#معرفی_کتاب مغز معنوی: علم و تجربه دینی
اثر اندرو نیوبرگ
ترجمه علی اکبر ضیایی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
#معرفی_کتاب مغز معنوی: علم و تجربه دینی اثر اندرو نیوبرگ ترجمه علی اکبر ضیایی
اندرو نیوبرگ از پیشتازان علم عصبشناسی الهیات در دوره معاصر بشمار میآید. درسنامه پرفسور اندرو نیوبرگ تحت عنوان: The Spiritual Brain: Science and Religious Experience یکی از مهمترین آثاری است که در حال حاضر در رشته عصبشناسی الهیات تدریس میگردد و دانشجویان رشتههای مختلف چون عصب روانشناختی و عصبشناسی الهیات میتوانند از دروس این کتاب استفاده شایانی نمایند. نیوبرگ از معدود عصبشناسانی است که به اهمیت دین در سلامتی جامعه پی برده و تلاش میکند تا با اصول علمی و پزشکی بالینی درستی تعالیم معنوی را به اثبات رساند و تا آنجا تحقیقات خود را پیش برد که دینمداری را عامل حفظ نسل انسان از انقراض دانسته و بر اساس دادههای علمی و ژنتیکی آن را به اثبات رسانده است. وی دارای دیدگاهی مثبت نسبت به دین و معنویت است و تلاش میکند تا با استفاده از علم عصبشناسی دین را در خدمت بشریت معرفی نماید، گرچه وی مغز را عامل اصلی همه کارکردهای شناختی میداند. مغز از منظر فیلسوف الهی صرفاً ابزاری در جهت شناخت و نه عامل اصلی آن دانسته میشود. این کتاب نظریات این هصبشناس مشهور در حوزه فعالیتش است.
✅بخشی از کتاب مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی:
برخی از عصبشناسان تجربههای اصیل دینی چون کشف و شهود، الهامات غیبی، ارتباط با عالم ماوراءالطبیعه از طریق تزکیه و تهذیب، تخلیه روح از جسد در اثر مراقبتهای شرعی، انفکاک از زمان و مکان و مانند آنها را تنها از دیدگاه مادی بررسی میکنند و از مبدأ الهی و عوامل ناشناخته ماوراءالطبیعه سخنی به میان نمیآورند، اما نیوبرگ دیدگاهی منصفانه نسبت به این مفاهیم دارد و هیچگاه حقیقت آنها را مورد شک و تردید قرار نداده و این امر را وظیفه متکلمان و علمای دینی دانسته است. از نکات مثبت این کتاب دیدگاه نیوبرگ نسبت به شخصیتهای دینی بزرگ در طول تاریخ است که نباید در باره آنان به این سادگی قضاوت کرد.
نیوبرگ بهعنوان یک دانشمند عصبشناس چندان علاقهای به ورود به مباحث فلسفی ندارد، اما ضمن بر شمردن فرضیات متعددی در خصوص منشأ اصلی ایجاد تجربه نزدیک مرگ چون تأثیرات مواد مخدر، هیپوکسی (کمبود اکسیژن در اعضای بدن)، و یا فعالیت اتونوم شدید معتقد است که احتمال خروج روح از بدن در تجربه نزدیک مرگ نیز وجود دارد. در هنگام مرگ رابطه بین روح و بدن بهاندازهای کاهش مییابد که فرد میتواند تجربهای متفاوت از تجربههای خود چون ملاقات با افراد خاص و دیدن موجودات ماوراءالطبیعی داشته باشد و همین تخلیه روح به انسان چنین بصیرتی را اعطا میکند که فرد پیش از آن تجربه نداشته است.
یکی از آسیبهای مطالعات نوروتئولوژی مسلم انگاشتن برخی از فرضیههای اثبات نشده است و معلوم نیست که برخی عصبشناسان مدرن بر اساس کدام دلیل و برهان عصبشناسان تجربه نزدیکی به خدا و یا وحدت وجود را صرفاً یک اختلال عصبی و یا امر کاملاً احساسی - و نه شناخت واقعی و یا مرحلهای از مراحل کمال هستی - میدانند. بر اساس مستندات دینی و دلایل برهانی و کشف شهودی ارتباط با خدا یک حقیقت از حقایق هستی و مرحلهای از مراحل شناخت و مرتبهای از مراتب کمال و هستی است و تنزل آن به یک امر احساسی منتج از کاهش فعالیت در بخشی از مغز با هیچ یک از براهین عقلی و کشف شهودی و تجارب عرفانی سازگاری ندارد. البته جای شکی نیست که در هنگام کشف شهودی و ارتباط با خدا تغییراتی فیزیولوژیک در سیستم مغزی انسان همچون کاهش فعالیت در لوب آهیانه یا منطقه جهتیابی مغز برای تشخیص مکان و زمان روی میدهد، اما تحقق چنین علائم فیزیکی به معنای این نیست که کاهش فعالیت مذکور علت تامه ارتباط انسان با خدا و وحدت وجود است، بلکه علائم مذکور معلول ارتباط با خدا است و رابطه عکس برقرار است.
نیوبرگ به عصبشناسان الهیات تذکر میدهد که تجارب دینی را بهطورکلی وارد حوزه آسیبشناسی نکنند، زیرا از منظر رواندرمانی ممکن است آنان فردی با تجربه و یا با باورهای ناشناخته و غیرعادی را بهعنوان غیرطبیعی بشناسند، اما باید توجه داشته باشند که اصولاً چه امری در حقیقت طبیعی و چه امری غیرطبیعی است و معیار تفکیک آنها از یکدیگر چیست؟ به نظر نیوبرگ تفکیک امر طبیعی از غیرطبیعی کار سادهای نیست، زیرا این امر با استانداردهای شناخته شده در هر جامعهای ارتباط دارد، بدین معنی که گاهی امری در یک جامعه طبیعی و در جامعه دیگر غیرطبیعی جلوه میکند و این بستگی به نوع نگرش هر جامعه به آن امر است.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
#معرفی_کتاب مغز معنوی: علم و تجربه دینی اثر اندرو نیوبرگ ترجمه علی اکبر ضیایی
اگر شما در جامعه زندگی کنید که خیلی مذهبی است در آن صورت دینداری امری بسیار طبیعی شناخته میشود و اگر شما در جامعهای ضد دینی زندگی کنید، در آن صورت دینداری و تجارب دینی اموری غیرطبیعی و حتی مضر برای سلامتی انسان دانسته میشود؛ بنابراین چه کسی میتواند شنیدن صدا خدا را امری طبیعی (عادی) و یا غیرطبیعی (غیرعادی) بداند؟ وی معتقد است که از نظر روانشناسی یک فرد طبیعی میتواند دارای تجارب طبیعی و غیرطبیعی دینی باشد. وی با دیدگاه تقلیلگرایانه برخی از عصبشناسان بهشدت مخالف است و بر یافتههای یک گروه از نوروسایکولوژیستها در مرکز تحقیقات عصبشناسی رید وابسته به دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس، خرده میگیرد و آنها را خارج از چارچوبهای شناخته شده علمی میداند. این مرکز تحقیقات پا را فراتر از ارزیابیهای علمی گذاشته و به ارزیابی تعدادی از شخصیتهای معروف دینی و تاریخی پرداخته و در آنان "تشخیص" کارکرد نادرست مغزی داده است. از دیگر یافتههای مهم نیوبرگ در دفاع از شخصیتهای تاریخی دینی که برخی از عصبشناسان به جهل و یا غرض به آنان نسبت بیماری اسکیزوفرنی و یا صرع لوب تمپورال دادهاند این است که بیماریهای روانی عموماً مزمن و طولانی هستند، درحالیکه شخصیتهای تاریخی در مقاطع خاصی از زندگی تجربه دینی خاصی داشتهاند و این حالت در طول زندگی آنان تکرار نشده است، بنابراین حالتهای آنان به صرع شباهت نداشته است. بیماریهای روانی موجب کاهش کارکرد و تضعیف روابط اجتماعی میگردد، اما شخصیتهای تاریخی دینی همواره سبب افزایش روابط اجتماعی و شکلگیری بزرگترین جوامع منسجم انسانی بودهاند. بیماریهای روانی سبب نقص در کارکرد شناختی میگردد، اما شخصیتهای تاریخی دینی نهتنها نقصی در شناخت نداشتهاند، بلکه سخنان و آموزههای آنان رهگشای بسیاری از معماهای زندگی انسان در طول تاریخ بوده است و مکاتب فکری و فلسفی عظیمی بر اساس آموزههای آنان شکلگرفته است. از طرف دیگر دین بهطورکلی دارای منافع مثبتی برای انسان بوده است، اما بیماریهای روانی آثار مخربی بر شخصیت انسان داشتهاند، بنابراین بانیان اصلی این نوع تجارب دینی در طول تاریخ آثار مثبتی بر بشریت و بقا و ارتقای معنوی انسان داشتهاند.
💠 فضلیت شجاعت فکری
▪️شجاعت فکری به معنای این است که فرد در راه جستجوی حقیقت و اصلاح باورهایش، تنشها و مخالفتهای دیگران و گروهها را تحمل کند. برخی افراد، توسط گروههای ایدئولوژیک یا اجتماعی محکوم یا طرد میشوند. با این حال، شجاعت فکری به افراد این امکان را میدهد که در هنگام کشف دادههای جدید و اصلاح باورهای خود، در مقابل انتقادها و مخالفتها ایستادگی کنند و به راه خود برای کشف حقیقت ادامه دهند.
▪️ شخصیتهایی مانند نیکلاس کوپرنیک و گالیلئو گالیله نمونههای تاریخی از شجاعت فکری هستند که تغییرات عمدهای در طرز تفکر ما پیرامون ساختار جهان ایجاد کردند. کوپرنیک برای فهم جهان از ریاضیات کمک گرفت و گالیله تلسکوپ را برای مشاهده سیارات و ستارگان اختراع کرد. هر دو به این نتیجه رسیدند که زمین مرکز جهان نیست. اگرچه آثار کوپرنیک در زمان زندگی او منتشر نشد، اما گالیله در دوران اوج خود بود و دیدگاه خود را شجاعانه اظهار کرد. این نتایج، باورهای عمومی و مذهبی آن زمان را به چالش کشید و از سوی کلیسا در معرض انتقادها و مخالفتهای شدید قرار گرفت و گالیله به خاطر آن تحقیر، زندانی و تکفیر شد. با این حال، او توانست حقایقی که بدان رسید را شجاعانه اعلام کند. این امر، توسعه دانش و پیشرفت علم را تسهیل کرد و به شکلگیری دنیای مدرن کمک کرد.
▪️شجاعت فکری به معنای مقابله با موانعی است که در راه رسیدن به حقیقت قرار میگیرند. این موانع شامل فشارهای اجتماعی، ترس از انتقاد، تمسخر و تهمت، و محدودیتهای قانونی و سیاسی میشوند. با این حال، شجاعت بیانگر بیباکی و خودسری نیست که هر ایدهای را به هر شکلی مورد سؤال قرار دهد. در واقع، شجاعت فکری افراد را قادر میسازد تا از محدودیتهای ذهنی و اجتماعی آزاد شوند و به شواهد و اطلاعات جدید اجازه دهند تا آنها را به سمت حقیقت هدایت کنند.
📚How Do We Know? (2014)
🔸🔸🔸
🌐 کانال معرفتشناسی
🆔 @epistemology_issues
🔔 جایگاه تمدنی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی
👤ارائه دهندگان:
▫️ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد عیسی نژاد
موضوع: رویکرد تفکر منطقی مرحوم علامه بهابادی در افق تمدن اسلامی
👤 دکتر محمدجعفر جامهبزرگی
موضوع: نقش اثار فلسفی و منطقی علامه بهابادی در تمدن سازی اسلامی
👤دکتر حسن عبدی پور
موضوع: نقش علامه بهابادی یزدی در ساخت تمدن شیعی
👤 دکتر علی صادق دقیقی
موضوع : جهانیسازی شخصیت و آثار علامه بهابادی یزدی
📆 سه شنبه 24 بهمن 1402
⏰ ساعت 10 به صورت آنلاین
لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
⚜️میزبان:
دبیرخانه کنگره بین المللی علامه بهابادی یزدی و مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه خراسان
📁همکاران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی
🆔 @mollabdolla
#معرفی_کتاب سرگذشت فلسفه
اثر براین مگی
ترجمه حسن کامشاد
پروفسور براین مَگی ۲۵۰۰ سال فلسفهٔ غرب را، از یونان باستان تا اندیشمندان جدید، پی میگیرد. در سایهٔ دریافت عمیق او از فلسفه و پیچیدگیهای آن، کتابی در دست دارید که هم برای خوانندهٔ عادی قابل فهم است و هم خوانندهٔ آشنا با فلسفه از آن لذت میبرد.
فلسفه چیست؟
فلاسفه اصول بنیادین شناخت و وجود را مورد پرسوجو قرار دادهاند؛ سؤالاتی مانند «هستی چیست؟» و «آیا وجود خدا را میتوان ثابت کرد؟» ازجمله موضوعهایی است که در این کتاب دربارهشان بحث شده است. براین مَگی به سراغ همهٔ فیلسوفان نامدار، از افلاطون تا پوپر، میرود و ازجمله به قدیس اوگوستینوس، لاک، نیچه و… میپردازد. او به این ترتیب با بیانی روشن ما را وارد جهان اندیشهها میکند.
سرگذشت فلسفه، اثری است مصور و سرشار از نکات هوشمندانه دربارهٔ بحثهای جذاب فلسفی؛ کتاب راهنمایی است که خواندنش برای همهٔ دوستداران فلسفه ضرورت دارد.
این نوشتهٔ سلیس و جامعِ پروفسور براین مَگی، فیلسوف، نویسنده و مصاحبهگر نامی، هم به کار پژوهندگان فلسفه میآید هم به کار آنان که تازه پا به عرصهٔ فلسفه نهادهاند.
این کتاب مباحث اصلی فلسفه را شرح میدهد، پرسشهای مهم فلسفی را بهدقت بررسی میکند، و به تحلیل آثار عمدهٔ فیلسوفان بزرگ میپردازد.
#تاریخ_فلسفه_غرب
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️کتاب الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیستشناسی معاصر
🔰 توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم حجت الاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین در گروه منطق فهم دین پژوهشگاه منتشر شد.
🔹 «جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان میکنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیفگر و پیشبینی کننده است، نه آفریننده.
➕ اگر بهجای تبیین جهان، از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است.
📖 مطالعه فهرست و مقدمه
🔍 اطلاعات بیشتر👇
🌐 iict.ac.ir/elhadjadid-2
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴)
✨ بررسی دو معنای قید «آلی»
❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟
📌 فعلها باستخدام قوة أخری
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
4_5888863546837570457.mp3
21.92M
🔸 صوت کامل نشست علمی تخصصی عرفان وجودی و نسبت آن با کتاب و سنت
🎙 با ارائه:
علیرضا قائمی نیا
💬 نقد و پرسش و پاسخ جمعی از کارشناسان
✍️ دبیرعلمی:
محمدجواد رودگر
https://t.me/nabardb
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
🔸نشست علمی عصر پسااطلاعات و ظهور انسان با ذهن/ شناخت برونسپاریشده
🔰 مدرسه سدا(مدرسه مهارتی سیاستی - دانشی) مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙️با ارائه:
دکتر ابراهیم محسنی آهویی
(دکتری مطالعات ارتباطات و رسانههای نوین دانشگاه وین
محقق ارشد کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی)
📆 چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل 👇
🌐 iict.ac.ir/bazeehn
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/bazeehn
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی
🔰 گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۶۹
♻️گستره دلالی_حکمی نظریه فطرت
🎤حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی
🗓سهشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷، ساعت ۱۹
🖇مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#دوره #آنلاین #رایگان
📣 نشست بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی برگزار میکند:
❇️ میهمان:
حضرت استاد عبد الرسول عبودیت
استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
❇️ میزبان:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
دانشیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🗓 زمان: چهار شنبه 18/ 11/ 1402 ساعت 19
🔰 شرکت در نشست
از طریق کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐@Imam_Ali_11
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢اطلاعیۀ برگزاری و ثبتنام "یازدهمین همایش سالیانه انجمن منطق ایران"
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، یازدهمین همایش سالیانۀ انجمن منطق ایران در روزهای شنبه و یکشنبه، 28 و 29 بهمنماه 1402، با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود.
✅سخنرانان مدعو:
محمّد اردشیر (دانشگاه صنعتی شریف)
روهیت پاریخ (دانشگاه نیویورک)
گراهام پریست (دانشگاه ملبورن)
فرشته نباتی (دانشگاه علامه طباطبایی)
بوبان ولیکوویچ (دانشگاه دیدرو پاریس)
✅دبیران علمی:
اسدالله فلاحی
علیرضا دارابی
✅دبیران اجرایی:
سیداحمد میرصانعی
مجید سروند
🔷شایان ذکر است که برگزاری این همایش به صورت حضوری و مجازی خواهد بود.
📍مکان برگزاری همایش: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در تهران، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4
🔷لینک مجازی به ثبتنامکنندگان از راه پیامک و ایمیل ارسال میگردد.
🌏لینک ثبتنام:
https://lms.irip.ac.ir/enrol/instances.php?id=204
🔶 (آخرین مهلت ثبتنام: 27 بهمن 1402)
❇️برنامه زمانبندی سخنرانیها متعاقباً اعلام خواهد شد.
✔️در صورت بروز مشکل در فرآیند ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید:
021-67238209
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe