eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تبیین در تریبون های رسمی 🎙تبیین معنایش تکرارِ گفته‌ی رهبر نیست! یعنی؛ شرح و توضیح با هدف اقناع مخاطب. شرح و توضیح، علم و دانش می خواهد، و اقناع مخاطب سعه صدر می خواهد و البته شناخت از روحیات و ذهنیات مخاطب. و مع الأسف، دانش و سعه صدر چیزی است که اکثر تریبون داران رسمی فاقد آن هستند لذا می بینید در این عرصه توفیق چندانی حاصل نمی شود.... معمولا آنها که توانِ اقناع دارند تریبون ندارند و آنها که تریبون دارند بیشتر شان توانِ اقناع ندارند... ‌🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر/ ۱۴۰۱ @Heydari_org
🔻خرافات در ماه صفر 🔍پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ ✍پاسخ استاد حیدری: ... برخی استعداد و تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیب‌تری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حیکمانه ای که می شنوند، به راحتی رد می شوند و اگر هزار توصیه‌ یا هشدار سازنده بدهید، یکی را هم عمل نمی‌کنند، اما تا خرافه‌ای به آنها عرضه می‌شود، چند برابر بیشتر از گوینده آن، قبول و باور می‌کنند و به انجام آن نیز اهتمام می‌ورزند! 🔍 ادامه پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954
📚 معرفی کتاب؛ دو امام مجاهد 🎙...من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است) در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیراً منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت به حقانیت امام مجتبی ع تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 📌برشی از کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
‌🔹سند و دلالت روایت امام عسکری ع درباره زیارت اربعین 🔍 پاسخ استاد رضا حیدری به پرسشی درباره سند و دلالت روایت امام عسکری ع که زیارت را یکی از علامتهای پنجگانه مؤمن معرفی می کند را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/283
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اربعین رستاخیزی دیگر 📺 اربعین نماد احساس و عاطفه شیعه است. اوج و قله عشق ورزی به سالار شهیدان است... اربعین را فرموده اند بزرگ بدارید. شاید واژه زیارت الأربعین در زمان امام صادق ع باب شده باشد اما امام حسن عسکری ع آن را یکی از علائم شیعه قرار داد و در مجامع حدیثی متقدم و متأخر شیعه، این حدیث ذکر شده است...تو گویی اربعین یک رستاخیز دیگر و یک نقطه کانونی دیگری است برای عزاداری ع 💠سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان @Heydari_org
🔹نگرانی پیامبر اسلام در آخرین ساعات: 🎙 در آخرین ساعات زندگانی رسول خدا، دختر گرامی اش، فاطمه در کنار بستر پدر نشسته و این ابیات را می خواند: 《 و أبیض یُستسقی الغمام بوجهه/ ثمالُ الیتامی عصمةٌ للأراملِ یلوذ به الهلّاکُ من آلِ هاشمٍ /  فهم عنده فی نعمةٍ و فواضلِ و میزان عدلٍ لا یخیس شعیرةً / و وزان صدقٍ وزنُه غیرُ هائلِ 》 این را ابوطالب ع در توصیف و بیان مناقب پیامبر ص سروده است. یعنی: « آقای سپیدرویی که به‌ احترام سیمای نورانی اش از ابرها، طلب باران می شود، بزرگواری که دست نوازش بر سر یتیمان بود و سایه سار بیوه زنان و ضعیفان، مستمندان هاشمی‌ به پناه او می شتابند و نزد او در سایه رحمت و نعمت به سر می برند به ترازویی دادگرانه می ماند که به اندازه یک جو نیز کم نمی گذارد و به افزار سنجشی راستگو که سنجیدن او سهمگین نیست.» این شعر اشاره دارد به واقعه خشکسالی مکه که در کنار دیوار کعبه، خدا را به واسطه برادرزاده خردسالش خواند و طلب باران کرد و مردم از باران رحمت الهی سیراب شدند. اشاره دارد به اینکه پیامبر ملجأ و پناه ضعیفان و مستضعفان بود، روحیه و دادگستر بودن او را اشاره دارد...》 