eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج استاد مهدی گنجی 95/10/25 🔹 مرحوم آقا رضا همدانی فرموده: اگر از روی مبتلا شدید که بر منافق بخوانید، چهار تکبیر بخوانید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) 🔸 شعر معروفی در کتب ادبیات از جمله کتاب مطرح شده است. «عَلَّفْتُها تِبْناً و ماءً بارداً» «آن شتر را کاه دادم و (نوشاندم او را) آب خنک»! 🔹 از آنجا که جنس آب با علوفه متفاوت است، لذا نمی توان «عَلَّفْتُها» را علاوه بر این که بر سر "تِبْناً" آمده، بر سر "ماءً" هم آورد. لذا باید یک فعل متناسب با (ماء) در تقدیر گرفت، مثلاً: ⬇️ ✔️ عَلَّفْتُها تِبْناً و «سَقَیْتُها» ماءً ✅ هم در المیزان نوشته است: «جمله معروف "علفتها تبنا و ماء باردا" تقدیرش (و سقیتها ماء باردا) مى باشد». 📚 تفسیر  ج12 ص389 ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد ۹۶/۱۱/۱۵ 🔹 راجع به این آیه شریفه «و ربائبکم اللاتی فی حجورکم من نسائکم» آقای فرمود که اگر ما بودیم و این آیه، نمی‌گفتیم قید غالب است و مفهوم ندارد! قید غالب باشد، چرا شارع اخذ بکند قید غالب را با این‌که هیچ دخیل در حکم شرعی نیست؟! در موسوعه جلد 4 صفحه 267 ایشان این‌جور فرمودند. لذا نظرشان در اصول این است که وصف مفهوم فی الجملة‌ دارد حتی اگر قید غالب باشد. @Nardebane_feghahat
کلام_ایت_الله_وحید_در_مورد_میرزا_.mp3
467K
✅ سخنان آیت الله (حفظه الله تعالی) در مورد آیت الله میرزا مهدی اصفهانی 🔹 از ابطل اباطیل و کفر محض است @Nardebane_feghahat
◼️ تعزية... ◾️ ببالغ الحزن والأسى نرفع أسمى آيات التعازي والمواساة إلى مقام ولي الأمر إمامنا ومولانا الحجة بن الحسن المهدي صلوات الله عليهما بمناسبة ذكرى استشهاد الدُر الفاخر والعلم الظاهر حضرة مولانا محمد بن علي الباقر صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه لا سيما الطاغية هشام بن عبد الملك. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : 🔹 خيلي ها هستند كه اصلاً بعد از موت نمي‌دانند كه مُرده اند، اين تلقين ميت سرّش اين است كه به مرده مي‌گوييم بدان «ان الموت حق» ، «اسمع يا زيد بن عمرو» كه «ان الموت حق»، خب او كه مرده است؟! براي خيلي ها به تعبير سيّدنا الاستاد(رضوان الله عليه) در اوايل امر روشن نيست كه مرده‌اند، اينها دفعتاً مي‌بينند كه نشئه عوض شد دفعتاً مي‌بينند دارند مي‌سوزند، خيال مي‌كنند اينجا بمباران شده؛ يا دفعتاً مي‌بينند كه «روضة من رياض الجنة» ، اصلاً نمي‌دانند اين باغ چيست بعدها مي‌فهمند كه مرده‌اند... البته كُمّلين مي‌دانند، آنها مي‌دانند كه دارند منتقل مي‌شوند... @Nardebane_feghahat
❓ سؤال: 🔹 باسلام خدمت استاد گرامی. این عقیده که بهشت و جهنم تجلی و تجسم اعمال دنيوی است آیا متکی به معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است یا ریشه در فلسفه و عرفان دارد؟ ✅ پاسخ استاد شیخ حسن میلانی: 🔸 تجسم عمل بی معنا است. جزا و پاداش اعمال درست است. @Nardebane_feghahat
✳️ نظر (رضوان الله علیه) درباره : 🔹 بعضى به تجسم اعمال قائلند و ميگويند باعتبار اختلاف نشئات انقلاب حقايق جايز است چنانچه علم و معرفت در عالم رؤيا به آب و شير مصور ميشود و اين سخن از طريق عقل بسيار دور است و با معادى كه اهل اسلام قائلند موافقت ندارد زيرا كه ايشان به عود همين بدن قائلند و به اختلاف نشئات قائل نيستند و با اين حال قول به انقلاب حقايق سفسطه است و اقرب به عقل آنست كه حقتعالى مناسب آن اقوال و افعال و اخلاق از جواهر چيزى چند خلق كند از صور حسنه و قبيحه كه حسن و قبح آنها مصور و معاين گردد بلى با مذهب كسى موافقست كه معاد را در عالم خيال و مثال و اجساد مثاليه قائل باشد. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا فراز پایانی دعای عرفه از حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه صادر شده است یا از صوفیه ؟! 🔶 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: حَدِيثٌ تَدْرِيهِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفٍ تَرْوِيهِ وَ لا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلامِنَا وَ إِنَّ الْكَلِمَةَ مِنْ كَلَامِنَا لَتَنْصَرِفُ عَلَى سَبْعِينَ وَجْهاً لَنَا مِنْ جَمِيعِهَا الْمَخْرَج» @Nardebane_feghahat
✳️ #اجتهاد_و_تقلید (۵) ✔️ آیت الله #سیستانی (حفطه الله) در کتاب الإجتهاد و التقلید معتقدند که فقیه به همان معنای اصطلاحی، در زمان معصومین(علیهم السلام) وجود داشته است و فقهاء تنها نقل حدیث نمی نموده اند. #فقه @Nardebane_feghahat
نقد آقای اللهیاری.mp3
8.88M
✳️ (۶) ☑️ نقد بر سخنان شیخ حسن اللهیاری در باب اجتهاد و تقلید(۱) 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️❓چرا مرحوم ، کافی را با کتاب العقل آغاز کرد ؟ ☑️ کلینی در پایان مقدمه اش بر کتاب کافی ، نوشته است : 🔸 و أول ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل ، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، وعلو قدرهم، و نقص الجهل، وخساسة أهله، وسقوط منزلتهم،  و به يحتج وله الثواب ، وعليه العقاب [والله الموفق]. 📚 الكافی ج1 ص9 @Nardebane_feghahat
✳️ مدتی پیش موفق به خرید کتاب ِ شدم. امروز ذیل روایتی در (ذیل بحث عصیر عنبی) از أبی کهمس به این کتاب رجوع کردم. مطالب جالبی در مورد این شخصیت دیدم : 🔸 ( و کهمس اسم من أسماء الاسد، و الرجل القبیح الوجه، و الناقة الکوماء أی العظیمة السنام. و أبو کهمس کنیة للهیثم بن عبدالله و الهیثم بن عبید، و یحتمل اتحادهما و لم یثبت وثاقتهما) دراسات ص 559 🔹 البته به مناسبت درس خارج آیت الله را هم دیدم. ایشان قائل بود که چون از ابی کهمس روایت نقل کرده اند روایات او قابل اعتناست. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 یکی از عجائب این است که از ابان بن تغلب (با این جلالت و این همه احادیثی که از حضرت صادق (علیه السلام) شنیده است) روایات صحیح، کم داریم. غالب روایاتی که از ایشان نقل شده است ضعیف السند است. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 ابان بن تغلب خیلی بزرگوار است. وقتی به مدینه می آمده است یکی از ستون های مسجد پیامبر (صلّی الله علیه و آله) برای او خالی می شود هم برای قرائت قرآن (چون ایشان یکی از قراء است) و هم برای استفتاء. 🔹 ایشان به تربیت اهل بیت (علیه السلام) جوری پیشرفت کرده که «اجلس فی مسجد المدینة و أفت الناس». @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 ابان بن تغلب همان کسی است که در می گوید : با اینکه ابان بن تغلب شیعه بوده است ولی روایتش را قبول می کنیم. بعد می گوید بدعت صغری داشته و بدعت کبری نداشته است. یعنی سب شیخین نمی کرده است. 🔹 عجیبتر این است که ذهبی می گوید : «فلو ردّ حديث هؤلاء لذهب جملة من الاثار النبوية و هذه مفسدة بينة». 🔸 ذهبی کسی است که حضرت رضا (علیه السلام) را به عنوان راوی هم قبول نمی کند ولی راجع به ابان بن تغلب اینگونه می گوید. 🔹 ابان بن تغلب چقدر در دنیای اسلام نفوذ کرده است ولی متأسفانه روایت صحیح نزد ما کم دارد. و این به خاطر شخص او نیست . @Nardebane_feghahat
میرزای نائینی و جایگاه علم اصول فقه @Nardebane_feghahat
❓ کادر پزشکی در بیمارستان چه موقعی باید بعد از لمس فردی که در حالت مرگ است غسل نماید ؟ ✅ پاسخ آیت الله : غسل نمی خواهد مگر اینکه بدن میت سرد شده باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ سخن در مورد مرحوم : 🔶 "شیخ اصحابنا فی وقته بالری و وجههم، و کان اوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم، صنّف الکتاب الکبیر المعروف بالکلینی، یسمی (الکافی) فی عشرین سنة" 🔷 شیخ اصحاب ما و وجه آن‌ ها در زمان خود در ری بود ، و اثبت مردم در حدیث بود ، کتاب بزرگ  را در مدت زمان بیست سال به رشته تحریر در آورد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) 🔸 در عبارت «اِنّا معاشر الانبیاء اُمِرنا اَن نُکلِّمَ الناس علی قدر عقولهم» معاشر ، مخصوص هست و عاملش محذوف می باشد. (باب اختصاص در که یادتان هست إن شاءالله؟!). 🔹 مانند: 1⃣ سلمان منا اهل البیت 2⃣ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و ... 🔹 شنیدم که شخصی گفته است که «معاشر» را خبر «إنّا» بگیریم! اگر «خبر إنٍّا» باشد، اشکال معنوی آن را چه می فرمایید؟! آن وقت معنایش این می شود که پیامبر فرموده است: «ما گروه انبیا هستیم»!! خب مگر ما این را نمی دانستیم؟! ✅ لذا آن را از باب اختصاص می دانیم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ نظر آیت الله پیرامون بحث «امر به امر» در علم اصول: 🔹 «و الانصاف أنّ هذه المسألة من المسائل التی عنونها بعض الأشاعرة مع عدم وضوح المراد منها و مع عدم ترتّب ثمرة علیها» 📚 أنوار الاصول ج1 ص460 @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله (رضوان الله علیه) می نویسد: 🔸 قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» (الأنعام: ۱۲۵) بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة. و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»،و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة،لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم. 📚 (النجاسات و أحكامها)ص 207 و 208 @Nardebane_feghahat
قال إمامنا الصادق صلوات الله عليه في فضل يوم الغدير : إنّ صيام هذا اليوم يعادل صيام ستين سنة من الأشهر الحُرُم. 📚 زاد المعاد @Nardebane_feghahat