✳️ #هارون_بن_موسی تلِّعُکبريّ (با همین تلفظ! ) یکی از روات شیعه در #قرن_چهارم است .
📚 سراغ رجال #نجاشی رفتم و دیدم راجع به او نوشته است :
⬅️ (هارون بن موسی التلعکبری کان #وجهاً في اصحابنا، #ثقة، #معتمدا لا يطعن عليه.)
🔹 مشخص می شود که انسان جلیل القدری بوده است.
شیخ دربارۀ او نوشته : روی جمیع أُصول أصحابنا [روى جميع الأُصول والمصنَّفات. الأبواب (رجال الطوسيّ): 449/ 6386].
☑️ به نقل #سید_بن_طاووس در اقبال ، #تلعکبری معتقد بوده است ماه رمضان را همیشه 30 روزه است.
این نظریه بعدها متروک شد ، ولی به تعبیر حضرت آیت الله #مددی (حفظه الله) در قرن 3 و 4 بسیاری - از جمله صاحب کامل الزیارات- به این مسأله معتقد بوده اند و درباره آن سخن می گفته اند.
✍ رضاحسینی
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔹 در قرن چهارم دعوای شدیدی بین علمای ما بوده است که #ماه_رمضان سی روزه است یا 29 روزه هم می شود. البته سی روزه بودن ماه رمضان، روایت دارد.
🔸 حتی #شیخ_مفید هم در ابتدا قائل بود که ماه رمضان همیشه سی روزه است و بعدها از این نظر برگشت.
🔹 سپس شیخ طوسی هم دنبال ایشان رفت و تقریبا بعد از ایشان همه ی علمای ما گفتند که ماه رمضان هم مثل سائر ماه ها ناقص می شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد مددی حفظه الله :
🔸 #یونس_بن_عمار صیرفی . این ها خاندانی از بنی تغلب هستند که در کوفه بودند، #اسحاق_بن_عمار وجه معروف آن ها است و این برادرش است. اینها به حسب ظاهر صرّاف بودند و در آن زمان صیرفی کار مهمی بود. شاید عوامل انتقال مال به حضرت صادق(ع) هم بوده اند. یکی از صیارفه معتبر کوفه در مرکز شهر به حساب می آمده اند. چون شیعه بودند طبیعتاً مشکلاتی پیدا می کردند. یکی از روایات که در باب نماز پشت سر مخالفین (اهل سنت) است از طریق اوست.
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓آیا وصیت کردن به #اهداء_عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟
✅ پاسخ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله تعالی :
🔹 اگر کسی در حال حیات خود #وصیت کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده #جایز_نیست و قطع کننده باید #دیه آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو #جایز_است ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار #مرگ_مغزی شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری #جایز_نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه استاد #شهیدی 15/12/97
🔸... شبیه آنچه که پزشکان راجع به #مرگ_مغزی میگویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر "عرف عام" که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (ولو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) میگوید که این شخص مُرد یا نمیگوید! کارشناس یا آن پزشکِ قانونی، میگوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که میبینم این مغزش کاملا از کار افتاده، قلبش هم با دستگاه میزند، این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، حالا مردم هر چی میخواهند بگویند بگویند. اما #فقیه به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع.
@Nardebane_feghahat
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است
🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة»
📚 بحارالانوار #علامه_مجلسی ج ۵۴ ص ۳۰۹
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #جوادی_آملی:
(90/08/23)
🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه #قبرستان است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير #مسجد است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی :
اردیبهشت 1372
☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه (#معلقات_سبع) را به زير كشيد ، هنر ادبي #قرآن است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اينكه آن چه بتكده را از بتها پاك ميساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بتشكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق #بالضاد» صورت پذيرفت.
✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است.
و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است.
گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار #کعبه آویزان بوده است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک #جهاد_ابتدایی و یک #جهاد_دفاعی. اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست!
🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه میکنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با #داعش دادند بر اساس #جهاد_ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود.
#جهاد
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
☑️ آیت الکرسی 1 آیه است یا 3 آیه ؟!
🔷 یک ضرب المثلی هم هست که میگویند تا «هُمْ فیها خالِدُون» به نظر می رسد ریشه اش همین بحث است که #آیة_الکرسی چه مقدار است !
🔶 #شهید_ثانی در شرح بر ارشاد میفرماید «الظاهر أن المراد بآیة الکرسی الآیة التی تذکر فیها الکرسی» ظاهراً همین یک آیه است «اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ» که به قول شهید ثانی لفظ کرسی در آن وجود دارد.
🔹 مرحوم محقق #اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان همین نظر را دارد .
آن وقت ایشان میگوید کما هو المقرّر عند القرّاء و المفسرین.
🔸 بعضی از شارحین اصول #کافی مثل #ملاصالح_مازندرانی (که یکی از حواشی خوب بر اصول کافی حاشیه ایشان است) میگوید :
الظاهر که آیة الکرسی همین یک آیه است .
🔹 به مرحوم #شیخ_طوسی نسبت دادهاند که ایشان گفته آیة الکرسی تا «هُمْ فیها خالِدُون» است.
🔸 ما وقتی کلمات را میبینیم فقط تنها دلیلی که برای اضافهی این دو تا آیه تا «هُمْ فیها خالِدُون» هست مربوط به #نماز_غدیر است، یا یوم #مباهله است. از این فراتر نمیرود.
یعنی ما یک روایتی که دلالت بر این داشته باشد که آیة الکرسی سه آیه است نداریم.
در #نماز_مباهله و #نماز_غدیر آمده که آیة الکرسی با دو آیهی بعد بخوانیم و اتفاقاً وقتی روایت را مراجعه میکنیم در روایات اصلاً تفکیک شده بین آیة الکرسی و این دو آیه .
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #جعفر_بن_محمد_بن_شریح (۱)
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 کتابِ "جعفر بن محمد بن شریح حضرمی" جزء اصول ستة عشر است و کتاب به نحو #وجاده به دست ما رسیده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #جعفر_بن_محمد_بن_شریح (۲)
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 شیخ در «فهرست» نام جعفر بن محمد بن شریح را برده و طریق خودش را به ایشان ذکر کرده ولی #نجاشی اسم او را نبرده.
🔹 آقای #تستری هم سعی کرده توجیه کند که مصدر شیخ پیش مرحوم نجاشی نبوده. عرض کردیم: اصل این کار کار خوبی است ـ که انسان بین این فهرستها و رجال و آنچه در روایات هست مقارنه کند ـ ولی باید شخص خودش در این کار مجتهد و صاحبنظر باشد.
🔸 مثلا مرحوم نجاشی برای خود جعفر کتابی ننوشته، لکن به مناسبتی از او اسم برده (حميد بن شعيب السبيعيّ الهمدانيّ كوفيّ...، له كتاب رواه عنه عدّة...، وله كتاب يرويه جعفر بن محمد بن شريح عنه عن جابر [فهرست اسماء مصنفي الشيعة
📚 رجال النجاشي ص 133
🔹 ولی #شیخ_طوسی برای خود ایشان کتاب نوشته (له كتاب، رُوّيناه بالإسناد الأوّل [جماعة من أصحابنا (حسین بن عبید الله و ابنعبدون و...)، عن أبي محمّد هارون بن موسى التلّعكبريّ]، عن ابن همّام، عن حميد، عن أحمد بن زيد بن جعفر الأزديّ البزّاز، عن محمد بن أُميّة بن القاسم الحضرميّ، عن جعفر بن محمّد بن شريح.
📚 الفهرست، ص 93، ش 148
#رجال
@Nardebane_feghahat