eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
371 دنبال‌کننده
43 عکس
121 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمود رمضان 📖 سوره مبارکه شعراء آیات ۶۴ و ۶۵ 📝 تحلیل: 📌 این مقطع شامل دو فراز زیبا و دلنشین از استاد محمود رمضان است 🖌 استاد محمود رمضان بیشتر به اجرای مقام‌های کرد و اثرکرد در ذهن قاریان و مستمعین شهرت دارد 🔹 در نخستین فراز این بخش نیز استاد به زیبایی هرچه تمام‌تر به مقام اثرکرد اشاره نموده‌اند 💠 در دومین فراز استاد محمود رمضان یک قطعه ترکیبی را با فراز و فرودهای جذاب و تنظیم عالی بین دو مقام نهاوند و رست (البته با چند نت متغیر) اجرا کرده‌اند ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت هفتم: تسلط بر درجات مقام‌ها - ارائه چند تمرین - تمرین‌های دوم و سوم 📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد ❓ آیا می‌توان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟ ❓ چگونه می‌توان بر درجات مقام‌ها مسلط شد؟ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وچهارم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 و: مخرج حرف «و» لب‌هاست ◽️ هوا از حنجره می‌گذرد و تارهای صوتی را مرتعش می‌کند ◽️لب‌ها به حالت گرد (غنچه) درمی‌آید ◽️ در اثر عبور هوا از این مجرا حرف «و» تلفظ می‌شود 👈 نکته: 1️⃣ به عقیده برخی از آواشناسان، مخرج «واو» تنها لب‌ها نيستند، بلكه عقب زبان به هنگام نزديك شدن به نرم‌كام تولیدکننده این حرف است و شايد وضوح گردى لب‌ها موجب شده كه گذشتگان مخرج آن را لب‌ها بدانند 2️⃣ آواشناسان «واو» را نيز مانند «ياء» نيم‌مصوِّت ناميده‌اند، زيرا تفاوت بین آن و صداى كشيده «ـُو» تنها فضاى بين عقب زبان و نرم‌كام است که هنگام تلفظ «واو» تنگ‌تر مى‌باشد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 سوره مبارکه دهر آیه ۱۳ 🌿 مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴿١٣﴾ 🔸 در آن بهشت بر تخت‌ها تکیه زنند و آنجا نه آفتاب سوزان بینند و نه سرمای شدید 📝 تحلیل: 💠 این مقطع در بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان به سگاه اشاره می‌کند 📌 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده می‎کند ♻️ در مقام حسینی (از مقام‌های خانواده بیات) جنس رست به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا می‌شود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه قرار دارد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یعنی همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا لحن را با بیات ختم می‎نماید جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ و درختی را که از طور سینا بیرون می‌آید [پدید آوردیم] که برای خورندگان روغن و نان‌خورشی می‌رویاند 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ و به یقین برای شما در دام‌ها عبرتی است، از شیری که در شکم آنهاست به شما می‌نوشانیم و در آنها برای شما سودهای فراوانی است و از [گوشت] آنها [نیز] می‌خورید 🔶 مقطعی بسیار زیبا از استاد شیخ محمدصدیق منشاوی «رحمه الله» ❓ مطلوب است مقام‌ها، انتقالات، قرائات، روایات و طرق اجرا شده توسط استاد در این مقطع جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت ششم 🟡 «هاء» ضمیر (هاء کنایه): 💠 اختلاف قرائات در این باب، حول ۲ موضوع است: 1️⃣ حرکت «هاء» ضمیر 2️⃣ اشباع (صله) یا عدم اشباع (قصر) «هاء» ضمیر 📌 در تمامی روایات بیست‌گانه، حرکت «هاء» ضمیر، به کسره، ضمه یا سکون آمده است 🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، حرکت هاء ضمیر را مانند حفص روایت نموده است: 🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾ 🌿 ... وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾ 🔺 حمزه (مانند همه قراء و روات به جز حفص) «عَلَيْه» و «أَنسَانِيه» را به کسر هاء خوانده است 🌿 ... نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿نساء - ۱۱۵﴾ 🌿 ... وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ... ﴿آل‌عمران - ۱۴۵﴾ 🌿 ... وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿شوری - ۲۰﴾ 🌿 ومِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّايُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ... ﴿آل‌عمران - ۷۵﴾ 🔺 حمزه کلمات «نُوَلِّه»، «نُصْلِه»، «نُؤْتِه» و «يُؤَدِّه» را به خلاف حفص به اسکان هاء قرائت نموده است 🌿 ... قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ ... ﴿نمل - ۲۹﴾ 🌿 ... إِذْ رَأَىٰ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا ... ﴿طه - ۱۰﴾ 🔺 در قرائت حمزه «لِأَهْلِهِ» در ۲ موضع فوق به ضم هاء آمده است 🔸 خلف به جز مواضع زیر در سایر موارد، در صله هاء ضمیر مانند حفص روایت نموده است: 🌿 ومَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ ... ﴿نور - ۵۲﴾ 🔺 خلف عبارت «يَتَّقْهِ» را به کسر قاف از حمزه روایت نموده و در نتیجه بنابر قاعده اصلی به اشباع خوانده است 🌿 ... يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾ 🔺 حمزه همانند اکثر قراء، «فِيهِ» را به قصر (بدون صله) قرائت کرده است 💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 في جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ 🌿 ما أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ 🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ 🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ 🌿 ثمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ 🌿 إنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾ 🌿 ولَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾ 🌿 فلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾ 🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾ 🌿 لايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 📝 تحلیل: 🔹 مقطع در مقام سگاه آغاز می‌شود 👈 سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر می‌دهد 📌 استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز می‌کند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد 💠 در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل می‌شود. این نغمه «اوشار» نام دارد 👈 اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل ⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شده‌اند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمرده‌اند، نه مقامی جدید 🔸 سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد 🖌 استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا می‌کند 👈 «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ محمد صدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۰ و ۲۱ 🌿 وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ ﴿٢٠﴾ 🌿 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ﴿٢١﴾ 🙏 تشکر از دوستانی که پاسخ گفتند 📝 تحلیل 📌 نفس اول ▪️ بیات دوگاه و نوا ▪️ قرائت نافع به روایت قالون (۱) 📌 نفس دوم ▪️ جنس صبا ▪️ همان قرائت 📌 نفس سوم ▪️ مقام صبا ▪️ قرائت ابن‌کثیر (۲) 📌 نفس چهارم و پنجم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس ششم ▪️ مقام نهاوند ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌صالح و مُطوّعی (۳) 📌 نفس هفتم و هشتم ▪️ همان مقام ▪️ همان قرائت 📌 نفس نهم ▪️ مقام رست ▪️ قرائت حمزه به روایت خلف از طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسَم 📌 نفس دهم ▪️ مقام رست، از «وَلَکُم» مقام چهارگاه ▪️ همان قرائت 📌 نفس یازدهم ▪️ مقام رست ▪️ همان قرائت 🖇 پانویس: (۱) اگرچه در این مقطع تفاوتی میان فرش‌الحروف قالون و ورش نیست، لکن به دلیل اختلاف در اصول (از جمله نقل و حذف، ترقیق راء و ...) نمی‌توان فراز را به قرائت نافع دانست (۲) به دلیل تطابق کامل روایت بزّی و قُنبل در این فراز باید آن را به قرائت ابن‌کثیر دانست (بدون ذکر نام هیچ‌یک از راویان) (۳) قرائت حمزه به روایت خلف، از ۴ طریق اصلی به ادریس و سپس به خلف و حمزه متصل می‌شود که میان ۲ طریق ابن‌صالح و مطوّعی با ۲ طریق ابن‌عثمان و ابن‌مِقسم اختلافات بسیاری از جمله در اماله هاء تانیث، مواضع سکت، تخفیف همزه در وقف و ... وجود دارد جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 📝 ادامه تحلیل: 🔷 در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» می‌شود. البته تنوع لحنی در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را می‌شنویم: 📌 «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم(۱) 📌 «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی(۲)(۳) 📌 در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا می‌شود. این قسمت می‌تواند یک مقام حجازکار (حجاز–حجاز منفصل) باشد اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشاره‌ای نمی‌کند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان می‌دهد 🖇 پانویس: (۱) ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه می‌دهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را می‌شنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد. اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربع‌پرده بالاتر اجرا شده که این حرکت در سگاه معمول و متداول است (۲) در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره شده که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربع‌پرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان، به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است (۳) اینگونه فرازهای پیچیده را بهتر است بر مبنای اجناس تحلیل کنیم تا مقام‌ها. مثلا به دلیل توالی دو جنس بیات، به مقام حسینی‌عشیران اشاره شد، حال آنکه این مقام دارای شخصیت ویژه خود است که در این فراز شنیده نمی‌شود 🔹 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیست‌وپنجم 4️⃣ شفتان (لب‌ها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید می‌کند: «ف»، «و»، «ب» و «م» 💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و دندان‌های ثنایای بالاست ◽️ هوا بدون اینکه تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره می‌گذرد ◽️سر دندان‌های پیشین بالا روی لب پایین قرار می‌گیرد ◽️ در اثر عبور پرفشار هوا از این مجرا حرف «ف» تلفظ می‌شود ◽️ هنگام تلفظ این حرف نرم‌کام به بالا کشیده شده، راه عبور هوا از بینی را کاملا می‌بندد 👈 نکته: 1️⃣ این حرف را «الشَّفَوِىُّ الْأَسْنَانى» خوانده‌اند. زیرا اندام‌های سازنده آن هم دندان‌ها و هم لب‌ها هستند 2️⃣ هنگام ادای این حرف، هوا با سایش قوی از بين بريدگی‌هاى دندان‌ها و همچنين از لاى دندان‌ها و لب پايين به بيرون جريان مى‌يابد 📚 برگرفته از: «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستوده‌نیا جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup