eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی. کانال نردبان فقاهت هم در ایتا فعال است و هم در تلگرام، اما اغلب مطالب کانال در تلگرام است. تلگرام : t.me/Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد ۲۲ دی ۱۳۹۸ 🔸 مشهور در زمینی که از مسلمان خریده است ، گفته اند که : ذمی باید خمس زمین را خارج نموده و به مصارف خمس برساند که این حکم به عنوان یک جریمه برای عدم رغبت به خرید زمین های مسلمانان توسط ذمی ، ذکر شده است تا محذوری که هم اکنون در پیش آمده وجود نیاید. این مطلب از دلیل فهمیده می شود، زیرا هنگامی که گفته می شود : « أَیُّمَا ذِمِّیٍّ اشْتَرَى مِنْ مُسْلِمٍ أَرْضاً فَإِنَّ عَلَیْهِ الْخُمُس » دلالت بر این دارد که بر عین زمین تعلق گرفته است . ✅ پ.ن : کافر ذمی به خمس معتقد نیست لذا معنای این حکم ، آن است که باید خمس را از او بگیرند . @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 94/07/11 🔸 مرسله ای را مرحوم در مقنعه ذکر می‌کند: ✔️ «مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الصَّادِقِ(ع) قَالَ: الذِّمِّيُّ إِذَا اشْتَرَى مِنَ الْمُسْلِمِ الْأَرْضَ فَعَلَيْهِ فِيهَا الْخُمُسُ.» 🔹 ولو مرسله است ولی چون از امام صادق نقل می‌کند و گفتیم اگر مثل مفید یا صدوق اینگونه روایتی را نقل کنند معلوم می‌شود که اعتماد داشتند که این کلام امام است و چنین مرسله‌ای کمتر از مرسلات نیست پس اعتماد مفید برای ما حجت است. @Nardebane_feghahat
✅ نوشتاری پیرامون صحیحه ابی عبیده حذاء: 🔹 «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ(علیه السلام) يَقُولُ أَيُّمَا ذِمِّيٍّ اشْتَرَى مِنْ مُسْلِمٍ أَرْضاً فَإِنَّ عَلَيْهِ الْخُمُسَ.» هر ذمی که از یک مسلمان ارضی را بخرد بر او است. ✔️ بررسی سندی: 1⃣ مقصود از «احمد بن محمد» یا احمد بن محمد برقی است یا احمد بن محمد اشعری، و هر دوی آن ها ثقه هستند. 2⃣ در وثاقت شکی نیست 3⃣ بحث در مورد ابی ایوب ابراهیم بن عثمان است. باید گفت که و او را توثیق کرده اند. 5⃣ مقصود از «ابوعبیدة الحذاء» زیاد بن عیسی است که ثقه می باشد. ⬅️ لذا همه روات آن ثقه هستند و روایت از حیث سند صحیحه است. 6⃣ مرحوم در مورد این روایت می‌فرماید: «بسند صحيح بل قيل أعلى درجات الصحة». 📚 ، ج16،ص64، 7⃣ نیز در مورد این روایت می گوید: «لأن ما أوردناه من السند من أعلى مراتب الصحة». 📚 مدارک الاحکام ج5، ص386 ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 خرید و معامله با مال متعلق خمس، علی القاعده معامله‌ای فضولی خواهد بود؛ ؛ ولی از بعضی روایات صحت آن برای منتقل الیه شیعه استفاده می شود. 🔹 لذا برخی فقهاء از جمله مرحوم ، مرحوم و آقای و... فرموده اند: اگر شخصی مالی را که خمس آن پرداخت نشده است را در ضمن هبه یا بیع و... به دیگری انتقال دهد؛ خمس از عین مال مذکور به ذمه‌ی منتقل منه، انتقال یافته و در نتیجه تصرفات منتقل الیه حلال است. @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۱) 🔹 آیت الله می فرمایند: وقتی از او تعبیر به «صالح الروایة» می کند ظهور در توثیق أحمد بن هلال دارد و جمله بعد از آن که «یعرف منها و ینکر» منافاتی با وثاقت ندارد و مراد این است که بعضی از احادیث أحمد بن هلال مشتمل بر مطالب مستنکره بوده است و دلیل نمی شود که احمد بن هلال دروغگو باشد و شاید واسطه بین او و امام (علیه السلام) دروغگو بوده است. 🔸 یعنی شاید از جهت کذب مَن حدّثه بها باشد نه اینکه خودش منشأ کذب باشد لذا تنافی ندارد. 📚 معجم رجال الحدیث ج2ص436 @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۲) ✔️ درس خارج آیت الله محمد جواد ۷ آذر ۱۳۹۶ 🔹 بحث مهمی درباره وثاقت احمد بن هلال عبرتایی است. «عبرتا» اسم یک قریه است در نزدیکی‌های نهروان نزدیک بغداد. درباره احمد بن هلال، هم رجالیین درباره‌اش بحث دارند و هم در کتب فقهی، فقها در دو جبهه‌ مقابل‌اند، در هر جبهه‌ بزرگانی قرار دارند که در مجموع پنج دیدگاه درباره او وجود دارد: 1⃣ برخی‌ها مطلقا تضعیف کردند. 2⃣ برخی مطلقا او را توثیق کردند. 3⃣ برخی گفته‌اند آنچه را که از و نقل می‌کند، آن هم از مشیخه‌ حسن بن محبوب یا از کتاب نوادر ابن ابی عمیر، مورد قبول است، اما بقیه روایاتش مورد قبول نیست. 4⃣ آنچه را قبل از نصب (ناصبی شدن) و در حال استقامت، نقل کرده قبول است و آنچه بعد از نصب نقل می کند، مورد قبول نیست. 5⃣ آنچه را که احمد بن هلال، متفرد به نقلش است ما قبول نمی‌کنیم؛ یعنی اگر یک روایتی است که فقط احمد بن هلال نقل کرده، نمی‌پذیریم و آنچه متفرّد به نقل آن نبود می‌پذیریم. @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۴) ✔️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: ۹۳/۱۰/۲۳ 🔹 احمد بن هلال ناصبی نیست. مشکل اصلی این فرد این هست که نسخه هایش غلط داشته است، البته آدم بدی بوه است و لعن برایش صادر شده. 🔸 54 مرتبه حج و 20 بار حج پیاده رفته است. 🔹 لعن به خاطر اینکه در اون زمان مناقشه در نائب خاص، مناقشه در مذهب بود و شیعه در اضطراب بود و احمد بن هلال در آن وضعیت گفت که: «لم یثبت لی...» این جمله خیلی سنگین بود برای مذهب. این جمله اش خیلی برای ما مضر بود. لعن او به این جهات بوده است نه اینکه واقفی یا ناصبی باشد. 🔸 و در یک روایت دارد «احذروا الصوفی المتصنع». 🔹 و دارد که «روی اصول اصحابنا و مصنفاتهم». 🔸 اطلاعاتش خوب هست ولی مشکل اصلی اش این هست که نسخه اش خراب است. مثلا از نسخه ابن ابی عمیر نقل می کند که با نسخه مشهور اصحاب نمیخورده است. نجاشی هم دارند که انه یعرف و ینکر. ما روایات احمد بن هلال و غیرش را دیده ایم و دیده ایم که این نسخه اش مثلا نیم سطر زیاد دارد. خودم مقارنه کرده ام.یعرف و ینکر یعنی این. ایشان چیزی نقل میکند که آن منکر هست. نسخه ای منکر و غیر مشهور از کتاب ابن ابی عمیر مثلا. و اگر دیدیم که روایت خمس فقط به صراحت از احمد بن هلال آمده است ما اشکال میکنیم. اشکال این روایت این هست که اصلا این روایت در نسخه ابن ابی عمیر هست یا نه؟! 🔹 را به کتابش میزنیم. 🔸 در بحث صوم ببینید که از نقل میکند احمد بن هلال و غیر او. ولی با هم فرق دارد. نیم سطر زیادی دارد مثلا. @Nardebane_feghahat
✳️ عبرتائی (۵) 🔹 صرّح الشیخ الأنصاری(قدس سره) بأنه (احمد بن هلال) ممّن لا دین له، لأنه کان یظهر الغلو مرة و النّصب اخری مع ما بین المرحلتین من بُعد المشرقین. 📚موسوعة الإمام الخوئی ج ۲۴ ص ۳۵۸ @Nardebane_feghahat
✅ آية الله السَيّد مُحمد صادق الروحاني: 🔸"اللطم على الصدور في غاية الحُسن، ولو أفتى احدٌ بوجوبه في الجملة لم يكن وجهٌ للإعتراض عليه" . 📚 قُربان الشهادة ، ص ٩٢ @Nardebane_feghahat
✔️ الشيخ النائيني (قده): 🔹 لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأي حاجة دنيوية أو اخروية. @Nardebane_feghahat
✅ آية الله السيد أحمد المددي دام ظلّه: 🔹 "رأيت جملة من الأعلام مواظبين على قراءة زيارة عاشوراء يومياً". @Nardebane_feghahat