کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۳.mp3
44.79M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه سوم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
انسان معلق در فضا
💠 #افلاطون در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر #ارسطو در اینباره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، میتوان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس میکند و نفس نمیتواند بدون آن باشد) است.
💠 اما #ابن_سینا با استفاده از آزمایش فکریِ #انسان_معلق ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس میتواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیشدستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب تأملات در فلسفه اولی) برای تمایز نفس و بدن تلقی میشود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است.
💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمیبینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمیبینی یا حس نمیکنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمیکنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما میتوانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها میدانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کردهای ذات خودت را درک میکنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکانمند یا بدنمند میتوانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است.
💠 طبیعیترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمهای معرفتشناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش میداند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجهای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است.
به این مثال توجه کنید: من میتوانم بدانم که سرما خوردهام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه میتوانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خوردهام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیتهای مربوط را نمیشناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمییابد.
💠 در مورد پاسخی که علیالقاعده #بوعلی به این اشکال خواهد داد، در پستهای آینده خواهیم نوشت.
ادامه دارد ...
🖋احمد لهراسبی
📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبدا و معاد سه.mp3
54.42M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: رساله مبدأ و معاد ملاصدرا
✅ جلسه سوم
🎙مدرس: استاد طلعتی
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#رساله_مبدا_و_معاد
#طلعتی
#مدرسه_تابستانه
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
اصالت وجود.pdf
371.5K
آشنایی با شکاکیت - بخش (۷)
🔸مسئله استقراء [The Problem of Induction]
📍تعریف استدلال استقرائی
استدلال استقرائی فرآیندی است که شخص از مشاهده چند نمونه خاص، به یک قانون کلی میرسد. برای مثال، اگر هر روز ببینیم که خورشید از شرق طلوع میکند، نتیجه میگیریم که خورشید همیشه از شرق طلوع خواهد کرد یا از مشاهده جوشیدن دهها آب در ۱۰۰ درجه سانتيگراد نتیجه میگیریم که همه آبها در ۱۰۰ درجه میجوشند. این نوع استدلال، هم در زندگی عادی و هم در علوم طبیعی پرکاربرد است.
📍دیدگاه دیوید هیوم
دیوید هیوم، فیلسوف اسکاتلندی، معتقد است که استدلال استقرائی فاقد اعتبار است. یعنی حتی با مشاهده میلیونها نمونه خاص، باور به نتیجه استقراء، موجه و معقول نیست. به گفته او، نتیجه همیشه ممکن است خلاف انتظار ما باشد. زیرا تناقضی در این فرض وجود ندارد که نمونههای مشاهدهنشده برخلاف نمونههای مشاهدهشده رخ دهند. (مثل فرض آبی که در ۱۰۰ درجه به جوش نمیآید.)
📍اصل یکنواختی
هیوم میگوید باور به نتیجه استدلال استقرائی زمانی معقولیت پیدا میکند که «اصل یکنواختی» [the Uniformity Principle] پذیرفته شود. این اصل میگوید که طبیعت بهطور یکنواخت و قابل پیشبینی عمل میکند. به عبارت دیگر، اگر چیزی در گذشته به یک روش خاص رخ داده است، در آینده هم به همان شکل رخ میدهد.
📍مشکل اصل یکنواختی
اما آیا دلیل قانعکنندهای برای پذیرش «اصل یکنواختی» وجود دارد؟ هیوم بر این باور است که خیر. چون صدقِ این اصل خود مبتنی بر استقراء است. نمیتوانیم با استفاده از استدلال استقرائی که اعتبارش محل سوال است، اعتبار اصل یکنواختی را اثبات کنیم. زیرا این یک دور منطقی باطل است.
مصطفی بسمل
#شکاکیت
📕An Introduction to Epistemology || Jack S. Crumley [2009]
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۴.mp3
46.46M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه چهارم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
4_5796312778339781640.mp3
32.42M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه پنجم
@Philosophy_files
لیست صوتهای دروس مدرسه تابستانه علوم عقلی
🔴مبانی عرفان نظری🔴
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3491
جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3540
جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3575
جلسه چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3617
🟠مبدأ و معاد🟠
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3497
جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3544
جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3586
🟡فلسفه حقوق🟡
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3504
🟢فلسفه اخلاق🟢
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3535
جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3551
🟣مبانی منطق🟣
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3556
جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3568
جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3580
جلسه چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3591
جلسه پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3603
جلسه ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3621
#علوم_عقلی
#مدرسه_تابستانه
برنامۀ 1403.pdf
111.3K
📢 برنامۀ نهایی سیزدهمین مدرسۀ تابستانی فلسفۀ تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی
📌 عنوان «معرفتشناسی اجتماعی»
🔹هزینۀ ثبتنام نهایی برای پذیرفتهشدگان: ۳۰۰ هزار تومان
🔹آخرین مهلت ثبتنام: ۱ شهریور ۱۴۰۳
🔹برگزاری بهصورت حضوری، از ۲۵-۲۷ شهریور ۱۴۰۳
🔹لینک ثبتنام: https://forms.gle/gWLVGwupWSZAGM7t6
منبع: کانال پژوهشکده فلسفه تحلیلی
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻حرکت طبیعی فلسفه
نگاهی به مسیری که فلسفه ورزی طی میکند تا از تبیین حقایق نظری(حکمت نظری) به تعین حدود عملی(حکمت عملی) میرسد.
آیا فلسفه میتواند بعد از بیان فراروایت کلان وروشمند از هستی (حکمت نظری) تخت بند علم خاصی مانند عرفان شود؟؟
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از فلسفه نظری
✅ حرکت طبیعی فلسفه
غرض وغایت فلسفه، رسیدن به حکمت عملی وتدبیر زندگی انسان است.
بعد از حکمت نظری(شناخت حقایق موجودات) به حکمت عملی(تدبیر امور ارادی زندگی بشر) میرسیم. بدین معنا که انسان در آغاز حکمت میخواهد علم به حقایق هستی آنگونه که هست پیدا کند(فلسفه نظری) تا در مرحله بعدی بداند که چطور باید زندگی فردی واجتماعی خود را مدیریت کند و برسرنوشت خویش حاکم باشد(حکمت عملی).
اما از زمانی که فلسفه را مقدمه رسیدن به علم عرفان کردیم وفلسفهی فلسفه را فهم عرفانی امور قرار دادیم وعرصه حکمت عملی وزندگی را رهاکردیم، دچار اختلاط و سردرگمی تاریخی شدیم. این متن درصدد نقد ونقص علم شریف عرفان نیست. چه اینکه عرفان آسمان وجود انسان است، و فلسفه زمینِ ساحتِ وجودی بشر میباشد. ملتی که زمین نداشته باشند بجای طیران در آسمان، گم گشته هوا وفضا میباشد.
از حیث تاریخی مطالب عمیقی در معرفت وذوق و سِرعشق وحلقه اهل دل وشعر وتغزل داریم....اما فی الحال هیچکدام را در نحوه زندگی اجتماعی به کار نمیبریم. در عرصه فردی عارف وسالک وعاشق هستیم اما در عرصه اجتماع شهروند جامعه جهانی مدرن میباشیم واین یک ناهماهنگی بزرگ تاریخی_اجتماعی برای ماست.
اقتصاد ما بجای آنکه امتداد حکمت وفلسفه متعالیه والهیه باشد وام گرفته از آدام اسمیت و فریدمن وکینز و صدها نظریه پرداز غیرمتعالیه سکولار است. علم سیاست وجامعه شناسی وروانشناسی و علوم دیگر بجای آنکه ادامه حکمت نظری شرقی_ایرانی و مبتنی برالهیات بومی وتاریخی خودمان باشد، برگرفته از الهیات و فلسفه دیگر است که رابطه چندانی با هویت تاریخی ما ندارد.
فلسفه یک حرکت طبیعی دارد.
از تبیین وتوضیح عقلانی حقایق عالم شروع میشود وبعد از ارائه یک فرا روایت کلان و روشمند از هستی معطوف به امور مدبره زندگی انسان میشود و مبانی الهیاتی و مبادی تصوری_تصدیقی علوم را تبیین کرده و سپس به مسائل مضاف زندگی بشر مثل عدالت چیست؟ سعادتمندی چیست؟ حقیقت امور بشری چون هنر وصنعت وعلوم وتکنولوژی چیست؟ میپردازد.
به عبارتی فلسفه از عقل نظری آغاز وبه عقل عملی منتهی میشود.
نه اینکه آغازش عقل نظری باشد و درانتها به عنوان مقدمه فهم علم دیگر مطرح شود و سپس خاتمه یابد.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5796312778339781641.mp3
31.9M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه ششم
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۵.mp3
53.32M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه پنجم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
4_5796312778339781642.mp3
30.08M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)-
دکتر سعید بینای مطلق-
جلسه هفتم
@Philosophy_files
#معرفی_کتاب اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین
اثر ریموند ون آراگون
ترجمه: حسن احمدی زاده
در این کتاب برای هر اصطلاح توضیح کافی داده شده است تا خواننده به درکی روشن از آن برسد؛در انتهای توضیحات هر اصطلاح،منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است؛افزون بر توضیح مهم ترین اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین،مهم ترین آثار و نیز مهم ترین اندیشمندان این حوزه نیز معرفی شده است.در واقع میتوان این کتاب را علاوه بر اثری اصطلاح شناسانه در فلسفه دین،درآمدی بر فلسفه دین نیز دانست.
#فلسفه
#فلسفه_دین
كتاب في النفس على سنة الاختصار.pdf
5.99M
💠 في النفس على سُنّة الإختصار
On the Soul, in the Style of a Compendium
▪️اولین کتابی که ابنسینا نوشته است (در سن هجده سالگی در شهر بخارا)
@safsat