هدایت شده از مهارتکده | مسلم گریوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_فرمانده
(بررسی و تحلیل)
👈 #سرود_سلام_فرمانده👆 این روزها در گروهها دست به دست میچرخد، پیش از اینکه ملاحظه و نکته خودم رو بیان کنم، باید اول از کسانی که در کارهای هنری، ادبی، همخوانی و سرود و شعر کودکان و نوجوانان پیشگام هستند تشکر کنم، چون به شدت به تاثیر تربیتی سرود و شعر و هنر کودکانه معتقدم لذا نهادهای فرهنگی و تربیتی که این رویکرد رو پیش گرفتند جای تحسین دارد.
┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈
اما نکته من بیشتر درباره روشی است که برخی به اسم #تربیت_دینی یا #تربیت_مهدوی یا اهل بیتی پیش گرفتند.
👈و آن اینکه انتقال هر ارزشی، چه آداب غذا خوردن چه مفهوم #خدا یا امام زمان (سلاماللهعلیه) باید از مسیر درک و فهم کودک رخ دهد. به تعبیری هم محتوا و هم قالب هردو باید کودکانه باشد، و نه حتی محتوا بزرگسالانه ولی به زبان کودکانه!
☘
✅انتقال مفاهیمی که «مسألهی کودکان» نیست از نظر تربیتی صحیح نیست مفاهیمی مثل جهاد یا فرمانده یا مهدویت از موضع نظامی، واقعا مسأله کودکان هست؟!
یا میخواهیم مساله ایجاد کنیم؟!🤔
🎧من نمونه موفق معرفی #امام_زمان به کودکان را در ترانه«اعضای بدن» دیدم که امام را از مسیر خودشناسی و حواس ظاهری کودک معرفی میکند. این ترانه کودکانه را دراین کانال بارگذاری خواهم کرد
#تفکر_انتقادی
┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈
@moslem_garivani
هدایت شده از مهارتکده | مسلم گریوانی
تربیت معنوی مبتنی بر اسلام تمدنی در اندیشکده معنویت .mp3
3.81M
#تربیت_تمدنی_کودک
(تربیت معنوی نسل چهارم انقلاب بر اساس خوانش تمدنی از اسلام)
🎤تربیت نیروی انسانی، یک حرکت تمدنی و راهبردی است. 👆
🔶نسل جدید را بشناسیم و با اقتضائات دهه شصتی آنها را تربیت نکنیم!
🎧ویژه علاقمندان به #مطالعات_تربیتی و تمدنی👆
🎤ارائه حجتالاسلام مسلم گریوانی در اندیشکده معنویت الگوی ا.ا پیشرفت
#تربیت_توحیدی
╔═📚📒═════════════╗
@barane_manaviyat بارانمعنویت
╚═════════════📖🔖═╝
هدایت شده از طرح «عریف»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕اگه روزی محضر امام زمان(عج) شرف یاب شدید از ایشان چه تقاضایی خواهید داشت؟
👤استاد انصاریان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
مقاله مدرسه زندگی - استاد ذوعلم.pdf
226.6K
☑️ قابل استفاده برای #مدیران، #معلمان و فعالین عرصه #مدرسه_تربیتی
📚 مقاله #مدرسه_زندگی
✍ تالیف حجتالاسلام ذوعلم
🗯 در این مقاله از میان همه رویکردهای موجود بعد از انتخاب رویکرد "مدرسه محوری"، به تبیین عناصر دوازده گانه آن میپردازند.
🔰
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
°❁°═━═━°❁
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
امروز بوستان مهدی .
منطقه باجک،
ارتباط گیری خانم های طلبه با خانم های بدحجاب
پوسترهای جواهرانه و...
🌷هانیه خانم نوجوان، مسافر از کرج.
بدون حجاب، بعد کلاه گذاشت و سرانجام روسری سر کرد🌷🙏
🌷ابتدا با دوستی دعوت شد به همکاری در نصب پوستر ها
، موقع توضیح پوسترها به خانم ها حضور یافت،
بعد دوستی و محبت با او عمیق شد و
سرانجام او روسری سر کرد .
همین که این دختران و خانم ها را رها نکنیم، فقط آنها را با مهربانی میان خودمان بیاوریم، همین بودن در کنار ما ، کم کم خودش اثرش را می گذارد .
این تاثیر فعالیت دو ساعته مبلغان در بوستان بود🌷
🌷فعال شویم
🌷پر امید و مهربان در کنار مردم
🌷توکل ، توسل و امید به یاری اهل بیت علیهم السلام🌷
🌷مبلغان :
دو نفر از طلاب گروه بچه های جامعه 🌷🌷
هدایت شده از انباز
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺انتقاد جالب از تربیت دانش آموز در محیط استریل!
🔹ویدئویی دیده نشده از سخنان مرحوم آیت الله حائری شیرازی در انتقاد از مدل آموزش مدارس علوی و مدارس مشابه آن
@AkhbareFori
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔺انتقاد جالب از تربیت دانش آموز در محیط استریل! 🔹ویدئویی دیده نشده از سخنان مرحوم آیت الله حائری شی
ملاحظات استاد دکتر محمود نوذری بر نکاتی از فرمایشات مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
"🔺فرمایشات ایشان درباره فارغ التحصیلان مدرسه علوی نیاز به کار آماری دارد!
ظاهرا عمومیت نداشته و بسیاری از نیروهای خوب دانشگاه از همین فارغ التحصیلان بوده اند
🔺مورد درس ایشان موقعیت خاص است معمولا افراد رشد یافته دینی و با انگیزه در کلاس ایشان شرکت می کردند که از طرق دیگر ارزشمندی و برتری حیات دینی را درک کرده بودند و کلاس ایشان مکمل کارشان بود من در برخی کلاس های ایشان قبل از انقلاب شرکت می کردم معمولا بچه های سیاسی و بسیار متدین بودند.
🔺اما طراحی نظام آموزشی حوزه کاری است علمی فنی و مبتنی بر مبانی انسان شناختی و مجموعه متنوعی از دانش ها که به علت کمبود متخصص و عدم توجه به دانش پایه و مورد نیاز انجام می شود.
🔺 بنظر می آید گام اول قبول #علمی و #فنی بودن کار است. چنانکه طراحی برنامه درسی رشته ها کاری فنی و علمی است و بدون لحاظ این نکته در حال انجام است. 😔
🔺مرحوم حائری حقیقت دینداری و تربیت دینی را دریافته و تبیین کرده است اما جاری کردن در بستر حوزه و مدرسه مستلزم دانش های تربیتی متعددی است که بتوان مدرسه ای طراحی کرد که همه عناصر و فرصت های یادهی و یادگیری مانند #کتاب درسی #معلم #روش تدریس #ارزشیابی #فضای روانی و کالبدی #مدیریت #مقررات ارتباطات به ابزاری برای شکل دهی به #زندگی_ایمانی تبدیل شوند و نه صرف روش ارزشیابی.
🌷
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
#سلام_فرمانده (بررسی و تحلیل) 👈 #سرود_سلام_فرمانده👆 این روزها در گروهها دست به دست میچرخد، پیش از
استاد حسین پناه:
📝نقدی بر نقد #سرود_سلام_فرمانده
✅بسیار مسرت بخش است که بزرگواران، دعوت به #تفکر_انتقادی پیرامون تولیدات هنری_دینی می کنند.
ای کاش تلاش هایی از این دست، برای بررسی انتقادی تولیدات صدا و سیمای جمهوری اسلامی قبیل #عصر_جدید هم زیر تیغ نقد اندیشمندانه شما #مسوولان و #متولیان #اخلاق_و_معنویت میرفت!
📩و اما سهم بنده در دعوت شما به #تفکر_انتقادی در مورد #سرود_سلام_فرمانده👇
1⃣ اجرای سرود، قالبی برای انتقال مفهوم نیست؛ به خصوص برای #گروه_سرود شاخص. در واقع مربیان گروههای سرود (از طریق گروه سرود) برای انتقال به مخاطب نهایی خود، انتقال مفهوم میکنند.
2⃣ ماهیت ارزش، به خصوص ارزش های دینی، غیر عُرفی بودن آنهاست؛ #ارزش_دینی، به خودی خود و بدون محرک بیرونی، در نظام ارزشی افراد جامعه، جایابی نمی شوند. ارزش دینی، برای کودک و نوجوان باید خلق شوند و برای وی مساله سازی شود، دعوت اولیاء دین به ارزش های دینی، به دلیل غیر عُرفی بودن آنهاست!
3⃣ فارغ از این مناقشات کبروی، صغرویا نقد حضرتعالی در مورد این سرود جای سوال دارد که (کدام مفهوم دینی در این سرود، از آستانه درک و فهم مخاطبانش _حتی مخاطبان کودک و خردسال_ خارج بود؟) #انتظار، #یاری_امام، #اطاعت و #فرمانبرداری و ... مفاهیم مورد تاکید و قابل درک برای کودکان هستند.
#تفکر_انتقادی
#اندیشکده_معنویت
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ زیبای *رفیق شهیدم*
از گروه سازنده نماهنگ سلام فرمانده
بازم دهه نودی ها گل کاشتن✌🏻🇮🇷
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجرای متفاوت و ترکیبی سرود در عصرجدید
💠 آبادی این خونه، به دست خودمونه
💠 کِی دیدی غریبه، واسه ما، دل بسوزونه؟
@Farsna
هدایت شده از مطالعات اسلامی زنان
اگر امروز
مواظب لقمه غذایت نباشی
فردا مجبوری مواظب
حجاب دخترت
غیرت پسرت
و حیای همسرت باشی...
لُقمه حرام
شروع همه ی مصیبت هاست...
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔺انتقاد جالب از تربیت دانش آموز در محیط استریل! 🔹ویدئویی دیده نشده از سخنان مرحوم آیت الله حائری شی
بسماللهالرّحمن الرّحیم
پینوشتی بر اظهارات منتشر شده از مرحوم آقای حائری شیرازی در مورد نظام تربیتی مدارس علوی
دکتر محمدعلی فیاضبخش
یک ضربالمثل آلمانی میگوید: «بعد از واقعه، همه دانا و زیرکاند!»
Hinterher ist man immer schlauer
۱- نیمقرن پس از یک فعالیت آموزشی و تربیتی از سوی یک بنیاد فرهنگی، بدون درنظرگرفتن اقتضائات، محدودیتها و ضرورتهای زمانِ مرتبط با آن فعالیتها، نمیتوان با یک حکم کلی و نادیدهگرفتن آنچه با عنوان «کانتکستِ» زمانه نامیده میشود، در این اختصار و «یکجانبهگفتاری»، آن بنیان را به چالش کشید. این سخن به معنی مبرّا بودن علوی از چالشها و نقدها نیست؛ بلکه سخن در روش و متدلوژی «نقد» است؛ که در بیانات آن مرحوم، کمترین عنایتی به آن نشدهاست.
نقایص متدولوژیک بیانات ایشان عبارتند از:
الف- خالیبودن این اظهارات از آمار و ارقامِ قابل شمارش.
ب- قیاس معالفارق میان نظام آموزش مدرسهای(نوین)، با نظام حوزهای(سنتی).
ج- درنظرنیاوردن میزانِ (تیراژ) دانشآموختگی در مدرسهی علوی در مقایسه با نفرات شرکتکننده در مسجد شمشیرگرها.
د- عدم دسترسی واقعبینانه به محصولات مدرسهی شمشیرگر و به تبع، نقص در ارزیابیِ حالِ آنگروه، پس از اتمام دورههای آموزشی مرتبط.
۲- سخنانی خطابهای و شعاری از قبیل: «تاختن به ایزولاسیون در مقاطعی از تربیت»، «تربیت بردهوار در برابر تربیت بر مبنای آزادگی و حرّیت»، «به چالش کشیدن انضباط حضور و غیاب و... در برابر ادعای انگیزههای درونی و خودجوش» و کلیدواژههایی از این دست، هرچند در خطابههای «منبری» و «استماعاتِ گذرای محفلی» شوقانگیز اند، لیک رهزناند؛ زان روی که هرکدام از این واژگان و اصطلاحات نیازمند «تعریف عملیاتی»اند. فیالمثل، وقتی ایشان میگویند: «محیط بسته و دور از آزادی در تربیت، موجب شد که فارغالتحصیلان به موسیقی و سینما و ... روی آورند(قریب بهمضمون)»؛ نیز باید دقیقا بگویند: برای صیانت آن فارغالتحصیلانِ مورد مشاهدهی ایشان در دانشگاه پهلوی(!)، چه تدبیر و نقشهی هدفمندِ برخوردار از آزادی و دوری از روند بردهپروری(!) را در آن کانتکستِ زمانه تجویز مینمودند؟ تا مشمول و مصداق ضربالمثل صدر این مکتوب واقع نشوند؟
۳- ایشان علیرغم برخورداری از درونمایهی علمی عمیق و تسلط بر مفهومی به نام «فقاهت»، با سادهکردن عددِ «هفده ساعت در هفته»، در برابر «یک ساعت»، بسیار سطحی و گذرا، از حقیقتی به نام «اثر تکرار و استمرار در روند زمان» عبور کردهاند و خوشبینانه و بلکه سادهانگارانه، محفل هیأتیِ تبلیغ دینی در مسجد شیشهگرها را همتراز فعالیتِ پویشی و زمانبَر در تعمیق تربیت دانستهاند؛ مضاف بر آن که جز با ادعای کلی و غیرقابل اثبات در «اثربخشی و تعمیقِ آموزشهای مسجد شمشیرگرها»، مستنداتی محکمهپسند و قابل احصاء در مقایسهی دو گروه مخاطب ارائه نکردهاند.
۴- جسارت و بیش از اندازه خطر کردن است که بگویم: اگر ملاک ایشان مقایسه میان محصولات مدرسهی حقانی و مدرسهی علویاست( که از نظر نگارنده قیاسی معالفارق است)، کاش امروز در قید حیات میبودند، تا این مقایسه، نظیر به نظیر در همهی ابعاد، از جمله «علمی، اخلاقی، کارآمدی» صورت میگرفت. کاش مدرسهها و مساجدی که در تحلیلِ ایشان، معیارِ سنجشِ توفیق یا عدم توفیق نظام تربیتی علوی قرار گرفته، نیز همچون علوی دارای سوابق پروندهی تحصیلی، نظامات انضباطیِ مقتضی هر بنیان روشمند و دیگر ضوابط بوروکراتیک میبودند؛ تا مشخص گردد که خارج قسمت این ضرب و تقسیمها در نهایت به سود کدام طرف، تراز میشود.
۵- اینجانب شخصا بر همهی نقدها و چالشگریها در مورد مجموعه نظام آموزشی و تربیتی علوی به فال نیک مینگرم- چه رسد، که در انگارهی من، مرحوم آقای حائری عالمی سلیمالنفس و دلسوز و دغدغهمند تربیت بودهاند-، لیک در مقام نقدِ علوی، دستکم باید به نکات چهارگانهی فوق، توجه میشده است.
آنچه نگاشتم، پیشپیشانیای بود نه چندان تأمّلشده و قوامیافته، که -اگر مجال را برای همینمقدار پاسخ، تنگ و فرّار ندیدهبودم- بیش از این میتوانست تطویل یابد؛ و البته اگر بریدهی سخنان آن مرحوم همچنان آفاق فضای مجازی را بپوید و شبهههای جدید درافکنَد، این قلم نیز به قدر بضاعت مزجاتش همپا و افقپیما خواهد شد.
والسلام
۱۴۰۱/۱/۱۰
مطالبات رهبر عزیز از آموزش پرورش.pdf
3.4M
شاخص یابی بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان
مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش
در این پژوهش مهمترین شاخصهای دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان در سال های 93 تا 96 و محورهای مرتبط به آنها گردآوری و مؤلفههای کانونی، شاخصهای محوری، پرسشها و شبههها و مصادیق مربوط، استخراج و به استناد عین عبارات آورده شده است.