eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
406 دنبال‌کننده
43 عکس
133 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هفتم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش کلمه «نَـبیّ» را در هرجای قرآن و به هر صورت که آمده باشد (معرفه یا نکره، مفرد یا جمع، مرفوع، منصوب یا مجرور) به صورت مهموز خوانده است: النَّبِیُّ 👈 النَّبِـیءُ نَبِیٍّ 👈 نَبِـیءٍ النَّبِیّونَ 👈 النَّبِیـئونَ اَنبِـیاءَ 👈 اَنبِـئاءَ ⬅️ توجه کنید که کلماتی مانند «النَّبِـیءُ» دارای یک مد و کلماتی همچون «النَّبِیـئونَ» دارای ۲ مد خواهد بود. ❓چرا؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت چهارم 🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد ... . 🔸 نکته: گاهى اختلاف در تركيب نحوى يك آيه موجب اختلاف در وقف و ابتداى آن نيز مـى‌شـود. 1️⃣ نمونه نخست، موصول: 🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿ناس - ۴﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿۵﴾ 🔹 «الَّذِي» در آیات فوق مى‌تواند يكى از اين دو نقش را داشته باشد: يا صفت براى «الْخَنَّاس» بـاشد يا خبر براى مبتداى محذوف (هُوَ الَّذِي). 👈 در صورت نخست ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسه‌‌گر پنهانى كه در سينه‌هاى مردم وسوسه مى‌‏كند.» و بنابراین وقف بر «الْخَنَّاس» وقف «حسن» خواهد بود. 👈 در صورت دوم ترجمه به این ترتیب است: «از شر وسوسه‌‌گر پنهانى. او کسی است كه در سينه‌هاى مردم وسوسه مى‌‏كند.» و در این حالت وقف بر «الْخَنَّاس» از نوع «کافی» خواهد بود. ▪️ مانند این نمونه فراوان یافت می‌شود. 2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه: 🔹 تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_2029747799.mp3
6.58M
🔉 مقطع فوق‌العاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵ 🌿 وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿١٢﴾ 🌿 وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا ﴿١٣﴾ 🌿 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا ﴿١٤﴾ 🌿 مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا ﴿١٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع فوق‌العاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱۲ تا ۱۵ 🗯 تحلیل: 🔸 این مقطع در مقام بیات اجرا شده، ضمن این که اشاراتی به کرد و شوری هم دارد. 🔸 تلاوتی با الحان ساده و به دور از حواشی لحنی و صوتی، اما در عین حال تاثیرگذار و دلنشین، با صوتی که تا اعماق جان نفوذ می‌کنه. 🔸 فصاحت جالب توجه و اداءالحروف ممتاز به خصوص «ق» و «ع» که می‌تونه آموزشی باشه. 🔸 ادای کلمات و عبارات به گونه‌ای ویژه و شفاف با تاکیدات به‌جا و مجذوب‌کننده. 🔸 قرائت برخی عبارات به صورت دکلمه‌وار و بدون ملودی که شیوه خاص استاده. 🔸 وقف و ابتدای خاص و معنامحور. 🔸 جداسازی عبارات و جملات، قرائت تکه‌تکه و داستان‌گونه برخی قسمت‌ها و در نهایت اجرای ملودی اصلی با اوج نهایی صوت روی قسمت مهم و محوری آیه. 🔸 صوت سراسر خشوع و خشیت که حقیقتا فقط مخصوص خودشه. 🔸 توانایی قرائت طولانی مدت در بالاترین درجه صوتی. 🔸 محدوده صوتی بسیار مناسب و بیش از ۲ اکتاو. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت دهم 🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه ❓ چرا ضمه؟ 🔹 اما درباره مواردی که رفع التقاء، با ضمه انجام می‌شود: 1️⃣ کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند: هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ ✅ می‎دانیم که «میم» جمع در اصل «مضموم» بوده و برای سهولت ادا به صورت ساکن درآمده است. بنابراین در صورت التقای ساکنین، به حرکت اصلی و اولیه خود برمی‌گردد و صلاح نیست جز «ضمه» حرکت دیگری بپذیرد. 2️⃣ کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند: فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ ✅ می‌بینیم که در این حالت نیز حرکت اصلی ضمه بوده است. ☝️ توجه: این فعل، ناقص یایی از «خَشی - یَخشَی» و بر وزن «لاتَفعَلُوْا» می‌باشد که در اصل «تَخشَیونَ» بوده و «ی» به دلیل اعلال و «ن» به دلیل جزم افتاده و به «لاتَخشَوْا» تبدیل شده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت پنجم 🔷 «نـحـو» نـيز نقش بسيار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد... . 2️⃣ نمونه دوم، وقف معانقه: تقریبا تمامی موارد وقف معانقه مربوط به اختلاف در تحلیل نحوی آیات است. 🌿 ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿بقره - ۲﴾ 👈 گروهی که بر «لَا رَيْبَ» وقف می‌کنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّم مقدّر برای «هُدًى» می‌دانند: «فِيهِ هُدًى = هُدًى کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه» 👈 اما گروهی که بر «لَا رَيْبَ فِيه» وقف می‌کنند، «فِيهِ» را متعلق به خبر مقدّر برای «لارَیبَ» می‌دانند: «لَا رَيْبَ فِيه = لَا رَيْبَ کائِنٌ اَو موجودٌ فِيه» ▪️ مانند این نمونه فراوان یافت می‌شود. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و هشتم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش کلمه «النَّسیءُ» در سوره توبه را به ابدال و ادغام همزه، به صورت «النَّسیُّ» خوانده است. ✅ ورش همچنین کلمات «یُضاهِئونَ» را در سوره توبه و «صابِئین» و «صابِئون» را در هر جای قرآن، بدون همزه و به صورت «یُضاهونَ»، «صابین» و «صابون» از نافع روایت کرده است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_482260106.mp3
2.3M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾ قسم به این شهر، 🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾ در حالی که تو در آن جای داری. 🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾ و سوگند به پدر و آنچه زاده است 🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾ که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریده‎ایم. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت یازدهم (پایانی) 🔷 پاسخ به چند پرسش - ادامه ❓ چرا فتحه؟ 🔹 تنها حالتی که رفع التقای ساکنین با فتحه صورت می‌گیرد «مِن» در نزد «الـ» است. مانند: مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب ☝️ نکته: در صورت مجاورت «مِن» با همزه وصل غیر از «الـ»، رفع التقاء با «کسره» صورت می‌گیرد. مانند: مِنْ ٱنْقِضَاءِ 👈 مِنِــنْقِضَاءِ 🌿 وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ (مفاتیح‌الجنان - دعای روز یکشنبه) 🔹 از این مورد نمونه‌ای در قرآن موجود نمی‎باشد. ✅ بنابراین کاربست «فتحه» در رفع التقای ساکنین نشان‎دهنده حرکت همزه وصل است که در «الـ» همواره مفتوح و در سایر موارد همواره مکسور است. زیرا بعد از «مِن» فقط اسم قرار می‎گیرد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت ششم 🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 به عبارت دیگر وقف و ابتدای آیات بنابر قرائات مختلف، بعضا متفاوت خواهد بود. 1️⃣ برای نمونه: 🌿 الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿ابراهیم - ۱﴾ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ﴿٢﴾ 🔸 در آیات فوق، عبارت «اللَّه» به قرائت عاصم مجرور و به قرائت نافع مرفوع خوانده شده است. (اللهِ - اللهُ) 👈 بنابراین اگر كسى بر عبارت «الْحَمِيدِ» وقف كند، بنابر قرائت نافع، اين وقف، وقف تام خواهد بود اما بنابر قرائت عاصم وقف حسن. 2️⃣ مانند نمونه فوق در آیات زیر نیز تکرار شده است: 🌿 ... سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿مؤمنون - ۹۱﴾ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٩٢﴾ 🔸 کلمه «عَالِم» در این آیات به ۲ قرائت مجرور و مرفوع خوانده شده است و بنابراین وقف بر «يَصِفُونَ» نیز ۲ صورت دارد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد رفعت 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۱ تا ۴ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌿 لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾ قسم به این شهر، 🌿 وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾ در حالی که تو در آن جای داری. 🌿 وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾ و سوگند به پدر و آنچه زاده است 🌿 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾ که همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریده‎ایم. 🗯 تحلیل: 🔹 آغاز مقطع با بسمله در مقام حجاز 🔹 فراز نخست حجاز نوا (مقام حجاز با تاکید روی درجه چهام) 🔹 فراز دوم (پس از بسمله مجدد) حجاز حسینی 🔹 فراز بعدی حجاز به صورت کامل تا درجه جواب‌الجواب. در این فراز، جنس رست (جنس فرع مقام حجاز) در عبارت «بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به خوبی شنیده می‌شود. این فراز به قرائت «ابوعمرو» تلاوت شده و ادغام کبیر متقارب «م» در «ب» در عبارت «لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا» مربوط به روایت «سوسی» است. 🔹 بسمله در مقام سگاه 🔹 فراز بعدی در مقام سگاه به رغم اندکی ناکوکی، اما این فراز را می‌توان «هزام» در نظر گرفت. ضمنا در آیه «وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» به صبا اشاره شده که با سگاه هم‌پایه است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_2098731415.mp3
3.55M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و نهم باب همزه – همزه مفرده – نمونه‌ها 🌿 ... فَلَنْ أَبْرَحَ الأرْضَ حَتَّى يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللَّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿یوسف - ۸۰﴾ 🌿 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿نور - ۶۲﴾ 🌿 ... قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ﴿اعراف - ۴۴﴾ 🌿 وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ ﴿توبه - ۴۹﴾ 🌿 ... وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿یوسف - ۱۷﴾ 🌿 ... ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿توبه - ۳۰﴾ 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ ... ﴿بقره - ۶۲﴾ 🌿 إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ ... ﴿توبه - ۳۷﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هفتم 🔷 «اختلاف قرائات» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 علاوه بر نمونه‌های پیشین، ابتدا و انتهای برخی از آیات قرآن بنابر قرائات مختلف، متفاوت است و این موضوع نیز در وقف و ابتدا بسیار موثر می‌باشد. 1️⃣ برای نمونه: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ﴿نور - ۳۶﴾ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۷﴾ 👈 آیات فوق بنا به قرائت «عاصم کوفی» آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور است و بنابراین هرچند فاعل (رِجالٌ) از فعل (يُسَبِّحُ) جدا می‌افتد وقف بر «الْآصالِ» مانعی ندارد، چرا که یکی از ملاک‌های وقف و ابتدا رعایت فواصل آیات است. 🔸 اما در قرائت نافع مدنی آیات فوق جمعا یک آیه محسوب شده است: 🌿 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ ﴿۳۶﴾ 👈 بنابراین وقف بر «الْآصالِ» جایز نمی‌باشد. 2️⃣ نمونه دیگر: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿فاتحه - ۷﴾ 👈 در این آیه وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» به دلیل وجود ارتباط معنایی با ادامه آیه، مناسب نمی‎باشد (وقف حسن). 🔸 اما عبارت فوق بنابر قرائت «ابوعمرو بصری» دو آیه پایانی سوره را تشکیل می‌دهد: 🌿 صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ﴿۶﴾ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ 👈 لذا بنابر قرائت ابوعمرو وقف بر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» مانعی ندارد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1593007147.mp3
2.89M
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 🖤 تقدیم به پیشگاه حضرت علامه 🖤 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش همزه را در ۲ کلمه «یَأجوج» و «مَأجوج» در سوره انبیاء به الف مدی ابدال نموده است. ✅ ورش همزه را در کلمات «رَأَیتَ» و «رَأَیتُم» به شرطی که با همزه استفهام آغاز شود ابدال به الف مدی نموده است. 🔹 بنابراین همزه دوم در کلمات زیر ابدال به الف مدی می‌گردد: ▪️ أَرَأَیتَ ▪️ أَفَرَأَیتَ ▪️ أَرَأَیتُم ▪️ أَفَرَأَیتُم ▪️ أَرَأَیتَکُم 👈 مد به وجود آمده در کلمات فوق نیز از نوع لازم خواهد بود. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای ۴ تن از اساتید بزرگ 📖 سوره مبارکه انفطار آیات ۱۷ تا ۱۹ 🌿 وَ ما أَدْرَیکَ ما يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَیكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٨﴾ باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟ 🌿 يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿١٩﴾ روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی‌کند و در آن روز، فرمان و حکم، ویژه خداست. 📝 تحلیل: 1⃣ استاد «عنتر سعید مسلم» این آیات را به قرائت حمزه به روایت خلف و در مقام رست تلاوت نموده‌اند. 2⃣ استاد «عبدالمنعم طوخی» نیز به همان قرائت و همان مقام تلاوت نموده‌اند. 3⃣ استاد «محمدصدیق منشاوی» نیز این مقطع را به روایت خلف از حمزه قرائت کرده‌اند. ایشان فراز را با مقام سوزناک آغاز و ضمن اشاره به نوااثر، با نهاوند ختم نموده‌اند. 4⃣ استاد «محمد محمد الیثی» فراز را در مقام رست و با قرائت نافع به روایت ورش اجرا کرده‌اند. 💚 رحمة الله علیهم اجمعین 💚 ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌و‌یکم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ عبارت «هَـٰۤأَنتُمۡ» در قرائت عاصم با همزه قطع و مد منفصل ادا می‌گردد. 👈 اما ورش این عبارت را در همه‌جای قرآن بدون همزه و با مد لازم خوانده است. ✅ حفص کلمه «أَنَا۠» را بدون الف خوانده، مگر در هنگام وقف که الف آخر آن را ظاهر نموده است. 👈 اما هرگاه پس از «أَنَا۠» همزه مفتوح آمده باشد ورش آن را با الف و به مد منفصل قرائت کرده است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_737114461.mp3
5.17M
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 🌿 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ 🌿 إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ 🌿 إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ 🌿 وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ 🌿 ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ 🌿 فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ 🌿 فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ 🌿 بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ 🌿 وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ ﴿٢٠﴾ 🌿 بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد شیخ راغب مصطفی غلوش 📖 سور مبارکه بروج آیات ۱۱ تا ۲۲ و علق ۱ تا ۵ 📝 تحلیل: 1⃣ تلاوتی کوتاه و بسیار زیبا، مناسب تقلید برای علاقه‌مندان استاد غلوش 2⃣ وسعت صدای مورد نیاز برای این تلاوت، حدودا یک و نیم اکتاو 3⃣ شروع با مقام بیات 4⃣ مقام شوری در آیه ۱۳ 5⃣ آیه ۱۴ انتقال بیات به بیات در درجه چهارم، با این انتقال، قرار تلاوت ۲ و نیم پرده بالاتر می‌رود. 6⃣ ادامه تلاوت با مقام بیات و اشاره به شوری در عبارت «فعّالٌ لِما» آیه ۱۶ 7⃣ از آیه ۱۷ تا ۱۹ اجرای ثلاثی بیات 8⃣ بیات حسینی در ۳ آیه پایانی سوره (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم) 9⃣ بسمله سوره علق در مقام صبا، در ادامه همین فراز مجددا به بیات بازمی‌گردد. 🔟 از آیه دوم سوره علق، آماده‌سازی برای فرود 1⃣1⃣ انتقال به بیات جدید که از بیات فعلی پایین‌تر است. 2⃣1⃣ فرود در مقام بیات همراه با اشاره به مقام شوری. ❓ از ۳ فراز مذکور در بند ۷، بوی «صبا» استشمام می‌شود. چرا؟ ❓ بیات فرود نسبت به بیات پیش از آن و همچنین نسبت به بیات آغازین در چه موقعیتی است و چند درجه تفاوت دارد؟ ❓ استاد در این تلاوت حداکثر چند درجه صوتی به کار برده‌است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم 🔷 قسمت نخست – مقدمه 🔸 مشهورترین و متداول‌ترین قرائت در سرتاسر جهان اسلام، قرائت عاصم به روایت حفص است که مصاحف بنابرهمین روایت طبع گردیده و کتب آموزشی و تجویدی نیز بر همین اساس نگاشته می‌شود (البته به جز چند کشور معدود). 🔸 اما با این وجود، در اندکی از موارد، اختلافات و وجوهی نیز ذکر شده که عموما به میزان کشش مدات، تفخیم و ترقیق، سکت و ادراج، ادغام و اظهار و ... مربوط است. ⚪️ دلیل وجود این وجوه و اختلافات -که از آن به «خُلف حفص» تعبیر می‌شود- وجود طرق مختلف در روایت حفص از عاصم است. 👈 به این معنا که دانشمندانی که روایت حفص از عاصم را در کتاب‌های خود ضبط نموده‌اند از منابع مختلفی استفاده کرده و از مسیرهای مختلفی به حفص و سپس به عاصم رسیده‌اند ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت هشتم 🔷 «اختلافات تفسیری» نيز در وقف و ابتدا مؤثر است. 🔸 برای نمونه درمورد آیه: 🌿 «... وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا ...» ﴿آل‌عمران - ۷﴾ 👈 به نظر كسانى كه معتقدند كه راسخان در علم آگاه به تأويل نيستند، وقف بر «إِلاَّ اللَّهُ» وقف «تام» و «لازم» است. اما طبق عقیده سایرین -كه آنان را نيز آگاه به تأويل مى‌دانند- چنين نيست. ☑️ بنابراين، شناخت كامل معانى لغات و نقش كلمات در جمله از نظر نحوى و آشنايى با علوم قرائت و تفسير، عوامل مهم و موثر در تشخيص موارد وقف و ابتداست. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌ودوم باب همزه – همزه مفرده 🔹 چند نکته: ✅ ورش کلمه «بَئِـیس» در سوره اعراف را بدون همزه و به صورت «بـیس» خوانده است. ✅ به روایت ورش از نافع ۲ کلمه «هُزُواً» که ۱۱ بار در قرآن آمده و همچنین کلمه «کُفُواً» در سوره اخلاص، مهموزاللام و به صورت «هُزُؤاً» و «کُفُؤاً» خوانده شده است. ✅ عبارت «زَکَرِیَّا» ۶ بار در سوره‌های آل‌عمران، انعام، مریم و انبیاء آمده که ورش تمامی آن‌ها را مهموز و به صورت «زَکَرِیَّاء» از نافع روایت کرده است. ⬅️ توجه کنید که اعراب واژه «زَکَرِیَّا» همواره «تقدیری» است اما در «زَکَرِیَّاء» اعراب «ظاهری» خواهد بود. ❓ چـرا؟ 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_705762758.mp3
2.23M
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وسوم باب همزه – همزه مفرده – ادامه نمونه‌ها 🌿 وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا ﴿احزاب - ۷﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿نازعات - ۴۰﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ ﴿٤١﴾ 🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿تحریم - ۹﴾ 🌿 وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا ﴿کهف - ۱۶﴾ 🌿 أَفَرَأَيْتُمُ اللاتَ وَالْعُزَّى ﴿نجم - ۱۹﴾ 🌿 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿٥٤﴾ وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا ﴿٥٥﴾ 🌿 قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ ﴿قصص - ۷۱﴾ 🌿 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿لقمان - ۶﴾ 🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَد ﴿توحید - ۴﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGro
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت دوم – ادامه مقدمه 🔶 در همین زمینه توجه به ۴ اصطلاح لازم است: 1️⃣ ﻗﺮاﺋﺖ 🔹 آنچه که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري ﺑﺮ آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ. 🖌 ﻣﺎﻧﻨد «یکذِبون» (بقره: ۱۰) که راویان عاصم، شعبه و حفص، هر دو «یَکذِبون» خوانده‌اند و قالون و ورش، راویان نافع نیز آن را «یُکَذِّبون» خوانده‌اند. بنابراین این عبارت بنابر قرائت عاصم «یَکذِبون» و بنابر قرائت نافع «یُکَذِّبون» است. 2️⃣ روایت 🔹 آﻧﭽﻪ که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري در ﻧﻘﻞ آن اﺧﺘﻼف ﻛﺮده‌اند. 🖌 مانند «کُفُواً» که روایت حفص از عاصم است اما شعبه این کلمه را از عاصم «کُفُؤاً» روایت نموده است. 3️⃣ ﻃﺮﻳﻖ 🔹 آﻧﭽﻪ از ﻳﻚ راوی ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. 🖌 مانند مد منفصل که در منابع مختلف، بنا به روایت حفص از عاصم، به قصر یا توسط یا فوق توسط نقل شده است. 4️⃣ وجه 🔹 آنچه قاری در عمل به هریک از انواع آن مختار است. 🖌 مانند مد بدل که بنا به روایت ورش از نافع دارای سه وجه قصر، توسط و طول است. 👈 از ۳ مورد اول به «خلاف واجب» و از مورد آخر به «خلاف جائز» تعبیر می‌شود و بر همین مبنا همان‌گونه که خلط قرائات و روایات جائز نیست، به عقیده اکثر علمای فن، ترکیب طرق مختلف نیز صحیح نمی‌باشد. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup