eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.7هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید (قسمت 1 از 2) ✍️حسینعلی رحمتی استقبال بسیاری از نوجوانان از ویدیوهایی مثل دافی و ساسی مانکن و تتلو، که از بستر فضای مجازی شروع و به فضای فیزیکی منتقل می شود، قاعدتا باید همه افراد و نهادهای دغدغه مند یا مسوول درباره فرهنگ و اخلاق و تعلیم و تربیت و فضای مجازی درجامعه ما را وادارد که به یک پرسش بنیادین بیاندیشند: «چرا این گونه ویدیوها که محتوا و حتی ادبیات شان از نظر اخلاقی قابل نقد جدی، و گاه بسیار سخیف و مبتذل است، در فضای مجازی و فیزیکی مورد همدلی و همراهی (بخشی از) نسل جدید قرار می گیرد؟». پاسخ به این پرسش می تواند برای کسانی که در صدد شناخت این نسل و تولید محتوای مفید برای آنها هستند بسیار راه¬گشا باشد. مقصود این نیست که باید از نظر شکل و محتوا از این گونه برنامه ها تقلید کرد بلکه منظور این است که با تحلیل و آسیب شناسی آنها بتوان شاخصه های مورد توجه این نسل را دریافت و آنها را متناسب با اهداف درست و محتوای سالم بازساری یا حذف و اضافه کرد. این کار موجب نزدیک شدن به گفتار و گفتمان نسل جدید، و در نتیجه، باز کردن راه همدلی و، کم کم، همفکری و همراهی آنان می شود. به هرحال، از نظر نگارنده، در پاسخ به سوال بالا می توان مجموعه ای از عوامل متنی و فرامتنی را برشمرد. عوامل متنی نیز بر دو دسته است: برخی مربوط به محتوا است و برخی مربوط به فرم و قالب. ✅الف) جذابیت های ناظر به محتوا 🔻1. ساختارگریزی و «تفاوط» : مضامین و موضوعاتی چون آرایش کردن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، ارتباط بی ضابطه با غیرهمجنس، و فحاشی های رکیک که در این گونه ویدیوها برای نوجوانان مطرح می شود در سنت فرهنگی، دینی و اخلاقی و تبلیغات رسمی ما نکوهیده و ناپسند است، اما برای بخش هایی از نسل جدید که خواهان خروج علیه این چارچوب های رسمی هستند جدید و جذاب است، به گونه ای که برخی از آنها حرف های رکیکی که در این ویدیوها گفته می شود را صرفا نوعی برجسته سازی شخصیت فرد و متفاوت گویی می دانند نه لزوما فحش و ناسزا به معنایی که ما بزرگترها تلقی می کنیم. البته این میل به متفاوت و متمایز بودن را در بخش های دیگر سبک زندگی این نسل مثل خوراک و پوشاک و تفریح و سرگرمی هم می توان مشاهده کرد، که در جای خود باید بررسی شود. 🔻2. توجه به علایق مخاطب و دیدن از چشمِ او: در برخی از برنامه هایی که ما می سازیم محتوا و مضامین بیشتر برای «آدم بزرگ ها» دارای اولویت و جذابیت است تا برای نوجوانان. این نگاه خود را در الفاظ و عباراتی هم که انتخاب می کنیم نشان می دهد. در حالی که اینگونه محتوا و ادبیات برای مخاطب نوجوان جذابیت چندانی ندارد و در نتیجه از آن هم استقبال نمی کند. اما در ویدیوهایی از سنخ دافی به فرم و محتوا نوعا از دید نوجوانان نگریسته می شود و در راستای اهداف سازندگان آن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که می بینیم در این ویدیوها مواردی چون میل به دیده شدن، آرایش کردن، زیبایی و خودابرازی، جذابیت های جنسی و جنسیتی، دوستی با غیرهمجنس، برگزاری مراسم پارتی ومانند آن بسیار پررنگ است. 🔻3. انتقال غیرمستقیم پیام: در این گونه ویدیوها سازندگان سعی می کنند از صریح گویی و به اصطلاح «گُل درشت» کردن پیام خودداری کنند؛ چرا که می دانند چنین کاری توی ذوق مخاطب می زند و چه بسا موجب عکس العمل منفی او شود. به عنوان مثال، با وجود فراگیر شدن آهنگ «دافی» در فضای مجازی تا مدتها بسیاری از افراد (از جمله نگارنده) نمی دانستند این ویدیو برای تبلیغ یک برند خاص ساخته شده است. 🔻4. توجه به مسئله جنسیت: نگاهی به سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند. ادامه دارد... 23 مهر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
هدایت شده از بصیرت
[تصویر سازی] انَّ مَعِیَ رَبّی 🆔 @Baseeratt
🌷دوره مجازی ریحانه🌷 با استعانت از خدای منان و توجهات حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء مرکز آینده سازان برگزار می کند: 🎊 دوره آموزش عمومی « ریحانه» 🎊 با موضوع تبیین کتاب « الگوی تعالی دختران» 🎊 به صورت مجازی 🎊 ویژه عموم بانوان 🎊با اعطای گواهینامه دوره آموزشی 📅شروع دوره : 29 مهر ⏳مدت دوره: 40 جلسه ☀️روزها : شنبه و سه شنبه ⏰ساعت: 14 الی 18 شرایط دوره : ✅ثبت نام در سایت آینده سازان ✅ قبولی در مصاحبه قبل از دوره ✅هزینه دوره : 300 هزار تومان 💠لینک ثبت نام: B2n.ir/Reyhaneh1402 💌 پاسخگویی سوالات می باشند . 32112103☎️
اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خطاب به دانشمندان علوم انسانی: کار جهاد علامه زکزاکی ظرفیت استکشاف نظریه‌های علوم انسانی را دارد 🔷 مدرک دکترای افتخاری دانشگاه تهران با تصویب هیأت منتخب شورای دانشگاه تهران امشب در آئینی رسمی به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا شد. 🔷 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم: به دانشمندان و استادان علوم انسانی کشور توصیه می‌کنم که نسبت به رفتار علامه زکزاکی و جهاد ایشان یک نظریه هویت استخراج کنند، چرا که کار جهاد ایشان ظرفیت استکشاف نظریه‌های علوم انسانی را دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین هنرمندان را مخاطب خود قرار داد و تأکید کرد: از این ظرفیت برای فعالیت‌های هنری به‌ویژه ساخت فیلم استفاده کنند و زندگی این عالم شهید زنده را به تصویر بکشند. https://sccr.ir/news/23318/1/ https://ble.ir/sccrnewschannel اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔷 مدرک دکترای افتخاری دانشگاه تهران با تصویب هیأت منتخب شورای دانشگاه تهران امشب در آئینی رسمی به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا شد. 🔷 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو شورای علمی اعطای این دکترای افتخاری ضمن خیر مقدم به علامه شیخ زکزاکی و همسر ایشان اظهار داشت: شما قطعا سرباز امام زمان(عج) هستید که بنده در این جلسه با نیت زیارت یک سرباز خالص امام زمان(عج) حضور پیدا کردم. https://ble.ir/sccrnewschannel اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: دکتر عاملی مطرح کرد؛ 🔺 شیخ زکزاکی مصداق تاب و توان مقاومت است 🔷 مدرک دکترای افتخاری دانشگاه تهران با تصویب هیأت منتخب شورای دانشگاه تهران در آئینی رسمی به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا شد. 🔶 دکتر سعیدرضا عاملی عضو شورای علمی اعطای این دکترای افتخاری با بیان اینکه آقای زکزاکی را خدا عزیر کرده است، همه زورگویان تلاش کردند که ایشان را زمین بزنند ولی خداوند به ایشان عزت داد، بیان کرد: دانشگاه تهران مفتخر است که دکترای افتخاری را به انسان صالحی بدهد که مصداق تاب و توان مقاومت است. https://sccr.ir/news/23319/1/ https://ble.ir/sccrnewschannel
اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: نماینده مجلس شورای اسلامی: 🔺 رسیدن به عدالت آموزشی مهم‌ترین راهبرد ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی است 🔷 حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین هدف از ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی تحقق عدالت آموزشی به‌عنوان یکی از شعارهای دولت سیزدهم است که همه باید زمینه اجرایی شدن این شعار را فراهم کنند. https://sccr.ir/news/23316/1/ https://ble.ir/sccrnewschannel اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔺 یک تیر و چند نشان با اصلاح ساختار سنجش آموزش کشور   https://ble.ir/sccrnewschannel اخبار رسمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔺 با حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: دکتر سیده فاطمه محبی سرپرست ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی شد 🔷 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های دکتر کبری خزعلی؛ دکتر سیده فاطمه محبی را به‌عنوان سرپرست ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کرد. https://sccr.ir/news/23317/1/ https://ble.ir/sccrnewschannel
⚡️روزنامه جام جم با تیتر 🔺تراژدی قهر با دبیرستان گزارش داد که در سال تحصیلی گذشته ۵۵۶ هزار نفر دانش آموز ۱۵ تا ۱۷ سال ترک تحصیل کردن ک ۲۹۵ هزار نفرشان پسر بوده است!!
✅ پوستر معنادار کودکان شهید شده در غزه 😭 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
هدایت شده از کانال انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحنه‌های شادی در اسرائیل بخاطر کشتار کودکان و نوزادان با خواندن این سرود 🔹«غزه! غزه! غزه یک قبرستان است. دیگر مدرسه‌ای برای کودکان وجود ندارد زیرا دیگر در غزه کودکی وجود ندارد. گونه شما نابود شده است!» ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
هدایت شده از کانال انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض و استیصال گزارشگر شبکه چینی از بیان جنایات صهیونیست‌ها در کشتار کودکان غزه 🔹هرگز شاهد چنین چیزی نبودم! ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فدای الله اکبر گفتنت بشم جهان خواهند دید وقتی یک ملت مظلوم و مجاهد و مقاوم، نام او را به زبان آورند، هیچ قدرتی نمیتواند مانعشان باشد. تا امروز ۵۰۰ کودک را شهید کرده اند این مهمترین دستاوردشان بوده قوم فرعون. تو با همین الله اکبر ها در نیل غرقشان خواهی کرد @ali_mahdiyan
هدایت شده از مهارت و حماسه
https://kodoumo.ir ✨ 👆🌷 ✨درباره کدومو شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید. با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم! 🌷🇮🇷🌷
🔰 مقام معظم رهبری حفظه الله : 💠 ما ملتی هستیم با آرمانهای بلند، با حرفهای بزرگ، با قله های ترسیم شده ای که می خواهیم خودمان را به این قله ها برسانیم. این احتیاج دارد به انسانهای صبور، عاقل، متدین، اهل ابتکار، اهل اقدام، دور از تنبلی، انسانهای مهربان، عطوف، انسانهایی که درد دیگران، درد آنها محسوب بشود. انسانهای دارای صبر، دارای حلم، دارای شجاعت، رفتارهای مودبانه، انسانهای پرهیزگار، یک چنین انسانهایی. بافت انسان، قالب و تراش ِ یک انسان ِ مطلوب ِ اسلام، چیزیست که با تربیت حاصل میشود. همه ی انسانها هم قابل تربیت هستند ... 💠
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی _ مدرسه عالی فقه _ 10آذر1401.mp3
35.97M
استاد _ اصول فقه و نظام تربیتی_ 10آذر1401 ✅بخش اول: 🔹باید از شروع کرد (در جامعه_ در بحث های علمی ما) 🌱ثمره شروع از مشکل (بجای غرق شدن در اقوال علمی): 👈🏻 علت این که چرا به نظام روی آوردیم مشخص می شود 👈🏻به تعریف نظام می رسیم 👈🏻مسیر استخراج نظام و مشکلات مسیر و راهکارها نمایان می شوند 🔸 دین نظام دارد و این نظام با ساخت فطری انسان گره خورده است و نظام دادن اقتضای ساخت من است 🟡🟡🟡 ✅ فقه و «دقیقه 43» 🔹 روش استخراج نظام غیر از اصول فقه موجود است و نباید از مسائل آن الگو گرفت 🔹 باید به وجود آمدن خود همین اصول فقه را بررسی کنی که ریشه دارد در مشکلات روشی ما در برداشت حکم از ادله 🔹مشکل ما در مسائل چیز دیگری است _ با کودک چطور برخورد کنم هدفم با او چه باشد_نگاه روشی و راه حلی داریم و اصلا بحث از احکام تربیت نیست (مثل طبابت است نه مثل قضاوت) 🔹سنخ مساله عوض شده _ ارتباط مبانی و اهداف از جمله مسائل است 🔸 برای رسیدن به روش برای مسائل جدید باید به زبان وحی نزدیک شد _ انس لازم است _ باید رابطه روایات با قرآن فهمیده شود 🟡🟡🟡 ✅ بخش سوم پرسش و پاسخ: «دقیقه 57» برخی از سوالاتی که مطرح شد: 1️⃣ لازمه حرف شما این است که نهایت کار دین مشخص کردن بینش ها و اهداف است و بقیه اش را عقلا تکمیل می کنند و دیگر لازم نیست کشف کنیم خود دین نظامی دارد؟ 2️⃣ چرا علما در طول تاریخ این مباحث را مطرح نکردند؟ 3️⃣ رفتارها و احکام چطور ما را به آن اهداف می رساند با توجه به اختلاف فتاوا؟ @hadianeha
sccsr-frh-v8n3p99-fa.pdf
327.7K
بازتأملی در منابع و روش هدفگذاری در تربیت اسلامی ✨اگر به بحثهای « روش شناسی پژوهش در تربیت اسلامی » و به طور خاص، «روش استنباط معارف تربیت اسلامی» علاقه مندید، مطالعه این مقاله پیشنهاد می گردد 👌 🌷🇮🇷🌷
معرفی چند مقاله 👇👇
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2 1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد 2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چکیده هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روش­شناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روش­شناختی، سه محور: عدم توجه قابل‌قبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسان­شناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحله­بندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگی­های انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافته­های مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، به‌رغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیت­های موجود در حوزه روش­شناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورت­بندی آن، نشان‌دهنده آن است که نه­تنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
✍️✨آسیب‌های تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه‌ریزی درسی نویسندگان محمد رحمان پور سیدابراهیم میرشاه جعفری دانشگاه اصفهان چکیده این پژوهش با هدف شناخت آسیب‌های تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامه‌ریزی درسی انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری داده‌ها میدانی، از نوع کتابخانه‌ای و مصاحبه بود. در مرحله اول، آسیب‌های تربیت دینی در سه محور فرهنگی، آموزشی و مذهبی ـ ایدئولوژیکی از متون اسلامی استخراج، و با روش تحلیل محتوای اسنادی تحلیل شد. سپس با استفاده از مصاحبه، راهکارهای برونرفت از مسائل تربیت دینی از دیدگاه متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، صاحبنظران حوزه تربیت دینی در آموزش و پرورش و آموزش عالی بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند با ده نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه‌ها به صورت نیمه‌ساختار یافته تدوین شد و روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحبنظر قرار گفت. نتایج حاکی است که برخوردهای تعصب‌آمیز و قشری‌گونه، کج‌فهمی‌ها، بدفهمی‌های دینی از سوی افراد و هم‌چنین ناکارامدی نظامهای تربیت دینی مهمترین آسیب‌ها بود. راهکارهای این نوشتار نیز نشان داد که ترویج رویکرد عقل‌ورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، لزوم رعایت تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای آموزشی مسئله ـ محور در برنامه‌ریزیهای درسی تربیت دینی، می‌تواند زمینه برونرفت از آسیب‌ها را فراهم سازد. https://iej.ihu.ac.ir/article_200925.html
تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کل‌گرایان و نقد آن با تأکید بر آموزه‌های اسلامی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده معصومه کیانی استادیار، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران چکیده هدف این مقاله، تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کل‌گرایان و نقد آن با تأکید بر آموزه‌های اسلامی است. برای این منظور در بخش نخست مقاله، با استفاده از روش پژوهش تلفیقی یا سنتز پژوهی، رویکرد کل‌گرایان به تربیت معنوی کودکان در ابعاد مبانی فلسفی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان و دلالت‌های تربیتی آن تبیین می‌شود و در بخش دوم نیز با استفاده از روش کاوشگریِ فلسفیِ انتقادی و با تأکید بر دیدگاه اسلامی، رویکرد کل‌گرایان به تربیت معنوی کودکان نقد می‌شود. برای رسیدن به هدف پژوهش همچنین با استفاده از روش گلوله برفی، مهم‌ترین اندیشمندان تعلیم و تربیت کل گرا در مغرب زمین در حوزه تربیت معنوی کودکان انتخاب شدند و طبق معیارهایی مشخص، مهم‌ترین آثار ایشان گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مبانی فلسفی رویکرد کل‌گرایان با آموزه‌های اسلامی ناسازگار است؛ زیرا مرجع امر معنوی طبق رویکرد کل‌گرایان، امری مبهم و موهوم است. هم‌چنین، این رویکرد حاکی از نوعی وحدت وجودِ مبتنی بر همه خدایی و یگانگی انسان، طبیعت و خداست. این در حالی است که طبق آموزه‌های اسلامی مرجع امر معنوی، وجودی واحد (الله جل‌جلاله) است که می‌توان او را به‌واسطه صفات و افعالش شناخت. درعین‌حال، رویکرد مذکور نکات و روش‌های تربیتی مفید و مناسبی دارد که با آموزه‌های اسلامی سازگار است؛ مانند توجه به پرورش کلیت کودک و تربیت هنری. https://iej.ihu.ac.ir/article_206821.html
