🔉عرفه
مدت: ۱۶دقیقه
♦️سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در مرداد ۱۳۹۹ برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز
محورها:
۱-فضیلت شب و #روز_عرفه
۲-اعمال شب و روز عرفه
۳-ویژگی های #دعای_عرفه امام حسین ع
۴- معرفی دعای عرفه زین العابدین ع
۵- بیان کلیاتی از معارف دعا
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸غدیر و شکوفایی استعدادها
🎙خداوند در روز هجدهم ذی الحجه به رسولش خطاب کرد:
« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ..» واژه « ربّک » هر جا در قرآن آمده است در کنار آن بحث پرورش استعدادها و شکوفایی توانایی ها و رشد و بالندگی و تعالی و کمال وجود دارد. و مگر نه این است که امام، تربیت معنوی و پرورش استعدادهای خفته را عهده دار است!؟ کاری که رسول هم عهده دار آن است! به تعبیر یکی از بزرگان؛ «بشر حق دارد که دستش در دست خدا باشد گاهی بواسطه رسول و گاهی بواسطه وصی او که امام است».
اساساً نگذاشتن دست بشر در دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از #غدیر و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند.
🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰حُسنِ عدل و قُبحِ ظلم باید در فقه امتداد پیدا کند
🎙ما شیعیان معتقد به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستیم و عقل را در درک حُسن و قُبح افعال، مستقل میدانیم یعنی معتقدیم افعال، قطع نظر از حکم شارع، دارای حُسن و قُبح ذاتی اند و عقل فی الجمله می تواند مستقل از بیان شارع، این حُسن و قُبح را تشخیص دهد البته از اهل سنت، معتزله هم با ما مشترک هستند بخلاف اشاعره که منکِر حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستند مطلقاً یعنی آن را مطلقاً مرهون بیان شارع می دانند.
و جالب است که وقتی هم میخواهیم مثال بزنیم برای عقلی بودن و ذاتی بودنِ حُسن و قُبحِ افعال؛ به « حُسنِ عدل » و « قُبحِ ظلم » اشاره میکنیم چون این دو را بدیهی ترین می دانیم.
به نصوص هم که می رسیم میگوییم آیات و روایاتی که به عدل و احسان و تقوی و سایر امور اینچنینی دستور داده اند؛ « إنّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسان » «إعدِلوا هو أقرب للتّقوی» ارشاد اند به حکم عقل. و چیزی بیشتر از این نیستند.
حالا سؤال این است که؛ آیا این عقلی که میفهمد و مستقلاً درک میکند حُسن و قُبح را، در فقه چه نقشی ایفا میکند؟ به بیان دیگر؛ آیا در استنباط های فقهی چه فرقی بین ما که قائل به حُسن و قُبح ذاتیِ عقلی هستیم با آن کسانی که قائل نیستند وجود دارد؟
آیا از این ناحیه تفاوت جدی بین فقه امامیه و اشعری به وجود می آید؟ یا تفاوت در همان بحث نظری باقی می ماند و امتداد در فقه پیدا نمی کند؟ ظاهرا پاسخ دومی است! تا آنجا که دیده ایم در اکثر کتب فقهی (جز مواردی)، امتدادی برای این بحث مشهود نیست و لذا هفت جلد کتاب قواعد الفقهیه مینویسیم اما اسمی از قاعده فقهی #عدالت در آن نیست.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان
http://eitaa.com/Heydari_org
📣 به مناسبت ۲۴ ذی الحجه سالروز مباهله، مطلبی از دفتر یادداشت های روزانه و خاطرات استاد حیدری که دو سال پیش در چنین ایامی منتشر شده و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
حدیث کساء به زبان لری بختیاری
🔹امروز در ایام مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره هل اتی، در محفلی صمیمی، خوشنود شدم از شنیدن اشعاری در فضلیت پنج تن آل عبا:
غیر پیغمبر و حیدر، زینس ا او کرگلسون
روز تنگم چه کنم نید دیه هیجاری
بارالها به حق حرمت او پنج نفرت
تو مونه نیده گر از شوخی ا از بدکاری
✍رضا حیدری
شنبه ۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۱
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پی نوشت: این ابیات، دو بیت از بخش پایانی منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است.
بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است:
جز پیامبر و حیدر و همسرش و پسران آنها، روز تنگنا و رستاخیز دیگر فریاد رسی ندارم
خدایا به حرمت آن پنج تن آل عبا، نادیده انگار بدی های مرا.
http://eitaa.com/Heydari_org
🏴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است.
🔸اینکه گفته شود #عزاداری امام حسین ع از دوران #صفویه شروع شده است و گاهی ذیل عنوان #تشیع_صفوی تحلیل شود، درست نیست...
🔸فصل عزاداری و ماه #محرم که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند...
🔍ادامه سخنان استاد رضا حیدری را در خوزنا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-113115-.html
🔻حماسه سرایی یا مرثیه سرایی!؟
🎙...شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر! و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال می طلبد.
نگاه تراژیک و عاطفی به #کربلا از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم، باکین، دموع، احزان، مصائب، بلاء، ابتلاء، اشک، ماتمكده، ناله، همّ و غمّ ...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه، آزادگی، عدالت، سیاست، حکومت، خون و شمشیر، اصلاح، شهید، سرو، پرچمدار، ثورة، حرکة و... بر تارک کتابها می درخشد. شیعیان برخاستند و با یزیدیان ستیزه کردند به جای آنکه بنشینند و بر حسین بگریند. حماسه دار شدند نه عزادار. مرثیه سرایی را به #حماسه_سرایی ارتقاء دادند، کار سخت را بر آسان ترجیح دادند به هر حال خون دادن سخت تر است از اشک ریختن. در صد و چند سال اخیر نمونه های آن را در ملتهای امام حسینی میتوان دید. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و عاشورایی پیش رفت.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲.
http://eitaa.com/Heydari_org
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است.
📚 "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" صفحه ۱۵
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 مگر امنیت از ضرر در نهی از منکر، شرط نیست!؟
🎙شنیده اید که #امام_حسین ع فرمود؛ میخواهم #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته...البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده، حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه #حیات_جاودانه یافته است.
📚 بخشی از کتابچه "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" متن سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸آیت الله مروج نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر بود تا نزد اهوازی ها
🎙 ...در سال ۷۴ یا ۷۵ قبل از دیدار رهبری با مردم خوزستان، یکی از طلبهها که کتاب «منتهی الدرایه» ایشان را میخواند، سر درس به استاد اشکالی میکند و از شرح کفایه آیتالله مروج نقل میکند. او وقتی نقل میکند میگوید: مرحومِ شارح در «منتهی الدرایة» چنین نوشته است ... . استاد در پاسخ طلبه گفت: مرحوم شارح زنده هستند! کافی است از مدرسه خارج شوید، خیابانهای باغ شیخ را طی کنید، درِفلان را بزنید، مرحوم شارح در به رویتان میگشاید! این تلخ است!!! از یک طرف نشاندهنده رفعتِ قلمِ ایشان بوده است که قلمشان آن چنان قوی بود که شخص، ایشان را به دوره شیخ انصاری یا آخوند خراسانی نزدیک میدیده است، از طرفی هم ناراحتکننده است که ما اَعلام و بزرگان خود را در دوره حیاتشان هم نمیشناسیم. از طرفی نشاندهنده دوری این بزرگان از شهرت هم است که برای ما طلبههای جوان و تازهکار درس است.
🔻توضیحات مفید درباره کتاب #هدی_الطالب و آیت الله مروج جزائری را در مصاحبه استاد رضا حیدری با ایکنا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰جواب به ادعاهایی درباره معنی تاسوعا و عاشورا
🔻 در فضای مجازی، متنی منتشر شده که مدعی است؛ «تاسوعا و عاشورا معنای عددی ندارند، بلکه معنای: کلمه التاسوعاء روز بالا بردن ظرفیت و ایجاد فراخی در سینههاست و العاشوراء نیز یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود. این دو کلمه از ابداعات امام سجاد(ع) است و این دو معنی خیلی عاشقانه است».
📝حجتالاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی پاسخهایی را ارائه داد. پاسخها را از اینجا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889
📌کانال استاد رضا حیدری:
http://eitaa.com/Heydari_org
⁉️پرسش و پاسخ:
📨🔍 با تشکر از انتشار یادداشت علمی آقای حیدری در ایکنا. یک خاطره ای را نقل میکنم و سوالی دارم. برای تبلیغ به مسجدی در تهران اعزام شدم. در جلسه ای متوجه شدم که جوانهای آنجا معنای تاسوعا را روزِ بالارفت ظرفیت ها و فراخی سینه ها می دانند و معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام. و با استناد به تأییدیه و توصیه یکی از اساتید، اصرار بر فراگیرنمودن این معنا داشتند.
و من پاسخی ندادم چون دیده بودم که برخی سخنرانها همین معنا را در سخنرانیها تشریح می کنند لذا بدون اینکه بررسی کنم با سکوت خودم صحه گذاشتم. با توجه به این موارد وظیفه من چیست!؟
📝پاسخ استاد رضا حیدری:
وقتی یک چیزی اشتباه باشد اگر صد نفر هم آن را تکرار و تأیید و توصیه کنند می شود صد و یک اشتباه!
تلاش کنید که به آن جوانها دسترسی پیدا کنید و یادداشت را برای آنها ارسال بفرمایید و خودشما هم توضیحات لازم را ارائه فرمایید تا مبادا نگاه سطحی و سلیقه ای به بحث عظیم کربلا و عاشورا در آنها نهادینه شود. اگر هم خود شما هنوز سوالاتی درباره متن دارید در خدمت تان هستم. ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
🔴 متنی پر تکرار اما بی اعتبار
گاهی در برخی نوشته جات به صورت ذوقی و تخیلی بدون استناد به منابع معتبر، بحث هایی در حوزه مباحث دینی مطرح می شود که مخاطبان بدون اطلاع از نادرست بودن و غیر علمی بودن، آن را به عنوان بخشی از عقاید خود می پذیرند. اخیراً متنی در فضای مجازی، معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام حسین ع و روز تاسوعا را روزِ بالارفتن ظرفیت ها و فراخی سینه ها معرفی کرده است. با کمال تعجب، این متنِ غیرمستند و بی اعتبار در کتاب های چاپ شده نیز دیده شده است. و گاهی به محتوای سخنرانی رسمی هم تبدیل شده است. و یا توسط برخی سخنران ها و مربیان فرهنگی جوانان مورد تایید قرار گرفته است و برخی خبرگزاری های رسمی همچنان به مناسبت ماه محرم اقدام به باز نشر آن می کنند و به این ترتیب این متن بی اعتبار، پرتکرار شده است :
• مثالِ کتاب:《سفری از عاشورا تا اربعین》 نوشته عبدالله مستحسن، منتشر شده توسط نشر مشهور در سال ۹۴؛
https://www.gisoom.com/book/11124723
• مثالِ تأييد توسط برخی مربیان فرهنگی جوانان:
https://lobolmizan.ir/quest/28939
• مثالِ محتوای سخنرانی ها:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/
• مثالِ خبرگزاری ها و سایت ها:
خبرگزاری بین المللی قرآن، ایکنا در تاریخ ۹۸/۰۶/۱۳
https://iqna.ir/fa/news/3839973
خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۲
https://www.iribnews.ir/fa/news/2801403
خبرگزاری ایکنای مازندران در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۴
https://mazandaran.iqna.ir/fa/news/3918907
سایت خبری تحلیلی مشرق در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۳
https://www.mashreghnews.ir/news/1110100
خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۹۹/۰۶/۱۰
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/
پایگاه خبری جماران در ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1562561
🔻حجتالاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی به بررسی و ارائه پاسخ پرداخته است. پاسخها را از اینجا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889
🌐کانال استاد رضا حیدری:
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی
📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و 《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و 《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #شرح_روان_مغنی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران.
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان_۱۷
#الفوائد_العَلیة
🔹عنوان کتابی دو جلدی به زبان عربی است که به قلم آیت الله العظمی سید علی موسوی #بهبهانی نوشته شده و تأليف جلد اول آن در ۱۳۷۱ ق به پایان رسیده است.
کتاب دربردارنده موضوعات گوناگون به ویژه بحثهای فقهی و اصولی به روش استدلالی است.
🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در :
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان_۱۷
🔴 الفوائد العَلیة
تألیف این کتاب به زبان عربی، در دو جلد انجام شده است.
جزء اول كتاب در ۱۳ ذى حجه سال ۱۳۷۱ به دست مؤلف آن به پايان رسيد و اولین بار در زمان حیات مؤلف در سال ۱۳۷۳ق یا ۱۳۷۴ق در تهران چاپ و منتشر شد و جلد دوم آن در سال ۱۳۸۰ق در تهران منتشر شد. بار دیگر در سال ۱۴۰۵ ق در قم به صورت تک جلدی چاپ و منتشر شد. و اخیرا توسط نشر زین در قم در دوجلد و مجموعا ۶۲۴ صفحه منتشر شد.
مؤلف در مقدمه چند سطری خود، انگیزه تألیف را پاسخ دادن به درخواست برخی مؤمنین از اهل علم و فضل، بیان کرده است. کتاب را مشتمل بر ۷۲ بحث مستقل با عنوان《فائدة》قرار داده است که برخی از آنها پاسخ به پرسشهایی است که از ایشان شده و برخی نقد بر آراء محققان است و برخی تبیین و تشیید مبانی خاص خود مؤلف. لذا می توان آن را نوعی مجموعه مقالات در علوم مختلف اسلامی دانست که همه آن عربی است به جز فائدة ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ که به اقتضای مخاطب و پرسشگر، فارسی پاسخ داده شده است.
عمده فوائد مندرج در کتاب، موضوعات و مباحثِ فقهی از ابواب مختلف مانند؛ عقد فضولی، عقد قراض و مضاربه، حقیقت وقف، میراث، شک در نماز، نکاح، نماز جمعه و...است و برخی قواعد مانند؛ قاعده مقتضی مانع و تفاوت آن با استصحاب، قاعده ید، قاعده عدل و انصاف هر کدام ذیل یک مبحث مستقل، بررسی شده اند. چنانکه برخی مباحث علم اصول فقه بحث شده اند مانند؛ قطع طریقی و موضوعی، مفاهیم انشائیه در عقود و ایقاعات، علم اجمالی، معانی اسمی و حرفی. از مباحث علم منطق نیز می توان به بحث؛ اجزاء قضیه، دفع اشکال بر استدلال به شکل اول قیاس مثال زد. بحث از لزوم معرفت امام، دفع شبهات جبر و تفویض نیز از مباحث کلامی کتاب است و در مواردی به بحث های تفسیری پرداخته است مانند؛ فایده ۲۴ و ۲۵.
روش مؤلف، بررسی عالمانه و محققانه موضوعات و پاسخ دادن استدلالی به پرسشها است. از مقدمات عقلی و نقلی برای اثبات مدعا بهره می برد و با نقدهای صریح و شجاعانه مخاطب را تحت تأثير قرار می دهد و گاهی آنچه را در برخی کتب در شمار بدیهیات شمرده شده نقد و رد کرده است.
این کتاب اخیراً در سال ۱۴۰۱ش= ۱۴۴۳ق با تحقیق و تصحیح حجت الاسلام والمسلمین #سید_محمدرضا_شفیعی از اساتید حوزه علمیه اهواز توسط نشر زِین در چاپی نفیس در قالب دوجلدی به جامعه علمی عرضه شده است. قرارگرفتن حدود ۹۰۰ پاورقی با هدف ذکر ارجاعات برای آیات و روایات و نیز ذکر منبع برای اقوالی که ذکر شده است و افزودن مصادر و فهرست در انتهای کتاب و نیز تصحیح اغلاط چاپی نتیجه تلاشهای مصحح بوده است و مطالعه و استفاده را برای مراجعه کنندگان تسهیل نموده است.
تقریظ آیتالله سیدعلی شفیعی بر این چاپ از گفتگویی بین ایشان و رهبرمعظم انقلاب حکایت می کند که نشان دهنده مراجعه معظم له به این کتاب و توجه به عدم ذکر ارجاعات در چاپهای پیشین است که همین امر انگیزه آغاز و انجام تصحیح و تحقیق کتاب شد.
این اثر ماندگار که گاهی القواعدالکلیة خوانده می شود به خامه قلم آیت الله العظمی میرسید علی موسوی #بهبهانی از فقها و اصولی های شیعه متوفای ۱۳۹۵ق =۱۳۵۴ش است که متولد بهبهان و دانش آموخته بهبهان ونجف بوده است و پنج دهه در نجف، کربلا، بهبهان، رامهرمز و اصفهان به تدریس پرداخته است.
از برکات عمر نود و چندساله این مرجع تقلید خوزستانی، تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، کلامی، ادبی که " مصباح الهدایه فی اثبات الولایه" مشهور ترین آن است و نیز پرورش شاگردان و مجتهدان و خدمات اجتماعی گسترده بدون استفاده از منابع مالی دولتی را می توان برشمرد.
🔹 مطالعه #الفوائد_العَلیة بلکه مباحثه و تدریس آن را به فضلا و محققين توصیه میکنم و پس از آن هامش نويسی و شرح و احیانا نقد و بررسی.
✍رضاحیدری ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
💠نشر خرافات در ماه صفر
⁉️پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟
🎙پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954
#ماه_صفر
#خرافات
📌کانال حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰پاسخ استاد حیدری به پرسشی درباره روایت امام عسکری ع که زیارت #اربعین را یکی از علامتهای پنجگانه مؤمن معرفی می کند.
پرسش و پاسخ را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/283
🔰 خطا در تحلیل حرکت امام حسین ع
⁉️پرسش و پاسخ:
📨پرسش:
حاج آقا... در خطبه نمازجمعه فرمودند که؛
《 بارها کراراً از همین تریبون عرض شد؛ حادثه عاشورا رقم نخورد که سیدالشهدا(ع) حکومت جهانی تشکیل دهد او می دانست با ۷۰ نفر ۱۰۰ نفر ۱۵۰ نفر امکان ندارد منتهی این حرکتی که آغاز کرد برای اینکه بسترسازی و زمینه سازی بکند برای حکومت جهانی ولی الله الاعظم امام عصر سلام الله علیه》چقدر این تحلیل را می پسندید؟
📝پاسخ استاد حیدری:
بخش اول سخن ایشان که؛ حرکت سیدالشهداء برای تشکیل حکومت نبوده و اینکه امام علم داشته است به عدم توفیق در تشکیل حکومت، یکی از اقوال در مسأله است. این سوال که آیا هدف و برنامه امام چه بوده؟ آیا تشکیل حکومت منطقه ای یا جهانی بوده است یا اساساً در پی شهادت طلبی بوده یا صرفاً دفاع و عدم البیعه یا چیزهای دیگر، سالهاست که مورد بحث و تبادل نظر محققان بوده و هست به ویژه در صد سال اخیر. و هرکدام از این وجوه طرفدارانی دارد و مخالفانی. از قضا اصل نظریه تشکیل حکومت مورد تأیید بزرگانی مانند امام راحل قرار گرفته است!
اما بخش دوم سخن ایشان که؛ امام حرکت کرد برای بسترسازی حکومت جهانی ولی الله الاعظم، خلط آشکار است بین 《هدف و قصد》 با 《 نتیجه و اثر》.
اینکه بگویید امام حرکت کرد برای فلان چیز غیر از این است که بگویید فلان چیز بر حرکت امام مترتب شد. اولی هدف و قصد را بیان می کند و دومی نتیجه و فایده و اثر را.
البته حرکت سیدالشهدا آثار، فوائد و نتایج زیادی داشت مانند زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر ع اما باید آنها را از هدف و قصد امام حسین ع تفکیک کرد.
نتایج قیام امام یک امری پسینی است که در عمود تاریخ بر حرکت امام مترتب شده است و با مطالعه حوادث پس از عاشورا به دست می آید اما اهداف حرکت امام امری پیشینی است که باید از مطالعه نامه ها و خطبه ها و سخنان آن امام از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا به دست آورد و با مواضع ایشان در سالهای قبل از حرکت نسبت سنجی کرد. چنانچه امور پسینی در تحلیل ما از حرکت امام دخیل شوند و به عنوان اهداف معرفی شوند ما نوعی تحلیلِ معکوسِ تاریخ انجام داده ایم چون از امور متاخر به امور متقدم رسیده ایم و از انتها به ابتدا. که این در تحلیل تاریخ یک خطاست. ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اعتبار اشعار در استنباط احکام ادبی
📚علمای ادبیات ( العربية ) در استنباط احکام ادبی و به خصوص احکام نحوی به آیات قرآن و روایات و مَثل ها (ضرب المثل ها) و نیز اشعار عرب و گاهی جملات و نثر اشخاص ( به ویژه اهل حجاز که فصیح اند) احتجاج و استناد می کنند و در یک تقسیمبندیِ زمانی، شعرای عرب به چهار دسته تقسیم می شوند:
طبقه اول: 《الجاهلیون》: شعرای پیش از اسلام مانند امرئ القیس و أعشی و ... .
طبقه دوم:《 المخضرمون》: شعرایی که جاهلیتِ پیش از اسلام و نیز دوره ظهور اسلام را درک کرده اند مانند لبید و حسّان و کعب بن المالک که هر سه به شعراء النبی مشهورند.
طبقه سوم: 《المتقدّمون》 : شعرایی که در صدر اسلام بودند تا ۱۵۰ هجری قمری و لذا گاهی به آنها الإسلامیون نیز می گویند مانند: جریر و فرزدق.
طبقه چهارم:《 المولدون》: شعرایی که بعد از ۱۵۰ هجری قمری بودند لذا به آنها المحدثون نیز گفته می شود مانند بشار و ابونواس.
اعتبار و حجیت اشعار طبقه اول و دوم در استنباط احکام ادبی، اجماعی است و مشهور طبقه سوم را نیز معتبر می دانند اما طبقه چهارم قابل استناد و استشهاد نیست و سیوطی در کتاب《 الاقتراح 》 ادعای اجماع کرده است بر عدم اعتبار کلام طبقه چهارم در استنباط احکام ادبی.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
بخشی از مقدمه کتاب #شرح_روان_مغنی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹جنگ رسانه ای
🎙وقتي تهديد دشمن و حمله او نرم است، رسانه ای و تبليغات است، جنگ روانی است، مقابله هم بايد نرم باشد. پس راه مقابله با چنين دشمنی بصيرت و حضور در صحنه و تشخيص به موقع دوست از دشمن است.
🔻حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری مراسم ۹دی ۱۳۹۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸لنگرِ امنيت، ثبات و آرامش در اين سرزمين 《ولايت فقيه》 است
🎙رهبر دينیِ عادل و شجاع، عمود خيمه امت اسلامی است. سكاندار كشتی امت اسلام در طوفانهای حوادث است. لنگر امنيت، ثبات و آرامش در اين سرزمين، #ولايت_فقيه است. با وقوع رخدادهای سياسی منطقه، ديگر نه نياز به بحث از پيشينه ولايت فقيه است و نه از مبانی فقهی وكلامی و مشروعيت آن. امروز همه مردم ما، همسايگان كشور ما، دوستان و دشمنان ما همه و همه اين مهم را فهميده اند كه كارآمدی و كاركرد بی بديل ولايت فقيه برای همگان حتی آنان كه از نظر ايدئولوژيك با آن مخالفت می كردند نيز روشن شده است .
🔻حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری مراسم ۹دی ۱۳۹۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰 ایران قوی
🎙مقام معظم رهبری دیروز در سخنرانی خوب و راه گشایی که داشتند بحث هایی را در زمینه مباحث سیاسی و امنیتی کشور بیان کردند. یک تعبیری داشتند؛ 《 #ایران_قوی 》. ملت #ایران مانند مولا و مقتدای ایشان امیر مومنان علی علیه السلام مردمی هستند قوی ولی مظلوم. قبلاً در یک سخنرانی دیگر فرموده بودند؛ 《مقتدر و مظلوم》.
مظلوم یعنی کسی که به او ظلم شده، کسی که زورگویان به او زور می گویند. اما این کسی که مورد ظلم و زور قرار گرفته یک وقت تسلیم میشود و دستهایش را بالا می برد و می گوید؛ آقای زورگو هرچه تو گفتی! یک وقت هم میگوید؛ نه! من مقاومت می کنم با هوشیاری مقاومت می کنم تاکتیک را عوض می کند. یکجا نرمش قهرمانانه می کند، یکجا شمشیر به دست می گیرد، یکجا می جنگد، یکجا تبیین می کند.
📺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در برنامه زنده شبکه خوزستان
🔍از اینجا بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/m-152975.htm
💠 در مقابل طوفانها ایستاده ایم
🔸حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در مقابل طوفان تحریمها و دشمنی ها را مرهون پشتیبانی مردم نجیب ایران دانست و خواستار بازبینی برخی روش ها شد.
🔍از اینجا بیشتر بخوانید👇:
http://www.khoozna.ir/m-152975.htm