💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت دوم
🔸 تعریف قصر:
در لغت به معنى «حبس» مىباشد و در اصطلاح تجويد «ترك مدّ فرعى» را گويند و «به قصر خواندن» يعنى حروف مدّی به ميزان «مدّ اصلى» و «طبيعى» خوانده شود.
🔸سبب مدّ:
سبب لفظى بر دو گونه است: «همزه» و «سكون».
🔸انواع مدّ در روایت حفص از قرائت عاصم:
☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» همزه بيايد موجب به وجود آمدن مدهاى «متّصل» یا «منفصل» مىشود.
☑️ اگر بعد از «صداهاى مدّى» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن مدهاى «لازم» یا «عارضی» میشود.
☑️ اگر بعد از «حروف لین» حرف ساكنى بيايد سبب به وجود آمدن «مدّ لين» میشود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت دوم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل: معتصم این ابتهال را با مقام بیات آغاز میکند. او عبارت «لمّا رَنا» را ۴ مرتبه تکرار میکند که در بار سوم به زیبایی به مقام نواثر اشاره و در بار چهارم مجددا به بیات برمیگردد.
❓میتوانید بگویید در این ترکیب زیبا و بدیع، مقام نواثر و بیات چه ارتباطی با هم دارند؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
ورش تقلیل نمونه ها.mp3
753K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت یازدهم
🔈 فتح، اماله و تقلیل - نمونهها
🌱 ... وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى ... ﴿شوری - ۹﴾
🌱 وَالضُّحَى﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴿٥﴾
🌱 مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ﴿٢﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ﴿٣﴾ تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى﴿٤﴾ الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴿٥﴾
🌱 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأى﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى﴿١٤﴾
🌱 ... وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ... ﴿ق - ٤٥﴾
🌱 ... وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿آلعمران - ١٩٣﴾
🌱 فَأَرَیهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_738812999.mp3
1.92M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست
🔸آشنایی با مقام چهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم
🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است:
☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است.
☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش
☑️ «توسط» معادل «۴ حركت»
☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت»
☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است.
🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت سوم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمیگردد و سپس بیت را با شوری خاتمه میدهد.
🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشههای محلی و اصیل عربی اجرا میکند.
🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر میرسد درجه دوم بیات کمی پررنگتر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است.
🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است:
۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا
۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی
۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار
۴ – «الف» در کلمه کَافِرین
۵ – «الف» در حروف مقطعه
۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا»
🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است.
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم
ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص
☝️ نکته مهم:
🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمیتوان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر:
☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت.
☑️ مد متصل: از توسط تا طول.
☑️ مد لازم: طول.
☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول.
☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی.
☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمردهاند.)
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت چهارم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را میشنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت میگیرد.
استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا میکند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمیگردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد میکند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم
ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز میباشد.
مثال:
🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است.
مثال:
🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی
🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است.
مثال:
🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾
🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است.
❓ چرا؟
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن
🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه
🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات
#آهور
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1838248391.mp3
2.27M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت چهارم
🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با امالنغمات)
🔹ادامه بررسی اجناس و مقامات موجود در درون مقام راست
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡 نکته ای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست
🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نمودهاند:
☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند.
☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود.
☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود.
🔸این جمعبندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالمالاهتداء آورده و از هر مورد نمونههایی را ذکر نموده است ... .
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پنجم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه میدهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره میکند اما در ادامه اوجخوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل مینماید.
🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا میشود.
🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده میکنند.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1108592828.mp3
2.29M
🔉 یک صفحه ترتیل
۩ ترتیل آیات ۲۷ تا ۵۴ سوره مبارکه ص
🌿 قرائت ترتیل آیات مبارکه سوره «ص» نثار روح عرشی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهاردهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۳: در صورتی که «راء» آخر کلمه مکسور باشد ورش «الف» ماقبل آن را تقلیل کرده است و در این صورت، افزوده شدن «ضمیر» به آخر کلمه، مانع تقلیل نخواهد بود.
مثال: در آیات زیر «الف» ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارِ»، «الأشْرَارِ»، «الْكُفَّارِ» و «أَبْصَارِهِمْ» تقلیل میشود.
🌿 وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ ﴿آلعمران -۱۹۳﴾
🌿 وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأشْرَارِ ﴿ص -۶۲﴾
🌿 وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... ﴿فتح - ۲۹﴾
🌿 خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره - ۷﴾
مثال: در آیات زیر الف ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارَ»، «أَكُفَّارُكُمْ» و «إِسْرَارَهُمْ» تقلیل نمیشود.
🌿 إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿انفطار - ۱۳﴾
🌿 أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولَئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ﴿قمر - ۴۳﴾
🌿 وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ ﴿محمد - ۲۶﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت ششم
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... مبتهل سوری مجددا عبارت «یا لائمی فی هواه ...» را تکرار میکند و این بار در مقام سگاه و سپس بلافاصله همان عبارت را در عجم. از آنجا که هر دوی این مقامها را روی درجه سوم نهاوند اجرا کرده به راحتی به همان نقطه قبلی بازمیگردد و عبارت «والهوی قَدَرٌ» را در نهاوند اجرا میکند.
اما گویا مقصد استاد جای دیگری است و بنابراین باز به سرعت تغییر مسیر میدهد و این بار به حجاز: «لو شفّک الوجدُ لمتَعزِل ...»
حجاز کامل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پانزدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
☑️ بند ۴: ورش «الف» را در کلمه «کافِرین» به تقلیل روایت نموده است.
☑️ بند ۵: از میان حروف مقطعه، ورش «را»، «حا»، «ها» و «یا» را تقلیل نموده است.
✍️ نکته مهم: ورش «ها» را در «طه» اماله کبری نموده و تنها مورد اماله کبری در روایت ورش از نافع همین است.
☑️ بند ۶: ورش در کلمه «رَءَا» در صورتی که قبل از همزه وصل نباشد، علاوه بر «الف»، «فتحه راء» را نیز تقلیل نموده و این ۲ تقلیل در یک کلمه به اضافه مد بدل، کلمه «رَءَا» را به یک کلمه خاص و ویژه در روایت ورش تبدیل نموده است.
🔹 نمونهها:
🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾
🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾
🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾
🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾
🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾
🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾
🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1929271974.mp3
525.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت شانزدهم
موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش
🔈 نمونهها:
🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾
🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾
🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾
🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾
🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾
🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾
🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾
#فتح
#اماله
#تقلیل
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم:
💡نکته تجویدی:
احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت پنجم
نمونه انواع مد در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره
۩ الم(۱) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَــآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۵)
⬅️ مد منفصل: «بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ»
⬅️ مد متصل: «أُولَــئِكَ»
⬅️ مد لین: «لَا رَيْبَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد عارضی: «لِّلْمُتَّقِينَ» (در صورت وقف)
⬅️ مد لازم: «لام» و «میم» در حروف مقطعه
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقفهای ممنوعه را به س
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع نخست (وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند)
🔹 وقف بر مبتدا و ابتدا از خبر و مانند آن:
🌿 الْحَمْدُ * لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🌿 إنَّ اللَّهَ * عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
🌿 وَ كَانَ اللَّهُ * عَلِيماً حَكِيماً
🔹 وقف بر موصول و ابتدا از صله:
🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِى * يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ
🌿 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا * فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰتِ
🔹 وقف بر «مضاف» و ابتدا از «مضافٌ اليه»:
🌿 ذِكْرُ * رَحْمَةِ رَبِّكَ
🌿 وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ * رَبِّهِمۡ
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفدهم
ادغام و عدم ادغام در روایت ورش
🔹 ورش در ادغامات همچون حفص عمل نموده است، مگر در چند مورد:
🔸 ادغام «دال» کلمه «قَد» در «ظ» و «ض» مانند:
فَـقَد ضَّـلَّ – لَقَد ظـَّلَمَکَ
🔸 ادغام تاء تانیث فعل ماضی (صیغه چهارم) در «ظ» مانند:
حُرِّمَت ظـُّهورُها – کانَت ظّالِمَةً
🔸 ادغام حرف «ذال» در «تاء» در مشتقات «أخَذَ» و «اتَّخَذَ» مانند:
أخَذتـُّم – فَاتَّخَذتُّموهُم - أخَذتـُّها
🔸 ادغام حرف «ن» در «و» در «یس وَالقُرءَانِ الحَکِیم»
🔸 عدم ادغام (اظهار) در ارکَب مَعَنا – یَلهَث ذَلکَ
#ادغام
#اظهار
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1598356988.mp3
1.02M
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🌿 كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾
🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾
🌿 قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٣٢﴾
قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٣٣﴾
🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٣٤﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامه
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار
۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴
انتقال بین مقامهای رست و سگاه
🗯 تحلیل:
این مقطع از ترتیل استاد پرهیزگار با مقام رست آغاز میشود. ایشان سپس از ابتدای آیه ۲۶ وارد مقام سگاه میشود. پس از تلاوت چندین آیه در مقام سگاه استاد مجددا از آیه ۳۴ به رست بازمیگردد.
اما این دو انتقال از لحاظ کیفیت با هم متفاوت است، طوری که درجه قرار تلاوت پس از رفت و برگشت به سگاه جابجا میشود. یعنی رست جدید نسبت به رست قبلی ... .
❓شما بفرمایید:
تفاوت دو انتقال در چیست؟
قرار تلاوت پس از این دو انتقال، چه میزان جابجا شده است؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGrou
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوقالعاده زیبا با صدای المعتصمبالله العسلی – قسمت پایانی
۩ ابتهال در وصف رسولالله الاعظم
🗯 تحلیل:
... مقام حجاز اصیل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از جنس فرع راست هنرمندی ویژهای انجام میدهد.
🔹 میدانیم که روی درجه دوم راست، بیات قرار دارد و با تاکید روی نت دوکاه به راحتی میتوان بیات را اجرا نمود.
🔹 معتصم حین اجرای حجاز حسینی (لقد اَنَلتُکَ ...) با اشاره به جنس دوم (راست) و تاکید روی درجه دوم آن (یعنی همان درجه پنجم حجاز که نت شاهد در حجاز حسینی هم هست) به زیبایی به بیات منتقل میشود.
🔹 بدیهی است که راه بازگشت از بیات به حجاز پیشین نیز به همین طریق هموار است. منتها برای اهل فن.
🔹 این ابتهال کمنظیر همچنان ادامه دارد و چند تا از فرازهای فوقالعاده زیبا و دلنشین آن باقی مانده که استماع و تحلیل آن پیشنهاد میشود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup