eitaa logo
پژوهش های اصولی
283 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
700 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
13990101_38397_128k.mp3
7.73M
🎙صوت کامل پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) 🔆سال جهش تولید 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پیوست نکته قبل: 🔻اسرائیل قصد داشت از طریق "جن" به سیستم اطلاعاتی ایران نفوذ کند، ولی موفق نشد! 🔅 صحبت‌های جالب کارشناس صداوسیما در شبکه سه سیما. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_عدم_ردع #طریق ۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک
۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، عام البلوی باشد. 🔅 تقریب ۲ استدلال: چنان چه گذشت، اگر مبنای فقیه این باشد که معصوم علیه السلام، در برابر سیره های راسخه ای که بر خلاف موازین است، وظیفه ی تکرار ردع ندارد و می تواند به صرف ردع واحد، اکتفا نماید، در این صورت لازم است تقریب جدیدی از استدلال تنظیم شود، که عبارت است از: اگر چه امام علیه السلام، به ردع واحد اکتفاء نموده است، اما از آن جایی که طبق فرض، سیره مذکور، عام البلوی و شدید الرسوخ است، لذا به محض صدور ردع واحد، بلبله و آشوبی در ذهن مکلفین، ایجاد می شود و در نتیجه، سوالات متعددی از سوی آن ها، پرسیده می شود تا اطمینان خاطر و استیثاق ایجاد شود. 🔅 نتیجه: طبق قاعده «لو کان لبان»، اگر چنین وقایعی اتفاق افتاده بود، حتما در تاریخ، برخی از آن ها نقل می شد و از آن جایی که هیچکدام نقل نشده است، نتیجه می گیریم که از اساس، هیچ ردعی از جانب معصوم علیه السلام، صورت نگرفته است. ✅ اشکال: این تقریب، یک پیش فرض دارد و آن این است که حتی در صورت صدور ردع واحد، بلبله و آشوب، در ذهن مخاطبین ایجاد خواهد شد و در نتیجه کثرت سوال صورت خواهد گرفت؛ در حالی که این پیش فرض، ممنوع است. 🔹 بیان ذلک: طبق قاعده «اذا جاء الاستدلال، بطل الاستدلال»، کافی است احتمالاتی در مساله وارد شود تا قطعیت وقوع بلبله و آشوب و کثرت سوال، نفی گردد. 📌احتمال ۱: از کجا معلوم است که مخاطبین ردع، آن را با جان و دل نپذیرفته اند. به خصوص با توجه به این که به احتمال زیاد، مخاطبین ردع، حلقه اول اصحاب معصومین علیهم السلام هستند، چنان چه بسیاری از فرمایشات ایشان، به امثال زراره و محمد بن مسلم و ... القا شده است. در حالی که می دانیم حلقه اول اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام، بسیار متعبد و ولایت پذیر بودند و بلافاصله، سایر شیعیان را نیز قانع و مجاب می کردند. بنابراین، در بسیاری از مواقع، اساسا انگیزه مراجعه و پرسش و سوال مجدد، وجود نداشته است. پس این که مستدل، با قاطعیت، ادعای وقوع بلبله و آشوب و کثرت سوال می نماید، ادعایی بدون دلیل است. 📌 احتمال ۲: بر فرض که انگیزه مراجعه و سوال مجدد وجود داشته باشد، اساسا شیعیان، در بسیاری از مواقع، دسترسی آسانی به ائمه اطهار علیهم السلام، نداشتند و لذا معمولا طبق دستور خود ایشان، به ثقات و راویان ثقه، اعتماد می کردند و به دنبال مراجعه مستقیم به خود حضرات آل الله علیهم السلام، نبودند، زیرا معمولا امکان این کار را نداشتند. 🔆 نتیجه نهایی: اگر چه احتمال این که در برخی مواقع، نسبت به برخی موضوعات، گاهی بلبله و آشوب و کثرت سوال واقع شده باشد، وجود دارد؛ ولی چنان چه می دانیم، به صرف اینکه احتمال دارد»، نمی توان قاعده کلیه ای را استنتاج نمود و نتیجه گرفت. بنابراین، این استدلال، تمام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 سردار شهید حاج قاسم : این را به تجربه عرض می کنم که میزان فرصتی که در بحران ها هست، در خود فرصت ها نیست؛ فقط شرطش این است که نترسیم و نترسیم و نترسانیم... در این روزها، اگر چه احتمال این که کرونا، سلاح بیولوژیک دشمن باشد، روز به روز افزایش می یابد، ولی با خواندن متن زیر، و با توجه وعده الهی مبنی بر «و لینصرن الله من ینصره» می توان امید زیادی داشت که در آینده نزدیک، فرصت های بی نظیر فراوانی از این تهدید بی نظیر، به دست خواهد آمد و مانند همیشه، عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. ✅سوال: اگر شیوع کرونا طولانی شود😱، بعد از عبور از آن، به چه نقطه ای خواهيم رسید؟🧐 ✅ آيا فرهنگ جوامع بشری، تحت تاثير اين اتفاق تغيير خواهد نمود؟ ✅ اگر شرايط فعلى به مدت يك‌سال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان‌ها و طبيعت چگونه خواهد بود؟ ✍️ ماتياس هوركس و همكارانش در مركز پژوهش‌هاى وابسته به موسسه رابرت كخ در آلمان، به اين سوالات به صورت بى‌وقفه فكر مي‌كنند و تحقيقات گسترده‌اى را براى پاسخ به اين پرسش‌ها آغاز كردند. 🔹بى‌شك جهان امروز تحت اثر اين فراگيرى ويروس، در حال تغيير است. فارغ از تبعات تلخ و كشنده اين اپيدمى، نيمه ديگر اين اتفاق اما شنيدنى است. ✅ هوركس و همكارانش به سه سر فصل اساسى اشاره ميكنند: اگر كرونا تا يكسال مهمان اين سياره باشد، ما شاهد تغييراتى شگرفت خواهيم بود. رخدادهايى كه شايد رفتار تازهٔ انسان آينده باشد. 1️⃣ كرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعى را تغيير ميدهد. جمع‌هاى دوستانه كوچكتر مي‌شود. حضور و فيزيك افراد جاى خود را به تصاوير ديجيتال و مجازى مي‌دهد. دلتنگى‌ها بيشتر مي‌شود و آهسته آهسته اين سيطره تلفن‌ها و دنياى اينترنت، جاى خالى افراد و عزيزانمان را پر خواهد كرد. انسان، موجودى‌ست كه در طول فرهيختگى اجتماعى‌اش، نياز به مراودات و ارتباطات حضورى و ديده شدن‌ها دارد. دنياى بعد از كرونا، شاید ميزها و صندلى‌های بسيار خالى از حضور خواهند بود. 2️⃣ ويروس کرونا، به ما يادآور مي‌شود كه سمت روشن تكنولوژى چقدر حياتى‌ست. شايد انسانِ پس از كرونا بايد بيش از هر چيز وامدار تكنولوژى باشد. سيستم آموزش انسانى تغيير خواهد كرد. ويدئو كنفرانس‌ها و آموزش‌هاى تحت شبكه اينترنت، سرفصل تازه‌اى از آينده‌ى علم و آموزش است. تمامى مدارس به ناچار به جديدترين ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاريف بسيارى از علوم آموزشى دچار تحولى بزرگ خواهد بود. اين اتفاق مي‌تواند به صورت غير مستقيم و بعضأ مستقيم، از نابودى جنگل‌هاى بسيارى جهت چاپ كتب درسى و آموزشى در سراسر سياره محافظت كند. 3️⃣ كرونا، به طرز شگفت‌انگيزى ميانگين مطالعه افراد سياره را در يكسال افزايش خواهد داد. انسان‌هاى زيادى براى زنده ماندن مجبور به يادگيرى و خواندن خواهند شد. قرنطينه‌هاى درمانى ويروس کرونا، كتاب‌هاى ديجيتال و خاك خورده‌ى كتابخانه‌ها را جان دوباره خواهد داد. ويروس کرونا، هنر و خلاقيت فردى را به شكل قابل توجهى رشد خواهد داد. هوركس معتقد است در يكسال، صنايع دستى و هنرهاى مبتنى بر فرد، يك رنسانس تازه را تجربه خواهد كرد. 👈 مركز مطالعات بيولوژيك ميشيگان، متشكل از يك تيم تحقيقاتى محيط زيست شامل بيش از پنجاه دانشمند در زمينه محيط زيست و بيمارى‌هاى بيولوژيكى، نظر جالب ديگرى دارند: "كرونا، حيات بيولوژيك سياره را متحول خواهد كرد." - كاهش بيش از ٢٠٠ ميليون متر مكعب گازهاى گلخانه‌اى و دى‌اكسيد كربن. - پايين آمدن دماى كره زمين در آينده‌ى نزديك، - حفظ بقاى بيش از هفتصد گونه‌ى گياهى و جانورى در صورت حفظ اين وضعيت به مدت يكسال، -آسمان‌هاى آبى تر، - كاهش چند صد ميليون تن زباله‌ى پلاستيكى، - افزايش چشمگير بهداشت عمومى، - اختصاص بودجه‌هاى هنگفت جهانى و احياى سنديكاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان براى حفظ انسان، - بهره مندى عمومى‌تر كشورهاى فقير دنيا از بهداشت و آموزش، - در نهايت باورپذيرتر بودن اين ديدگاه كه انسان مالك اين سياره نيست. تغيير اين نگاه براى بقاى نسل بشر حياتى است. دانشمند ارشد اين تيم تحقيقاتى، از كرونا بعنوان "يك تنفس عميق" اين سياره نام برد. جايى كه شايد حيات سياره آبى به اين اتفاق نياز شديدى داشت. 👈 و پرسش نهايى شايد اين است؛ آيا كوئيد ١٩ ميتواند آن حلقه‌ى گمشده دفاعى اين سياره در برابر موجودى به نام انسان باشد؟! @DACHstudien ▫️ صفحه شخصی ماتیاس هورکس: ▫️ horx.com/48-die-welt-nach-corona 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_عدم_ردع #طریق ۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک
۲ 🖋طریق ۲: عدم بدیل برای سیره این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، بر امری مستقر باشد که ضروری باشد و انتظام امور اجتماعی، بدون آن یا بدیل آن، امکان نداشته باشد. روشن است که در چنین فرضی، اگر شارع مقدس از آن ردع نماید، بدیل آن مستقر خواهد شد. ✅ مثال این فرض، عمل به ظواهر الفاظ است، زیرا تفاهم و گفتگوی بشر، اگر بر اساس ظواهر الفاظ نباشد، باید حتما جایگزینی داشته باشد و لذا اگر شارع از آن ردع کند، عقلاء، جایگزین و بدیلی برای آن خواهند یافت. 🔅 نتیجه: بر اساس قاعده «لو کان لبان»، هر گاه آثار و اخبار بدیل چنین سیره هایی، به ما نرسیده باشد، معلوم می شود که خود آن سیره، رواج داشته است و ردعی هم از آن نشده است. 🔅نکته: با توجه به این که در مباحث گذشته، این طریق برای استکشاف خود سیره نیز ذکر شد، معلوم می شود که این طریق، هم برای احراز خود سیره و هم برای احراز عدم ردع از سیره، کاربرد دارد. از جمله اصولیونی که به این طریق تصریح کرده اند، محقق خراسانی در «کفایه الاصول» و مرحوم مظفر در «اصول الفقه» است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توسل به نام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) 🔰 نقل داستانی عجیب از آیت الله بهجت (ره) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نماز اول ماه قمری ✅ نمازی که حضرت آیت‌الله بهجت به خواندن آن مداومت داشتند. 🖋 از جمله نمازهایی که حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره به خواندن آن مداومت داشتند، نماز اول ماه است که در ابتدای ماه‌های قمری خوانده می‌شود. 🔆 از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚 بهجت‌الدعا، ص٣٧٨.   📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#تزکیه ✅ نماز اول ماه قمری ✅ نمازی که حضرت آیت‌الله بهجت به خواندن آن مداومت داشتند. 🖋 از جمله نم
بسم الله الرحمن الرحیم اگر تا به حال، مقید به این نماز نبودیم، سعی کنیم در این ماه هایی که ابتلائات و امراض، زیاد شده است، در اول ماه قمری، این نماز مختصر و مفید را (که حدود یک ربع ساعت بیشتر طول نمی کشد) بخوانیم. اللهم ارزقنا توفیق الطاعه...
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_عدم_ردع #طریق ۲ 🖋طریق ۲: عدم بدیل برای سیره این طریق، در مواردی
🖋 بدون شک، سیره عقلائیه ای که از سوی شارع مقدس، نسبت به آن، رادعی صادر شده باشد، حجیت ندارد؛ ولی سوال اصلی آن است که رادع چه خصوصیات و چه شروطی دارد؟ به دیگر سخن، سوالات ذیل نسبت به رادع مطرح این: 🔅 سوال اول: آیا در رادع، شرط است که حتما باید نص صریح باشد؟ در پاسخ به این سوال، سه احتمال وجود دارد: ✅ 1. شرط است که رادع نص صریح باشد، به گونه ای که هیچکدام از انواع ظهورات، برای ردع، کفایت نمی کند؟ ✅ 2. چنین شرطی وجود ندارد و بلکه حق آن است که مطلق ظهورات، توانایی رادعیت دارند؟ ✅ 3. حق آن است که باید قائل به نظر تفصیل شویم، زیرا برخی ظهورات، می توانند رادع باشند ولی برخی صلاحیت ندارند. 🔅 سوال اول: آیا در تحقق ردع، صرف الوجود آن کافی است، یا خیر، بلکه باید متعدد یا موکد باشد؟ در پاسخ به این سوال نیز، احتمالات زیر، مطرح است: ✅ 1. صرف الوجود کافی است. ✅ 2. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید متعدد باشد. ✅ 3. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید موکد باشد. ✅ 4. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید هم متعدد و هم موکد باشد. 🔹 برای رسیدن به پاسخ صحیح این دو سوال، لازم است در سه مقام، به ترتیب ذیل بحث شود: 📌 مقام اول: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از انعقاد ظهور. 📌 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. 📌 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سخنان جالب و شنيدنی امام خمينی(رضوان الله تعالی علیه) در مورد مناجات شعبانیه 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 آیت الله میرباقری: صلوات شعبانيه يک سلوک کامل است؛ از نقطه‌ای آغاز می‌شود و فرودگاه و پايانی دارد که ما را تا آن پایان سير می‌دهد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گوشه‌ای از مبانی اعتقادی حسن روحانی همراه با پاسخ محکم و متقن استاد عالی ✅ بشنوید و بشناسید... 🔅 اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #شروط_رادع #تمهید 🖋 بدون شک، سیره عقلائیه ای که از سوی شارع مقدس، نسبت به آ
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره از انعقاد ظهور. بحث در این است که آیا یک روایتی که در مقام ردع و منع از یک سیره عقلائیه وارد شده است، اگر دلالت آن به صورت ظهوری باشد (اعم از منطوقی مطابقی یا مفهومی یا التزامی یا اقتضاء یا تنبیه یا اشاره)، آیا همه این اقسام از ظهورات، قابلیت ردع دارند؟ برخی معتقدند که هیچ یک از این اقسام، صلاحیت ردع از سیره عقلائیه ندارند، زیرا سیره عقلائیه، مانع از انعقاد این ظهورات می شود. 🔅 تقریب استدلال: از آن جایی که سیره های عقلائیه، موجب تشکیل قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء می شود، لذا هر گاه روایتی با عباراتی که نص صریح نیست، بلکه ظاهر در مراد است، سیره عقلائیه را ردع کند، این قرینه لبیه متصله، مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره خواهد شد؛ زیرا از ظهور نسبت به مورد سیره، از سه حال خارج نیست: ✅ 1. ظهور اضیق از مورد سیره است: در این صورت، از اساس، نمی تواند رادع سیره باشد، زیرا حتی اگر نص صریح بود، فقط گوشه ای از مورد سیره را ردع می کرد، چه برسد به این که ظاهر است و احتمال خلاف در آن راه دارد، لذا در این فرض، قطعا صلاحیت ردع ندارد. ✅ 2. ظهور اوسع از مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله عمل می نماید و مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره می شود؛ و در این حکم، فرقی ندارد که اوسعیت ظهور، به نحو عموم باشد با به نحو اطلاق؛ زیرا در هر دو صورت، گویا سیره، کالمقید نسبت به اطلاق و کالمخصص نسبت به عموم، عمل می نماید. ✅ 3. ظهور مساوی با مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله ای عمل می نماید که موجب تأویل ظهور و انصراف آن به معنایی که متناسب با آن باشد، می شود. در نهایت اگر هیچ معنای متناسبی با آن یافت نشود، نتیجه نهایی اجمال ظهور روایت است. 🔆 اشکال استدلال: ✅ اولا: این بیانات، به هیچ وجه نسبت به سیره هایی که رسوخ شدید در اذهان عقلاء ندارد، صادق نیست، زیرا سیره های غیر راسخ، به هیچ وجه به منزله قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء، عمل نمی کنند. ✅ ثانیا: سیره های شدید الرسوخ نیز گاهی در اذهان عقلاء، به منزله قرینه لبیه متصله نیست. 📌 نتیجه نهایی: استدلال تمام نیست، زیرا تمام تمرکز استدلال، بر اساس این مبنا است که سیره عقلائیه، همیشه به منزله قرینه لبیه متصله هستند، در حالی که این مبنا، طبق دو اشکال فوق، باطل است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 کلیپ زیبا همراه با اشعار دلنشین، در حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام. ✅ اگر خواستید ببینید، سعی کنید تنها، با وضو و حضور قلب و رو به قبله باشید تا خودتون رو تو حرم ارباب بی کفن، احساس کنید؛ بعد منزل نبود در سفر روحانی... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #شروط_رادع #مقام_اول 🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره از انعقاد ظهور. بحث در
🖋 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. در مقام اول، اثبات شد که مقتضی حجیت، در تمام انواع ظهورات وجود دارد. در این مقام، بحث در این است که آیا سیره عقلائیه، می تواند مانع از فعلیت حجیت در ظهورات یا قسمی از اقسام ظهورات باشد یا خیر؟ 🔅 در رابطه با ظهورات عمومی و اطلاقی، سه قول وجود دارد: ✅ 1. عدم کفایت عموم و اطلاق برای ردع مطلقا. دلیل: رادعیت عمومات و اطلاقات نسبت به سیره عقلائیه، استحاله دارد. اشکال: دلیلی بر این ادعا، وجود ندارد، زیرا هیچ وجهی برای استحاله وجود ندارد. ✅ 2. تفصیل میان سیره های شدید الرسوخ و غیر شدید الرسوخ. دلیل: تصحیح سیره عقلائیه شدید الرسوخ با صرف اعلام نظر از طریق عمومات و اطلاقات، ممکن نیست. اشکال: شارع مقدس، وظیفه ریشه کنی و تصحیح سیره عقلائیه، ندارد، زیرا این امر، وظیفه شارع بما هو حاکم است نه شارع بما هو شارع. بنابراین، همین که معصوم علیه السلام، در ضمن بیانی عام یا مطلق، مخالفت خود را با یک سیره عقلائیه، اعلام نموده باشد، همین کافی است و وظیفه بیشتری ندارد. ✅ 3. کفایت عموم و اطلاق برای ردع مطلقا. چنان چه از اشکالی که بر دلیل قول دوم روشن می شود، قول حق، همین نظر است. 🔅در رابطه با ظهوراتی که عام و مطلق نیست، بلکه مختص به مورد سیره است، برخی قائل شده اند که چنین ظهوراتی، نسبت به سیره عقلائیه شدید الرسوخ، حجیت ندارد. ✅ دلیل: برای ریشه کنی سیره عقلائیه، رعایت تناسب میان رادع و مردوع لازم است. ✅ اشکال: چنان چه گذشت، شارع مقدس، وظیفه ریشه کنی و تصحیح سیره عقلائیه، ندارد، زیرا این امر، وظیفه شارع بما هو حاکم است نه شارع بما هو شارع. ✅ نتیجه: هیچ مانعی از حجیت ظهورات مختص به مورد سیره، وجود ندارد، حتی اگر آن سیره، شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد. 🔅 در رابطه با ظهورات مفهومی و التزامی و اقتضاء و تنبیه و اشاره نیز، ادله مانعین حجیت همان است که در اقسام قبل ذکر شد و اشکال آن نیز همان اشکال سابق است و خلاصه آن، عبارت است از: ✅ ادله مانعین حجیت: تصحیح سیره های عقلائیه ای که شدید الرسوخ در اذهان عقلاء است، به وسیله چنین ظهورات ضعیفی، امکان ندارد. ✅ اشکال: شارع وظیفه ای نسبت به تصحیح سیره عقلائیه ندارد، بلکه این وظیفه، به عهده حاکم است، و لذا فقط در صورتی که معصوم علیه السلام، حکومت اسلامی تشکیل داده باشد، چنین وظیفه ای دارد. ✅ نتیجه: عرف، هیچ فرقی میان انواع این ظهورات، در مرحله حجیت قائل نیست، و اگر اصل ظهور، منعقد شده باشد، آن را حجت دانسته و بر آن، ترتیب اثر می دهد. ✅ نکته: چنان چه در مقام اول گذشت، اگر احیانا سیره عقلائیه ای، آن قدر شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد که به منزله قرینه لبیه متصله عمل کند و مانع از انعقاد ظهوری شود، در این فرض، دیگر بحثی نیست، زیرا از اساس، مقتضی حجیت ندارد. ولی چنان چه گذشت، نمی توان هیچ یک از اقسام ظهورات را در مقابل سیره های شدید الرسوخ به صورت مطلق، غیر منعقد دانست و نفی انعقاد مطلق نمود، بلکه فقط و فقط در مواردی که عرف، قرینه لبیه متصله بودن آن را به وضوح بپذیرد، می توان قائل به عدم حجیت شد. 🔆 نتیجه نهایی: هر کدام از اقسام ظهورات، در عرف منعقد محسوب گردد، حتی اگر سیره ای که از آن ردع می نماید، شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد، حجیت دارد. 📌 تکمله: تمام مباحث مذکور، نسبت به سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام است. ولی از بیانات فوق، تکلیف سیره عقلائیه مستحدثه نیز روشن می گردد؛ زیرا وقتی تمامی اقسام ظهورات، برای ردع از سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، کفایت کند و حجیت داشته باشد، به طریق اولی نسبت به سیره های مستحدثه نیز، حجیت دارد؛ زیرا مانعیت سیره های مستحدثه، اقوا از سیره های معاصر معصوم علیه السلام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
| بمناسبت میلاد امام حسین (علیه السلام) ✅ یک پر سود 📝 یک تجارت می‌خواهم به شما یاد بدهم؛ هر کس سه بار بگوید «صلّی الله علیک یا اباعبدالله»، یک زیارت علیه‌السلام انجام داده‌است. 📝 زیر آسمان بایست؛ به آسمان نگاه کن؛ یک نگاه به راست، یک نگاه به چپ و سپس بگو: «السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته». این هم یک است. یک زیارت، یعنی . 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #شروط_رادع #مقام_دوم 🖋 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. د
🖋 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. بحث در این است که اگر یک روایتی در مقام ردع و منع از یک سیره عقلائیه وارد شده باشد، اعم از آن که نص صریح باشد یا ظاهر، آیا صرف الوجود آن کافی است؟ یا خیر، بلکه باید همراه با تاکید یا تعدد باشد. محل نزاع روشن است، زیرا در مقام ردع از سیره های غیر شدید الرسوخ، قطعا صرف الوجود کافی است. در این زمینه، دو قول وجود دارد: 🔅قول اول: صرف الوجود کافی است مطلقا. ✅ دلیل: شارع بما هو شارع، وظیفه ای غیر از این که یک بار به صورت معمولی و بدون تاکید، اعلام نظر نماید، ندارد؛ زیرا تکرار و تاکید برای ریشه کنی سیره های عقلائیه خلاف شرع، وظیفه شارع بما هو حاکم است. 🔅 قول دوم: نسبت به سیره های عقلائیه شدید الرسوخ، متناسب با کیفیت و شدت رسوخ، تکرار و تاکید لازم است. ✅ دلیل: لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع. ✅ اشکال: لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع، در جایی ثابت است که شارع وظیفه داشته باشد سیره های خلاف شرع را ریشه کن کند؛ در حالی که طبق فرض، بحث ما در استنباط از فرمایشات معصومین علیهم السلام است، در حالی که می دانیم ایشان غالبا حاکم نبوده اند و وظایف شارع بما هو حاکم، بر دوش ایشان نبوده است، بلکه وظایف شارع بما هو شارع را به عهده داشته اند. 🔆 نتیجه نهایی: صرف الوجود رادع برای ردع از سیره عقلائیه، در اغلب موارد کفایت می کند؛ و عدم کفایت صرف الوجود، منحصر در مواردی است که علم داشته باشیم که متشرعه و اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام، به روایت رادع، در زمان معصومین علیهم السلام، التزام نداشته اند، در حالی که علم داریم که به تمام ایشان، این روایت، وصول یافته است (یا شک در وصول داشته باشیم). 📌 تکمله: تمام مباحث مذکور، نسبت به سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، صادق است. اگرچه از بیانات فوق، تکلیف سیره عقلائیه مستحدثه نیز روشن می گردد؛ زیرا وقتی صرف الوجود رادع، برای ردع از سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، کفایت کند، به طریق اولی نسبت به سیره های مستحدثه نیز، کفایت می کند؛ زیرا سیره های مستحدثه، اقوا و اعظم از سیره های معاصر معصوم علیه السلام نیست. ✅ بنابراین، این که در نتیجه نهایی نسبت به سیره های معاصر معصوم علیه السلام، گفته شد، در برخی موارد، صرف الوجود کافی نیست، در مورد سیره های مستحدثه نیست؛ زیرا ملاک آن، در این قسم، سالبه به انتفاء موضوع است، زیرا سیره های مستحدثه، بعد از عصر معصومین علیهم السلام، ایجاد شده است و از اساس، این که علی رغم وجود رادع، متشرعه به سیره خویش، ادامه داده باشند، معنا ندارد و سالبه به انتفاء موضوع است. نتیجه آن است که نسبت به سیره های مستحدثه، به صورت مطلق و بدون هیچ استثنائی، صرف الوجود رادع، کافی است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شعرخوانی آقای احمد عزیزی ✨عازم کربلاست بهر تو عباس جان طبع شکر ریز من ‌کلک شکر بار من دیدار شعرا با رهبرانقلاب، مهرماه١٣٨۶ 💻 @khamenei_maaref
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #شروط_رادع #مقام_سوم 🖋 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. بحث در این ا
🖋 عمده ادله ای که در نفی حجیت سیره عقلائیه ذکر می شود، در راستای اثبات دو ادعای ذیل است: ✅ 1. سیره عقلائیه به خودی خود و فی نفسه، مقتضی حجیت را ندارد. این ادعا در مباحث گذشته مورد بررسی قرار گرفت. ✅ 2. سیره عقلائیه اگر چه مقتضی حجیت را دارد، ولی مانعی در مقابل تاثیر این مقتضی وجود دارد که عبارت است از: «ورود ردع از جانب شارع». ✅ در این فصل، محل نزاع در زمینه بررسی ادعای دوم است. 🔅 بنابراین لازم است اهم آن چه که ممکن است در مقام استدلال بر اثبات ردع عام یا ردع خاص بیان شود را بررسی نماییم. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✋ خداوند متعال، دست او شده است... 🌷اگر معتقديم صلوات الله عليه با آن دست‌هاي بريده‌اش، دست كسانى را مى‌گيرد؛ اين همان است كه خدا دست او شده، و مصداق همين روايت است که خداوند فرموده: «... يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا» من دست او شدم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_نفی_حجیت_سیره #تمهید 🖋 عمده ادله ای که در نفی حجیت سیره عقلائیه ذکر
۱ 🖋 دلیل ۱: ادله ناهیه از عمل به غیر علم 🔴 تقریب ۱: ردع شارع از سیره های عقلائیه به وسیله آیات قرآن کریم در آیاتی که در ذیل خواهد آمد، شارع از تبعیت غیر علم، ردع کرده است. بنابراین، این آیات کریمه، ردع از تمام سیره هایی است که بر عمل به غیر علم قائم است؛ مانند سیره عقلائیه بر عمل به خبر ثقه و ... از سیره های عقلائیه ای که ظنی است. 🔆 «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» 🔅 ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ. (اسراء: ۳۶) 🔆 «وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا». 🔅 ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻫﻴﭻ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻧﻴﺴﺖ. [ﺁﻧﺎﻥ] ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﮔﻤﺎﻥ [ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖ، ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ.(نجم: ٢٨) 🔵 اشکال ۱: نهی در این آیات شریفه، ناظر به تبعیت غیر علم در اصول اعتقادی است، زیرا: ✅ اولا: سیاق و قبل و بعد این آیات، شاهد است که در مجموع، بحث در امور اعتقادی است. (قرینه خارجیه) ✅ ثانیا: تعلیلی که در این آیات ذکر شده است (یعنی عبارت «ان الظن لا یغنی من الحق شیئا»)، دلیل است بر این که غیر ظن، انسان را به واقع و حق نمی رساند. در حالی که می دانیم در علم فقه، به دنبال کشف از وظیفه ظاهری و حکم ظاهری در زمان غیبت کبری هستیم؛ بر خلاف اصول دین که در آن، به دنبال رسیدن به واقع و حقیقت امور هستیم. بنابراین، از اساس، این آیات، شامل ردع از سیره های عقلائیه (که مساله ای فقهی است)، نمی شود. (قرینه داخلیه) 🔵 اشکال ۲: اشکال قبلی، فقط نسبت به آیاتی وارد است که سیاق آن، مختص به امور اعتقادی باشد، یا تعلیل مذکور، در آن وارد شده باشد. ولی از آن جایی که برخی از آیات فراوانی که در این زمینه وارد شده است، سیاق مذکور را ندارند، و برخی دیگر، تعلیل مذکور را ندارند، لذا اشکال دیگری که عام تر است، مطرح می شود. اشکال اساسی و عام آن است که چنان چه گذشت، اگر در نهایت، در آیه ای، هم سیاق آن، شامل مباحث فقهی شود، و هم تعلیل مذکور را نداشته باشد، نهایت آن است که به صورت عام یا مطلق، از سیره های عقلائیه ای که ظنی است، نهی شده است. و این گونه نهی های عام و مطلق، فقط شامل سیره های غیر راسخ می شود، زیرا چنان چه گذشت، گاهی سیره های شدید الرسوخ در اذهان عقلاء، به منزله قرینه لبیه متصله، عمل نموده و مانع از انعقاد ظهور آیات و روایات، نسبت به مورد خویش می شوند. 🔴 تقریب ۲: عدم انعقاد ظهور حال شارع در امضای سیره. سیره عقلائیه، به شرطی حجیت دارد که ظهور حال شارع در امضای آن باشد؛ در حالی که این آیات کریمه، مانع از انعقاد ظهور حال شارع در امضای سیره عقلائیه ای که شارع نسبت به آن ها، سکوت نموده است، می شود. 🔵 اشکال: از اشکالاتی که بر تقریب ۱ ذکر شد، اشکال این تقریب هم روشن می شود؛ زیرا با وجود این اشکالات، مانعیتی از انعقاد ظهور حال شارع، وجود ندارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔻بخشی از وصیت‌نامه آیت الله قاضی، استاد عرفان آیت الله بهجت: 👈🏼 روضه هفتگی، ولو دوسه نفر باشد، باعث گشایش امور است. ✅ [پس از تاکید بر نماز اول وقت و واجبات می‌فرمایند:] و در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود. 🔻منبع: انتشارات کنگره بزرگداشت آیت الله قاضی، کوه توحید، ص۲۵۶ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): آقای قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945