eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
245 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 1⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی بلاکچین تا پیش از جمهوری اسلامی ایران، تقریباً در هیچ برهه‌ی تاریخی، فقیهان نتواسته بودند بر مسند حکومت تکیه زنند. اما همواره در صور مختلف به إعمال ولایت پرداخته‌اند. مانند ورود در دستگاه حاکمیت طاغوت و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف جریان تشیع، استفاده از فرصت‌های حاصل از برخی تعاملات جانبی با نظام‌های طاغوت، ایجاد شبه‌دولت پنهان در درون دولت آشکار، و مانند آن‌ها، از شیوه‌هایی بوده که فقیهان شیعه برای إعمال ولایت داشته‌اند. إعمال ولایت در طول تاریخ تجربه‌ی ولایت در ساختارهای دولت‌گریز را داشته است. اکنون نیز، گرچه در حد مرزهای جمهوری اسلامی، دولت مرکزی با محوریت ولایت فقیه ایجاد شده؛ اما بنابر ادله‌ی شرعی می‌دانیم که ولایت محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. با این حال، در خارج از این مرزها ولایت فقیه برای تشکیل دولت بسط ید ندارد و ناچار از استفاده از ساختارهای دولت‌گریز است. فناوری‌های دولت‌گریز یکی از امکاناتی‌اند که شاید بتوان از آن برای توسعه‌ی جهانی ولایت فقیه استفاده کرد. ممکن است از این فناوری‌ها حتی در ضمن وجود دولت مرکزی نیز بهره برد. 🔹 در ساختار اینترنت فناوری‌های دولت‌گریز متعددی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سه مورد بلاک‌چین (Blockchain)، ابر گمنامی و شبکه‌های اجتماعی نامتمرکز اشاره داشت. فناوری بلاک چین بیشتر در رمزارزها به کار گرفته شده، اما از این بستر در برخی کاربردهای دیگر استفاده شده و خود این بستر ظرفیت کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از فناوری ابر گمنامی در شبکه‌ی تور (Tor)، شبکه‌ی Freenet و پروژه اینترنت مخفی (Invisible Internet Project یا I2P) استفاده شده است. از فناوری شبکه‌ی اجتماعی نامتمرکز نیز در شبکه‌ی اجتماعی ماستادون، پیرتیوب و فرندیکا بهره گرفته شده است.  🔹 تاکنون این فناوری‌ها بیشتر مورد استفاده‌ی آنارشیست‌ها، لیبرالیست‌ها و گروه‌های تروریستی و دیگر گروه‌های مجرمان قرار گرفته است. در این موضوع، درخواست از محقق این است که ظرفیت این فناوری‌ها را، به ویژه در مورد بلاک‌چین، برای توسعه‌ی جهانی ولایت فقیه و نیز تعمیق ولایت فقیه در چارچوب دولت مرکزی بررسی کند و با تمرکز بر پروتکل‌های مناسب با نظام ولایت فقیه، اولاً نشان دهد که چنین ایده‌ای ممکن است یا نه؟ ثانیاً بر فرض امکان، محقق کردن این ایده، چه لوازمی دارد؟ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ هفدهم اسفند ماه، سالروز تاسیس مرکز ملی فضای مجازی، گرامی باد. 🔵 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی csri.majazi.ir | @oisc_majazi
✳️ قسمت‌هایی از پیام دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور به مناسبت 17 اسفند: 💠 شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان دومین دوره تاسیس در مسیر استقلال در حاکمیت و حکمرانی به دنبال بلوغ شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد شبکه ای ایمن، پایدار، مستقل با دامنه ارتباطات جهانی است تا حافظ آزادی و حریم خصوصی مردم و صائن داده های آنها در برابر تهاجمات و باشد. همچنین خدمات پایه بومی بر بستر این شبکه با مشارکت همه ذی نفعان در حوزه های حاکمیتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی که لازمه رهبری بر این فضا و اقتدار ملی است در اولویت های حمایت این شوراست تا بتوانیم با خدمات بومی پایه مناسب پاسخگوی نیاز مخاطبان، گسترش دهنده قلمرو مجازی و صادر کننده دانش فنی ملی به جهانیان باشیم و بر این باوریم که با همت و تلاش جوانان متخصص و تجربیات بزرگان این حوزه می توانیم در زمینه های ، اینترنت اشیا، فناوری های کوانتومی و منظومه های ماهواره ای نقش فعال داشته و از بازیگران تاثیرگذار باشیم. 💠 اسنادی برای تبیین الزامات و سند طرح کلان و معماری این شبکه برای استقلال ارتباطات، سند الزامات حاکم بر و تدوین نقشه راه فناوری آن برای حفظ کاربران، سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی برای احقاق حقوق آسیب دیدگان و اسناد نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور و تدوین حوزه های فرهنگ و آموزش با توجه به تحولات فضای مجازی برای ایجاد شرایطی مناسب در درگیری جهان با همه گیری ویروس کرونا و در نهایت شکل گیری سکوی فراگیر شاد در این حوزه که فعالیت نظام آموزشی کشور را در برابر عواقب ناشی از این بیماری احیاء کرده است. 💠 در افق آینده شورا نیز داده، سند سیاست ها و تکالیف توسعه رمز پول بانک مرکزی و ساماندهی به عنوان یکی از دغدغه های امروز مردم برای حفاظت از سرمایه ها و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال و به تبع آن افزایش اشتغال مجازی برای جوانان ترسیم شده است. 📜 متن کامل پیام : 🌐 https://b2n.ir/s63324 🔵 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی csri.majazi.ir | @oisc_majazi
🔴 جوان الجزایری مدیر برتر ایالات متحده آمریکا در فناوری هوش مصنوعی 🔷 چند روز پیش از پایان سال 2020، دکتر فؤاد بوسطوان از میان 500 کاندیدا به عنوان بهترین مدیر اجرایی در حوزه هوش مصنوعی در ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. 🔷 وی اکنون مدیر اجرایی مرکز پژوهش هوش مصنوعی در شرکت آمریکایی «گرینجر» در شیکاگو است. 📡 اسکای نیوز عربیه / 11 بهمن 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
⚫️شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را به تمام شیعیان آن حضرت، تسلیت می‌گوییم. ◼️دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی csri.majazi.ir | @oisc_majazi
🔴 ذخیرۀ اطلاعات با نور 🔷 محمود جعفر عضو یک گروه پژوهشی در آلمان، موفق به ایجاد جهشی در دنیای فناوری با استفاده از نور شد. 🔷 ذخیرۀ اطلاعات در رایانه یا تلفن همراه به صورت نوری دستاورد این دانشمند مصری است که سرعت دانلود را به سرعت نور می‌رساند. 🔷 محمود جعفر در گفت‌وگو با سایت «اسکای نیوز عربیه» گفت: این دستاورد مانند چراغ راهنمایی و رانندگی در زیر تراشه میکروسکوپ عمل می‌کند، یعنی نور را تنظیم کرده و استفاده‌های مختلف اطلاعاتی را آسان می‌سازد. 📡 اسکای نیوز عربیه / 11 بهمن 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی محسن رضایی صدرآبادی 🔹زبان آثار: فارسی 🔹حوزه پژوهش: اقتصاد فضای مجازی، فناوری‌های نوین مالی، مطالعات اسلامی رمزارز 🔸سوابق تحصیلی: دکترا، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق، 1399 کارشناسی ارشد، دانشکده امور اقتصادی دانشگاه امام صادق،1392 🔹سوابق شغلی: مدیر گروه اقتصاد و مدیریت فضای مجازی سازمان سراج همکار پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس 📚 تالیفات: پایان نامه دکترا: «تبیین اقتصادی ماهیت پول‌های مجازی و تحلیل آن از منظر اقتصاد اسلامی» مقاله: «تحلیل فقهی- حقوقی مبادله ارزهای قابل استخراج در اقتصاد اسلامی» مقاله: «تحلیل فقهی ـ اقتصادی استخراج ارزهای مجازی در نظام اقتصادی اسلام؛ (مطالعه موردی بیت‏کوین)» مقاله: «ملیت زدایی از پول در عصر مجازی؛ تحلیل ریشه ارزهای مجازی در مکتب پولی اتریش» دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات اسلامی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 2⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویت‌مندی افراد، موجودیت‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی 🔹 مفهوم گمنامی اشاره به موقعیت‌هایی دارد که هویت شخص ناشناخته بماند؛ اما به معنای بی‌هویتی نیست؛ بلکه به معنای شناسایی‌ناپذیری، دسترس‌ناپذیری یا ردیابی‌‌ناپذیری است. هویّت در پاسخ به پرسش «کیستی» بیان می‌شود. در هویت یک شخص مؤلفه‌های متنوعی از عقاید، باورها، موقعیت اجتماعی، مواضع سیاسی، ثروت، اعتبار اجتماعی و مانند آن‌ها اهمیت دارند. اما در این بحث هویت شناسنامه‌ای مدنظر است؛ یعنی با نگاه به هویت مجازی، هویت کالبدی (فیزیکی) قابل شناسایی باشد. 🔹 گرچه گمنامی برای مجرمان بسیار حیاتی است؛ اما این حق در مواردی توسط قانون کاملاً به رسمیت شناخته می‌شود و از آن حمایت می‌شود؛ مانند گمنامی در انتخابات یا گمنامی نیروهای امنیتی. در مواردی نیز گمنامی ارزش اخلاقی بالایی دارد؛ مانند گمنامی در کارهای خیرخواهانه. گاه گمنامی ارزش ملی دارد، مانند شهدای گمنام. بنابر این، گمنامی همواره مفهومی دارای بار منفی نیست و بسته به موقعیت می‌تواند بار معنایی مثبت، منفی یا خنثی داشته باشد. حدودی از گمنامی نیز گرایش طبیعی انسانی است. انسان، به طور طبیعی، میل ندارد همه‌ی هویت خود را آشکار کند و تلاش دیگری برای آشنایی با همه‌ی هویت یک فرد، او را به اضطراب انداخته و به تلاش برای پنهان ماندن از دیگری وادار می‌کند. 🔹 فضای مجازی امکاناتی در اختیار گذاشته که افراد بدون روشن بودن هویت کالبدی‌شان، بتوانند دیدگاه‌های خود را در امور مختلف بیان کنند. پنهان کردن هویت کالبدی در فضای مجازی علل مختلفی دارد؛ مانند در امان بودن از عواقب قضایی یا اجتماعی مواضع آن‌ها، عدم پذیرش مسئولیت، حیاء و شرم به ویژه در میان بانوان، استفاده از فضای گمنامی برای شهرت و علل دیگر. برخی از فناوری‌ها نیز اساساً فناوری‌های گمنامی‌اند. 🔹 در نظر برخی از حقوقدانان، حق گمنامی، در کنار محرمانگی و تنهایی، یکی از سه رکن حریم خصوصی قلمداد شده است. از سوی دیگر، برای دولت‌ها آشکار شدن بخشی از هویت شهروندان لازم است. خود افراد  نیز در جوامع نیاز دارند بخشی از هویت دیگران را دریابند. 🔹 در این موضوع، از محقق خواسته شده تا این حق را از منظر فقهی بررسی کند و در مرتبه‌ی اول نشان دهد که از منظر فقهی، آیا می‌توان چنین حقی را تعریف کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، در مرتبه‌ی دوم، نشان دهد که حدود و ثغور این حق چیست؟ این حق در فضای مجازی در چه صوری مشروعیت دارد؟ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💡 کشورهای مختلف چگونه از کودکان در فضای مجازی محافظت می‌کنند؟ 📌 منبع : خبرگزاری فارس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 بررسی تنظیمات حریم خصوصی 🔷 گوگل از کاربران عرب خود در خاورمیانه و شمال آفریقا خواست تا به مناسبت روز «اینترنت امن»، اقدامات ساده‌ای را برای تقویت و محافظت از داده‌ها و حریم شخصی‌شان انجام دهند. 🔷 در راستای کمپین که به مدت یک هفته به طول انجامید، گوگل از کاربران عرب خود خواست به‌وسیلۀ «مدیریت تنظیمات حریم خصوصی»، از محافظت از حریم شخصی خود در برخی محصولات گوگل، اطمینان یابند. همچنین از آنان خواست 4 نفر دیگر را نیز به این کار دعوت کنند. 🔷 هدف از این اقدامات، کمک به والدین است تا فرزندان خود را با تجربه‌ای ایمن‌تر به استقبال آموزش از راه دور در سال 2021 بفرستند. 📡 اسکای نیوز عربیه / 21 بهمن 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی🌺 🌺 عشقِ محمد بس است و آل محمد🌺 🔰 عید مبعث بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. ┄┅─✵🌸🌺🌸✵─┅┄ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه امروز رهبر انقلاب به نقش‌آفرینی جوانان در فضای مجازی 🔻رهبر انقلاب، صبح امروز: دشمن دو هدف را در جنگ نرم دنبال میکند: یکی میخواهد این زنجیره تواصی به حق و صبر را قطع کند. دوم این که حقایق را وارونه نشان دهد. 🔹 جوانان ما افسران جنگ نرم ما هستند. جوانان ما نباید اجازه بدهند که یک چنین اتفاقی بیفتد. باید امیدآفرینی کنند، توصیه به ایستادگی کنند، توصیه به تنبلی نکردن و خسته نشدن. 🔺 امروز یک فرصتی است برای این کار. حالا فضای مجازی را دشمنان به گونه‌ی دیگری از آن استفاده میکنند اما شما جوانهای عزیز از فضای مجازی جور دیگری استفاده کنید. برای امیدآفرینی، برای توصیه به صبر، برای توصیه به حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و ... ۹۹/۱۲/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 3⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی 🔹 مالکیت یکی از مسایل بسیار مهم جوامع انسانی است. مالکیت در همه‌ی جوامع و در همه‌ی تاریخ در زندگی بشر حضور داشته است. جوامع اشتراکی در حیات بشری بسیار نادر و ناپایدار است و حیات اشتراکی تنها در جوامع کوچک قبیله‌ای که تحولات تاریخی هم نداشته باشند، امکان پایداری دارد. تحلیل‌های فلسفی از مالکیت سابقه‌ی زیادی دارد و متفکران زیادی از شرق و غرب عالم به آن پرداخته‌اند. فقیهان نیز در دو سه سده‌ی اخیر به تحلیل مالکیت پرداخته‌اند. اما این تحلیل‌ها، اغلب ناظر به فضای کالبدی (فیزیکی) است. اما عرف یا قانون در فضای مجازی نیز مالکیت بر امور مختلفی را پذیرفته است، مانند مالکیت یک سایت کلان مانند شبکه‌ی اجتماعی یا پیام‌رسان یا بنگاه سخن‌پراکنی یا رسانه‌ی مجازی، مالکیت یک سایت شخصی، مالکیت یک هویت مجازی حقیقی، مالکیت یک هویت مجازی غیرحقیقی، مالکیت وبلاگ، ایمیل و مانند آن (مالکیت سرویس‌های مجانی یا پولی از سایت اصلی)، مالکیت فضا و هاستینگ، مالکیت گروه‌های مجازی و مالکیت  دامنه (آدرس) و مانند آن‌ها. در برخی موارد نیز تحقق مالکیت چالش‌برانگیز است، مانند مالکیت محتوا در گروه‌ها یا شبکه‌ها یا رسانه‌شبکه‌های مجازی، و مالکیت چالش یا پویش یا پایش یا کمپین، مالکیت در فضای تاریک وب، مالکیت دفترچه‌ی عمومی بیت‌کوین و مانند آن‌ها. در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالکیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐@oisc_majazi
فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامه‌های حوزوی مرتبط با فضای مجازی 📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایان‌نامه‌های حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعال‌سازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزه‌های علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزه‌های علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایان‌‌نامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند. 📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 b2n.ir/878515 ✅ کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 منبرهای الکترونیک 🔷 امروزه پند و اندرز و خطابه دیگر تنها با منبر‌ها و تریبون‌های سخنرانی امکان‌پذیر نیست، بلکه شبکه‌های اجتماعی نیز به دلیل سهولت استفاده تبدیل به منبر شده‌اند. 🔷 در همین راستا، عبد الحمید المحیمد، استاد فقه مقارن می‌گوید: با توجه به اینکه کنترل قانونی جدی بر شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، افرادی آبروی مردم را نشانه رفته و اکاذیب را منتشر می‌کنند؛ همچنین گاهی اوقات، شاهد احادیث نادرست در فضای مجازی هستیم. 🔷 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «... در امور یکدیگر تجسس نکنید و آبروی یکدیگر را مبرید؛ پس هر کس آبروی برادر مومن خود را ببرد، خداوند آبروی او را خواهد برد...» (سنن ابی داود، حدیث 4880). 🔷 از سوی دیگر، انگیزه‌های انتشار مطالب در فضای مجازی متفاوت است. برخی با نیت پاک و خالص به این کار می‌پردازند. نیت برخی نیز اظهار وجود و تظاهر به عالم بودن است. من به این گروه توصیه می‌کنم نیت خود را خالص و پاک گردانند و ارزش خود را بدانند. 🔷 گروهی که با نیت پاک موعظه می‌کنند و به نشر احادیث صحیح می‌پردازند، گروه کارشناسان و متخصصان است. ایشان باید سکوت خود را بشکنند و از این منبرهای الکترونیک به بهترین وجه استفاده کنند؛ همچنین به کسانی که از این منبرها به درستی استفاده نمی‌کنند، هشدار دهند. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌 تهیه شده در واحد دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 👇 دریافت نسخه الکترونیکی کتاب👇 📥 b2n.ir/415479 📌برای دریافت گزارش‌های منتشر شده از سوی پژوهشگاه بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🌐 b2n.ir/55046 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌
در این کتاب، موضوعات مربوط به فضای مجازی در قالب درختواره و در چند بخش تدوین شده است. 🔹 بخش اول ◀️ معرفی فقه فضای مجازی و برخی مسایل پیرامونی 🔹 بخش دوم ◀️ شناسایی الگوهای مفهومی فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش سوم ◀️ بررسی مفهوم جدیدی با عنوان سیاست های کلان شرعی در عرصه­ ی فضای مجازی (این عنصر جدید مقوم فقه نظام است و ملاکاتی برای تصمیم­ گیری شرعی در مواجهه با فضای مجازی به دست می­ دهد.) 🔹 بخش چهارم ◀️ بررسی اصول و قواعد فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش پنجم ◀️ بررسی مسائل فرعی فضای مجازی از منظر فقه نظام 🔹 بخش ششم ◀️ در آخرین بخش به مسائل مربوط به مقام امتثال در فقه فضای مجازی توجه شده است. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 برد دائمی در بازی‌های اینترنتی 🔷 «الإسلام سؤال و جواب» یک سایت علمی ـ اسلامی، زیر نظر شیخ محمد صالح المنجد عالم اهل سنت است که به پرسش‌های مخاطبان خود درباره اسلام پاسخ می‌دهد. 🔷 دوست من فارغ التحصیل رشته ریاضی است. او می‌تواند با معادلات ریاضی، بازی‌های رایانه‌ای را به‌گونه‌ای بازی کند که باخت در آن نباشد و برای این کار، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. آیا این کار حرام نیست؟ 🔷 پاسخ: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. 🔷 منظور از «میسر» در آیه، همان قمار است. اگر دوست شما می‌تواند با اعمال ریاضی دائماً پول به دست بیاورد، پس آیا طرف مقابل برای باخت در این بازی شرکت می‌کند؟! خیر، او هم با نیت کسب پول به این بازی می‌آید. 🔷 بنابراین دوست شما مرتکب حرام می‌شود و مال حرام می‌خورد؛ پس باید توبه کند و از شر مالی که از راه قمار به دست آورده، خلاصی یابد. 📡 الإسلام سوال و جواب / 19 دی 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 🔹 از شرایط صحت معاملات، مالیت مبیع است. بر این اساس، برای اثبات امکان معامله‌ی اشیاء مجازی، باید مالیت آن، از جهت عرفی یا عقلایی ثابت شود. جا به جایی و گردش اطلاعات در فضای مجازی در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد. این پدیده با نهادهای مختلف اجتماعی و نیز ابعاد مختلف زندگی مردم، مرتبط است. عرفی که با فضای مجازی مواجه شده،اشیاء مجازی را دارای مالیّت دانسته و ارزش اقتصادی برای آن تعریف می‌کند، بی‌آنکه به عملیاتی که در تولید، عرضه و نشر آن‌ها صورت می‌گیرد، نگاهی کند. اقتصاد یک بعد بسیار مهم از حیات اجتماعی انسان است. تعیین ارزش اقتصادی برای اشیاء و فعالیت‌های انسانی یک پایه‌ی اساسی در همه‌ی نظام‌های اقتصادی است.  🔹 این مالیت موجب جریان احکام و قواعد مربوط به اموال در این حوزه می‌شود و البته پایه‌ی اساسی تعریف مالکیت در این حوزه است و به تبع آن موجب پیدایش مسائلی از قبیل شناسایی مالک و تفکیک اموال شده است. این پدیده‌ها پس از احراز مالیت، توانسته‌اند موضوع عقود و قراردادهای معاوضی واقع شده و با توجه به گستردگی و عمق نفوذ فضای مجازی در حیات انسانی، یک جریان بزرگ جدید در اقتصاد ایجاد کرده‌اند. هم چنین، عرف یا عقلاء در مالیت ملاک‌هایی مانند مرغوبیت، دسترس‌پذیری و مانند آن‌ها را لحاظ می‌کند. آیا شرع یا قانون علاوه بر ملاکات عرفی، ملاکاتی را برای مالیت در نظر می‌گیرد؟ ماهیت فلسفی مقولاتی از قبیل مرغوبیت و دسترس‌پذیری چیست؟ این مفاهیم چگونه بر اشیاء مجازی و اشیاء مرتبط با فضای مجازی (مانند داده‌ها) قابل انطباق است. هم چنین، یک مسئله‌ی بسیار مهم این است که موضوع مالیت دقیقاً چیست؟ برای نمونه، عرف با صورت شیء مجازی مواجه است، مانند یک اپلیکیشن. اما این اپلیکیشن حاصل مجموعه‌ای از داده‌ها است. عرف برای داده‌ها یک مالیت و برای اپلیکیشن یک مالیت دیگر قایل است. بنابر این، تعیین موضوع مال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نکته آثار حقوقی زیادی دارد. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔔 فراخوان شناسایی و حمایت از فعالان حوزوی در رسانه و فضای مجازی + فرم ثبت‌نام 🔻حجت‌الاسلام غلامرضا جلیلی، مدیر رسانه حوزه‌های علمیه اعلام کرد: 💠 شناسایی، معرفی و حمایت از فعالان رسانه و جزو ماموریت‌های این مدیریت قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا اعتباربخشی و حمایت معنوی و حقوقی از فعالیت ارزشمند مجاهدان عرصه رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه را دنبال نماییم. 💠 هدف اصلی همکاری مشفقانه، شناسایی و شناسنامه‌دار شدن فعالان حوزوی رسانه و فضایی مجازی، ارتباط و سپس تداوم و امتداد ارتباط موثر و تحقق هم‌افزایی حقیقی در عرصه های مختلف رسانه‌ای است که حتما با ایجاد سازمان شبکه انتشار به‌هنگام و جریان‌ساز می‌تواند برای کشور مثمر ثمر باشد. 🔰 مشروح خبر و فرم ثبت نام: 🌐 https://hawzahnews.com/xb5tB دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 بزرگترین شبکه تبلیغ در فضای مجازی 🔷 سایت «البلد نیوز» در گزارشی به فعالیت‌های شوقی علام مفتی مصر پرداخت و نوشت: دارالافتاء مصر پس از آغاز به کار «شوقی علام» پیشرفت زیادی داشته است. صفحه فیسبوک آن بیش از ده میلیون عضو دارد. اعضای تویتر و یوتیوب نیز به چند میلیون نفر می‌رسد. در زمان زعامت مفتی شوقی علام، صفحات مجازی دارالافتاء مصر به بزرگترین شبکه تبلیغ در جهان تبدیل شده است. 🔷 این گزارش می‌افزاید: دارالافتاء مصر در سال 2020 میلادی یک میلیون و سیصد هزار استفتاء را پاسخ داده است. 📡 سایت البلدنیوز/ 7 اسفند 1399 ✍️ محمود رفیعان 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسان‌ها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آن‌ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میان‌انسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست. 🔹 شبکه‌های اجتماعی مجازی جنبه‌های زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکه‌ها از سویی فرصت‌هایی ایجاد کرده‌اند که پیشینه‌ای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند. دولت‌های متخاصم تلاش دارند از فرصت‌های ناشی از این شبکه‌ها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولت‌های مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود کم‌رنگ ‌شده و شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکه‌های مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شده‌اند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند، این اجتماعات را تشکیل می‌دهند. ابزارهای شبه‌تشکل‌ساز در این شبکه‌ها مانند هشتک، نشان‌گر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را می‌سازند و از این طریق دولت‌ها و نیز نهاد و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید می‌کنند. این ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از سویی می‌تواند برای ما باشد و از سوی دیگر . 🔹 کاربران شبکه‌های اجتماعی در میانه‌ی این تهدیدها و فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاست‌گذاری برای حضور کاربران است، به گونه‌ای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و جریان‌ها و حلقه‌های باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکه‌ها وادار نماید. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاست‌های حضور در این شبکه‌ها را در سه فرض بررسی کند: ◀️ فرض غلبه‌ی دشمن بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️فرض غلبه‌ی حکومت اسلامی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️ فرض موازنه‌ی قدرت محقق برای بررسی این موضوع باید سیاست‌های کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعه‌ی عزت و نفی سبیل کفار، توسعه‌ی دعوت جهانی اسلام، کم‌هزینه و پربهره کردن دین‌داری و دین‌مداری، پرهزینه و کم‌بهره‌ کردن کفر. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌱خبر آمدنت بوی بهار آورده...🌿 میلاد موفور السرور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام مبارک باد. ----•✿•🌺🌺🌺•✿•---- دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی دکتر محمد معصوم بلاه Dr. Mohd Ma’sum Billah 🔹تابعیت: 🔹حوزه پژوهش: اقتصاد اسلامی، بیمه، رمزارزها 🔸فعالیت‌های آموزشی: • تدریس در دانشگاه سلطان عبدالعزیز • تدریس در دانشکده مدیریت بازرگانی و دانشکده علوم مدیریت دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی (IIUM) 🔹 سوابق شغلی: • مدیریت اتاق تجارت و صنایع اسلامی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در عربستان • عضویت در هیئت مدیره 30 سازمان مردم‌نهاد و دانشگاهی در سطح بین‌الملل • عضو هیئت تحریریه مجله آفریقایی- آسیایی اقتصاد و حسابداری (AAJFA) 📚 تالیفات: • مدیریت رمزارزهای حلال • سرمایه‌گذاری در رمزارز حلال • رمزارز اسلامی • بیمه ارزهای دیجیتال • عوامل ریسک‌آمیز رمزارزها و راه‌حل تکافل • رمزارزهای حلال؛ تأسیس و روش عملیاتی شدن آن‌ها • چارچوب‌های نظارتی موجود در رمزارزها و جایگزین شرعی آن • نظام و ساختار شرعی ها • ساختار اخلاقی شریعت درخصوص رمزارزها • اقدام ابتکاری در مدیریت رمزارز حلال • تحلیل "اس. ‌‌دبلیو. اُ. تی" از ساختار رمزارز • رمزارزها؟ روش حلال و جایگزین آن ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi