eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹 شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. گعده علمی شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) @Nardebane_feghahat
⁉️ پرسش: چرا حضرت امیر‌(علیه السلام) کتابی را تدوین کردند که فقط در اختیار امامان معصوم باشد و عموم مردم از آن بهره نبرند؟ ✅ پاسخ آیت الله حفظه الله : 🔹 معلوم نیست که ایشان این کتاب را تنها برای ائمه بعدی تدوین کرده باشند؛ اما به دلایلی ـکه نیاز به توضیح مبسوطی داردـ این کتاب بعدها نشان امامت و ولایت گردید. 🔸 بنابراین بعید نیست که این کتاب اساساً برای تنظیم، تبیین و تحدید سنن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و نشر در جامعه آن روز مسلمانان تألیف و تدوین شده بود؛ اما حوادث بعدی دنیای اسلام موانعی در راه نشر آن پدید آورد و بعدها بر اثر گذشت زمان و برخی عوامل دیگر، موجب شد که این کتاب در جامعه منتشر نشود. وقتی حضرت امیر‌(علیه السلام) در دوره خود نتوانند مانع شوند، حساب بقیه موارد را باید کرد. @Nardebane_feghahat
✅ حضرت آیت الله حاج سید احمد ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که: احادیث ما در تولید و در تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه و برای کوفه فقه . این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست. @Nardebane_feghahat
(ره): 🔸 بدان كه نصف تعلّق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد، و نصف ديگر به سادات، يعنى جمعى كه از جانب پدر به كه جدّ حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است منسوبند، اگرچه از اولاد حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نباشند، به شرط آنكه شيعه اثناعشرى باشند و ايتام يا مساكين يا ابناى سبيل باشند، و نصفى كه به اين جماعت متعلّق است،صاحب مال مى تواند كه خود ميانه ايشان قسمت نمايد،و امّا آن نصف كه تعلق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد،در زمان غيبت بر صاحب مال واجب است كه به دهد تا مجتهد آن را ميان آن جماعت قسمت نمايد . 📚 ص 268 @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه استثنای قابل چشم‌پوشی این مغالطه هنگامی اتفاق می افتد که شخصی ادعایی مطرح نماید و وقتی دیگران در رد سخن او مثال نقضی مطرح نمایند قائل شود که این مثال نقض یک استثناء می باشد و قابل اغماض است و کلام او را مخدوش نمی‌کند. ☑️ به عنوان مثال: 🔹 همه مردم از وضع اداره جامعه رضایت دارند . ❓پس چرا فلان مسئول انتقاد دارد ؟ 🔸آن مسئول یک استثنا می باشد ! @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه تعمیم‌ شتاب زده 🔹 به مغالطه ای می گویند که شخصی در کلام خود به چند مورد کم و نامتعارف استناد می کند و مطابق آن ، حکم کلی می نماید. 🔸 نام دیگر این ، مغالطه است. ☑️ به عنوان مثال : 🔹 امروز یک انسان مذهبی را دیدم که مشغول دروغ گفتن بود . پس همه مذهبی ها دروغگو هستند . @Nardebane_feghahat
☑️ معتقد است اقوی جواز اعطای غیر هاشمی به هاشمی است اگرچه احتیاط مستحب را در عدم جواز می داند . @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج آیت الله ◼️ بحث درباره و است. اگر کسی باشد نتواند خود را نگه بدارد یا باشد نتواند خود را نگه بدارد و یا باشد و نتواند در نماز خود را نگه بدارد، چه تکلیفی در مورد نماز دارد؟ 🔶 مرحوم سید (رضوان الله تعالی علیه)  فرموده بودند که این شخص اگر می‌تواند ، در وسط نماز بگیرد و اگر نمی‌تواند ، با همان یک وضو نماز بخواند ولو این‌ که حدثی هم از آن بیرون آمد نمازش درست است ، الا این‌که فرموده بودند : برای هر نمازی یک وضو بگیرد. و لا یجوز الا این‌که برای هر نماز حتی نوافل یک وضو بگیرد! مثلا برای نماز ظهر یک وضو بگیرد ، بین دو نماز اگر می‌خواهد نافله بخواند برای دو رکعت نافله یک وضو بگیرد و بالاخره یک وضو هم برای نماز عصر بگیرد. و اگر نمی‌خواهد نوافل بخواند دو تا وضو بگیرد : یکی برای نماز ظهر یکی برای نماز عصر. ⬅️ این فتوای مرحوم سید در است. @Nardebane_feghahat
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini @Nardebane_feghahat
راز مخفی ماندن شب قدر .pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
✳️ (۱) ❓آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟ ✅ پاسخ آیت‌الله‌ : بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید کند. اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی ، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✅ درس خارج آیت الله شبیری زنجانی (کتاب الصوم) ☑️ مختار ما عدم کفایت رؤیت با است ، به سه دلیل: 🔹 دلیل اول : تمسک به آیه شریفه: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» 🔸 مقدمه : گاهی حکم روي شخص رفته است، به این صورت که شخصی تکليفي دارد که دیگری ندارد، در این موارد حکم براي آن شخص ثابت است و براي ديگري ثابت نيست، مثل مسأله نگاه به نامحرم که شخصی چشمش تيز است و مثلاً از يک فرسخي نامحرم را مي بيند ولي ديگري نمي بيند، در اينجا بر آن شخص که مي بيند خلاف شرع است و بر ديگري که نمي بيند خلاف شرع نيست. 🔹 و گاهی حکم، عمومي است مثل اينکه حدّ ترخص وقتي است که ديوارهاي شهر ديده بشود، که در اينجا مقصود از ديده بشود يعني معمول مردم ببينند نه اينکه اگر تو ببيني حد ترخصّت چنين است. در اينجا اين طور نيست که براي کسی که چشمش قوي تر است و زودتر ديوار را می بیند، ، زودتر برايش تحقق پيدا کند و براي ديگري ديرتر متحقق بشود. اينها حکم واحدي دارند و مقصود ديواري است که متعارفاً ديده مي شود. و لذا اين طور نيست که هر چه اختراع بيشتر بشود حد ترخص عقب تر برود که برسد به جايي که از ده فرسخي ديوار را با وسيله اي ببينند و همان جا حدّ ترخص آنها بشود. ✅ تقریب استدلال به آیه شریفه: 🔸 در مسأله رویت هلال،حکم، عمومی است. در آیه شریفه مي فرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» يعني أهله راه هايي هستند که براي عموم مردم قرار داده شده اند که وقت ها و حج را بشناسند، يعني حتي شخص روستائی هم بفهمد. پس اگر مسأله دستگاه مطرح باشد بايد دستگاهي باشد که در اختيار عموم از شهري و روستایی بوده باشد، للناس که براي افراد نادر نمي تواند باشد. وقتي که حکمي براي عموم مردم است بايد از راهي باشد که عموم مردم بتوانند و نمي شود که فقط توسط برخي که ابزار خاصي دارند ثابت بشود که حتي اين وسيله در همه شهرها هم نباشد تا چه رسد به روستاها. و نمي شود که حکم روي عموم و براي همه باشد ولي فقط در موارد و اشخاص خاصي قابل اثبات باشد. پس طبق آیه شریفه رویت با چشم مسلح چون برای عموم مردم ممکن نیست کفایت نمی کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) 🔸آیا هلال ماه با حکم حاکم شرع ثابت می شود ؟ 🔹اول ماه با حکم حاکم ثابت نمیشود،مگر اینکه موجب إطمینان شود. البته در حجّ می توان بر طبق نظر عامه درباره اول ماه، اعمال حجّ را بجا آورد، هرچند یقین یا اطمینان باشد که نظر آنها صحیح نیست. 📚 توضیح المسائل آیت الله مسئله۱۷۴۰ @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) 🔸 در صحیحه از امام صادق (علیه السلام) درباره (اهلّه) سؤال مى شود. آن حضرت مى فرماید: 🔹 "هى اهلة الشهور ، فاذا رأیت الهلال فصم و اذا رأیته فافطر" مقصتد از آن، هلال ماه ها می باشد. پس با دیدن آن، روزه بگیر و با دیدن آن روزه خود را افطار کن. 📚 (آل البيت) - الحر العاملي ج ١٠ الصفحة ٢٥٢ @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✅ قائلین به "عدم وحدت افق" برای اثبات مدعای خود به اطلاق ادله بیّنه استناد می نمایند ، چه آن بیّنه خبر از رؤیت در منطقه ای بدهند که وحدت افق دارد چه ندارد . 🔸 مانند صحیحه :  و عنه، عن الحسن، عن صفوان، عن منصور بن حازم، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: «صم لرؤیة الهلال و أفطر لرؤیته و إن شهد عندک شاهدان مرضیان بأنّهما رأیاه فأقضه». 📚 (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٤ ☑️ نکته : اگر شخصی روزی را روزه نگرفت و بعدها بیّنه مورد اطمینان شهادت دادند که آن روز جزء ماه رمضان بوده است، باید آن روز را قضا نماید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) ☑️ آیت الله (رضوان الله علیه) برای "عدم اعتبار اتّحاد افق" تمسک به این روایت نموده اند : 🔸 وعنه، عن القاسم عن أبان، عن عبد الرحمن بن أبي عبد الله قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن هلال شهر رمضان يغم علينا في تسع وعشرين من شعبان؟ قال: لا تصم إلا أن تراه فان شهد أهل بلد آخر فاقضه. 📚 (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٤ ✅ البته توجه شود که تا هلال ماه ثابت نشود ، نباید به عنوان ماه رمضان آن روز را روزه بگیرد بلکه باید نیت روزه نماید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۷) ✅ درس خارج استاد 96/06/26 🔸 در برخی از روایات، گذشت 30 روز از ماه رمضان ، جایگزین رؤیت هلال در ثبوت ماه قمری ذکر شده است و نشانه بر این است که ماه جدید حاصل شده و این در حالی است که ممکن است رؤیت حاصل نشده باشد ولی با گذشت سی روز ، هلال ماه جدید ثابت است: ☑️ وَ عَنْهُ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (علیه السلام) صُمْ لِرُؤْيَتِهِ وَ أَفْطِرْ لِرُؤْيَتِهِ وَ إِيَّاكَ وَ الشَّكَّ وَ الظَّنَّ فَإِنْ خَفِيَ عَلَيْكُمْ فَأَتِمُّوا الشَّهْرَ الْاوّل ثَلَاثِينَ. 📚 (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٥ 🔹 یعنی: در كتاب امير المؤمنين علی علیه السلام نوشته شده است كه روزه بدار در هنگام ديدن هلال و إفطار كن در هنگام دیدن هلال و بپرهيز و حذر كن از اين كه اعتماد كنى بر شكّ و گمان؛ پس اگر پنهان شود برشما هلال، پس تمام كنيد ماه اوّل را سى روز. @Nardebane_feghahat
✳️ (۸) ✅ درس خارج استاد 96/06/27 ❓آیا ملاک برای ثبوت هلال ، است یا چشم غیر مسلح ؟ 🔸 صحیحه عثمان الخرّاز: عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُوسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَرَّازِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ كَمْ يُجْزِي فِي رُؤْيَةِ الْهِلَالِ فَقَالَ إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ فَرِيضَةٌ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ فَلَا تُؤَدُّوا بِالتَّظَنِّي وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَقُومَ عِدَّةٌ فَيَقُولَ وَاحِدٌ قَدْ رَأَيْتُهُ وَ يَقُولَ الْآخَرُونَ لَمْ نَرَهُ إِذَا رَآهُ وَاحِدٌ رَآهُ مِائَةٌ وَ إِذَا رَآهُ مِائَةٌ رَآهُ أَلْفٌ وَ لَا يُجْزِي فِي رُؤْيَةِ الْهِلَالِ إِذَا لَمْ يَكُنْ فِي السَّمَاءِ عِلَّةٌ أَقَلُّ مِنْ شَهَادَةِ خَمْسِينَ وَ إِذَا كَانَتْ فِي السَّمَاءِ عِلَّةٌ قُبِلَتْ شَهَادَةُ رَجُلَيْنِ يَدْخُلَانِ وَ يَخْرُجَانِ مِنْ مِصْرٍ. 🔹 یعنی: عثمان الخرّاز از امام صادق (علیه السلام) سؤال نمود: که چند نفر باید به رؤیت هلال شهادت دهند تا این که اوّل ماه ثابت شود؟ حضرت فرمودند: روزه ماه رمضان، واجبی از واجبات الهی است که نباید از روی گمان به دخول ماه أداء شود و از طرفی رؤیت حاصل نمی شود به این که عدّه ای برای بروند و هوا هم صاف باشد و از این بین فقط یک نفر ادعا کند که من هلال را رؤیت نموده ام در حالی که دیگران بگویند هلال را ندیده ایم، زیرا اگر هوا صاف باشد و یک نفر ببیند امکان رؤیت برای صد نفر و بلکه هزار نفر دیگر نیز فراهم است با این حال اگر هوا صاف باشد باید افراد کثیری رؤیت کنند و ادعای رؤیت از یک نفر پذیرفته نیست مگر این که پنجاه نفر در هوای صاف رؤیت را تأیید نمایند البتّه اگر مانعی از رؤیت باشد و دو نفر که خارج از شهر بوده و بواسطه صاف بودن هوا در آن جا دیده باشند، آن ها پذیرفته است. ☑️ مفاد روایت:  اگر چنانچه علت و مانعی در آسمان باشد در این صورت شهادت عدلین پذیرفته است زیرا ممکن است در جایی بودند که هوا صاف بوده و رؤیت نموده اند ولی اگر هوا صاف باشد و مانعی از رؤیت برای عامّه مردم نباشد «که عامّه مردم قطعاً رؤیتشان با چشم غیر مسلح است» در این صورت با شهادت یک نفر پذیرفته نیست بلکه پنجاه نفر باید شهادت بر رؤیت دهند تا پذیرفته شود در نهایت این روایت ضابطه کلّی به دست مکلّفین می دهد که ثبوت رؤیت هلال یا باید بوسیله بيّنه باشد که آن هم در صورتی پذیرفته است که هوا صاف نباشد یا باید بوسیله رؤیت متعارف مردم باشد و آن در صورتی است که هوا صاف است و شهادت یک فرد و بلکه افراد متعدّد و کمتر از پنجاه نفر پذیرفته نیست بنابراین از حدیث فوق به خوبی روشن می‌شود که مدار بر رؤیتِ متعارف با چشم غیر مسلّح است. ✅ پ.ن : البته اگر آن یک نفر خودش ماه را با چشم غبر مسلح ببیند برای خودش حتی در چنین شرایطی حجت می باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۹) 🔸 وباسناده عن سعد بن عبد الله، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن يزيد بن إسحاق شعر، عن هارون بن حمزة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سمعته يقول: إذا صمت لرؤية الهلال وأفطرت لرؤيته فقد أكملت صيام شهر رمضان. 📚 (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٦ @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۰) ☑️ محمد بن الحسن باسناده عن علي بن مهزيار، عن محمد بن أبي عمير، عن أبي أيوب وحماد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا، وليس بالرأي ولا بالتظني ولكن بالرؤية.. الحديث. ✅ درس خارج اصول آیت الله حفظه الله : 1395/11/6 🔸 چون روزه از است (نه سنن) لذا انجامش باید با یقین باشد و شک نباید در آن داخل شود. بحث فریضه و سنت را اخیرا مطرح کردیم و یکی از نکاتش همین است : سنت را می شود با وهم و شک انجام داد ولی فریضه باید با یقین باشد. لذا گفته شده : «إنّ شهر رمضان فریضه من فرائض الله، فلا تؤدّوا بالتظنی». لذا «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» امر به روزه در رمضان است و آن روزی که روزه گرفته می شود باید قطعی شود که از رمضان است.  @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله (90/08/21) 🔹 وقتي يكي از فرزندان حسن‌بن‌علي (عليهما السلام) به وجود مبارك سيّدالشهداء (سلام الله عليه) پيشنهاد داد كه خِطبه‌اي كند به خواستگاري سكينه خاتون(سلام الله عليها) برود فرمود تو نمي‌تواني با او زندگي كني، براي اينكه «فغالب عليها الاستغراق مع الله» اين دخترم با دختران ديگر فرق دارد اين غالباً غرق جمال و جلال الهي است تو همسري مي‌خواهي كه مثل خودت يك زندگي متوسط داشته باشد و او غالباً در جلال و جمال الهي است. 🔸 لذا در اين قتلگاه خيلي ها بودند ولي تنها كسي كه شنيد كه «شيعتي ما إن شربتم»همين (سلام الله عليها) بود .حساب اينها يكسان نيست. @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله (90/08/25) 🔸 مي‌بينيد ماها در اين مباحثات گاهي تند مي‌شويم گاهي حرفهايي مي‌زنيم . در طي 25 سالي كه ما در خدمت بوديم هرگز اين برخورد را از ايشان مشاهده نكرديم ، نه با ما ، نه با ديگري. چه آنهايي كه اشكالِ وارد مي‌كردند چه آنهايي كه اشكال ناوارد مي‌كردند. 🔹 يك انسان ملكوتي خودساخته بود يعني ديگران بايد تلاش و كوشش كنند صبر كنند خويشتن‌داري كنند تا آدم خوب باشند اين اصلاً يك آدم خوبي بود... براي او زحمت نبود و سخت نبود كه اين حوادث را تحمل بكند. چنين انساني بود حشرش ـ ان‌شاءالله ـ با اولياي الهي باشد! @Nardebane_feghahat
✳️ سوالی از آیت الله مددی حفظه الله : 🔶 با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار ؛ ما در یک تحقیق به یک مساله برخورد کردیم که در اینجای کار نیاز داریم مطالبی را در مورد دو تن از اصحاب ائمه (ع) بدانیم؛ در مورد و ؛ که نیاز داریم بدانیم این دو بزرگوار دقیقا یا حدودا از چه سال‌هایی به امام باقر یا امام صادق پیوستند و از "شیعیان" امام باقر یا امام صادق(ع) شدند (وبه عبارت دیگر آیا از ابتدا از شیعیان حضرت صادق (ع) بوده‌اند یا خیر) و زمان تولد و وفاتشان چه سال‌هایی بوده است؛ اگر ما را راهنمایی بفرمایید ممنون می‌شویم؛ با آرزوی سلامتی برای شما؛ ملتمس دعا. 🔷 پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم از این دو بزرگوار – و سایر اصحاب ائمّة علیهم السلام – اطلاعات دقیقی بلحاظ تاریخی – یا اصطلاحاً: تراجم – نداریم. و از این دو بزرگوار سابقه­‌ی غیر ولایت أهل بیت علیهم السلام در دست نداریم. @Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه استاد محمدجواد 1398/11/28 ✅ 🔸 مرحوم آقای در از باب رجال اسناد ، ابراهیم بن مهزیار را کرده است. 🔹 البته مرحوم آقای خویی بعدها از این مبنا اعراض کرده و فقط وثاقت مشایخ مستقیم و بی واسطه‌ی ابن قولویه را پذیرفتند؛ ابراهیم بن مهزیار هم از مشایخ بی واسطه‌ی نیست. 🔸 از روایت دیگر استفاده می شود که ابراهیم بن مهزیار وکیل حضرت بوده است اگر چه آن روایت از حیث سندی ضعیف می باشد ‌‌. 🔹 علاوه بر ضعف سند ، مرحوم آقای خویی را با ملازم نمی داند . 🔸 اما به نظر ما وکالت و وثاقت ملازم هم می باشند؛ زیرا که واسطه‌ی بین امام و مردم است باید و ظاهر الصلاح باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ تلِّعُکبريّ (با همین تلفظ! ) یکی از روات شیعه در است . 📚 سراغ رجال رفتم و دیدم راجع به او نوشته است : ⬅️ (هارون بن موسی التلعکبری کان في اصحابنا، ، لا يطعن عليه.) 🔹 مشخص می شود که انسان جلیل القدری بوده است. شیخ دربارۀ او نوشته : روی جمیع أُصول أصحابنا [روى جميع الأُصول والمصنَّفات. الأبواب (رجال الطوسيّ): 449/ 6386]. ☑️ به نقل در اقبال ، معتقد بوده است ماه رمضان را همیشه 30 روزه است. این نظریه بعدها متروک شد ، ولی به تعبیر حضرت آیت الله (حفظه الله) در قرن 3 و 4 بسیاری - از جمله صاحب کامل الزیارات- به این مسأله معتقد بوده اند و درباره آن سخن می‌ گفته اند. ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat