eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
578 دنبال‌کننده
44 عکس
148 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝تحلیل 📌 کار با یک فاصله ساده دوصدایی در گام دوماژور شروع می‌شود 👈 دوماژور عبارت است گام ماژور که تنیک آن روی نت Do قرار دارد (مقام عجم که قرار آن Do است) 🖌 سپس کم‌کم آکوردهای متنوع در گام ماژور آغاز می‌شود تا این که در عبارت «لااله‌الّاالله» آکورد سل‌ماژور و سل‌دیزماژور به صورت پیاپی شنیده می‌شود 🔹 نیم‌پرده‌های متوالی در این دو آکورد پیاپی، بسیار شبیه به فضای «حجازکار» در موسیقی قرآنی است 🖊 از عبارت «ولانعبدالّا ایّاه» کار مجددا به همان فضای قبلی (دوماژور) بازمی‌گردد 📌 آکوردهای متنوع در گام ماژور تا عبارت «ولوکره‌المشرکون» ادامه پیدا می‌کند تا این که در «لااله‌الّاالله» مجددا فضا تغییر کرده، آکوردهای دوماژور، فامینور، دودیزماژور، دوماژور به ترتیب اجرا می‌شود 👈 توالی آکوردهای فوق دقیقا مربوط به گام حجاز با قرار Do می‌باشد 🔸در ادامه و در «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» استاد آرزم با جابجایی درجات هفتم و ششم گام ماژور به نیم‌پرده پایین‌تر و نیز اجرای وکال با توالی نت‌های دو، می‌بمل، لابمل، فا، فضا را کم‌کم به سمت دومینور می‌برد ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حج
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه 📝 تحلیل 📌 مقطع با نهاوند شروع شده است 🖊 از عبارت «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» استاد وارد رست (به صورت هم‌پایه) شده‌اند 🖌 از «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» صبا آغاز می‌شود که نسبت به رست ۲ درجه پایین‌تر است. یعنی قرار رست روی درجه سوم صبا قرار دارد 👈 اگر در این انتقال، صبا یک دیوان (اکتاو) بالاتر باشد مقام «دلنشین» ایجاد می‌شود ❓ مقام دلنشین چگونه است؟ 🔺 سپس از عبارت «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُون» عجم را می‌شنویم ❓ این عجم نسبت به صبا در چه جایگاهی قرار دارد؟ 🖌 در آیه ابتدایی سوره حجرات استاد به زیبایی از عجم عدول و به صبا بازگشت می‌کند 📌 در ادامه همین آیه و از عبارت «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِه» سگاه آغاز می‌شود و پس از اجرای عراق و هزام مقطع به پایان می‌رسد ❓ سگاه نسبت به صبا چه جایگاهی دارد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
45.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت چهارم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 برخی اين حروف را «لثويّه» ناميده‌اند، به این دلیل که خروج آنها از نزديكى لثه است و البته برخی از دانشمندان نیز این قول را رد نموده‌اند 🖌 نوك زبان با لبه دندان‌هاى پیشین بالا در تماس قرار مى‌گيرد و هوا با فشار از فاصله ايجاد شده بين آنها عبور مى‌كند. هنگام توليد اين حروف، نرمكام به بالا كشيده شده، راه عبور هوا از بينى را مى‌بندد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و ح
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝 ادامه تحلیل 📌 در تکرار عبارت «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» فضا تغییر می‌کند و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به «می‌بمل‌ماژور» منتقل می‌شود 🖌 برای این انتقال زیبا و بی‌نقص، استاد برخی از عناصر را به‌کارگرفته‌اند. از جمله: ▪️ اشاره به «دومینور تئوریک» که از لحاظ فواصل کاملا با می‌بمل‌ماژور هماهنگ است ▪️ اجرای آواهای به‌جا و متناسب که به خوبی فضا را به سمت مورد نظر هدایت می‌کند ▪️ برای نمونه، وکال با توالی «لابمل - سی‌بمل - سل» که تماما از درجات هر دو گام «دومینور» و «می‌بمل‌ماژور» است و وکال کروماتیک با توالی «فا - می - می‌بمل» که به تنیک گام می‌بمل‌ماژور ختم می‌شود. ❇️ سپس عبارت تهلیل با آکورد «دومینانت» روی درجات یکم و دوم مقام حجاز که چند بار دیگر نیز در این کار شنیدیم، اما این بار روی می‌بمل (تنیک گام) 👌 اکنون انتقال به صورت کامل به انجام رسیده و عبارت «وحده وحده» کاملا در می‌بمل‌ماژور اجرا می‌شود ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت پنجم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان - تفاوت دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مبارکه مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 🔹 و آنچه را از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید نزد خدا به بهترین صورت و بزرگ‌ترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ 🔹 انسان می خواهد فرارویش را باز کند [تا برای هر گناهی آزاد باشد!] 🌿 يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ 🔹 می‌پرسد: روز قیامت چه وقت است؟ 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ 🔹 پس هنگامی که چشم خیره شود 🌿 وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ 🔹 و ماه تاریک و بی‌نور گردد 🌿 وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ 🔹و خورشید و ماه به هم جمع شوند 🌿 يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 آن روز انسان گوید: گریزگاه کجاست؟ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ 🔹 هرگز پناهگاهی وجود ندارد 🌿 إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ 🔹 آن روز قرارگاه فقط به سوی پروردگار توست 🖌 صدایی با دامنه وسیع که به راحتی ۲ اکتاو رو اجرا می‌کنه 📌 صوتی نافذ که انسان رو به خضوع و خشوع و خشیة در برابر آیات الهی وامی‌داره، به خصوص به آیات قیامت توجه کنید 💚 نکته جالب اینه که ظاهرا استاد بنا داره در انتهای سوره مزّمّل تلاوت رو ختم کنه که حضار اجازه نمیدن و ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 تفاوت «ث» با «ذ» و «ظ» 🖌 در توليد «ذال» و «ظاء» تارهاى صوتى ارتعاش دارد، چون آواى آنها داراى «جهر» است. امّا در اداى «ثاء» تارهاى صوتى ارتعاش پيدا نمى‌كند، زيرا داراى صفت «همس» است 👈 بنابراين تفاوت آنها در ارتعاش و عدم ارتعاش تارهاى صوتى است 💠 تفاوت «ظ» با «ذ» و «ث» 🖌 «ظاء» درشت ادا می‌شود، زیرا دارای صفات «استعلاء» و «اطباق» است. اما آن دو حرف دیگر «استفال» و «انفتاح» دارند و بنابراین رقیق و نازک تلفظ می‌شوند 👈 رعايت اطباق موجب مى‌شود تا زبان هنگام تلفظ «ظ» حالت مقعّر به خود گرفته، منطبق بر كام بالا شود. در اين حالت، زبان مقدارى به عقب می‌آید و ريشه زبان به ديواره حلق و نرم‌كام نزديك مى‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم 🟡 مدود: ❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میز
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت چهارم 🟡 ضمیر «هم»: ❇️ خلف در حرکت «هـ» در ضمیر جمع مذکر غائب (هم) همانند حفص عمل نموده، مگر در موارد زیر 👇 1️⃣ کلمات «عَلَيْهم»، «اِلَيْهم» و «لَدَيْهم»: 🔹 خلف این کلمات را به ضمّ هاء از حمزه روایت نموده است 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُم، اِلَيْهُم، لَدَيْهُم 2️⃣ ضمیر «هم» قبل از همزه وصل: 🔸 در کلماتی مانند «عَلَيْهمُ الْمَلَائِكَةُ» که پس از ضمیر «هم» همزه وصل آمده، به دلیل التقاء ساکنین، اکثر قراء میم جمع را «ضمه» داده‌اند 🔹 در این‌گونه موارد، حمزه علاوه بر میم جمع، «هاء» را نیز ضمه داده است (احتمالا برای رعایت هماهنگی در حرکت آنها) 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُمُ الْمَلَائِكَةُ - إِلَيْهُمُ اثْنَيْنِ - قُلُوبِهُمُ الْعِجْلَ - يُوَفِّيهُمُ اللَّهُ 👈 نکته: 📌 در ۲ نمونه آخر، در صورت وقف بر «قُلُوبِهم» و «يُوَفِّيهم» التقای ساکنین منتفی است و خلف هاء را مانند حفص به کسره خوانده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
25.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ 🔹 آغاز مقطع با مقام رست 🖌 قفله بر روی درجه دوم رست 🌿 تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا 📌 در «عِنْدَ اللَّهِ» اشاره به سوزناک (جنس حجاز) و سپس بازگشت به رست 🌿 وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ 🖌 اشاره به درجات پنجم و ششم از مقام نواثر ❓ حالا چرا با شنیدن این ۲ درجه عرض کردیم نواثر؟ ممکن نیست مقصود استاد نقشبندی اشاره به مقام دیگری بوده باشد؟ مثلا سوزناک یا ...؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 📌 بیات بر روی درجه پنجم رست (یعنی در واقع سه درجه پایین‌تر از رست. چرا؟) 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🖋 مجددا همان رست قبلی (روی درجه چهارم بیات) و البته با اندکی ناکوکی به پایین 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ ✳️ در عبارت «يَسْأَلُ أَيَّانَ ...» حرکت منحصر به فرد و ویژه استاد نقشبندی را می‌شنویم: 👈 اجرای فراز بدون لحن موسیقایی و فقط با لحن بیانی ✅ کاری ویژه و تأثیرگذار که مستمع را از لحن فارغ و به وادی معنا و مفهوم هدایت می‌کند 🖌 اجرای راست‌کردان در «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَر» و قفله بر روی درجه پنجم رست 🔸 در تکرار آیه، اشاره به یک درجه بالاتر از دوبل‌اکتاو (جواب‌الجواب) 🔺 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
30.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقام‌ها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ آیا می‌توان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟ ❓ چگونه می‌توان بر درجات مقام‌ها مسلط شد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗓 از پست‌های قدیمی کانال 🗯تحلیل: 🖌 استاد مانند تمامی تلاوت‌ها با بیات شروع می‌کند و در فراز اول بیات عجمی را می‌شنویم 🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «وَ كانَتِ امْرَأَتِي» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار می‌شود 👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن، ربع پرده با بیات تفاوت دارد 📌 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار می‌دهد: انتقال از بیات به بیات! 🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمی‌کند و مستمع تنها برای لحظاتی حسینی عشیران را می‌شنود 🖌 البته مهم اینجاست که بیات جدید نسبت بیات قبلی بالاتر است. در واقع با این انتقال، قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود! 🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup