نقد آقای اللهیاری.mp3
8.88M
✳️ #اجتهاد_و_تقلید (۶)
☑️ نقد بر سخنان شیخ حسن اللهیاری در باب اجتهاد و تقلید(۱)
🎧فایل صوتی
🔹 رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✳️❓چرا مرحوم #کلینی ، کافی را با کتاب العقل آغاز کرد ؟
☑️ کلینی در پایان مقدمه اش بر کتاب کافی ، نوشته است :
🔸 و أول ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل ، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، وعلو قدرهم، و نقص الجهل، وخساسة أهله، وسقوط منزلتهم، #إذ_كان_العقل_هو_القطب_الذي_عليه_المدار و به يحتج وله الثواب ، وعليه العقاب [والله الموفق].
📚 الكافی ج1 ص9
@Nardebane_feghahat
✳️ مدتی پیش موفق به خرید کتاب ِ #دراسات_فی_المکاسب_المحرمة شدم.
امروز ذیل روایتی در #مکاسب (ذیل بحث عصیر عنبی) از أبی کهمس به این کتاب رجوع کردم. مطالب جالبی در مورد این شخصیت دیدم :
🔸 ( و کهمس اسم من أسماء الاسد، و الرجل القبیح الوجه، و الناقة الکوماء أی العظیمة السنام. و أبو کهمس کنیة للهیثم بن عبدالله و الهیثم بن عبید، و یحتمل اتحادهما و لم یثبت وثاقتهما)
دراسات ص 559
🔹 البته به مناسبت درس خارج آیت الله #مظاهری را هم دیدم.
ایشان قائل بود که چون #اصحاب_اجماع از ابی کهمس روایت نقل کرده اند روایات او قابل اعتناست.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 یکی از عجائب این است که از ابان بن تغلب (با این جلالت و این همه احادیثی که از حضرت صادق (علیه السلام) شنیده است) روایات صحیح، کم داریم. غالب روایاتی که از ایشان نقل شده است ضعیف السند است.
#ابان_بن_تغلب
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 ابان بن تغلب خیلی بزرگوار است. وقتی به مدینه می آمده است یکی از ستون های مسجد پیامبر (صلّی الله علیه و آله) برای او خالی می شود هم برای قرائت قرآن (چون ایشان یکی از قراء است) و هم برای استفتاء.
🔹 ایشان به تربیت اهل بیت (علیه السلام) جوری پیشرفت کرده که «اجلس فی مسجد المدینة و أفت الناس».
#ابان_بن_تغلب
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 ابان بن تغلب همان کسی است که #ذهبی در #میزان_الاعتدال می گوید : با اینکه ابان بن تغلب شیعه بوده است ولی روایتش را قبول می کنیم.
بعد می گوید بدعت صغری داشته و بدعت کبری نداشته است. یعنی سب شیخین نمی کرده است.
🔹 عجیبتر این است که ذهبی می گوید :
«فلو ردّ حديث هؤلاء لذهب جملة من الاثار النبوية و هذه مفسدة بينة».
🔸 ذهبی کسی است که حضرت رضا (علیه السلام) را به عنوان راوی هم قبول نمی کند ولی راجع به ابان بن تغلب اینگونه می گوید.
🔹 ابان بن تغلب چقدر در دنیای اسلام نفوذ کرده است ولی متأسفانه روایت صحیح نزد ما کم دارد. و این به خاطر شخص او نیست .
#ابان_بن_تغلب
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓ کادر پزشکی در بیمارستان چه موقعی باید بعد از لمس فردی که در حالت مرگ است غسل نماید ؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی:
غسل نمی خواهد مگر اینکه بدن میت سرد شده باشد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ سخن #نجاشی در مورد مرحوم #کلینی :
🔶 "شیخ اصحابنا فی وقته بالری و وجههم، و کان اوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم، صنّف الکتاب الکبیر المعروف بالکلینی، یسمی (الکافی) فی عشرین سنة"
🔷 شیخ اصحاب ما و وجه آن ها در زمان خود در ری بود ، #موثقترین و اثبت مردم در حدیث بود ، کتاب بزرگ #کافی را در مدت زمان بیست سال به رشته تحریر در آورد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۵)
🔸 در عبارت «اِنّا معاشر الانبیاء اُمِرنا اَن نُکلِّمَ الناس علی قدر عقولهم» معاشر ، مخصوص هست و عاملش محذوف می باشد. (باب اختصاص در #سیوطی که یادتان هست إن شاءالله؟!).
🔹 مانند:
1⃣ سلمان منا اهل البیت
2⃣ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت
و ...
🔹 شنیدم که شخصی گفته است که «معاشر» را خبر «إنّا» بگیریم!
اگر «خبر إنٍّا» باشد، اشکال معنوی آن را چه می فرمایید؟! آن وقت معنایش این می شود که پیامبر فرموده است: «ما گروه انبیا هستیم»!!
خب مگر ما این را نمی دانستیم؟!
✅ لذا آن را از باب اختصاص می دانیم.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ نظر آیت الله #مکارم_شیرازی پیرامون بحث «امر به امر» در علم اصول:
🔹 «و الانصاف أنّ هذه المسألة من المسائل التی عنونها بعض الأشاعرة مع عدم وضوح المراد منها و مع عدم ترتّب ثمرة علیها»
📚 أنوار الاصول ج1 ص460
#اصول
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #فاضل_لنکرانی (رضوان الله علیه) می نویسد:
🔸 قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» (الأنعام: ۱۲۵) بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة.
و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»،و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة،لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم.
📚 #تفصیل_الشریعة (النجاسات و أحكامها)ص 207 و 208
#فقه
#طهارت
#نجاست
@Nardebane_feghahat