جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 ثُمَّ آتَيْن
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى
🔹 مقطع با «هزام» آغاز شده است
🔸 هزام از خانواده سگاه و عبارت است از جنس حجاز متصل با ثلاثی سگاه
🌿 وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ
📌 مقطع با مقام سگاه ادامه مییابد
🖌 سگاه عبارت است از جنس راست در بالا، متصل با ثلاثی سگاه
♦️ این فراز نیز مجددا با هزام به قفله ختم میشود
🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ
🖌 در فراز بعدی حجاز (به عنوان جنس فرع هزام) به خوبی شنیده میشود، لکن از عبارت «انزلناه» ...
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#هزام
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت دوم - وصل اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل و بیان تفاوت میان آنها و همچنین میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت سیزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طَرَف اللسان (سر زبان) 📌 از ميان تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت چهاردهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
◾️ در توليد اين حروف، تيغه زبان به پايه دندانهاى ثناياى بالا و چين خوردگیهاى بعد از لثه در قسمت آغازين كام بالا مىچسبد
◾️ كنارهاى زبان از دو طرف كام، روى دندانهاى كنارى وصل مىشود و راه عبور هوا از دهان را مىبندد. نرمكام نیز راه عبور هوا از بينى را مىبندد و هوا کاملا محبوس میشود
◾️ به محض باز شدنِ بست ايجاد شده در محل تيغه زبان و پايه دندانهاى ثنايا به يكباره ادای حرف صورت میگیرد
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند (در برخی منابع نَطعی و نِطَعی نیز آمده است). نطع به معنی سقف دهان است
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند:
👈 ويقال لها: نطعية، لخروجها من نَطْع الغار، أي: سقفه
♻️ بعضی دیگر با این نظریه موافق نبوده و دلیل نامگذاری را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند:
👈 تسمى هذه الأحرف الثلاثة نطعية لمجاورة مخرجها نطع غار الحنك الأعلى وهو سقفه، لا لخروجها منه كما قيل
📚 برگرفته از «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
«فن الالقاء» اثر طه عبدالفتاح مقلد
«تاجالعروس من جواهرالقاموس» اثر المرتضى الزبيدی
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#تاجالعروس
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهم – بررسی و تحلیل
🌿 الم﴿١﴾
الف، لام، ميم
🌿 ذلِكَ الْكِتَابُ لَارَيْبَ ۛ فِيهِ هُدًى لِلمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
در این کتاب هیچ شکی نیست، سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است
🌿 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را برپامیدارند و از آنچه به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند
🌿 والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
و آنان که به آنچه به سوی تو و آنچه پیش از تو نازل شده مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند
🌿 أولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
آنان از سوی پروردگارشان بر هدایتند و آنانند که رستگارند
🌿 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٦﴾
برای کافران مساوی است چه بیمشان دهی یا بیمشان ندهی، ایمان نمیآورند
🌿 ختَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿٧﴾
خدا بر دلها و گوشهایشان مُهر نهاده و بر چشمهایشان پردهای است و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود
🌿 ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾
و گروهی از مردم میگویند: ما به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم، در حالی که مؤمن نیستند
#تحلیل
#قرائات
#یاسینالجزائری
#ورش
#بقره
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پنجاهم – بررسی و تحلیل 🌿 الم﴿١﴾ الف، لام، ميم 🌿 ذلِكَ ا
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «یاسین الجزائری» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه بقره آیات ۱ تا ۹
🗯 تحلیل:
1️⃣ اصول
▪️ نقل و حذف:
بِالْآخِرَةِ - بِالْيَوْمِ الْآخِرِ
▪️ ترقیق راء:
بِالْآخِرَةِ
▪️ تفخیم لام:
الصَّلَاةَ
▪️ مد بدل:
بِالْآخِرَةِ - آمَنَّا - بِالْيَوْمِ الْآخِرِ - آمَنُوا
👈 در تثلیث مد بدل، قاری به وجه قصر (بلامد) عمل نموده است
▪️ صله میم جمع:
أَأَنْذَرْتَهُمْ
▪️ تقلیل:
أَبْصَارِهِمْ
▪️ ابدال همزه مفرده:
يُؤْمِنُونَ - لَايُؤْمِنُونَ - بِمُؤْمِنِينَ
▪️همزه مزدوج:
أَأَنْذَرْتَهُمْ
👈 قاری به ابدال همزه دوم و بالتبع اشباع مد حاصله اقدام نموده است
✅ وجه دیگر، تسهیل همزه دوم میباشد
2️⃣ فروع (فرشالحروف)
وَ ما يَخْدَعُونَ 👈 وَ ما يُخَادِعُونَ
✔️ نکته:
🔹 در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «الم» یک آیه مستقل نیست و بنابراین پایان آیه نخست عبارت «... هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» میباشد
#تحلیل
#قرائات
#یاسینالجزائری
#ورش
#بقره
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 ثُمَّ آتَيْن
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 وهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ
🖌 در فراز بعدی، حجاز (به عنوان جنس فرع هزام) به خوبی شنیده میشود، لکن از عبارت «اَنزَلناه» جنس حجاز، مبدل به ثلاثی بیات (صبا) و بلافاصله در «فَاتَّبِعوه» جنس صبا میشود
📌 استاد در عبارت «فَاتَّبِعوه» با ایجاد قفله بر روی درجه قرار صبا (درجه سوم سگاه) حس مقام صبا را به طور کامل به مستمع منتقل کردهاند. اگرچه که در صبا ایجاد قفله بر روی درجه سوم نیز ممکن و زیباست
🌿 فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
🖊 در ادامه از «فَاتَّبِعوه» مجددا با هزام و عراق به قفله ختم میشود. (البته به نظر میرسد بنای استاد بر اجرای هزام بوده لکن اندکی ناکوکی سبب شده لحن در نقاطی به سمت عراق بغلتد)
🌿 أنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ
🔸 در این ۲ فراز اتفاقات فرازهای پیشین تکرار شده است:
🔹 شروع با هزام، سپس اشاره به جنس صبا و در آخر فرود به هزام
👈 تنها در «... قَبلِنا وَ اِن ...» استاد اشارهای کوتاه به جنس نهاوند نیز نمودهاند
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#اوشار
#بستهنکار
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
هدایت شده از سید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت سوم - ابتدای اقبح
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان» 📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶ 🌿 وهَٰذَا كِت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمد عبدالعزیز حصان»
📖 سوره مبارکه انعام آیات ۱۵۴ تا ۱۵۶
🌿 ثُمَّ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ تَمَامًا عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ ﴿١٥٤﴾
🌿 وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٥٥﴾
🌿 أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ ﴿١٥٦﴾
✅ بنابراین در این مقطع کوتاه از استاد حصان به ۵ مقام از مجموعه سگاه اشاره مختصر یا مفصلی شده است:
▪️ هزام 👈 جنس فرع: حجاز
▪️ عراق 👈 جنس فرع: بیات
▪️ سگاه 👈 جنس فرع: رست
▪️ بستهنکار 👈 جنس فرع: صبا
▪️ اوشار 👈 جنس فرع: نهاوند
📝 تحلیل صوتی
📌 بالاترین درجه صوتی اجرا شده در فراز سوم در عبارت «لَعَلَّهُمْ» درجه سوم از دیوان مابعد اساسی
🖌 پایینترین درجه صوتی اجرا شده درجه نخست از دیوان اساسی (درجه جواب)
✅ بنابراین جمعا در این مقطع 10 درجه صوتی اجرا شده است
#تحلیل
#صوتولحن
#حصان
#انعام
#سگاه
#اوشار
#بستهنکار
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت چهاردهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت پانزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
🖌 این حروف را «نِطعی» نامیدهاند
♻️ برخی دلیل این نامگذاری را خارج شدن این ۳ حرف از سقف دهان دانستهاند و بعضی دیگر با این نظریه مخالفت نموده، دلیل را صرفا نزدیکی مخرج این ۳ حرف با نطع دانستهاند
♻️ برخی منابع (متأخر) این حروف را «اسنانیّه - لثویّه» نامیدهاند
❓چرا؟
👈 زیرا تجارب آواشناسى جديد و آزمايش روى حروف نشان داده است كه در اداء این ۳ حرف، تيغه زبان علاوه بر چسبیدن به لثه و پايه دندانهاى ثناياى بالا، به قسمتى از خود دندانها نيز وصل مىشود و به همين دليل با اینکه اصطلاح «نطعى» به طور اجمالى و تقريبى قابل قبول است، اما عنوان «اسنانية لثويه» (دندانى، لثوى) مناسبتر و دقیقتربه نظر میرسد
📚 برگرفته از «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
#تجوید
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#سرزبان
#تیغهزبان
#نطعی
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
🔹و آن زن آهنگ وى كرد و [يوسف نيز] اگر برهان پروردگارش را نديده بود آهنگ او مىكرد. چنين [كرديم] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم، چرا كه او از بندگان مخلص ما بود
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾
🔹و به سوی در شتافتند و پیراهن یوسف را از پشت پاره کرد و کنار در به شوهرش برخوردند، بانو گفت: کسی که نسبت به خانوادهات قصد بدی کند کیفرش جز زندان یا شکنجه دردناک چیست؟!
🌿 قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي ۚ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾
🔹یوسف گفت: او خود از من کام خواست و گواهی از خاندان بانو چنین داوری کرد: اگر پیراهن یوسف از جلو پاره شده، بانو راست میگوید و یوسف از دروغگویان است
🌿 وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🔹و اگر از پشت پاره شده، بانو دروغ میگوید و یوسف راستگوست ...
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت چهارم - وصل اقبح در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#اقبح
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 ولَقَدْ هَمَّتْ بِهِ
🔹 مقطع با رست آغاز شده است. استاد در این فراز جنس رست را با قفله بر روی درجه سوم اجرا نمودهاند که البته درجه سوم رست، شاهد سگاه است و اگر کسی بیمقدمه و بدون پیشزمینه، تنها همین یک فراز کوتاه را بشنود حتما بوی سگاه را از آن استشمام خواهد کرد تا رست
🌿 وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
📌 در این فراز مخلوطی از رست و چهارگاه را میشنویم که البته رست غالب است
♻️ تفاوت رست و چهارگاه 👇
◾️ رست یک مقام اصلی، دارای خانوادهای گسترده و عبارتست از ۲ جنس راست به صورت منفصل
◾️ چهارگاه یکی از مقامهای فرعی (مرکب) از خانواده عجم و عبارتست از عجم _ رست به صورت منفصل
✅ بنابراین تفاوت بین دو مقام در درجه سوم نمودار میشود
❓ چرا؟
👈 استاد عبدالباسط این فراز را در وسعت یک دیوان (اکتاو) کامل از درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (كَذَٰلِكَ) تا درجه پنجم دیوان اساسی (إِنَّهُ) اجرا کرده است و هرگاه به درجه سوم جنس عجم اشاره شده طبعا چهارگاه و در غیراینصورت همان رست خواهد بود
#تحلیل
#صوتولحن
#عبدالباسط
#یوسف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup