eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❓نظر شیعه در مورد نزدیکی با همسر از مقعد چیست ❕آیا شیعه جایز می داند❕❕ 💠پاسخ💠 👌به نظر شیعه ، نزدیکی کردن از پشت و دبر با همسر اگر بدون رضایت او باشد حرام و اگر با رضایت او باشد کراهت شدید دارد زیرا این نوع نزدیکی سبب ساز ایجاد عفونت و بیماری برای زوجین می گردد . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « همسرانتان را با نزدیکی کردن از پشت مورد آزار قرار ندهید» 📚الکافی ج5 ص540 🔷ابی بصیر می گوید از امام صادق در مورد نزدیکی کردن از پشت با همسر سوال کردم . 🔶« امام این کار را مکروه و ناپسند اعلام داشت و فرمود از این نوع نزدیکی کردن بپرهیزید» 📚وسائل الشیعه ج20 ص144 👌در روایت دیگری از حضرت علی در مورد نزدیکی کردن از پشت با همسر سوال شد ؟ 🔶امام فرمود : « با این کار عزت خود را پایین می کشی » 📚تفسیر عیاشی ج2 ص22 🔶پیامبر گرامی فرمود : « نزدیکی کردن از پشت و دبر با زنان بر مردان امتم حرام است» 📚التهذیب ج7 ص416 🔶مراد از حرمت در این روایت کراهت شدید است زیرا در روایات دیگر آمده است که اگر زن راضی باشد این نوع نزدیکی بی اشکال است اگر چه کراهت شدید دارد چنان که امام صادق فرمود : « اشکالی ندارد که از دبر با همسر نزدیکی شود در صورتی که همسر به آن راضی باشد » 📚التهذیب ج7 ص414 👌و در روایت دیگر فرمود : « دوست ندارم که شما چنین کنید و از دبر با همسر نزدیکی کنید » 📚التهذیب ج7 ص416 🔷امام رضا علیه السلام نیز فرمود : « ما اهل بیت هیچگاه از دبر با همسرانمان نزدیکی نمی کنیم » 📚التهذیب ج7 ص415 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓چرا حضرت علی در شب به مسجد نرفتند و احیا نگرفتند❕❕ 💠💠 👌آنچه در شب قدر اهمیت قابل توجهی دارد احیا و شب زنده داری و و زاری به پیشگاه خداوند است و لزوما حضور در مسجد موضوعیت ندارد . 🔷زیرا اعمال و در شب قدر برتر از هزار ماه است . 🔶 3 ❕و هزار ماه بیش از سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت دارد . 📚تفسیر ج27 ص183 🔷امام علیه السلام فرمود : « اعمال خیر و در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد » 📚 ج4 ص157 🔶امام علیه السلام فرمود : « اعمال صالح در شب از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در ماهی که شب قدر نداشته باشد » 📚 ج4 ص157 👌پیامبر فرمود : « هر کس شب قدر را از روی و امید به خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد » 📚 الاشهر الثلاث ص136 👌امام علیه السلام فرمود : « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی ها و پیمانه های دریاها باشد » 📚 الاعمال ص186 👌در حدیث نقل شده است که خداوند می فرماید ؛ « تقرب من برای کسی است که شب قدر را بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت بخواند » 📚مستدرک ج7 ص456 👌حضرت علی علیه السلام نیز تمام شب ماه مبارک رمضان را مشغول عبادت و بندگی پرودگار بودند. ❕شیخ می نویسد : « علی علیه السلام شبی را که ضربت می خوردند بیدار بوده و احیاء داشتند و آن شب بر خلاف عادتشان برای به جا آوردن نماز شب به نرفتند ( و در منزل ام کلثوم به جا آوردند ) ام کلثوم از فلسفه اعمال حضرت سوال کردند . امام پاسخ داد که من به زودی می شوم ...» 📚 ج1 ص16 👌ام می گوید : « چون شب ماه مبارک رمضان رسید پدرم به خانه آمد و به نماز ایستاد...و پیوسته مشغول و بود و و ابتهال به درگاه خداوند می نمود. ❕و نقل شده است که حضرت در آن شب بسیار از بیت خود می رفت و داخل می شد و به آسمان نظر می کرد و می نمود و تضرع و زاری می کرد و سوره را تلاوت می فرمود. 📚 الامال ج1 ص418 ❕بنابراین حضرت وظیفه خودش را در قبال شب قدر از و و انجام دادند و گفتیم مهم در شب قدر انجام این امور است . ❗️اگر هم بگویید که به مسجد رفتن در شب قدر افضل و است و عبادت و احیا در مسجد ثوابش بیشتر است و امام نمی توانسته کار را ترک کند ❕ 👌پاسخ می گوییم که ائمه آگاه به این که کدام شب ، شب است بوده اند چنان که امام باقر علیه السلام فرمود : « شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که در آن شب دور ما طواف می کنند » 📚 الانوار ج94 ص13 🔶حضرت علی علیه السلام نیز در شب قدر ، مسجد رفتن را ترک نکرده است زیرا ثابت است که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است نه ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1162 👌و آنچه در شب نوزدهم مهم است همان احیا و و راز و نیاز با پرودگار است که امام علیه السلام این مهم را به انجام رساندند. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔من سنی بودم به لطف خدا حق را یافتم و شیعه شدم خواستم ببینم که بر اساس روایات اهل بیت آیا باید نماز و روزه های گذشته ام رو که بودم قضا کنم ❗️❗️ 💠💠 👌نماز و روزه های گذشته شما اگر بر طبق مذهب اهل سنت واقع شده است نیازی به قضا ندارد . 💠امام علیه السلام فرمود ؛ « هر عملی که مخالف در حالت ضلالت انجام داده است و سپس خداوند بر او منت گزارد و او را با ولایت آشنا ساخت ، خداوند اعمال گذشته او را می دهد ( و نیازی به قضا نیست ) مگر زکات را که باید اعاده کند زیرا او زکات را در غیر موضعش قرار داده است و زکات باید به استفاده اهل ولایت برسد ولی نماز و حج و روزه نیازی به ندارد » 📚التهذیب ج5 ص9 📚وسائل الشیعه ج1 ص125 👌و ؛ « اعمال مستبصر مانند نماز و روزه و حج و صدقه به او می شود ولی زکات را چون به غیر اهلش داده است باید به محل خود بدهد » 📚وسائل الشیعه ج1 ص127 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
هدایت شده از  شیعه پاسخ
❕اولین شماره از مجموعه بزرگ پاسخ به شبهات فضای مجازی ، تحت عنوان « پاسخ به شبهات کرونایی » ، نوشته مدیر و پاسخگوی کانال به مرحله چاپ رسید . 👌کتاب « پاسخ به شبهات کرونایی » در دو جلد تهیه و تنظیم شده است که هم اینک جلد اول آن ، آماده نشر است و انشاء الله ، جلد دوم نیز طی هفته های آتی ، آماده چاپ و نشر می گردد . ❕ مجموعه مذکور حاوی تازه ترین و بروز ترین شبهات و سوالات پیرامون کرونا و ارتباط آن با معارف و الهیات شیعه است که با شبهه یابی میدانی نویسنده تهیه و مورد پاسخگویی قرار گرفته است . 👌جهت تهیه و خرید کتاب ( به صورت ارسال رایگان به نقاط مختلف ) به آیدی ذیل پیام دهید ؛ @poorseman
🤔 ❔در تفسیر عیاشی با سند صحیح آمده است که امام صادق سوره حمد را متفاوت از امروزی گفته است 📕تفسیر عیاشی جلد1صفحه104 👈و لاضالین در قرآن❌ بلکه صحیح⬅️وغیر الضالین بوده است✅ 💠💠 ❕در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که اهل بیت علیهم السلام قرآن را بر اساس همان که نزد مردم مشهور بوده و از پیامبر گرامی سینه به سینه منتقل شده بوده می خواندند و شیعیان را هم به خواندن قرآن بر اساس همان قرائت مشهور ، امر می کردند . ❕قرائت مشهور که هم اینک نیز قرآن های کنونی بر اساس آن چاپ می شود قرائت حفص از عاصم از علی علیه السلام و از پیامبر گرامی است و غیر این قرائت است . 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3339 ❕با این وجود در روایاتی آمده است که اهل بیت علیهم السلام برخی آیات سوره فاتحه را بر خلاف مشهور می خواندند ، مثلا غیر المغضوب علیهم و لا الضالین را چنین می خواندند ؛ « غیر المغضوب علیهم و غیر الضالین » 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 24 👌اما این نقل سند ندارد . در سند آن « عن رجل » آمده است که معلوم نیست چه کسی این نقل را روایت کرده است و به صورت مرفوع و مرسل از امام علیه السلام نقل شده است . 🔰همین نقل با همین سند ضعیف و به صورت مرسل و مرفوع و بدون سند کامل در چون البرهان ، و تفسیر القمی آمده و نیز در بحار و ...به نقل از تفسیر عیاشی آمده است . 👌مرحوم می نویسد ؛ « در برخی نقل های شاذ از علی علیه السلامآمده که به جای « ولا الضالین » « غیر الضالین » می باشد که این نقل ها شاذ ( و غیر معتبر است) » 📚مجمع البیان ج 1 ص 104 ❕همین طور بدون سند در برخی نقل ها به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شده که آنان « صراط الذین انعمت علیهم » را به این صورت « صراط من انعمت علیهم » می خوانده اند . 👌شیخ می نویسد ؛ «قرائت صراط من انعمت علیهم ( مورد اعتنا نیست ) و مشهور و صحیح همان صراط الذین انعمت علیهم است » 📚التبیان ج 1 ص 43 👌لذا در نقل های فراوانی آمده است که اهل بیت آیات مذکور را مطابق قرائت « صراط الذین انعمت علیهم ، غیر المغضوب علیهم و لا الضالین » می خواندند . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 107 به بعد @Rahnamaye_Behesht
🤔 ❔پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقاتی در افتاد آیا شهادت ایشان ، شهادتی بوده است❕آیا در روایات شیعه و اشاراتی شده است یا خیر ❕ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود : « شبی که علی صلوات الله علیه شدند ، هیچ سنگی از روی زمین بر نمی داشتند ، مگر آنکه در زیر آن خون می یافتند » 📚 الانوار ج42 ص303 🔷ابن عباس از پیامبر نقل می کند که فرمود : « آسمان و زمین تا چهل بر موت مومن گریه می کنند ، و بر موت عالم تا چهل گریه می کنند ، و بر موت پیامبر تا چهل گریه می کنند ، و ای علی آسمان و زمین بر موت تو تا چهل سال می کنند . 🔷سپس ابن گفت ؛ « زمانی که علی علیه السلام کشته شد ، آسمان کوفه تا سه روز باران از خود جاری کرد » 📚 ابن شهر آشوب ، ج2 ص346 ❕این نکته در روایات اهل هم مورد اشاره قرار گرفته است . 🔷حاکم از عبدالملک نقل می کند ؛ « در بامداد شهادت علی در بیت هر سنگی را که بر می داشتند در زیر آن خون تازه می گشت » 📚 علی الصحیحین ، ج3 ص113 📚 النضره ج2 ص247 🔷و باز از نقل می کند که می گفت : « در شب شهادت علی ، هر سنگی را که در ( بیت المقدس ) بر می داشتند از زیر آن خون تازه ظاهر می گشت » 📚 علی الصحیحین ج3 ص144 🔷این نیز می نویسد : « در خصوص شهادت حسین ، هر سنگی را که در شام یا در دنیا بر می داشتند ، از زیر آن خون تازه می شد ، همینطور بود در روز شهادت علی که هر سنگی را از جای بر می داشتند ، تازه از زیر آن ظاهر می گردید» 📚 المحرقه ص116 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا واقعیت دارد که وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید کرد ❕❕ 💠💠 👌ابوالفرج اصفهانی در خودش به نقل از ابو البختری می نویسد ؛ « چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به عایشه رسید کرد » 📚 ص55 🔷شیخ نیز می نویسد ؛ « وقتی خبر شهادت علی علیه السلام به او رسید شکر بجا آورد » 📚 ص159 🔷ابن البر نیز از عایشه نقل می کند در آن هنگام گفت ؛ « اکنون هر چه می خواهد بکند ، کسی نیست که او را نهی کند » 📚 ج3 ص218 📚 العقبی ص201 📚 النضره ج3 ص237 🔶 و دیگران از علمای اهل نیز می نویسند ؛ « چون خبر کشته شدن علی علیه السلام به رسید این شعر را خواند ؛ « پس را افکند و آرزوها بدان آرام گرفت ، همان گونه که با آمدن ، دیده روشن می گردد » 🔷سپس پرسید چه کسی او را ؟ 🔶گفتند مردی از قبیله ❕گفت اگر چه دور بود ولی اشکالی ندارد ، کسی که خبر او را آورد پاینده باشد . 📚تاریخ ج5 ص150 📚 فی التاریخ ج2 ص438 📚 الکبری ج3 ص40 📚انساب ج3 ص263 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓ایا چنین حدیثی وجود دارد « حدیث انتخاباتی»انتخاب اصلح ❕-شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن. -اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟ -اگر نفهمیدم؟ امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین. (اصول کافی،ج۱،ص68) 💠پاسخ💠 ❕اصل این روایات که در کتاب شریف کافی نقل شده است چنین است؛ 🗯« عمر بن حنظله می گوید از امام صادق درباره دو نفر از شیعیان که نزاعى بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات جور براى رسیدگى مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟ ❗️فرمود: هر که در مورد دعاوى حق یا دعاوى ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنى قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام مى گیرد گرچه آن را که دریافت مى کند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأى طاغوت و آن قدرتى گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. ❓پرسیدم: چه باید بکنند؟ ❕فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسى است که حدیث ما را روایت کرده و در حلال و حرام ما مطالعه نموده و صاحبنظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است .بایستى او را به عنوان قاضى و داور بپذیرند؛ زیرا که من او را حکم کننده و قاضی بر شما قرار داده ام . 👌 پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است. 🔷 گفتم اگر هر کدام شخصی را حَکَم ساخت و راضی شدند که آن دو شخص ناظر در حقّ آنان باشند وآن دو حَکَم، دو حُکمِ مختلف دادند و هر دو از شما حدیث داشتند و حدیث‌هایشان مختلف بود؟ [آن وقت چه؟]❓ 🔶فرمود: حکم آن کسی درست‌تر است که عادل‌تر و فقیه‌تر و در نقل حدیث راستگوتر و با تقواتر است و به حُکم آن دیگری توجّه نشود. ❔گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخش هستند و برهم برتری و مزیّتی ندارند. 🔶فرمود: به آن روایتی توجّه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنان است، به هر کدام از دو روایت که مورد اتّفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و غیر معروف در نزد شیعه، ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق، تردیدی نیست. و همانا امور بر سه گونه است امری که درست و حق بودنش روشن است باید پیروی شود و امری که ناحق و گمراه بودنش روشن است بایداز آن اجتناب شود و [سوم] امر مشکلی که باید به خدا و رسولش برگردد، رسول خدا فرمود: حلالی است روشن و حرامی است روشن و در بین این دو شبهاتی هم هست، هرکه مورد شبهه را ترک کرد از محرّمات نجات یافته است و هرکه آن را اخذ کرد در نتیجه مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد. ❔گفتم اگر هر دو روایت از شما مشهورند و هر دو را رجال موثّق از قول شما نقل کرده‌اند؟ [آن وقت چه؟]❓ 🔶فرمود: توجه شود هرکدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه [یعنی اهل سنت ] مخالف است به آن عمل شود. آنکه حکمش برخلاف قرآن و سنت و موافق با عامّه است ترک شود. ❔گفتم قربانت، اگر دو تن فقیهِ حَکَم، هردو حُکم خود را موافق کتاب و سنت تشخیص دهند ولی یکی از دو خبر موافق عامه است و دیگری مخالف عامه به کدام عمل شود؟ 🔶فرمود: آن که مخالف عامّه است مایه رشد و هدایت است. ❓عرض کردم قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند؟ [یعنی هرکدام موافق یکی از مذاهب اهل سنت است] 🔶فرمود: توجه شود هرکدام بیش‌تر مورد میل حُکّام و قُضاتند ترک شود و به دیگری عمل شود. ❓گفتم اگر هردو از این نظر برابر باشند و مورد میل حُکّام باشند؟ 🔶فرمود: اگر چنین باشد باید صبر کنی تا حضور امام [معصوم] برسی زیرا توقّف در موردِ اشتباه، بهتر از افتادن در هلاکت است. 📚الکافی ج1 ص67 و ج7 ص412 💠می بینیم این روایت در مورد قضاوت و صفات قاضی و مستند حکم او از احادیث و وجوهی است که پی می بریم حکم او برخواسته از تعالیم اهل بیت علیهم السلام است و ارتباطی با انتخاب رییس جمهور و صفات و شرایط او ندارد. 👌اگر چه از تعالیم عقلی و نقلی دیگر استفاده می شود که افراد باید به کسی رای دهند که عادلترین و صادق ترین و آگاه ترین و با تقوا ترین مردم باشد و مقبول نزد نخبگان و افراد برجسته دینی و علمی جامعه و دشمنان و مخالفان از به قدرت رسیدن آن ها در هراس باشند اما این ملاک ها از روایت مذکور که مشهور است به « مقبوله عمربن حنظله » که مربوط به باب قضاوت است بدست نمی آید. 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBh-jd7qo00WBQ
🤔 ❔خاورمیانه منطقه ای پیغمبر خیز و بدبختی خیز ، گویی آفتابِ تیز ، مغزها را تکان داده است. ﻣﻦ ﻧﻤﯽﻓﻬﻤﻢ ، ﻧﻮﺡ اینجا ، ﻣﻮﺳﯽ ﺍﯾﻨﺠﺎ ، ﻋﯿﺴﯽ ﺍﯾﻨﺠﺎ ، ﻣﺤﻤﺪ اﯾﻨﺠﺎ ، ﯾﻮﺳﻒ ﻭ ﯾﻮﻧﺲ ﻭ ﻟﻮﻁ ﻭ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ... ﻫﻢ ﺍﯾﻨﺠﺎ !! ﯾﻪ ﻧﻔﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻮ ﮐﺎﻧﺎﺩﺍ ﯾﺎ ﺑﻠﮋﯾﮏ ﯾﺎ مثلأ ﻧﯿﻮﺯﯾﻠﻨﺪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﻫﺪﺍیت ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ؟ ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺎﻫﺎ ﺭﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻥ؟! ۱۲۴۰۰۰ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻫﻤﺸﻮﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻥ جالب تر اینکه طبق گفته کتاب های آسمانی ۷۰۰۰ سال از خلقت انسان میگذره ، بعد ۱۴۰۰ سال هست که آخرین پیامبر اومده، میشه ۵۶۰۰ سال , اگه تعداد پیامبرها رو بر ۵۶۰۰ تقسیم کنی میشه هر دو هفته یک پیامبر!!!؟ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻫﻤﯿﻨﻪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﺭﻭ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺧﻮﺷﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﻮﻧﻮ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ و ﻣﺮﺩﻡ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺧﺎﻭﺭ ﺩﻭﺭ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺑﺪﺑﺨﺖ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﺎﮎ ﺑﺮ سرن ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند برای هدایت بشر ، انبیاء و پیامبرانش را مبعوث کرد تا مردمان را به سوی سعادت دنیا و آخرتشان هدایت کنند . ❕امام صادق عليه السلام در پاسخ به زنديقى كه‏ پرسيد ، پيامبران را از چه راهى ثابت مى ‏كنى؟ فرمود ؛ « چون ثابت كرديم كه ما را آفريدگار و سازنده ‏اى است برتر از ما و از همه آنچه آفريده، و آن سازنده حكيم و متعال است به طورى كه ممكن نيست آفريدگانش او را ببينند يا لمسش كنند و در نتيجه، بتوانند با يكديگر ارتباط مستقيم و بى‏ واسطه برقرار سازند و با هم بحث و محاجّه كنند، ثابت شد كه در ميان خلق خود سفيران و فرستادگانى دارد كه سخنان او را براى آفريدگان و بندگانش بيان مى‏ كنند و آنان را به مصالح و منافعشان و عوامل ماندگارى و نابوديشان رهنمون مى‏ شوند. بنابراين، ثابت مى ‏شود كه در ميان آفريدگان كسانى هستند كه از جانب خداى حكيم دانا امر و نهى مى ‏كنند و سخنگوى او، عزّوجلّ، مى ‏باشند. و اينان همان پيامبران عليهم السلام و برگزيده ‏هاى از ميان خلق او هستند؛ حكيمانى كه به حكمت تربيت شده و به حكمت مبعوث گشته‏ اند و با آنكه در خلقت و ساختمان بدنى مانند ديگر مردمند، احوالشان به كلّى با آنان متفاوت است و از جانب خداى حكيم دانا با حكمت تأييد شده ‏اند.» 📚الکافی ج 1 ص 168 ❕تعداد این سفیران الهی 124 هزار تن بوده است ، که برای هریک از آنان یک وصی و جانشین هم بوده است که مجموع آنان 248 هزار تن می باشند که از ابتدای خلقت آدم ، جهت هدایت بشر مبعوث شدند ‌. 👌پيامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند عزّوجلّ يكصد و يست و چهار هزار پيامبر آفريد كه من گرامى‏ ترين آنان نزد خداوند هستم و فخرى نفروشم. و خداوند عزّوجلّ يكصد و بيست و چهار هزار وصى آفريد كه على گراميترين آنها نزد خدا و برترين ايشان است.» 📚امالی صدوق ص 307 ❕از این تعداد پنج تن از انبیاء ، اولوالعزم و صاحب شریعت مستقل بودند ، امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پیامبران اولو العزم پنج نفرند که عبارتند از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد صلی الله علیهم اجمعین » 📚الخصال ج1 ص300 👌تعبیر اولو العزم به خاطر آن است که پیامبرانی که صاحب و آیین جدید بودند ، مسوولیت بسیار سنگینتری داشتند و برای انجام آن عزم و اراده محکمتری داشتند . 📚پیام قرآن ج7 ص347 👌این تعداد هدایتگران الهی در همه جای عالم منتشر شده بودند و چنین نبوده که تنها در منطقه خاور میانه مبعوث شده باشند . ❕قرآن می گوید ؛ « هر امتى در گذشته انذار كننده‏ اى داشته است.» ( فاطر 24) و می فرماید ؛ « ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بپرستيد، و از طاغوت اجتناب كنيد » (نحل 36) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند سبحان آفريدگان خويش را از [دسترسى به‏] پيامبرى مرسل، يا كتابى آسمانى، يا حجّت و دليلى لازم، يا راهى روشن و استوار بى‏ بهره نگذاشته است؛ فرستادگانى كه نه اندك بودنِ شمارشان آنان را [از اداى رسالتشان‏] سست كرد و نه فراوانى تكذيب كنندگانشان. براى پيامبر پيشين نام پيامبرِ پس از او برده مى‏ شد و پيامبر گذشته پيامبر آينده را مى ‏شناساند.» 📚نهج البلاغه خطبه 1 👌و فرمود ؛ « خداوند پس از آنكه جان او- آدم عليه السلام- را ستاند، مردم را از حجّت و دليلى كه ربوبيّت او را براى آنان استوار گرداند و ايشان را به شناخت او رساند، بى‏ بهره نگذاشت. بلكه در هر قرنى و نسلى با حجّت‏ها و براهينى كه از طريقِ پيامبران برگزيده و امانتداران پيام‏هاى خود فرستاد، به مردم رسيدگى كرد، تا آنكه با پيامبر ما محمّد ، حجّت او به كمال رسيد.» 📚نهج البلاغه خطبه 91 👌بنابراین تمام امت ها در تمام زمان ها پیامبران و هدایتگرانی داشته اند ، اما نام همه آنان در قرآن و روایات و تاریخ نیامده است ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « پيامبرانى كه سرگذشت آنها را قبلا براى تو بيان كرده‏ ايم و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را بيان نكرده‏ ايم‏ » ( نساء 164) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕و می فرماید ؛ « ما پيش از تو رسولانى فرستاديم، گروهى از آنان سرگذشتشان را براى تو بازگو كرده‏ ايم، و گروهى را براى تو بازگو نكرده ‏ايم‏ » ( غافر 78) ❕عدد پيامبرانى كه نام آنها صريحا در قرآن آمده است‏ فقط 26 نفر است ، آن هم از آن جنبه بوده است که سرگذشت آنان نقش موثرتری در هدایت مردمان داشته است و آنها عبارتند از ؛ 🔸آدم- نوح- ادريس- صالح- هود- ابراهيم- اسماعيل- اسحاق يوسف- لوط- يعقوب- موسى- هارون- شعيب- زكريا- يحيى عيسى- داود- سليمان- الياس- اليسع- ذو الكفل- ايوب- يونس- عزير و محمد (عليهم الصلاة و السلام). 📚تفسیر نمونه ج 20 ص 185 ❕حتی در نقلی سخن از پیامبری سیاه پوست آمده است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند پيامبرى سياه پوست مبعوث كرد، هر چند شرح سرگذشت او را در قرآن بيان نكرده است‏ » 📚بحار الانوار ج 11 ص 21 ❕یا در مورد مجوسیان که اکثرا در ایران ساکن بودند ، پیامبر گرامی فرمود ؛ « برای آنان پیامبری بود به نام داماست که او را کشتند و کتابش را که جاماست نام داشت ، آتش زدند » 📚الفقیه ج 2 ص 53 👌بنابراین همگان در تمام زمان ها پیامبر داشته اند ، اگرچه پیامبران بزرگ و اولوالعزم در منطقه خاور میانه مبعوث شدند که آن هم فلسفه روشنی دارد که در گذشته مفصلا حول آن توضیح داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3031 ❕توجه به این نکته هم لازم است که چنین نبوده که خداوند صبر کند تا یک پیامبر از دنیا برود و پیامبر دیگر را مبعوث کند ، بلکه در یک زمان پیامبران متعددی در نقاط مختلف جهان مبعوث می شدند ، به عنوان نمونه در روایتی آمده است ؛ « پنج پیامبر در یک زمان مبعوث شدند ، ابراهیم و اسحاق و اسماعیل و یعقوب و لوط ، ابراهیم و اسحاق مبعوث به ارض مقدسه شدند و یعقوب مبعوث به مصر و اسماعیل به سرزمین جرهم ( حول کعبه ) و لوط به سوی سرزمین سدوم و عامور و صنعاء و داروما » 📚الاختصاص ص 265 ❕و یا در زمان حضرت موسی ، بالغ بر هفتاد پیامبر وجود داشت و تمام هفتاد نفری که با او به کوه طور رفتند ، در زمره پیامبران قرار گرفتند ؛ 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 335 ❕یا در نقل دیگری آمده است که بنی اسرائیل در یک روز سی تن از پیامبران الهی را کشتند ؛ 📚در المنثور ج 1 ص 73 👌انبیاء اولوالعزم پیامبر تشریعی بودند و بقیه پیامبران ، مبلغ شریعت آنان که در یک زمان در تمام جهان منتشر می شدند و تبلیغ آیین الهی را می کردند ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « به پیامبران اولو العزم ، اولو العزم می گویند زیرا دارای عزم و اراده قوی تر و دارای شریعت و آیین بودند ،هر پیامبری که بعد از نوح بود بر شریعت و منهاج و کتاب آسمانی او بود تا زمان ابراهیم خلیل و هر پیامبری که در زمان ابراهیم و پس از او بود بر شریعت و منهاج او و تابع کتاب او بود تا زمان موسی و هر پیامبری که در زمان موسی و پس از او بود بر شریعت و منهاج و کتاب او بود تا زمان عیسی و هر پیامبر که در زمان عیسی و پس از او بود بر شریعت و منهاج و کتاب او بود تا زمان پیامبر ما محمد ، و اینان پیامبران اولی العزم و افضل انبیاء و رسل هستند و شریعت محمد تا روز قیامت نسخ نمی شود » 📚عیون الاخبار ج2 ص80 👌اما این که چرا مردم خاور میانه امروزه گرفتار عقب ماندگی و پسرفت هستند با این که انبیاء بزرگ در همین منطقه مبعوث شدند ، پاسخ پیچیدگی ندارد ، بدبختی و عقب گردی آنان به خاطر پشت کردن به تعالیم پیامبران و ترک سعی و تلاش و کوشش و علم اموزی و روی آوردن به اختلاف و تشتت است ، در گذشته بیشتر حول این موضوع بحث کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2286 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓برخی می گویند مذهب در طول تاریخ عامل پیدایش جنگ ها و کشتارها و خونریزی ها بوده است و تاریخ جنگ های مذهبی فراوانی را ثبت کرده اند❕با توجه به این سخن می خواهند مذهب را محکوم کنند❕❕ 💠پاسخ💠 👌باید توجه کرد که دین و مذهب حقیقی و الهی به هیچ عنوان عامل پیدایش جنگ ها و کشتارها و خونریزی ها نمی باشد ، بلکه جنگ ها و کشتارهای مذهبی ناشی می شود از تحریفاتی که در آیین های الهی صورت گرفته است و یا ناشی می شود از عدم توجه پیروان یک آیین الهی به تعالیم صلح دوستانه دین و مذهب . 🔷دین اسلام و مذهب تشیع که دین و مذهب حق تلقی می شود ، صراحتا به پیروان خود دستور داده است که موظف هستند با تمام غیر مسلمین برخورد خوب و انسانی داشته باشند و حق تعرض به هیچ یک از آنان را ندارند ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1378 👌و کسانی نیز که مذهب تشیع را قبول ندارند و پیرو سایر مذاهب اسلامی هستند جان و مالشان محترم است و کسی حق تعرض و اذیت و آزار آنها را ندارد . 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1469 🗯حال اگر افرادی به این تعالیم توجه نکنند و به بهانه مذهب و عقائد دست به کشتار مظلومین و بیگناهان بزنند ، نمی توان گفت مذهب سبب ساز این جنایات بوده است . در این جا باید افراد خاطی را از بین برد نه مذهب را تحت هجمه قرار داد. 👌در تفسیر نمونه در مقام پاسخ به این اشکال چنین آمده است ؛ 🔶اولا ؛ چنان که قرآن می گوید ( بقره 253) اختلافات در حقیقت میان پیروان راستین و حقیقی مذاهب نبوده بلکه میان پیروان و مخالفان مذهب صورت گرفته است و اگر مشاهده می کنیم که در میان پیروان مذاهب مختلف نیز جنگ و ستیزهایی رخ داده نه به خاطر تعلیمات مذهبی آنها بوده است، بلکه به خاطر تحریف مذاهب و تعصبهای ناروا و آمیختن مذاهب آسمانی با خرافات صورت گرفته است . 🔶ثانیا ؛امروز مذهب (یا لااقل تاثیر مذهب ) از قسمتی از جوامع بشری بر چیده شده در حالی که می بینیم جنگها به صورت وحشتناک تری گسترش یافته است . و با ابعاد وسیع تر و شدت بیشتر در نقاط مختلف دنیا ادامه دارد. ❓ آیا اینها به خاطر مذهب است ؟ یا این که روح سرکش جمعی از انسانها سرچشمه واقعی این جنگها است منتها یک روز در لباس مذهب و روز دیگر در لباس مکتب های سیاسی و اقتصادی، و روزهای دیگر در قالبهای دیگر خودنمائی می کند. بنابراین مذهب در این میان گناهکار نیست، این افراد سرکش ‍ هستند که گناهکارند و آتش جنگها را به بهانه های گوناگون شعله ور می سازند. 🔶ثالثا ؛مذاهب آسمانی مخصوصا اسلام بر اثر خاصیت ضد نژاد پرستی و ملیت پرستی سبب شدند که بسیاری از مرزهای نژادی و جغرافیائی و قبیله ای بر چیده شوند و جنگهائی که از آنها سرچشمه می گرفت طبعا از میان رفت و به این ترتیب قسمتی از جنگها در پرتو مذهب از تاریخ زندگی بشر حذف شد، به علاوه روح صلح و دوستی و اخلاق و عواطف انسانی که مورد توجه همه مذاهب آسمانی بوده است اثر عمیقی در کم کردن خصومتها و نفرتهای اقوام مختلف داشته و دارد. 🔶رابعا ؛ یکی از رسالتهای مذاهب آسمانی آزاد ساختن طبقات محروم و رنجدیده بوده است و به همین دلیل جنگهائی در میان پیامبران و پیروان آنها با ستمگران و استثمار کنندگان همچون فرعونها و نمرودها در می گرفته است . 🔷این جنگها که در حقیقت جهاد آزادی بخش انسانها محسوب می شدند نه تنها برای مذاهب عیب نبودند بلکه نقطه قوت آنها به حساب می آیند، درگیریهایی که پیامبر اسلام با مشرکان عرب و رباخواران مکه از یک سو و با قیصرها و کسریها از سوی دیگر داشت همه از این قبیل بودند. 📚تفسیر نمونه ج2 ص255 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔سوال من درمورد این هست که مگه نمی گن خدا بد بنده خود نمی خواد و راضی به عذاب وناراحتی اونیست ❕پس این ها براثر چی هست مگه دست خدا نیست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که زلزله به الهی و تحت نظر او در عالم صورت می گیرد . ❕محمد بن سلیمان از امام صادق علیه السلام سوال کرد سبب زلزله چیست ؟ 👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « خداوند برای رشته های زمین فرشته ای را موکل قرار داده و هرگاه بخواهد زمین را بلرزاند به آن فرشته وحی می کند که فلان رشته را حرکت بده ، پس آن فرشته رشته های زمین را خداوند امر فرموده حرکت میدهد بلافاصله زمین با اهلش به و لرزه در می آیند » 📚علل الشرایع ج2 ص556 👌 با توجه به این سخن در رابطه با زلزله گفتنی است ؛ 💠قرآن در آیات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست است ، چنان که می فرماید: «انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست» 💎نسای 79 👌و می فرماید: «فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است» 💎روم41 ❕از یک نظر مصایبی مانند زلزله جنبه و بیداری برای افراد را دارد . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهش بخشیده شود خداوند او را به حزن و بیماری و مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد» 📚امالی صدوق ص294 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر زمان که بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند ، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای را بر آنها می سازد » 📚الکافی ج2 ص275 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر کسی سوال کند که چرا در زمین زلزله رخ می دهد به او چنین پاسخ داده می شود که زلزله و چیزهای شبیه به آن از جهت موعظه و بیداری و ترساندن مردم صورت می گیرد تا بیدار شوند و از معاصی دست بر دارند » 📚بحار الانوار ج57 ص130 💠البته کوتاهی های خود بشر در خسارات و تلفات ناشی از زلزله نیز بسیار موثر است . اگر خانه ها و نهادها مقاوم و ساخته شود و اقدامات پیشگیرانه به موقع صورت گیرد و امداد رسانی با استفاده از ابزار لازم در زمان مناسب و دقیق محقق شود ، طبیعی است که خسارات و تلفات ناشی از بسیار کم می شود . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هریک از شما وقتی کاری انجام می دهد ، آن را استوار و محکم و دقیق انجام دهد » 📚میزان الحکمه ج8 ص171 👌و فرمود ؛ « خداوند دوست دارد که هرگاه بنده اش کاری انجام می دهد آن را استوار و محکم گرداند » 📚وسائل الشیعه ج3 ص230 ❕بی توجهی به این تعالیم و دستورات در سازی و امداد رسانی ، سبب این می شود که حادثه ای مانند زلزله بیشترین تلفات و خسارات را به بار بیاورد . ❕از جهت دیگر نیز زلزله و گرفتاری ها و مصائب ناشی از آن نقش را برای مردمان ایفا می کند . 👌خداوند می فرماید؛ «شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم » 💎انبیاء 35 👌و می فرماید: «آیا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و نمی شوند» 💎عنکبوت 2 👌و می فرماید ؛ « قطعا همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان » 💠بقره 155 🔶امام علی علیه السلام فرمود: «خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند» 💎نهج البلاغه خطبه192 👌همچنین زلزله و مصائب ناشی از آن برای برخی افراد نیز نقش ترفیع درجه آنان را بازی می کند . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب » 📚الکافی ج2 ص252 🔶و : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» 📚الکافی،ج2 ص 252 👌ادامه 👇👇👇