eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
373 دنبال‌کننده
43 عکس
122 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان با دندان‌هاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مى‌شود ❇️ تفاوت «س» با «ز» ▫️ در تلفظ «زای» به خلاف «سین» تارهای صوتی مرتعش می‌شود (صفت جهر) ▫️ هنگام ادای حرف «ز» ربان اندکی به اهتزاز در می‌آید و صدایی شبیه صدای زنبور ایجاد می‌شود ❌ نگارنده با مورد اخیر موافق نمی‌باشد (صدای مذکور ناشی از ارتعاش تارهای صوتی است و نه لرزش زبان!) ❇️ تفاوت «س» با «ص» ▫️ در تلفظ «ص» انتهای زبان کمی به عقب و به سوی انتهای سقف دهان بالا می‌رود ▫️ همچنین جلوی زبان به لثه بالا نزدیک و گودی میان زبان (تقعّر) پدید می‌آید (صفت اطباق) 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ 🌿 ولَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾ 🔹 و به موسی وحی کردیم که بندگانم را شبانه [از مصر] حرکت بده و برای آنان راهی خشک در دریا قرار ده که [در آن موقعیت] نه از رسیدن فرعونیان بترسی و نه از غرق شدن بهراسی ۩ سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🌿 أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ ﴿٦﴾ 🔹 آیا با تأمل به آسمان بالای سرشان ننگریستند که چگونه آن را بنا کرده، بیاراستیم و آن را هیچ شکاف [و ناموزونی] نیست؟ 🌿 وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿٧﴾ 🔹 و زمین را گستردیم و کوه‌هایی استوار در آن افکندیم و در آن از هر نوع گیاه خوش‌منظر و دل‌انگیزی رویاندیم 📌 در سایت‎ها و کانال‎ها بسیار دیده‎ایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... 🖌 به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟ 🖊 آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟ ❓ این چند فراز را با هم مقایسه و نظر خود را بیان کنید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت سوم: شناخت فاکتورهای صدا 📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندی‌ها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد 🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷ 🗯 تحلیل: 🔹 از میان ۳ فراز، تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است 📌 فرازهای دوم و سوم (سوره ق) اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده می‎شود، اما در مقام‌های شوری و بیات اجرا شده‌اند 🖌 این که اجرای نهاوند در تلاوت‌های استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم! 👈 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» است و الّا «جنس» نهاوند را در مقام‎های عجم، بیات و ... نیز می‎توان شنید ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🤲 تقدیم به روح عرشی رسول‌الله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما» 🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝تحلیل 📌 کار با یک فاصله ساده دوصدایی در گام دوماژور شروع می‌شود 👈 دوماژور عبارت است گام ماژور که تنیک آن روی نت Do قرار دارد (مقام عجم که قرار آن Do است) 🖌 سپس کم‌کم آکوردهای متنوع در گام ماژور آغاز می‌شود تا این که در عبارت «لااله‌الّاالله» آکورد سل‌ماژور و سل‌دیزماژور به صورت پیاپی شنیده می‌شود 🔹 نیم‌پرده‌های متوالی در این دو آکورد پیاپی، بسیار شبیه به فضای «حجازکار» در موسیقی قرآنی است 🖊 از عبارت «ولانعبدالّا ایّاه» کار مجددا به همان فضای قبلی (دوماژور) بازمی‌گردد 📌 آکوردهای متنوع در گام ماژور تا عبارت «ولوکره‌المشرکون» ادامه پیدا می‌کند تا این که در «لااله‌الّاالله» مجددا فضا تغییر کرده، آکوردهای دوماژور، فامینور، دودیزماژور، دوماژور به ترتیب اجرا می‌شود 👈 توالی آکوردهای فوق دقیقا مربوط به گام حجاز با قرار Do می‌باشد 🔸در ادامه و در «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» استاد آرزم با جابجایی درجات هفتم و ششم گام ماژور به نیم‌پرده پایین‌تر و نیز اجرای وکال با توالی نت‌های دو، می‌بمل، لابمل، فا، فضا را کم‌کم به سمت دومینور می‌برد ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات 🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقام‌های نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه 📝 تحلیل 📌 مقطع با نهاوند شروع شده است 🖊 از عبارت «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» استاد وارد رست (به صورت هم‌پایه) شده‌اند 🖌 از «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» صبا آغاز می‌شود که نسبت به رست ۲ درجه پایین‌تر است. یعنی قرار رست روی درجه سوم صبا قرار دارد 👈 اگر در این انتقال، صبا یک دیوان (اکتاو) بالاتر باشد مقام «دلنشین» ایجاد می‌شود ❓ مقام دلنشین چگونه است؟ 🔺 سپس از عبارت «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُون» عجم را می‌شنویم ❓ این عجم نسبت به صبا در چه جایگاهی قرار دارد؟ 🖌 در آیه ابتدایی سوره حجرات استاد به زیبایی از عجم عدول و به صبا بازگشت می‌کند 📌 در ادامه همین آیه و از عبارت «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِه» سگاه آغاز می‌شود و پس از اجرای عراق و هزام مقطع به پایان می‌رسد ❓ سگاه نسبت به صبا چه جایگاهی دارد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت چهارم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 برخی اين حروف را «لثويّه» ناميده‌اند، به این دلیل که خروج آنها از نزديكى لثه است و البته برخی از دانشمندان نیز این قول را رد نموده‌اند 🖌 نوك زبان با لبه دندان‌هاى پیشین بالا در تماس قرار مى‌گيرد و هوا با فشار از فاصله ايجاد شده بين آنها عبور مى‌كند. هنگام توليد اين حروف، نرمكام به بالا كشيده شده، راه عبور هوا از بينى را مى‌بندد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی) 🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم 🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی 🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا 📝 ادامه تحلیل 📌 در تکرار عبارت «ربّناوربّ‌آبائـناالأوّلین» فضا تغییر می‌کند و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر به «می‌بمل‌ماژور» منتقل می‌شود 🖌 برای این انتقال زیبا و بی‌نقص، استاد برخی از عناصر را به‌کارگرفته‌اند. از جمله: ▪️ اشاره به «دومینور تئوریک» که از لحاظ فواصل کاملا با می‌بمل‌ماژور هماهنگ است ▪️ اجرای آواهای به‌جا و متناسب که به خوبی فضا را به سمت مورد نظر هدایت می‌کند ▪️ برای نمونه، وکال با توالی «لابمل - سی‌بمل - سل» که تماما از درجات هر دو گام «دومینور» و «می‌بمل‌ماژور» است و وکال کروماتیک با توالی «فا - می - می‌بمل» که به تنیک گام می‌بمل‌ماژور ختم می‌شود. ❇️ سپس عبارت تهلیل با آکورد «دومینانت» روی درجات یکم و دوم مقام حجاز که چند بار دیگر نیز در این کار شنیدیم، اما این بار روی می‌بمل (تنیک گام) 👌 اکنون انتقال به صورت کامل به انجام رسیده و عبارت «وحده وحده» کاملا در می‌بمل‌ماژور اجرا می‌شود ادامه دارد... ✅ بی‌شک استاد هادی آرزم موفق‌ترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت پنجم: تسلط بر درجات مقام‌ها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقام‌ها و الحان - تفاوت دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ الحان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مبارکه مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 🔹 و آنچه را از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید نزد خدا به بهترین صورت و بزرگ‌ترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ 🔹 انسان می خواهد فرارویش را باز کند [تا برای هر گناهی آزاد باشد!] 🌿 يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ 🔹 می‌پرسد: روز قیامت چه وقت است؟ 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ 🔹 پس هنگامی که چشم خیره شود 🌿 وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ 🔹 و ماه تاریک و بی‌نور گردد 🌿 وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ 🔹و خورشید و ماه به هم جمع شوند 🌿 يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 آن روز انسان گوید: گریزگاه کجاست؟ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ 🔹 هرگز پناهگاهی وجود ندارد 🌿 إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ 🔹 آن روز قرارگاه فقط به سوی پروردگار توست 🖌 صدایی با دامنه وسیع که به راحتی ۲ اکتاو رو اجرا می‌کنه 📌 صوتی نافذ که انسان رو به خضوع و خشوع و خشیة در برابر آیات الهی وامی‌داره، به خصوص به آیات قیامت توجه کنید 💚 نکته جالب اینه که ظاهرا استاد بنا داره در انتهای سوره مزّمّل تلاوت رو ختم کنه که حضار اجازه نمیدن و ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌ودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندان‌هاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مى‌شود 💠 تفاوت «ث» با «ذ» و «ظ» 🖌 در توليد «ذال» و «ظاء» تارهاى صوتى ارتعاش دارد، چون آواى آنها داراى «جهر» است. امّا در اداى «ثاء» تارهاى صوتى ارتعاش پيدا نمى‌كند، زيرا داراى صفت «همس» است 👈 بنابراين تفاوت آنها در ارتعاش و عدم ارتعاش تارهاى صوتى است 💠 تفاوت «ظ» با «ذ» و «ث» 🖌 «ظاء» درشت ادا می‌شود، زیرا دارای صفات «استعلاء» و «اطباق» است. اما آن دو حرف دیگر «استفال» و «انفتاح» دارند و بنابراین رقیق و نازک تلفظ می‌شوند 👈 رعايت اطباق موجب مى‌شود تا زبان هنگام تلفظ «ظ» حالت مقعّر به خود گرفته، منطبق بر كام بالا شود. در اين حالت، زبان مقدارى به عقب می‌آید و ريشه زبان به ديواره حلق و نرم‌كام نزديك مى‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت چهارم 🟡 ضمیر «هم»: ❇️ خلف در حرکت «هـ» در ضمیر جمع مذکر غائب (هم) همانند حفص عمل نموده، مگر در موارد زیر 👇 1️⃣ کلمات «عَلَيْهم»، «اِلَيْهم» و «لَدَيْهم»: 🔹 خلف این کلمات را به ضمّ هاء از حمزه روایت نموده است 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُم، اِلَيْهُم، لَدَيْهُم 2️⃣ ضمیر «هم» قبل از همزه وصل: 🔸 در کلماتی مانند «عَلَيْهمُ الْمَلَائِكَةُ» که پس از ضمیر «هم» همزه وصل آمده، به دلیل التقاء ساکنین، اکثر قراء میم جمع را «ضمه» داده‌اند 🔹 در این‌گونه موارد، حمزه علاوه بر میم جمع، «هاء» را نیز ضمه داده است (احتمالا برای رعایت هماهنگی در حرکت آنها) 🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُمُ الْمَلَائِكَةُ - إِلَيْهُمُ اثْنَيْنِ - قُلُوبِهُمُ الْعِجْلَ - يُوَفِّيهُمُ اللَّهُ 👈 نکته: 📌 در ۲ نمونه آخر، در صورت وقف بر «قُلُوبِهم» و «يُوَفِّيهم» التقای ساکنین منتفی است و خلف هاء را مانند حفص به کسره خوانده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ 🔹 آغاز مقطع با مقام رست 🖌 قفله بر روی درجه دوم رست 🌿 تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا 📌 در «عِنْدَ اللَّهِ» اشاره به سوزناک (جنس حجاز) و سپس بازگشت به رست 🌿 وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ 🖌 اشاره به درجات پنجم و ششم از مقام نواثر ❓ حالا چرا با شنیدن این ۲ درجه عرض کردیم نواثر؟ ممکن نیست مقصود استاد نقشبندی اشاره به مقام دیگری بوده باشد؟ مثلا سوزناک یا ...؟ 🌿 إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾ 📌 بیات بر روی درجه پنجم رست (یعنی در واقع سه درجه پایین‌تر از رست. چرا؟) 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🖋 مجددا همان رست قبلی (روی درجه چهارم بیات) و البته با اندکی ناکوکی به پایین 🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾ يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾ فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ ✳️ در عبارت «يَسْأَلُ أَيَّانَ ...» حرکت منحصر به فرد و ویژه استاد نقشبندی را می‌شنویم: 👈 اجرای فراز بدون لحن موسیقایی و فقط با لحن بیانی ✅ کاری ویژه و تأثیرگذار که مستمع را از لحن فارغ و به وادی معنا و مفهوم هدایت می‌کند 🖌 اجرای راست‌کردان در «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَر» و قفله بر روی درجه پنجم رست 🔸 در تکرار آیه، اشاره به یک درجه بالاتر از دوبل‌اکتاو (جواب‌الجواب) 🔺 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقام‌ها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ آیا می‌توان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟ ❓ چگونه می‌توان بر درجات مقام‌ها مسلط شد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗓 از پست‌های قدیمی کانال 🗯تحلیل: 🖌 استاد مانند تمامی تلاوت‌ها با بیات شروع می‌کند و در فراز اول بیات عجمی را می‌شنویم 🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «وَ كانَتِ امْرَأَتِي» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار می‌شود 👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن، ربع پرده با بیات تفاوت دارد 📌 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار می‌دهد: انتقال از بیات به بیات! 🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمی‌کند و مستمع تنها برای لحظاتی حسینی عشیران را می‌شنود 🖌 البته مهم اینجاست که بیات جدید نسبت بیات قبلی بالاتر است. در واقع با این انتقال، قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود! 🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت پنجم 🟡 ضمیر «هم» - نمونه‌ها 🌿 سخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا ... ﴿حاقه - ۷﴾ 🌿 ... وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ... ﴿ بقره - ٦١ ﴾ 🌿 ... وَلَقَدْ جَاءَهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَىٰ ﴿نجم - ٢٣﴾ 🌿 ولَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَّا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا ... ﴿انعام - ١١١﴾ 🌿 أولَـٰئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ ... ﴿کهف - ٣١﴾ 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و خاطره‌انگیز با صوت استاد فقید شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه کوثر 🖤 تقدیم به روح عرشی حضرت زهرا 🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ 🔹 ما تو را کوثر (یعنی عطای بسیار یا خیر کثیر) بخشیدیم 🌿 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ 🔹 پس تو هم برای خدایت به نماز و قربانی بپرداز 🌿 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾ 🔹 همانا دشمن بدگوی تو (عاص‌بن‌وائل) مقطوع‌النسل است (و نسل تو تا قیامت به کثرت و برکت و عزت باقی است) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯 ادامه تحلیل: 📌 بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» اجرا شده اما از بیات آغازین یک دانگ (جنس) بالاتر است 🔹 استاد در فراز چهارم (یَا زَکَرِیَّا) مجددا وارد «حسینی عشیران» می‌شود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ونیم پرده دیگر بالا می‌برد 🖌 فراز ششم مجددا آماده‌سازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بِغُلَامٍ اسْمُهُ) آشکار می‌شود 📌 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی ءَایَةً) تلاوت شده است 🔸 اکنون شما بگویید: ❓ این بیات با بیات ابتدای تلاوت (استعاذه) چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ (با صرف‌نظر از اندکی ناکوکی) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وسوم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 🖌 این ۴ حرف را «شفوی» نامیده‌اند 💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و سر دندان‎‌های پیشین بالاست ◽️ هوا بدون این‌که تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره می‌گذرد ◽️ نرم‌کام بالا آمده، مسیر عبور هوا از بینی را می‌بندد ◽️ سر دندان‌های ثنایای بالا روی لب پایین قرار می‌گیرد و هوا از مجرای تنگ بین آن‌ها با فشار زیاد عبور می‌کند ◽️ در اثر این سایش قوی صدای «ف» با صفت «همس» تولید می‌شود 👈 نکته: در صورت افزودن «جهر» به حرف «ف»، حرف «و» فارسی تولید می‌شود 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قطعه زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی ۩ سوره مبارکه فجر - آیات ۲۵ و ۲۶ 📝 تحلیل: 🔹 برخی از نغمات بسیار کم‌کاربرد هستند: 👈 مستعار، نکریز، نواثر (نوااثر)، فرحناک و حتی کرد که در تلاوت‌های دو دهه قبل، کمتر اثری از آن می‌یابیم 📌 اجرای مقام پیچیده‌ای همانند نواثر نیازمند تسلط ویژه‌ای است. به همین دلیل ممکن است گاهی تکلف قاری در اجرای چنین لحن غریبی مشهود گردد 🔸 گویی خود را به مشقت و دردسر انداخته تا کار سختی انجام دهد و آهنگ دور از ذهنی را به گوش مستمع برساند! ✅ اما ایشان اسطوره الحان ترکیبی است: محمد صدیق منشاوی ⬅️ بسیاری از الحان فرعی یا مقام‌های مرکب توسط استاد منشاوی اجرا شده، اما آن‌قدر روان و سلیس که گویی بارها آن را شنیده‌ایم 🖌 فراز بالا عبارتست از مقام نواثر که استاد تا درجه ششم آن را اجرا نموده‌اند ♻️ مقام نواثر از جنس نکریز در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا تشکیل شده که البته فاصل طنینی (یک نت فاصله بین جنس اصل و فرع) در آن نیم پرده است نه یک پرده و از این حیث یک استثنا به شمار می‌رود 👈 دلیلش هم این است که طول جنس نکریز از حالت معمول نیم پرده بیشتر است (۳ پرده به جای ۲ونیم پرده) ❇️ البته می‌توان این مقام را مرکب از عقد نکریز متصل با جنس حجاز نیز دانست 📌 عقد (خماسی) نکریز عبارت است از این فواصل: یک، نیم، یک‌ونیم، نیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) - نمونه‌ها 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا و تأثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 📝 ادامه تحلیل 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ ✳️ استاد این فراز را با جواب‌الجواب (دوبل‌اکتاو) مقام رست شروع می‌کند 📌 واضح است که این فراز بر اساس فرم برگشت رست اجرا شده و آن عبارتست از «رست - نهاوند» منفصل 👈 برخی منابع این مقام را «سوزدل‌آرا» نیز خوانده‌اند 🖌 از عبارت «وَجُمِعَ الشَّمْسُ ...» جنس نهاوند به حجاز تبدیل و مقام سوزناک اجرا می‌شود 🔸 سوزناک مقامی است مرکب، از خانواده رست و به صورت «رست - حجاز» منفصل 🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ 🔹 کما مرّ 🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣﴾ 📌 در این چند فراز هم ادامه مقام سوزناک را می‌شنویم. البته در دیوان ماقبل اساسی (یعنی از درجه قرار تا جواب = بم‌خوانی) جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup