eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
374 دنبال‌کننده
43 عکس
123 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت نخست ۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی 🗯 تحلیل: 🔹 تلاوت استاد محمداحمد شبیب از جمله تلاوت‎هاییه که باید زیاد گوش داده بشه تا به دل بشینه و بعد از اون که حلاوت شیرین‎کاری‎های استاد به دل نشست و در اعماق وجود جا گرفت اونوقت آدم دوست داره هی بیشتر و بیشتر از ایشون گوش بده ... . 🔸مثلا در این قطعه به جذابیت رفت و برگشت‎های استاد بین بیات و رست دقت کنید... . 🔸همین‎طور به قفلات زیبا و اصیلی که در حجاز و حجازکار اجرا می‎کنه... . ❓ضمنا نکات دیگه‎ای هم تو این مقطع وجود داره که دوست دارم شما تحلیل کنید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت نخست ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 در سایت‎ها و کانال‎ها بسیار دیده‎ایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... . 🔹به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟ 🔹آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟ ❓لطفا این چند فراز را با هم مقایسه کنید و نظر دهید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: وقف ازدواج - قسمت نخست 🔷 گاهى در آيه‌اى دو جمله كنار هم قرار مى‌گيرند كه هر يك از آنها در معنا از ديگرى مستقل است و بين آنها ارتباط لفظى نيز وجود ندارد و بنابراین می‎توان بر هریک از آنها به طور مجزا وقف نمود، اما بين آنها تقابل يا تعادلی در عبارات وجود دارد: 🔸وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ * وَ لَاتَعَاوَنُوا عَلَى الْاثْمِ وَ الْعُدْوَانِ (مائده – ۲) 🔸مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ * وَ مَنْ اسَآءَ فَعَلَيْهَا (فصلت – ۴۶) 🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ (بقره - ۱۳۴) 🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ (بقره - ۲۸۶) 🔸الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ * وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ (نور – ۲۶) 🔹به عقیده علمای فن قرائت در این گونه موارد بهتر است دو عبارت مزدوج با هم خوانده شود. 🔹اما برخی نیز معتقدند ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 از میان این ۳ فراز تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است اما فرازهای دوم و سوم (سوره ق) -اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده می‎شود- در مقامهای شوری و بیات اجرا شده است. 🔹 این که اجرای نهاوند در تلاوتهای استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم! 🔹 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» توسط ایشان است و الا «جنس» نهاوند را در مقام‎های عجم، بیات و ... نیز می‎توان شنید. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی 🗯 تحلیل: 🔹 در این تلاوت استاد محمداحمد شبیب ظاهرا نمیخواد ۲ اکتاو رو کامل بخونه. ایشون دیوان اساسی رو کمی پایین انتخاب کرده، جوری که اوج مقامات رو براحتی و کامل می‌تونه بخونه اما تو قسمت بم یکی دو درجه کم میاره. 🔹 یه نکته مهم آموزشی تو این مقطع اینه که استاد چجوری از نتهای خیلی پایین -که نمیتونه یا نمیخواد بخونه- فرار می‎کنه. به قسمت پایانی حجاز دقت کنید ... . ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: وقف ازدواج - قسمت دوم 🔹 اما برخی از علما نیز معتقدند که در چنين مواردى اولويت با جدا خواندن دو جمله و قطع آنهاست. يعنى قارى در انتهاى جمله اوّل وقف مى‌كند و از ابتداى جمله دوم شروع مى‌نمايد و این نظر صاحب کتاب «منارالهدى فى بيان الوقف و الابتداء» است. 🔹 همچنین به عقیده گروهی دیگر از اساتید فن، اگر ازدواج در دو جمله‌اى باشد كه هر دو طولانى باشند، وقف كردن در هر دو جمله زيباست، زيرا نفس قارى گاه براى تلاوت دو جمله كفايت نمى‌كند و به ناچار وقف در اثناى جمله دوم صورت مى‌گيرد و چه بسا موجب تغيير معناى كلام خدا شود. مانند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا * وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (احزاب ۲۸ و ۲۹) 🔹 نظر اخیر مربوط به استاد محمود خلیل الحصری در کتاب «معالم الاهتداء» است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت هفتم هاء جوهری: 🔹 هاء اصلى یا «جوهرى» حرفى است كه جزو ذات و جوهر كلمه است و از آن جدا نمى‌شود. به عبارتى ديگر، حرفى از حروف كلمه است و مانند هاء كنايه (ضمیر) يا سكت نیست که به كلمه اضافه شده باشد. مانند: «اللَّهُ، نَفْقَهُ، يَنْتَهِ، تَنْتَهِ، كَرِهَ، سَفِهَ، وُجُوهٌ» 🔹 هاء جوهری ممکن است هر حرکت و اعرابی را بپذیرد (رفع، نصب، جر، جزم، تنوین، ...) لکن حرکت آن هر چه باشد به همان صورت و بدون صله (اشباع) خوانده مى‌شود، تنها استثناء در این زمینه كلمه «هذِهِ» است که با وجود اينكه هاء آخر آن اصلى است، لکن به اشباع خوانده مى‌شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت نخست 🔹آغاز مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات): ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفتم 🔸میم جمع: میم جمع حرف میم ساکنی است که در انتهای ضمایر جمعی مذکر آمده است: هُم – کُم – تُم. 🔹حرکت اصلی آن ضمه با صله واوی است لکن برای سهولت به صورت ساکن ادا می‌شود. 🔹 اما هرگاه ضمیر دیگری به آن متصل شود، صله واوی ظاهر می‌شود: یُریکُم + هُم ⬅ یُریکُموهُم تَرَکتُم + ها ⬅ تَرَکتُموها فَاَسقَیناکُم + هُ ⬅ فَاَسقَیناکُموهُ 🔸ورش، میم جمع را هرگاه پس از آن، همزه قطع بیاید با صله واوی خوانده است. 🌿 علَیکُم أنفُسَکُم ⬅️ علَیکُمو أنفُسَکُم 🌿 أنتُم أذِلَّه ⬅️ أنتُمو أذِلَّه 🌿 لَهُم ءامِنوا ⬅️ لَهُمو ءامِنوا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هشتم 🔹نمونه‎ها برای میم جمع: 🌿 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (بقره - ۶) 🌿 إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ (توبه - ۴) 🌿 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (سبأ - ۴۳) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت دوم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت نخست 🔸تعريف مدّ: مدّ در لغت به معناى «كشيدن» است و در اصطلاح، كشيدن حروف مدّ و لين را گويند. 🔸حروف مدّ: همان صداهاى كشيده است، كه به آنها «الف مدّى»، «ياء مدّى» و «واو مدّى» گفته‌اند. 🔸حروف لین: دو حرف «واو» و «ياء» ساكن ماقبل مفتوح را گویند. 🔸مدّ اصلى: مقدار كشش طبيعى صداهاى مدّى را گويند. به آن مدّ ذاتى و طبيعى هم مى‌گويند. 🔸مدّ فرعى: وقتى كشش صدا در صداهاى مدّى بيش از ميزان طبيعى باشد، به آن مدّ فرعى مى‌گويند. اين نوع از مدّ هنگامى به وجود مى‌آيد كه بعد از صداهاى مدّى، سبب هم وجود داشته باشد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت نهم فتح، اماله و تقلیل - کلیات و تعاریف 🔸اماله مصدر باب افعال از «مالَ - یَمیلُ» و در لغت به معنای «میل دادن» و «نزدیک کردن» است. 🔸در اصطلاح تجوید، تلفظ «فتحه» و «الف مدی» به صورت طبیعی را «فتح» گویند و «اماله» عبارت است از میل دادن «فتحه» به «کسره» و «الف مدی» به «یاء مدی». 🔸اماله دارای درجات و مراتبی است: 🔹اماله کبری یا تام: در این حالت، صدای «الف مدی» به «یاء مدی» نزدیک شده، تقریبا به صورت کسره فارسی ادا می‎شود. 🔹اماله صغرا یا ناقص یا بین‎بین یا تقلیل: حالتی است بین «فتح» و «اماله» که «الف مدی» به میزان کمتری به «یاء مدی» میل داده می‎شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دهم فتح، اماله و تقلیل – ادامه کلیات و تعاریف 🔹 اماله از اصول قرائت ابوعمرو، حمزه، کسایی، ابن عامر و خلف العاشر است هرچند از سایر قراء عشره نیز کم و بیش اماله و تقلیل روایت شده است. 🔹 ورش از نافع «تقلیل» را روایت کرده و «اماله» تنها یک مورد در قرآن می‎باشد. 🔹 حد و میزان اماله و تقلیل در قرائت قاریان و مرتّلین مصری و سایرین اندکی متفاوت است و برخی از آنان «تقلیل» را نزدیک به جایگاه «اماله کبری» و «اماله کبری» را بسیار نزدیک به «یاء مدی» ادا می‎کنند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت نخست ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم - قصیده‎ای عاشقانه از «احمد شوقی» شاعر معاصر اهل مصر 🌱ريمٌ على القاع بين البان و العَلَم ﺃحلَّ سَفْكَ دَمي في اﻷشهر الحُرُم آهوی سفیدی در صحرا، در میان درختان بان و کوه، ریختن خون مرا در ماههای حرام، مباح کرد. 🌱لمّا رَنا حدَّثَتني النَّفسُ قائلةً يا ويحَ جَنبِك بالسَّهم المصيبِ رُمي هنگامی که به من نگاه کرد، نفسم به من گفت: «ای وای! پهلویت تیر خورد!» 🌱يا لائمي في هواه و الهوى قَدَرٌ لَو شفَّكَ الوَجدُ لَم‎تَعذِل و لَم‎تلُم ای که مرا در عشق او ملامت می کنی، در حالی که عشق، سرنوشت است، اگر سرخوشی عشق ترا نیز ضعیف و لاغر کرده بود، دیگر مرا سرزنش و ملامت نمی کردی. 🗯 تحلیل: معتصم، مبتهل سوری، دارای صدای فوق‎العاده تکنیکی و توانمند در ارائه قابلیت‎های لحنی و استاد ترکیبات بین مقام‎های مختلف است. او در این مقطع از ابتهال، مقام‎های بیات، شوری، نهاوند، حجاز، نواثر، ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه حج چگونه است؟ ۩ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ﴿۲۳﴾ 🌿 خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، در باغهایی از بهشت وارد می‌کند که از زیر درختانش نهرها جاری است. آنان در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید زینت می‌شوند و در آنجا لباسهایشان از حریر است. 🗯 تحلیل: 🔹 با توجه به ترجمه آیه، بهترین گزینه‎های وقف و ابتدا به ترتیب اولویت به شرح زیر است: ۱ - وقف بر «لُؤْلُؤًا» و سپس ادامه آیه. ۲ - وقف بر «الْأَنْهَارُ» و سپس ادامه آیه یا ابتدا از «جَنّاتٍ». ۳ - وقف بر «جَنّاتٍ» و سپس ابتدا از «جَنّاتٍ». 🔹 از بررسی تلاوت اساتید مصری نیز تقریبا همین نتیجه حاصل می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت دوم 🔸 تعریف قصر: در لغت به معنى «حبس» مى‌باشد و در اصطلاح تجويد «ترك مدّ فرعى» را گويند و «به قصر خواندن» يعنى حروف مدّی به ميزان «مدّ اصلى» و «طبيعى» خوانده شود. 🔸سبب مدّ: سبب لفظى بر دو گونه است: «همزه» و «سكون». 🔸انواع مدّ در روایت حفص از قرائت عاصم: ☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» همزه بيايد موجب به وجود آمدن مدهاى «متّصل» یا «منفصل» مى‌شود. ☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن مدهاى «لازم» یا «عارضی» می‎شود. ☑️ اگر بعد از «حروف لین» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن «مدّ لين» می‎شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت دوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم این ابتهال را با مقام بیات آغاز می‎کند. او عبارت «لمّا رَنا» را ۴ مرتبه تکرار می‎کند که در بار سوم به زیبایی به مقام نواثر اشاره و در بار چهارم مجددا به بیات برمی‎گردد. ❓می‎توانید بگویید در این ترکیب زیبا و بدیع، مقام نواثر و بیات چه ارتباطی با هم دارند؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت یازدهم 🔈 فتح، اماله و تقلیل - نمونه‎ها 🌱 ... وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى ... ﴿شوری - ۹﴾ 🌱 وَالضُّحَى﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴿٥﴾ 🌱 مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ﴿٢﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ﴿٣﴾ تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى﴿٤﴾ الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴿٥﴾ 🌱 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأى﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى﴿١٤﴾ 🌱 ... وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ... ﴿ق - ٤٥﴾ 🌱 ... وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿آل‎عمران - ١٩٣﴾ 🌱 فَأَرَیهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست 🔸آشنایی با مقام چهارگاه ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم 🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است: ☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است. ☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش ☑️ «توسط» معادل «۴ حركت» ☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت» ☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است. 🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت سوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمی‎گردد و سپس بیت را با شوری خاتمه می‎دهد. 🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشه‎های محلی و اصیل عربی اجرا می‎کند. 🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر می‎رسد درجه دوم بیات کمی پررنگ‎تر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است. 🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را می‎شنویم. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است: ۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا ۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی ۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار ۴ – «الف» در کلمه کَافِرین ۵ – «الف» در حروف مقطعه ۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا» 🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم: 🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمی‎توان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر: ☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت. ☑️ مد متصل: از توسط تا طول. ☑️ مد لازم: طول. ☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول. ☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی. ☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمرده‎اند.) ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup