانی که گرمی لطف شما همیشه در گذران احوال ما سایه افکنده؛ حال این امت مَثَل کودک دور از پدری گشته، که در عادت به روزگار فراق، خبر از علت درد بی درمان خویش ندارد… غم می خورد، رنج می برد، آه می کشد اما نمی داند چرا… دعایی کن به حال مردمان زمانی که به فرموده ی پدرتان از سخت ترین دوران این دنیا را می گذرانند … دعایی برای حضور بی پرده ی آفتاب جهان فرما که گرمای پاکی چو او، تنها درمان سردی های این روزگار است… اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
محض یار مهربان، آن مونس و آرام جان🌹 ندبه ها سر می دهم و ز هجر او اشکم روان🌹 کاش می گشتی عیان، ای شمش هستیِ بخش جان🌹 می نمودی زنده دل های تمام انس و جان🌹 اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه ✍🏻 فاطمه شکیب رخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از زمانی که‌ خودم را شناختم عاشق کتابخانه و محیط دلچسبش بودم؛ سکوتش را، آرمشش را، حس مطالعه و پژوهشش را، بوی میز و صندلی چوبی اش را، اصلا هوای پر از انرژی مثبتش را، همه چیز ش را دوست داشتم… گاهی از خود می پرسم؛ کجای این کره خاکی اینچنین می توانی فارغ از عالم روزمرگی شوی، جدای از تمام ناخوشایندی ها شوی، در سکوتی متفکرانه مهمان شوی… جانم به فدای امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند: هر که خویش را با کتابها سرگرم سازد آرامش می یابد… و اکنون خدای جبران کننده ی تمام کاستی ها، حسرت روزهای جدایی مرا از جویندگی علم، برایم جبران کرده…در کنار دوستانی سرشار از انرژهای معنوی، روزهایم می گذرد… شوق پژوهشم سیراب می شود و امیدم به روزهای بهتر مضاعف می شود. الحمدالله علی کل نعمت ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii @javal60
حق و باطل در یک ظرف نمی جوشد! بی هدف نمی زنند این را همه خوب می دانیم وقتی شلیک تخریب آغاز می شود که دادِ شان درآمده، درست در زمانی که برای سقوط نظام اسلامی سال ها برنامه ریزی کردند و با امید فراوان در تلاش بودند که اینبار تحقق آرزوی دیرینه اشان را میسر کنند، با یک فرمان از مقر فرمانده، در ۹ دی ۱۳۸۸ خروش مردم انقلابی را در سراسر ایران نظاره شدند. در این سالها چقدر از امثال چنین تدبیری هایی بیاد داریم... چرا راه دور برویم در همین سال جاری، بهترین وسیله را برای خود خوری نظام یافته بودند، مسئله حجاب! چه چیزی مانند دوگانگی موافقان و مخالفان حجاب می توانست اصل نظام را نشانه برود؟ جامعه را دچار آشوب پیشرونده کند؟ حاکمیت را به نظامی گری در سطح جهانی متهم کند؟ اما او که معرف انسانیت و عدالت اسلامی است همان رهبری که فرزانگی زیبنده ی اوست با چه گفتمانی فرزندان گریز پای را به دامان مادر باز گرداند؟ در جهان با او چه کنند؟ بسیاری از اندیشمندان غیر مسلم بر اندیشه ورزی و فرزانگی او اعتراف می کنند، از فرق گوناگون مسلمانان جهان او را رهبر خویش می دانند و با دقت ایده های فکری اش را پیگیری می کنند، در حالی که مواضع او بر هم زننده ی اهداف ظالمانه و استکبرانه ی آنهاست... جای آنها را تنگ کرده، بازارشان را کساد کرده... همین که در قلب غرب دغدغه ی بزرگ شان، توهین به رهبر ملت ایران است حاکی از ارسال هدفمند پیام انقلاب اسلامی به جهانیان می باشد. آری دشمنان مردم ایران نقطه قوت و ایستادگی این ملت را نشانه کرده اند، رهبری جامع و مقتدر را شناخته اند و دست به ماشه تخریب شده اند. بگزار تخریب کنند عجز و ناتوانی را جز دشنام تسلی نمی دهد، هرچند که در همین جو سازی های تاریخی بوده که دل های حق جو همیشه به شناخت حقیقت هدایت شده اند. مدعی خواست کند ریشه ما غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یادداشت‌💌✍
🌱شکوفایی خلاقیت در مقاله‌ای خواندم عادت‌ روزانه می‌تواند خلاقیت را شکوفا کند و ذهن را به گزینش اشکال متفاوتی فکر کردن وادار. خلاقیت در همه وجود دارد، ولی این عادات روزانه افراد است که مشخص می‌کند که چه زمانی این بذر خلاقیت شکوفا شود یا اصلا جوانه هم نزند! برنامه روزانه داشتن و اولویت‌بندی آن، از مهم‌ترین عادت‌های روزانه است برخی تصور می‌کنند که افراد خلاق زندگی بی برنامه و بدون ساختاری دارند، اما اغلب ذهن‌های خلاق از برنامه روزمره شان به طور کامل باخبرند. به عنوان نمونه ویلیام جیمز، روان شناس، تاثیر برنامه ریزی جدی روزانه را به این شکل توصیف می‌کند که «این کار از پیش ذهن را از فشار بی برنامگی دور می کند و فضای بیشتری را برای اقدام و عمل به آن می بخشد.» عادت مراوده و رفت و آمد با افراد خلاق هم جزو عادات خوب است، انیشتین معتقد است خلاقیت مسری است و علم هم آن را ثابت می‌کند. الحمدلله به لطف خدا، این روزها با دوستانی حشر و نشر دارم که علاوه بر مباحثه علمی، به هم ایده می‌دهیم و به شکوفایی خلاقیت هم کمک می‌کنیم، حتی گلدان‌هایمان هم شکوفا شده‌اند! امروز گلدان اهدایی دوست جانم گل داده بود. 🍃الحمدلله علی کل حال 🍃 ✍️نجمه صالحی @Ghalamzaniii ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خودمحورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بیاندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می‌کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد، فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع چند روز پیش که دفتر نشریه‌ای مقاله‌ی بنده را تنها به دلیل عدم نثر روان نپذیرفت، درصدد برآمدم که که با تغییر سبک نوشتارم برای کسب رضایت داوران قدم بردارم، استاد راهنمای مقاله‌ام که نویسنده‌ای عالم و سرشناس است برایم نوشت؛ دخترم اینکه نوشتار تو را به علت سبک نگارش‌ات نپذیرفته‌اند دلیلی برعیب قلم تو نیست، زیرا همان‌طور که هر ذهنی یک فکری دارد و هر دستی یک خطی، قلم تو نیز روش خود را پیدا کرده است، آن را همان‌طور که هست بپذیر و پرورش بده! دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خود محورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بی‌اندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. به یاد دارم که در یکی از سخنرانی‌های رهبر انقلاب، یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان مسئله فرهنگ بیان شد، موضوعی که به رغم اهمیت بسیار، همیشه مورد تغافل دولت‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است. حال آن‌که ارتقای فرهنگی جامعه و رشد فکری مردم، نتایج بسیاری در عرصه های مختلف اجتماعی را به همراه دارد؛ در اقتصاد، آموزش، سیاست، خانواده و غیره، رشد فزاینده و راندمان کیفیت زندگی را بالا می برد. در همین موضوع خانواده چقدر فرهنگ پذیرش یکدیگر به ایفای نقش سالم خانواده کمک می کند؟ و یا در اجتماع چقدر احترام به تصمیمات و یا تفکرات دیگران سبب کم شدن تنش ها و رخدادهای اجتماعی می شود؟ آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال فرهنگ حاکم و پر تنش مردم کشورمان کنیم؟ و یا برنامه‌ای در جهت ارتقا و زودودن زنگارهای فرهنگی جامعه به عمل رسانیم؟ ده‌ها همایش و فراخوان برای فلان موضوع غیر کاربردی علمی می‌دهیم و میلیاردها سرمایه ملی را وقف آن می‌کنیم اما آیا برای دغدغه‌های سکارندار انقلاب که همیشه با نگاه تیز بین خویش کاشف مسائل انسان پرور بوده، نیز همایشی سازنده و مثمر را برگزار کرده‌ایم؟ آیا دغدغه‌ی فرهنگ برساخته امروزی ما را نیز دچار نموده است؟ @AFKAREHOWZAVI