جلسه تخصصی قرائت
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقامها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست 📌 قاری برای تو
39.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت هفتم: تسلط بر درجات مقامها - ارائه چند تمرین - تمرینهای دوم و سوم
📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد
❓ آیا میتوان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟
❓ چگونه میتوان بر درجات مقامها مسلط شد؟
#آموزش
#صوتولحن
#مقام
#جنس
#درجات
#فواصل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستوسوم 4️⃣ شفتان (لبها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستوچهارم
4️⃣ شفتان (لبها)
📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید میکند: «ف»، «و»، «ب» و «م»
💠 و: مخرج حرف «و» لبهاست
◽️ هوا از حنجره میگذرد و تارهای صوتی را مرتعش میکند
◽️لبها به حالت گرد (غنچه) درمیآید
◽️ در اثر عبور هوا از این مجرا حرف «و» تلفظ میشود
👈 نکته:
1️⃣ به عقیده برخی از آواشناسان، مخرج «واو» تنها لبها نيستند، بلكه عقب زبان به هنگام نزديك شدن به نرمكام تولیدکننده این حرف است و شايد وضوح گردى لبها موجب شده كه گذشتگان مخرج آن را لبها بدانند
2️⃣ آواشناسان «واو» را نيز مانند «ياء» نيممصوِّت ناميدهاند، زيرا تفاوت بین آن و صداى كشيده «ـُو» تنها فضاى بين عقب زبان و نرمكام است که هنگام تلفظ «واو» تنگتر مىباشد
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#شفتان
#شفوی
#لبها
#ثنایا
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی
📖 سوره مبارکه دهر آیه ۱۳
🌿 مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴿١٣﴾
🔸 در آن بهشت بر تختها تکیه زنند و آنجا نه آفتاب سوزان بینند و نه سرمای شدید
📝 تحلیل:
💠 این مقطع در بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان به سگاه اشاره میکند
📌 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده میکند
♻️ در مقام حسینی (از مقامهای خانواده بیات) جنس رست به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا میشود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه قرار دارد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یعنی همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا لحن را با بیات ختم مینماید
#تحلیل
#شعشاعی
#دهر
#صوتولحن
#بیات
#سگاه
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱
🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾
و درختی را که از طور سینا بیرون میآید [پدید آوردیم] که برای خورندگان روغن و نانخورشی میرویاند
🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾
و به یقین برای شما در دامها عبرتی است، از شیری که در شکم آنهاست به شما مینوشانیم و در آنها برای شما سودهای فراوانی است و از [گوشت] آنها [نیز] میخورید
🔶 مقطعی بسیار زیبا از استاد شیخ محمدصدیق منشاوی «رحمه الله»
❓ مطلوب است مقامها، انتقالات، قرائات، روایات و طرق اجرا شده توسط استاد در این مقطع
#مؤمنون
#منشاوی
#قرائات
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت پنجم 🟡 ضمیر «هم» - نمونهها 🌿 سخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْع
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت ششم
🟡 «هاء» ضمیر (هاء کنایه):
💠 اختلاف قرائات در این باب، حول ۲ موضوع است:
1️⃣ حرکت «هاء» ضمیر
2️⃣ اشباع (صله) یا عدم اشباع (قصر) «هاء» ضمیر
📌 در تمامی روایات بیستگانه، حرکت «هاء» ضمیر، به کسره، ضمه یا سکون آمده است
🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، حرکت هاء ضمیر را مانند حفص روایت نموده است:
🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾
🌿 ... وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾
🔺 حمزه (مانند همه قراء و روات به جز حفص) «عَلَيْه» و «أَنسَانِيه» را به کسر هاء خوانده است
🌿 ... نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿نساء - ۱۱۵﴾
🌿 ... وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ... ﴿آلعمران - ۱۴۵﴾
🌿 ... وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿شوری - ۲۰﴾
🌿 ومِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّايُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ... ﴿آلعمران - ۷۵﴾
🔺 حمزه کلمات «نُوَلِّه»، «نُصْلِه»، «نُؤْتِه» و «يُؤَدِّه» را به خلاف حفص به اسکان هاء قرائت نموده است
🌿 ... قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ ... ﴿نمل - ۲۹﴾
🌿 ... إِذْ رَأَىٰ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا ... ﴿طه - ۱۰﴾
🔺 در قرائت حمزه «لِأَهْلِهِ» در ۲ موضع فوق به ضم هاء آمده است
🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، در صله هاء ضمیر مانند حفص روایت نموده است:
🌿 ومَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ ... ﴿نور - ۵۲﴾
🔺 خلف عبارت «يَتَّقْهِ» را به کسر قاف از حمزه روایت نموده و در نتیجه بنابر قاعده اصلی به اشباع خوانده است
🌿 ... يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾
🔺 حمزه همانند اکثر قراء، «فِيهِ» را به قصر (بدون صله) قرائت کرده است
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#خلف
#حمزه
#هاءضمیر
#هاءکنایه
#اشباع
#قصر
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
🌿 في جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
🌿 قطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
🌿 كلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾
🌿 ما أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾
🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾
🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾
🌿 ثمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾
🌿 إنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾
🌿 ولَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾
🌿 فلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾
🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾
🌿 لايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾
#شحات
#حاقه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فهُوَ فِي عِيشَةٍ ر
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
📝 تحلیل:
🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز میشود
👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر میدهد
📌 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز میکند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد
💠 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل میشود. این نغمه «اوشار» نام دارد
👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل
⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شدهاند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمردهاند، نه مقامی جدید
🔸 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد
🖌 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا میکند
👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات
🔹 ادامه دارد ...
#شحات
#حاقه
#تحلیل
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد صدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱
🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾
🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾
🙏 تشکر از دوستانی که پاسخ گفتند
📝 تحلیل
📌 نفس اول
▪️ بیات دوگاه و نوا
▪️ قرائت نافع به روایت قالون (۱)
📌 نفس دوم
▪️ جنس صبا
▪️ همان قرائت
📌 نفس سوم
▪️ مقام صبا
▪️ قرائت ابنکثیر (۲)
📌 نفس چهارم و پنجم
▪️ همان مقام
▪️ همان قرائت
📌 نفس ششم
▪️ مقام نهاوند
▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابنصالح و مُطوّعی (۳)
📌 نفس هفتم و هشتم
▪️ همان مقام
▪️ همان قرائت
📌 نفس نهم
▪️ مقام رست
▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابنعثمان و ابنمِقسَم
📌 نفس دهم
▪️ مقام رست، از «وَلَکُم» مقام چهارگاه
▪️ همان قرائت
📌 نفس یازدهم
▪️ مقام رست
▪️ همان قرائت
🖇 پانویس:
(۱) اگرچه در این مقطع تفاوتی میان فرشالحروف قالون و ورش نیست، لکن به دلیل اختلاف در اصول (از جمله نقل و حذف، ترقیق راء و ...) نمیتوان فراز را به قرائت نافع دانست
(۲) به دلیل تطابق کامل روایت بزّی و قُنبل در این فراز باید آن را به قرائت ابنکثیر دانست (بدون ذکر نام هیچیک از راویان)
(۳) قرائت حمزه به روایت خلف، از ۴ طریق اصلی به ادریس و سپس به خلف و حمزه متصل میشود که میان ۲ طریق ابنصالح و مطوّعی با ۲ طریق ابنعثمان و ابنمِقسم اختلافات بسیاری از جمله در اماله هاء تانیث، مواضع سکت، تخفیف همزه در وقف و ... وجود دارد
#مؤمنون
#منشاوی
#قرائات
#صوتولحن
#چهارگاه
#رست
#تحلیل
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
📝 ادامه تحلیل:
🔷 در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» میشود. البته تنوع لحنی در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را میشنویم:
📌 «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم(۱)
📌 «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی(۲)(۳)
📌 در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا میشود. این قسمت میتواند یک مقام حجازکار (حجاز–حجاز منفصل) باشد اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشارهای نمیکند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان میدهد
🖇 پانویس:
(۱) ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه میدهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را میشنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد. اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربعپرده بالاتر اجرا شده که این حرکت در سگاه معمول و متداول است
(۲) در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره شده که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربعپرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان، به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است
(۳) اینگونه فرازهای پیچیده را بهتر است بر مبنای اجناس تحلیل کنیم تا مقامها. مثلا به دلیل توالی دو جنس بیات، به مقام حسینیعشیران اشاره شد، حال آنکه این مقام دارای شخصیت ویژه خود است که در این فراز شنیده نمیشود
🔹 ادامه دارد ...
#شحات
#حاقه
#تحلیل
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستوچهارم 4️⃣ شفتان (لبها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حر
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستوپنجم
4️⃣ شفتان (لبها)
📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید میکند: «ف»، «و»، «ب» و «م»
💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و دندانهای ثنایای بالاست
◽️ هوا بدون اینکه تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره میگذرد
◽️سر دندانهای پیشین بالا روی لب پایین قرار میگیرد
◽️ در اثر عبور پرفشار هوا از این مجرا حرف «ف» تلفظ میشود
◽️ هنگام تلفظ این حرف نرمکام به بالا کشیده شده، راه عبور هوا از بینی را کاملا میبندد
👈 نکته:
1️⃣ این حرف را «الشَّفَوِىُّ الْأَسْنَانى» خواندهاند. زیرا اندامهای سازنده آن هم دندانها و هم لبها هستند
2️⃣ هنگام ادای این حرف، هوا با سایش قوی از بين بريدگیهاى دندانها و همچنين از لاى دندانها و لب پايين به بيرون جريان مىيابد
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#شفتان
#شفوی
#لبها
#ثنایا
#همس
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِ
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
🌿 ... فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾
🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾
📝 ادامه تحلیل:
🔹 استاد با آغاز از عبارت «فَیَقولُ» مقام حجاز را ادامه میدهد
📌 این فراز «حجاز حسینی» نامیده میشود (حجاز با تاکید روی درجه پنجم)
🖌 در قفله «حِسَابِيَهْ» یک جنس بیات اجرا شده که بین درجات پنجم تا هشتم دیوان ماقبل اساسی قرار دارد
♻️ در فراز بعد نیز مقام حجاز ادامه مییابد
📌 در ابتدای فراز حرکت نزولی از درجه ششم تا قرار حجاز (موسوم به حجاز عجمی)
🖊 در عبارت «عَنّی مالِیَه» مجددا به جنس بیات اشاره میشود
🔸 عبارت «عَنِّي سُلْطَانِيَهْ» در مقام «حجازکار» اجرا شده که عبارت است دو جنس حجاز منفصل، یا به عبارتی حجاز نکریز متصل
🖌 در این فراز از درجه ششم حجاز در دیوان اساسی تا درجه قرار به صورت نزولی اجرا شده که مجموعا ۱۳ درجه را شامل میشود
💠 ادامه دارد ...
#شحات
#حاقه
#تحلیل
#صوتولحن
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت دهم - عدم رعایت اولویت در وقف و وصل
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل (بدون اولویت) برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#عدماولویت
#اولویت
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup