eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیت الله حفظه الله: 🔸 هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب، و باز و کرکس درنده و چنگال دار باشد، حرام است، و همچنین حرام است همه انواع کلاغ، حتی زاغ ـ بنا بر احتیاط واجب ـ . @Nardebane_feghahat
❓پرسش: 🔹 آیا خوردن خرچنگ حلال است؟ ✅ پاسخ آیت الله : حرام است. @Nardebane_feghahat
✅ همه خزندگان مثل مار، موش، سوسمار، قورباغه، خارپشت و... و نیز حیواناتی که مسخ شدند مثل فیل، میمون، خرس و... حرام گوشت هستند. @Nardebane_feghahat
🔸 می نویسد : 🔹 ما ذكر من إستحباب النظر حال القنوت إلىٰ باطن الكفّين ،خال من الدلیل . 📚 الأنوار الحیّریة ص 205 @Nardebane_feghahat
به مفهومی کلی گفته میشود که مختص به افراد یک کلی است و در عین حال خارج از حقیقت و ذات آنهاست. مثل صفت «خنده رو بودن» برای انسان. خنده رو بودن مختص انسان است و غیر انسان خنده رو نیست. از طرفی جزء ذات انسان هم نیست چرا که میتواند خنده رو نباشد. @Nardebane_feghahat
وجود مشترک معنوی یا لفظی؟ .ogg
325.5K
✅ آیا خداوند در وجود با ما است یا لفظی؟ ✔️ پاسخ استاد میلانی @Nardebane_feghahat
✅ علی ما نُقِل 🔸 شرحی بر کتاب نوشته است که البته شنیده ام وقتی حاشیه میر سید شریف جرجانی روی کار آمد، آن شرح از رونق افتاد چون ظاهراً اشکالات تفتازانی را جواب داده است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد ۹۶/۹/۲۰ 🔹 اگر کسی در اثناء نماز عصر شک کرد نماز ظهر خوانده یا نخوانده. می‌‌گوید باید عدول کند به نماز ظهر. آقای فرموده که بسیار مطلب درستی است. @Nardebane_feghahat
4_6044283668657080588.ogg
434.6K
❓سوال: تقسیم علت به تامه و ناقصه از دید شما ، تقسیم کاملی است ؟! و آیا درست است که خداوند علت تامه عالم است ؟! و‌ اگر نباشد، میشود علت ناقصه؟ ✅ پاسخ از استاد شیخ حسن @Nardebane_feghahat
✅ علت و معلول متضایفین هستند و متضایفین دو امر وجودی می باشند. @Nardebane_feghahat
✅ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد رجال حوزه علمیه مشهد: 🔹 احمد بن طاووس حلی(متوفی ۶۷۳) علم رجال را به شیوه معتمدین و غیر معتمدین تفسیر کرد و روش و روند کتابهای رجال را از روش فهرست نگاری به روش مورد شناسی و راوی شناسی برد. بعدها مرحوم حسن بن داوود حلّی هم از او متاثر شد و کتاب خلاصة الرجال را نوشت. 🔸 کسانی مانند آیت‌الله رحمة الله علیه، آیت‌الله ، آیت‌الله ، آیت‌الله ، آیت‌الله ،-که در حد مرجعیت بود و چندین کتاب نوشتند و رساله دارند و آثار فقهی‌شان مکرر چاپ شده- همه اینها با اینکه از شاگردان مرحوم آیت‌الله هستند هیچکدام روش آقای خویی را ادامه ندادند. @Nardebane_feghahat
در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است. @Nardebane_feghahat
✅ اگر ذو الحال نکره محضه باشد، باید مؤخر گردد، مانند: «جاء راکباً رجلٌ». @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 93/11/19 🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.» 🔸 می‌گوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست می‌آید پرسیدم امام فرمود: دارد. سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است. @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج آیت الله 97/10/17 🔸«فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ» (سوره محمد آیه ۴) « الرِّقَابِ»: جمع رقبة، و هو اسم للعضو المعروف. @Nardebane_feghahat
❓پرسش: 🔸 آیا استفاده از در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد ؟ ✅ پاسخ آیت الله : 🔸 فی نفسه مانعی ندارد. @Nardebane_feghahat
❓پرسش: فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند و آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل . وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟ ✅ پاسخ آیت الله : بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد. @Nardebane_feghahat
بحث فقه -استاد -کتاب خمس 93/06/18 🔹 قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ. ☑️ امام صادق می‌فرماید : چون خداوند صدقه را بر ما حرام کرده به جای ، خمس قرار داده است . پس : 1⃣ صدقه (زکات واجب) بر ما حرام است . 2⃣ دادن به ما واجب است 3⃣ کرامت برای ما حلال است. 🔸 و شاید مراد از کرامت هدیه یا باشد و البته نذر غیر از صدقه است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله 74/07/05 🔹 ما قائل به جبران اصلاً نیستیم .نوعاً اکثر شهرت‌ها بعد زمان است چون بعد از شیخ هیچ کدام به خودشان اجازه نمی‌دادند نظر بدهند. @Nardebane_feghahat
✳️ اشکالی بر از آیت الله سند (حفظه الله) شنیدم که: مرحوم علامه مجلسی مقام بسیار والایی دارد اما با این وجود اشکالی بر ایشان(ره) وارد است و آن این که در در مورد روایتی وقتی می فرماید: «علی المشهور» مقصودش قول مشهور در همان زمان و دو قرن قبل از خودش می باشد نه مشهور قدما! و این مطلب موجب اشتباه و تدلیس در نظر دیگران می شود. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 94/11/25 🔹 برخی مانند آیت الله معتقدند که تقسیم گناهان به صغیره و کبیره ناصحیح است، بلکه تمام گناهان است، و تقسیم مزبور به اعتبار سنجش یک گناه به گناه دیگر در جهت باب شدت عذاب و معصیت است، مثل آن که شرک به خدا، گناه و معصیت آن از شرب خمر بیشتر است. یا مثلاً نگاه کردن به اجنبیه گناهش کمتر از گناه قتل نفس محترمه است، بنابراین هیچ گناه صغیره وجود ندارد، و صغر و کوچکی گناه از باب مقایسه یک گناه با دیگری می باشد. این قول را مرحوم حلی به مشهور نسبت داده اند. 📚 ، خوئی، ج1، ص501. @Nardebane_feghahat
⬆️⬆️ ☑️ امروز فرصتی شد و نگاهی به اقوال علما پیرامون ملاک کبیره بودن گناهان انداختم. (در کتاب مصباح الفقاهه مرحوم آیت الله خوئی ج 1 ص 440) 🔹 پنج ملاک برای کبیره بودن گناه ذکر گردیده است. و سپس مرحوم خوئی نظر خود را در این زمینه مطرح می کند و می فرماید که طبق نظر من همه گناهان کبیره است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ می فرماید: 🔹 العجب من المحدث الشيخ محمد بن الحسن الحر العاملي (طاب ثراه) في كتاب «الفوائد الطوسية» حيث بالغ في إنكار حجية مفهوم الشرط و أورد جملة من الآيات القرآنية دالة على عدم جواز إعتبار مفهوم الشرط. مع ورود الأخبار الدالة على ذلك بأوضح دلالة. 📚 ج1ص59 @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله شیخ محمد سند: 🔹 علم اصول و علم کلام بر یکدیگر تأثیرگذار هستند. اگر کسی در علم کلام ضعیف باشد، در مبحث حجج و اماراتِ اصول هم قوّت ندارد. @Nardebane_feghahat