جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 وسط اللسان 🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 حافة اللسان (کناره زبان)
📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است:
▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی
▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری)
▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ»
❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟
📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ میکنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم)
🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست:
1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه
2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...)
❗️ اما به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت»
🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد
🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندانهاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مىشود
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#حافةاللسان
#زبان
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
و شبانگاه گریهکنان نزد پدر آمدند
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم!
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾
و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند، گفت: چنین نیست که میگویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسبتر است] و خداست که بر آنچه شما شرح میدهید از او یاری خواسته میشود
🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾
و کاروانی آمد، پس آبآورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند و خدا به آنچه انجام میدادند داناست
🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾
و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بیرغبت بودند
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوششم یاءات اضافه – قسمت ششم 🔹 در منابع قرائی، یاءات ا
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوهفتم
یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونهها
🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳)
🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾
🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾
🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾
🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾
🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾
🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا 🌿 وَ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 تحلیل
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نمودهاند
🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیمپرده بالاتر)
♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا میشود به گونهای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده میشود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد
👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز میشود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است
🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظهای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود میآید
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱
📝 تحلیل
🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق)
🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است
🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشارهای به درجه چهارم نیز داشته است
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
🔸 ادامه بیات (بیات نوا)
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ
📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا
🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ
📌 ورود به مقام حجاز به صورت همپایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا
✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خواندهاند، اما ...
❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نهم – جمعبندی و نتیجهگیری 🔸 قرآنپژوهان جایگاه و نوع وق
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت دهم– نمونهها
❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟
🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 آن گونه که در منابع آمده، این موضع در تلفظ ۱۲ حرف دخیل است: ل، ن، ر، ت، د، ت، ث، ذ، ظ، ز، س، ص
🔹 سر زبان، نوک زبان، تیغه زبان، طَرَف اللسان، رأس اللسان، ظَهر الطرف، ذَلق اللسان و اسَلة اللسان معروفترین اصطلاحاتی است که برای توصیف مخارج این ۱۲ حرف به کار رفته است
📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید» و «بررسی تطبیقی میان علم تجوبد و آواشناسی» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ ا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 ادامه تحلیل
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را در دیوان ماقبل اساسی اجرا نموده با قفلهای خاص و نوآورانه با اشاره به درجه ۴ و ۳ حجاز
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ
📌 حجاز حسینی با کامل کردن دیوان دوم حجاز
🔸 در این فراز جنس فرع حجاز به صورت جنس رست از درجه چهارم مقام اجرا شده، حالتی که همواره در اوج حجاز اتفاق میافتد
🔸 حرکت مخصوص استاد عمران در عبارت «أَبْوَابُهَا» که به یکباره یک دیوان پایینتر را اجرا و سریعا بازگشت مینماید
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖋 حجاز نوا و ایجاد قفله روی درجه ۴
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ
🔸 توضیح گذشت
🌿 سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
📌 اشاره به حجازکار
🖋 جنس فرع در مقام حجازکار عبارت است از نکریز (در برخی منابع آن را حجاز حجاز منفصل گفتهاند)
🔹 در اینجا بالاترین درجه حجازکار که بدان اشاره شده درجه چهارم و پایینترین آن درجه ششم است
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه
🖌 شروع از درجه چهارم و اشاره به حجازکار و سپس جنس رست که توضیح آن گذشت
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
♦️ حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا
🖌 حجاز نوا در دیوان ماقبل اساسی و اشاره به حجازکار
🔸 ادامه دارد ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونهها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْم
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت یازدهم– نمونهها
❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟
🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾
📝 در آیه شریفه عبارت «عَرَضَهُمْ» بر «عَلَّمَ» عطف گردیده و نیز عبارت «فَقَالَ» بر آنها
📌 بر اساس نظر گروهی که صرف عطف را دلیل بر ارتباط لفظی میدانند «كُلَّهَا» با مابعد خود دارای ارتباط لفظی بوده، وقف بر آن «حسن» میباشد، زیرا دارای معنای گویا و مراد است
🖌 ابتدا به «ثمّ» نیز به همین دلیل «حسن» است
🔸 وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدا از «فَقَالَ» نیز به همین ترتیب
♦️ اما بر اساس نظر گروهی که به ارتباط ذاتی بین معطوف و معطوفعلیه معتقد نیستند پاسخ متفاوت است
🔸 از آنجا که آیه استئنافیه آغاز گردیده و «عَلَّمَ» محلی از اعراب ندارد، ارتباط لفظی «عَرَضَهُمْ» و «فَقَالَ» با ماقبل خود منتفی است و وقف بر «كُلَّهَا» و ابتدا به مابعد «کافی» میباشد
🖌 به همین ترتیب وقف بر «الْمَلَائِكَةِ» و ابتدای به مابعد نیز «کافی» خواهد بود
📌 اما بر اساس نظر هر دو گروه، وقف بر «هَٰؤُلَاءِ» وقف «حسن» و ابتدا به مابعد آن «قبیح» است
❓ چرا؟
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶
🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾
آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟
🌿 وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾
و یک زبان و دو لب؟
🌿 وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾
و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم؟
🌿 فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾
پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد
🌿 وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾
و تو چه میدانی آن گردنه سخت چیست؟
🌿 فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾
آزاد کردن برده
🌿 أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾
یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی
🌿 يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾
به یتیمی خویشاوند
🌿أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾
یا مستمندی خاکنشین
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از Muhammad
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗
🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن
🖋 نکات ظریف تجویدی
🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری
🚦نکته های وقف و ابتدا
📚 آموزش قرائات (روایات قرآن)
💬 و ...
📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم
╭═════.✨.═════╮
🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗
╰═════.✨.═════╯
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 آن گونه که در من
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت یازدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 مخرج حرف «لام» عبارتست از تیغه زبان و مقدار کمی از کنار زبان
♦️ تيغه زبان به لثه دندانهای مقابل خود از کام بالا (ضواحک، انياب، رباعيات و ثناياى بالا) متصل مىگردد، به گونهاى كه گرفتگى مختصرى در قسمت جلوِ دهان ايجاد میگردد، ولى اين گرفتگى مانع خروج هوا نمىگردد
🖌 در اين حالت، نرمكام در موقعيت بالا قرار مىگيرد و راه عبور هوا را از بينى مىبندد
🔸 در اداى لام، تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيند و داراى صفت جهر است
🔹 برخی مخرج لام را «اوسع المخارج» خواندهاند، زیرا مخرج آن از حافةاللسان تا انتهای طرفاللسان است
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 ادامه تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذ
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
📝 ادامه تحلیل
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه
🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🖌 فراز نخست در حجازحسینی اجرا شده است
📌 فراز بعدی حجازنوا در دیوان ماقبل اساسی به همراه قفله مخصوص استاد عمران بر روی درجه چهارم حجاز (و اشاره به درجه سوم) که کمی حس نهاوند در خود دارد (چون درجه چهارم حجاز، ابتدای جنس نهاوند است)
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا
🔺 استاد این فراز را در حجازکار اجرا و در عبارت «إِذَا» به پایینترین درجه در کل مقطع (درجه ششم از دیوان ماقبلماقبل اساسی = ۲درجه زیر قرار) اشاره نمودهاند
🖋 با احتساب این ۲ درجه، وسعت صوتی مقطع به ۱۷ درجه میرسد
🖌 قفله استاد بر روی «خَزَنَتُهَا» همانند «زُمَرًا» در فراز قبلی است، جز این که اینبار تأکید بر درجه سوم را بیشتر نمودهاند
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ وَ قالوا الحَمْدُ لِلَّه
🔸 شروع و ختم فراز با حجاز حسینی
🌿 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ
✍ تکرار ۳ مرتبهای فراز با رعایت تأکید بسیار زیبا و تأثیرگذار بر روی مفهوم بلند عبارت قرآنی
1⃣ مرتبه نخست حجازحسینی
2⃣ مرتبه دوم حجازنوا و قفله بر روی درجه سوم
3⃣ مرتبه سوم حجازنوا با همان قفله مخصوص و روحنواز با بوی نهاوند
🤲 رحمة الله علیه 🤲
🔹 پایان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوهفتم یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونهها 🌿قَالَ إِنِّ
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلوهشتم – یاءات زوائد
🔹 «یاء زائده» عبارتست از حرف یاء در آخر کلمات که به دلایل صرفی یا بلاغی (رفع ثقالت، رعایت فصاحت، زیبایی کلام، رعایت فواصل آیات، ...) در کتابت و قرائت حذف شده است
👈 اختلاف قرائات در باب یاءات زائده، دائر است بین «حذف» یا «اثبات» آن
📌 یاء در آخر کلمات ممکن است ضمیر باشد:
دَعَانِي - نُذُرِي - فَاعْتَزِلُونِي
📌 و ممکن است مانند اسمهای منقوص یا فعلهای معتلاللام (ناقص، لفیف مفروق) جزئی از اصل کلمه باشد (جوهری):
نَبْغِي - یَسْرِي - الدَّاعِي
🖊 موارد یاءات اضافه در قرآن بسیار است که از این میان ورش در ۴۵ مورد به اثبات آن در هنگام وصل و حذف آن (برابر رسمالخط) در هنگام وقف مبادرت نموده است
🔺 ورش تنها در ۱ مورد در سوره زخرف آیه ۶۷ (به قرائت نافع آیه ۶۸) در هر دو حالت وقف و وصل به اثبات و اسکان یاء از نافع روایت نموده است:
یَا عِبَادی لَا خَوفًٌ عَلَیکُم
🔸 اثبات یا حذف یاءات زوائد در قرائات مختلف از هیچ قائده خاصی تبعیت نمیکند و باید تمام موارد آن را حفظ نمود
♻ از میان قراء عشره «ابنکثیر» و «یعقوب» بیش از سایرین به اثبات یاءات زائده در وقف و وصل پرداختهاند
🔉 نمونههای صوتی انشاءالله در آینده
#قرائات
#ورش
#یاءزائده
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 🌿 أَلَمْ نَجْع
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶
📝 تحلیل
🔸 مقطع با مقام حجاز آغاز شده است
🌿 أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾
♦️ در ابتدای این فراز، حجاز حسینی را میشنویم که عبارتست از مقام حجاز با تاکید روی درجه پنجم
📌 در ادامه و از عبارت «... وَ شَفَتَیْنِ» استاد وارد مقام رست میشود. اگرچه چنین ترکیباتی از موارد بسیاربسیار بعید و نادر در تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط است اما کاملا صحیح و بجا و به صورت همپایه اجرا شده است
🖌 استاد در عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» اماله کبری نمودهاند
🔹 این عبارت در قرائت ابوعمرو، ابنعامر به روایت ابنذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلف به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بینبین از نافع روایت نموده است
❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟
#تحلیل
#عبدالباسط
#قرائات
#بلد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت یازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 مخرج حرف «لام»
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت دوازدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندانهای ثناياى بالا، كمى پايينتر از مخرج لام، حرف «نون» پديدار مىشود
🖌 تيغه زبان به لثه بالا مىچسبد و دو طرف زبان به كنارههاى كام، روى دندانهای بالا متصّل مىگردد. نرمكام به پایین میآید و راه عبور هوا از دهان را میبندد
✍ به این ترتیب مسیر عبور هوا به فضای خیشوم منحرف میشود و این همان صدای «غنّه» است
♦️ هنگام تلفظ «نون» تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد و بدين سبب از حروف «جهر» شمرده مىشود
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶ 📝 تحلیل 🔸 مقطع
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۶
📝 تحلیل
🖌 عبارت «وَمَا أَدْرَیكَ» در قرائت ابوعمرو، ابنعامر به روایت ابنذکوان، حمزه، عاصم به روایت شعبه، کسائی و خلفالعاشر به اماله کبری آمده و ورش نیز آن را به اماله بینبین از نافع روایت نموده است
❓ اما تلاوت استاد شیخ عبدالباسط به کدام قرائت است؟
📌 برای پاسخگویی دقیق به این پرسش باید بقیه اصول و فروع قرائی را نیز در این مقطع از تلاوت استاد عبدالباسط بررسی نماییم:
1️⃣ اماله هاء تانیث
🔸 عبارت است از اماله فتحه ماقبل تاء تانیث در هنگام وقف (مانند رَقَبَة) که از اصول قرائت کسائی و حمزه میباشد (در شاطبیه فقط برای کسائی آمده است)
2️⃣ فرشالحروف
🔸 قرائت کلمات «فَکَّ» و «أطعَمَ» به صیغه ماضی که در قرائت ابوعمرو، ابنکثیر و کسائی آمده است
🔸 قرائت کلمه «رَقَبَةً» به اعراب نصب (بنابر مفعول بودن) ایضا بر مبنای قرائت ابوعمرو، ابنکثیر و کسائی که البته به دلیل وقف استاد، اعراب آن ساقط گردیده است
✅ بنابراین پس از اشتراکگیری از اصول و فروع قرائی مشخص میشود که تلاوت استاد بر اساس قرائت کسائی میباشد
#تحلیل
#قرائات
#عبدالباسط
#بلد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت دوازدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت سیزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طَرَف اللسان (سر زبان)
📌 از ميان تيغه زبان و لثه دندانهای ثناياى بالا، كمى عقبتر از مخرج نون، حرف «راء» پديدار مىشود
🔸 مقدار كمى از پشت زبان (ظَهراللسان = ظَهرالطرف) نیز در اداى اين حرف دخالت دارد
🖌 تيغه زبان بر لثه بالا كمى عقبتر از مخرج نون مماس شده، طورى كه راه عبور هوا تنگ مىشود
🔺 در اين حالت با اندک فشار هوا تيغه زبان از لثه جدا شده، هوا در خلال زنشهای پىدرپى سر زبان بر لثه بالا و قسمت آغازين كام بالا خارج مىگردد
✍ هنگام توليد راء، تارهاى صوتى به ارتعاش درمىآيد و داراى صفت «جهر» است
👈 حرف راء تنها حرفى است كه با شيوه لرزشى -صفت تكرير- توليد مىشود. در بعضی از منابع آمده که تعداد دفعات این زنشها (تکریر) ۲ یا حداکثر ۳ مرتبه باید باشد
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر دکتر محمدرضا ستودهنیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#ظهراللسان
#زبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت نخست - وقف اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل و بیان تفاوت میان آنها و همچنین میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#اقبح
#مغیّرمغنا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهلونهم – یاءات زوائد – نمونهها
🌿 قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا {کهف - ۶۶}
🌿 يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ {هود - ۱۰۵}
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿فجر - ۴﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ ﴿۵﴾
🌿 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿ابراهیم - ۴۰﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ﴿۴۱﴾
🌿 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿بقره - ۱۸۶﴾
🌿 وَأَصْحَابُ الْأَيْكَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ ۚ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ ﴿ق - ۱۴﴾ أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ۚ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ ﴿۱۵}
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ ﴿١٥٤﴾
🔹 سپس به موسی کتاب دادیم برای اینکه [نعمت خود را] بر آنان که نیکی کردند کامل کنیم و همه احکام و معارفی که مورد نیاز بنیاسرائیل بود تفصیل دهیم و تا اینکه هدایت و رحمت باشد تا به دیدار پروردگارشان ایمان آورند
🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٥٥﴾
🔹 و این کتابی پرفایده است که ما آن را نازل کردیم پس آن را پیروی کنید و تقوا پیشه کنید تا مشمول رحمت شوید
🌿 أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ ﴿١٥٦﴾
🔹 تا نگویید: کتاب آسمانی فقط بر دو گروه پیش از ما [یهود و نصاری] نازل شد و ما از قرائت و آموزش آن بیخبر ماندیم
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 ثُمَّ آتَيْن
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى
🔹 مقطع با «هزام» آغاز شده است
🔸 هزام از خانواده سگاه و عبارت است از جنس حجاز متصل با ثلاثی سگاه
🌿 وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ
📌 مقطع با مقام سگاه ادامه مییابد
🖌 سگاه عبارت است از جنس راست در بالا، متصل با ثلاثی سگاه
♦️ این فراز نیز مجددا با هزام به قفله ختم میشود
🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ
🖌 در فراز بعدی حجاز (به عنوان جنس فرع هزام) به خوبی شنیده میشود، لکن از عبارت «انزلناه» ...
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#هزام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت دوم - وصل اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل و بیان تفاوت میان آنها و همچنین میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سیزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت چهاردهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
◾️ در توليد اين حروف، تيغه زبان به پايه دندانهاى ثناياى بالا و چين خوردگیهاى بعد از لثه در قسمت آغازين كام بالا مىچسبد
◾️ كنارهاى زبان از دو طرف كام، روى دندانهاى كنارى وصل مىشود و راه عبور هوا از دهان را مىبندد. نرمكام نیز راه عبور هوا از بينى را مىبندد و هوا کاملا محبوس میشود
◾️ به محض باز شدنِ بست ايجاد شده در محل تيغه زبان و پايه دندانهاى ثنايا به يكباره ادای حرف صورت میگیرد
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند (در برخی منابع نَطعی و نِطَعی نیز آمده است). نطع به معنی سقف دهان است
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند:
👈 ويقال لها: نطعية، لخروجها من نَطْع الغار، أي: سقفه
♻️ بعضی دیگر با این نظریه موافق نبوده و دلیل نامگذاری را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند:
👈 تسمى هذه الأحرف الثلاثة نطعية لمجاورة مخرجها نطع غار الحنك الأعلى وهو سقفه، لا لخروجها منه كما قيل
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
«فن الالقاء» اثر طه عبدالفتاح مقلد
«تاجالعروس من جواهرالقاموس» اثر المرتضى الزبيدی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#تاجالعروس
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهم – بررسی و تحلیل
🌿 الم﴿١﴾
الف، لام، ميم
🌿 ذلِكَ الْكِتَابُ لَارَيْبَ ۛ فِيهِ هُدًى لِلمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
در این کتاب هیچ شکی نیست، سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است
🌿 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را برپامیدارند و از آنچه به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند
🌿 والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
و آنان که به آنچه به سوی تو و آنچه پیش از تو نازل شده مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند
🌿 أولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
آنان از سوی پروردگارشان بر هدایتند و آنانند که رستگارند
🌿 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٦﴾
برای کافران مساوی است چه بیمشان دهی یا بیمشان ندهی، ایمان نمیآورند
🌿 ختَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿٧﴾
خدا بر دلها و گوشهایشان مُهر نهاده و بر چشمهایشان پردهای است و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود
🌿 ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾
و گروهی از مردم میگویند: ما به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم، در حالی که مؤمن نیستند
#تحلیل
#قرائات
#یاسینالجزائری
#ورش
#بقره
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup