هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
رهبر معظم انقلاب:
گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است.
در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛
همه بایستی بصیرت داشته باشند.
@Sepah_Qodds
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
مقالات تحریری حسینی منتظر
(مندرج در فضای مجازی)
👈 لیست نهم:
✍️8️⃣1️⃣
#پلورالیزم_اسلامی
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1761
✍️8️⃣2️⃣
#پاشنه_آشیل #سیاست در ساحت #دیانت
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1872
✍️8️⃣3️⃣
[مالهکشی] دادستان قزوین!
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1777
✍️8️⃣4️⃣
گرافیکی در موضوع عوالم سبعه (ضمیمه مقالات معمای الأولی در زیارت جامعه کبیره)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/391
✍️8️⃣5️⃣
😳 استبدال #خَریّت و حُرّیّت (بخش۱)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1893
✍8⃣6⃣
😳 استبدال #خَریّت و حُرّیّت (بخش۱)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1894
✍8⃣7⃣
✅ ایرانیترین امام شیعیان
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1975
✍8⃣8⃣
🤡 خیانت بزرگ مصدق!
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2004
✍8⃣9⃣
#مصدق؛ عامل اصلی #کودتای_مرداد
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2005
✍9⃣0⃣
🎯 چند نشان خطیر؛ آماج یک تیر انگلیسی!🏹
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2012
👌 این سلسله مقالات (نتیجه مطالعات و تأملات بنده بوده و) به قلم و تایپ اینجانب تحریر شدهاند. اگر در نگارش آنها عبارتی از جایی عاریه گرفته باشم، حتماً به منبع آن در همان متن اشاره کردهام. در هر حال مسئولیت مفاد همه آنها را بر عهده میگیرم.
برخی از آنها زنجیرهای هستند که متعاقباً تکمیل خواهند شد. إنشآءالله
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1771
لیست قبلی ☝️
لیست بعدی 👇
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از جارچی قزوین
📣 کشف کلاهبرداری ۱۲٠ میلیاردی در آوج
سردار علی ابراهیمی، فرمانده انتظامی قزوین:
🔸ماموران مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ۳ متهم را در دفتر اسناد رسمی دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند.
🔸️اعضای این باند با شناسایی زمین های مورد دار و تنظیم وکالتنامه جعلی اقدام به فروش اموال دیگران کرده و با این روش بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده اند.
@jaarchi_qazvin
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان قزوین👆
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمن برای حوزه های ما صدها مجتهد ساخته پول داده اینها رفتن درس خوندن شبانه روز که مجتهد بشن بخدا قسم خیلی ازاین مجتهدین حتی یک رکعت نماز نمیخونن
⭕️ انتشار با خودتون...
✅به کانال سربازان گمنام بپیوندید👇
@sarbazann_gomnam
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
🔴 ماجرای نامه دلسوزانه آیتالله کاشانی به مصدق یک روز پیش از کودتا
♦️رهبرمعظم انقلاب:«دكتر مصدق مرتب فاصلهى خود را با آقاى كاشانى زياد كرد، تا اينكه مرحوم آيةالله كاشانى چند روز قبل از ماجراى ۲۸ مرداد نامه نوشت - همهى اين نامهها موجود است - و گفت من مىترسم با اين وضعى كه داريد، عليه شما كودتا كنند و مشكلى به وجود آورند.»
♦️دكتر مصدق گفت: من مستظهر به پشتيبانى مردم ايران هستم! اشتباه او همينجا بود.
♦️ملت ايران را سرانگشت روحانيت - كسى مثل آيةالله كاشانى - وادار مىكرد كه صحنهها را پر كند و به ميدان بيايد و جان خود را به خطر بيندازد.
♦️در ۲۸ مرداد كه كاشانى منزوى و خانهنشين بود - و در واقع دولت مصدق او را منزوى و از خود جدا كرده بود - عدم حضور او در صحنه موجب شد كه مردم نيز در صحنه حضور نداشته باشند؛ لذا كودتاچيهاى مأمور مستقيم امريكا توانستند بيايند و بهراحتى بخشى از ارتش را به تصرف درآورند و كودتا كنند.» ۱۳۸۰/۰۸/۲۰
➕ ۲۷ مرداد ۱۳۳۲: نامه آيتاللَّه کاشانی به مصدق درباره احتمال وقوع کودتا
♦️آیتالله کاشانی طی نامهای در ۲۷ مرداد ۱۳۳۲ به مصدق گفت: از تجربیات روی كار آمدن قوام و لجبازیهای اخیر بر من مسلم است كه میخواهید مانند سیام تیر كذایی یك بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید. حرف این جانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لكه حیض كردید. خانهام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را كه ترس داشتید شما را ببرد بستید و حالا نه مجلسی است و نه تكیهگاهی برای این ملت گذاشتهاید.
♦️همانطور كه در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد كردم كه آمریكا ما را در گرفتن نفت از انگلیسیها كمك كرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی میخواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد.
♦️من شما را با وجود همه بدی های خصوصیتان نسبت به خودم از وقوع حتمی یك كودتا به وسیله زاهدی كه مطابق با نقشه خود شماست آگاه كردم، كه فردا جای هیچگونه عذر موجهی نباشد.
📚برگرفته از كتاب بازخوانی نهضت ملی ایران
#آیتالله_کاشانی
#مصدق
#روحانیت_انقلابی
#روحانیت_مردمی
🇮🇷 جبههی روحانیت مردمی انقلاب اسلامی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
https://eitaa.com/rohaniat_mardomi
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
#نقشه
#نقشه_خود_شما
#نقشه_مصدق
#حماقت
#خیانت
این را هم ببینید👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2121
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول جعفریان: ما در دو جنگ جهانی بیطرف بودیم و کما بیش سالم ماندیم!!!😳
📝 پاورقی
📌 شنبه تا چهارشنبه
🕗 ساعت ۱۹:۴۵
📺 شبکه دو سیما
🔴 پاورقی | @pavaraghi_tv2
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم:
نگاه غلط امثال رسول جعفریان را پارسال در همین کانال، بنده پیشاپیش پاسخ دادم. لطفاً این پیامها را هم ببینید 👇👇
💠
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/5
💠
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/7
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
.
🔻 خرولایی ها و خرحزب اللهی ها به جلز و ولز افتاده اند
🔻 مفهوم خرولایی اینجا معنادار می شود که بنام ولایت با توهین به دیگران زمینه توهین به رهبری را بوجود می آورند
🔻 به بزرگان کسی توهین کنید به بزرگان تان توهین می کنند
🔻 البته ما اینها را در خط ولایت و حتی علاقمند به ولایت نمی دانیم و از همین رو آنها را خرولایی می نامیم.
و این هارت و پورت های خرولایی ها و خرحزب اللهی ها هیچ ربطی به آقای ما سید علی خامنه ای ندارد
🔻اون آخوندک رو ببینید میگه
"اگر کشته هم بشه تا یک ماه بعد از مخفیش کنید".
یعنی اونی که به این آخوندک عمامه داده مجتهد بوده؟
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
از تحرکات #ضد_اربعینی
بنظر میرسد #مشانژاد (#ضد_ولایت و #نوچه_صهیونیزم) با طرح #امکان_ترور خود و بالطبع #جنجال_هواداران تهیمغزش، ضمن احساس فراموششدگی و بالتبع تلاش برای #دیده_شدن خود، در صدد تحتالشعاع قرار دادن ابعاد #معنوی و #سیاسی #حرکت_عظیم_جهانی #اربعین_حسینی است تا اغتشاشات معنون به #نحسا_کومله را دنبال کرده و حواشی #ضد_نظام آنرا پوشش دهد.
#جریان_انحرافی #انجمن_حجتیه #ضد_ولایت_فقیه در اولین انتخابات #جمهوری_اسلامی با نوشتن #امام_زمان (احمقانهترین #دستور_سازمانی) در برگههای رأی دچار این خبط شدند که آمار ۳۰۰/۰۰۰ نفری خود در کل کشور را لو بدهد!
اعضای نفوذی این #فرقه در دولت بویژه وزارت آ.و پ. مورد شناسایی قرار گرفته و تا حدودی پاکسازی شدند ولیکن اذناب #صهیونیزم_انگلیسی از #رجایی و #باهنر انتقامجویی کردند.
آمار مذکور در فراز و نشیب است!
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍مَظهر کلمه پُفیوز در زمان ما و زمان امام حسین (ع)
#مهم #امام_حسین #بصیرت #ازغدی
☛@partoye_hagh
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
📲 📋+
استاد رحیمپور ازغدی؛ (عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی):
«عدهای در #بدنه_نظام و حتی در درون تشکلهای دانشجویی هستند که کلا باید بگوییم همه چیز عالی است تا بگویند شما #موافق_نظام هستید و اگر بگویید فلان جا #اشکال دارد شما را #ضد_نظام و منحرف میدانند که اینها خودشان کاسب و #عافیت_طلب هستند و میخواهند هم به عنوان #محافظان_نظام شناخته شوند و هم از #بیت_المال بخورند.»
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
مدیریت #هیس_نوچ!
در دهه ۷۰ متوجه عیب بزرگی در #مدیریت دستگاههای حکومتی شدم و اسمش را گذاشتم؛ «مدیریت هیسنوچی»!
و در ادامه آن دیدگاه در دهه ۸۰ مقاله #دخترک_مسئولان را نوشتم که در قالب یک برگه A4 چاپ و در برخی #محافل_سیاسی، توزیع کردم.
(این مقاله بعنوان #پایان_نامه بنده در دوره #آموزش_تخصصی مدیران ۱۳۸۱ #سازمان_فرهنگی هنری شهرداری تهران بنام #تفکر_سیستمی حائز #رتبه_اول گردید)
#هیس؛ یعنی هیچی نگو!
#نوچ؛ یعنی نمیپذیرم!
منظورم نحوه مواجهه برخی از #مدیران با #پیشنهادات و #انتقادات سازنده بود که علت آن (هیس/نوچ) برایم معمائی شده بود!
تا اینکه تدریجا متوجه شدم، #علت_اصلی آنست که به آن انتقاد یا پیشنهاد اگر ترتیب اثری داده شود، از جمله کسانی که باید از قطار آن دستگاه پیاده شوند، همان مدیران هستند!
بنابراین «مدیران هیس/نوچی» نیز از #خائنین به #نظام و #نهضت و #ملت هستند!
حال در #فضای_مجازی هم چنین خائنانی کم نیستند که هیچگونه انتقادی به نظام را بر نمیتابند! زیرا اگر این انتقادات تحت پیگرد جدی قرار بگیرند، بساط #حرام_خوارگی یا محیط #حرام_زیستی آنها مشوش یا محدود و یا معدوم خواهد گشت! فتأمل
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
انتقالی از واتساپ ۱۳۹۹
این را هم ببینید 👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2278
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
0 دخترک مسئولان.pdf
94.7K
مقاله #دخترک_مسئولان
#تحریر_حم
حائز #رتبه_برتر دوره آموزشی #تفکر_سیستمی ۱۳۸۱ مدیران
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
♣️ #الفائزون (سه دسته پروازی)
🚩 یکی از #امتیازات_ویژه #امام_حسین علیهالسلام، #شفاعت_یوم_الورود آنحضرت در #آخرة است (که نتیجه #ایمان و #عمل_صالح مشمولین در دنیای #عاجلة است)
او تنها امامیست که #شفیع #یوم_الورود است.
ضرورت (اهمیتی و اولویتی) #نجات_یوم_الورود تا آنجاست که عذابهای حتی یک روز #یوم_المحشر هم قابل تحمل نیستند!
قبل از #جهنم حداقل ۱۱ نوع شکنجه (جراحی گناهان برای پاکسازی سلولهای آلوده که مانع ورود به بهشت هستند) در انتظار #اهل_قیامت - اعم از بهشتی و جهنمی - است که نستجیر بالله عبارتند از:
۰۱) #عطش (تشنگی شدید باستثناء آبی که به روزهداران میرسد)
۰۲) #جوع (گرسنگی دردناک باستثناء غذائی که به #اهل_صیام میرسد)
۰۳) #حرارت_اربعه (وزش طوفانهای سوزان جهنم از چهار طرف، آفتاب بیغروب از بالا، زمین تفتیده از پائین و ازدحام فشرده خلایق از هر سوی)
۰۴) #آلودگی_صوتی لاینقطع (نعرههای وحشتناک جهنم آمیخته با جیغ و فریادهای مردمان وحشتزده که حتی لحظهای هم خاموش نمیشود)
۰۵) #ضیق_مکان (کمبود شدید جا برای ایستادن تا چه رسد به نشستن بعلت فشردگی جمعیت!) در #جزیره_محشر محصور به #اقیانوس_جهنم
۰۶) #معطلی_محاکمات طولانی (و دادگاههای بیشمار برای رسیدگی علنی و عمومی ذره ذره #اعمال فردی و جمعی)
۰۷) #عدم_استراحت (حضور در #محیط_وحشت و اضطراب بیپایان)
۰۸) #فرار_همگانی (یفرّ المرء من اخیه و من امه و ابیه و من صاحبته و بنیه!)
۰۹) #تاریکی و #ظلمت (به استثناء #نور_متقین که البته شامل حال خودشان است و بس)
۱۰) #تنهائی و بیکسی و احساس به خود رهاشدگی
۱۱) #خجالت کُشنده و شرمندگی شدید (ترهقها قترة)
(هدف از گرفتاری قریب باتفاق انسانها به کلکسیون بدبختیهای #قیامت، تخفیف گناهانی است که حتیالامکان کار #پاکسازی آنها به عذابها و جراحیهای جهنم نکشد)
مفهوم #شفاعت_خاصه یومالورود آنست که شفاعت اولیآءالله از روز دوم قیامت شروع میگردد باستثناء #سید_الشهداء که از همان یومالورود آغاز میشود.
سه گروه از انسانها بمحض ورود به قیامت، بسوی #بهشت پرواز میکنند و هیچکدام از شکنجههای #صحرای_محشر را نمیچشند:
۱- #شهدآء راه خدای سبحان
۲- #مشمولین شفاعت خاصه
۳- اهل #نماز_جماعت ۵ وعده
«اللهم ارزقنا #شفاعة_الحسین یومالورود»
آمین
✍️سیدمحمدحسینی(منتظر)
انتقالی از تلگرام/واتساپ ۱۳۹۷
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
مقالات تحریری حسینی منتظر
(مندرج در فضای مجازی)
👈 لیست دهم:
✍9⃣1⃣
کودتای قهرمان تراشی
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2121
✍9⃣2⃣
#سرطان_غربزدگی (بخش اول)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2171
✍9⃣3⃣
#سرطان_غربزدگی (بخش دوم)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2172
✍9⃣4⃣
نقدونظر حم (تعطیلی ظاهری بجای انحلال دائمی انجمن حجتیه!)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2170
✍9⃣5⃣
نقدونظر حم (آب و سراب)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2223
✍9⃣6⃣
نقدونظر حم (تحرک ضد اربعینی مشانژاد)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2257
✍9⃣7⃣
نقدونظر حم (مدیران هیسنوچی)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2277
✍9⃣8⃣
عظمت #مشایه اهالی #Heart_Land
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2279
✍9⃣9⃣
نقدونظر حم (غفلت از #مثلث_شرارت؛ معصیت)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2307
✍1⃣0⃣0⃣
♣️ #الفائزون (سه دسته پروازی)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2317
👌 این سلسله مقالات (نتیجه مطالعات و تأملات بنده بوده و) به قلم و تایپ اینجانب تحریر شدهاند. اگر در نگارش آنها عبارتی از جایی عاریه گرفته باشم، حتماً به منبع آن در همان متن اشاره کردهام. در هر حال مسئولیت مفاد همه آنها را بر عهده میگیرم.
برخی از آنها زنجیرهای هستند که متعاقباً تکمیل خواهند شد. إنشآءالله
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2016
لیست قبلی ☝️
لیست بعدی 👇
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
✤ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ✤
#تحریر_حم
#العراقی و ما ادریک ما عراقی!
#نایب_الزیاره خوانندگان محترم هستم در عتبات عراقیه و دعاگویتان و متقابلاً التماس دعا دارم از تک تک شما عالیجنابان.
جمعه از پاسگاه #باشماغ وارد عراق شدیم و شب را در موکب مرکزی #سلیمانیه (شیکترین شهر عراق) بیتوته کردیم.
(هر ۱۰۰۰ دینار عراقی قبل از مرز ۳۲/۰۰۰ تومان و بعد از مرز ۳۳/۰۰۰ و کرایه ون از باشماغ تا سلیمانیه نفری ۷۰۰۰ دینار و از سلیمانیه تا #نجف_اشرف نفری ۳۰/۰۰۰ دینار و از نجف تا عمود ۲۵۶ ون دربست ۷۵۰۰ دینار و امشب حرکت میکنیم #مشایه تا #کربلا انشاءالله)
#بوم_شناسی این سفر؛
حدود یک سوم عمر ۶۰ ساله بنده در مسافرت (به انواع شهرها و کشورهای دور و نزدیک از کشورهای همسایه تا کشورهای شرقی و غربی در ورای دریاها و اقیانوسها) گذشته است و لذا عادت کردهام که در سبک کار و زندگی مردمان آنها نیز خوضی بورزم و غوطهای بخورم.
این سومین سفر من به #عراق است. بار اول در زمان جنگ تحمیلی بود که وارد فاو (جنوبیترین شهر عراق) شدیم و اینبار از شمال عراق وارد شدیم و تا این لحظه (ساعت محلی ۱۱ صبح روز ۱۲ شهریور ۱۴۰۲) بیش از ۲۰ ساعت از شمال تا مرکز این کشور، ماشینپیمائی داشتیم.
یکی از نکاتی که در این سفر، توجه مرا به خود جلب کرد:
از لحاظی میتوان عراق را #مملکت_الرایات (کشور پرچمها) نامید! کمتر زیستمحیطی را میتوان دید که پرچم/پرچمهائی در آنجا نصب نشده باشد!
در سلیمانیه هر جا که پرچم عراق، برافراشته بود، پرچم دولت #نیمه_مختار کردها هم در کنار آن نصب بود. همچنانکه در حد فاصل سلیمانیه تا بغداد هم پرچم ترکهای عراق در کنار #پرچم ملی، خودنمایی میکرد.
هرچه از شمال عراق به سوی جنوب آن آمدیم، هوا گرمتر و نظافت شهری کمتر بود ولیکن ازدحام مردم برای شتاب بسوی کربلا نیز گرمتر و اشتیاقها بیشتر و موکبها بیشتر و پذیرائیها متنوعتر دیده میشود.
سختگیریهای امنیتی برای واردین به حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) نسبت به سفر قبلی (قبل از کرونا) که دیده بودم، کمتر بود. با اینکه همین دیروز در کرکوک، بعلت آشوب محلی، حکومت نظامی برقرار شد.
باغویلاهای شمال بغداد توسعه عمرانی بیشتر و چشمگیرتری نسبت به جنوب این شهر (از مصادیق #بلاد_کبیره) داشت.
وزش تندبادهای داغ قبل و بعد بغداد مرا یاد کل فصل گرمای سال ۱۳۶۱ انداخت که در خطوط مقدم #جبهه_میمک، تن نحیف رزمندگان را تفتیده میکرد و تندبادهای بسیار سردی که فصل سرمای آنسال در خطوط مقدم #جبهه_سومار ما را درهم میفشرد و کِزکِز میکردیم.
#برودت و #حرارت جاری در جو متفاوت عراق، سبک کار و زندگی فردی و مدنی مردمان شمال و جنوب آنرا بصورت چشمگیری کاملاً تحتالشعاع خود قرار داده است و آنها را به خانهنشینی بیشتر سوق داده است.
این گرایش عمومی به سایهنشینی، موجب دو پدیده قابل توجه گردیده است:
۱) شهرداری (بلدیه) شهرها رشدی پیدا نکرده است، زیرا مطالبهای فراگیر بوجود نیامده است (اگرچه تنها علت قضیه، این نیست) فلذا شاهد نابسامانی در #نظافت_شهری هستیم. مفتضحترین وضعیت نظافتی را دیروز در کوچهپسکوچههای شهر بابل دیدم. نظافت و مبلمان شهری کوفه را بهتر از بابل دیدم. مجالی برای گشتن در محیطهای شهری نجف نداشتم اما در حوالی مرقد مطهر امام(ع) نشانههائی از وجود و فعالیت بلدیه، مشاهده میشد که گویا با بلدیه بغداد در رقابت است.
کربلا را هنوز ندیدهام و اگر مشاهدات سفر قبلی خود را معیار قضاوت قرار بدهم، وضعیت مشابهی با کوفه دارد.
عدم اهتمام جدی به نظافت عمومی، تا حدودی دامنگیر موکبهای عراقی هم شده است و این مسئله، نیازمند فرهنگسازی مجدانه و طویلی است.
البته مدنیت سلیمانیه را، در تراز شهرهای ترکیه دیدم (منظورم شهرهای استانبول و آنکارا است که در سال ۱۳۶۸ دیده بودم. البته آنکارا تمیزتر و شیکتر از استانبول).
برتری تنظیفی شهرهای کوهستانی بر شهرهای بیابانی، شاید بعلت نزولات جوی هم باشد که در اولی #کثافات را میشوید و میبرد و در دومی، موجب #تشویش بیشتر میگردد.
۲) خانهنشینی (عزلتگرائی تحمیلی) عمومی، موجب افسردگی پنهانی این ملت گشته است ولیکن #فضای_مجازی بنظر میرسد که باعث تحول مؤثری باشد و بسی مورد استقبال تفریحی عراقیها بویژه #نسل_جوان آن قرار گرفته و بجرأت میتوان گفت که عراقیها معتادتر از ایرانیها شدهاند و این وضعیت، هم تهدید است و هم فرصت!
ایرانیان لازمست که #فجازی عراق را (با توجه به تنوع نژادی، دینی و گویشی این ملت!) مورد حساسیت جدی خود قرار بدهند.
شاید واجب باشد که موکبداران ایرانی، حداقل نیمی از انرژی و خدمت خود را به اقامه موکبهای مجازی (در سطح قرارگاههای تخصصی) تخصیص بدهند که از #اوجب_واجبات است. از امروز که فردا خیلی دیر است!
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠اطلاعرسانی حم
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏هماندیشی حم
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
#رستاخیز_حسینی؛ معیّتی تبرعی یا تبرجی؟!
سیاسیترین عبارت زیارتنامه #اربعین، آخرین عبارت آنست. تو گوئی که تمامی عبارات زیارتنامه مقدمهچینی برای طرح همین عبارت خطیر است؛ «فَمَعَکُم مَعَکُم لا مَعَ عَدُوِّکُم»؛ پس من با شما هستم، با شما هستم و با دشمنان شما نیستم.
حرف «ف» (فَمعکم) در مفهوم «پس» و «بنابراین» خود گویای آنست که آنچه در زیارتنامه بدان پرداخته شد، جنبه مقدماتی داشت و حال میخواهد نتیجهگیری نماید و #معیت را برجسته سازد. مضافاً که این معیت را مکرر میکند!
فمـعـکم
مـعـکم
لا مـع عدوکم
توضیح چنین معیت مؤکدی، نیازمند این تصویرسازی است که؛
یکدست خود را بعنوان #بیعت به طرف مخاطب خود پیش میبرد و میگوید «فمعکم» ولیکن همزمان این مسئله را هم تداعی میکند که دست دیگر شما در بیعت کیست؟! (و ایبسا که دست دیگرت در بیعت و معیت دست دشمنان است!)
فلذا #اخلاص مطلب، ایجاب میکند که دست دیگرش را هم نشان دهد و بیعت و معیت خود را دو دستی دو قبضه کند فلذا میافزاید «معکم و لا مع عدوکم»!
وگرنه معیت و بیعت، کامل و قابل اعتماد نخواهد بود. بطور مثال؛ کسانی که یک دستشان در جمهوری اسلامی ایران است و دست دیگرشان در قالب سیتیزن بودن و حتی گرینکارت داشتن، در دست دشمنان ملت ایران است، قاعدتاً بیعت و معیت ناقصی دارند و قابل اعتماد نیستند.
اهلالبیت(ع) بویژه سیدالشهدآء(ع)، طالب «بیعت و معیت کامل» و تمامعیار و همهجانبه هستند.
مسئله بعدی اینست که این #معیت_اربعینی آیا تبرعی است یا تبرجی؟
#تبرّج و #تبرّع در #مشایه_اربعین
👌(تبرع در مفهوم کسب ثواب خصوصی
و تبرج در مفهوم جلوهگری صواب عمومی)
#پیمایش_عظیم و بینظیر #اربعین_حسینی؛ (حرکت خودجوش مردمی از اقصی نقاط جهان بسوی #کربلای_معلی که به رستاخیزی سراسری میماند) سکهای است دارای دو رویه؛ #تبرعی و #تبرجی.
یعنی عدهای تبرعاً آنرا میپیمایند و عدهای آنرا علاوه بر تبرعاً، تبرجاً هم انجام میدهند و بعید نیست که عدهای هم صرفاً از روی تبرج بدان روی آورده باشند!
راهپیمائی اربعین قبل از انقلاب، عمدتاً از نوع تبرعی بود ولیکن بعد از انقلاب، نوع تبرجی آن هم جلوهگر گردید.
آنها که قصد تبرعی دارند، برایشان چندان تفاوتی ندارد که از کدامین جهت #بسوی_کربلا روانه بشوند؟ و حتی ملزم نیستند که آنرا حتماً در ایام بلافصل با #یوم_الاربعین به منصه ظهور برسانند. زیرا در این امر صواب، آنها عمدتاً بدنبال کسب و ذخیره ثواب اخروی آن برای خود هستند و بس.
ولیکن گروه دوم، به دو مطلب مذکور، تقیُّد دارند. یعنی علاوه بر جنبه تبرعی (کسب ثواب) این مشایه کثیرالثواب، مقید هستند که آنرا قرین ملاحظات تبرجی (نمایشگری و تبلیغاتی) هم بنمایند.
فلذا فقط از جهت #طریق_یاحسین (جاده اصلی از نجف تا کربلا و مماس با عمودهای دارای نمره مسلسل که هر کدام حکم یک میعادگاه عاشقان را دارد) وارد این #پیمایش_چشمگیر میگردند، آنهم حتیالامکان در روزهای نزدیک به اربعین، بگونهای که روز رسیدنشان به آخرین عمود در #کربلا مصادف با سالیاد اربعین حسینی باشد.
این گروه حتی به #طریق_العلمآء قدیمی هم اعتنائی ندارند.
بدیهیست که میزان (کمّ و کیف) ثواب این عده، آنچنان بر میزان ثواب گروه اول، مزیت دارد که شاید اساساً قابل مقایسه نباشد.
در مقام مقایسه شاید و بلکه بجرأت میتوان گفت؛ ثواب #پیمایش_تبرعی، باندازه ۱٪ #پیمایش_تبرجی آن هم نیست. یا بعبارتی دیگر؛ ثواب پیمایش فاصله ۵۰ متری دو عمود، معادل ثواب کل پیمایش تبرعی است از هر طریق!
فضیلت «پیمایش تبرجی+تبرعی» بر «پیمایش تبرعی» همچون فضیلت ثواب #نماز_جمعه امّالقرای اسلام بر #نماز_فردیٰ در یک روستای خلوت و دور افتاده است!
تمایز راهپیمائی تبرجی+تبرعی بر راهپیمائی فقط تبرعی، همچون تمایز انجام «احکام #فقه_أکبر» بر انجام «احکام #فقه_اصغر» است.
دلیل چنین تمایزی به لحاظ پدیده آخرالزمانی بودن جنس پیمایش تبرجی+تبرعی بر پیمایش صرفاً تبرعی است که بمفهوم پیوند آن با #قیام_امام زمان(عج) است.
زیرا که این «رستاخیز جهانی» از مصادیق بارز «ذُخراً و شرفاً و کرامتاً و مزیداً» برای آلالله است
و اما برتری صواب شرکت در حضور تبرجی بر ثواب پویش تبرعی؛ بنده قدری تردید دارم و احتیاطاً برای هر دو ارزش یکسانی، قائل هستم و الله اعلم و السلام
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
اربعین ۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
💠کانال اطلاعرسانی حم
(دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛
گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
✅ بفرست برای دیگران 🌹🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
شاکله شخصیتی انسانها
(بخش ۰۱):
مقدمه؛
سالها (بویژه در اغتشاشات ۱۴۰۱ که دو بار در قالب عمامهپرانی و عمامهربائی به عمامه بنده سوءقصد شد!) در صدد تحریر این مقاله بودم و هر بار به عللی به تعویق میافتاد. در سفر گروهی اخیرمان به مراسم #اربعین_حسینی در کربلای معلی هم ذهنم عجولانه درگیر ابعاد این مبحث بود که از کجا و چگونه آنرا آغاز، تبویب، تنظیم و (بر کدام نکات) تأکید کنم؟ عجولانه بعلت مضاعف بودن ضرورت نگاشت آن در آستانه سالگرد اغتشاشاتِ #اذناب_اجانب که ناگهان یکی از همسفران در توهم وحشتناکی فرو رفت! او برخی از همراهان را گرگ پنداشت و خود را چوپانی که باید گلّه را نجات بخشد! #توهم بسیار زشت و اقدام نامعقول وی موجب چند دستگی یاران گردید و برای بنده که معمولاً موی سفید را هم از ماست بیرون میکشم، مایه تعجب و معمائی که باید به راز آن پی ببرم.
هرچه بیشتر فکر و ریشهیابی کردم، عمدتاً رم کردن آن دوستمان را هم اتفاقاً دارای ریشه در مسائلی یافتم که در صدد تحریر و تبیین آن بودم!
⁉️ چرا عدهای از انسانها ناگهان رم میکنند؟!
روانشناسی اغتشاشگرها
❓چه کسانی مستعد پیوستن به اغتشاشات هستند؟
پیشتازی تکاحتمالیهای بدبین
❓علت تفرقه مسلمانان به چهار فرقه (تابعین، ناکثین، قاسطین و مارقین) چیست؟
❓چرا تابعین در #فضای_سیاسی، سه فرقه میگردند (لاحقین، زاهقین و مارقین)؟!
❓گفتار و رفتار دیگران را چگونه تحلیل کنیم که قرین حقیقت باشد؟ تا گرفتار #سوء_ظن گناهآلود نشویم؟
در این سلسله مقالات، سعی میکنیم از زاویه نوینی، این مسائل را مورد توجه و بررسی قرار بدهیم. بدیهیست که هر انسانی بر مبنای #شاکله_شخصیتی خود رفتار میکند.
این مسئله، در قرآن مجید هم موضوعیت دارد و یک مقوله دینیست:
«قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا» (قرآن/سوره اسراء/آیه۸۴)
بگو: هر كس بر ساختار و خُلق و خوى خويش عمل مىكند، پس پروردگارتان داناتر است به كسى كه به هدايت نزديكتر است.
از این آیه شریفه، این مفهوم خطیر، قابل برداشت است که؛ گمراهی و ضلالت انسانها را در عملکرد متأثر از #شاکله_غلط آنها باید جستجو کرد.
برخی از مفسرین در ذیل آیه مذکور نوشتهاند:
«امام صادق عليهالسلام در بحث از نيّت و اينكه نيّت از عمل بهتر [مهمتر] است، اين آيه را تلاوت فرمود؛ «يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ» (از كوزه همان برون تراود كه در اوست)
«شاكله»، به معناى ساختار و بافت روحى انسان است كه در اثر وراثت و تربيت و فرهنگ اجتماعى براى انسان پيدا مىشود. بعضى «شاكله» را به معناى فطرت گرفتهاند، در حالى كه فطرتها يكدست و ثابت است و آنچه در انسانها متفاوت است، انگيزهها، خلق و خوى، عادات و بافت فكرى و خانوادگى افراد است و عمل هر كس هم در گرو آنهاست.
رفتار انسان برگرفته از شخصيّت فكرى و روحى و اخلاقى اوست.
چون رفتارها ريشه در حالات و عادات دارد، بايد از انگيزهها و خوگرفتنهاى نابجا پرهيز كرد تا اعمال نابجا به صورت ملكه در نيايد.»
(تفسیر نور/محسن قرائتی)
ولیکن این شاکلهها و عوامل تشکیلدهنده آنها را باید به دقت مورد شناسایی قرار داد:
انسانها در مواجهه با #علت_یابی هر پدیده پیرامونی خود از جمله #رفتار_شناسی و نیز #گفتار_شناسی دیگران، بطور کلی دو گروه هستند؛
۱) #تک_احتمالیها
۲) #چند_احتمالیها
❓شما از کدام گروه هستید؟ (تکاحتمالی یا چنداحتمالی؟)
و هر دو گروه از لحاظ نحوه نگرش و ارزیابی پدیدههای پیرامونی خود، بطور کلی به سه دسته؛ #بدبین، #خوشبین و #واقعبین قابل تقسیم هستند.
❓شما از کدام دسته هستید؟ (خوشبین یا بدبین؟)
در ضریب ماتریسی این شعب خمسه، خطرناکترین انسانها؛ «بدبینهای تکاحتمالی» هستند. اینها چنانچه به #علت وقوع پدیدهها و رفتارهای دیگران، بیاندیشند، با اولین احتمالی که به ذهن محدودنگرشان میرسد برانگیخته شده و اگر از خوشبینها باشند، معمولاً فریب میخورند و اگر از بدبینها باشند ایضاً بلافاصله دست به اقدام میشوند. این عده معمولاً علاوه بر خودشان برای دیگران هم دردسرساز میشوند.
ذهن معمولاً علیل اینها قادر نیست به احتمال دوم یا بیشتر بیاندیشد یا اینکه تکاحتمال خود را بدون #اقدام_عاجل بحال خود رها نماید. زیرا از #باز_اندیشی هم ناتوان است. اولین گمانهزنی اینها آخرین گمانه آنهاست!
فلذا اگر احتمال اولشان (تنها احتمالی که به ذهنشان خطور میکند و آنرا ۱۰۰٪ قطعی میپندارند و سراغ هیچ احتمال دیگری هم نمیروند!) غلط باشد و با بدبینی آنها عجین گردد، هیچ دستکمی از #شیطان_شرور نخواهند داشت، العیاذ بالله
کلمه «أهدی» در ...
...ادامه دارد👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2514
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
شهریور ۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی» (یک از هزاران)
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
شاکله شخصیتی انسانها
(بخش ۰۲):
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2512
بخش قبلی☝️
کلمه «أهدی» در آیه مذکور، بمعنای «هدایتیافتهتر» گویای آنست که #هدایت یک مطلب نسبی است و مطلقبردار نیست. فلذا با درجات متعددی از هدایت قابل درصدبندی مواجهیم. یعنی کسانی هدایتیافته هستند و کسانی هم هدایتیافتهتر!
ولیکن تکاحتمالیها قادر به درک این #نسبیت نیستند و طبق عادت مألوف و معمول خود، همهچیز را سیاه یا سفید میبینند و هیچ اعتقادی به هیچ رنگ دیگری ندارند!
انسانها را یا هدایتیافته میپندارند یا گمراه و ضلیل! حد وسطی برای کسی قائل نیستند فلذا با دیگران یا #دوستی_مطلق میورزند یا #دشمنی_مطلق که قاعدتاً هر دو بیراهه است.
اینگونه انسانها معمولاً مستبدینی هستند که «تنها برداشت» خود را مطلقا «درستترین برداشت» تلقی میکنند و نسبت به دیگران به #دیکتاتوری میپردازند و اگر در صحنههای #اغتشاشات وارد شوند تبدیل میشوند به کرگدنهای ویرانگر یا کوروکودیلهای غارتگر!
«تکاحتمالیهای بدبین» بعنوان خطرناکترین انسانهای جامعه، معمولا به هیچ صراطی مستقیم نمیشوند و نصیحتناپذیرند و با مفهومی بنام #منطق کاملاً بیگانه هستند و لذا بحث و مذاکره با آنها معمولاً بیثمر و بلکه بدنتیجه است!
این مریضالقلبها معمولاً زمانی متوجه خبط و خطای خود شده و نادم میشوند که مرتکب جنایت یا خیانت شده و دیگر کار از کار گذشته است.
اکثر فریبخوردهها که براحتی اسیر نیرنگ شیادها میشوند، از همین «انسانهای تکاحتمالی» هستند ولیکن از نوع #خوشبین آنها.
البته خوشبینی و بدبینی، فرع بر تکاحتمالی آنهاست. یعنی نوع تکاحتمالی میتواند تعیینکننده باشد و کسی را بسمت بدبینی یا خوشبینی سوق دهد. به همین علت، انسانهای تکاحتمالی گاهی #بدبین هستند و گاهی خوشبین و لذا چندان ثباتی در #قلب خود ندارند.
اینها را بعلت #جزم_اندیشی (dogmatism) میتوان #جزم_باور و #مطلق_گرا هم نامید.
و از آنجا که «تنهااحتمال» متبادر به ذهنشان معمولاً #خلاف_واقع میباشد، آنها را #متوهم هم میتوان نامید. #اقدام_عاجل بر اساس توهم و آمادگی برای #توحش_حداکثری، بدترین مصیبت دامنگیر اینهاست.
قرآن کریم، آنها را «فی قلوبهم مرض» معرفی میکند. یعنی #بیمار_دل یا #دل_مریض که از مصادیق ملعونین هستند. #ملعونین (که فقط در سوره احزاب بدانها اشاره شده است) شامل سه قسم از انسانهاست (#منافقون، #مرجفون و #مریض_القلوب) که لیاقت و قابلیت #همزیستی در #جامعه_اسلامی را ندارند و بر #حکومت_اسلامی فرض است که آنها را شناسایی، بازداشت و محاکمه نماید و محکومیت آنها #حبس یا #تبعید و یا #اعدام است.
خطرناک بودن اینها بعلت اقدام عاجل #خطر_آفرین آنهاست که البته کاملاً قابل انتظار است زیرا هیچ مجالی به خود نمیدهند که قبل از #اقدام_عجول و #شتاب_آمیز خود به احتمالات دیگر حتی لحظهای فکر بکنند و بعضاً اینها را #عمل_گرا هم مینامند!!
اینها همانهایی هستند که تنها به قاضی رفته و راضی برمیگردند!
#درنگ و #تأمل برای اینها کاملاً بیمعنیست.
وجود چنین انسانهایی در #مناصب_سیاسی (حکومتی و قدرتی)، برای جامعه بسی مضرّ و وحشتناک است. آیا هستههای گزینش ادارات، فرمول و فرمتهایی برای شناسایی چنین افرادی دارند تا از ورود یا ارتقاء آنها در مراتب اداری و تشکیلاتی، پیشگیری کنند؟
#انتخابات_مجلس در پیش است و #ملت، چگونه باید تشخیص بدهند که به «کاندیدهای تکاحتمالی» رأی ندهند؟
البته بعید نیست که تکاحتمال اینها گاهی قرین واقعیت باشد که در اینصورت آنها باصطلاح به خال زده و برنده میدان و معرکه میشوند. ولیکن این #موفقیت_شانسی، به ریسک و خطر نهفته در روش و منش رفتاری مرسوم و معمول اینها نمیارزد.
در مقابل «افراد تکاحتمالی»، افرادی هستند که آنها را باید «چند احتمالی» (از دو احتمال لغایت احتمالات حتی نیمدرصدی متعدد!) نامید. تعداد #احتمالات این عده از انسانها در علتیابی گفتارها و رفتارهای دیگران و پدیدههای پیرامونی، معمولاً تابع میزان بدبینی و خوشبینی آنهاست. هرچه خوشبینتر باشند تعداد احتمالات ذهنیشان، کمتر میشود و هرچه بدبینتر باشند بر تعداد احتمالات آنها افزوده میگردد.
بر خلاف گروه تکاحتمالی که اهل اقدام عاجل هستند، اینها معمولاً گرفتار #تسویف، #تعویق، #احتیاط نامعقول، ایستائی بیوجه و #ترک_فعل میشوند و فرصتهای لازمه را بر باد میدهند و بسیاری از #امور_مهمه، معطل میماند.
اینها آنچنان اسیر احتمالات مختلف و گمانهزنیهای گوناگون و بلکه #احتمال_تراشی میشوند که تحقیق و توزین آنها جهت رسیدن به #تصمیم_نهایی، مجال هر اقدام فوری و لازم را از آنها سلب میکند.
... ادامه دارد👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2517
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
شهریور ۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مظهر اسلام دو چیز است:قرآن،۱۴ معصوم.اگر این دو خطا کردند از اسلام بیرون برو.
🔰عضو شوید👇👇👇👇👇
🌹 @saberin31333
🌷🌺🌸❤️🌸🌺🌷
☝️از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
علمای ربانی
البته از شوخی گذشته، آخوندها بطور کلی سه دستهاند؛
#دکتر_شریعتی گفت؛ پاکند و پوکند و پلید!
آری! دو دسته ( #عالمان_متهتک و #جاهلان_متنسک) همانهایی هستند که #پیامبر_اعظم(ص) فرمودند؛ کمر مرا شکستند!
این دو عده در واقع، کمر #اسلام را شکستند ولیکن دسته سوم #علماء_ربانی هستند که «مبلغین رسالات الله» و «فقهای آلالله» هستند و #امت_اسلام مکلف به تبعیت و تقلید از آنان هستند و اگر امروز حرفی برای گفتن از اسلام ( #قرآن و #عترت) در دنیا هست، به برکت #اجتهاد و #جهاد آنان است که در رأس این جریان اصیل الهی، همانا #ولی_فقیه است. حفظهم الله
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
شاکله شخصیتی انسانها
(بخش ۰۳):
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2514
بخش قبلی☝️
در #عرصه_دینی و #نظام_ولائی؛ تکاحتمالیها گرایش به مروق داشته و #مارقین را تشکیل میدهند و چنداحتمالیها گرایش به زهوق داشته و #زاهقین را تشکیل میدهند. این گرایشات در بین بدبینهای هر دو طیف مذکور، شدیدتر است و با #لاحقین فاصله بیشتری دارند.
در هر دو طیف تکاحتمالی و چنداحتمالی (بویژه مستعدین بدبینی) #سوء_ظن و اوهام گناهآلود موج میزند. فلذا #قرآن_مجید (که مفهوم #احتمالات_ذهنی را #ظن مینامد)، تذکر و هشدار میدهد که:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجتَنِبوا كَثيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعضَ الظَّنِّ إِثمٌ ۖ وَ لا تَجَسَّسوا وَ ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوّابٌ رَحيمٌ» (سوره الحجرات/آیه ۱۲)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها #گناه است؛ و هرگز (در #نیّت_خوانی کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و... و تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبهپذیر و مهربان است!
قاعدتاً این هشدار شامل احتمالات هر دو طیف یکاحتمالی و چنداحتمالی میباشد.
یکی از عرصههای ظریف و خطیر #امر_بمعروف و #نهی_عن_المنکر، علاج همین سوءظن آثمین هر دو طیف #افراط و #تفریط و #خلاف_معیت و ضد #نهضت_لبیک گوئی ماجراست.
(آثمین یعنی گنهکارانی که مرتکب #إثم میشوند که قرآن بعضی _ در مفهوم بسیاری _ از «احتمالات جدی گرفته شده» را بدان توصیف میکند)
طرداً للباب، اشاره کنم که «امربمعروف و نهی از منکر» فریضتینی متعلق به #راشدین و لاحقین است نه #راکدین (زاهقین) و #منحطین (مارقین) که هیچکدام لیاقت آنرا ندارند. یعنی #نصیحت مارقین و تکاحتمالیها بر عهده زاهقین و چنداحتمالیهای راکد نیست همچنانکه خیرخواهی برای زاهقین و راکدین، خارج از عهده مارقین و منحطین است. زیرا امر و نهی این دو طیف بجای افزودن و ارتقاء #هدایت صرفاً بر #ضلالت (رکود و انحطاط) آنها میافزاید و تشدید میکند.
فلذا فریضه امرونهی از جانب چنداحتمالیهای واقعبین که راشدین و لاحقین هستند، معتبر، موجه و صحیح است وگرنه دخالت تکاحتمالیها و چنداحتمالیهای بدبین، خرابکاریهای بیشتری به بار میآورد.
جهت استکمال مطلب، استماع این سخنرانی (حجةالاسلام؛ دکتر ناصررفیعی در بیان فرازی از زیارت #جامعه_کبیره و #صلوات_شعبانیه)، خالی از لطف نیست👇
http://player.iranseda.ir/islam-player/?g=262028&w=45&VALID=TRUE
تکاحتمالیهای #مارق و نیز چنداحتمالیهای #زاهق، از مصادیق بارز مریضالقلوب هستند. #قلوب (نهاد باطنی و شخصیت) اینها چنان بیمار و خطرناک است که قرآن، آنها را همردیف #منافقین و #مرجفین در #زمره_ملعونین، تعریف میکند و اینکه باید از #جامعه و #همزیستی با دیگران، #فاصله بگیرند. این #فاصله_گذاری در سطح #حبس، #تبعید و #اعدام، قابل اقدام است!
#قلب در مفهوم #شخصیت:
❓#شاکله_شخصیتی در حوزه دینی از چه عنوان و جایگاهی برخوردار است؟ نویسندهای در مقالهای به نشانی؛
https://www.google.com/amp/s/article.tebyan.net/Article/AmpShow/257519
چنین آورده است: «بررسی واژه قلب نشان میدهد که این کلمه در معنا و مفهوم، نزدیکترین واژه در #متون_اسلامی به اصطلاح شخصیت در #روان_شناسی است. واژه «قلب» و جمع آن «قلوب» بیش از ۱۲۰ بار در #قرآن بهکار رفته است.»
در اینجا عجالتاً پرداختن به قلب در مفهوم شخصیت، مطمح نظر نگارنده نیست و این مطلب را از آن جهت پیش کشیدم که #سیّال بودن شاکله شخصیتی را مورد اشاره قرار بدهم (و حال آنکه #ثبات_قلوب یک مطلوب ارزشمند الهی است).
یعنی شاکله شخصیتی انسانها معمولاً حالت ثابت و یکنواختی ندارد و بلکه همچون قلب مستمراً در انقلاب و دگرگونی است.
زیرا شاکله شخصیتی هر انسانی تحتالشعاع عواملی است که ارکان آنها عبارتند از؛
۱) عوامل وراثتی
۲) عوامل محیطی
۳) عوامل تقویمی
۴) عوامل ارادی
این عوامل، نفوذ یکسانی ندارند و در کمّ و کیف و نیز فرد به فرد، متغیر هستند و هر کدام درصدهای متغیری دارند.
میتوانیم فرض کنیم که ابتداءبساکن، سهم هر کدام از عوامل؛ «وراثتی، محیطی و تقویمی» حدود ۳۰٪ و بلکه بیشتر است و سهم عامل؛ «اراده»، حدود ۱۰٪ و بلکه کمتر! ولیکن بمرور زمان این درصدها تغییر میکنند تا آنجا که ایبسا سهم اراده و قوه اختیاریه در تشکیل شاکله شخصیتی انسان به بالای ۷۰٪ نائل میگردد و سهم هر کدام از عوامل سهگانه وراثت، محیط و تقویم به زیر ۱۰٪ اما هرگز نباید تصور کرد که سهم سهگانه جبری «وراثت، تقویم و محیط» کاملاً مضمحل میگردند که بسیار بعید و بلکه محال است.
...ادامه دارد👇
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
شهریور۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
شاکله شخصیتی انسانها
(بخش ۰۴):
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2517
بخش قبلی☝️
توضیحی در باب عنوان مقاله (شاکله+شخصیت)؛
شخص (به انگلیسی: Person) موجودیست، مثلاً انسان، که قابلیتها یا ویژگیهای خاصی دارد که تشخص او را تشکیل میدهد و تعریف دقیق آن، موضوع اختلاف بسیار است.
مترادف شخص: بابا، تن، فرد، کس، نفر، آدمی، انسان، بشر، ذات، وجه
متضاد شخص: شیء
برابر پارسی شخص: کس، تن، خود، وجود، پیکر
کلمات همخانواده شخص: مشخص، مشخصه، مشخصات، تشخص، اشخاص، شخوص، شاخص، شاخصه، تشخیص، شخیص، شخصی.
شخصی ارتباط نزدیکی با خصوصی دارد که این هم همخانوادههائی مثل؛ خصیصه، خصائص، خصوص، مخصوص، اختصاصی، مختص، مختصات دارد.
انواع شخص: حقیقی، حقوقی، زنده، مُرده، جاندار، بیجان، جنازه، جسد
دهخدا:
شخص.[ش َ] (ع اِ) کالبد مردم و جز آن و تن او. (منتهی الارب).
در لغت فقط بر جسم اطلاق گردد. (از اقرب الموارد).
جسم. هیکل. اندامهای آدمی بتمامه.
جهت اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید 👇
https://lamtakam.com/dictionaries/moen/19402/%D8%B4%D8%AE%D8%B5
#شخصیت در مقابل #شخص استفاده شده است. هر انسانی دارای ابعاد وجودی ظاهری و باطنی است. شخص، ظاهر است و شخصیت، باطن. هر قدری که شخص، وجود عیان و تابانی دارد، شخصیت، وجود نهان و پنهانی دارد.
هر انسانی همچون کوه یخ شناور در دریاست که فقط قطعه کوچکی از آن در سطح، مشهود است و قسمت اعظم آن در اعماق، براحتی در دسترس نیست مگر به غواصی چندجانبه.
بعبارتی دیگر؛ شخص، #شاکله_شهودی هر کس و شخصیت، #شاکله_غیبی اوست.
آنچه که ما از دیگران درک میکنیم، وجود ظاهری و شهودی آنهاست و حال آنکه وجود باطنی و غیبی آنها بسادگی قابل درک نیست.
ولیکن با دقت در #گفتار و #رفتار هر کسی «تا حدودی» میشود به #پندار او پی برد.
پی بردن به نهاد باطنی دیگران (که قرآن آنرا #قلب نامیده و در روایات شیعی به #نیّت تعبیر شده است و در روانشناسی از کلمه #شخصیت و در کلام از واژههای #خصلت و #خصائل استفاده میشود) شاید مهمترین مطلوب تاریخی انسانها در عرصه #همزیستی_اجتماعی آنها بوده است.
وقتی هم که قرآن میفرماید: «کُلٌ یعملُ علیٰ شاکلته»، قاعدتاً این #انگیزه (دینی؟) را هم دامن میزند که «شاکله» چیست؟ که پدیدآورنده #عمل است؟ و اینکه برای پیشبینی یا #تحلیل_صحیح اعمال دیگران چگونه میتوانیم شاکله آنها را دریابیم؟ تا گرفتار #سوء_ظن به دیگران نگردیم که بعضاً #إثم و گناه است.
بدیهی است که #عمل_صالح نتیجه #ایمان است و قرآن، مکرراً بدان اشاره میکند ولیکن مطلق «عمل» ایبسا ریشه در بیایمانی هم داشته باشد که دارد و لذا «اکثریت انسانها» را جهنمی میسازد! حال برای نجات انسانها و اصلاح عمل ایشان و حداقل «اصلاح امت جد حسین(ع)» (چنانکه حضرتش برای اشاره به یکی از مهمترین علل قیام و شهادت عاشورائی خود و خاندانش، عبارت «لطلب الاصلاح فی امة جدی» را بیان فرمود) آیا سزاوار نیست که ایمان و بیایمانیها را شناسایی کنیم؟
و حداقل برای آنان که تکلیف به کار فرهنگی (امربمعروف و نهی از منکر) و وظیفه تبلیغ و تبیین معارف و احکام اسلام دارند، ضروری است که در مواجهه با اشخاص، در راستای #مخاطب_شناسی خود به مسائل شخصیتی آنها نیز توجه نمایند.
بنابراین، ضرورت دارد که از شخص عبور کرده و حتیالامکان در شخصیت مخاطبین خود، غور نمائیم و این خوض و غوص نه تنها ممنوعه نیست بلکه ایبسا خطیر مطلوب و موجهی است.
شخص، جنبه مادی، کمّی و وجود خارجی انسان و قابل اشاره و اسمگذاری است اما شخصیت، جنبه معنوی، کیفی و وجود درونی او و قابل توصیف و ارزشگذاری است.