طراحی الگوی اسلامی تربیت جنسی برای کودکان با رویکرد فقهی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان مرتضی حاجی زاده 1 محمد محسنی دهکلانی 2 علی‌اکبر جهانی 3 علی‌اکبر ایزدی فرد 4 1 نویسنده مسئول: دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران 2 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3 استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 4 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران چکیده تربیت تا بدان جا در تحول فرد و جامعه مؤثر است که می‌توان ادعا کرد ارزش هر مکتبی، از تربیت‌شدگان آن مکتب فهم می‌شود. ضرورت پژوهش روش‌مند در تربیت جنسی، دغدغه اصلی نگارنده متن پیشِ رو است که با روش تحلیل مضمون و با رویکرد فقهی به الگویی مناسب برای تربیت جنسی کودکان دست یافته است. در این پژوهش، تحلیل مضمون با مطالعه منابع فقهی و تفسیری آغازشده تا مراد آیات و روایات، مشخص و یقینی شود ، سپس، محتوای آیات و روایات کدگذاری شده است. ابزار به‌کاررفته در تحلیل مضمون شبکه مضامین است؛ به این بیان که نکات کلیدی متن ـ با بیرون کشیدن واژه‌های پرتکرار، کلیدواژه‌ها و کشف واژه‌هایی که هم‌پوشانی یا رابطه علی دارند ـ جدا می‌شوند و مضامین پایه را شکل می‌دهند. سپس، داده‌ها مکتوب و با صبر و حوصله بازبینی می‌شوند تا ایده‌های اولیه برای کشف کدهای مرتبط با هم و نحوه ارتباط آن‌ها کشف شود که مضامین سازمان دهنده را شکل می‌دهند. در ادامه، با تلخیص و تلفیق شبکه مضامین مشابه به مضامین فراگیر و کانونی دست می‌یابیم. پس از تحلیل مضمون آیات و روایات فقهی مرتبط با تربیت جنسی با نرم‌افزار maxqda و بررسی 24 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و دو مضمون فراگیر به الگوی اسلامی تربیت جنسی رسیده‌ایم. https://iej.ihu.ac.ir/article_206814.html
بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی؛ مطالعه‌ای از نوع تحلیل محتوا نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده میمنت عابدینی بلترک گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتاب­های درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر می­باشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتاب­های دوره ابتدایی بود که براساس نمونه­گیری هدف‌مند (باتوجه‌به اهداف دروس)، کتاب­های هدیه­های آسمانی و قرآن به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفه­ها و شاخص­های تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتاب­ها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR به‌دست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 به‌دست آمد. یافته­ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه­ رابطه با خدا و کم‌ترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه­ رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. https://iej.ihu.ac.ir/article_205700.html
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان ابوالقاسم برادران 1 محمد حسنی 2 محمد داودی 3 علی ستاری 4 1 نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 2 دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش 3 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا(س) چکیده تربیت اخلاقی یکی از دغدغه‌های مربیان نظام‌های تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح ‌شده و از الگوهای متعدد و صاحب‌نظران غربی و اسلامی مختلف استفاده ‌شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه‌(ره) به‌عنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده ‌شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه‌(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامه‌ریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولین‌گام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلی‌ترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوه‌براین، در تربیت اخلاقی از روش‌هایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود می‌پردازد. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی رویکرد دعوت‌محور علامه طباطبایی (ره) سعادت خودسنجی https://iej.ihu.ac.ir/article_204632.html
بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی نویسندگان محمد حسنی 1 فاطمه وجدانی 2 1 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 2 شهید بهشتی چکیده یکی از مأموریتهای مهم نظام آموزش ‌و پرورش رسمی کشور تربیت اخلاقی است. برنامه درسی قرآن نقش مهمی را در این زمینه بر عهده دارد. این پژوهش به تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره ابتدایی و کتاب راهنمای قرآن می‌پردازد تا در نهایت، الگوی تربیت اخلاقی را در این کتابها شناسایی کند و مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. یافته‌ها نشان داد که الگوی هدفگذاری در این کتابها از الگوی محتواگرا یا رویکرد کشکول ارزشها پیروی می‌کند و البته به‌صورت موزاییکی تنظیم‌شده است. شیوه سازماندهی محتوا، مارپیچی ساده و ابتدایی در چارچوب چهار عرصه ارتباطی است. روشهای پیشنهادی برای تبیین و تشریح مضمونهای ارزشی از جمله بحث و گفتگو، زمینه مناسبی را برای درگیری شناختی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که البته با اهداف شناختی هماهنگ نیست. رویکرد ارزشیابی درس قرآن بویژه ارزشیابی یادگیری در حوزه اخلاق نیز رویکرد مناسبی است. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی تحلیل محتوا https://iej.ihu.ac.ir/article_200929.html
کاوشی در عوامل اصلی تربیت اخلاقی: شناسایی ویژگیهای اخلاقی الگو مبتنی بر بافت شناسی عمل تربیت (مطالعه موردی بافت استادان، مربیان و مدیران آموزشی یک دانشگاه سازمانی) نویسندگان مرتضی کرمی 1 کیومرث فرح بخش 2 عباس عباس پور 2 عباس عباس پور 2 غلامحسین رضایت 3 1 علامه طباطبائی/ امام حسین (ع) 2 دانشگاه علامه طباطبائی (ره) 3 دانشگاه جامع امام حسین (ع) چکیده این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی/ استاد و مدیران آموزشی در یک دانشگاه سازمانی صورت گرفت. روش پژوهش از نظر ماهیت، کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه الف) صاحبنظران و خُبرگان تعلیم و تربیت و ب) مربیان / استادان و مدیران آموزشی الگو در دانشگاه سازمانی مورد مطالعه بود. روش نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد که با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مهمترین ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی / استاد و مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران آموزشی در بافت‌شناسی عمل تربیت عبارت است از قاطعیت، وجدانمندی، توکل، حق‌مداری، تکلیف‌گرایی، روحیه خدمتگزاری، تعالی معنوی، بصیرت، تعهد، تقوا، حسن خلق، صداقت، سعه صدر، عزت نفس و کرامت انسانی، اعتماد به نفس یا روح خودباوری، وظیفه‌شناسی، سختکوشی، شجاعت، ثبات در شخصیت، تواضع، گشودگی، اعتماد بین فردی و چندبعدی بودن شخصیت. آزمون دوجمله‌ای داده‌های دلفی نیز نشان داد که بجز عامل مراقبه همه عوامل دیگر در سطح 05/0 معنادار، و مورد تأیید خبرگان است. یافته‌ها، اهمیت یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر الگوانگاری یعنی همان عوامل اصلی تربیت اخلاقی را به سیاستگذاران، مدیران و رهبران آموزشی و استادان و مربیان بیان می‌کند. این تحقیق نشان داد که مطالعه ویژگیهای اخلاقی در بافت عمل تربیت نقش تعیین‌کننده‌ای در الگو انگاری مربیان / استادان و مدیران آموزشی دارد. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی مدیران آموزشی مربی الگو ویژگیهای اخلاقی مربیان https://iej.ihu.ac.ir/article_200916.html