eitaa logo
رضا حیدری
598 دنبال‌کننده
160 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹طلبه ها، بی حامی و پشیبان 🔹در پمپ بنزین، ماشین روشن نشد پیاده شدم ماشین را هل بدهم تا از جایگاه خارج بشود. ناگهان دو جوان، با صمیمیت و غیرت از موتور پیاده شدند و به کمک آمدند. وقتی نگاه کردم یکی را می شناختم تصویر معمم او در جلسات درسم¹ به یادم آمد اما نامش نه. خودش گفت؛ ... ² هستم. دومی هم گفت حاج آقا من را یادتان نیست؟...هستم در کتابخانه دارالتحقیق³ سوال می پرسیدم از شما! یکبار منطق سید خندان⁴ را معرفی کردید. گفتم: سیدخندان نام یک پل است احتمالا منطق علی اصغر خندان⁵ را معرفی کرده بودم! خندیدیم باهم. پرسیدم حالا کجایید !؟ گفتند؛ قبا و عمامه را کنار نهادیم و از حوزه خارج شدیم از بی پولی و بی کاری و مشکلات!. تا تعمیرکار آمد و مشغول بود زیر آفتاب داغ⁶ به این فکر می کرم که: چرا دانش آموخته های حوزه، بی حامی و پشتیبان رها هستند. چرا برنامه ای برای بعد از تحصیل طلبه ها نیست !؟ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒 از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱_ تدریس در مدرسه امام خمینی ره اهواز از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ ۲_ نام آن طلبه روحانی ۳- دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز، مرکزی است با یک سالن قرائت برای مطالعه و یک مخزن کتب برای محققان. ۴- سید خندان نام چهار راهی در تهران و پل سیدخندان بر روی این چهار راه واقع شده‌است. ۵- دکتر علی اصغر خندان، منطق‌پژوه ایرانی و دانشیار دانشگاه امام صادق ع تهران، مؤلف کتاب 《منطق کاربردی》 و کتاب 《مغالطات》است. ۶_در این ایام دمای هوای اهواز از ۵۰ درجه عبور کرد. ایرنا https://www.irna.ir/news/85163518/ @Heydari_org
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است. 📚 قامت عقل و عشق در قیام کربلا، رضا حیدری، چاپ ۱۳۸۷، ص ۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
‌‌🔰زبانِ تبلیغ، زبان قوم باشد نه قم! 🎙...هنر این است که ما بتوانیم معارف دینی و مفاهیم بلندِ رسیده از قرآن و عترت را به زبانِ مردم بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... هنر این است که متناسب با ذهنیات مخاطب سخن بگوییم؛ با در نظرگرفتنِ سن او، سطح تحصیلات او، تخصص او، فضای اجتماعی که در آن تنفس می کند، پیش فرض های او... با حفظِ اصالت محتوا. و الا سخن گفتن با ادبیات صعب و سنگین تخصصی و با اصطلاحات و تعبیرات رایج در مدارس و جوامع دینی، کاری از پیش نمی برد. این سخنرانی ها و کتابهایی که امروز در حوزه دین برای مخاطب عام ارائه و منتشر می شود گرچه فراگیر و کافی نیست اما کمیت و شمارگان آن بد نیست. آنچه از کمیت مهمتر است کیفیت است. اینکه چرا به قدر کافی اثرگذار نیست!؟ چرا اثرگذاری اش زیاد نیست!؟... یکی از دلایلش این است که؛ مفاهمه بین گوینده و شنونده رخ نمی دهد هرچند گوینده و نویسنده به زبان مخاطب سخن می رانند اما سخن در جای خود نمی نشیند... یکی از دلایلش این است که سخنران، ذهن و فکر و مخاطبش و رسوبات و مرکوزات را نمی شناسد و لذا با دنیای او همسو نیست. در حوزه‌ی کتاب هم همین است؛ کتابهای خوب یا به زبان عربی اند و یا اگر به زبان فارسی اند به 《زبان قم》ترجمه یا تالیف شده اند نه به 《زبان قوم》. کتابهای ما باید هم دارای محتوای قوی باشد و هم متن قوی. قوت متن، هم به فصیح بودن و شیوایی است و هم به بلیغ بودن و رسایی... قرآن کار انبیا را تبلیغ به 《زبان قوم》معرفی می کند می فرمايد؛ « ما ارسلنا من رسولا الا بلسان قومه» اما ما گاهی به زبان قم سخن می گوییم. 《لسان قوم》 به معنی زبان و گویش فقط نیست بلکه همفکری و همدلی و همراهی است. 🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ رضا حیدری در جمع مبلغان/ اهواز سال ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 حماسه سرایی یا مرثیه سرایی!؟ 🎙...شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر! و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال می طلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم، باکین، دموع، احزان، مصائب، بلاء، ابتلاء، اشک، ماتمكده، ناله، همّ و غمّ ...لذا رفته رفته اشک، هم 《عمل》شد و هم 《هدف》...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه، آزادگی، عدالت، سیاست، حکومت، خون و شمشیر، اصلاح، شهید، سرو، پرچمدار، ثورة، حرکة و... بر تارک کتابها می درخشد. شیعیان برخاستند و با یزیدیان ستیزه کردند به جای آنکه بنشینند و بر حسین بگریند حماسه دار شدند نه عزادار. مرثیه سرایی را به ارتقاء دادند، کار سخت را بر آسان ترجیح دادند به هر حال خون دادن سخت تر است از اشک ریختن. در صد و چند سال اخیر نمونه های آن را در ملتهای امام حسینی می‌توان دید. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و عاشورایی پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان / ۵ محرم ۱۴۴۲. @Heydari_org
🔻حسین شهید شد تا ما به بهشت برویم!؟ 🎙...اینکه 《حسین علیه السلام شهید شد تا ما دور هم جمع شویم و مشکی بپوشیم، اشک بریزیم و بهشت برویم! 》این عقیده وارداتی است و به نظر می رسد از عقاید وارد ما شده باشد. این درست است که ما با عزاداری برای ع و اشک ریختن بر او گناهان مان مغفور است، مأجور هستیم و به می رویم اما اینکه حسین کشته شد تا اینگونه بشود یعنی این هدفِ حرکتِ امام علیه السلام بود امر خطیر و بزرگی است و اثباتش به این آسانی نیست. این از آثار است. از نتایج است. این میوه های درختی است که امام غرس کرده و نشانده اما اینکه هدف امام بوده باشد نه. باید بین مقصد و مقصود تفکیک ایجاد کرد. بین نتایج و آثار از سویی و برنامه و هدف از سوی دیگر باید تفکیک ایجاد کرد. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در 《دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی》۸ محرم ۱۴۴۵ - اهواز  http://eitaa.com/Heydari_org
سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در مراسم عزاداری دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی ره 🔸زمان : از اول محرم تا دوازدهم محرم ساعت ۶ صبح تا ۷:۳۰ صبح 🔸مکان: چهارراه آبادان، دارالعلم آیت الله بهبهانی ( تصویر مربوط به صبح روز ۴ محرم، شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ است )
هدایت شده از رضا حیدری
🔰جواب به ادعاهایی درباره معنی تاسوعا و عاشورا 🔻 در فضای مجازی، متنی منتشر شده که مدعی است؛ «تاسوعا و عاشورا معنای عددی ندارند، بلکه معنای: کلمه التاسوعاء روز بالا بردن ظرفیت و ایجاد فراخی در سینه‌هاست و العاشوراء نیز یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود. این دو کلمه از ابداعات امام سجاد(ع) است و این دو معنی خیلی عاشقانه است». 📝حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی پاسخ‌هایی را ارائه داد. پاسخها را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889 📌کانال استاد رضا حیدری: http://eitaa.com/Heydari_org
‌🏴 شعار امام حسین ع امر به معروف و نهی از منکر است 🎙...آیا حسین بن علی که حرکت کرد خوف از ضرر نداشت!؟ آیا نمی داد!؟ چرا جان خود را به خطر انداخت!؟ ... گاهی ما در کسوت اهل علم می نشینیم و به حسین ع هم خرده می گیریم، حسین که خودش مجسّم دین است، حسین که خودش مبین شرع است، حسین که خودش عمومات و اطلاقات ادله ی شرعی را مخصِِص است و مقیِد است... سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضاحیدری در هیات شهید بهنام محمدی اهواز - پخش از سیمای خوزستان: ۱۴۰۲/۰۵/۰۴ 📺 در تلوبیون ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x7c58c01
🔹تبیین در تریبون های رسمی 🎙تبیین معنایش تکرارِ گفته‌ی رهبر نیست! یعنی؛ شرح و توضیح با هدف اقناع مخاطب. شرح و توضیح، علم و دانش می خواهد، و اقناع مخاطب سعه صدر می خواهد و البته شناخت از روحیات و ذهنیات مخاطب. و مع الأسف، دانش و سعه صدر چیزی است که اکثر تریبون داران رسمی فاقد آن هستند لذا می بینید در این عرصه توفیق چندانی حاصل نمی شود.... معمولا آنها که توانِ اقناع دارند تریبون ندارند و آنها که تریبون دارند بیشتر شان توانِ اقناع ندارند... ‌🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر/ ۱۴۰۱ @Heydari_org
🔻خرافات در ماه صفر 🔍پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ ✍پاسخ استاد حیدری: ... برخی استعداد و تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیب‌تری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حیکمانه ای که می شنوند، به راحتی رد می شوند و اگر هزار توصیه‌ یا هشدار سازنده بدهید، یکی را هم عمل نمی‌کنند، اما تا خرافه‌ای به آنها عرضه می‌شود، چند برابر بیشتر از گوینده آن، قبول و باور می‌کنند و به انجام آن نیز اهتمام می‌ورزند! 🔍 ادامه پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954
📚 معرفی کتاب؛ دو امام مجاهد 🎙...من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است) در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیراً منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت به حقانیت امام مجتبی ع تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 📌برشی از کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
‌🔹سند و دلالت روایت امام عسکری ع درباره زیارت اربعین 🔍 پاسخ استاد رضا حیدری به پرسشی درباره سند و دلالت روایت امام عسکری ع که زیارت را یکی از علامتهای پنجگانه مؤمن معرفی می کند را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/283
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اربعین رستاخیزی دیگر 📺 اربعین نماد احساس و عاطفه شیعه است. اوج و قله عشق ورزی به سالار شهیدان است... اربعین را فرموده اند بزرگ بدارید. شاید واژه زیارت الأربعین در زمان امام صادق ع باب شده باشد اما امام حسن عسکری ع آن را یکی از علائم شیعه قرار داد و در مجامع حدیثی متقدم و متأخر شیعه، این حدیث ذکر شده است...تو گویی اربعین یک رستاخیز دیگر و یک نقطه کانونی دیگری است برای عزاداری ع 💠سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان @Heydari_org
🔹نگرانی پیامبر اسلام در آخرین ساعات: 🎙 در آخرین ساعات زندگانی رسول خدا، دختر گرامی اش، فاطمه در کنار بستر پدر نشسته و این ابیات را می خواند: 《 و أبیض یُستسقی الغمام بوجهه/ ثمالُ الیتامی عصمةٌ للأراملِ یلوذ به الهلّاکُ من آلِ هاشمٍ /  فهم عنده فی نعمةٍ و فواضلِ و میزان عدلٍ لا یخیس شعیرةً / و وزان صدقٍ وزنُه غیرُ هائلِ 》 این را ابوطالب ع در توصیف و بیان مناقب پیامبر ص سروده است. یعنی: « آقای سپیدرویی که به‌ احترام سیمای نورانی اش از ابرها، طلب باران می شود، بزرگواری که دست نوازش بر سر یتیمان بود و سایه سار بیوه زنان و ضعیفان، مستمندان هاشمی‌ به پناه او می شتابند و نزد او در سایه رحمت و نعمت به سر می برند به ترازویی دادگرانه می ماند که به اندازه یک جو نیز کم نمی گذارد و به افزار سنجشی راستگو که سنجیدن او سهمگین نیست.» این شعر اشاره دارد به واقعه خشکسالی مکه که در کنار دیوار کعبه، خدا را به واسطه برادرزاده خردسالش خواند و طلب باران کرد و مردم از باران رحمت الهی سیراب شدند. اشاره دارد به اینکه پیامبر ملجأ و پناه ضعیفان و مستضعفان بود، روحیه و دادگستر بودن او را اشاره دارد...》 وقتی فاطمه سلام الله علیها با دلی محزون و چشمانی اشکبار این ابیات را خواند پیامبر ص چشمان خود را باز کرد و با مهربانی دخترش را به خواندن این آیه دعوت کرد:《وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ》 پیداست پیامبر نگران است. نگران اینکه مبادا امت پس از ارزش‌های اسلامی را فراموش کنند و به ارزش‌های دوران جاهلی برگردند! خیرخواه امت است. ‌🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری / اهواز شهریور ۱۴۰۲ - مسجد حضرت رسول ص @Heydari_org
🔰 تلاش امام رضا ع برای ‌نهادسازی امامت 🎙...از مختصات دوران بیست ساله امامت امام رضا علیه السلام اظهار علنی و ابراز آشکار امامت و ولایت بود... امام رضا ع تلاش کرد تا را به عنوان یک نهاد آسمانی و امام را به عنوان فرد تعیین شده از سوی خدا و دارای صفات خاص علم و عصمت و معرفی شده توسط پیامبر معرفی کند و این معرفی را در میان افکار عموم مردم نهادینه کند چیزی که در دوران امامان پیشین هنوز محقق نشده بود...هرچند خلافت و ریاست برجامعه اسلامی به عنوان یک نهاد در فکر مردم جاافتاده بود اما هنوز امامت با ابعاد و اوصاف آن به عنوان یک نهاد در فکر عموم مردم شکل نگرفته بود هرچند اصحاب و یاران خاص اعتقاد اصیل و مترقی به امامت امامان داشتند اما این اعتقاد عموم مردم نبود...امام رضا تلاش کرد این اعتقاد را عمومی کند و موفق شد. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در هیات شهید بهنام محمدی به مناسبت شهادت شهریور ۱۴۰۲ @Heydari_org
🔸شیوه پاسخگویی به طلبه 🎙 طلبه گاهی از روی عادت، پرسش می کند نه از روی نیاز. به هرحال برخی پرسش‌ها برخاسته از تحلیل دانسته هاست اینها پرسشهای واقعی است که پرسشگر به پاسخ آن احساس نیاز و احساس تشنگی می کند تا ذهن خود را سیراب و تغدیه کند و رابطه دانسته های پیشین را ایجاد کند. اما برخی پرسش‌ها از روی تشنگی نیست، از روی دانایی نیست، از پی تحلیل دانسته های پیشین نیست بلکه بداهه و یا از روی عادت و بدون تامل صادر می شود یا اینکه پرسشگر این پرسش را از جایی عاریه گرفته است. در این موارد پاسخ دادن استاد و پاسخ شنیدن طلبه، افزوده و ره آوردی برای او ندارد لذا بهتر است استاد در این موارد به جای پاسخ دادن صریح و