✅ #مایک_پنس معاون اول رییس جمهور آمریکا، که مسئولیت مقابله با #کرونا در آن کشور را هم دارد به همراه تیمش در حال دعا برای نابودی کروناست.
🔺جالب است که به لطف سیاست های حاکم بر #دانشگاه های ما اعتقاد به قطعیت #علوم_تجربی و انکار تاثیرات متافیزیکی انگار در کشور ما بیش از مهد علوم مدرن، یعنی اروپا و آمریکاست.
🖊 منتشر کننده پست بالا پاتریشیا کینگ از نویسندگان متعصب مسیحی آمریکایی است و خدا را شکر می کند که چنین سیاستمدارانِ اهل دعایی!!! دارد.
متن انتقادی نسبت به کار مایک پنس در گلوبال ریسرچ را بخوانید:
https://www.globalresearch.ca/photo-shows-pence-team-trying-pray-away-coronavirus/5705225
#آمریکا_شناسی
@ofoqemobin
🔥🔥🔥 فهرست مطالب کانال افق مبین
👇👇👇
معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/18
معرفی کتاب کمال الدین شیخ صدوق
https://eitaa.com/Ofoqemobin/19
مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/21
سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/31
مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر
https://eitaa.com/Ofoqemobin/33
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/56
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/81
یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/61
معرفی کتاب قرآن در اسلام
https://eitaa.com/Ofoqemobin/46
مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/187
یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم
https://eitaa.com/Ofoqemobin/87
مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/91
جلسه بررسی چیستی اصول فقه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/103
جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/109
یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/118
نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان
https://eitaa.com/Ofoqemobin/119
یادداشت کرونا، انهدام عقلانیت
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/126
مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/132
پرونده کرونا:
۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
۳. ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/161
@ofoqemobin
📣 دیر زمانی است بوق های تبلیغاتی، گوشمان را از صلح خواهی #بودیست ها و از تساهل و تسامح هندوهایِ #هندوستان پر کرده بودند. در این تبلیغات همه #تروریست ها مسلمان بودند و اسلام مساوی با خشونت. خانم سوچیِ میانماری جایزه صلح نوبل می گرفت و الگویی برای زن شرقی معرفی می شد.
⭕️ دیری نگذشت که بودایی ها در میانمار به رهبری خانمِ برندۀ نوبل نسل کشی کردند و هندوها هم در هند مسلمین را زیر پا لگد کردند.
🔰به یاد ندارم #داعش که افراطی ترین و خشن ترین نسخه اسلام است (گرچه حقیقتا مسلمان نیستند) با تمام توحششان مانند این هندوها زنان را در خیابان به زیر باد کتک گرفته باشند و فیلم آن را پخش کنند. حتی آنها برای #توحش شان ضابطه درست کرده بودند. اما امروز هند، تصویر توحش بی قاعده است ... تصویر حیوانیت ...
🔸 همین تبلیغات سالهاست به نفع مسیحیت برقرار است غافل از اینکه خون دهها میلیون مسیحی و غیر مسیحی در ده قرن گذشته بر گردن همین مسیحیت واتیکانی است.
در این دنیا واقعیت را #رسانه می سازد. البته ید الله فوق ایدیهم ...
بخوانید؛ علمای شیعه در هندوستان: https://eitaa.com/Ofoqemobin/148
#هندوستان
#اسلام_هراسی
@ofoqemobin
💢 #مجموعه_جلسات
«ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علومانسانی برگزار شد.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم.
✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی.
✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند.
ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات
👇👇👇👇
🎙 جلسه اول و دوم:
- ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن
- تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته
- تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن
- مراد از علم اسلامی در این بحث
🎙جلسه سوم و چهارم:
- معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند
- فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی
🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم:
- تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن
- بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه
- معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه
- تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم
- نگاهی به ارکان حکمت متعالیه
- بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم
🎙جلسه دهم:
- بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری)
- بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه
- تبیین ضرورت نیاز به وحی
- تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن
- تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت
🎙جلسه یازدهم:
- بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام
🎙جلسه دوازدهم:
- بررسی ابعاد علم اصول فقه
🎙جلسه سیزدهم:
- تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی
- تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر
- بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🎙جلسه چهاردهم:
- بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی
- معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی
- اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن
🎙جلسه پانزدهم:
-نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی
- بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی
- جمع بندی مجموع مباحث این دوره
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
👈 تعداد جلسات: 15
📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا
👇👇👇👇👇
🔰http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/zarfiatshenasi/
#علوم_انسانی_اسلامی
#ظرفیت_شناسی_علوم_اسلامی
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
💢 #مجموعه_جلسات «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» ✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت
🖊متنِ دست نویس این جلسات را یکی از حاضرین بزرگوار در جلسه زحمت کشیده اند، اگر کسی احیانا متن تایپ شده را هم دارد یا انجام می دهد به بنده اطلاع دهد.
«اللهم صل علی محمد و آل محمد»
@SMhashemi128
✏️حکمت طباطبایی شماره چهارم ؛
🔸 «عترت، تنها مسیر معنویت»
☀️ علامه طباطبایی علاوه بر آنکه تفسیر و فلسفه را در زمانه خود به اوج رساند، درهای معنویت را نیز بر شیفتگان و جویندگان راه گشود. این حکیم الهی، در فلسفه افق های جدیدی را پیش روی بشر در دوران جدید قرار داد و در کنار نقد، راه حل فکر فلسفی را نیز ارائه نمود. اما تلاش و حرکت الهی ایشان متوقف به این نقطه نبود، علامه طباطبایی در دنیای رخوت زده ی مسخ شده و دور از معنویتِ مقهورِ غرب، روزنه های نورانی معنویت شیعی را به عنوان تنها راه نجات بشر ارائه کرد و حرکت در مسیر آن را نه تنها ممکن بلکه ضروری و واجب دانست.
☀️ در این مسیر مباحثات #علامه_طباطبایی و #هانری_کربن ارزش زیادی دارد. در این گفتگوها، مرحوم علامه طباطبایی از موضع یک فیلسوف و عارف شیعی، رهیافت معنوی بشر را به فردی ارائه می کند که خود پرورش یافته برجسته ترین دپارتمان های فلسفی در اروپاست و در پی یافتن مسیری نجات بخش برای بشر به مرکز تشیع آمده است.
⭕️ به نظر می رسد #علامه_طباطبایی یک ایده مرکزی مهم دارد، و آن هم تبیین تمام حقیقت معنوی موجود در جهان اسلام به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است در این نوشته تلاش شده، این ایده مقداری توضیح داده شود منتظر نظرات بزرگواران هستم. (متن نوشته در پست بعد)
#عرفان
#عرفان_شیعی
شماره های قبلی پرونده «#حکمت_طباطبایی»:
(شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
(شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
(شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
@ofoqemobin
📌 متن کامل #مقاله را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇
📚 استنتاج به روش بهترین تبیین (Abduction) و علم اصول
(برای علاقه مندان به مباحث تطبیقی و علم اصول فقه)
✏️ سید محمد هاشمی
🔺 در کنار استنتاج قیاسی (Deduction) و استقرایی (Induction) که در منطق ارسطویی از آن سخن گفته می شود. در قرن نوزدهم از استنتاج دیگری نیز سخن گفته شد. این شیوه به «استنتاج به روش بهترین تبیین» (inference to the best explanation) موسوم است و آن را (Abduction) هم می گویند. این نوع از استدلال که به تعبیر پیِرس غیر از استقراء و قیاس منطقی است روشی برای توجیه برخی فرضیات در علوم است.
🔺 در این شیوه ابتدا نتیجه ای به صورت مفروض پذیرفته می شود و پس از آن سعی می شود بهترین توجیه که سازگاری بیشتری با این نتیجه دارد و بیشترین تبیین ممکن را از آن صورت می دهد بیان شود.
🔺از این استدلال برای اثبات وجود خدا و #رئالیسم_فلسفی نیز استفاده شده است. استدلال کنندگان گفته اند وجود واقعیت خارجی تبیین بهتری از تصاویر ذهنی ما دارد تا قائل شدن به ایده آلیسم و یا اعتقاد به توهمی بودنِ خارج.
🔺به نظر می رسد استدلال هایی که برخی اصولیون ما در قسمت های مختلف این علم انجام داده اند و همچنین استدلال های برخی متکلمین در بخش هایی از علم کلام به این شیوه از استنتاج نزدیک باشد.
🔺برای مثال همه کسانی که کار فلسفی کرده اند با نظریه #حالّ در مسائل وجود آشنا هستند. برخی متکلمین گفته اند بین وجود و عدم ثبوت دیگری به نام «حال» تحقق دارد. ماجرا از این قرار است که #متکلمین در مساله علم الهی دچار چالش شده اند، چالش هم مساله علم خداوند به اشیایی است که هنوز موجود نیستند. آنها دیدند اگر بخواهند قائل به علم خداوند به آن موجودات شوند باید تعلق علم به معدوم را بپذیرند که محال است و از طرفی اگر منکر علم خداوند به موجودات آینده شوند مستلزم جهل در ذات الهی است که باز محال است. به همین جهت قائل به وجود «حال» بین وجود و عدم شدند. این نظریه تلاش داشته در فضای پذیرش دو فرضیه (عدم امکان علم به معدومات و علم مطلق و فعلی الهی به تمام موجودات) تلاش کند بهترین تبیین یا #توجیه (Justification) را در این میان عرضه کند. قول به اولویت ذاتی در بحث مواد ثلاث نیز دقیقا به همین شکل از متکلمین سر زده است. (البته هر دو نظریه از جهت فلسفی مردود است.)
🔺در علم اصول نیز شبیه به چنین استدلالی وجود دارد. برای مثال در بحث امکان تعبد به ظنون، اصولیون شیعه پس از رد تصویب اشعری و معتزلی در برابر سوال ابن قبه در نحوه حجیت امارات ظنی قرار گرفتند. در اینجا این اصولیون با پذیرش قطعی دو چیز یعنی ابطال تصویب و حجیت امارات ظنی سعی کردند بهترین تبیین را در این جا بیان کنند. بهترین تبیین از نظر ایشان (به جز شیخ انصاری) مصلحت تسهیل است.
🔺به نظر می آید نظریه مصلحت تسهیل هیچ دلیل دیگری (به جز برخی روایات که معلوم نیست در اینجا دال باشند) جز این که میتواند بهترین توجیه برای پذیرش دو فرضیه فوق باشد ندارد.
🔺به نظر نگارنده نظریه #اطلاق_مقامی، #واجب_معلق و منجّز، #کف_نفس در معنای نهی و موارد متعدد دیگر در علم اصول (به آن خواهیم پرداخت) از همین قبیل است و به نظر می رسد در صورت اشکال به این شیوه باید در این موارد تجدید نظر کرد.
🖊منتظر نظرات بزرگواران هستم.
#اصول_فقه
#منطق
@ofoqemobin
🔆🔆🔆 فرا رسیدن میلاد فرزند علی بن موسی الرضا، امام جواد سلام الله علیهما بر همه مومنین و مومنات مبارک باشد. ان شاء الله به حق این امام و جود و کرمش، شر سختی ها و بیماری ها از سر مسلمین برداشته شود.
⭕️ مثنوی سوزناک مقبل کاشانی:
🔆 روايت است كه چون تنگ شد بر او ميدان
فتـــــاد از حـــــركت ذوالجــناح وز جـــولان
🔆 نه سيــــد الشهدا بر جـدال طاقت داشت
نه ذوالجـــناح دگــر تاب استقامــت داشت
🔆 كشيــــد پــا ز ركـــاب آن خلاصـــه ايجـــاد
به رنـــــگ پرتو خورشـــيد، بر زمين افتــاد
🔆 هـــوا زجور مخـــالف چــو قيرگـــون گرديد
عزيز فاطـــــمه از اسب سرنگون گــــرديد
🔆 بلند مرتبــــه شاهــي زصـــدر زين افــــتاد
اگــر غلط نكـــنم، #عــرش بر زميــن افتاد...
❤️ «انظر الینا یا مظلوم ابن المظلوم ... اغثنا ... صلی الله علیک و علی اصحابک الطاهرین ...»
#شب_جمعه
@ofoqemobin
☀️ عملی برای سه شب آینده
سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. #سید_بن_طاووس به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است:
🔺شب سیزدهم:
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰شب چهاردهم:
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰 شب پانزدهم:
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🕌 متنِ زیبای روایت:
🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه:
أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك
(الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 230)
⭕️ ۴ رکعت به معنای دو نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است.
#رجب
@ofoqemobin
⁉️ معمای duck-rabbit
⭕️ در تصویر بالا در نگاه اول چه می بینید؟ اردک یا خرگوش؟
این تصویر نماد تفاوت معرفت های بشری با توجه به پیش فرض هاست. همچنین در فلسفه علم، نمادی برای نگاه پارادایمی امثال #تامس_کوهن و #فریابند به نحوه صورت بندی علم و تاثیر پیش فرض های فرهنگی و معرفتی و... در حصول آن است.
♦️ اگر کسی تجربه رویارویی با اردک در زندگی اش نداشته باشد قطعا تصویر بالا را خرگوش میبیند همچنین اگر کسی تجربه مواجهه با خرگوش نداشته باشد از تصویر بالا خرگوش نمی فهمد.
♦️ سوال:
آیا این مثال اثباتی برای نظریه نسبیت معرفت شناسی نیست؟
کسانی که با فلسفه علامه کار کرده اند آیا می توانند نگاه علامه را در برابر این چالش توضیح دهند؟
🔹 توضیح چیستی معرفت، از چالش های سهمگین اندیشه بشری (اگر سهمگین ترین نباشد) است. در آینده در این باب خواهیم نوشت ان شاء الله
#معرفت_شناسی
@ofoqemobin
📚 معرفی چند کتاب به مناسبت میلاد حضرت امیر (ع)
⭕️ 1- اگر می خواهید در مورد اثبات ولایت حضرت امیر (ع) و جوهره عقاید شیعه بیشتر بخوانید، کتاب ارزشمند #احقاق_الحقِ قاضی نور الله شوشتری را مطالعه کنید. ایشان به دلیل نوشتن همین کتاب به شهادت رسید. متن کتاب هنوز استوار و بسیار قابل استفاده است. (البته این کتاب با شروحش بسیار مفصل و حدود 34 جلد است). در این باب کتاب #عبقات_الانوار #میر_حامد_حسین هم بسیار عالیست، کتاب #شبهای_پیشاور، و #المراجعات هم از کتابهای آسانتر و مشهورتر هستند که در این موضوع قابل استفاده اند.
⭕️ 2- اگر به دنبال فهم سیره سیاسی و حکومتی حضرت هستید کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) و بخش مشکلات علی (ع) که در جلد 16 مجموعه آثار #شهید_مطهری به چاپ رسیده است را مطالعه کنید. در این موضوع کتاب «الصحيح من سيره الامام علي عليه السلام» از مرحوم علامه #جعفر_مرتضی_عاملی نیز مانند سایر آثار ایشان بسیار ارزشمند است.
⭕️ 3- اگر می خواهید پیرامون مقام تکوینی و حقیقی حضرت امیر (ع) مطالعه کنید خوب است به ذیل این آیات در تفسیر شریف المیزان مراجعه کنید:
- «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات ...» سوره بقره : 124
- «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا ...» سوره انبیاء : 74
در این موضوع کتاب امام شناسی مرحوم #علامه_طهرانی هم قابل استفاده است.
⭕️4- اگر به دنبال شناخت تاثیر معرفتی و معنوی امیرالمومنین (ع) بر عالم اندیشه و عرفان هستید رساله علی (ع) و فلسفه الهی مرحوم علامه و مباحثات ایشان با هانری کربن در کتاب «رسالت تشیع در دنیای امروز» را به مطالعه بگیرید.
✏️سید محمد هاشمی
التماس دعا
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🌏 چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
🎙 در جلسه ای در شب 22 بهمن و به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در میان جمعی از فضلای حوزه علمیه قم به بحث «چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی» پرداختیم.
🔴 اهم مطالب طرح شده در این جلسه:
- ایده جهانی انقلاب اسلامی و تاکید بر جهت فراملی انقلاب در بیانیه گام دوم
- جهانی بودن هدف امامین انقلاب
- ضعف و اختلال شدید حرکت نخبگانی حوزه و دانشگاه در ترویج بین المللی اندیشه های انقلاب اسلامی
- بررسی سنت تاریخی تشیع در ارتباط با «غیر» و قدرت ایجاد تعامل با قدرت ها و مذاهب غیر همسو در بستر این فرهنگ (#شیخ_طوسی، #خواجه_نصیر_الدین_طوسی، #شهید_اول و #شهید_ثانی، #قاضی_نورالله_شوشتری)
- مقایسه انقلاب اسلامی و چند حرکت ضداستکباری و استعماری در سده اخیر مانند حرکت #گاندی، #نلسون_ماندلا، #چه_گوارا، #مارتین_لوتر_کینگ در میزان فهم عمومی جهانی از این جنبش ها
- بررسی چند ایده اساسی انقلاب اسلامی که هنوز در امت اسلام و در عالم به درستی فهم نشده (ایده جمع دین و دنیا، ایده #فلسطینِ_واحد، ایده استکبار ستیزی غیر مادی، ایده ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، ایده وحدت مذاهب اسلامی)
- بررسی میزان شناخت دشمن و دوست (شناخت #آمریکا، شناخت #عراق، تجریه #بوسنی و #لبنان)
- پیشنهاداتی برای سرعت گرفتن در تبیین جهانی انقلاب اسلامی
🙏 از آنجا که این بحث نیاز به مشارکت عمومی نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارد اگر دانشجویان و اساتید و طلاب بزرگوار نکاتی در این خصوص داشتند حتما بنده را بهره مند کنند.
دریافت صوت 👇👇
#گام_دوم
#انقلاب_جهانی_خمینی
#سخنرانی
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی.mp3
14.1M
چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
۲۱ بهمن ۱۳۹۸
@ofoqemobin
☀️ در هنگام خواندن دعای «یا من ارجوه» به چه چیزی باید فکر کنیم؟
🔰 از زبان #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی قدس الله سره الشریف
( این عبارات بسیار دقیق است، خوب است با دقت خوانده شود)
🔴 أقول : لا تغفل أنك تقول في أول هذا الدعاء إنك ترجو الله لكل خير، وتأمن سخطه عند كل شر، ومن بعض هذا السخط مكر الله ، والحال أن الأمن من مكر الله من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التوبة فكانك تقول: یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التوبة ، وهذا ليس أمنا فعليا من مكر الله وكذا قولك: «أرجوه لكل خير» فكأنك تقول : يامن جعل لعباده طريقا إذا سلكوه وفتح لهم باب إذا دخلوا منه نالوا به لكل خير یریدونه وهو الدعاء
🔴 ثم إنك لو تدبرت في قولك : أعطني جميع خير الدنيا وجميع خير الآخرة، بتكرار لفظ الجميع في المعطوف وفي قولك: واصرف عني جميع شر الدنيا وشر الآخرة ، بلا إعادة لفظ الجميع لعلك تتفطن أن في تغيير الأسلوب إشارة إلى أن الشر عبارة عن أمر عدمي، وهو البعد عن رحمة الله ، والحرمان عن روح الله، لكن الخير من جهة كونه أمرا وجوديا فكأنه أنواع لا نهاية لعددها ، وأما ذكر لفظ الجميع في شر الدنيا فكأنه أيضا لأجل عدم انکشاف هذا المعنى في شرور الدنيا لعامة أهلها بخلاف الآخرة ،
🔴 فإذا تقرر ذلك فاعلم أنك لا تنال لخير الدعاء وإجابته كمالا إلا إذا اتصف سرك وروحك وقلبك بصفات الدعاء والاتصاف بصفاته عبارة عن أن يكون المنشي بالدعاء سرك وروحك وقلبك ، مثلا إذا قلت: أرجوك لكل خير، تكون راجيا لله بسرك وروحك وقلبك ، ولكل منها آثار فليظهر آثاره في عملك ، فمن تحقق الرجاء في سره وحقيقته ، فكأنه يصير رجاء كله ، ومن كان ذلك في روحه فكأنه يكون حياته بالرجاء ، ومن كان راجيا بقلبه يكون أعماله التي يصدر عن قصد واختيار ملازما للرجاء ، فاحذر أن لا يوجد في شيء من شؤونك شيء من الرجاء.
المراقبات، ص ۵۴
#عرفان_شیعی
#رجب
@ofoqemobin
🖊 #یادداشت
🔺 تحول مسیر نیست، مقصد است. (تاملی در برون رفت از وضعیت تعلیقی تحول در حوزه)
👇👇👇
🔥 #تحول مسیر نیست مقصد است
✏️ سید محمد هاشمی
⭕️یکی از اشکالات اساسی برخی جریان های فعلی تحولی که با نیت خوبی هم برای بسط گفتمان تحول در حوزه تلاش می کنند، از بین بردن انگیزه کار علمی فعلی در میان طلاب جوان تر است.
⭕️ وقتی تمام دروس فعلی حوزه از حیّز انتفاع ساقط شد و جایگزین مناسبی هم برای آن معرفی نشد نه شوقی برای دروس سابق باقی می ماند و نه راهی برای آینده باز می ماند.
⭕️ به نظرم طلاب جوان تر باید دقت کنند که تحول نهایی در حوزه، #مسیر نیست بلکه #مقصد است یعنی باید به آن رسید نه اینکه تصور کنیم این تحولِ فرضی راهی برای امروز ما می سازد. این عادتا محال است و آثاری که امروز به نام تحول منتشر می شوند نیز مویدی بر همین معنا هستند و ماندن به این آرزو آب در هاون کوبیدن است.
⭕️ به نظر می رسد تنها راهی که می شود پس از آن به تحول فکر کرد این است که:
✅ 1- ابتدا بتوان ترازهای لازم علمی و اجتماعی را در زمانی کوتاه در مسیر تحصیلی حوزه های علمیه به دست آورد. بین چهره های بزرگ تحولی حوزه همه ایشان حائز این رتبه بودند: #شیخ_انصاری در تاسیس نظام اصولیش این قوت را داشت، #علامه_طباطبایی برای باز کردن فضای حکمت متعالیه و تفسیر در حوزه علمیه قم کاملا چنین رتبه ای داشت، مرحوم #مظفر در نجف از فضلای بسیار مشهور و قطعی الاجتهاد بود، و همین شهرت و قوت باعث شد که حتی مرحوم آیت الله #بروجردی برای تحول در حوزه قم از ایشان تقاضای کمک کند، شهید #صدر نیز در نجف دارای قوت علمی و مقبولیت فضای علمی حوزه بود. شهید #مطهری نیز گرچه متاسفانه مطرود قم واقع شد ولی احدی سخنی در قوت فوق العاده علمی ایشان نداشت. طلاب جوان تر باید بدانند که ما نیاز به جمعی متشکل از مطهری و صدر و مظفر و ... داریم و راه آن همان راهی است که آن بزرگان پیمودند.
✅ 2- باید راهی یافت تا سریعتر بتوان دروس و مدارج فعلی حوزه علمیه را، هم به جهت محتوایی و هم به جهت رسمی طی کرد.در این صورت اشکال مشهورِ اتلاف عمر که برخی منتقدان سیستم آموزشی فعلی حوزه مطرح می کنند نیز (به فرض ورود اشکال) منتفی می شود. به نظر می رسد در یک دوره پنج ساله بتوان تا پایان کفایه و در دوره پنج ساله دیگری کار اساسی در درس خارج انجام را به پایان رساند و پس از آن تخصصی تر به مباحث مختلف در اندیشه اسلامی پرداخت. یعنی همان ده سالِ مشهورِ پیش از خارج می تواند تبدیل به 10 سال تا قریب به صاحب نظر شدن شود.
✅ 3- طلاب جوانترِ خواهان تحول و انقلابی می توانند از اکنون هسته های سخت علمی شکل دهند و گفتمان تحول را با افق های آن با هم به مباحثه بگذارند و جریان گفتمان سازی آن را در حوزه ها رونق بخشند.
✅ 4- در این مدت یک طلبه باید با ساختارهای اصلی اندیشه در غرب آشنا شود و اندیشه ی تحول خواهان اساسی در حوزه خصوصا مرحوم امام (ره) را مرور کاملی کند و فرا گیرد.
✅ 5- اگر کسی خواهانِ تحول آن هم در مسیر انقلاب اسلامی است هرگز نمی تواند در ایام تحصیل از فضای عمومی و واقعی کشور و جهان اسلام غایب باشد و صرفا تبدیل به نیرویی علمی شود به همین علت نیاز است در این ایام نقش آفرینی مشخصی (البته با اولویت کار علمی) در عرصه انقلاب داشته باشد.
⭕️ پیرامون چند موضوع دیگر در این باب باید نوشت تا روند این پروژه روشن تر شود:
1- معنای درست تحول
2- سیره تحولی تحول خواهانی که در بالا از ایشان اسم برده شد.
3- کیفیت سریعتر و با کیفت تر خواندن روال فعلی حوزه
4- نسبت علوم جدید و تمدن مدرن با اندیشه اسلامی و دخالت این عنصر در امر تحول
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ کسی نمی دانست زینب کبری به طول تاریخ شهید پروری میکند، آن هم چه شهدایی ...
🔆 ارتش او نوید ظهور می دهد.
♦️ السلام علی بنت امیرالمومنین علیهما السلام
📽 فیلم مربوط به باز کردن درب حرم حضرت زینب سلام الله علیها توسط سردار شهید حاج #قاسم_سلیمانی است.
♦️ خوش به حال کسی که زینب شافعش باشد.
⭕️ جالب است که فردا سالروز تولد حاج قاسم و وفات زینب کبری (س) است
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔥 پیشنهاداتی برای مطالعه در تعطیلات #کرونایی - #نوروزی
@ofoqemobin
📚 با توجه به تعطیلات حوزه و دانشگاه در برخی شهرها به علت شیوع ویروس کرونا و نزدیکی به ایام عید و فراغت بخشی از طلاب و دانشجویان پیشنهاداتی مطالعاتی - معرفتی برای این ایام ارائه می کنم. پیشنهادهای زیادی وجود دارد ولی در اینجا به بخشی از آثار #شهید_مطهری و #علامه_طباطبایی اکتفا میشود اگر نیاز بود در پست های بعد پیشنهادهای دیگری نیز ارائه می کنیم. برای هر سیر زمانی هم پیشنهاد شده که کاملا تقریبی است:
⭕️ الف) مطالعات نظام مند آثار #شهید_مطهری:
⚡️ 1- برای مطالعه نظام مند آثار شهید مطهری خوب است مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ایشان را با مباحثه (و در صورت امکان با استاد) مطالعه کنیم. خواندن این دوره برای تمام دانشجویان و طلاب بسیار مفید است، این دوره یک هندسه کامل اسلام شناسی را به دست می دهد و سطح معارف آن هم در رتبه بسیار بالا ولی با زبانی نسبتا ساده است.
⚡️ 2- اگر کسانی این مرحله را گذرانده اند می توانند دوره های موضوعی شهید را کار کنند، برای مثال دوره های زیر:
📕سیره شناسی: سیری در سیره نبوی، جاذبه و دافعه علی (ع)، سیری در سیره ائمه اطهار و حماسه حسینی را مطالعه کنند، (به طور تقریبی و با فراغت می توان این چهار کتاب را در 30 روز به پایان رساند.)
📕 انسان شناسی ایشان: (پس از انسان و ایمان و انسان در قرآن که در سیر جهان بینی بود)، کتاب انسان شناسی قرآن، فطرت، انسان و سرنوشت، عدل الهی (بخش هایی از انسان به خداشناسی مربوط است) (حدود 45 روز)
📕 سیر راهنما شناسی ایشان: ولاء ها و ولایت ها، وحی و نبوت، امامت و رهبری (حدود 15 روز)
📕 سیر دین شناسی ایشان: وحی و نبوت، ختم نبوت (یا خاتمیت)، اسلام و نیازهای زمان، مساله اجتهاد در اسلام، نظام حقوق زن، زن و مسائل قضایی، مساله حجاب (حدود 40 روز)
⭕️ ب) آثار علامه طباطبایی:
⚡️ 1- بهترین پیشنهاد برای مطالعه آثار ایشان، سیری برای آشنایی تدریجی با شاهکار ایشان یعنی المیزان است. برای این کار پیشنهاد می کنم کتاب فوق العاده قرآن در اسلام را مطالعه کنید، و سپس مقدمه المیزان را بخوانید و بعد از آن برای مثال تفسیر سوره حمد ایشان را کار کنید. (حدود 10 روز)
⚡️ 2- پس از طی مرحله اول چند نقطه از #المیزان را پیشنهاد می کنم که هم مباحث تفسیری خوبی دارد و شما را روش تفسیری ایشان بیشتر آشنا می کند و هم معارف ارزشمندی در آن نهفته است:
- آیه 213 سوره بقره و بحث فلسفه دین ج 2
- آیه 200 سوره آل عمران و بحث فلسفه اجتماعی اسلامی ج 4
- آیه 23 سوره بقره و بحث معجزه ج 1
- ذیل آیات 228 تا 242 سوره بقره مساله (المراه فی الاسلام) ج 2
- آیه 7 سوره آل عمران و بحث محکم و متشابه و تفسیر و تاویل ج 3
- آیات 15 تا 19 سوره مائده و بحث طریق تفکر از نظر قرآن ج 5
- آیه 105 سوره مائده و بحث عرفان النفس (بحثی بسیار فوق العاده) ج 6
- آیه 124 سوره بقره و مساله امامت (ولایت تکوینی) ج 1
- آیه 153 تا 157 سوره بقره و مساله اخلاق از منظر اسلام ج 1
📣 اگر در مسیر مطالعه سوالی به وجود آمد آماده پاسخ هستم.
💠💠💠💠💠💠
#پیشنهاد_مطالعه
#نوروز
#کرونا
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
⭕️ سه یادداشت منتشر شده در کانال پیرامون مسایل اخیر در پی شیوع ویروس #کرونا و نسبت الهیات و علوم تجربی:
🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
🖌 ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
@ofoqemobin
📚 یادگیری زبان انگلیسی برای طلاب
✏️ سید محمد هاشمی
📌یکی از سوالات طلبه ها در برنامه تحصیلی لزوم یا عدم لزوم فراگیری یک زبان خارجی (خصوصا انگلیسی) است. به نظر می رسد چند دلیل می توان برای توجیه تلاش جهت یادگیری زبان اقامه کرد:
⭕️ ۱- معیشتی:
برخی توانمندیِ تسلط بر #زبان_انگلیسی را برای مقاصد معیشتی و مالی می خواهند برای اینکه از طریق تدریس یا ترجمه یا ... از جهت مالی منتفع شوند. این دلیل البته عمومی است و ربطی به خصوصیت طلبگی ندارد.
⭕️ ۲- هویتی - اجتماعی:
برای برخی طلاب فراگیری زبان انگلیسی خصوصا در برابر قشر دانشگاهی عنصری #هویتی است. تسلط بر یک زبان دیگر خصوصا اگر از قبیل زبان های غربی باشد برای برخی نشانگرِ «به روز» بودن یا عدم اکتفا به علوم قدیمه است. برخی طلاب برای حل مشکل هویتی دست به کارهای متعددی زده اند و می زنند. حضور بسیار پررنگ در فضای مجازی و تلاش برای یادگیری زبان خارجی و برخی کارهای دیگر در همین فضا معنا می شود.
⭕️ ۳- تبلیغی:
یکی از دلایل فراگیری زبان انگلیسی، تلاش برای #تبلیغ_اسلام و انقلاب اسلامی است. امروزه فضاهای تبلیغی گسترده ای در فضای مجازی و فضای واقعی وجود دارد و اسلام هم به رغم تمام تبلیغات، جذابیتِ زیادی در دنیا ایجاد کرده است. به همین جهت مجهز شدن به فراگیرترین زبان در دنیا در جهت ترویج اسلام، دلیلی بسیار محکم است. طلاب زیادی نیز در این عرصه وارد شده اند و توفیقاتی نیز کسب کرده اند.
⭕️ ۴- پژوهشی:
یکی از دلایل مهم نیاز به فراگیری زبان، تحقیقات و پژوهش های مرتبط با عرصه دین و معنویت است. امروزه کارهای گسترده ای در این عرصه در دانشگاه ها و مراکز علمی مهم دنیا اتفاق می افتد که اطلاع به روز از آن (منتظرِ ترجمه نماندن)برای طلابِ محقق ضروری است. استفاده از این تحقیقات نیاز محتاج به تسلط گسترده بر زبان انگلیسی دارد.
⭕️ ۵- آشنایی با هویت اندیشه ای و فرهنگی مغرب زمین:
یکی از دلایل دیگر (به نظر مهمترین دلیل) استفاده از زبان برای آشنایی با هویت اندیشه ای و فرهنگی دنیای جدید است. اگر به دقت به تاریخ نگاه کنیم می بینیم #مستشرقین عموما تسلط خوبی بر زبان عربی و فارسی داشتند و هرگز به ترجمه ها اکتفا نمی کردند بلکه گاهی متصدی ترجمه و حتی تصحیح برخی کتب اساسی اندیشه اسلامی می شدند. برای مثال تا همین امروز بسیاری از کتب اساسی عرفان اسلامی، با تصحیح برخی مستشرقین یا اندیشمندان غربی به چاپ می رسد. هانری کربن برای ما شاید آشناترین باشد.
🔸 جمع بندی:
✅ به نظر می رسد در میان ادله (جز دلیل اول که خصوصیت طلبگی نداشت) دلیل دوم یعنی جهت هویتی چندان ارزشی نداشته باشد و تنها به اتلاف وقت برای یادگیری زبان منجر شود. ان شاء الله در نوشته دیگری توضیح خواهم داد که ترمیم وجه هویتی به این شکل در تضاد با #ماموریت_طلبگی است.
✅اما به نظرم هر کدام از سه دلیل دیگر برای تلاش جهت تسلط کامل بر زبان انگلیسی برای طلاب کافی است. امروزه عرصه تبلیغ به فضای مجازی هم توسعه پیدا کرده و مخاطبان صدها میلیونی به این زبان سخن می گویند یا با آن آشنایی دارند و میزان مبلغان فعلی به هیچ وجه کفاف چنین جامعه مخاطب گسترده ای را نمی دهد.
✅دلیل چهارم نیز بسیار مهم است. ترجمه برخی آثار اساسی در غرب یا بسیار دیر منتشر می شود و یا در نهایت به خوبی نمی تواند مراد نویسندگان را منتقل کند. مضافا که مقالات متعددی وجود دارد که هرگز به مرحله ترجمه نمی رسد. به همین دلیل اگر طلبه ای بخواهد به معنای واقعی کلمه ناظر به فضای فعلی اندیشه در دنیا سخن بگوید ناچار از تسلط بر زبان است.
✅ اما دلیل پنجم به نظرم مهمترین دلیل باشد. متاسفانه ما اطلاع چندانی از واقعیات غرب نداریم. آنچه می دانیم عموما از فیلتر بسیاری از خبرگزاری هایی عبور می کند که خود نیز ارتباط اندیشه ای درستی با آن دیار ندارند. شناخت دقیق تر دشمن نیز به هر شکلی متوقف بر فهم درست فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه اوست. برای این امر هیچ راهی جز تسلط بر زبان (خصوصا انگلیسی) وجود ندارد. به نظر می رسد اگر مورد پنجم برآورده نشود هم تبلیغ و هم پژوهش های کاربردی یکسره عقیم خواهند ماند. از دلایل ناکامی های تبلیغی ما در دنیای عرب دقیقا همین انفکاک فرهنگی به علت نابلدی زبان عربی و عدم ارتباط گسترده با متفکران عرب زبان و آثار آن هاست.
🔸نکته:
تمام این ادله و ضرورت ها زمانی ارزش دارد که یک طلبه به معنای واقعی کلمه اسلام شناس باشد و در مسیر امثال مطهری قدم برداشته باشد. در غیر این صورت زبان بیگانه دانستن جز وبال نیست و سودی به حال اسلام نخواهد داشت. به عبارت دیگر اگر در یک موقعیت فرضی بین تسلط مطلق بر چند زبان از یک طرف و دارا شدن گوشه ای از قوت اندیشه ایِ متفکری مثل شهید مطهری مخیر شویم بی تردید باید دومی را انتخاب کنیم. لذا دانستن زبان ابزار است نه مقصد و هدف.
#نقشه_راه_تحصیل
@ofoqemobin