eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ عام استغراقی: عموم استغراقی یا عموم شمولی و استیعابی در برابر عموم بدلی و مجموعی است، عمومی است که حکم در آن شامل همه افراد در یک عرض می‌شود؛ یعنی مفاد و حکم آن شامل تک تک افراد موضوع به صورت مستقل و جداگانه می‌شود و هر فرد به تنهایی موضوع حکم است و در نتیجه هر فرد دارای امتثال و عصیان جداگانه‌ای است. به عنوان نمونه، در این دستور: «أکرِم کلَّ عالمٍ؛ هر دانشمندی را اکرام کن»، اگر تعداد دانشمندان صد نفر باشند و نود نفر اکرام شوند، به تعداد نود نفر امتثال انجام گرفته و نسبت به ده نفر عصیان شده است. 2⃣ عام مجموعی: عام مجموعی عبارت است از شمول حکم نسبت به افراد موضوع به صورت مجموعی. در این نوع، افراد عام به لحاظ مجموعی موضوع حکم قرار می‌گیرند، نه تک تک و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر، مانند وجوب ایمان به امامان معصوم (علیهم السّلام) که امتثال امر تنها با تصدیق همه آن‌ها محقق می‌شود. پس امتثال و عصیان روی مجموع بماهی مجموع رفته. 3⃣ عام بدلی: عموم بدلی عبارت است از شمول حکم نسبت به همه افراد، نه در عرض؛ بلکه به گونه علی البدل و در طول. در نتیجه عام بدلی بر یک فرد علی البدل و شمول همه افراد در طول دلالت می‌کند و با امتثال حکم در یکی از افراد، تکلیف ساقط می‌شود، مانند این دستور مولا:«هر برده‌ای را که خواستی آزاد کن» یا «عالمی را اکرام نما» که با آزاد کردن یک برده و اکرام یک عالم، امتثال محقق و تکلیف ساقط می‌شود.  @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ دیدگاه آیت الله (ره) نسبت به ⬅️ آیت الله منتظری در کتاب خاطرات خود نوشته است : 🔸 مرحوم آیت اللّه بروجردی روی کتب اربعه خیلی عنایت داشتند ، می فرمودند مؤلّفين این کتب به صرف این که یک روایت در یک جایی آمده اعتماد نمی کردند ، بلکه اجازه روایت داشتند و پیش مشایخ و اساتیدشان این روایات را خوانده بودند. مثلا سند دارد تا کتاب ، علاوه بر این که جامع بزنطی نزد او بوده ولی تنها به آن اعتماد نمی کرده بلکه شیخ این روایات را مثلا پیش خوانده ، مفید هم پیش خوانده به همین شکل تا می رسد به خود بزنطی. 🔹 بعد ایشان می گفتند در کتب اربعه قضیه به این شکل بوده ، ولی در غیر کتب اربعه اجازه روایت به این شکل نبوده ، لذا به کتب اربعه خیلی اعتماد داشتند . 🔸 اما بعضی از کتاب ها نظیر «» و «» را خیلی قبول نداشتند و می گفتند مثلا یک کتاب از هند آورده اند به نام "جعفریات" ، ما چه می دانیم که این همان جعفریاتی است که از ائمه (علیهم السلام) رسیده . ایشان در به این کتاب ها اعتماد نمی کردند و میفرمودند: به عنوان تأیید بد نیست! 📚خاطرات آیت الله ج 1 ص 129 و 130 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) آیت الله سید احمد : 🔸 جالب است واقعا! (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از فقط نزد من است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله حفظه الله تعالی: 🔸 نزد ما مثل صحاح سته اهل سنت نیست. قدر متیقن این چهار کتب نزد ما، صحتِ نسخه این بزرگواران است نه حجیت همه روایات این کتب. @Nardebane_feghahat
✔️ روایت «علیکم بدین العجائز» که به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نسبت داده می‌شود، سند محکمی ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ (رضوان الله علیه) همه روایات را صحیح و قابل اعتماد می‌داند. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔸 به صحت تمام روایات و حتی صحت غالب احادیث شیعه معتقد بود. عقیده ایشان این بود که منابع کتب اربعه‌، اصولى است که اصحاب ائمه‌(علیهم السلام) آن را مدون ساخته‌ و به مضامین آن عمل مى‌کرده‌اند. 🔹 ایشان تقسیم چهارگانه حدیث به صحیح‌، حسن‌، موثق و ضعیف را باطل دانسته‌، و با تکیه بر اینکه این روش نزد متقدمان امامیه معمول نبوده‌، آن را به شدت رد نموده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ دیدگاه شهید اول(ره) نسبت به روایتی که به صورت مرسل نقل شده است ولی در کتاب کافی و تهذیب آمده است: 🔹 و لا يضر الإرسال، فإنّ الكليني- رحمه اللّٰه- ذكرها في كتابه و الشيخ في التهذيب و غيرهما. 📚 ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة ج4 ص266 @Nardebane_feghahat
(7) ✔️ نظر (ره) در مورد روایاتی که در کتاب کافی و من لایحضره الفقیه آمده است: 🔸 و منها: (راه های اثبات صحت روایت): وجود الرّواية في (الكافي) أو (الفقيه) لما ذكرا في أوّلهما، و اعتمد على ذلك‌ جمع، و إذا اتفق وجودها فيهما معا ففيه اعتماد معتدّ به بالغ كامل، و إذا اتفق وجودها في «الكتب الأربعة» من غير قدح فيه فهو في غاية مرتبة من الاعتداد به، و الاعتماد عليه. 📚 الفوائد الحائرية ج1ص 229 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ مرحوم ادعای تضعیف روایتی را که در کتاب کافی باشد، مسموع ندانسته است: 🔹 و أما تضعيف الرواية فليس في محله بعد ورودها في كتاب الكافي فإن المناقشة في اخبار الكتب الأربعة لا سيّما الكافي منها بعد كونها متلقاة بالقبول بين الأصحاب ساقطة من أصلها. 📚 أجود التقريرات ج2 ص258 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ✔️ شيخ مرتضی انصاری می نویسد: 🔸 فالّذي يقتضيه النظر - على تقدير القطع بصدور جميع الأخبار التي بأيدينا، على ما توهمه بعض الأخباريين، أو الظن بصدور جميعها إلا قليلا في غاية القلة، كما يقتضيه الإنصاف ممن اطلع على کیفية تنقيح الأخبار وضبطها في الكتب... 📚 فرائد الأصول ج4 ص129 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ آیت الله خویی(ره): 🔹 قد ذكر غير واحد من الأعلام أن روايات «الكافي» كلها صحيحة و لا مجال لرمي شيء منها بضعف سندها. و سمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني(قدّس سرّه)في مجلس بحثه يقول: «إن المناقشة في أسناد روايات الكافي حرفة العاجز»! 📚 معجم رجال الحدیث ج1 ص81 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ شیخ یوسف بحرانی (ره): 🔸 و نحن قد بسطنا الكلام في إيضاح هذا المرام في جملة من مؤلفاتنا و لا سيما كتاب المسائل، فإنا قد أعطينا المسألة حقها من الدلائل، و لا بأس بذكر طرف من ذلك في هذا الكتاب، حيث انا قد قصدنا فيه ضرب الصفح غالبا عن الكلام في أسانيد الأخبار و الطعن فيها بذلك. فربما يظن الناظر الغير العالم بطريقتنا ان ذلك عن عجز أو غفلة أو نحو ذلك، فرأينا أن نبين هنا ان ذلك إنما هو من حيث ثبوت صحة تلك الاخبار عندنا و الوثوق بورودها عن أصحاب العصمة (صلوات الله عليهم). 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة ج1 ص15 @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔸 امشب در کتابِ جناب هاشم معروف الحسني عباراتی را دیدم و‌‌ به نظرم رسید این مطالب به دور از شأن و منزلت مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) می باشد. دیدم در مورد مرحوم‌ کلینی نوشته است: ✔️ «لأنه قد اعتمد على اجتهاداته في توثيق الرواة واختيار المرويات... ولكن الكليني مع اخطائه الكثيرة لم يشذ شذوذ البخاري... ولكنه في الوقت ذاته قد روى عن الغلاة وبعض المنحرفين عن الطريق القويم كما يبدو للمتتبع في كتب التراجم واحوال الرواة، ولعلّه كان يكتفي بوجود بعض الموثوقين في سند الرواية...». 📚 دراسات في الحديث والمحدّثين ج1 ص192 🔹 اگر فرصتی شد، در مورد مرحوم کلینی(ره) بیشتر خواهیم نوشت. ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ مرحوم در کتاب تصحیح الاعتقادات ص ۷۰ در مورد کتاب کافی می فرماید : « هو من أجلِّ کتب الشیعة و أکثرِها فائدة ». @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ✔️ سخن در مورد مرحوم : 🔶 "شیخ اصحابنا فی وقته بالری و وجههم، و کان اوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم، صنّف الکتاب الکبیر المعروف بالکلینی، یسمی (الکافی) فی عشرین سنة" 🔷 شیخ اصحاب ما و وجه آن‌ ها در زمان خود در ری بود ، موثق‌ترین و اثبت مردم در حدیث بود ، کتاب بزرگ کافی را در مدت زمان بیست سال به رشته تحریر در آورد. @Nardebane_feghahat
✳️ (15) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله) 1395/8/5 🔸 انصافاً همین طور که مرحوم گفته و در مورد شخص دیگری ندیدم که نجاشی این عبارت را گفته باشد: «أوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم فیه» (فقط درباره کلینی چنین تعبیری به کار برده است). 🔹 کلینی فوق العاده حدیث شناسِ بزرگِ شیعه است. خود من هم که با کتاب کلینی مأنوسم، کراراً عرض کردم که کلام نجاشی کاملا درست است. 🔸 من تعبداً کلام نجاشی را قبول نکردم. خود من هم وجداناً به این نتیجه رسیده‌ام. @Nardebane_feghahat
🌼 تهنئــة .. 🔸 إلى ساحة القداسة الإمام المهدي عليه السلام وعجّل الله تعالى فرجه الشريف نتقدم بأصدق التهاني وأحرها بمناسبة ذكرى ميلاد الخليفة الشرعي الأول وليد الكعبة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهما السلام ، وكل عام وأنتم بخير. ذَا نِداءُ العَرْشِ للْبيتِ الْحَرَامِ أيُّــها الـــرُّكْنُ تشـــقَّقْ للإمــامِ أعْــلِنِ البِـــشْرَ وأذِّنْ بالــسَّلامِ قَدْ تجلَّى اللهُ فـي خَيْرِ الأنـــامِ يا سرَّهُ في (قُل هُوَ اللهُ أحَدْ) صارَ نشيدُ الكونِ "يا عليْ مددْ" غيَّرتَ حتّى إسمَ أُمِّكَ التَّي قدْ حيّرتْ بطفلِها عَقْلَ الأبدْ كانتْ تُسمّى "البنتَ" لكنْ أصبحتْ بينَ الورى "فاطمةً أمَّ الأسدْ" 🕋 @Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) (به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی) رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین1.pdf
431.8K
✔️ فایل روایات جلسه اول
مولد امیرالمومنین 1.mp3
3.9M
✅ جلسه اول ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) 🔸 اطلاعات مختصری پیرامون علی بن ابی طالب در نگاه مرحوم کلینی 🔹 دو نقل متفاوت در مورد تاریخ ولادت آن حضرت 🔸 آیا امیرالمؤمنین علیه السلام اولین هاشمی بود؟ آیا برادران بزرگ او (طالب، عقیل و جعفر) اولین هاشمی نیستند؟! 🔹 معرفی اجمالی فاطمه بنت اسد 🔸 بشارت ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام توسط ابوطالب 🔹 «إصبری سبتاً» به چه معناست؟ 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 2.pdf
359.8K
✔️ فایل روایات جلسه دوم
مولد امیرالمومنین 2.mp3
7.79M
✅ جلسه دوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) 🔸 عظمت فاطمه بنت اسد 🔹 توضیحاتی پیرامون فشار قبر 🔸 وصیت فاطمه بنت اسد به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) 🔹 آیا روز قیامت مردم برهنه محشور خواهند شد؟ 🔸 تشییع جنازه فاطمه بنت اسد 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد اميرالمومنين 3.pdf
505.7K
✔️ فایل روایات جلسه سوم
مولد امیرالمومنین 3.mp3
8.02M
✅ جلسه سوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) 🔸 امور إعجازیه در شب میلاد پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) 🔹 آمنه بنت وهب بعد از ولادت رسول خدا(ص) قصور فارس و شام را دید 🔸 بشارت ابوطالب به فاطمه بنت اسد 🔹 سخنان حضرت خضر بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔸 اولین مسلمان 🔹 عبادت خوفاً من النار و شوقاً إلی الجنة و عبادت احرار 🔸 خوف از خداوند به چه معناست؟ 🔹 صفات علی بن ابی طالب (علیه السلام) 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5892964579180284742.pdf
372K
✔️ فایل روایات جلسه چهارم
مولد امیرالمومنین 4.mp3
6.55M
✅ جلسه چهارم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) 🔹 سخنان حضرت خضر بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔸 یعسوب الدّین 🔹 ترادف در لغت عرب 🔸 فرق ضیاع با اهمال چیست؟ 🔹 چرا آن حضرت را به عَمَد تشبیه کرده است؟ 🔸 آن حضرت صفات اضداد را در خود جمع نموده است 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 5.pdf
499.5K
✔️ فایل روایات جلسه پنجم
مولد امیرالمومنین 5.mp3
6.01M
✅ جلسه پنجم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد أمیرالمؤمنین (عَلَيْهَ السلام) 🔸 محل دفن امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔹 چرا قبر آن حضرت مخفی بود؟ 🔸 وجه تسمیه نجف 🔹 وجه تسمیه غری 🔸 درّ نجف 🔹 معرفی مهتصری از عیسی شَلَقان 🔹 مُرده‌ای که امیرالمؤمنین زنده نمود و به فارسی تکلّم کرد 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد امیرالمومنین 6.pdf
500.3K
✔️ فایل روایات جلسه ششم