مستقیم، تلاش کند چند پرسش مرتبط درباره آن موضوع در ذهن طلبه ایجاد کند پرسشهایی که به سان پرسش های فرعی باشند برای آن پرسش اصلی، یعنی پرسش طلبه را به چند زیرپرسش تبدیل کند تا او روی آنها فکر و کند و برای آنها جواب پیدا کند آنگاه خود به خود با تحلیل آن به سمت پاسخ به پرسش اصلی دلالت می شود. معتقدم اگر پرسش ما برخاسته از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمی خواهد و تا انسان، خسته نباشد خواب را در وقت شب نمی جوید. این روزها هم روز شعر و ادب است¹ به قول قیصر امین پور شاعر پارسی سرای گتوندی: می خواهمت چنانکه شب خسته خواب را / می جویمت چنانکه لب تشنه آب را ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را. 🔺 از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع اساتید حوزه - اهواز ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱- بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت محمدحسین شهریار، روز شعر و ادب پارسی نام‌گذاری شده است. @Heydari_org
🔰 آماده سازی برای دوران غیبت 🎙...هرچند امام ع به هنگام شهادت، کمترین سن را در میان ائمه ندارند اما کمترین دوره زمانیِ امامت یعنی ۶سال از آنِ ایشان است.‌ ایشان در این مدت کوتاه، برای آماده سازی شیعیان در آستانه ورود به دوران غیبت امام زمان اقداماتی داشتند: در طول زمان تماس مستقیم خود را با شیعیان کمتر و کمتر می کرد تا جاییکه با اصحاب خود از پسِ پرده سخن میگفت و گاهی با کسانی که از راه دور یا از خود سامرا برای پرسش و استفاده از محضرشان، می آمدند بصورت مکاتبه ای یا وکیل سخن می گفت بلکه می توان گفت؛ بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام می‌گرفت. در جهت آمادگی شیعیان برای استنباط و اجتهاد، برنامه آموزش نحوه حل مسائل علمی را در پیش گرفته بودند تا بتوانند در دوران غیبت (عجل الله فرجه الشریف) مسائل خود را حل کنند لذا گاهی پاسخ سؤال‌های فقهی را به شکل کامل بیان نمی‌کرد و یا به بیان قاعده‌ای کلی اکتفا می کرد تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند چنانکه گاهی برای یافتن پاسخ به پرسش‌های فقهی، پرسش کننده را به کتاب‌های حدیثی شیعه اِرجاع می‌داد یا به فلان راوی حدیث و فقیهی که در دسترس آن پرسش کننده بود حواله میداد تا مراجعه به فقیهان در میان شیعه مأنوس شود.... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در ۸ربیع الاول ۱۴۴۳ق - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸وجوب متابعت قطع، عقلی است یا شرعی!؟ 📝 ...وجوب متابعت قطع به معنی ضرورت و حتمیت عقلی است و به معنی وجوب شرعی که اطاعت آن ثواب، و عصیان آن عقاب داشته باشد نیست زیرا اگر‌ لزوم عمل به ، عقلی نباشد بلکه جعلی و شرعی باشد مستلزم تحصیل حاصل یا حصول حاصل (ایجاد الموجود) است چون دادن و اعطای چیزی به قطع است که قطع آن را داراست و نیز مستلزم تسلسل است زیرا دلیلی که از سوی شارع می‌آید تا به قطع طریقیت و لزوم متابعت بدهد باید قطعی باشد و کلام را منتقل می‌کنیم به خود این دلیل قطعی که از سوی شارع آمده. آیا و لزوم متابعت برای خود این دلیل، جعلی و شرعی است یا به حکم عقل است‌؟ اگر به حکم عقل باشد که مطلوب ثابت شده است که طریقیت قطع به حکم عقل است ولی اگر به حکم شرع بدانیم خودش محتاج جعل جدیدی است و این است. همچنین سلب طریقیت از قطع یا سلب حجیت و نفی لزوم تبعیت از قطع ممکن نیست زیرا ‌مستلزم تناقض در نظر قاطع است چون او واقع را منکشف و روشن می‌بیند و احتمال خلاف نمی‌دهد پس معقول نیست به او گفته شود قطع تو واقع نما نیست و نیز مستلزم تکلیف به مالایطاق است زیرا قاطع احتمال خلاف نمی‌دهد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ بخشی از 《شرح نوین رسائل》جلد ۱، ص۲۹و۳۰، اثر رضا حیدری، به زبان فارسی، چاپ شده در سال ۱۳۹۲ . @Heydari_org
🔰 مراحل اشغال فلسطین توسط یهودی های صهیونیست 📝محورها: ۱- اخراج یهودی های بنی اسرائیل در طول تاریخِ بیش از دوهزارساله خود از هر سرزمینی که وارد آن شدند ۲- تصمیم صهیونیست های پراکنده در دنیا برای جمع شدن در یک سرزمین ۳- اوگاندا و طرابلس، اولین مقصد صهیونیستها ۴- استقبال انگلیسی ها از ایده وارد شدن به فلسطین ۵- خریدن تنها ۲.۵ تا ۵.۱ درصد اراضی سرزمین ، آن هم با چند واسطه از مالکان بزرگی که خودشان در اروپا ساکن بودند ۶- خرید زمین، اسکان، اخراج بومیها، تعدی به زمینهای همسایه، درگیری، مذاکره و صدور قطعنامه توسط قدرتهای استکباری ۷- جریان سازی رسانه ای، مظلوم نمایی در فیلمها و رمان و جلوگیری از اینکه فریاد مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد. 🔊 سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز سال ۹۶ را از لینک زیر بشنوید: https://eitaa.com/Heydari_org/816
🔶 وظیفه ما درباره قدس و تأثیر فریادها و مقاومت در این سالها محورها: ۱-توصیه دین ما برای یاری مظلوم و دشمنی با ظالم ۲- بی سابقه بودن نوع شکل گیری دولت و رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ۳- عقب افتادن برنامه زمانبندی صهیونیستها به دلیل فریادهای ما ۴- ارتباط آزادی قدس با منطقه، با جهان ۵- خطر غده سرطانی برای همه جهان ۶- کم کاری های ما در عرصه رسانه، فیلمسازی و آگاه سازی مردم دنیا 🔊 سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در ویژه برنامه زنده به مناسبت روز جهانی سال ۹۶ را از لینک زیر بشنوید: https://eitaa.com/Heydari_org/817
🔰اسرائیل مصیبتی برای جهان 🔹در این هفتاد هشتاد سال اخیر چه ظلم هایی که در این سرزمین رخ داده! حق و ناحق هایی که در این بازه زمانی در سرزمین شده با این تراکم زمانی و مکانی جای تعجب است! این روحیه‌ی ظلم و تعدی، این خلقِ کجِ زیاده خواهی اسرائیلی ها و صهیونیست ها ریشه دار است و سابقه دارد. 🔹ما امروز مواجه هستیم با یک مصیبت عظمایی در جهان! اسرائیل نه فقط برای مسلمانان یا عرب های فلسطین بلکه برای جهانیان مصیبت اند. 🔹استعمارگران جهان از وجود صهیونیستها در منطقه منتفع هستند. بیشترین انتفاع آنها سلب آرامش از منطقه است تا بتوانند اهداف خود را در منطقه پیاده کنند. 🔹ما افتخار می کنیم که از سالهای دور مدافع مردم مظلوم فلسطین بوده ایم و ظلم را محکوم کرده ایم. بیانیه ضد صهیونیستی آیت الله العظمی بهبهانی، مرجع عالیقدر دینی در سال ۴۶ سند پیشتازی ما خوزستانی‌هاست. 🔻بخش هایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری با موضوع / آبادان ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ @Heydari_org
🔴 شناختهای چهارگانه برای درک خطر اسرائیل برای درک خطر صهیونیسم و تحلیل دقیق جنایتهای اسرائیل باید در چند زمینه شناخت داشته باشیم: ۱- شناخت پیشینه و تاریخچه قوم بنی اسرائیل: رفتار آنها با انبیای خودشان و رفتار‌ آنها با پیامبر اسلام ص. بهانه جویی های آنها در برابر انبیای مبعوث شده در میان خودشان و فتنه انگیزی های آنها در برابر پیامبر اسلام ص. ظلمها و تعدی ها و سوء معاشرت آنها با مردمی که در هر سرزمینی با آنها زیسته اند و ... منبع این شناخت، آیات قرآن و گزارشات معتبر تاریخی و برخی گزارشات موجود در متون مقدس خودشان است. ۲- شناخت ویژگی های شخصیتی بنی اسرائیل: اینکه خصلت‌های نژادی این قوم که در فرد و جامعه آنها یافت می شود و می توان از آن به عنوان ویژگی های شخصیتی آنان نام برد چیست؟ اینکه ضد ارزش‌هایی مانند حسادت، خودبرتربینی، نژادپرستی، پول دوستی، قدرت طلبی، جادوگری و... تا چه حد در میان آنها نهادینه شده! این شناخت گرچه حسی نیست اما چون از رهگذر بررسی گزارشات تاریخی و نیز مشاهدات عینی رفتارهای آنها به دست می آید لذا حدسیِ قریب به حس است. ۳- شناخت آرمان‌ها و اهداف سیاسی آنها: اینکه اهداف جهانی آنها چیست و در صد سال اخیر چگونه در قالب آن اهداف را دنبال می کنند و به هر قیمتی دنبال آن هستند و برای تحقق آن شیطنت و خباثت می کنند. این شناخت از مطالعه و تحلیل اظهار نظرهای شخصیت‌های سیاسی آنها و بیانیه های رسمی و غیر رسمی به خوبی به دست می آید. ۴- شناخت مبانی فکری آنها: دیدگاه آنها درباره خدا، جهان، انسان، معاد، فرجام جهان. پایه ها و بنیان های دینی که به صورت مستتر یا مصرّح در کتابها و متون مقدس آنها موجود است که عمدتا تحریف شده هم هستند. این متون و این برداشتها از متون، عقبه تئوریک برای آنها درست می کند و توجیه کننده بسیاری از جنایت‌های آنها خواهد بود. با این شناخت، درک خواهیم کرد که چگونه کارکرد نهاد دین، برای جلوگیری از جنایات مختل شده است بلکه دین نزد آنها به عنوان پشتوانه پنداری جنایات عمل می کند. این شناخت از مطالعه و تحلیل متون مقدس آنها به ویژه فرجام شناسی آنها و اظهار نظرهای ناشی از آینده پژوهی های آنها به دست می آید. همچنین از آیات قرآن و برخی روایات اسلامی می توان کمک گرفت.‌ ‌🔻برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع طلاب دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز/ نشست بصیرتی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ @Heydari_org
🎙 ...گاهی می پرسند چرا شعار مرگ بر اسرائیل ما فایده ندارد؟ چه کسی می گوید فایده ندارد! اگر این شعار ما نبود از هفتاد هشتاد سال پیش تاکنون ( که ما شیعیان، ما مسلمانان، بخصوص ما ایرانیها پیشتاز این شعاریم ) تا امروز نیل تا فرات محقق شده بود و امروز میدان دیگری بود. جهان در آینده ممنون ایران خواهد بود، ممنون اسلام خواهد بود، ممنون شیعه خواهد بود جهان آگاه شده که بگوید ثم اهتدیت، ثم تنبهت. اگر یک روزی یقظه و تنبه برای جهان حاصل شد آن وقت می گوید مرحبا به شما. شما پیشتاز بودید! این غده سرطانی و این جرثومه فساد را گفتید نابود کنیم ما اجازه ندادیم ما کمک نکردیم ما ترک فعل کردیم ما رشوه گرفتیم. 🔻بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع طلاب دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز / نشست بصیرتی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ @Heydari_org
🔰با یک نو اخباری گری مواجه هستیم! اینکه بالاخره اخباریین به طور کلی درست می گویند یا اصولیین (که در آن زمان به آنها مجتهدین می گفتند)!؟ پرسشی است که نباید برای یافتن پاسخ آن عجله کنید چون شما در بدایت فهم اندیشه اصولیها و اخباریها هستید. اگر از حالا بخواهید سوگیری قطعی و کلی به نفع یکطرف داشته باشید حتماً در فهم ظرایف و دقایق اندیشه و نظرات طرف دیگر بازخواهید ماند. فعلا شما بخوانید اینها را و تحلیل کنید و مقایسه تطبیقی و مقارَن داشته باشید. کسی چه می داند شاید شما در آینده روش سومی را پیدا کردید که میانه این دو روش یا اساسا متباین از اینها باشد اما این منوط است به اینکه شما خوب دو طرف را فهم کنید به ویژه وقتی هر طرف هم تقریرهای متفاوتی داد. نکته دیگر اینکه؛ اخباریگری در مقابل اجتهاد یا اصولیگری اینها مشرب و منهج یا مکتب هستند. ما با یک مشرب یا مکتب فکری که انحرافی هم نیست بلکه اصیل است نمی توانیم برخورد گزینشی دو گانه بسیط داشته باشیم که این‌ درست است و آن غلط، این حق است و آن باطل. این نیازمند تحلیل است به ویژه وقتی بدانیم اخباریگری و اصولیگری در دو طرف یک طیف هستند که ذومراتب است و شدت و ضعف دارد. اما نکته سوم؛ مهمتر از اینکه بپرسیم کدام درست و حق و کدام غلط و باطل است؟ این است که بپرسیم و بررسی کنیم و بدانیم که جریان اخباریگری چرا و چگونه به وجود آمد؟ خاستگاه آن چه بود؟ آیا یک کنش بود یا واکنش به یک جو رایج و منهج دارج در حوزه علوم دینی و تفقه آن روز!؟ چه بستر و زمینه هایی موجب شد که چنین جریانی در قرن دهم و یازدهم سربر آورد؟ و متقابلا چه عواملی موجب افول آن شد. به بیان دیگر تا خاستگاه این روش استنباطی را ندانیم خاستگاه معرفتی، اجتماعی و سیاسی و غیر اینها، تا ندانیم مبانی و بنیان‌های فکری این روش و مشرب چیست و تا لوازم آن فکر را ندانیم و تا آثار و نتایج آن را ندانیم نخواهیم توانست درباره آن مکتب و مشرب اظهار نظر کنیم. ‌اجازه بفرمایید با یک توضیح دیگری سعی کنم ذهن شما را به مقصود خودم نزدیک‌تر کنم: اگر شما آمدید و به روش گزینش دوگانه حق و باطل، صحیح و غلط، دست به داوری زدید و نرفتید سراغ این سه چهار امری که عرض کردم احتمال این وجود دارد که خود شما در آینده در کسوت اصولی حرف اخباری بزنی! یعنی در مسند و کسوت اصولی بنشینی ولی به روش اخباری تفقه کنی! تعجب نکنید! من مصادیقی از این مواد در صدساله اخیر و خصوصا در زمان حاضر سراغ دارم که اگر از آنها بپرسی اخباری هستی یا اصولی می گوید اصولی هستم اما اگر خروجی استنباطات و فتاوی او را نگاه کنید و کوله بار اندیشه های او را وارسی کنید و نوع ورود و خروج های او را به بحثها بررسی کنید می بینید که در برخی موارد شباهت تام دارد به اخباریها و گاهی شباهت ناقص. این بخاطر این است که به حد کافی فهم نکرده اند اخباری گری را و همچنین به مقدار کافی فهم نکرده اند اصولیگری و اجتهاد را بلکه در این میان خواسته اند با یک جواب چکشی صریح شفاف قاطع بگویند ما اخباری هستیم یا اصولی هستیم. یعنی نتیجه این کار این است که می بینیم یک اخباری گری جدیدی سر بر آورده است. بی‌تعارف ما با یک مواجه هستیم که تصریح به اخباری بودن هم نمی کنند بلکه تصریح به خلاف می کنند اما رفتار تفقهی و اجتهادی آنها، روش تفسیری آنها در خوانش متون مقدس مانند قرآن فرقی با اخباریها ندارد. 🔻تقریری از پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش یکی از طلاب در حاشیه تدریس /مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ @Heydari_org
📣 اطلاعیه شروع درس 🔷شروع درس 《القواعد الفقهیه》 در سال تحصیلی جدید از هفته آینده خواهد بود. 🔶 زمان دقیق آن متعاقبا اعلام می گردد.