وقتی فاطمه سلام الله علیها با دلی محزون و چشمانی اشکبار این ابیات را خواند پیامبر ص چشمان خود را باز کرد و با مهربانی دخترش را به خواندن این آیه دعوت کرد:《وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ》 پیداست پیامبر نگران است. نگران اینکه مبادا امت پس از ارزش‌های اسلامی را فراموش کنند و به ارزش‌های دوران جاهلی برگردند! خیرخواه امت است. ‌🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری / اهواز شهریور ۱۴۰۲ - مسجد حضرت رسول ص @Heydari_org
🔰 تلاش امام رضا ع برای ‌نهادسازی امامت 🎙...از مختصات دوران بیست ساله امامت امام رضا علیه السلام اظهار علنی و ابراز آشکار امامت و ولایت بود... امام رضا ع تلاش کرد تا را به عنوان یک نهاد آسمانی و امام را به عنوان فرد تعیین شده از سوی خدا و دارای صفات خاص علم و عصمت و معرفی شده توسط پیامبر معرفی کند و این معرفی را در میان افکار عموم مردم نهادینه کند چیزی که در دوران امامان پیشین هنوز محقق نشده بود...هرچند خلافت و ریاست برجامعه اسلامی به عنوان یک نهاد در فکر مردم جاافتاده بود اما هنوز امامت با ابعاد و اوصاف آن به عنوان یک نهاد در فکر عموم مردم شکل نگرفته بود هرچند اصحاب و یاران خاص اعتقاد اصیل و مترقی به امامت امامان داشتند اما این اعتقاد عموم مردم نبود...امام رضا تلاش کرد این اعتقاد را عمومی کند و موفق شد. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در هیات شهید بهنام محمدی به مناسبت شهادت شهریور ۱۴۰۲ @Heydari_org
🔸شیوه پاسخگویی به طلبه 🎙 طلبه گاهی از روی عادت، پرسش می کند نه از روی نیاز. به هرحال برخی پرسش‌ها برخاسته از تحلیل دانسته هاست اینها پرسشهای واقعی است که پرسشگر به پاسخ آن احساس نیاز و احساس تشنگی می کند تا ذهن خود را سیراب و تغدیه کند و رابطه دانسته های پیشین را ایجاد کند. اما برخی پرسش‌ها از روی تشنگی نیست، از روی دانایی نیست، از پی تحلیل دانسته های پیشین نیست بلکه بداهه و یا از روی عادت و بدون تامل صادر می شود یا اینکه پرسشگر این پرسش را از جایی عاریه گرفته است. در این موارد پاسخ دادن استاد و پاسخ شنیدن طلبه، افزوده و ره آوردی برای او ندارد لذا بهتر است استاد در این موارد به جای پاسخ دادن صریح و مستقیم، تلاش کند چند پرسش مرتبط درباره آن موضوع در ذهن طلبه ایجاد کند پرسشهایی که به سان پرسش های فرعی باشند برای آن پرسش اصلی، یعنی پرسش طلبه را به چند زیرپرسش تبدیل کند تا او روی آنها فکر و کند و برای آنها جواب پیدا کند آنگاه خود به خود با تحلیل آن به سمت پاسخ به پرسش اصلی دلالت می شود. معتقدم اگر پرسش ما برخاسته از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمی خواهد و تا انسان، خسته نباشد خواب را در وقت شب نمی جوید. این روزها هم روز شعر و ادب است¹ به قول قیصر امین پور شاعر پارسی سرای گتوندی: می خواهمت چنانکه شب خسته خواب را / می جویمت چنانکه لب تشنه آب را ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را. 🔺 از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع اساتید حوزه - اهواز ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱- بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت محمدحسین شهریار، روز شعر و ادب پارسی نام‌گذاری شده است. @Heydari_org
🔰 آماده سازی برای دوران غیبت 🎙...هرچند امام ع به هنگام شهادت، کمترین سن را در میان ائمه ندارند اما کمترین دوره زمانیِ امامت یعنی ۶سال از آنِ ایشان است.‌ ایشان در این مدت کوتاه، برای آماده سازی شیعیان در آستانه ورود به دوران غیبت امام زمان اقداماتی داشتند: در طول زمان تماس مستقیم خود را با شیعیان کمتر و کمتر می کرد تا جاییکه با اصحاب خود از پسِ پرده سخن میگفت و گاهی با کسانی که از راه دور یا از خود سامرا برای پرسش و استفاده از محضرشان، می آمدند بصورت مکاتبه ای یا وکیل سخن می گفت بلکه می توان گفت؛ بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام می‌گرفت. در جهت آمادگی شیعیان برای استنباط و اجتهاد، برنامه آموزش نحوه حل مسائل علمی را در پیش گرفته بودند تا بتوانند در دوران غیبت (عجل الله فرجه الشریف) مسائل خود را حل کنند لذا گاهی پاسخ سؤال‌های فقهی را به شکل کامل بیان نمی‌کرد و یا به بیان قاعده‌ای کلی اکتفا می کرد تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند چنانکه گاهی برای یافتن پاسخ به پرسش‌های فقهی، پرسش کننده را به کتاب‌های حدیثی شیعه اِرجاع می‌داد یا به فلان راوی حدیث و فقیهی که در دسترس آن پرسش کننده بود حواله میداد تا مراجعه به فقیهان در میان شیعه مأنوس شود.... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در ۸ربیع الاول ۱۴۴۳ق - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸وجوب متابعت قطع، عقلی است یا شرعی!؟ 📝 ...وجوب متابعت قطع به معنی ضرورت و حتمیت عقلی است و به معنی وجوب شرعی که اطاعت آن ثواب، و عصیان آن عقاب داشته باشد نیست زیرا اگر‌ لزوم عمل به ، عقلی نباشد بلکه جعلی و شرعی باشد مستلزم تحصیل حاصل یا حصول حاصل (ایجاد الموجود) است چون دادن و اعطای چیزی به قطع است که قطع آن را داراست و نیز مستلزم تسلسل است زیرا دلیلی که از سوی شارع می‌آید تا به قطع طریقیت و لزوم متابعت بدهد باید قطعی باشد و کلام را منتقل می‌کنیم به خود این دلیل قطعی که از سوی شارع آمده. آیا و لزوم متابعت برای خود این دلیل، جعلی و شرعی است یا به حکم عقل است‌؟ اگر به حکم عقل باشد که مطلوب ثابت شده است که طریقیت قطع به حکم عقل است ولی اگر به حکم شرع بدانیم خودش محتاج جعل جدیدی است و این است. همچنین سلب طریقیت از قطع یا سلب حجیت و نفی لزوم تبعیت از قطع ممکن نیست زیرا ‌مستلزم تناقض در نظر قاطع است چون او واقع را منکشف و روشن می‌بیند و احتمال خلاف نمی‌دهد پس معقول نیست به او گفته شود قطع تو واقع نما نیست و نیز مستلزم تکلیف به مالایطاق است زیرا قاطع احتمال خلاف نمی‌دهد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ بخشی از 《شرح نوین رسائل》جلد ۱، ص۲۹و۳۰، اثر رضا حیدری، به زبان فارسی، چاپ شده در سال ۱۳۹۲ . @Heydari_org
🔰 مراحل اشغال فلسطین توسط یهودی های صهیونیست 📝محورها: ۱- اخراج یهودی های بنی اسرائیل در طول تاریخِ بیش از دوهزارساله خود از هر سرزمینی که وارد آن شدند ۲- تصمیم صهیونیست های پراکنده در دنیا برای جمع شدن در یک سرزمین ۳- اوگاندا و طرابلس، اولین مقصد صهیونیستها ۴- استقبال انگلیسی ها از ایده وارد شدن به فلسطین ۵- خریدن تنها ۲.۵ تا ۵.۱ درصد اراضی سرزمین ، آن هم با چند واسطه از مالکان بزرگی که خودشان در اروپا ساکن بودند ۶- خرید زمین، اسکان، اخراج بومیها، تعدی به زمینهای همسایه، درگیری، مذاکره و صدور قطعنامه توسط قدرتهای استکباری ۷- جریان سازی رسانه ای، مظلوم نمایی در فیلمها و رمان و جلوگیری از اینکه فریاد مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد. 🔊 سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز سال ۹۶ را از لینک زیر بشنوید: https://eitaa.com/Heydari_org/816
🔶 وظیفه ما درباره قدس و تأثیر فریادها و مقاومت در این سالها محورها: ۱-توصیه دین ما برای یاری مظلوم و دشمنی با ظالم ۲- بی سابقه بودن نوع شکل گیری دولت و رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ۳- عقب افتادن برنامه زمانبندی صهیونیستها به دلیل فریادهای ما ۴- ارتباط آزادی قدس با منطقه، با جهان ۵- خطر غده سرطانی برای همه جهان ۶- کم کاری های ما در عرصه رسانه، فیلمسازی و آگاه سازی مردم دنیا 🔊 سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در ویژه برنامه زنده به مناسبت روز جهانی سال ۹۶ را از لینک زیر بشنوید: https://eitaa.com/Heydari_org/817
🔰اسرائیل مصیبتی برای جهان 🔹در این هفتاد هشتاد سال اخیر چه ظلم هایی که در این سرزمین رخ داده! حق و ناحق هایی که در این بازه زمانی در سرزمین شده با این تراکم زمانی و مکانی جای تعجب است! این روحیه‌ی ظلم و تعدی، این خلقِ کجِ زیاده خواهی اسرائیلی ها و صهیونیست ها ریشه دار است و سابقه دارد. 🔹ما امروز مواجه هستیم با یک مصیبت عظمایی در جهان! اسرائیل نه فقط برای مسلمانان یا عرب های فلسطین بلکه برای جهانیان مصیبت اند. 🔹استعمارگران جهان از وجود صهیونیستها در منطقه منتفع هستند. بیشترین انتفاع آنها سلب آرامش از منطقه است تا بتوانند اهداف خود را در منطقه پیاده کنند. 🔹ما افتخار می کنیم که از سالهای دور مدافع مردم مظلوم فلسطین بوده ایم و ظلم را محکوم کرده ایم. بیانیه ضد صهیونیستی آیت الله العظمی بهبهانی، مرجع عالیقدر دینی در سال ۴۶ سند پیشتازی ما خوزستانی‌هاست. 🔻بخش هایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری با موضوع / آبادان ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ @Heydari_org
🔴 شناختهای چهارگانه برای درک خطر اسرائیل برای درک خطر صهیونیسم و تحلیل دقیق جنایتهای اسرائیل باید در چند زمینه شناخت داشته باشیم: ۱- شناخت پیشینه و تاریخچه قوم بنی اسرائیل: رفتار آنها با انبیای خودشان و رفتار‌ آنها با پیامبر اسلام ص. بهانه جویی های آنها در برابر انبیای مبعوث شده در میان خودشان و فتنه انگیزی های آنها در برابر پیامبر اسلام ص. ظلمها و تعدی ها و سوء معاشرت آنها با مردمی که در هر سرزمینی با آنها زیسته اند و ... منبع این شناخت، آیات قرآن و گزارشات معتبر تاریخی و برخی گزارشات موجود در متون مقدس خودشان است. ۲- شناخت ویژگی های شخصیتی بنی اسرائیل: اینکه خصلت‌های نژادی این قوم که در فرد و جامعه آنها یافت می شود و می توان از آن به عنوان ویژگی های شخصیتی آنان نام برد چیست؟ اینکه ضد ارزش‌هایی مانند حسادت، خودبرتربینی، نژادپرستی، پول دوستی، قدرت طلبی، جادوگری و... تا چه حد در میان آنها نهادینه شده! این شناخت گرچه حسی نیست اما چون از رهگذر بررسی گزارشات تاریخی و نیز مشاهدات عینی رفتارهای آنها به دست می آید لذا حدسیِ قریب به حس است. ۳- شناخت آرمان‌ها و اهداف سیاسی آنها: اینکه اهداف جهانی آنها چیست و در صد سال اخیر چگونه در قالب آن اهداف را دنبال می کنند و به هر قیمتی دنبال آن هستند و برای تحقق آن شیطنت و خباثت می کنند. این شناخت از مطالعه و تحلیل اظهار نظرهای شخصیت‌های سیاسی آنها و بیانیه های رسمی و غیر رسمی به خوبی به دست می آید. ۴- شناخت مبانی فکری آنها: دیدگاه آنها درباره خدا، جهان، انسان، معاد، فرجام جهان. پایه ها و بنیان های دینی که به صورت مستتر یا مصرّح در کتابها و متون مقدس آنها موجود است که عمدتا تحریف شده هم هستند. این متون و این برداشتها از متون، عقبه تئوریک برای آنها درست می کند و توجیه کننده بسیاری از جنایت‌های آنها خواهد بود. با این شناخت، درک خواهیم کرد که چگونه کارکرد نهاد دین، برای جلوگیری از جنایات مختل شده است بلکه دین نزد آنها به عنوان پشتوانه پنداری جنایات عمل می کند. این شناخت از مطالعه و تحلیل متون مقدس آنها به ویژه فرجام شناسی آنها و اظهار نظرهای ناشی از آینده پژوهی های آنها به دست می آید. همچنین از آیات قرآن و برخی روایات اسلامی می توان کمک گرفت.‌ ‌🔻برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع طلاب دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز/ نشست بصیرتی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ @Heydari_org
🎙 ...گاهی می پرسند چرا شعار مرگ بر اسرائیل ما فایده ندارد؟ چه کسی می گوید فایده ندارد! اگر این شعار ما نبود از هفتاد هشتاد سال پیش تاکنون ( که ما شیعیان، ما مسلمانان، بخصوص ما ایرانیها پیشتاز این شعاریم ) تا امروز نیل تا فرات محقق شده بود و امروز میدان دیگری بود. جهان در آینده ممنون ایران خواهد بود، ممنون اسلام خواهد بود، ممنون شیعه خواهد بود جهان آگاه شده که بگوید ثم اهتدیت، ثم تنبهت. اگر یک روزی یقظه و تنبه برای جهان حاصل شد آن وقت می گوید مرحبا به شما. شما پیشتاز بودید! این غده سرطانی و این جرثومه فساد را گفتید نابود کنیم ما اجازه ندادیم ما کمک نکردیم ما ترک فعل کردیم ما رشوه گرفتیم. 🔻بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع طلاب دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز / نشست بصیرتی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ @Heydari_org
🔰با یک نو اخباری گری مواجه هستیم! اینکه بالاخره اخباریین به طور کلی درست می گویند یا اصولیین (که در آن زمان به آنها مجتهدین می گفتند)!؟ پرسشی است که نباید برای یافتن پاسخ آن عجله کنید چون شما در بدایت فهم اندیشه اصولیها و اخباریها هستید. اگر از حالا بخواهید سوگیری قطعی و کلی به نفع یکطرف داشته باشید حتماً در فهم ظرایف و دقایق اندیشه و نظرات طرف دیگر بازخواهید ماند. فعلا شما بخوانید اینها را و تحلیل کنید و مقایسه تطبیقی و مقارَن داشته باشید. کسی چه می داند شاید شما در آینده روش سومی را پیدا کردید که میانه این دو روش یا اساسا متباین از اینها باشد اما این منوط است به اینکه شما خوب دو طرف را فهم کنید به ویژه وقتی هر طرف هم تقریرهای متفاوتی داد. نکته دیگر اینکه؛ اخباریگری در مقابل اجتهاد یا اصولیگری اینها مشرب و منهج یا مکتب هستند. ما با یک مشرب یا مکتب فکری که انحرافی هم نیست بلکه اصیل است نمی توانیم برخورد گزینشی دو گانه بسیط داشته باشیم که این‌ درست است و آن غلط، این حق است و آن باطل. این نیازمند تحلیل است به ویژه وقتی بدانیم اخباریگری و اصولیگری در دو طرف یک طیف هستند که ذومراتب است و شدت و ضعف دارد. اما نکته سوم؛ مهمتر از اینکه بپرسیم کدام درست و حق و کدام غلط و باطل است؟ این است که بپرسیم و بررسی کنیم و بدانیم که جریان اخباریگری چرا و چگونه به وجود آمد؟ خاستگاه آن چه بود؟ آیا یک کنش بود یا واکنش به یک جو رایج و منهج دارج در حوزه علوم دینی و تفقه آن روز!؟ چه بستر و زمینه هایی موجب شد که چنین جریانی در قرن دهم و یازدهم سربر آورد؟ و متقابلا چه عواملی موجب افول آن شد. به بیان دیگر تا خاستگاه این روش استنباطی را ندانیم خاستگاه معرفتی، اجتماعی و سیاسی و غیر اینها، تا ندانیم مبانی و بنیان‌های فکری این روش و مشرب چیست و تا لوازم آن فکر را ندانیم و تا آثار و نتایج آن را ندانیم نخواهیم توانست درباره آن مکتب و مشرب اظهار نظر کنیم. ‌اجازه بفرمایید با یک توضیح دیگری سعی کنم ذهن شما را به مقصود خودم نزدیک‌تر کنم: اگر شما آمدید و به روش گزینش دوگانه حق و باطل، صحیح و غلط، دست به داوری زدید و نرفتید سراغ این سه چهار امری که عرض کردم احتمال این وجود دارد که خود شما در آینده در کسوت اصولی حرف اخباری بزنی! یعنی در مسند و کسوت اصولی بنشینی ولی به روش اخباری تفقه کنی! تعجب نکنید! من مصادیقی از این مواد در صدساله اخیر و خصوصا در زمان حاضر سراغ دارم که اگر از آنها بپرسی اخباری هستی یا اصولی می گوید اصولی هستم اما اگر خروجی استنباطات و فتاوی او را نگاه کنید و کوله بار اندیشه های او را وارسی کنید و نوع ورود و خروج های او را به بحثها بررسی کنید می بینید که در برخی موارد شباهت تام دارد به اخباریها و گاهی شباهت ناقص. این بخاطر این است که به حد کافی فهم نکرده اند اخباری گری را و همچنین به مقدار کافی فهم نکرده اند اصولیگری و اجتهاد را بلکه در این میان خواسته اند با یک جواب چکشی صریح شفاف قاطع بگویند ما اخباری هستیم یا اصولی هستیم. یعنی نتیجه این کار این است که می بینیم یک اخباری گری جدیدی سر بر آورده است. بی‌تعارف ما با یک مواجه هستیم که تصریح به اخباری بودن هم نمی کنند بلکه تصریح به خلاف می کنند اما رفتار تفقهی و اجتهادی آنها، روش تفسیری آنها در خوانش متون مقدس مانند قرآن فرقی با اخباریها ندارد. 🔻تقریری از پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش یکی از طلاب در حاشیه تدریس /مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ @Heydari_org
📣 اطلاعیه شروع درس 🔷شروع درس 《القواعد الفقهیه》 در سال تحصیلی جدید از هفته آینده خواهد بود. 🔶 زمان دقیق آن متعاقبا اعلام می گردد.
🔶 تاریخسازی در ولادت و وفات حضرت معصومه س امروز مطابق آنچه در تقویم هاست سالروز وفات حضرت (سلام الله علیها) است. نکاتی در باب این بانوی مکرمه و این تاریخ عرض کنیم: ۱- حضرت معصومه (س) بعد از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها بانویی است که زیارت نامه مأثور مستقل دارد و تنها بانویی است که چهار امام معصوم در مورد او سخن گفته اند؛ حضرت موسی بن جعفر و امام صادق و امام رضا و امام جواد (علیهم السلام) و تعابیر و جملات عجیبی در مورد فضل او و علم او و جایگاه او و مقام شفاعت او و دستور به زیارت او و چگونگی زیارت او به کار برده اند، و روایاتی هم که از این دسته هستند حکایت از جایگاه ویژه ی این بانوی جلیل القدر دارند. روایتی از امام صادق علیه‌السلام وجود دارد در مورد این بانوی مکرمه که می فرماید:《 و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد.》 و در روایت دیگری از امام رضاعلیه السلام که فرمودند او را چنین زیارت کنید: 《يا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ اى فاطمه در بهشت برایم شفاعت کن، به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.》 لذا مقام شفاعت او در کلام گهربار دست کم دو امام همام وجود دارد که وقتی امام معصوم برای کسی مقام شفاعت ذکر می کند دلالت بر یک درجه ی اعتبار رفیع و بالایی دارد. ۲ - در مورد تاریخ وفات و ولادت این بانو؛ ما در کتاب های قدیمی چیزی نداریم و قدیمی ترین کتابی که در زمینه سخن گفته یک کتاب کوچک ۱۲۰- ۱۳۰ صفحه ای فارسی قطع رقعی کف دستی است که حدود صد سال پیش تاریخ ولادت این بانو را یکم ذی القعده سال ۱۷۳ و تاریخ وفات این بانو را دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ ذکر کرده است. ولی وقتی مراجعه می کنیم به این کتاب، می بینیم که دو منبع برای این تاریخ ها ذکر کرده است وقتی جستجو می شود می بينيم که یکی از این منبع ها وجود خارجی ندارد و یکی دیگر از این منبع ها وقتی به متن آن مراجعه می کنیم می بینیم چنین چیزی در آن وجود ندارد و موضوع کتاب اصلا موضوع دیگری است یعنی موضوع کتاب، تاریخ و رجال و اعلام و احوال روات و امثالهم نیست. لذا اینکه مؤلف چه انگیزه ای داشته برای ساختن این دو تاریخ، خودش یک موضوع و داستان دیگری است. علی ایّ حال ما تاریخ مضبوط و قطعی یا ظنی برای ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در اسناد تاریخی و روایی نداریم و قدیمی ترین شان همین کتابی است که ۱۰۰ یا ۱۱۰سال پیش نوشته و چاپ شده است و این کتاب، کار تاریخسازی را انجام داده است و بعداً از روی این کتاب به کتاب‌های دیگر راه پیدا کرده و بقیه هم هرچه نوشتند از روی این کتاب بوده است چون قدیمی تر از این کتاب در ذکر تاریخ نداریم. بعضی از علما و مراجع هم نسبت به این تاریخ سازی حساسیت به خرج دادند و هشدار دادند و اعتراض کردند اما نافذ نبود و تاثیر نداشت لذا این تاریخ ساختگی در تقویم هم وارد شد اما بهتر بود که به جای تاریخ وفات و ولادت می گفتند روز بزرگداشت فاطمه معصومه سلام الله علیها. ممکن است در ذهن شما سوال ایجاد شود که این ثبت روز و تاريخ چه اشکالی دارد؟ بالاخره این بانو یک روزی متولد شده و یک روزی هم از دنیا رفته و چه اشکالی دارد این دو روز را معین کنند؟ جواب این است که: اگر تاریخ ها را اینطور در تقویم ثبت کردید (این ایام، ایام پدافند غیرعامل است. عقل اقتضا می‌کند که شما کاری نکنید که پاشنه ی آشیل برای شما باشد و کاری نکنید که بعداً و در آینده عده ای بتوانند از اینها سوء استفاده کنند) فردا روزی یکی می آید چند تا از این تاریخ های ساختگی را کنار هم جمع می‌کند و نشان میدهد که تاریخ هایی که در تقویم ثبت شده ریشه ای ندارند و بعداً تردید و شک در عقاید جوانان و مردم ایجاد می کند که لابد بقیه ی تاریخشان هم مستند و معتبر نیست. پس نباید این کار را بکنیم. آنجایی که تاریخ مستند داریم باید اعلام کنیم و آنجایی که تاریخ مستند نداریم به صورت شجاعانه و زیبا اعلام کنیم که تاریخ ولادت و وفات شان به دستمان نرسیده است لکن ما یک روز بزرگداشتی در تقویم قرار می دهیم و در نظر می‌ گیریم ،نه اینکه روز ولادت و وفات بگذاریم به صورت جعلی. البته اعتراض علما هم نه تنها نافذ نبود بلکه چیزهای دیگری هم روی آن بار کردند و نامگذاری هایی کردند مثل روز دختر! بعد فاصله ولادت حضرت معصومه س تا ولادت امام رضا علیه السلام شد دهه کرامت. و اینها در دراز مدت و بلند مدت ممکن است آثار و عواقبی داشته باشد. 📌تقریری از سخنان استاد رضا حیدری، پیش از شروع درس در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز؛ ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ارسالی از غفار کاظمی نسب @Heydari_org
❌سقوط اسرائیل درجهنم هوای نفس خداوند عقل را با قدرت درک خوب و بد برای فرمانروایی بر سرزمین وجود ما عطا فرموده است تا عقل، غرایز و هوای نفس را کنترل و مدیریت کند اما وای به آن روزی که عقل در چنگال هوای نفس اسیر شود... انسانی که تحت فرمانروایی غضب و شهوت و خودبرتربینی و نژادپرستی و جاه طلبی و ثروت اندوزی باشد چنین انسانی از حیوان و وحوش هم پایین تر خواهد رفت 《 کالانعام بل هم اضل سبیلا 》در مورد چنین بشری از هیچ کار وحشیانه و سبعانه او نباید تعجب کرد.... حالا اگر این انسان منحط شده و پست تر از حیوانات، یک تشکیلات و رژیم سیاسی تشکیل داد خطرناک تر می شود و جنایات بیشتر و بزرگ تری انجام خواهد داد. همه اینها امروز در رژیم صهیونیستی چمع شده است... 🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه / اهواز ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/185159/
📣 اطلاعیه شروع درس تخصصی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ 🔷 درس تخصصی 🔸 زمان: یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 🔸مکان : دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی/ اهواز 📌شرکت برای عموم طلابی که پایه ۹ را به پایان رسانده اند آزاد است. ثبت نام همزمان با جلسات درس انجام می شود. @Heydari_org
‌🔊 صوت درس را از اینجا دریافت کنید: 🔹 با توجه به‌ شروع درس 《 القواعد الفقهية 》 استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری از ابتدای آبانماه به صورت حضوری، از این تاریخ صوت درسها برای استفاده علاقه مندان در این کانال بارگذاری خواهد شد: @Heydari_org 🔸ضمنا شما می توانيد صوت درس های گذشته را از کانال دروس استاد به آدرس زیر دریافت نمایید : @alfaegh_heydari
القواعد الفقهية استاد حيدری ۱۳.m4a
44.32M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۱) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- بیان مضمون قاعده و تفاوت آن با قاعده 《علی الید 》و 《إخبار ذي الید》 ۲- بیان اجمالی مدارک قاعده ۳- بررسی مدارک قاعده بررسی اجماع فریقین بررسی سیره مستمره مسلمین بررسی بنای عقلا بررسی لزوم عسر و حرج بررسی روایات ۴- جمعبندی مدارک قاعده جلسه سیزدهم از دوره جدید/ تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۸ سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۱۴.m4a
10.68M
‌‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۲ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: - بررسی اعتبار روایت حفص بن غیاث - تبیین اشکال از جهت وجود قاسم بن یحیی در سلسله سند - تضعیف ابن الغضائری - توثیق بر اساس اسناد کامل الزیارات - جمع بندی جلسه چهاردهم از دوره جدید/ تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۱۵.m4a
32.66M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۳) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- قاعده ید اصل است یااماره؟ بیان بجنوردی، بیان امام خمینی ۲- انحاء مختلف تحقق ید جلسه پانزدهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org