eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
باب ان الجن یاتیهم1.mp3
4.63M
✳️ ☑️ (21) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ. بَابُ أَنَّ اَلْجِنَّ يَأْتِيهِمْ فَيَسْأَلُونَهُمْ عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ يَتَوَجَّهُونَ فِي أُمُورِهِمْ (1) 🔸 باب: اجنه نزد ائمه (ع) می آیند و مسائل دین خود را می پرسند و کارهای آن ها را انجام می دهند. + جن از دیدگاه لغویون + ماجرای سعد اسکاف + توضیحی پیرامون حسن بن علی کوفی + سدیر صیرفی و فرستاده امام (علیه السلام) از جن 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 والد مرحوم آقای فاضل می گفت: من به آقای عرض کردم: شما میتوانید مثل «شرایع» بنویسید؟ فرمود: من یک صفحه اش را هم نمیتوانم بنویسم! 📚جرعه ای از دریا ج1 ص586 @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۳) ❓ اگر پشت مقام ابراهیم به قدری شلوغ باشد که نتواند نماز طواف را در آنجا بخواند چه کند؟ 🔹 مرحوم (ره) یک قول نادری را مطرح کرده است که برایم عجیب بود. می فرماید: «يجب أن يصلي ركعتي الطواف في المقام، حيث هو الآن، ولا يجوز في غيره. فإن منعه زحام، صلى وراءه، أو إلى أحد جانبيه». 📚 شرائع الإسلام (المحقق الحلي) ج١ ص٢٠٠ 🔹 باید از ایشان پرسید: این قید «أو إلی احد جانبیه» از کجا آمده است؟! علتِ این تخییر چیست؟! 🔸 مگر این که بگوییم: أو در عبارت محقق حلی به معنای «ترتیب» است، نه تخییر! هرچند که این معنا خلاف ظاهر «أو» می باشد زیرا معنای «أو» ترتیب نیست. 🔸 قال في معاني حرف العطف (أو): «خيّرْ، أبحْ، قسِّمْ بأو». لذا اگر بخواهد معنای ترتیب داشته باشد، مجاز است. ✅ بنابراین؛ فرمايش صاحب شرائع را متوجه نمی شویم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۴) 🔸 یادش بخیر چندین سال پیش در درسِ فقهِ فرزندِ یکی از مراجع (رضوان الله علیه) شرکت کرده بودم. ✔️ به قول حافظ شیرازی: روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد 🔹 آن جا بحث بر سر این بود که «حیال المقام» به چه معناست. (چون در برخی روایات آمده که هنگام شلوغ بودن مسجدالحرام ، نماز طواف واجب در «حیال مقام ابراهیم» خوانده شود). ✔️ مانند این دو روایت: 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنْ ظِلَالِ الْمَسْجِدِ. 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أُمَيَّةَ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنَ الظِّلَالِ لِكَثْرَةِ النَّاسِ. 🔹 عجیب این است که تقریرات برخی از متأخرین را دیدم که فرموده بودند: «حیال یعنی: أحد جانبیه» (یعنی همان حرف که در پست سابق بحث گردید.) 🔸 در حالی که منبعِ موردِ اطمینانی پیدا نکردم که «حیال» به معنای «أحد جانبیه» باشد. علاوه بر این که خلاف تبادر است. ✅ بلکه باید گفت: 🔸 «خلفِ مقام» یعنی پشت مقام ابراهیم به فاصله نزدیک. 🔹 اما مثلا اگر ۱۰۰ متر عقب تر از مقام ابراهیم برود یا حتی ۵۰ متر و یا ...، به آن «حیال المقام» می گویند؛ نه «خلف المقام»! ✔️ در روایتی که در پست های اخیر پیرامون غسل در فرات مطرح کرده بودم، همین معنا به چشم می خورد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ❓آیا کسی ماوراء چهارده معصوم، افضل از انبیاء سابق میباشد یا خیر؟ ✅ مرحوم آیت الله بروجردی (ره): معلوم نیست. 📚 استفتائات ج2 ص470 @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ استاد مصطفیٰ اعتمادي (ره) مي نویسد: 🔸قرأ الأستاذ البروجردي «بیت المَقدِس» بوزن المَسجِد. 📚 شرح معالم الدین؛ج1ص115 (حاشیة الشارح) @Nardebane_feghahat
🔸 «بیت المقدس» ترجمۀ اورشلیم است؛ یعنی محل سلامت و امنیت (اور = شهر؛ شلیم در عبری= سلیم در عربی) و... . چون حالت اضافه دارد، خودبه‌خود «بیت المقدّس» منتفی است (چون در این صورت باید «البیت المقدّس» می‌بود). @Nardebane_feghahat
(۴) ✔️ مرحوم آیت الله بروجردی(ره): 🔸 عكاسی و نقّاشی صورت، مكروه است. 📚 رساله توضیح المسائل مسأله 2839 @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ علی دوانی می نویسد: 🔸 وقتی در قم بودیم، چون هنوز میان محمدرضا پهلوی با آیت الله بروجردی بهم نخورده بود و هر از چندی به ملاقات ایشان به قم می آمد، روزی در ماه رمضان با لباس شخصی از یک اتومبیل به طور ساده نزدیک منزل آیت الله بروجردی پیاده میشود و با راننده اش می رود درِ خانه آیت الله را می زند. مدتی معطل می شود تا در را باز می کنند و می رود داخل. مدّتی هم طول می کشد تا آیت الله را که خواب بوده، بیدار می کنند و می گویند: شاه آمده و در بیرونی، منتظر شماست. بعد که آیت الله وارد می شود و می نشیند و مشغول گفتگو می شوند، گویا شاه التماس دعا داشته است. در این وقت برای شاه چای می آورند. شاه می گوید: «روزه هستم.» آیت الله می گوید: «بفرمایید. مسافر روزه ندارد!». 🔹 شنیدم که شاه در آن سفر گفته بود: من ۲۰ دقیقه در خانه ایشان مُعطّل شدم تا او وارد شد! 📚 نقدِ عُمْر ج1 ص516 @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) ✔️ آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی(ره): 🔹 آیت الله بروجردی(ره) به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) خیلی احترام می گذاشتند. 🔸 یادم هست یک وقتی عده ای از مردم برای دیدار ایشان آمده بودند، فردی در میان آنان گفت: برای سلامتی لامام زمان(عج) و آیت الله بروجردی، صلوات. 🔹 ایشان با عصبانیت فرمودند: چرا اسم مرا در کنار اسم امام زمان(ع) آورده است!؟ 📚 چشم و‌ چراغ مرجعیّت ص124 @Nardebane_feghahat
🌸 تهنئة.. نتقدم إلى ساحة القداسة ولي أمر المسلمين الإمام المهدي عليه السلام وعجّل الله تعالى فرجه الشريف بأصدق التهاني والتبريكات بمناسبة ولادة عمته الطاهرة السيدة زينب بنت الإمام علي عليهما السلام. 🌺 @Nardebane_feghahat
؟(۱) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 ما کفار را مکلف به فروع نمی دانیم و آقای هم قائل نبودند و بعضی از اخباری ها هم مثل موافق ما هستند به خاطر تصریح در بعضی از روایات. @Nardebane_feghahat
؟ (۲) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 خطابات «یا ایها الذین آمنوا» شامل کفار نمی شود. اصلاً روایت هم داریم در مورد کفار ( که مکلف به فروع نیستند) و لذا مثل که اخباری است کفار را مکلّف به فروع نمی داند. @Nardebane_feghahat
(۳) ✅ درس خارج فقه آیت الله سید احمد مددی 1397/12/7 🔸 آقای مبنایشان این بود که کفار مطلقا مکلّف به فروع نیستند مثل صاحب حدائق. چون روایت هم دارد که اول مکلف به ایمان هستند بعد به فروع. 🔹 یک وقتی درس آقای خوئی بودیم بعد یادم می آید بعد از درس خدا رحمتش کند «سید عبدالصاحب حکیم» که شهید هم شد، گفت: «آقا! لله علی حج البیت». آقای خویی فرمود: «ناس تخصیص خورده». 🔸 نه، نکته اش تخصیص نیست، نکته اش این است که اصولاً حج از کارهای حضرت ابراهیم می باشد که ابوالأدیان است و لذا در روایت ما دارد که حج موسی علیه السلام، حج عیسی (علیه السلام)، خود حضرت ابراهیم حج آمدند، لذا اختصاص به امت اسلام ندارد. نکته اش این است. @Nardebane_feghahat
🔹 در کتب فقهیه شرایط تحقّقِ محاربه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. «کشیدن سلاح‌» شرطی است که تمام فقهاء عامه و خاصه در مورد آن اتفاق نظر دارند. یعنی همگی معتقدند بدون کشیدن سلاح، محقق نمی شود. 🔸 مشهور فقهاء، قصد ترساندن مردم را هم از شروط تحقق محاربه قلمداد کرده اند. 🔹 «اهل‌فسادبودنِ فردی که سلاح کشیده است»، یعنی سابقه‌داربودن او نیز از دیگر شروط اختلافی است. 🔸 در مورد شرط مذکور اختلاف است که برای محقق شدن محاربه، آیا «ترس مردم» لازم است یا همین اندازه که قصد ترساندن مردم را داشته باشد، کفایت می‌کند هر چند کسی نترسد؟! 1⃣ شهید اول، شهید ثانی و صاحب ریاض قصد ترساندن مردم را کافی می دانند. 2⃣ محقق اردبیلی، فاضل اصفهانی و امام خمینی معتقدند اگر فردی به قصد ترساندن مردم سلاح بکشد، اما مردم نترسند، محارِب نیست. @Nardebane_feghahat
🔹 آیت الله  در کتاب الحدود و التعزیرات ج۳ ص ۵۱۷ از  نقل کرده که ایشان ترس مردم را در تحقق محاربه شرط ندانسته اند. 🔸 سپس ذکر می کند که شهید ثانی در کتاب دیگر خود «قصد ترساندن» را شرط تحقق دانسته است. @Nardebane_feghahat
باب ان الجن یاتیهم2.mp3
5.11M
✳️ ☑️ (22) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ. بَابُ أَنَّ اَلْجِنَّ يَأْتِيهِمْ فَيَسْأَلُونَهُمْ عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ يَتَوَجَّهُونَ فِي أُمُورِهِمْ(2) 🔸 باب: اجنه نزد ائمه (ع) می آیند و مسائل دین خود را می پرسند و کارهای آن ها را انجام می دهند. + ماجرای حکیمه بنت موسی بن جعفر(س) و شنیدن صدای جن + باب الثعبان؛ فضیلتی برای امیرمؤمنان (علیه السلام) + سفیانی؛ خبیث ترین مردم! 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
؟(۴) ✔️ مشهور قائلند که کفّار، مکلّف به فروع هستند. @Nardebane_feghahat
؟(۵) ✔️ سماحة آية الله أستاذ الفقهاء و المجتهدين السيد أبوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) ❓هل ان الكفار مكلفون بالفروع؟! ✅ الجواب: لا يكونوا مكلفين بالفروع، و اللّٰه العالم. 📚 صراط النجاه فی أجوبه الإستفتائات ج3 ،ص311 @Nardebane_feghahat
؟(۶) ❓ آيا كفار مكلف به فروع هستند يا خير؟ مستدلاً پاسخ دهيد. ✅ جواب آیت الله محمد صادق : 🔸 باسمه جلت اسمائه؛ بلی مكلف به فروع می باشند. دليل آن قطع نظر از اجماع فقهاء، اطلاق ادله احكام از آيات كريمه و روايات كثيره است، چون هيچ كدام مانند «اقيموا الصلاة» و «لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا» و غيرهما مقيد به اسلام نشده است ـ مضافا به اينكه بعضی آيات در تكليف كفار به فروع صريح است مانند قوله تعالی «ويل للمشركين الذين لايوتون الزكاة» و قوله عزوجل «قالوا لم نک من المصلين» و قوله تعالی «فلا صدق و لا صلی»؛ چناچنه تفصيل بخواهید رجوع كنيد به جلد 9 فقه الصادق ص 198 @Nardebane_feghahat
✳️ (۷) ◾️ تشویق طلاب ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔸 آیت الله به من می‌فرمودند: درس آقای بروجردی می‌رفتم. جوان هجده ساله‌ای بودم و ریش هم نداشتم. آقای بروجردی برای تشویق طلاب، می‌گفتند: اگر اعتراضی یا سؤالی دارید مطرح بکنید. روز بعد، آنهایی که مهم بود را در درس بیان می‌کردند. 🔹 آقای سیستانی می‌گفتند: گاهی اوقات من اشکال می‌کردم، روز بعد ایشان می‌خواند، من را هم نمی‌شناخت . من یک طلبه هجده ساله! ریش هم نداشتم! آقای بروجردی می‌فرمودند: بعضی از «اعاظم» این طور نوشتند به من! من از خجالت سرم را پایین می‌انداختم. @Nardebane_feghahat
❓ آیا خون ائمه (علیهم السلام) پاک است؟ ✔️ مرحوم آیت الله تبریزی: 🔹 طهارت و نجاست اموری اعتباری هستند که شارع به جهت مصالحی اعتبار کرده و گرنه خون که نجس است، در ذات خود از آب که پاک و پاک کننده است، کمتر نمی باشد. نمی توان گفت آب ارزشمند تر از خون است. پس اگر بول انسان نجس است، این در ذات خود از بول گاو که نجس نیست، بی ارزش تر نمی باشد، بلکه به جهت مصالحی، آدمی باید از این احتراز بجوید و از آن احتراز جستن لازم نیست، ولی هر دو، مایع هستند که هر کدام فوایدی دارند که دیگری ندارد. یا اگر بدن انسان مرده قبل از غسل نجس و نجس کننده است، دلیل پست تر بودن این بدن از بدن ماهی مرده نیست که نجس و نجس کننده نمی باشد. 🔸 کمال یک فرد و بودن او در بالاترین درجه عصمت با جاری بودن احکام بر او منافاتی ندارد، زیرا دلیلی بر خارج بودن معصوم از احکام انسانی که در قرآن و سنت بیان شده، نداریم. به همین جهت روایت شده که رسول خدا و امامان غسل جنابت می کردند. از نجاسات خود را پاک می ساختند. این که بول یا خون و غائط آنان نجس باشد، با طهارت ذاتی آنان منافات ندارد. 🔹 اعتقاد به پاک بودن خون و بول و غائط امام نه جزو اصول اعتقادی است و نه جزو ضروریات مذهب. بهتر است در مورد پاک یا نجس بودن خون و بول و غائط امامان سخن نگوییم. امر آن را به خود امام واگذاریم. 📚 الأنوار الإلهیة ص201 @Nardebane_feghahat
✳️ (۸) ✔️ استاد سیّد محسن خرّازی: 🔸 آیت الله مُصلحی فرمودند که: پدرم (آقای اراکی) فرمود: با مرحوم حاج سید محمّد تقی خوانساری خدمت آقای بروجردی رفتم. ایشان دو زانو خدمت ایشان نشست و گفت: آقا! امروز شاه ضعیف است، وقت اقدام است، مردم متدیّن با ما هستند! 🔹 مرحوم آقای بروجردی در پایان گفتند: می‌ترسم که خاتمه روحانیّت باشم! من با نعلین آخوندی چه می‌توانم بکنم!؟ 📚 روزنه هایی از عالَم غیب ص231 ✅ توجه: مبانی فقها متقاوت است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۹) ✔️ آیت الله علوی بروجردی: 🔸 اعتقاد علمی امام خمینی به آیت‌الله بروجردی بسیار زیاد بود و می‌فرمودند که: آیت‌الله بروجردی به مثابه شیخ طوسی هستند.  @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ آیا ابوحنیفه شاگرد امام صادق (علیه السلام) بوده است؟ ✔️ پاسخ علامه سید مرتضی عسکری @Nardebane_feghahat