eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
67 ویدیو
785 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتباطات اجتماعی.pdf
2.34M
🔖 سرفصل درسی رشته «ارتباطات اجتماعی؛ گرایش تبلیغات فرهنگی»
سخنرانیِ ماهانه‌ی انجمن منطق ایران تاریخ: دوشنبه 27 فروردین 1403، ساعت 16 الی 18 عنوان: رویکرد اصل موضوعی به مسأله‌ی تقسیم شانس سخنران: رسول رمضانیان (Senior SNFS Researcher - University of Lausanne) سخنرانی به صورت مجازی و به میزبانی گروه ریاضی دانشگاه قم برگزار خواهد شد. پیوند سخنرانی برخط (آنلاین): 🔗 https://www.skyroom.online/ch/ialogic/ialogic چکیده‌ی سخنرانی: (کلیک کنید.) ———————————————— @IranLogic
باسمه الحکیم 🔰 دوره آشنایی مقدماتی با متافیزیک تحلیلی دوره آشنایی مقدماتی با متافیزیک تحلیلی در ۱۰ جلسه 🔸مدرس: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا درگاهی فر 🕠 شنبه‌ها: ۱۷:۳۰ الی ۱۹ به صورت برخط 📆 آغاز: شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ✳️ برای شرکت در کلاس به گروه ایتا با نشانی زیر بپیوندید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1288962194C378c14d463 🔹 برادرانی که مایل‌اند حضوری در کلاس شرکت کنند، در گروه بالا اعلام کنند. 🔸 در صورت رسیدن به حد نصاب، کلاس در مؤسسه نفحات به صورت حضوری نیز تشکیل خواهد شد.
فهرست ۱ مجموعه صوت درس‌گفتارهای درباره سهروردی، شهر کتاب جلسه اول: چرا سهروردی؟ https://eitaa.com/Logicandphilosophy/839 جلسه دوم: تاملی در تلویحات سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/844 جلسه سوم: بازخوانی حکایات رمزی سهروردی به شیوه پدیدارشناختی اشراقی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/849 جلسه چهارم: پرسش از سوبژکتیویته اشراقی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/854 جلسه پنجم: درآمد بر مسأله وجود و ماهیت در فلسفه سهروردی خوانش کربن https://eitaa.com/Logicandphilosophy/860 جلسه ششم: از سهروردی چه می توان آموخت؟ https://eitaa.com/Logicandphilosophy/866 جلسه هفتم: حکمت در اندیشه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/875 جلسه هشتم: سهروردی و ابن عربی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/880 جلسه نهم: سهروردی و معرفت‌شناسی تجربه دینی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/886 جلسه دهم: شأن وجودی و معرفت شناختی زیبایی در فلسفه سهروردی بخش اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/893 جلسه یازدهم: شأن وجودی و معرفت شناختی زیبایی در فلسفه سهروردی بخش دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/903 جلسه دوازدهم: نشانه شناسی مونس العشاق سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/898 جلسه سیزدهم: تاثیر شیخ اشراق و اندیشه های او بر مکتب فلسفی شیراز https://eitaa.com/Logicandphilosophy/907 جلسه چهاردهم: جهان شناسی سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/939 جلسه پانزدهم: تاثیرپذیری شیخ اشراق از قرآن کریم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/946 جلسه شانزدهم: شیخ اشراق و بابا افضل کاشانی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/962 جلسه هفدهم: سهروردی و انگاره تناسخ https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1172 جلسه هجدهم: نحوه مشاهده موجودات عالم مثال از منظر شیخ اشراق https://eitaa.com/Logicandphilosophy/975 جلسه نوزدهم: مقایسه حی بن سلطان ابن طفیل و قصه الغربه الغربیه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/982 جلسه بیستم: حقیقت مرگ در فلسفه سهروردی و مقایسه با ابن سینا https://eitaa.com/Logicandphilosophy/987 جلسه بیست و یکم: ریشه حکمت نوریه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1016 جلسه بیست و دوم: سهروردی و نقد ذات گرایی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1021 جلسه بیست و سوم: بازجست اندیشه سهروردی در گیاهان زرتشت https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1030 جلسه بیست و چهارم: حکیم ترمذی و سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1034 جلسه بیست و پنجم: الهیات عشق به روایت سهروردی و مولانا https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1053 جلسه بیست و ششم: واقع گرایی بی واسطه و نقش آن در نظریه تعریف در فلسفه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1060 جلسه بیست و هفتم: ظرفیت های حکمت سهروردی در فلسفه اخلاق https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1065 جلسه بیست و هشتم: بینامتنیت در قصیده مروارید سریانی و قصه غربت غربی سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1071 جلسه بیست و نهم: جایگاه حکمت عملی در انسان شناسی اشراقی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1077 جلسه سی ام: سعادت در نگاه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1084
فهرست ۲ مجموعه صوت درس‌گفتارهای درباره سهروردی، شهر کتاب جلسه سی و یکم: بررسی تطبیقی علم الهی از نگاه شیخ اشراق و ملاصدرا https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1088 جلسه سی و دوم: ضرورت فلسفی سلوک باطنی نزد سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1095 جلسه سی و سوم: وصف اشراقی اسلام و مزدیسنا در تقابل با قشری گری https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1101 جلسه سی و چهارم: آیا فلسفه شیخ اشراق ادامه راه ناتمام ابن سینا است؟ https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1106 جلسه سی و پنجم: سهروردی و فتوا https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1119 جلسه سی و ششم: تاملی در تلویحات سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1128 جلسه سی و هفتم: سهروردی و نثر فارسی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1134 جلسه سی و هشتم: موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1139 جلسه سی و نهم: دادنامه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1143 جلسه چهلم: طلوع و غروب متافیزیک در اندیشه سهروردی https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1149 جلسه چهل و یکم و آخر: منطق سهروردی موجهات است https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1154
آشنایی با شکاکیت - بخش (۳) 🔸 شکاکیت در دورهٔ مدرن [شکاکیت دکارتی] ریشه‌های شکاکیت در دورهٔ مدرن، به فلسفه رنه دکارت برمی‌گردد. اصلی‌ترین دغدغه دکارت، یافتن باورهای یقینی و بنا نهادن ساختمانی مستحکم از باورها بود. دکارت در کتاب «تاملات در فلسفه اولی» می‌گوید: سالها است دریافته ام که در نوجوانی بسیاری از باورهای باطل را به عنوان آراء درست پذیرفته بودم و هر آنچه از آن پس بر چنین بنیان [متزلزلی] بنا کرده بودم چه اندازه تردیدآمیز و غیر قطعی بود. از آن زمان نیک دریافتم که باید یک بار برای همیشه در زندگی تصمیمی قاطع بگیرم که خود را از قید تمام آرایی که پیش از آن پذیرفته بودم وارهانم و اگر میخواستم بنای استوار و پایداری در علوم تأسیس کنم لازم بود کار ساختن را از نو از پایه آغاز کنم. از نظر او، معرفت نه تنها باید صادق (مطابق با واقعیت)، بلکه باید یقینی و تردیدناپذیر نیز باشد. هیچگاه هیچ چیز را حقیقت نپندارم جز آنچه درستی آن بر من بدیهی شود. یعنی از شتاب‌زدگی و سبق ذهن، سخت بپرهیزم و چیزی را به تصدیق نپذیرم مگر آنکه در ذهنم چنان روشن و متمایز گردد که جای هیچگونه شکی باقی نماند. اگر باورهایمان محتمل باشند، آنگاه ساختمان معرفت ما ناپایدار خواهد بود. به قول معروف، خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. باورهای غیرقابل تردید یا یقینی باورهایی هستند که هیچ دلیل ممکنی برای شک در آن وجود نداشته باشد. دکارت ویژگی «تردید ناپذیری» را شرط لازم معرفت می‌داند. این ویژگی دو قسم باور‌ را از زمره معرفت بیرون می‌کند: ۱. باورهایی که به نظر یقینی می‌رسند: تردید‌ ناپذیری، امری روان‌شناختی و وابسته به فرد نیست. یک مسیحی معتقد، ممکن است باور یقینی به تثلیث داشته باشد، ولی صدق چنین باوری فی‌نفسه قابل تردید است. از منظر دکارت، هیچ دلیل ممکنی ولو بالفرض، نمی‌تواند در صدق یک باور یقینی ذره‌ای تردید ایجاد کند. ۲. باورهای که محتمل هستند: باورهایی که صدق آنها محتمل است، فاقد ویژگی یقینی بودن هستند. دکارت روش تجربی [ادراک حسی] را از آنجهت که منجر به باورهای محتمل [تشکیک‌پذیر] است، منبع معتبر برای معرفت پایه و یقینی نمی‌داند. مصطفی بسمل 📕An Introduction to Epistemology [2009] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
بررسی ثبات یا حرکت در مجرَّدات از منظر آیات شریفه قرآن کریم_122315.pdf
265.6K
بررسی ثبات یا حرکت در مجردات از منظر آیات شریفه قرآن کریم یحیی نورمحمدی نجف آبادی محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی محمد صادق علیپور
4_5888863546837570457.mp3
21.92M
🔸 صوت کامل نشست علمی تخصصی عرفان وجودی و نسبت آن با کتاب و سنت 🎙 با ارائه: علیرضا قائمی نیا 💬 نقد و پرسش و پاسخ‌ جمعی از کارشناسان ✍️ دبیرعلمی: محمدجواد رودگر https://t.me/nabardb
مرحله 1 الي 7.pdf
4.01M
تقریر کامل درسگفتار نهايه الحكمه استاد امينی نژاد شرح عشاقی شرح مصباح شرح رحیقی شیروانی فیاضی تکمله نهایه مرحله ۱ تا ۷ https://t.me/sokhanranih3
مرحله 8 و 9.pdf
1.84M
تقریر کامل درسگفتار نهايه الحكمه استاد امينی نژاد شرح عشاقی شرح مصباح شرح رحیقی شیروانی فیاضی تکمله نهایه مرحله ۸ و ۹ https://t.me/sokhanranih3
مرحله 10 و 11.pdf
864.8K
تقریر کامل درسگفتار نهايه الحكمه استاد امينی نژاد شرح عشاقی شرح مصباح شرح رحیقی شیروانی فیاضی تکمله نهایه مرحله ۱۰ و ۱۱ https://t.me/sokhanranih3
مرحله 12.pdf
1.35M
تقریر کامل درسگفتار نهايه الحكمه استاد امينی نژاد شرح عشاقی شرح مصباح شرح رحیقی شیروانی فیاضی تکمله نهایه مرحله ۱۲ https://t.me/sokhanranih3
هوالحکیم ✨ در راستای اهداف خود، سلسله سخنرانی‌هایی را به صورت ماهانه در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌نماید. 💫اطلاعات سخنرانی‌های بهار و تابستان 1403 را ملاحظه می‌فرمائید. ⚡️این سخنرانی‌ها به صورت حضوری و مجازی بوده، و شرکت در آن‌ها رایگان است. اطلاعات اختصاصی هر سخنرانی در زمان خود اعلام خواهد شد. جهت ثبت‌نام برای شرکت در این سخنرانی‌ها لطفا از طریقی که در پوستر هر سخنرانی اعلام می‌گردد، اقدام فرمایید. @khanehekmat
فهرست_نگارشهای_صدرای_شیرازی.PDF
10.85M
فهرست نگارش‌های صدرای شیرازی محمد تقی دانش پژوه
قاعده «الواحد لا یصدر عنه إلا الواحد» از قواعد بحث‌برانگیز در تاریخ فلسفه و کلام اسلامی بوده است. اغلب فیلسوفان موافق این نظریه و اغلب متکلمان مخالف این نظریه هستند. این قاعده، یک قاعده نوافلاطونی است که فلوطین، پروکلوس و دیگر نوافلاطونیان به آن تفوه کرده‌اند. آشنایی مسلمانان با کتاب أثولوجیا سبب شد که آن‌ها نیز با این قاعده آشنا شوند و آن را درباره واجب‌الوجود/ مبدأ اول/ خداوند به کار بردند. مهمترین استدلال‌ها برای اثبات این قاعده توسط ابن‌سینا اقامه شده است و بعد از آن همین استدلال‌ها مورد نقض‌وابرام قرار گرفته است. این استدلال‌ها در کتاب‌های المباحثات، الهیات شفاء، الهیات نجات، الإشارات و التنبیهات و گفت‌وگوی منسوب به بهمنیار و ابن‌سینا آمده است. مهم‌ترین مخالفان این قاعده در میان متکلمان ابوحامد غزالی از سنت فکری اشعری (در کتاب تهافت الفلاسفه) و ابن‌ملاحمی خوارزمی از سنت فکری معتزلی (در کتاب تحفة المتکلمین في رد علی الفلاسفه) هستند. در میان فیلسوفان نیز گاه مخالفتی با این قاعده شده است. علی‌قلی بن قرچغای‌خان (در کتاب احیای حکمت) از فیلسوفانی است که با این قاعده بر سر مهر نبوده است. برخی از افراد همچون ابن‌تیمیه هم که تقریبا در هیچ دسته فکری نمی گنجند نیز با این قاعده مخالفت کرده‌اند، اما مخالفت‌های آن‌ها گاه به قدری سست است که نمی‌توان به صورت جدی به آن‌ها اهمیت داد. مدعای اصلی قاعده این است که از واحد بسیط حقیقی تنها یک معلول بلاواسطه صادر می‌شود و این معلول بلاواسطه در نزد فیلسوفان، عقل اول است. از مجرای عقل اول است که دیگر عقول و نفوس و افلاک به ترتیب صادر می‌شوند. متکلمان معتقد بودند که این سلسله مراتب سبب می‌شود تا ما واجب‌الوجود را فاعل موجَب بدانیم. در اینجا فاعل موجَب به معنای فاعلی است که اراده و اختیار ندارد. فیلسوفان نیز سعی بر آن داشتند تا با ارائه تعریفی درباره اراده و اختیار الهی این اتهام را از خود دور کنند. فیلسوفان گفتند اختیار به معنای: «إن شاء فعل و إن لم يشاء لم یفعل» است و از این رو مسئله اختیار حل می‌شود. اما این تعریف از اختیار نیز وافی به مقصود فیلسوفان نبود؛ زیرا واجب‌الوجود «ضرورتا» می‌آفریند و از این رو «شاء» در قاعده فیلسوف تحقق پیدا نمی‌کند و اگر هم پیدا کند، صرفاً یک طرف آن تحقق دارد؛ یعنی طرف إن شاء فعل. به عبارت دیگر، این واجب‌الوجود باید بخواهد و نمی‌تواند که نخواهد. بنابراین اشکال متکلمان به این قاعده برمی‌گردد که می‌گفتند: خداوند فاعل موجَب است. برهان‌های قاعده الواحد به روایت ابن‌سینا الإشارات والتنبيهات ابن سینا در كتاب الإشارات قاعده الواحد را تحت عنوان «تنبیه» مطرح کرده است که به معنای بدیهی بودن این قاعده نزد او است البته فلاسفه دیگری نیز این قاعده را بدیهی دانسته‌اند. اگر از یک علت دو چیز با عنوان «الف» و «ب» صادر شوند، نشان دهنده این است که در ذات علت دو حیثیت برای صدور دو معلول بوده است. به عبارت دیگر، این دو معلول از دو حیثیت مختلف صادر شده اند این دو حیثیت از سه حالت خارج نیستند: یا (۱) از مقومات علت اند؛ یا (۲) از لوازم علتاند و یا (۳) یا یکی از مقومات و دیگری از لوازم علت‌اند. در هر سه فرض مسئله داشتن حیثیت‌های متفاوت سبب ترکیب در ذات علت می‌شود؛ در‌حالی‌که ما واحد را در اینجا واحد بسیط فرض کردیم؛ بنابراین از علت واحد بسیط یک چیز بیشتر صادر نمی‌شود؛ زیرا اگر از این علّت دو چیز صادر شود مستلزم ترکیب است و این خلاف فرض است. المباحثات اگر از علت واحد از همان حیثی که «الف» صادر می‌شود «ب» نیز صادر شود، آنگاه از آن حیث که «الف» از آن صادر شده از همان حيث نیز «لا الف» نیز از آن صادر شده است؛ زیرا «ب» همان «لا» «الف» است در این صورت از علت واحد هم «الف» و هم «لا الف» صادر شده است که این تناقض است. الهيات شفاء، المبدأ و المعاد و النجاة نخستین موجود از واحد بسیط حقیقی نمی‌تواند کثیر باشد چه این کثرت، کثرت عددی یا بر مبنای انقسام ماده و صورت باشد؛ زیرا علت پیدایش پدیده‌ها ذات علت است نه چیز دیگر. آن جهت و حکمی که در آن ذات علّت منشأ پیدایش پدیده خاصی می‌شود، به گونه‌ای نیست که از آن پدیده دیگر لازم آید؛ بنابراین اگر از علت واحد دو حقیقت که در ذات با هم. هستند یا دو حقیقت متباینی که شیء دیگری را تشکیل می‌دهند مانند ماده و صورت که جسم را تشکیل می‌دهند پدید آید آنگاه آنها معلول دو جهت مختلف در ذات علت هستند و از آنجا که ما علت را بسیط فرض کرده بودیم در اینجا در ذات علت بخش پذیری و ترکیب لازم می‌آید که خلاف فرض است؛ زیرا این دو جهت اگر از لوازم ذات باشند، آنگاه باید ذاتی فرض شود تا بتوان به آن لوازم ذات را نسبت داد و در این فرض اگر لوازم ذات را قبول کنیم همان اشکال ترکیب یا بخش‌پذیری برای ذات بسیط ثابت میشود که خلاف فرض است. https://t.me/Fragenachdemsein0
⭕️ اصطلاح علم معرفت‌شناسی¹ نام این علم در ابتدای تکونش در غرب Gnostology به معنای معرفت‌شناسی بود و Gnosis در زبان‌های یونانی به معنای عرفان و معرفت (البته به معنای لغوی نه اصطلاحی است). بعدها این اصطلاح مهجورتر شد و به جای آن اصطلاح (Epistemology) قرار گرفت، (مشتق از کلمه ی یونانی Episteme معنای معرفت و علم که در آثار افلاطون بحث آن معروف است). اما امروزه هرچه به این طرف می‌آییم از تعبیر زیر استفاده می‌شود: Theory of Knowledge و در زبان فارسی کلمه ی معرفت‌شناسی یا شناخت‌شناسی بکار می‌رود. حالا مراد از معرفت در بحث معرفت‌شناسی چیست؟ تعریف معرفت: حالا می‌خواهیم بدانیم تعریف معرفت چیست؟ چه موقع می‌توان گفت من به قضیه P معرفت دارم؟ معرفت باور صادق موجه (مدلل). Knowledge = True Justified Belief (opinion) این از تعاریف مشهوری است که برای معرفت ارائه شده است؛ در هر سه فقره باید توضیح داد؛ وقتی a (اسم شخص) می‌داند که p (یک قضیه) که سه شرط احراز شده باشد: ۱) باید p مطابق با واقع و صادق باشد؛ یعنی وقتی حسن می‌داند که حسین بیمار است که واقعا حسین بیمار باشد. ۲) باید a باور و عقیده داشته باشد که p، یعنی اگر فی الواقع حسین بیمار باشد ولی حسن به آن عقیده نداشته باشد آیا می‌شود گفت حسن میداند که حسین بیمار است؟ ۳) عقیده a به p موجه باشد. عقیده وقتی موجه است که شخص بتواند بگوید که من با چه استدلالی به این عقیده رسیده‌ام. پس علم، عقیده‌ی صادق موجه است. اما قيد اول (که p صادق باشد) (True) علم را از جهل مرکب خارج می‌کند؛ یعنی اگر در واقع p نباشد، ولی a عقیده داشته باشد که p، در اینجا a علم ندارد بلکه جهل مضاعف و مرکب دارد، یعنی نمی‌داند که نمی‌داند. و قید دوم (Belief) برای این اضافه شده که علم، هر آنچه که در واقع باشد، نباشد، بلکه ربط و نسب علم با انسان لحاظ شود. قید سوم (Justified) هم برای اخراج یک سلسله اموری اضافه شد که مهمترین آنها حدس صائب (Lucky Guess) است، که علم به حساب نمی‌آید؛ مثلا اگر من حدس بزنم که زید از من رنجیده است و فرض کنیم که صائب باشد، یعنی فی الواقع همین طور باشد، اگر از من بپرسند که چه دلیلی داری؟ من اینجا دلیلی ندارم؛ اینجا گفته می‌شود عقیده ی a به p موجه نیست. عقیده، وقتی موجه است که در یک سیر استدلالی قرار گیرد و به تعبیر دیگر وقتی عقیده موجه است که نتیجه ی یک قیاس قرار گیرد. برخی گفتند که حتما باید این سیر استدلالی قیاسی باشد و بعضی گفته‌اند قیاسی بودن لزومی ندارد؛ اما اگر قیاسی نبود چه باشد؟ در مورد آن بحث خواهد شد و فقط استقرا و تمثيل نیست. @book_phi
⭕️ موارد استعمال لفظ معرفت² کلمه‌ی معرفت (علم) Knowledge در سه مورد استعمال می‌شود: ۱) Knowing That یعنی معرفت به اینکه، علم به اینکه؛ مراد معرفتی است که متعلق معرفت، یک قضیه است؛ مثل قضیه‌ی من می‌دانم که امروز یکشنبه است. ۲) Knowledge by acquaintance یعنی علم از راه آشنایی، معرفت از راه آشنایی، که به آن Knowing a Person نیز گفته می‌شود: این معرفت وقتی است که مثلاً گفته می‌شود: علی حسن را می‌شناسد؛ اصطلاح اول از راسل است. این معرفت است که زبان شناسان می‌گویند که ماده عرف (عرفان، معرفت، عَرَفَ يعرِفُ) ابتدائاً در این معنی استعمال می‌شده، مثلاً يَعْرِفُونَهُ كَما يَعرفُون أبنائهُم (قرآن). مورد استعمال این معرفت جائی است که شما قبلاً نسبت به موجودی معرفت پیدا کرده‌اید و الان معرفت مجدد پیدا می‌کنید و به تعبیر ادقّ موجودی را قبلاً شناخته‌اید و الان در می‌یابید که این همان موجودی است که قبلاً شناخته بودید. ۳) Knowing How یعنی دانستن اینکه چگونه؛ مثل اینکه: من می‌دانم که چگونه رانندگی کنم یا من شناکردن را می‌دانم؛ این نوع دانستن در امور عملی است نه در امور نظری. یکی از ویژگی‌های این نوع از دانش این است که قابل انتقال به غیر نیست.¹ اما از میان این سه نوع دانستن، معرفت‌شناسی فقط با نوع اول (Knowing-that) سروکار دارد و به دو قسم دیگر نمی‌پردازد؛ حالا در اخراج دو قسم دیگر از معرفت‌شناسی عموماً دو تلقی وجود دارد: ۱) بعضی گفته‌اند اگر دقت شود، نوع دوم و سوم قابل ارجاع و تحویل به نوع اول می‌باشند، که ایشان قائلان به نظریه Reductionism یعنی ارجاع، تحویل یا فرو کاهش هستند؛ به این معنی که n چیز با این که در ظاهر n تا می‌نمایند ولی در واقع به 1-n و 2-n و.... قابل کاهیدن هستند و این ارجاع و تحویل با تبدیل تفاوت دارد، تبدیل یک امر وجودی و وجودشناختی است، ولی ارجاع و تحویل امری معرفتی است. و گفتند چون این ارجاع امکان‌پذیر است، پس ما موضوع معرفت‌شناسی را نوع اول قرار می‌دهیم. ۲) اما بعضی از معرفت‌شناسان معتقدند واقعاً این نوع دوم و سوم مستقل هستند و قابل ارجاع به نوع اول نیستند، ولی در عین حال ما با این دو نوع کار نداریم و محور بحث ما همان معرفت نوع اول است؛ حتی برخی آن‌قدر پیش رفتند که گفتند برای دو قسم دوم و سوم اصلاً کلمه Knowledge را بکار نبرید. مخصوصاً كليبرت رايل فيلسوف معروف انگلیسی می‌گفت که معرفت قسم سوم چیزی جز Skill نیست. تفاوت معرفت نوع اول و نوع سوم: ۱) در معرفت قسم اول صدق و کذب مطرح می‌شود، ولی در معرفت قسم سوم توفیق و شکست؛ رشد معرفت نوع اول کمی است و اگر هم کیفی باشد، باز به نحوی به رشد کمی راجع است، ولی رشد معرفت نوع سوم، اساساً کیفی است. به تعبیری برخلاف معرفت نوع اول، معرفت نوع سوم تشکیکی و ذومراتب است. ۲) معرفت نوع اول قابل انتقال به غیر است، ولی معرفت نوع سوم این‌ گونه نیست؛ مثلاً در رانندگی آن مقداری که در کتاب‌ها نوشته می‌شود و قابل انتقال است معرفت نوع اول است، ولی یادگرفتن خود رانندگی کردن، قابل انتقال به غیر نیست، مثل حاضرجوابی، جوک‌گویی و قدرت شعرسرایی و .... (نکته: از این به بعد قرارداد می‌کنیم که چهار لفظ معرفت = علم؛ شناخت = دانش؛ را دقیقاً به یک معنا بکار می‌بریم و از دیگر سو كلمات عقیده = اعتقاد؛ باور = رأی را هم به یک معنی بکار می‌بریم. البته برای سهولت در کار بهتر است از دو کلمه علم و اعتقاد استفاده کنیم). _ _ _ _ 1. علم در معرفت شناسی جدید، اقسامی را واجد است که در اینجا فقط یکی از آنها که غالباً از آن به علم گزاره‌ای (Prepositional Knowledge) تعبیر می‌شود مدنظر است، به این قسم علم Knowing That نیز گفته می‌شود؛ دو نوع دیگر علم، Knowing How و Knowing a Person هستند که از اولی به مهارت (Skill) تعبیر می‌شود و دومی نیز در مواردی است که به شخصی مثل حسن یا حسین علم می‌یابیم. علم گزاره‌ای را غالباً به اعتقاد صادق موجه (True Justified Belief) تعریف می‌کنند. بر اساس این تعریف شخص a علم دارد که p اگر و فقط اگر: یک) p دو) a باور دارد که p سه) باور شخص a به اینکه، p موجه است. از آنجا که این تعریف از سه جزء تشکیل شده است به آن تعریف سه جزئی Tripartite Definition می‌گویند. مقاله‌ی نقدی بر شکاکیت؛ دو نوع علم نوشته‌ی نورمن مالكولم (Norman Malkolm) (۱۹۱۱-۱۹۹۰) ترجمه و توضیح رضا اکبری؛ مجله‌ی قبسات سال چهارم؛ شماره مسلسل ١٢؛ صفحه‌ی ۹۴. @book_phi
با سلام و تبریک حلول ماه مبارک رمضان و شادباش فرارسیدن عید نوروز؛ ضمن تشکر از همراهی شما در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی و پیگیری مجموعه نشست های ماهانه «فناوری های نوظهور در عرصه تهدیدات شناختی»، ویدئوی کلیه وبینارهای ارائه شده در سال 1402 به صورت یکجا جهت بهره برداری خدمت عزیزان ارائه می شود. با کلیک روی عنوان هر سخنرانی، می توانید ویدئوی آن را در آپارات مشاهده فرمایید. 🔸نشست فروردین ماه: مقدمه ای بر تهدیدات شناختی 🎤خانم دکتر مریم سعیدی (مدرس گروه مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی شاهرود) 🔸 نشست اردیبهشت ماه: ابعاد وجودی انسان از نگاه تهدیدات شناختی 🎤 آقای دکتر محمدعلی خلیل زاده (عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام) 🔸نشست خردادماه: پدیده‌های موثر بر دستکاری افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی 🎤 آقای مهندس هانی ربیعی (دانشجوی دکتری رایانش امن دانشگاه اصفهان) 🔸نشست تیرماه: دستکاری روانشناختی (مهندسی افکار) در شبکه‌های اجتماعی 🎤 خانم مهندس زهرا باقری نسب (دانشجوی دکتری نرم افزار دانشگاه اصفهان) 🔸نشست مردادماه: راهبردها و راهکارهای هویت ساز در مدیریت تهدیدات شناختی 🎤 آقای امیرحسین شاددل (دانشجوی دکتری خط‌مشی‌گذاری عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام) 🔸نشست شهریورماه: سواد غوطه‌وری چندحسی چندرسانه‌ای در جهان ابر متصل 🎤 آقای دکتر هومن قاپچی ( پژوهشگر پسادکتری رسانه و علوم شناختی دانشگاه تهران) 🔸نشست مهر ماه: مقدمه ای بر فناوری ایمنی شناختی 🎤آقای دکتر امین محمدیان (استادیار پژوهشی پژوهشگاه توسعه فناوری‌های پیشرفته خواجه نصیر) 🔸نشست آبان ماه: تعریف و ضرورت ایجاد سامانه مرکز عملیات امنیت نرم 🎤خانم دکتر منصوره اژه ای ( استادیار گروه مهندسی نرم افزار دانشگاه اصفهان) 🔸نشست آذر ماه: تشخیص خودکار شایعه در شبکه‌های اجتماعی: راهکارها و چالش‌ها 🎤خانم دکتر زهرا زجاجی (استادیار گروه مهندسی نرم افزار دانشگاه اصفهان) 🔸نشست دی ماه: نقش مدل‌های زبانی در ایجاد تهدیدات شناختی در شبکه‌های اجتماعی 🎤آقای دکتر امیر جلالی بیدگلی (دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه قم) 🔸نشست بهمن ماه: بیشینه‌سازی نفوذ در شبکه‌های اجتماعی جهت مقابله با شایعات 🎤 خانم دکتر مریم حسینی (استادیار گروه مهندسی کامپیوتر پردیس شهرضا دانشگاه اصفهان) 💠 بایگانی ویدئوی کلیه سخنرانی های گروه پژوهشی را می توانید در [اینجا] مشاهده فرمایید —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind
جزوه بدایه - استاد امینی نژاد - 96-97.one
43.08M
تقریرات تمام کتاب (OneNote) این تقریرات وان نوت هست و باید با آفیس (Office) اجرا شود. همه ی گوشی ها از این فایل پشتیبانی نمیکنند و در صورت عدم اجرا در گوشی با استفاده از رایانه می توانید از این فایل استفاده کنید. باتشکر از آقای زابلی که این تقریرات رو نوشتند.👆 @Bedayatolhekmat_doreh_gameh
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼 🔖 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس برگزار می نمایید: 1⃣ اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب (بدایة الحکمة) 🔸شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است. 🗓مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 📝زمان المپیاد: ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ⏰ساعت آزمون: ۹ صبح 🎁همراه با جوایز نقدی 🥇رتبه اول: ۵ میلیون تومان 🥈رتبه دوم: ۴ میلیون تومان 🥉رتبه سوم: ۳ میلیون تومان و 🏅پنج جایزه یک میلیون تومانی ◀️ لینک مستقیم جهت ثبت نام https://ieks.ir/philosophy-olympiad/ 🖌موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس 🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼 #المپیاد_فلسفه #بدایة_الحکمة 🔖 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس ب
قابل توجه علاقه مندان شرکت در المپیاد فلسفه با توجه به درخواست معلمان، طلاب و دانشجویان جهت برگزاری المپیاد در روز غیر کاری و غیر درسی، این آزمون با ۲۴ ساعت تاخیر، در روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد. مکان برگزاری از طریق پیامک (sms) به شما اعلام خواهد شد.
▫️کتاب فلسفه ایده اولیه داستان 🔰 توسط پژوهشگاه و به قلم دکتر احمدشاکری در گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه منتشر شد. 🔹 ایده اولیه مرحله آغازین فرایند آفرینش داستانی و مقصد پایانی تجزیه داستان به غرض تحلیل ساختاری آن است. ایده اولیه مقوله مشترکی است که روایت ها را به ساده ترین شکل در معرض قضاوت آفرینشگر منتقد و مخاطب قرار می دهد بحث از چیستی ایده اولیه به مثابه ماهیت آن یکی از عمیق ترین مجاری درک روایت چگونگی شکل گیری بسط یافتگی و دوام و ثبات آن است. ➕ طبق تعریف مختار از فلسفه مضاف ، محور های متعددی در بحث فلسفه داستان قابل شناسایی است که ناظر بر احکام کلی موضوع (ایده اولیه) است. لازمه ورود به رویکرد عقلی - تحلیلی فلسفه مضاف، فرض تعریف مختار از فلسفه مضاف، رئوس عناوین مورد بحث در فلسفه ادبیات و منطق تکوین این موضوعات و ترتیب آن ها در نظامی مشخص است. 🔍 اطلاعات بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/eideh 🆔 @iictchannel