eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
582 دنبال‌کننده
44 عکس
148 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و خاطره‌انگیز با صوت استاد فقید شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه کوثر 🖤 تقدیم به روح عرشی حضرت زهرا 🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ 🔹 ما تو را کوثر (یعنی عطای بسیار یا خیر کثیر) بخشیدیم 🌿 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ 🔹 پس تو هم برای خدایت به نماز و قربانی بپرداز 🌿 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾ 🔹 همانا دشمن بدگوی تو (عاص‌بن‌وائل) مقطوع‌النسل است (و نسل تو تا قیامت به کثرت و برکت و عزت باقی است) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯 ادامه تحلیل: 📌 بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» اجرا شده اما از بیات آغازین یک دانگ (جنس) بالاتر است 🔹 استاد در فراز چهارم (یَا زَکَرِیَّا) مجددا وارد «حسینی عشیران» می‌شود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ونیم پرده دیگر بالا می‌برد 🖌 فراز ششم مجددا آماده‌سازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بِغُلَامٍ اسْمُهُ) آشکار می‌شود 📌 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی ءَایَةً) تلاوت شده است 🔸 اکنون شما بگویید: ❓ این بیات با بیات ابتدای تلاوت (استعاذه) چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ (با صرف‌نظر از اندکی ناکوکی) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وسوم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 🖌 این ۴ حرف را «شفوی» نامیده‌اند 💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و سر دندان‎‌های پیشین بالاست ◽️ هوا بدون این‌که تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره می‌گذرد ◽️ نرم‌کام بالا آمده، مسیر عبور هوا از بینی را می‌بندد ◽️ سر دندان‌های ثنایای بالا روی لب پایین قرار می‌گیرد و هوا از مجرای تنگ بین آن‌ها با فشار زیاد عبور می‌کند ◽️ در اثر این سایش قوی صدای «ف» با صفت «همس» تولید می‌شود 👈 نکته: در صورت افزودن «جهر» به حرف «ف»، حرف «و» فارسی تولید می‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قطعه زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه فجر - آیات ۲۵ و ۲۶ 📝 تحلیل: 🔹 برخی از نغمات بسیار کم‌کاربرد هستند: 👈 مستعار، نکریز، نواثر (نوااثر)، فرحناک و حتی کرد که در تلاوت‌های دو دهه قبل، کمتر اثری از آن می‌یابیم 📌 اجرای مقام پیچیده‌ای همانند نواثر نیازمند تسلط ویژه‌ای است. به همین دلیل ممکن است گاهی تکلف قاری در اجرای چنین لحن غریبی مشهود گردد 🔸 گویی خود را به مشقت و دردسر انداخته تا کار سختی انجام دهد و آهنگ دور از ذهنی را به گوش مستمع برساند! ✅ اما ایشان اسطوره الحان ترکیبی است: محمد صدیق منشاوی ⬅️ بسیاری از الحان فرعی یا مقام‌های مرکب توسط استاد منشاوی اجرا شده، اما آن‌قدر روان و سلیس که گویی بارها آن را شنیده‌ایم 🖌 فراز بالا عبارتست از مقام نواثر که استاد تا درجه ششم آن را اجرا نموده‌اند ♻️ مقام نواثر از جنس نکریز در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا تشکیل شده که البته فاصل طنینی (یک نت فاصله بین جنس اصل و فرع) در آن نیم پرده است نه یک پرده و از این حیث یک استثنا به شمار می‌رود 👈 دلیلش هم این است که طول جنس نکریز از حالت معمول نیم پرده بیشتر است (۳ پرده به جای ۲ونیم پرده) ❇️ البته می‌توان این مقام را مرکب از عقد نکریز متصل با جنس حجاز نیز دانست 📌 عقد (خماسی) نکریز عبارت است از این فواصل: یک، نیم، یک‌ونیم، نیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) - نمونه‌ها 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِ
25.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا و تأثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 📝 ادامه تحلیل 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ ✳️ استاد این فراز را با جواب‌الجواب (دوبل‌اکتاو) مقام رست شروع می‌کند 📌 واضح است که این فراز بر اساس فرم برگشت رست اجرا شده و آن عبارتست از «رست - نهاوند» منفصل 👈 برخی منابع این مقام را «سوزدل‌آرا» نیز خوانده‌اند 🖌 از عبارت «وَجُمِعَ الشَّمْسُ ...» جنس نهاوند به حجاز تبدیل و مقام سوزناک اجرا می‌شود 🔸 سوزناک مقامی است مرکب، از خانواده رست و به صورت «رست - حجاز» منفصل 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 کما مرّ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣﴾ 📌 در این چند فراز هم ادامه مقام سوزناک را می‌شنویم. البته در دیوان ماقبل اساسی (یعنی از درجه قرار تا جواب = بم‌خوانی) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمود رمضان 📖 سوره مبارکه شعراء آیات ۶۴ و ۶۵ 📝 تحلیل: 📌 این مقطع شامل دو فراز زیبا و دلنشین از استاد محمود رمضان است 🖌 استاد محمود رمضان بیشتر به اجرای مقام‌های کرد و اثرکرد در ذهن قاریان و مستمعین شهرت دارد 🔹 در نخستین فراز این بخش نیز استاد به زیبایی هرچه تمام‌تر به مقام اثرکرد اشاره نموده‌اند 💠 در دومین فراز استاد محمود رمضان یک قطعه ترکیبی را با فراز و فرودهای جذاب و تنظیم عالی بین دو مقام نهاوند و رست (البته با چند نت متغیر) اجرا کرده‌اند ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقام‌ها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست 📌 قاری برای تو
39.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت هفتم: تسلط بر درجات مقام‌ها - ارائه چند تمرین - تمرین‌های دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ آیا می‌توان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟ ❓ چگونه می‌توان بر درجات مقام‌ها مسلط شد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وسوم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وچهارم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 و: مخرج حرف «و» لب‌هاست ◽️ هوا از حنجره می‌گذرد و تارهای صوتی را مرتعش می‌کند ◽️لب‌ها به حالت گرد (غنچه) درمی‌آید ◽️ در اثر عبور هوا از این مجرا حرف «و» تلفظ می‌شود 👈 نکته: 1️⃣ به عقیده برخی از آواشناسان، مخرج «واو» تنها لب‌ها نيستند، بلكه عقب زبان به هنگام نزديك شدن به نرم‌كام تولیدکننده این حرف است و شايد وضوح گردى لب‌ها موجب شده كه گذشتگان مخرج آن را لب‌ها بدانند 2️⃣ آواشناسان «واو» را نيز مانند «ياء» نيم‌مصوِّت ناميده‌اند، زيرا تفاوت بین آن و صداى كشيده «ـُو» تنها فضاى بين عقب زبان و نرم‌كام است که هنگام تلفظ «واو» تنگ‌تر مى‌باشد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 سوره مبارکه دهر آیه ۱۳ 🌿 مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴿١٣﴾ 🔸 در آن بهشت بر تخت‌ها تکیه زنند و آنجا نه آفتاب سوزان بینند و نه سرمای شدید 📝 تحلیل: 💠 این مقطع در بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان به سگاه اشاره می‌کند 📌 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده می‎کند ♻️ در مقام حسینی (از مقام‌های خانواده بیات) جنس رست به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا می‌شود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه قرار دارد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یعنی همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا لحن را با بیات ختم می‎نماید جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ و درختی را که از طور سینا بیرون می‌آید [پدید آوردیم] که برای خورندگان روغن و نان‌خورشی می‌رویاند 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ و به یقین برای شما در دام‌ها عبرتی است، از شیری که در شکم آنهاست به شما می‌نوشانیم و در آنها برای شما سودهای فراوانی است و از [گوشت] آنها [نیز] می‌خورید 🔶 مقطعی بسیار زیبا از استاد شیخ محمدصدیق منشاوی «رحمه الله» ❓ مطلوب است مقام‌ها، انتقالات، قرائات، روایات و طرق اجرا شده توسط استاد در این مقطع جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت پنجم 🟡 ضمیر «هم» - نمونه‌ها 🌿 سخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْع
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت ششم 🟡 «هاء» ضمیر (هاء کنایه): 💠 اختلاف قرائات در این باب، حول ۲ موضوع است: 1️⃣ حرکت «هاء» ضمیر 2️⃣ اشباع (صله) یا عدم اشباع (قصر) «هاء» ضمیر 📌 در تمامی روایات بیست‌گانه، حرکت «هاء» ضمیر، به کسره، ضمه یا سکون آمده است 🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، حرکت هاء ضمیر را مانند حفص روایت نموده است: 🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾ 🌿 ... وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾ 🔺 حمزه (مانند همه قراء و روات به جز حفص) «عَلَيْه» و «أَنسَانِيه» را به کسر هاء خوانده است 🌿 ... نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿نساء - ۱۱۵﴾ 🌿 ... وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ... ﴿آل‌عمران - ۱۴۵﴾ 🌿 ... وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿شوری - ۲۰﴾ 🌿 ومِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّايُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ... ﴿آل‌عمران - ۷۵﴾ 🔺 حمزه کلمات «نُوَلِّه»، «نُصْلِه»، «نُؤْتِه» و «يُؤَدِّه» را به خلاف حفص به اسکان هاء قرائت نموده است 🌿 ... قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ ... ﴿نمل - ۲۹﴾ 🌿 ... إِذْ رَأَىٰ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا ... ﴿طه - ۱۰﴾ 🔺 در قرائت حمزه «لِأَهْلِهِ» در ۲ موضع فوق به ضم هاء آمده است 🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، در صله هاء ضمیر مانند حفص روایت نموده است: 🌿 ومَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ ... ﴿نور - ۵۲﴾ 🔺 خلف عبارت «يَتَّقْهِ» را به کسر قاف از حمزه روایت نموده و در نتیجه بنابر قاعده اصلی به اشباع خوانده است 🌿 ... يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾ 🔺 حمزه همانند اکثر قراء، «فِيهِ» را به قصر (بدون صله) قرائت کرده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup