eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
588 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟ 🌿 وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾ و یک زبان و دو لب؟ 🌿 وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾ و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم؟ 🌿 فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾ پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد 🌿 وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾ و تو چه می‌دانی آن گردنه سخت چیست؟ 🌿 فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾ آزاد کردن برده 🌿 أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾ یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی 🌿 يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾ به یتیمی خویشاوند 🌿أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾ یا مستمندی خاک‌نشین ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
هدایت شده از Muhammad
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧 🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (روایات قرآن) 💬 و ... 📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم ╭═════.✨.═════╮ 🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗 ╰═════.✨.═════╯
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در من
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام» عبارتست از تیغه زبان و مقدار کمی از کنار زبان ♦️ تيغه زبان به لثه دندان‌های مقابل خود از کام بالا (ضواحک، انياب، رباعيات و ثناياى بالا) متصل مى‌گردد، به گونه‌اى كه گرفتگى مختصرى در قسمت جلوِ دهان ايجاد می‌گردد، ولى اين گرفتگى مانع خروج هوا نمى‌گردد 🖌 در اين حالت، نرم‌كام در موقعيت بالا قرار مى‌گيرد و راه عبور هوا را از بينى مى‌بندد 🔸 در اداى لام، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيند و داراى صفت جهر است 🔹 برخی مخرج لام را «اوسع المخارج» خوانده‌اند، زیرا مخرج آن از حافةاللسان تا انتهای طرف‌اللسان است 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 فراز نخست در حجازحسینی اجرا شده است 📌 فراز بعدی حجازنوا در دیوان ماقبل اساسی به همراه قفله مخصوص استاد عمران بر روی درجه چهارم حجاز (و اشاره به درجه سوم) که کمی حس نهاوند در خود دارد (چون درجه چهارم حجاز، ابتدای جنس نهاوند است) 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا 🔺 استاد این فراز را در حجازکار اجرا و در عبارت «إِذَا» به پایین‌ترین درجه در کل مقطع (درجه ششم از دیوان ماقبل‌ماقبل اساسی = ۲درجه زیر قرار) اشاره نموده‌اند 🖋 با احتساب این ۲ درجه، وسعت صوتی مقطع به ۱۷ درجه می‌رسد 🖌 قفله استاد بر روی «خَزَنَتُهَا» همانند «زُمَرًا» در فراز قبلی است، جز این که این‌بار تأکید بر درجه سوم را بیشتر نموده‌اند 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه 🔸 شروع و ختم فراز با حجاز حسینی 🌿 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ ✍ تکرار ۳ مرتبه‌ای فراز با رعایت تأکید بسیار زیبا و تأثیرگذار بر روی مفهوم بلند عبارت قرآنی 1⃣ مرتبه نخست حجازحسینی 2⃣ مرتبه دوم حجازنوا و قفله بر روی درجه سوم 3⃣ مرتبه سوم حجازنوا با همان قفله مخصوص و روح‌نواز با بوی نهاوند 🤲 رحمة الله علیه 🤲 🔹 پایان ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهفتم یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونه‌ها 🌿قَالَ إِنِّ
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهشتم – یاءات زوائد 🔹 «یاء زائده» عبارتست از حرف یاء در آخر کلمات که به دلایل صرفی یا بلاغی (رفع ثقالت، رعایت فصاحت، زیبایی کلام، رعایت فواصل آیات، ...) در کتابت و قرائت حذف شده است 👈 اختلاف قرائات در باب یاءات زائده، دائر است بین «حذف» یا «اثبات» آن 📌 یاء در آخر کلمات ممکن است ضمیر باشد: دَعَانِي - نُذُرِي - فَاعْتَزِلُونِي 📌 و ممکن است مانند اسم‌های منقوص یا فعل‌های معتل‌اللام (ناقص، لفیف مفروق) جزئی از اصل کلمه باشد (جوهری): نَبْغِي - یَسْرِي - الدَّاعِي 🖊 موارد یاءات اضافه در قرآن بسیار است که از این میان ورش در ۴۵ مورد به اثبات آن در هنگام وصل و حذف آن (برابر رسم‌الخط) در هنگام وقف مبادرت نموده است 🔺 ورش تنها در ۱ مورد در سوره زخرف آیه ۶۷ (به قرائت نافع آیه ۶۸) در هر دو حالت وقف و وصل به اثبات و اسکان یاء از نافع روایت نموده است: یَا عِبَادی لَا خَوفًٌ عَلَیکُم 🔸 اثبات یا حذف یاءات زوائد در قرائات مختلف از هیچ قائده خاصی تبعیت نمی‌کند و باید تمام موارد آن را حفظ نمود ♻ از میان قراء عشره «ابن‌کثیر» و «یعقوب» بیش از سایرین به اثبات یاءات زائده در وقف و وصل پرداخته‌اند 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْع
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🔸 مقطع با مقام حجاز آغاز شده است 🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾ ♦️ در ابتدای این فراز، حجاز حسینی را می‌شنویم که عبارتست از مقام حجاز با تاکید روی درجه پنجم 📌 در ادامه و از عبارت «... وَ شَفَتَیْنِ» استاد وارد مقام رست می‌شود. اگرچه چنین ترکیباتی از موارد بسیاربسیار بعید و نادر در تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط است اما کاملا صحیح و بجا و به صورت هم‌پایه اجرا شده است 🖌 استاد در عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» اماله کبری نموده‌اند 🔹 این عبارت در قرائت ابوعمرو، ابن‌عامر به روایت ابن‌ذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بین‌بین از نافع روایت نموده است ❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام»
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندان‌های ثناياى بالا، كمى پايين‌تر از مخرج لام، حرف «نون» پديدار مى‌شود 🖌 تيغه زبان به لثه بالا مى‌چسبد و دو طرف زبان به كناره‌هاى كام، روى دندان‌های بالا متصّل مى‌گردد. نرم‌كام به پایین می‌آید و راه عبور هوا از دهان را می‌بندد ✍ به این ترتیب مسیر عبور هوا به فضای خیشوم منحرف می‌شود و این همان صدای «غنّه» است ♦️ هنگام تلفظ «نون» تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد و بدين سبب از حروف «جهر» شمرده مى‌شود 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🔸 مقطع
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🖌 عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» در قرائت ابوعمرو، ابن‌عامر به روایت ابن‌ذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف‌العاشر به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بین‌بین از نافع روایت نموده است ❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟ 📌 برای پاسخ‌گویی دقیق به این پرسش باید بقیه اصول و فروع قرائی را نیز در این مقطع از تلاوت استاد عبدالباسط بررسی نماییم: 1️⃣ اماله هاء تانیث 🔸 عبارت است از اماله فتحه ماقبل تاء تانیث در هنگام وقف (مانند رَقَبَة) که از اصول قرائت کسائی و حمزه می‌باشد (در شاطبیه فقط برای کسائی آمده است) 2️⃣ فرش‌الحروف 🔸 قرائت کلمات «فَکَّ» و «أطعَمَ» به صیغه ماضی که در قرائت ابوعمرو، ابن‌کثیر و کسائی آمده است 🔸 قرائت کلمه «رَقَبَةً» به اعراب نصب (بنابر مفعول بودن) ایضا بر مبنای قرائت ابوعمرو، ابن‌کثیر و کسائی که البته به دلیل وقف استاد، اعراب آن ساقط گردیده است ✅ بنابراین پس از اشتراک‌گیری از اصول و فروع قرائی مشخص می‌شود که تلاوت استاد بر اساس قرائت کسائی می‌باشد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سیزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندان‌های ثناياى بالا، كمى عقب‌تر از مخرج نون، حرف «راء» پديدار مى‌شود 🔸 مقدار كمى از پشت زبان (ظَهراللسان = ظَهرالطرف) نیز در اداى اين حرف دخالت دارد 🖌 تيغه زبان بر لثه بالا كمى عقب‌تر از مخرج نون مماس شده، طورى كه راه عبور هوا تنگ مى‌شود 🔺 در اين حالت با اندک فشار هوا تيغه زبان از لثه جدا شده، هوا در خلال زنش‌های پى‌درپى سر زبان بر لثه بالا و قسمت آغازين كام بالا خارج مى‌گردد ✍ هنگام توليد راء، تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد و داراى صفت «جهر» است 👈 حرف راء تنها حرفى است كه با شيوه لرزشى -صفت تكرير- توليد مى‌شود. در بعضی از منابع آمده که تعداد دفعات این زنش‌ها (تکریر) ۲ یا حداکثر ۳ مرتبه باید باشد 📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نخست - وقف اقبح 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل و بیان تفاوت میان آنها و همچنین میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌ونهم – یاءات زوائد – نمونه‌ها 🌿 قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا {کهف - ۶۶} 🌿 يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ {هود - ۱۰۵} 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿فجر - ۴﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ ﴿۵﴾ 🌿 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿ابراهیم - ۴۰﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ﴿۴۱﴾ 🌿 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿بقره - ۱۸۶﴾ 🌿 وَأَصْحَابُ الْأَيْكَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ ۚ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ ﴿ق - ۱۴﴾ أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ۚ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ ﴿۱۵} ✨جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
22.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ ﴿١٥٤﴾ 🔹 سپس به موسی کتاب دادیم برای اینکه [نعمت خود را] بر آنان که نیکی کردند کامل کنیم و همه احکام و معارفی که مورد نیاز بنی‌اسرائیل بود تفصیل دهیم و تا اینکه هدایت و رحمت باشد تا به دیدار پروردگارشان ایمان آورند 🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٥٥﴾ 🔹 و این کتابی پرفایده است که ما آن را نازل کردیم پس آن را پیروی کنید و تقوا پیشه کنید تا مشمول رحمت شوید 🌿 أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ ﴿١٥٦﴾ 🔹 تا نگویید: کتاب آسمانی فقط بر دو گروه پیش از ما [یهود و نصاری] نازل شد و ما از قرائت و آموزش آن بی‌خبر ماندیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup