eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با شکاکیت - بخش (۷) 🔸مسئله استقراء [The Problem of Induction] 📍تعریف استدلال استقرائی استدلال استقرائی فرآیندی است که شخص از مشاهده چند نمونه خاص، به یک قانون کلی می‌رسد. برای مثال، اگر هر روز ببینیم که خورشید از شرق طلوع می‌کند، نتیجه می‌گیریم که خورشید همیشه از شرق طلوع خواهد کرد یا از مشاهده جوشیدن ده‌ها آب در ۱۰۰ درجه سانتيگراد نتیجه می‌گیریم که همه آب‌ها در ۱۰۰ درجه می‌جوشند. این نوع استدلال، هم در زندگی عادی و هم در علوم طبیعی پرکاربرد است. 📍دیدگاه دیوید هیوم دیوید هیوم، فیلسوف اسکاتلندی، معتقد است که استدلال استقرائی فاقد اعتبار است. یعنی حتی با مشاهده میلیون‌ها نمونه خاص، باور به نتیجه‌‌ استقراء، موجه و معقول نیست. به گفته او، نتیجه همیشه ممکن است خلاف انتظار ما باشد. زیرا تناقضی در این فرض وجود ندارد که نمونه‌های مشاهده‌نشده برخلاف نمونه‌های مشاهده‌شده رخ دهند. (مثل فرض آبی که در ۱۰۰ درجه به جوش نمی‌آید.) 📍اصل یکنواختی هیوم می‌گوید باور به نتیجه استدلال استقرائی زمانی معقولیت پیدا می‌کند که «اصل یکنواختی» [the Uniformity Principle] پذیرفته شود. این اصل می‌گوید که طبیعت به‌طور یکنواخت و قابل پیش‌بینی عمل می‌کند. به عبارت دیگر، اگر چیزی در گذشته به یک روش خاص رخ داده است، در آینده هم به همان شکل رخ می‌دهد. 📍مشکل اصل یکنواختی اما آیا دلیل قانع‌کننده‌ای برای پذیرش «اصل یکنواختی» وجود دارد؟ هیوم بر این باور است که خیر. چون صدقِ این اصل خود مبتنی بر استقراء است. نمی‌توانیم با استفاده از استدلال استقرائی که اعتبارش محل سوال است، اعتبار اصل یکنواختی را اثبات کنیم. زیرا این یک دور منطقی باطل است. مصطفی بسمل 📕An Introduction to Epistemology || Jack S. Crumley [2009] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۴.mp3
46.46M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: مبانی منطق ✅ جلسه چهارم 🎙مدرس: سید امین بدری 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
4_5796312778339781640.mp3
32.42M
درسگفتار فلسفه‌ی فلوطین ( رساله‌ی درباره‌ی نیک یا یک)- دکتر سعید بینای مطلق- جلسه پنجم @Philosophy_files
لیست صوتهای دروس مدرسه تابستانه علوم عقلی 🔴مبانی عرفان نظری🔴 جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3491 جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3540 جلسه سوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3575 جلسه چهارم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3617 🟠مبدأ و معاد🟠 جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3497 جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3544 جلسه سوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3586 🟡فلسفه حقوق🟡 جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3504 🟢فلسفه اخلاق🟢 جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3535 جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3551 🟣مبانی منطق🟣 جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3556 جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3568 جلسه سوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3580 جلسه چهارم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3591 جلسه پنجم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3603 جلسه ششم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/3621
برنامۀ 1403.pdf
111.3K
📢 برنامۀ نهایی سیزدهمین مدرسۀ تابستانی فلسفۀ تحلیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی 📌 عنوان «معرفت‌شناسی اجتماعی» 🔹هزینۀ ثبت‌نام نهایی برای پذیرفته‌شدگان: ۳۰۰ هزار تومان 🔹آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱ شهریور ۱۴۰۳ 🔹برگزاری به‌صورت حضوری، از ۲۵-۲۷ شهریور ۱۴۰۳ 🔹لینک ثبت‌نام: https://forms.gle/gWLVGwupWSZAGM7t6 منبع: کانال پژوهشکده فلسفه تحلیلی ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻حرکت طبیعی فلسفه نگاهی به مسیری که فلسفه ورزی طی میکند تا از تبیین حقایق نظری(حکمت نظری) به تعین حدود عملی(حکمت عملی) میرسد. آیا فلسفه میتواند بعد از بیان فراروایت کلان وروشمند از هستی (حکمت نظری) تخت بند علم خاصی مانند عرفان شود؟؟ ⌜@falsafeh_nazari
هدایت شده از فلسفه نظری
✅ حرکت طبیعی فلسفه غرض وغایت فلسفه، رسیدن به حکمت عملی وتدبیر زندگی انسان است. بعد از حکمت نظری(شناخت حقایق موجودات) به حکمت عملی(تدبیر امور ارادی زندگی بشر) میرسیم. بدین معنا که انسان در آغاز حکمت میخواهد علم به حقایق هستی آنگونه که هست پیدا کند(فلسفه نظری) تا در مرحله بعدی بداند که چطور باید زندگی فردی واجتماعی خود را مدیریت کند و برسرنوشت خویش حاکم باشد(حکمت عملی). اما از زمانی که فلسفه را مقدمه رسیدن به علم عرفان کردیم وفلسفه‌ی فلسفه را فهم عرفانی امور قرار دادیم وعرصه حکمت عملی وزندگی را رهاکردیم، دچار اختلاط و سردرگمی تاریخی شدیم. این متن درصدد نقد ونقص علم شریف عرفان نیست. چه اینکه عرفان آسمان وجود انسان است، و فلسفه زمینِ ساحتِ وجودی بشر میباشد. ملتی که زمین نداشته باشند بجای طیران در آسمان، گم گشته هوا وفضا میباشد. از حیث تاریخی مطالب عمیقی در معرفت وذوق و سِرعشق وحلقه اهل دل وشعر وتغزل داریم....اما فی الحال هیچکدام را در نحوه زندگی اجتماعی به کار نمیبریم. در عرصه فردی عارف وسالک وعاشق هستیم اما در عرصه اجتماع شهروند جامعه جهانی مدرن میباشیم واین یک ناهماهنگی بزرگ تاریخی_اجتماعی برای ماست. اقتصاد ما بجای آنکه امتداد حکمت وفلسفه متعالیه والهیه باشد وام گرفته از آدام اسمیت و فریدمن وکینز و صدها نظریه پرداز غیرمتعالیه سکولار است. علم سیاست وجامعه شناسی وروانشناسی و علوم دیگر بجای آنکه ادامه حکمت نظری شرقی_ایرانی و مبتنی برالهیات بومی وتاریخی خودمان باشد، برگرفته از الهیات و فلسفه دیگر است که رابطه چندانی با هویت تاریخی ما ندارد. فلسفه یک حرکت طبیعی دارد. از تبیین وتوضیح عقلانی حقایق عالم شروع میشود وبعد از ارائه یک فرا روایت کلان و روشمند از هستی معطوف به امور مدبره زندگی انسان میشود و مبانی الهیاتی و مبادی تصوری_تصدیقی علوم را تبیین کرده و سپس به مسائل مضاف زندگی بشر مثل عدالت چیست؟ سعادتمندی چیست؟ حقیقت امور بشری چون هنر وصنعت وعلوم وتکنولوژی چیست؟  میپردازد. به عبارتی فلسفه از عقل نظری آغاز وبه عقل عملی منتهی میشود. نه اینکه آغازش عقل نظری باشد و درانتها  به عنوان مقدمه فهم علم دیگر مطرح شود و سپس خاتمه یابد. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
4_5796312778339781641.mp3
31.9M
درسگفتار فلسفه‌ی فلوطین ( رساله‌ی درباره‌ی نیک یا یک)- دکتر سعید بینای مطلق- جلسه ششم @Philosophy_files