eitaa logo
کونگ فو
298 دنبال‌کننده
291 عکس
217 ویدیو
2 فایل
اولین کانال تخصصی در ایتا درمورد هنر رزمی کونگ فو کانال ما برای معرفی رشته هنر رزمی کونگ فو و هنر های رزمی چینی است کونگ فو مادر هنرهای رزمی است و کسانی که علاقه مند به کونگ فو و هنر رزمی چینی هستند به کانال ما بپیوندند
مشاهده در ایتا
دانلود
برای این‌که ضربه پا همراه با سرعت، قدرت و دقت بیشتری انجام شود باید بدن خود را با سرعت به‌طور کامل حرکت دهید و این امر نیازمند انعطاف‌پذیری زیاد و حرکات کششی روزانه می‌باشد. بسیاری از هنرجویان سبک‌های مختلف رزمی دچار این اشتباه می‌شوند که کشش قسمت‌های بالائی و پائینی بدن را جداگانه انجام می‌دهند و برای بهبود ضربات پای خود اهمیت قائل نمی‌شوند. در حقیقت برای استفاده از حداکثر قدرت باید ضربه پا را با تمام بدن وارد کنید و این بدان معناست که شما باید از تمامی اجزاء بدن استفاده نمائید و آن را مورد حرکات کششی قرار دهید. یک نرمش خوب مستلزم حرکات چرخشی و دورانی مفاصل است. به‌طور سرعتی و نرم کمر، قوزک پا، شانه‌ها، مچ، کفل و زانوهای خود را بچرخانید. هنگام اجرای حرکات کششی پایه قبل از تمرین، حرکات پرشی و چرخشی را که موجب کشیدگی ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌شود انجام دهید. دیگر حرکات مفید پیش از تمرین شامل چرخاندن دست‌ها و پاها از طریق حرکات کامل کنترلی با سرعتی آهسته می‌باشد. انجام ضربات دورانی و مستقیم پا به سمت جلو، پهلو، پشت و هم‌چنین ضربات هلالی داخل و خارج پا موجب افزایش حرکات شده و جریان خون را به تمام نقاط بدن هدایت می‌کند. هرگز به این فکر نیافتید که ماهیچه‌ای را به‌طور جداگانه بکشید تمام قسمت‌های بدن شما باید با هم کار کنند. به‌علاوه به دلیل این‌که بدن نمی‌تواند جدا از فکر و ذهن باشد شما باید فکر و ذهن خود را آزاد و انعطاف‌پذیر نگه دارید تا بتوانید از انعطاف بدن نیز استفاده کنید. برای ایجاد قدرت، بدن باید کاملاً راحت باشد و وقتی تحت فشار ذهنی و فکری هستید، بدن نمی‌تواند راحت و آزاد باشد. در نظر داشته باشید که در یک مبارزه واقعی برای شما نه تنها فرصت‌هائی وجود دارد که از مشت و پاهای خود برای ضربه زدن استفاده کنید، بلکه زانوها، آرنج‌ها، پشت، شکم و سر شما نیز فرصت‌هائی را خواهند داشت. بدون داشتن بدن آماده و فکر انعطاف‌پذیر، شما این فرصت‌ها را از دست خواهید داد و شما مبارزه را خواهید باخت. هنرمندان رزمی چینی چهار سطح قدرت را به شما می‌آموزند: (tuu ki (pushing power ▪ قدرت فشار یا هل دادن (baofa li (explosive power ▪ قدرت انفجاری (qun li (inch power (tou li (penetranting power ▪ قدرت نفوذی. اولین هدف هنرجویان افزایش قدرت انفجاری در ضربات پایه جلو، و ضربه‌های دورانی پا و ضربه پا از پهلو می‌باشد. متأسفانه بسیاری از مردم سال‌ها آموزش دیده‌اند و هنوز نمی‌توانند به حداکثر قدرت دست پیدا کنند زیرا آنها ضربات پا را به اشتباه آموزش دیده‌اند. بدون اصول و قواعد صحیح هرگز پیشرفت حاصل نخواهد شد. بنابراین ارزش دارد، آنها را به‌طور صحیح دوباره فرا گیرند. هنگام تمرین ضربه پا به جلو (front kich) از پاهای خود هم زمان استفاده کنید تا به‌صورت حریف ضربه را وارد نمائید. زانوی خود را تا حد امکان بالا ببرید و بدن خود را به سمت جلو بکشید تا ضربه را وارد نموده و پای خود را جمع کنید. ضربه را ابتدا با پاشنه پا وارد نمائید سپس از کف و پنجه پای خود استفاده کنید. همیشه در تمرین ضربه را تا حد ممکن بالا بزنید سپس در بالاترین نقطه ضربه حداکثر قدرت و سرعت خود را به کار بندید. هنگام ضربه زدن به هدف، کفل خود را به سمت خارج پرتاب کنید و برای وارد آوردن ضربه از این قسمت استفاده کنید. هنگامی که به سمت جلو حرکت می‌کنید پای ستون به‌طور طبیعی به سمت خارج و زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرد و حرکت ضربه کفل باعث می‌شود به سمت عقب تکیه نمائید و ستون فقرات حالت هلالی شکل بگیرد. برای اجرای ضربه دورانی پا round house kick نسبت به هدف به‌طور عمودی بایستید. زانوی خود را تا حد امکان از پهلو بالا ببرید. بر روی پای ستون خود به‌طور ۹۰ درجه تکیه کنید کفل را چرخانده و به‌طور افقی ضربه بزنید ضربه خود را با استفاده از ساق پا یا پاشنه پا وارد نمائید. هنگام ضربه زدن به عقب تکیه کنید. اما چرخش خود را به‌طور عمودی بر روی هدف حفظ کنید. بر روی ضربه خود تمرکز کنید تا در عرض نقطه هدف اصابت کند. در اجرای گلد از پهلو باید در برابر هدف عمودی بایستید و زانوی خود را تا حد امکان بالا ببرید به سمت جلو یا کنار سپس پای خود را باز کنید و بر روی پای ستون زاویه ۹۰ تشکیل دهید. لگن خود را به سمت جلو هدایت کنید و با انتهای پای خود به هدف ضربه بزنید. هنگام ضربه زدن به پای عقب تکیه کنید اما نسبت به هدف چرخش نکنید. بسیاری از هنرجویان قدرت انفجاری خود را با انجام چرخش لگن به سمت داخل محدود می‌کنند و با کشیدن زانو و پنجه‌ پائی که با آن ضربه می‌زنید به سمت بالا بچرخانید. به خاطر داشته باشید حالتی که در بالا شرح دادیم برای موقعیت‌های بهینه بدن می‌باشند. در مبارزه شما باید از هر حالتی که مؤثر است استفاده کنید. برای مثال بهتر است ضربات را پائین‌تر بزنی تا بالا. اگرچه در تمرین ضربات را بالا بزنید خواهید فهمید که بدن شما برای ضربه
زدن در ارتفاع در یک لحظه خاص بهترین حالت را دارد. حالت‌های پائی را که توصیه می‌کنیم در تمرین از آن استفاده کنید. در یک مبارزه، برای هر ضربه خود را بر روی یک حالت محدود نکنید. برای مثال در اجرای ضربه از پهلو خود را برای استفاده از تمام پا، پاشنه، کف پا و پنجه بسته به بهترین حالت مقتضی آماده کنید. هنگام ضربه زدن باید از تمام بدن خود استفاده کنید. شما باید تمام بدن را بکشید و با انرژی تمام در جهت ضربه آن را هدایت کنید. تمام بدن شما باید یک خط قدرت غیرمنقطع باشد. هرگز به ایجاد انرژی تنها با پاهای خود فکر نکنید. عملکرد پاها مانند محوری است که به یک چرخ متصل است که با قدرت وارده نه از ناحیه پاها بلکه از حرکت چرخشی کمر و پای ستون به حرکت در می‌آید. بدن شما باید مانند شلاق حرکت کند: قدرت ایجاد شده توسط پیچیدن و پای ستون از طریق پا به حرکت درآمده و در حالت انفجاری به هدف برخورد کند. کلید پیدایش قدرت انفجاری ریلکس بودن بدن تا لحظه اصابت به هدف می‌باشد. تکنیک شما به نرمی کتان قبل از اصابت و به سختی فولاد هنگام اصابت به هدف می‌باشد. به خاطر داشته باشید اصابت به هدف ارجحیت دارد به هدف‌گیری. زیرا تمام قدرت شما در لحظه تماس با هدف منجر می‌شود و برگشت به حالت اولیه باید نرم و کنترل شده باشد. با قدرت کوه ضربه بزنید اما به سبکی پر به حالت اولیه برگردید. منبع : ماهنامه دنیای کاراته
ده فرمانِ (قانون) جنگجویان شائولین
TEN PRECEPTS OF SHAOLIN FIGHTERS ٕقوانین هنرهای رزمی معبد شائولین، در طی نسل‌ها، دچار زوال و فراموشی شده‌اند. در نزدیکی دروازه اصلی معبد، لوحی برنزی وجود داشت که این قوانین بر روی آن حک شده بود: ● فرمان اول: اول لازم است که بدن، چابک، سریع، فعال و پر انرژی باشد. مثلاً اگر یک قدم بر می‌دارید، دستتان باید حرکتی سریع مطابق با آن، داشته‌باشد؛ حرکات کل قسمت‌های بدن باید با هم هماهنگ باشند. وقتی مجبورید ضربه بزنید، سعی کنید حتی به سایه دست خود نیز نگاه نکنید؛ و توجه‌تان به مشت‌ها جلب نشود. باید در تمام مدت، توانائی‌هایتان را بهبود بخشید. تنها از این طریق می‌توانید به نتایجی حیرت‌انگیز دست یابید. ● فرمان دوم: حرکت و استراحت (سکون) هر دو بازو و هر دو پا، باید هماهنگ و مکمل یکدیگر باشند. تپش قلبت که توزیع انرژیِ ”چی“، بدن را به سمت کوششی قهرمانانه پیش برده و آن را هم‌چون ببر یا اژدها، قوی و نیرومند می‌سازد. توانائی در ایجاد صداهای حیرت‌انگیز، ثابت می‌کند که نیرو و انرژی در بدن، به یک واحد تبدیل شده است. ● فرمان سوم: در جریان یک مبارزه، تمام عناصر پنج‌گانه می‌بایست در ترکیبی منحصر به فرد، به نمایش درآیند. برای فهم بهتر تعاملِ (فعل و انفعالات) این پنج‌ عنصر، فرد باید به مشاهده طبیعت اطراف خود و نحوه آرایش جهان کائنات بپردازد. اگر قوانینِ تولد و زایش و تسلط پنج عنصر طبیعی را دریابید، ظرافت‌ هنرهای رزمی را درک خواهید کرد. هریک از پنج عنصر، از انرژی واحدِ ”چی“ نشأت می‌گیرند. این انرژی، مبنای نیروئی است که بدن را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد. چنان‌چه، دگرگونیِ متقابل و دوجانبه آنها (پنج‌ عنصر) را در یابید، توانائی می‌یابید که اشیاء با وزن هزاران جین jin (هر جین برابر با ۶۰۰ گرم است) را با یک حرکت دست یا پا به حرکت در آورید. این فرمان هم‌چنین خواستار است که خون و انرژیِ ”چی“، با همدیگر، در یک هارمونی قرار گیرند. (متوازن و هماهنگ شوند). هارمونی هماهنگی و سلامتِ خون و ”چی“، انسان را از تندرستی و نیروئی آهنین برخوردار می‌سازد. ● فرمان چهارم: چهارمین فرمانی که باید بدانید، دانش ۸ مرحله‌ای تئوری باتیااو ba tiao است. به‌عنوان مثال، شما به جلو و عقب حرکت می‌کنید، عقب‌گرد می‌کنید، اما عقب‌گرد شما، یک پیشرفت را نشان می‌دهد. اگر این فرمان را پیروی کنید، هر ۸ موفقیت شما، مؤثرترت خواهد شد، زیرا حرکات رو به جلوی شما پر انرژی و حرکات رو به عقب نرم و قابل انعطاف و کل حرکات، هماهنگ و متناسب خواهند شد. شما باید آمادگی پیدا کنید تا با دشمنی که ظاهر می‌گردد، روبه‌رو شوید. دشمن شما می‌تواند هم‌چون ببری از قفس رها شده، خطرناک باشد. به هر حال، باید بتوانید برای دفاع از خود از جلو و پشت، در یک آن، تغییر جهت دهید، هم‌چون الهه محافظ یکان‌های رزمی که همیشه سربازان را از تمام جهات محافظت می‌کند. برای مقابله با حملات دشمن از چپ و راست، باید قادر باشید که سریعاً تغییر جهت دهید. در صورت عقب‌ نشینی، باید دشمن را فریب داده و او را به تله بیندازید. در طول یک حمله، خشم و هیجان بسیار کارساز خواهد بود زیرا باعث می‌شود همانند ببر یا پلنگی وحشی و غرّان، در نظر آئید. ● فرمان پنجم: پنجمین فرمانی که درباره هنرهای رزمی باید بدانید، نحوه گام برداشتن است. قدم‌هایتان باید محکم و استوار باشند. پنج قدم بیشتر برداشتن، بهتر از یک قدم به شیوه‌ای غلط است. انواع متفاوتی از حرکت در طول یک مبارزه وجود دارند. در یک مبارزه، زندگی شما در تمام لحظات در معرض خطر است؛ به همین دلیل باید با دقت و محاسبه شده قدم بردارید. قدم‌های ثابت و پیوسته، باید برداشته شوند. ● فرمان ششم: ششمین قاعده، دانشِ عملکردِ بازوها و پاها در طول یک مبارزه است. نکته و هدف ویژه هنرهای رزمی شائولین، کار با مشت است. روش‌های وابسته به مشت‌زنی، به این صورت است که هر مشت باید به بدن دشمن فرو رفته و او را ناک‌اوت کند. بازو می‌بایست بدون خمش (انحنا)، خم شود و بدون سختی، راست گردد، به طوری‌که دشمن، نتواند حرکات شما را شناسائی و جهت مشتتان را تشخیص دهد. بازوهایتان، باید به سرعت نور، قفسه سینه را از هم باز کند. فعالیت و پرورش رباط‌ها، نیروی بازوها را تعیین می‌کند. مشت باید غافلگیر کننده باشد؛ در نتیجه دشمن نمی‌تواند مانع آن شود. بازو باید، یک کات صحیح و دقیق را اجرا کند، سریع، با سرعت و در صورت لزوم، آهسته. حتی علی‌رغم این‌که بدنتان پیچیده و دستتان توسط دشمن بسته شده است، همیشه شانسی برای نجات وجود دارد، مثل پرستوئی که همیشه شانس یافتن چشمه آبی را دارد. اگر در یک مبارزه تن به تن، یکی از دست‌ها، گیر کرده و یا هر دوی آنها از کار بیافتند، شما می‌توانید با سفتی آرنجتان ضربه بزنید. ضربات شما می‌تواند از پائین، دشمن را هدف قرار دهد. حرکات پا، اسرارآمیز و مبهم‌ترند. ۷ نوع حرکت پا وجود دارد: کی qi قیام یا خیزش؛ فان fan واژگونی یا چپه کردن؛
لو lo غلط خوردن یا چرخش؛ ژین zhin جلو بردن یا پیشروی؛ تی ti لگد؛ کوای qai لگد؛ ژوان zhuan لگد. هر پنج عنصر طبیعی، در یک ”چی“ chi به هم می‌پیوندند. قدم به قدم و بدون هیچ صدائی، جز صدای مشت‌ها و صدای برخورد ضربات خشمگین پا بر زمین. پاها هم‌چون ببرهائی خشمگین یا اژدهائی در پروازند. ● فرمان هفتم قاعده هفتم، بر پیشروی هم‌زمانِ بازوها و پاها تأکید دارد؛ زیرا در طول مبازره، بازوها و پاها با هم عمل می‌کنند و به یکدیگر بستگی دارند. اگر دیوانه‌وار، فقط از بازوهای خود استفاده کنید، امکان دارد فقط تا حدی به نتایج رضایت‌بخش دست یابید. شما هنگامی پیشرفت می‌کنید که عملکرد پا، بازوها، و نیم‌تنه‌تان در توافق و هماهنگی کامل با هم باشند. برای دست‌یابی به هدف، باید خصوصیات زیر را مد نظر داشته باشید: ذهن یا فکر، فرمانبرداری بدن، شجاعت و مردانگی، سرعت، و شدت. در جریان یک مبارزه واقعی، این پنج کیفیت، نتایج معجزه‌آسائی در بر دارند. ۱) ذهن و فکر gong به این معنا است که، چگونگی یک مبارزه، بیشتر به ذهن و فکر شخص بستگی دارد. ۲) فرمانبرداری بدن shun به مفهوم این است که شخص باید بدن خود را در دراز مدت آن‌چنان پرورش و تمرین دهد که جزئی از طبیعت ثانویه‌اش گردد. ۳) شجاعت و مردانگی yong می‌رساند که شخص می‌بایست بدنش را با تدابیر شجاعانه، تمرین دهد و بی‌باکانه بر آنها آگاهی یابد. ۴) سرعت ji دلالت دارد بر اجرای روش‌های مبارزه با دست که باید با سرعتی شبیه سرعت نور عمل کنند. ۵) شدت hen فقط در لحظه حمله مورد لزوم است. شما باید پیوسته مراقب وضعیت، حالت و موقعیت دشمن باشید و به طرزی شفاف، حالات او را درک کنید؛ به راحتی نقاط ضعف او را بیابید؛ عجولانه مبارزه نکنید، و ضربات خویش را هدر ندارید. ● فرمان هشتم: هشتمین فرمان که در مورد هنرهای رزمی باید بدانید، این است که یک دفاع همه جانبه و کلی، به جلوه و نمودی آشکار و نیز تعقیبِ به موقع دشمن بستگی دارد. اگر فردی به هارمونی و هماهنگ کردن این قواعد در عملکردش توجه کند، او شکست‌ناپذیر خواهد بود. قانون حفاظت ting، عبارت است از ضرورت محافظت دائمی خویش، از جلو، پشت، چپ، و راست. گذشته از این فرد نباید فراموش کند که دشمن می‌تواند از بالا و پائین ضربه بزند. قانون گشایش ـ kai، شامل لزوم روش ساختن نقاط ضعف و قدرت شما است که به وضعیت دریافت ضربات، تحت حمایت نیروی رباط‌ها است. مشت و کف دست، هر دو در طول یک جهش ناگهانی باید شکل بگیرند. قانونی شفاف جلوه نمودن zhe، برای عملکرد بازوها، بدن، سر و قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما در لحظه حمله، باید شفاف و مؤثر جلوه نمائید. اگر اهل عمل هستید، باید هم‌چون پلنگی درنده باشید و اگر قرار است احساسات خود را آشکار سازید، باید حسی هراس‌انگیز و غضب‌آلود را بروز دهید. فریاد شما باید دشمن را به وحشت اندازد. باید توانائی یابید که بدون جنگ و تنها با صدای گوش‌خراش قهقهه‌هایتان، پیروز شوید. این قانون، شامل چند حرف هیروگلیف، اما گران بهاتر از طلاست. قانون تعقیب ـ zhui، عبارت از تعقیب و دنبال کردن است. باید از هر فرصتی برای تعقیب دشمن استفاده کنید، نباید به او مجال دهید تا خودش را جمع و جور کند؛ به محض سریع‌تر شدن قدم‌ها، باید از فرصت استفاده کرده و به دشمن هجوم ببرید؛ اگر در این لحظه هم‌چون تندر و آذرخش عمل کنید، همه را شگف‌زده خواهید نمود. ● فرمان نهم: نهمین قاعده، شامل سه عنصر انسانی است: چشم‌ها، گوش‌ها، و هشیاری قلب؛ که این سه عنصر باید متوازن و هماهنگ با هم باشند. شما باید با دقت مراقب بوده و در تمام مدت، چشمانتان را به کار گیرید و کوچک‌ترین حرکت دشمن را از نظر دور ندارید. گوش‌هایتان را باید نسبت به هر حرکت، جنبش یا سکون، حساس کنید. باید گوش‌هائی تیز داشته باشید تا صداها را بشنوید. چشم‌ها می‌بینند، گوش‌ها می‌شنوند و آنها اطلاعات دریافت شده را به قلب منتقل می‌کنند. چنان‌چه قلبی تیزهوش و شفاف، و چشم‌هائی هشیار و مراقب داشته باشید، هرگز مرتکب اشتباه نخواهید شد. ● فرمان دهم: و دهمین فرمان برای آنها که هنرهای رزمی تمرین می‌کنند به شرح زیر است: رگ و پی و رباط‌های خود را به کار برید، زیرا shen یا توانائی کاربرد منابع روحانی و معنوی، اجازه می‌دهد که به موفقیت‌های عظیمی دست یابید. رگ و پی و تار و پود بدن، فرمانده و سرپرست استخوان‌ها هستند. در صورت لرزش و ارتعاش آنها، انرژی ”چی“، به هدر می‌رود. به علاوه، اطلاعات از سه حسِ بینائی، شنوائی و ذهنی، می‌باشند. اگر آنها را در تصرف خود داشته باشید، موفقیتی بزرگ از آن شماست. منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از آموزش هنر رزمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ فوق العاده رزمی نینجا لطفا این فیلم را ببینید @honarrazmi
لی در اتاق منزل خود یکی از بزرگ ترین رزمی کاران جهان شد.☯ 🥋 تمرین💪 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
⛩او یک گرا بود. همیشه دقیقا می دانست چه هدفی دارد و از چه راهی باید به آن برسد. یادم می آید که او در زندگی، بعضی افراد و یا موقعیت ها را به خاطر همین اخلاق از خود راند که احتمالا به خاطر به نفس خارق العاده اش بود.☯ ( لی از نظر نویسنده و محقق هنرهای رزمی و نویسنده کتاب در هنرهای رزمی/ برگرفته از هنرهای رزمی ص۱۷)🎙 لی🥋 کار نمونه✅ 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخت شائولین🈴 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
دادن حریف که همانند هنری برای ایجاد حمله ساختگی ست، العمل دفاعی پیش بینی شده ای را در پی خواهد داشت.☯ (برگرفته از اسرار حمله بروس لی نشریه آور/نویسنده: بیس لی) 🀄️ 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرم شائولین🗡 🈴 🎥 سرد ⚔ 🎥 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیبایی و کاربردی بودن دفاع شخصی را در سبک رزمی ببینید.☯ 🥋 🙅‍♂ 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنید می توانید فقط تمرین..💪 رو انگشت👍 💪@HrazmiVpahlvani💪 کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️ (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
☯بروس لی کان دو را بنیان نهاد چون احساس می کرد که فنون رزمی بیش از حد محدود شده است. او می گفت: مبارزه طرح دار همیشه امکان پذیر نیست، زیرا گاهی بعضی از حملات پیش گیرنده بوده و آن طور که باید و شاید ظریف و دقیق نیستند. بروس لی جیت کان دو را ابداع نمود تا به ما نشان دهد که یک قدیمی مستلزم تغییر و تحول است. همچون تغییر شب و روز، روش مبارزه نیز باید اصلاح گردد. بروس لی جیت کان دو را توسعه داد اما همیشه می گفت کاش برای آن نامی در نظر نگرفته بود! چرا که لفظ جیت کان دو به وضوح نشان می دهد که این روش، شکل و از هنرهای رزمی است. چون همه سبک ها به خودی خود محدودکننده هستند و این با و تفکر بروس لی در تضاد بود.☯ لی ابتدای جلد دوم ص ٩ 📚 سبک🀄️ 👊@HrazmiVpahlvani💪 رزمی.. پهلوانی🥋 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇
☯عکس العمل سریع دست و پای لی هنرمندان رزمی سرشناس را دچار حیرت می نمود. استاد بروس لى تمایل داشت مشت ها و لگدهایش را درست قبل از لحظه ای که حریف مشت و لگد خود را روانه وی می سازد، پرتاب نماید. همه کسانی که برای اولین بار او را می دیدند چنین به نظرشان می رسید که او صاحب نوعی غریزه خاص یا است که امکان خواندن افکار درونی حريف را به او می دهد! شاید مبارزه با فردی نظیر وی برای عده زیادی مایوس کننده بود. زیرا بدون آنکه حتی فرصت یک چشم به هم زدن را به حریف بدهد، به سرعت بر او غلبه می یافت. عکس العمل سریع بروس لی در حس پرورش یافته او که در نتیجه سال ها تعلیم و تمرین توسعه یافته بود، نهفته و مکمل تکنیک های دست و پای او محسوب می شد. سریع بودن صرف حرکات دست و پا لزوما بدان معنا نیست که شما می توانید با مشت و لگد حساب را برسید. به بیانی دیگر، سرعت صرفا ضامن آن نیست که ضربه شما قبل از آنکه ضربه حریف به شما اصابت کند، به او بخورد. اما با توسعه حس هوشیاری، شانس شما در غلبه کردن بر او به طور گیری افزایش می یابد.☯ sheshom ششم🔮 👊@HrazmiVpahlvani💪 کانال رزمی.. پهلوانی 💪🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇👊 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هنرهای رزمی شائولین و بودیسم چان
▪ سیفو شی گولین، من از پاسخ‌هایتان هم شگفت‌زده و هم محظوظ شدم، اما آیا می‌توانید با مثالی، چگونگی تدریس اصول عمیق‌تر چان Chan در هنان، در معبد شائولین چین، را توضیح دهید؟ ـ راهب شیو گولین: بله، مثالی برای شما می‌زنم. پیش از این در معبد شائولین، یک سیفو برای آموزش فلسفهٔ چان Chanبه همهٔ دانش‌آموزان (Tu Di) شائولین انتخاب می‌شد، اما امروزه، در معبد شائولین هر معلم، فلسفهٔ چان Chan و هنرهای رزمی شائولین را به‌طور یکسان به شاگردان خویش آموزش می‌دهد. شخص نباید به چان Chan و هنرهای رزمی شائولین جدا از هم بیاندیشد. شائولینِ اصیل صرفاً شکل ظاهری آن نیست. شکل یا فرم برای یک ورزشکار راهب فقط وسیله‌ای است برای تمرین وحدت و یگانگی میان ذهن و جسم. اکنون زمان آن فرا رسیده که تمامی این دوگانگی‌ها از میان برود. ▪ در فرهنگ غرب از زمان یونانیان باستان، مبحثی وجود داشته که فلاسفه آن را ”شکاف متافیزیکی یا ماورا طبیعی“ می‌نامند و در آن ذهن و جسم جدا از هم انگاشته می‌شوند، به این معنا که جسم، زندان یا جائی پست و نامرغوب برای ذهن یا روح به شمار می‌آید. آیا چنین شکافی در آئین بودائی چان Chan وجود دارد و اگر چنین است این شکاف چه‌طور از بین می‌رود؟ (در این‌جا راهب شی گولین پس از اندکی مکث، ادامه داد:) ـ راهب گولین: گرچه ذهن نسبت به جسم، وابستگی و ارتباط بیشتری با آموزش‌های بودیسم دارد، با این وجود نباید جسم را کم اهمیت‌تر از ذهن پنداشت، تا جائی‌که جسم قادر است حامی و یاری‌گر ذهن در روند آموزش و پرورش باشد. بنابراین گرچه گاهی به‌ نظر می‌آید که راهبان شائولین، بیشتر جسم خود را در طول تمرین‌های هنرهای رزمی به کار می‌برند، اما آنان در واقع از ذهن خویش برای حرکت جسم سود می‌برند و هم‌زمان، جسم ذهن را در پرورش معنوی یاری می‌کند. بنابراین ذهن و جسم، هر دو در توازن و هماهنگی با یکدیگر عمل کرده و یک کل جدائی‌ناپذیر را تشکیل می‌دهند. ▪ آیا می‌توانید حقیقت این عمل یکپارچگی در طول تمرینات کونگ فو را با مثالی واضح برای ما شرح دهید؟ ـ راهب گولین: بله، اجازه دهید مثال ساده‌تری در این مورد بزنم. برای مثال، وقتی شما کونگ بو چونگ چوآن Kung Bow Chong Chuan (حالت کمانی برای شارژ مشت) را تمرین می‌کنید، چی Chi از هنگام شروع باید از dantien حرکت داده شود و سپس به سمت وحدت و یکپارچگی کلر اندام‌ها پیش رود؛ مثلاً به ماهیچه‌ها و سپس به چوآن Chuan برود که نتیجهٔ آن ایجاد انرژی یا قدرت است. این مثال مانند تعالیم یین یواِن گو Yin Yuen Guo بودائی (هدف، موقعیت، و نتیجه) می‌باشد. بنابراین وقتی شخص مشت می‌زند، Yin (هدف یا انگیزه)، به نیت شخص برای اجرای حرکت ضربه یا مشت مربوط می‌شود، Yuen (موقعیت یا چگونگی)، به آغاز حرکت و انرژی چی Chi که برای ایجاد مشت در جسم به حرکت در آمده و Guo (نتیجه)، کاملاً برابر است با حرکات اجرا شده‌ای که فرضاً ضربه را تولید می‌کند. این مثالی است که دقیقاً هدف حرکات هنرهای رزمی را که باید با ذهن شخص در وضوح و آگاهی کامل به انجام برسند، مشخص می‌کند، دیگر این‌که این وضوح و آگاهی با به‌کارگیری اصول بودیست در هنرهای رزمی به‌دست می‌آید. وقتی شخص حرکتی را اجرا می‌کند، ذهن او فقط روی حرکت کنونی تمرکز دارد. بنابراین وقتی شخص در طول تمرینات فیزیکی کونگ فو بتواند تمرکز داشته و توجه و آگاهی خود را کاملاً حفظ کند، در واقع آغازی است برای تجربهٔ وحدت و یگانگی ذهن و جسم. ▪ از بیانات شما برای روشن ساختن ارتباط بین ذهن و جسم، و هنرهای رزمی شائولین و بودیسم، بسیار سپاسگزارم. موضوع دیگری که مورد بحث است، فشارهای منفی در مورد نبود راهبان واقعی شائولین در معبد شائولین امروز و نیز گزارش‌هائی از تجاری کردن معبد به‌عنوان منبع اصلی انهدام و تخریب ارزش‌های سنتی شائولین می‌باشد. در این مورد چه نظری دارید؟ ـ راهب گولین: بله، معبد شائولین به دلیل صنعت توریسم، تغییر بسیاری کرده است. در گذشته فقط راهبان شائولین برای تحصیل هنرهای رزمی و چان anch، در معبد بودند. اما اکنون، معبد یک دام توریستی است. البته بستگی دارد بعضی راهبان هنوز هم اعتقادی بسیار عمیق به کونگ فوئی عالی و تعهدی ژرف به حفظ سنت‌های معبد شائولین دارند. این راهبان تحت تأثیر توریسم نمی‌توانند در جهت مخالف قرار گیرند و سنت‌های معبد را فراموش کنند. اما هستند تعدادی از راهبان جوان‌تر که در جهت مخالفت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ● شائولین در مقابل ووشو (Wushu) ▪ خواهشمندم در مورد مرکز ووشو شائولین که سالیانِ متوالی، از زمان معبد شائولین ۱۵۰۰ ساله وجود داشته است، مطالبی را بگوئید؟ آیا ممکن است ایجاد این مرکز ووشو، در واقع اقدامی ابتکاری از جانب دولت برای انجام آن‌چه که بسیاری از معابد شائولین را برانگیخت و یورش گارد قرمز دههٔ ۱۹۷۰ که به شکست منجر شد، باشد؟ یعنی ویرانی سنت آموزشی راهبان بودائی معبد شائولین در معبد مشهور شائولین شمالی
؟ ـ راهب گولین: در نزدیکی شائولین، نه فقط یک مدرسهٔ ووشو، بلکه مدارس بسیاری وجود داشت. این مدارس مطلقاً هیچ کاری در ارتباط با معبد شائولین نداشتند، جز این‌که در حقیقت تعدادی از راهبان واقعی شائولین گاهی بنا به درخواستی مأمورینِ دولتی یا اساتید محلی کونگ فو، هنرهای رزمی را در آن‌جا به شاگردان غیر حرفه‌ای آموزش می‌دادند. این هنرها، هنرهای رزمی واقعی معبد شائولین نیستند چراکه چان Chan ندارند. حرکات ظاهری یا بیرونی فرم‌ها، جلوه‌ای یکسان دارند، عده‌ای از افراد نیز، مانند راهبان لباس می‌پوشند تا به مرکز ووشو فضائی سنتی بدهند، اما اینان راهبان واقعی معبد شائولین نیستند. در هر صورت این افراد، ضرری نمی‌رسانند. اساتید کونگ‌فوئی که در مرکز ووشو آموزش می‌دهند به روش خود با گسترش اصول شائولین، حداقل از نظر جنبه‌های ظاهری آن به فرهنگ چینی کمک می‌کنند. امیدوارم کسانی که جذب این ظاهر جذاب و بُعد ظاهری شائولین می‌شوند بعدها جذب پایه و اساس عمیق‌تر بودیست هنرهای رزمی شائولین، نیز بشوند. ▪ سیفو، این مسئله سئوال دیگری را در ذهنم تداعی می‌کند. آیا داوطلبان هنوز هم برای راهب شدن به معبد شائولین شمالی سفر می‌کنند؟ اگر نه، پس در این صورت آیا ورزش ملی ووشو و مرکز ووشو، جایگزین معبد شائولین در نقش سنتی‌اش، یعنی هدایت هنرهای رزمی شائولین در چین امروز می‌شود؟ ـ راهب گولین: بله، راهبان هنوز هم در معبد شائولین آموزش می‌بینند. اگرچه ووشو شائولین پیشرفت بسیاری در چین به‌دست آورده، اما امیدواریم که آموزش‌ هنرهای رزمی اصیل شائولین در معبد شائولین ادامه پیدا کند؛ (در این‌جا اصطلاح ووشو را به معنی هنرهای رزمی بدون بودیسم به کار می‌برم و نه فقط هنرهای رزمی به‌طور عام، آن‌چنان که این اصطلاح به‌طور معمول به کار برده می‌شود). ووشو شائولین از لحاظ ظاهری شبیه هنرهای رزمی شائولین می‌باشد، اما تفاوت واقعی در این است که در شائولین اصیل، ذهن و جسم از طریق بودیسم به یک توازن و هارمونی می‌رسند. از آن‌جائی که جلوه‌ٔ ظاهری فرم‌های کونگ فو مانند ووشو می‌باشد، یک مشاهده‌کننده نمی‌تواند بین راهبان اصیل شائولین و ورزشکاران شائولین، آنها که در جنبه‌های فیزیکی و ظاهری شائولین شهرت دارند، تفاوتی قائل شود، راه‌حل درک این تفاوت در این است که ورزشکاران ووشو فقط فرم‌های ظاهری را تمرین می‌کنند، اما راهبان، کونگ‌ فو را به‌عنوان راهی برای ورود به چان Chan به کار می‌برند. هنرهای رزمی شائولین اصیل، اصول مهم و برجسته‌ای دارد که شخص باید چان Chan را برای ورود به هنرهای رزمی و هنرهای رزمی را برای بیان چان Chan به کار برد. ● آسیا و آمریکا ▪ سیفو، لطفاً اگر ممکن است تفاوت بین چان Chan و ذن Zen (واژهٔ ژاپنی برای چان Chan که نسبت به عبارت دیگر مشهورتر است) را از آن‌جائی که امروزه در آن کشورها آموزش داده می‌شوند، شرح دهید. ـ راهب گولین: چان Chan در هندوستان خلق شد، سپس توسط دامو DaMo به چین آورده شد. بعدها ژاپنی‌ها آن را بیشتر توسعه دادند. گفتاری چینی است که می‌گوید: چان Chan در هندوستان خلق شد در چین شکوفه کرد و در ژاپن میوه داد. وقتی چان Chan به چین آمد، چین به اقوام متفاوتی تقسیم شد. ژاپنی‌ها چان Chan را آموختند و آن را در زندگی واقعیشان به کار بردند، در حالی‌که اکثریت چینی‌ها این کار را انجام ندادند. چینی‌ها برای گسترش و توسعهٔ تئوری چان Chan در معابد و کوهستان‌ها شرکت کردند، اما هیچ‌کس آن را نپذیرفت. ▪ تا زمانی که در این‌جا اقامت دارید، تصمیم شما برای توسعه بیشتر بودیسم و کونگ فو معبد شائولین در ایالات متحده چیست؟ آیا تمایل دارید که در آمریکا معبد شائولین بزرگی شبیه آن‌چه که در چین است، بسازید؟ ـ راهب گولین: بزرگ یا کوچک، اندازهٔ معبد مهم نیست. آن‌چه مهم است، اصول واقعی شائولین یعنی آموزش‌های بودیسم چان Chan می‌باشد که مردم با آن آشنا هستند. ▪ چه چیزی شما را وادار کرد که به ایالات متحده بیائید و در این‌جا اقامت کنید؟ ـ راهب گولین: وقتی به زندگی در ایالات متحده و افتتاح مرکز مدیتیشن و هنرهای رزمی شائولین می‌اندیشیدم، ایالات متحده را به دلیل سنتش در پذیرش مذاهب گوناگون، یک محیط ایده‌آل تصور کردم؛ سپس با اشتیاق این مأموریت را در نیویورک (به دلیل وجود اقوام گوناگون کنونی در این منطقه و عدم ارتباط با معابد بودیست)، برگزیدم. در منطقهٔ چینی مانهاتان Manhattan، آموزش بودیسم مانند آموزش در چین خواهد بود. می‌خواستم جائی باشم که اقوام گوناگون بسیاری در آن‌جا زندگی می‌کنند. در آمریکا نیاز به بودیسم احساس می‌شود. این کشور به بودیسم نیاز دارد؛ چراکه به دلیل شیوهٔ زندگی در جامعهٔ کنونی، مردم بسیار مشغولیت دارند. بودیسم که تعالی واقعی در حوزهٔ انسانی است، سبب می‌شود تا هماهنگی و توازن به جامعهٔ ناهمگون آمریکا وارد شود. ▪ آیا می‌توانید در مورد شاگردانتان و نیز آموزش در آمریکا صحبت کنید؟ ـ راهب گولین: بل
▪ سیفو شی گولین، من از پاسخ‌هایتان هم شگفت‌زده و هم محظوظ شدم، اما آیا می‌توانید با مثالی، چگونگی تدریس اصول عمیق‌تر چان Chan در هنان، در معبد شائولین چین، را توضیح دهید؟ ـ راهب شیو گولین: بله، مثالی برای شما می‌زنم. پیش از این در معبد شائولین، یک سیفو برای آموزش فلسفهٔ چان Chanبه همهٔ دانش‌آموزان (Tu Di) شائولین انتخاب می‌شد، اما امروزه، در معبد شائولین هر معلم، فلسفهٔ چان Chan و هنرهای رزمی شائولین را به‌طور یکسان به شاگردان خویش آموزش می‌دهد. شخص نباید به چان Chan و هنرهای رزمی شائولین جدا از هم بیاندیشد. شائولینِ اصیل صرفاً شکل ظاهری آن نیست. شکل یا فرم برای یک ورزشکار راهب فقط وسیله‌ای است برای تمرین وحدت و یگانگی میان ذهن و جسم. اکنون زمان آن فرا رسیده که تمامی این دوگانگی‌ها از میان برود. ▪ در فرهنگ غرب از زمان یونانیان باستان، مبحثی وجود داشته که فلاسفه آن را ”شکاف متافیزیکی یا ماورا طبیعی“ می‌نامند و در آن ذهن و جسم جدا از هم انگاشته می‌شوند، به این معنا که جسم، زندان یا جائی پست و نامرغوب برای ذهن یا روح به شمار می‌آید. آیا چنین شکافی در آئین بودائی چان Chan وجود دارد و اگر چنین است این شکاف چه‌طور از بین می‌رود؟ (در این‌جا راهب شی گولین پس از اندکی مکث، ادامه داد:) ـ راهب گولین: گرچه ذهن نسبت به جسم، وابستگی و ارتباط بیشتری با آموزش‌های بودیسم دارد، با این وجود نباید جسم را کم اهمیت‌تر از ذهن پنداشت، تا جائی‌که جسم قادر است حامی و یاری‌گر ذهن در روند آموزش و پرورش باشد. بنابراین گرچه گاهی به‌ نظر می‌آید که راهبان شائولین، بیشتر جسم خود را در طول تمرین‌های هنرهای رزمی به کار می‌برند، اما آنان در واقع از ذهن خویش برای حرکت جسم سود می‌برند و هم‌زمان، جسم ذهن را در پرورش معنوی یاری می‌کند. بنابراین ذهن و جسم، هر دو در توازن و هماهنگی با یکدیگر عمل کرده و یک کل جدائی‌ناپذیر را تشکیل می‌دهند. ▪ آیا می‌توانید حقیقت این عمل یکپارچگی در طول تمرینات کونگ فو را با مثالی واضح برای ما شرح دهید؟ ـ راهب گولین: بله، اجازه دهید مثال ساده‌تری در این مورد بزنم. برای مثال، وقتی شما کونگ بو چونگ چوآن Kung Bow Chong Chuan (حالت کمانی برای شارژ مشت) را تمرین می‌کنید، چی Chi از هنگام شروع باید از dantien حرکت داده شود و سپس به سمت وحدت و یکپارچگی کلر اندام‌ها پیش رود؛ مثلاً به ماهیچه‌ها و سپس به چوآن Chuan برود که نتیجهٔ آن ایجاد انرژی یا قدرت است. این مثال مانند تعالیم یین یواِن گو Yin Yuen Guo بودائی (هدف، موقعیت، و نتیجه) می‌باشد. بنابراین وقتی شخص مشت می‌زند، Yin (هدف یا انگیزه)، به نیت شخص برای اجرای حرکت ضربه یا مشت مربوط می‌شود، Yuen (موقعیت یا چگونگی)، به آغاز حرکت و انرژی چی Chi که برای ایجاد مشت در جسم به حرکت در آمده و Guo (نتیجه)، کاملاً برابر است با حرکات اجرا شده‌ای که فرضاً ضربه را تولید می‌کند. این مثالی است که دقیقاً هدف حرکات هنرهای رزمی را که باید با ذهن شخص در وضوح و آگاهی کامل به انجام برسند، مشخص می‌کند، دیگر این‌که این وضوح و آگاهی با به‌کارگیری اصول بودیست در هنرهای رزمی به‌دست می‌آید. وقتی شخص حرکتی را اجرا می‌کند، ذهن او فقط روی حرکت کنونی تمرکز دارد. بنابراین وقتی شخص در طول تمرینات فیزیکی کونگ فو بتواند تمرکز داشته و توجه و آگاهی خود را کاملاً حفظ کند، در واقع آغازی است برای تجربهٔ وحدت و یگانگی ذهن و جسم. ▪ از بیانات شما برای روشن ساختن ارتباط بین ذهن و جسم، و هنرهای رزمی شائولین و بودیسم، بسیار سپاسگزارم. موضوع دیگری که مورد بحث است، فشارهای منفی در مورد نبود راهبان واقعی شائولین در معبد شائولین امروز و نیز گزارش‌هائی از تجاری کردن معبد به‌عنوان منبع اصلی انهدام و تخریب ارزش‌های سنتی شائولین می‌باشد. در این مورد چه نظری دارید؟ ـ راهب گولین: بله، معبد شائولین به دلیل صنعت توریسم، تغییر بسیاری کرده است. در گذشته فقط راهبان شائولین برای تحصیل هنرهای رزمی و چان anch، در معبد بودند. اما اکنون، معبد یک دام توریستی است. البته بستگی دارد بعضی راهبان هنوز هم اعتقادی بسیار عمیق به کونگ فوئی عالی و تعهدی ژرف به حفظ سنت‌های معبد شائولین دارند. این راهبان تحت تأثیر توریسم نمی‌توانند در جهت مخالف قرار گیرند و سنت‌های معبد را فراموش کنند. اما هستند تعدادی از راهبان جوان‌تر که در جهت مخالفت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ● شائولین در مقابل ووشو (Wushu) ▪ خواهشمندم در مورد مرکز ووشو شائولین که سالیانِ متوالی، از زمان معبد شائولین ۱۵۰۰ ساله وجود داشته است، مطالبی را بگوئید؟ آیا ممکن است ایجاد این مرکز ووشو، در واقع اقدامی ابتکاری از جانب دولت برای انجام آن‌چه که بسیاری از معابد شائولین را برانگیخت و یورش گارد قرمز دههٔ ۱۹۷۰ که به شکست منجر شد، باشد؟ یعنی ویرانی سنت آموزشی راهبان بودائی معبد شائولین در معبد مشهور شائولین شمالی
؟ ـ راهب گولین: در نزدیکی شائولین، نه فقط یک مدرسهٔ ووشو، بلکه مدارس بسیاری وجود داشت. این مدارس مطلقاً هیچ کاری در ارتباط با معبد شائولین نداشتند، جز این‌که در حقیقت تعدادی از راهبان واقعی شائولین گاهی بنا به درخواستی مأمورینِ دولتی یا اساتید محلی کونگ فو، هنرهای رزمی را در آن‌جا به شاگردان غیر حرفه‌ای آموزش می‌دادند. این هنرها، هنرهای رزمی واقعی معبد شائولین نیستند چراکه چان Chan ندارند. حرکات ظاهری یا بیرونی فرم‌ها، جلوه‌ای یکسان دارند، عده‌ای از افراد نیز، مانند راهبان لباس می‌پوشند تا به مرکز ووشو فضائی سنتی بدهند، اما اینان راهبان واقعی معبد شائولین نیستند. در هر صورت این افراد، ضرری نمی‌رسانند. اساتید کونگ‌فوئی که در مرکز ووشو آموزش می‌دهند به روش خود با گسترش اصول شائولین، حداقل از نظر جنبه‌های ظاهری آن به فرهنگ چینی کمک می‌کنند. امیدوارم کسانی که جذب این ظاهر جذاب و بُعد ظاهری شائولین می‌شوند بعدها جذب پایه و اساس عمیق‌تر بودیست هنرهای رزمی شائولین، نیز بشوند. ▪ سیفو، این مسئله سئوال دیگری را در ذهنم تداعی می‌کند. آیا داوطلبان هنوز هم برای راهب شدن به معبد شائولین شمالی سفر می‌کنند؟ اگر نه، پس در این صورت آیا ورزش ملی ووشو و مرکز ووشو، جایگزین معبد شائولین در نقش سنتی‌اش، یعنی هدایت هنرهای رزمی شائولین در چین امروز می‌شود؟ ـ راهب گولین: بله، راهبان هنوز هم در معبد شائولین آموزش می‌بینند. اگرچه ووشو شائولین پیشرفت بسیاری در چین به‌دست آورده، اما امیدواریم که آموزش‌ هنرهای رزمی اصیل شائولین در معبد شائولین ادامه پیدا کند؛ (در این‌جا اصطلاح ووشو را به معنی هنرهای رزمی بدون بودیسم به کار می‌برم و نه فقط هنرهای رزمی به‌طور عام، آن‌چنان که این اصطلاح به‌طور معمول به کار برده می‌شود). ووشو شائولین از لحاظ ظاهری شبیه هنرهای رزمی شائولین می‌باشد، اما تفاوت واقعی در این است که در شائولین اصیل، ذهن و جسم از طریق بودیسم به یک توازن و هارمونی می‌رسند. از آن‌جائی که جلوه‌ٔ ظاهری فرم‌های کونگ فو مانند ووشو می‌باشد، یک مشاهده‌کننده نمی‌تواند بین راهبان اصیل شائولین و ورزشکاران شائولین، آنها که در جنبه‌های فیزیکی و ظاهری شائولین شهرت دارند، تفاوتی قائل شود، راه‌حل درک این تفاوت در این است که ورزشکاران ووشو فقط فرم‌های ظاهری را تمرین می‌کنند، اما راهبان، کونگ‌ فو را به‌عنوان راهی برای ورود به چان Chan به کار می‌برند. هنرهای رزمی شائولین اصیل، اصول مهم و برجسته‌ای دارد که شخص باید چان Chan را برای ورود به هنرهای رزمی و هنرهای رزمی را برای بیان چان Chan به کار برد. ● آسیا و آمریکا ▪ سیفو، لطفاً اگر ممکن است تفاوت بین چان Chan و ذن Zen (واژهٔ ژاپنی برای چان Chan که نسبت به عبارت دیگر مشهورتر است) را از آن‌جائی که امروزه در آن کشورها آموزش داده می‌شوند، شرح دهید. ـ راهب گولین: چان Chan در هندوستان خلق شد، سپس توسط دامو DaMo به چین آورده شد. بعدها ژاپنی‌ها آن را بیشتر توسعه دادند. گفتاری چینی است که می‌گوید: چان Chan در هندوستان خلق شد در چین شکوفه کرد و در ژاپن میوه داد. وقتی چان Chan به چین آمد، چین به اقوام متفاوتی تقسیم شد. ژاپنی‌ها چان Chan را آموختند و آن را در زندگی واقعیشان به کار بردند، در حالی‌که اکثریت چینی‌ها این کار را انجام ندادند. چینی‌ها برای گسترش و توسعهٔ تئوری چان Chan در معابد و کوهستان‌ها شرکت کردند، اما هیچ‌کس آن را نپذیرفت. ▪ تا زمانی که در این‌جا اقامت دارید، تصمیم شما برای توسعه بیشتر بودیسم و کونگ فو معبد شائولین در ایالات متحده چیست؟ آیا تمایل دارید که در آمریکا معبد شائولین بزرگی شبیه آن‌چه که در چین است، بسازید؟ ـ راهب گولین: بزرگ یا کوچک، اندازهٔ معبد مهم نیست. آن‌چه مهم است، اصول واقعی شائولین یعنی آموزش‌های بودیسم چان Chan می‌باشد که مردم با آن آشنا هستند. ▪ چه چیزی شما را وادار کرد که به ایالات متحده بیائید و در این‌جا اقامت کنید؟ ـ راهب گولین: وقتی به زندگی در ایالات متحده و افتتاح مرکز مدیتیشن و هنرهای رزمی شائولین می‌اندیشیدم، ایالات متحده را به دلیل سنتش در پذیرش مذاهب گوناگون، یک محیط ایده‌آل تصور کردم؛ سپس با اشتیاق این مأموریت را در نیویورک (به دلیل وجود اقوام گوناگون کنونی در این منطقه و عدم ارتباط با معابد بودیست)، برگزیدم. در منطقهٔ چینی مانهاتان Manhattan، آموزش بودیسم مانند آموزش در چین خواهد بود. می‌خواستم جائی باشم که اقوام گوناگون بسیاری در آن‌جا زندگی می‌کنند. در آمریکا نیاز به بودیسم احساس می‌شود. این کشور به بودیسم نیاز دارد؛ چراکه به دلیل شیوهٔ زندگی در جامعهٔ کنونی، مردم بسیار مشغولیت دارند. بودیسم که تعالی واقعی در حوزهٔ انسانی است، سبب می‌شود تا هماهنگی و توازن به جامعهٔ ناهمگون آمریکا وارد شود. ▪ آیا می‌توانید در مورد شاگردانتان و نیز آموزش در آمریکا صحبت کنید؟ ـ راهب گولین: بل
ه، گرچه بسیاری از شاگردانم در ابتدا تحت تأثیر هنرهای رزمی شائولین که در تلویزیون و سینما دیده‌اند به این معبد می‌آیند، اما بسیاری از آنها در می‌یابند که انگیزهٔ اولیهٔ آنها برای عضویت در مرکز سطحی می‌باشد، بنابراین با کنار گذاشتن این دلیل صرفاً ظاهری، می‌پذیرند که آموزش‌های بودیست را تمرین کنند. ● خداحافظی شی گولین، راهب شائولین، در حالی‌که معبدش از شاگردانی که منتظر شروع کلاس بودند، پر می‌شد، آخرین گفته‌هایش را در مورد شاگردان آمریکائی‌اش و پذیرش و تمرین آموزش‌های بودیست به آنها با لذتی آشکار بیان می‌کرد. من و همسرم لی با خوشحالی از راهب شی گولین به خاطر بهرمند کردن ما از تعالیم بودیست شائولین تشکر کرده و با رضایت خاطر آن‌جا را ترک کردیم. حال دیگر تشویش و نگرانی قبلی‌ام در مورد چگونگی بودیسم در معبد شائولین شمالی در هنان چین از بین رفته بود. اگرچه در پشت سر، ظهور سرمایه‌داری تجاری ممکن است حتی پیش از ورود به دروازه‌های معبد شائولین شمالی تغییراتی در آن ایجاد کند، اما روح اصیلِ هنرهای رزمی معبد شائولین، (که بودیسمِ چان Chan است) امروزه حقیقتاً بسیار زنده است، و بدون شک سبب نجات معبد از هرگونه تهدید علیه یکپارچگی و کمال این معبد کهن خواهد گشت. نوشتهٔ اروین نیوز منبع : ماهنامه دنیای کاراته
راهبی که هرگز مبارزه نکرده است!