شخص از طریق #حواس_خمسه (بینائی، بویائی، چشائی، لامسه و شنوائی) قابل حس است ولیکن شخصیت در دسترس این حواس پنجگانه نیست و صرفاً آنرا باید احساس کرد و از آثار پی به مؤثر برد.
اینکه فرضا من ۹۰ کیلو وزن دارم و ۱۸۰ سانتیمتر قد و کچل نیستم و مو دارم ووو... را همه در همان نگاه اول خود در مییابند ولیکن با دیدن شخص من، آیا شخصیت مرا هم میتوانند دریابند؟ چنین مطلبی بسیار بعید است. اگرچه با آنالیز و تحلیل دقیق ساختار شخص (از قبیل؛ قد، وزن، رنگ، مقدار مو، ترکیب صورت، ترکیب خطوط دستها و انگشتها و در تعمیقی بیشتر روی گروه خونی، ابراز احساسات به رنگها، نحوه امضاء، دستخط و امثالهم) قاعدتاً بخش قابل توجهی از شخصیت شخص، قابل کشف و شناسائی است.
... ادامه دارد👇
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
شهریور ۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
مقالات تحریری حسینی منتظر
(مندرج در فضای مجازی)
👈 لیست یازدهم:
✍1⃣0⃣1⃣
سفرنامه اربعینی عراق (بخش اول)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2320
✍1⃣0⃣2⃣
سفرنامه اربعینی عراق (بخش دوم)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2329
✍1⃣0⃣3⃣
#رستاخیز_حسینی؛ معیت تبرعی یا تبرجی؟!
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2340
✍1⃣0⃣4⃣
نظامی پر مفسده بمثابه بتکدهای بنام کعبه!
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2396
✍1⃣0⃣5⃣
نقدونظر #حم (مفهوم گذر در نهضت و نظام)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2437
✍1⃣0⃣6⃣
شاکله شخصیتی انسانها (بخش ۰۱)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2512
✍1⃣0⃣7⃣
شاکله شخصیتی انسانها (بخش ۰۲)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2514
✍1⃣0⃣8⃣
نقدونظر #حم (علماء ربّانی)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2516
✍1⃣0⃣9⃣
شاکله شخصیتی انسانها (بخش ۰۳)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2517
✍1⃣1⃣0⃣
شاکله شخصیتی انسانها (بخش ۰۴)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2608
👌 این سلسله مقالات (نتیجه مطالعات و تأملات بنده بوده و) به قلم و تایپ اینجانب تحریر شدهاند. اگر در نگارش آنها عبارتی از جایی عاریه گرفته باشم، حتماً به منبع آن در همان متن اشاره کردهام. در هر حال مسئولیت مفاد همه آنها را بر عهده میگیرم.
برخی از آنها زنجیرهای هستند که متعاقباً تکمیل خواهند شد. إنشآءالله
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2318
لیست قبلی ☝️
لیست بعدی 👇
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
بدزدائی پیاده در رکاب!
«پیاده در رکاب بزرگان تاختن» راه و رسمی مخالف آموزههای اسلامی است. همچنانکه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام #بدون_تعارف با آن مقابله فرمود.
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2651
زیرا با «کرامت انسانی پیادهها» و «تکبرپروری سوارهها» تعارض واقعی دارد.
و اینک شاهد پیاده در قفای رونالدو (یکی از فوتبالیستهای حرفهای اروپا) تاختن جماعتی از ایرانیها در تهران هستیم که #عیب قابل توجهی است.
#دشمنان از آنجهت عیب شمردند و برآشفتند که این هواداران چرا بجای #بردگی_شیادها و ابراز #خشونت به این خودسری نرم پرداختند؟!
دوستان هم برای کمرنگسازی این عیب، دست بدامن توجیهاتی شدند پیدا و پنهان!
و حال آنکه؛ #جهان_شمولی آن، هیچگونه وجاهتی ندارد که بخواهد بلااشکال بودن آنرا توجیه نماید.
و اما در #تحلیل_میدانی قضیه نباید از نظر دور داشت که؛ دوست و دشمن، منتظر تحرکات «گلهای کرگدن ویرانگر و کوروکودیل غارتگر» و در تعبیر حضرت امیر(ع)؛ #همج_رعاع بودند که ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ برخی محلات شهری را به اغتشاش و آشوب بکشانند که بعلل معقولی رخ نداد و ظاهراً حیرتانگیز بود!
دو روز بعد که #رونالدو وارد تهران شد، مسیر و مقصد وی شاهد تحرکات گلهای مثلاً هوادار بود که ایضاً مایه حیرت دوست و دشمن!
در این میان، هواداری رونالدو از #فلسطین و مخالفت او با #اسرائیل (بعنوان یک موضع ارزشمند سیاسی) بهانهای شد برای توجیه تحویلگرفتن او توسط #عوامل_حکومتی و نیز توجیه بلاوجه تبرجات هوادارانی که هر کدام به شکلی در صدد عقدهگشایی بودند.
در این میان معرکهای پدید آمد تا یک ارزش اسلامی (پرهیز از پیادهتاختن در قفای بزرگان همراه با هلهلههای هیستریک!) نادیده گرفته و قربانی شود.
حال که جوانان در آنجا به اغتشاش نپرداختنند و عقدهگشایی نکردند بجای آن هیچ اشکالی ندارد که در اینجا عقدهگشایی نمایند!
صد البته این بد بر آن بدتر، #رجحان دارد ولیکن لازمست همه بدانند که این #مسئله_مُرَجَّح، خوب و بیعیب نیست و نباید از آن #بد_زدایی کرد تا مبادا سنت موجهی گردد.
بنابراین #حرکت_ننگین پیاده در قفای یکی از بزرگان فوتبال تاختن و هلهلههای ذیربط با سه علت، توجیه شد:
۱) این مسئله (ابراز احساسات همهجانبه هواداران) جهانشمول است و #قابل_علاج نیست!
کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو بازیکن فوتبال اهل پرتغال هم که برای تیم ملی پرتغال و باشگاه النصر عربستان به عنوان کاپیتان و در پست مهاجم بازی میکند، از این قاعده مستثنی نیست. او بخاطر حرفهای بودن در کار خود قابل ستایش است ولو اینکه از عربستان آمده تا به ایران گل بزند و ایرانیان را شکست بدهد! مطلب هواداری یک مسئله غیرسیاسی است!
۲) رونالدو در قضیه بسیار تلخ و در #بحران_آفرینی #رژیم_صهیونیستی در #فلسطین_اشغالی با #جبهه_مقاومت همسوئی داشته است و لایق تکریم و تشریف است و هواداران در صحنه هم حق دارند که به همین دلیل، از سروکول هم و نیز از تپههای اطراف هتل محل اقامت وی بالا بروند!
۳) بجای حضور موحش جوانان در محلات پراکنده شهری و مشارکت در انجام حرکات #قهر_آمیز #پیاده_نظام دشمنان، چه اشکالی دارد که آنها اینگونه به حرکات #مهر_آمیز بپردازند تا #انرژی_جوانی خود را بدینگونه تخلیه نمایند؟!
مضافاً که این اقدام خودجوش هواداران، تیری بر قلب دشمنان خشمگین از بیاعتنائی مطلق به تحریکات فراوان آنها بود و چونکه دشمنان اظهار شماتت کردند (بخاطر رو کمکنی آنها هم که شده!) باید بدان بهاء داد و آنرا بلااشکال تلقی کرد!
آیا براستی با این توجیهات (کاملاً واقعی و غیرقابل انکار) میتوان از زشتی و قُبح ذمیمهای مثل «تاختن در رکاب بزرگان» چیزی کاست؟ هیهات منّا الذلّة
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe