eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔برخی از شبکه های وهابی شبهه کرده اند که اگر عقیده شیعه درست است که خلفا منافق بوده اند ، پس چرا پیامبر با آنان نبرد نکرد و آنان را از بین نبرد ، مگر خداوند در سوره توبه نمی گوید با کفار و منافقین جهاد کن ❗️یا باید بگویید که پیامبر به حکم آیه عمل نکرده است و یا بگوییم که خلفا منافق نبوده اند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد استناد قرار گرفته است ، آیه شریفه ذیل است که می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ » « اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت‏گير، جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتى دارند » ( توبه 73 ) ❕طرز جهاد در برابر كفار ، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، و مخصوصا جهاد مسلحانه است، ولى در طرز جهاد با منافقان بحث است، زيرا مسلما پيامبر ص با منافقان جهاد مسلحانه نداشت، چه اينكه منافق كسى است كه ظاهرا در صفوف مسلمين قرار دارد و بحكم ظاهر محكوم به تمام آثار اسلام است. هر چند در باطن كارشكنى مى ‏كند، چه بسا افرادى كه مى‏ دانيم ايمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام نمى‏ توانيم رفتار يك نامسلمان با آنها كنيم. 👌لذا همانگونه كه از روايات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى‏ شود بايد گفت: که منظور از جهاد با منافقان انواع و اشكال ديگر مبارزه غير از مبارزه مسلحانه است، مانند مذمت و توبيخ و تهديد و رسوا ساختن آنها، و شايد جمله" وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ" اشاره به همين معنى باشد. 📚تفسیر نمونه ج 8 ص 40 ❕بنابر اين مراد از جهاد با منافقان همان توبيخ و سرزنش و تهديد و انذار و رسوا ساختن آنها است ، چه اينكه جهاد ، معنى وسيع و گسترده ‏اى دارد، و هر گونه تلاش و كوشش را شامل مى‏ شود، تعبير به « وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ » (بر آنها سخت بگير و خشونت كن) نيز اشاره به خشونت در سخن و افشاگرى و تهديد و مانند آن است. 👌اين وضع خاص در مقابل منافقان، با اينكه آنها خطرناكترين دشمن اسلام بودند، به خاطر اين بود كه آنها ظاهرا دم از اسلام مى‏ زدند، و با مسلمانان كاملا آميزش داشتند، لذا ممكن نبود همچون يك كافر با آنها رفتار كرد. 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 299 ❕در روایات اهلسنت هم آمده است که مقصود از جهاد با منافقین ، همان خشونت در سخن گفتن و عدم رفق و مدارا در کلام است ، چنان که علمای اهلسنت از ابن عباس نقل می کنند که در تفسیر آیه شریفه فرمود ؛ « جهاد با کفار ، با شمشیر است و جهاد با منافقین ، با زبان و سخت گرفتن و عدم مدارا با آنان است » « جاهد الکفار قال بالسیف و المنافقین ، قال باللسان و اغلظ علیهم قال اذهب الرفق عنهم » 📚الدر المنثور ، ج 3 ص 258 _ تفسیر ابن ابی حاتم ، ج 6 ص 1842 ❕در روایات صحیح اهلسنت آمده است که پیامبر ، اطرافیان را نهی می کرد که مثلا منافقینی چون ابی را بکشند ، تا مبادا افراد شایعه کنند که محمد ، پس از به قدرت رسیدن ، اصحابش را کشت و از این طریق ، مردم را از اسلام بترسانند ، چنان که بخاری و دیگران نقل می کنند که عمر به پیامبر گفت ؛ « بگذار گردن این منافق (عبدالله بن ابی ) را بزنم ، پیامبر گفت او را رها کن تا مبادا مردم سخن بگویند که محمد ، اصحابش را می کشد » « لا یتحدث الناس ان محمدا یقتل اصحابه » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 51 _ صحیح مسلم ج 4 ص 1999 👌همین سخن در روایات شیعه از پیامبر گرامی نقل شده است که فرمود ؛ «اگر از اين اتّهام کراهت نداشتم كه بگويند: «محمّد در آغاز نبوّتش عدّه‏ اى را به كمك طلبيد و با كمك و يارى آن‏ها پيروز شد و پس از استحكام پايه‏ هاى حكومت، آنان را كشت ، گردن عدّه زيادى از منافقين را مى‏ زدم (و اسلام را از شرّ آن‏ها راحت مى‏ كردم.) » « لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِيرٍ » 📚الکافی ج 8 ص 345 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕بنابراین پیامبر گرامی مامور به جهاد با شمشیر با منافقین نبود ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « پيامبر هرگز با منافقان جنگ مسلحانه نكرد » «انَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمْ يُقاتِلْ مُنافِقاً قَطُّ» 📚مجمع البيان، جلد 10، صفحه 319 ❕در روایت دیگر آمده است ؛ « پیامبر با منافقین قتال مسلحانه نکرد ، ... چرا که آنان کفر خود را ظاهر نمی کردند و علم خداوند به کفرشان ، قتل آنها را مباح نمی گرداند تا زمانی که اظهار ایمان می کردند » 📚تفسیر نور الثقلین ج 2 ص 241 ❕ایشان مطابق روایات اهلسنت ، مامور به جهاد با لسان و رسوا سازی منافقین بود ، چنان که در نقلهای دیگر آنان آمده است که پیامبر گرامی اصحاب منافق خود را بشارت به دوزخ می داد و از این طریق ، آنان را خوار و ذلیل می کرد . ❕بخارى از پیامبر گرامی نقل می کند كه فرمود: «من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم، برخى از مردان شما از آن جلوگيرى مى ‏شوند، سپس نزد من دچار آشفتگى مى‏ گردند. مى ‏گويم: خدايا اينان اصحاب منند. گفته شود نمى‏ دانى پس از تو چه بدعت‏ها پديد آوردند.» 📚صحیح بخاری ج 10 ص 194 نشر جمهوریه مصر العربیه ، لجنه احیاء کتب السنه 👌و باز نقل می کند که فرمود ؛ «گروهى از اصحابم را از ورود به حوض كوثر باز مى ‏دارند. تا آنكه من آنان را بشناسم و نزد من آشفته مى‏ شوند. من مى‏ گويم: آيا اصحاب مرا مانع مى‏ شوند؟ گويند: نمى‏ دانى پس از تو چه كردند» 📚همان مدرک 👌و باز نقل می کند که فرمود: «من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم. هر كه بر من بگذرد مى‏ نوشد و هر كه نوشيد، هرگز تشنه نمى ‏شود گروهى را هم جلوگيرى مى‏ كنند كه آنان را مى‏ شناسم، آنان هم مرا مى ‏شناسند و ميان من و آنان فاصله مى ‏افكنند.» 📚همان مدرک 👌و باز نقل می کند که فرمود ؛ «گروهى از اصحابم روز قيامت‏ بر من‏ وارد مى‏ شوند وآنان را از حوض كوثر محروم مى ‏كنند و من مى‏ گويم: خدايا، اصحابم مى ‏گويد: تو نمى ‏دانى پس از تو چه كردند، آنان به جاهليت و به عقب برگشتند.» 📚همان مدرک @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا دلیل قانع کننده ای برای رد نظرات مخالفان ولایت فقیه وجود دارد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ، اسلام دینی سیاسی و حکومتی است و به حکم آیات و روایات ، مسلمین ناگزیر هستند که برای اجرای دستورات اسلام ، حکومتی دایر کنند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1734 👌روشن است که کسی باید در راس حکومت باشد که نسبت به احکام اسلامی آگاهی داشته باشد تا بتواند احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند و نیز اهل گناه و معصیت نباشد تا مبادا حکومت رافدای هوای نفس خودش کند و چنین کسی همان است که ما از او تعبیر می کنیم به « فقیه عادل » ❕بنابراین ، ما از همین طریق به روشنی به اولویت فقیه در زمامداری می رسیم ، و نیازی نداریم که روایتی باشد که بالخصوص ، بگوید حاکم تنها فقیه باید باشد ( اگر چه روایاتی در این زمینه داریم که در ادامه بیان می شود ) . ❕لذا می بینیم فقهای شیعه هم در طول تاریخ عقیده به ولایت فقیه داشته اند که ما از برخی از آنها در گذشته یاد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1019 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1943 ❕چنان که گفتیم ، به وضوح روایاتی است که ثابت می کند که برای اجرای دستورات اسلام در جامعه و زمامداری حکومت اسلامی که برقراری آن مورد تاکید آیات و روایات است ، فقیه نسبت به دیگران اولویت داشته و سزاوارتر است . 1⃣امام صادق ع فرمود ؛ «مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدرَوي حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ احْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَما فَانِّي قَدْ جَعَلْتُهُ حَاكِما عَلَيْكُمْ. فَاذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يْقْبَلْ مِنْهُ فَانَّما اسْتَخَفَّ بِحُكْمِنَا وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا كَالرَّادِّ عَلَي اللَّهِ وَ هُوَ عَلَي حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ » « هر كس از شما كه راوى حديث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد (صاحب نظر باشد) و احكام ما را بشناسد پس او را به عنوان داور بپذيريد ، همانا من او را بر شما حاكم ( و قاضی ) ، قرار دادم. پس هر گاه حكمى كرد و از او قبول نكردند، حكم ما را سبك شمرده ‏اند و ما را رد كرده‏ اند، و آن كس كه ما را رد كند خدا را رد كرده است و رد كردن خدا در حد شرك به خداى متعال است. » 📚الکافی ج 1 ص 67 2⃣و فرمود ؛ « فردى را كه به ‏خوبى حلال و حرام ما را مى‏ شناسد، (براى فصل خصومت و داورى‏ ) تعيين كنيد؛ زيرا من او را بر شما داور ( قاضى‏ ) قرار دادم و مبادا كه بعضى از شما عليه برخى ديگر، به زمامدار ستمگر (براى شكايت ) مراجعه كند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 139 👌این که فقیه در این روایات به عنوان جانشین امام ع در قضاوت و داوری معرفی شده است ، روشن می کند که فقیه شایسته تر از دیگران برای جانشینی از امام ع در امر حکومت و زمامداری برای اجرای دستورات اسلام است . 3⃣امام زمان ع فرمود ؛ « امَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِيهَا الي رُواةِ حَدِيثِنا فَانَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ انَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلْيهِم » « در رخدادهايى كه اتفاق مى‏ افتد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم. » 📚کمال الدین ج 2 ص 484 _ الغیبه طوسی ، ص 291 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 470 👌این که امام ع ، مردمان را ارجاع به فقهاء و راویان حدیث داده و آنان را حجت خویش معرفی کرده است ، روشن می کند که فقیه و حجت از ناحیه امام معصوم ع ، سزاوارتر از دیگران برای زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه به نیابت از امام معصوم ع است . 👌امام خمینی ع می گوید ؛ « ظاهر حديث دلالت بر آن دارد كه فقها در مورد بيان حكم رويدادها مرجعيت دارند ... ثانياً ... تمام اختياراتى كه براى امام به ‏عنوان حجت خداوند بر مردمان وجود دارد، عيناً براى فقها كه از جانب امام به‏ عنوان حجت بر مردمان تعيين شده‏ اند نيز جارى است. بنابراين در دلالت حديث بر ولايت ‏فقيه ترديد نيست. » 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ، ص 45 _ 46 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ «اللّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائِي قِيلَ يا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ خُلفَائُكَ؟ قالَ الَّذيِنَ يَأتُونَ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ عَنِّي حَدِيثِي وَ سُنَّتِي » « خدايا بر جانشينان من رحمت فرست. پرسيدند اى رسول خدا جانشينان شما كيانند؟ فرمود: آنان كه بعد از من مى ‏آيند و حديث و سنت مرا نقل مى ‏كنند. » 📚الفقیه ج 4 ص 420 _ امالی صدوق ص 180 5⃣و در روایت دیگر فرمود ؛ «عالمان وارثان پيامبران هستند. به‏ درستى انبيا درهم و دينار از خود به ارث نمى ‏گذارند، اما ارث آنان «علم» است. پس هر كس از آن (علم‏ ) بهره گيرد، بهره فراوان برده است » 📚الکافی ج 1 ص 32 👌این که در این دو روایت ، فقیه ، در تبلیغ دین و نشر احکام پیامبر گرامی ، به عنوان خلیفه و وارث پیامبر ، معرفی شده اند ، به وضوح ثابت می کند که برای اجرای احکام اسلام در جامعه نیز ، همین فقها که وارثان و خلیفه پیامبر در نشر دین اند ، از دیگران سزاوار تر هستند . 6⃣امام‏ كاظم ع فرمود ؛ « فقهاى مؤمن دژهاى اسلام ‏اند؛ همان‏گونه كه ديوارهاى شهر، دژ مستحكم آن هستند. » « لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور المدینه لها » 📚الکافی ج 1 ص 38 _ علل الشرایع ج 2 ص 462 👌مرحوم امام خمینی می گوید ؛ « اينكه فرموده ‏اند «فقها دژهاى اسلام ‏اند»، يعنى مكلف‏ اند اسلام را حفظ كنند و زمينه حفظ اسلام را فراهم آورند ( حكومت تشكيل دهند و احکام اسلام را در جامعه پیاده کنند ) تا بتوانند حافظ اسلام باشند و اين از اهم واجبات است. » 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 67 7⃣و فرمود ؛ «فقيهان امانت‏داران رسولان هستند.» « الفقهاء امناء الرسل » 📚الکافی ج 1 ص 46 👌امام‏ خمينى با استناد به اين روايت، مهم‏ترين امانت پيامبر را رهبرى امت و گسترش عدالت در جامعه و ( و تشکیل حکومت و اجرای احکام پیامبر اسلام در جامعه می داند ) . 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 44 8⃣امام ع على ع به يكى از قضات به نام شريح فرمود ؛ « ا ى شريح ، تو بر جايگاهى تكيه زده‏ اى كه جز پيامبر يا وصى پيامبر يا انسان نگون‏بخت، كسى ديگر بر آن تكيه نمى‏ زند. » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 👌مرحوم امام خمینی در توضيح اين روايت بيان مى‏ کند ؛ «از روايت برمى‏ آيد كه تصدى منصب قضا با پيغمبر يا وصى اوست. اما در اينكه فقهاى عادل به حسب تعيين ائمه (عليهم السلام) منصب قضا را دارا هستند و منصب قضا از مناصب فقهاى عادل است، اختلافى نيست ....» و چون فقيه عادل نه پيامبر است و نه شقى، پس وصى است و وصى از تمام اختيارات وصيت ‏كننده ( یعنی امامان ) برخوردار است ( و یکی از اختیارات امامان ع حکومت و زمامداری است ) 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 45 👌بنابراین به حسب این روایت هم که فقیه را وصی ائمه ع در نشر دین و احکام اسلام معرفی می کند ، اولویت فقیه برای حکومت و زمامداری نسبت به دیگران روشن می شود ، زیرا برای اجرای احکام اسلام در جامعه ، کسی که در دین و احکام ، وصی ائمه است ، نسبت به دیگران اولویت دارد . 9⃣امام صادق ع فرمود ؛ « از تصدى مقام حكومت و داورى بپرهيزيد؛ زيرا حكومت براى پيشوايى است كه‏ دانشمند به قضاوت و در ميان مسلمانان عادل و دادگر باشد. چنين امرى براى پيامبر يا جانشين اوست‏ » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 ❕این حدیث نیز می گوید کسی حق قضاوت و داوری دارد که پیامبر یا وصی پیامبر باشد ، و این که فقها حق قضاوت دارند ، یعنی وصی پیامبر اند ، و وصی پیامبر ، نسبت به دیگران در زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه اولویت دارد . 0⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « العلماء حکام علی الناس » « علما ، حکام ( و حکمرانان ) بر مردم اند » 📚بحار الانوار ج 1 ص 183 👌این حدیث نیز از علما به عنوان افرادی نام می برد که مردم باید از آنان تبعیت کنند ، روشن است که در حکمرانی جامعه برای اجرای احکام اسلام نیز ، چنین علمایی نسبت به دیگران سزاوارتر هستند . 1⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « جريان امور و احكام به دست دانشمندان الهى است كه به حلال و حرام خدا امين هستند. » 📚تحف العقول ، ص 238 _ بحار الانوار ج 97 ص 80 👌روشن است که وقتی امور و اجرای احکام الهی در جامعه به دست علما است ، آنان نسبت به دیگران در حکومت و زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه ، سزاوارتر هستند . ❕این روایات به وضوح اولویت و شایستگی فقیه را برای زمامداری جامعه و اجرای احکام اسلام در جامعه ، ثابت می کند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ممکن است عده ای بگویند که ما نباید در عصر غیبت ، حکومت تشکیل داده و قیام کنیم ، زیرا ائمه فرموده اند که هر پرچمی که قبل از ظهور بر افراشته شود ، پرچم گمراهی است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 50 ❕این روایات که به صورت مطلق ، دستور به سکوت و عدم قیام در برابر حکومت های ظالم می دهد ، خلاف قرآن و روایات متواتر ائمه ع است و برای ما حجت نیست . 1⃣خداوند می فرماید ؛ « از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) « از گناهاکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء ) 151 « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 ) ❕چگونه ممکن است که ما چشم خود را بر این آیات ببندیم و بر خلاف حکم این آیات ، تا زمان ظهور از ظالمین اطاعت کنیم و قیام نکنیم ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 2⃣یا در روایات می بینیم که از اطاعت از ظالمین نهی شده است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « چون روز قيامت شود، ندا دهنده ‏اى ندا مى‏ دهد: «كجايند ستمگران و ياران آنها؟ هر كسى كه دواتى براى آنان ليقه كرده، يا سرِ كيسه‏اى را براى آنان بسته، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده است، اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد!». 📚ثواب الاعمال ص 309 ❕در روایت دیگر آمده است ؛ « ستمگر را در ستمش کمک نکنید ، که برتری شما از بین می رود » 📚الفقیه ج 4 ص 400 👌امام صادق ع فرمود ؛ « کسی که بقاء ظالمین را دوست داشته باشد ، پس دوستدار آن است که خداوند عصیان شود » 📚الکافی ج 5 ص 108 _ معانی الاخبار ص 253 👌و فرمود ؛ « عامل به ظلم و یاری کننده ظالم و راضی به ظلم ، شریکان سه گانه اند » 📚الکافی ج 2 ص 333 ❕علی ع فرمود ؛ « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید » « کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا » 📚نهج البلاعه نامه 47 👌بنابراین ترک قیام در برابر حکومت ظالمین ، تقویت و یاری آنان است که به حسب این روایات ممنوع است و روایاتی که می گوید تا زمان ظهور باید در برابر ظالم سکوت کنید ، چون بر خلاف این روایات مشهور و موافق قرآن است ، برای ما قابل پذیرش نیست ، ما ماموریم که روایتی را که بر خلاف روایات مشهور اهل بیت علیهم السلام است را طرد کنیم ، چنان که راوی می گوید ؛ « از امام باقر ع پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 3⃣روایاتی که دستور به سکوت در برابر ظالم به صورت مطلق تا زمان ظهور می دهد ، موافق روایات اهلسنت و بر خلاف روایات فوق الذکر شیعه است و باید طرد شود ، زیرا اهلسنت عقیده به اطاعت از حکام ظالم دارند و از پیامبر نقل می کنند که فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 👌و نقل می کنند که فرمود ؛ « پس از من پیشوایانی بر مسند قدرت خواهند نشست که از هدایت من بهره نبرده اند و به سنت من عمل نکرده و در میان آنها افرادی خواهند بود که در شکل و پوست آدمیزاد اما قلب آنها قلب شیطان است . به سخنان آنان گوش ده و از فرمانشان اطاعت کن اگر شما را مورد ضرب و شتم قرار داده و اموال شما را غارت کردند وظیفه شما اطاعت و فرمانبرداری آنهاست» 📚صحیح مسلم ج 3 ص 1476 _ سنن بیهقی ج 8 ص 159 _ کنزالعمال ج 5 ص 309 ❕احمد بن حنبل می گوید ؛ « شنیدن و اطاعت کردن برای امیر و حاکم مومنین واجب است ، چه حاکم نیکوکار باشد و چه بدکار و فاجر و هرکس بر امام مسلمین خروج کند و در حال خروج بر او بمیرد ، به مرگ جاهلیت مرده است » 📚تاریخ المذاهب الاسلامیه ، ابی زهره ، ج 2 ص 322 ❕یا در کتاب شرح عقیده الطحاویه که از کتب مشهور در حوزه های اهلسنت است آمده است ؛ « جایز نمی دانیم خروج بر حاکمان و ولاه امرمان را ، اگرچه آنان اهل جور و ستم باشند » 📚شرح العقیده الطحاویه ص 110 ❕شیخ اشعری نیز به این نکته تصریح می کند ؛ 📚مقالات الاسلامیین ص 323 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ما ماموریم ، روایاتی را که موافق با عقیده اهلسنت و مخالف با قرآن و روایات مشهور اهلبیت ع است را طرد کنیم ، زیرا چنین روایاتی از روی تقیه ، موافق عقیده اهلسنت صادر شده است . ❕لذا می بینیم راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕در گذشته در این رابطه ، توضیحات بیشتری داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2227 🔸ادامه 👇 👌ما ماموریم ، روایاتی را که موافق با عقیده اهلسنت و مخالف با قرآن و روایات مشهور اهلبیت ع است را طرد کنیم ، زیرا چنین روایاتی از روی تقیه ، موافق عقیده اهلسنت صادر شده است . ❕لذا می بینیم راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕در گذشته در این رابطه ، توضیحات بیشتری داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 4⃣اگر هم وجه تقیه ای بودن این روایات را نادیده بگیریم , باز هم گفتنی است که این روایات مربوط به افرادی است که با انگیزه های منافع شخصی قیام می کنند و مردم را به جای آنکه دعوت به خداوند کنند , دعوت به خود می کنند , لذا در این روایات از چنین افرادی با عنوان " طاغوت " یاد شده است , اما اگر قیام برای دعوت به خداوند و از بین بردن ظالم باشد , به مقتضای آیات و روایات فوق الذکر که دستور به قیام در برابر ظالم را می دهد , چنین قیام کردنی مرضی خداوند و اهلبیت علیهم السلام است , لذا می بینیم که اهلبیت علیهم السلام قیام زید بن علی را تایید کنند , زیرا اگر چه قیام زید قبل ظهور امام مهدی علیه السلام بود اما چون قیامش برای احیاء دستورات خداوند و دعوت به خداوند و اهلبیت علیهم السلام بود , لذا اهلبیت ع قیام او را تایید کردند و او را شهید فی سبیل الله معرفی می کردند , در ذیل مفصل توضیح داده ایم : https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آيا ميدانيد خود الله هم نماز ميخواند؟ ▪️آيا ميدانيد الله در نماز از خودش تعريف و تمجيد ميكند؟ پيامبر اسلام ميگويد: وقتى به نزد الله رفتم در حال نماز خواندن بود. مشروح اين روايت را در متن زير بخوانيد و بيش از پيش با الله مسلمانان آشنا شويد :) آدرس منبع اين روايت: اصول كافي جلد ١ ص ٤٤٣ ❗️❗️ 💠💠 👌روایت مورد استناد معاند ، این نقل از کتاب کافی شریف است که ابو بصير از امام صادق عليه السلام پرسيد ؛ « چند مرتبه پیامبر را به معراج بردند؟ امام ع فرمود: دو مرتبه، و جبرئيل او را در مقامى نگه داشت و گفت: در جايت بايست اى محمد! زيرا در جايى ايستاده ‏اى كه هرگز هيچ فرشته و پيغمبرى در آنجا نايستاده است، همانا پروردگارت در « صلاه » است، فرمود: اى جبرئيل! چگونه صلاتی ؟ گفت: ميفرمايد: سبوح، قدوس، منم پروردگار ملائكه و روح كه رحمتم بر غضبم پيشى دارد .... » «كَمْ عُرِجَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ مَرَّتَيْنِ فَأَوْقَفَهُ جَبْرَئِيلُ مَوْقِفاً فَقَالَ لَهُ مَكَانَكَ يَا مُحَمَّدُ فَلَقَدْ وَقَفْتَ مَوْقِفاً مَا وَقَفَهُ مَلَكٌ قَطُّ وَ لَا نَبِيٌّ إِنَّ رَبَّكَ يُصَلِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ وَ كَيْفَ يُصَلِّي قَالَ يَقُولُ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ أَنَا رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتِي غَضَبِي » 📚الکافی ج 1 ص 443 👌این که در این روایت تعبیر « ان ربک یصلی » آمده است ، ملحد گمان کرده است که تعبیر « یصلی » به معنای نماز خواندن است ، در حالی که واژه « صلاه و یصلی » به معنای طلب رحمت و غفران و دعا برای غفران است ؛ « الصلاه ؛ الدعاء و الاستغفار » « صلاه به معنای دعا و استغفار است » 📚لسان العرب ج 14 ص 464 👌و اگر به نماز هم « صلاه » می گویند ، چون در آن دعا و طلب رحمت الهی وجود دارد ؛ « سمیت الصلاه لما فیها من الدعا و الاستغفار » 📚همان منبع _ مفردات الفاظ القرآن ج 1 ص 491 ❕و وقتی صلاه و صلوات به خداوند نسبت داده می شود مانند تعبیر « یصلی ربک » ، به معنای آن است که خداوند ، رحمت و برکت خود را نصیب افراد می کند ؛ « الصلاه من الله رحمه ، صلاه الله علی رسوله : رحمته له » 📚لسان العرب ج 14 ص 464 ❕مثلا خداوند می فرماید ؛ « هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً » ( احزاب 43 ) 👌طبق ترجمه ملحد باید بگوییم « یصلی علیکم » ، یعنی خداوند برای شما نماز می خواند ❗️❗️در حالی که مطابق آنچه در معنای صلاه خداوندی گفتیم ، ترجمه آیه شریفه چنین می شود ؛ « او كسى است كه بر شما درود و رحمت مى‏ فرستد و فرشتگان او (نيز براى شما تقاضاى رحمت مى‏ كنند) تا شما را از ظلمات (جهل و شرك و گناه) به سوى نور (ايمان و علم و تقوى) رهنمون گردد، او نسبت به مؤمنان مهربان است. » ❕در آیه دیگر می فرماید ؛ « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما » ( احزاب 56 ) 👌طبق ترجمه ملحد ، باید بگوییم که خداوند و فرشتگان برای پیامبر ، نماز می خوانند ❗️❗️در حالی که ترجمه صحیح چنین است ؛ « خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بر او درود فرستيد و سلام گوئيد و تسليم فرمانش باشيد. » ❕بر همین اساس ، امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ «صلاة اللّه رحمة من اللّه و صلاة الملائكة تزكية منهم له، و صلاة المؤمنين دعاء منهم له‏ » ❕« صلوات خداوند رحمتى از ناحيه او است و صلوات ملائكه، تقديس و پاك شمردن آنها است نسبت به پيامبر و صلوات مؤمنين، دعا و تقاضاى رحمت است از آنها براى پيامبر » 📚ثواب الاعمال ص 156 _ بحار الانوار ج 91 ص 58 👌بنابراین ، در روایت مورد استناد معاند هم اگر تعبیر « ان ربک یصلی » ، آمده است ، یعنی خداوند با گفتن این جملات که من سبوح و قدوس و رب فرشتگان و روح هستم ، و رحمتم بر غضبم ، سبقت دارد ، خداوند با گفتن این جملات رحمت و مغفرت خود را شامل بندگانش می کند ، یا شامل انبیاء و امامان می کند ، یا شامل پیامبر گرامی اسلام می کند ، چنان که علامه مجلسی در شرح روایت می نویسد ؛ « مقصود از تعبیر « ان ربک یصلی » ، آن است که خداوند ترحم کرده و رحمت خود را بر بندگانش ظاهر می کند یا شامل انبیاء و اوصیاء علیهم السلام می کند ، یا رحمتش را تنها شامل پیامبر اسلام می کند » « ان ربک یصلی ای یترحم و یظهر رحمته علی عباده او یصلی علیک بان یکون المراد بالرحمه الانبیاء و الاوصیاء علیهم السلام کما مر فی الاخبار او المعنی رحمتی علیک کما ورد فی خبر آخر » 📚مراه العقول ج 5 ص 201 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔خواستم بدانم که آیا واقعاً این موضوع درست است که مرحوم آخوند خراسانی ولایت فقیه را نفی میکردند؟اگر این مطلب درست است دلایل ایشان چه بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌ما با دلائل قطعی از آیات و روایات ، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی برای اجرایی احکام اسلام در جامعه و زمامداری فقیه را ثابت کردیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229 ❕و هیچ فقیه و صاحب نظری نمی تواند ، بر خلاف این سخن ، سخن بگوید ، چنان که مرحوم صاحب جواهر می گوید ؛ « کسی که در ولایت فقیه وسوسه کند طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین را نفهمیده است» « ما ذاق طعم الفقه شیئا و لا فهم من لحن قولهم » 📚جواهر الکلام،ج 21 ص 397 ❕بنابراین اگر کسی بگوید که افرادی ولایت فقیه را قبول ندارند ، این گواه بر جهل و نا آگاهی کسی است که منکر ولایت فقیه است . 👌آخوند خراسانی هم مخالف ولایت فقیه نبوده است ، ما پاسخی را که در « نرم افزار پرسمان » در این زمینه ارائه داده اند ، در اینجا نقل می کنیم ؛ ❕« مرحوم آخوند خراسانى قطعا يكى از معتقدين به ولايت مطلقه فقيه هستند و اساسا يكى از نقدهايى كه ايشان به مرحوم شيخ انصارى در كتاب حاشيه بر مكاسب وارد مى كنند درمورد مطلقه بودن ولايت فقيه مى باشد كه شيخ انصارى ظاهرا در كتاب مكاسب نمى پذيرند هر چند در كتاب قضاء، ايشان نيز ولايت مطلقه را قبول مى كنند. و اين در حالى است كه مرحوم آخوند خراسانى ولايت مطلقه فقيه را اثبات مى نمايند. البته آخوند خراسانى ولايت فقيه را از طريق دليل عقلى و با بهره گيرى از تقسيم بندى چهارگانه كارهاى معروف توسط مرحوم شيخ انصارى اثبات مى كند به اين نحو كه يا شارع انجام دادن آن كارهاى معروف را به عهده اشخاص معين گذاشته است، مانند تصرف در اموال كودك كه به عهده پدر يا جد پدرى است يا به عهده گروه خاصى گذاشته است، مانند قضاوت كه به عهده فقهاست يا وظيفه همه مردم است مانند امر به معروف و نهى از منكر و... يا اينكه معروف جزو هيچ كدام از سه دسته فوق نيست. 👌دسته چهارم، خود به دو قسم تقسيم مى شود: در قسم اول فقيه با ادله تشخيص مى دهد كه وجود و وجوب آن معروف منوط به حضور و اذن امام معصوم عليه السلام است، مانند جهاد ابتدايى، يا منوط نيست. ❕اين امورى كه جزو سه دسته گذشته نبوده و منوط به اذن امام عليه السلام هم نيست مانند كليه امور سياسى جامعه كه در ارتباط با حكومت مى باشد و نيز شؤون اجتماعى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كه بايد به وسيله دولتها اداره شود، از قبيل اقامه نظم، برقرارى امنيت. 👌شارع مقدس براى اداره اين امور حتما بايد كسى را نصب كند. آن شخص يا همه مسلمانان هستند يا تنها عادلان و افراد موثق هستند. در هر كدام از سه عنوان اول كه نصب شده باشد، فقيه نيز داخل است ولى اگر فقيه نصب شده باشد، آن عناوين داخل نيستند. پس ثبوت ولايت بر اين امور براى فقيه يقينى و قطعى است و به تعبير آخوند خراسانى فقيه قدر متيقن از ميان افرادى است كه احتمال داده مى شود كه مباشرت يا اذن و نظر او در اداره اين امور معتبر باشد و نسبت به بقيه افراد مشكوك است و اصل عدم ولايت نسبت به ديگر افراد جارى مى شود ؛ 📚حاشيه بر مكاسب، آخوند خراسانى، ص. 96 «لكنها موجبه لكون الفقيه، هو القدر المتيقن من بين من احتمل اعتبار مباشرته او إذنه و نظره.» به نقل از سايت حوزه) ❕ همچنين سيره عملى مرحوم آخوند خراسانى در جريانات مشروطه مويد اعتقاد ايشان به ولايت مطلقه فقيه مى باشد چرا كه اقداماتى كه ايشان انجام مى دادند و دستور العمل هايى كه صادر مى نمودند صرفا از جايگاه ولايت مطلقه صادر مى شد و گر نه اعتبارى نداشت. 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه آخوند خراسانی 👌البته در فضاهای مجازی نامه ای به نقل از آخوند خراسانی منتشر می شود که ولایت فقیه را مورد انکار قرار داده است ، این نامه هیچ گونه انتساب یقینی به آخوند خراسانی ندارد و ساخته و جعل برخی از افراد است و خلاف نوشته ها و عملکرد آخوند خراسانی در تایید مساله ولایت فقیه است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 🔴 آیا می‌دانستید که به اعتراف خود مورخان مسلمان، برخی از آیات قرآن از جمله سوره توحید در زمان‌های قبل از محمد نیز وجود داشته است و ادعای بی‌نظیر بودن آیات و تحدی قرآن از بیخ و بن باطل است؟! «...دختر ِخالدبن سنان عیسی (خالد بن سنان پیش از پیامبر اسلام می‌زیست) پیش پیغمبر آمد و شنید که " قل هو الله احد الله الصمد" می‌خواند و گفت پدر من نیز همین را می‌گفت. » 📚منبع: مروج الذهب، ج۱، ص۶۰ ❗️❗️ 💠💠 ❕یکی از کسانی که شیعه و سنی نقل کرده اند که بعد از نبوت عیسی ع و قبل از نبوت پیامبر گرامی اسلام ، به نبوت و پیامبری مبعوث شد ، خالد بن سنان ع بوده است . 👌شیخ بزرگوار کلینی نقل می کند که امام صادق ع فرمود ؛ « در حالى كه پيامبر اكرم نشسته بود زنى خدمت آن حضرت رسيد. حضرت به آن زن خوشامد گفت ... سپس فرمود ؛ ❕اين زن دختر پيامبرى است كه قومش او را تباه كردند، يعنى خالد بن سنان كه آنها را به سوى خدا دعوت كرد و آنها از ايمان آوردن روى گردانيدند، و آتشى بود كه آن را «آتش حدثان» مى‏ ناميدند و هر سال يك بار به سراغ آنها مى ‏آمد و برخى از آنها را در كام خود فرو مى ‏برد. اين آتش همه ساله در هنگام معيّنى مى ‏آمد. آن پيغمبر به آنها فرمود: اگر من اين آتش را از شما دور كنم ايمان مى‏ آوريد؟ ❕گفتند: آرى، پس آن پيغمبر جامه خود را در برابر آن آتش گرفت و آن را از ايشان برگرداند و به دنبال آن رفت تا به درون غارى وارد شد كه آن آتش، از آن بيرون مى ‏آمد، و آن مردم بر درب آن غار نشستند و چنان پنداشتند كه آن پيغمبر ديگر نخواهد توانست از اين غار بيرون آيد. پس ديدند كه او بيرون آمد در حالى كه مى‏گفت: اين است اين است [يعنى اين است اعجاز من‏] و همه اينها از اين است [يعنى از سوى خداست‏]. 👌بنى عبّاس گمان بردند كه من بيرون نيايم ولى بيرون آمدم در حالى كه پيشانيم تر است. سپس به آنها فرمود: اينك آيا به من ايمان مى ‏آوريد؟ گفتند: نه. فرمود: پس من در فلان روز مى‏ ميرم و چون مردم مرا به خاك بسپاريد، و بزودى گله گورخرى كه پيشاپيش آنها خر دم بريده‏ اى قرار دارد بيايد تا بر سر قبر من بايستد، و چون چنين شد قبر مرا بشكافيد و هر چه خواهيد از من بپرسيد. ❕هنگامى كه آن پيغمبر از دنيا رفت و روز موعود فرا رسيد و گورخران بر سر گور آن جمع شدند، مردم خواستند قبرش را بشكافند ولى با خود گفتند: تا زنده بود به او ايمان نياورديد پس چگونه پس از مرگش به او ايمان خواهيد آورد، و اگر قبر او را نبش كنيد پيوسته ننگى را بر دوش خود خواهيد داشت، پس او را رها كنيد، و بدين ترتيب او را به حال خود گذاردند. » 📚الکافی ج 8 ص 342 👌در دعای « ام داود » نیز از خالد بن سنان ع یاد شده است ؛ 📚مصباح المتهجد ، ج 2 ص 809 ❕شیخ صدوق می نویسد ؛ « ميان رسول اكرم و عيسى عليهما السّلام پيامبران و امامانى بودند كه مستور و خائف بودند كه از زمره آنها خالد بن سنان عبسى پيامبرى است كه هيچ كس منكر آن نيست و آن را دفع نمى ‏كند. زيرا اخبار نبوّت او مورد اتّفاق خاصّ و عامّ و مشهور است و دخترش‏ زنده بود تا رسول خدا را درك كرد و بر پيامبر درآمد و رسول خدا فرمود: اين دختر پيامبرى است كه قومش او را ضايع كردند و قدرش را ندانستند و او خالد بن سنان عبسى است كه پنجاه سال قبل از مبعث پيامبر اكرم مبعوث شد و نسب او چنين است: خالد بن سنان بن بعيث بن مريطة بن محزون بن مالك بن غالب بن قطيعة بن عبس‏ » 📚کمال الدین ج 2 ص 659 ❕اهلسنت نیز از پیامبر گرامی ص روایت می کنند که فرمود ؛ « خالد بن سنان ، پیامبری بود که قومش او را تباه کردند » « ذاک نبی ضیعه قومه » 📚مجمع الزواید ، ج 8 ص 214 _ المستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ص 598 _ المصنف ابن ابی شیبه ، ج 7 ص 560 ❕ابن حجر در کتاب « الاصابه » ، مفصلا اخباری پیامبری او را طبق منابع اهلسنت ، ذکر می کند ؛ 📚الاصابه ج 2 ص 309 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌از سوی دیگر ، خود خداوند در قرآن تصریح دارد که آموزه های قرآنی ، بر سایر پیامبران قبل از پیامبر اسلام ص ، وحی شده است ، چنان که می فرماید ؛ « آيا آن كس را كه روى گردان شد مشاهده كردى _ و كمى عطا كرد و از بيشتر امساك نمود- آيا نزد او علم غيب است و مى ‏بيند (كه ديگران مى‏ توانند گناهان او را بر دوش گيرند) _ يا از آنچه در كتب موسى نازل گرديده با خبر نشده است - و در كتب ابراهيم همان كسى كه وظيفه خود را به طور كامل ادا كرد _ كه هيچكس بار گناه ديگرى را بر دوش نمى ‏گيرد - و اينكه براى انسان بهره ‏اى جز سعى و كوشش او نيست- و اينكه سعيش به زودى ديده مى‏ شود (و به نتيجه‏ اش مى ‏رسد) _ سپس به او جزاى كافى داده خواهد شد. » ( نجم 33 _ 41 ) 👌می بینیم که خداوند تصریح می کند که این آموزه های قرآنی ، قبل از نزول در قرآن ، به پیامبران پیشین نیز وحی شده بود و در کتابهای آنها نیز آمده بود . ❕یا در آیه دیگر می فرماید ؛ «مسلما رستگار مى‏ شود كسى كه خود را تزكيه كند _ و نام پروردگارش را بياد آورد و نماز بخواند - بلكه شما حيات دنيا را مقدم مى ‏داريد - در حالى كه آخرت بهتر و پايدارتر است - اين دستورات در كتب آسمانى پيشين آمده است - كتب ابراهيم و موسى » ( اعلی 14 _ 19 ) 👌در اینجا نیز قرآن تصریح می کند که محتوای این آیات ، در کتب انبیاء پیشین نیز بوده است . ❕یا می فرماید ؛ « ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم ، مگر این که به او وحی کردیم که معبودی جز من نیست ، بنابراین تنها مرا پرستش کنید » ( انبیاء 25 ) 👌بر این اساس می گوییم چه مانعی دارد که بخشی از محتوای سوره توحید ، قبل از پیامبر گرامی ، به خالد بن سنان که پیامبر بوده است ، وحی شده باشد ❗️ ❕معاند به نقل مسعودی از علمای اهلسنت استناد کرده است که دختر خالد به پیامبر عرضه داشته که دو آیه ابتدایی سوره توحید را از پدرش شنیده است ، در حالی که خود مسعودی ، تصریح کرده است که خالد بن سنان پیامبر بوده است ، یعنی این آگاهی خالد بن سنان ع ، از طریق وحی و تعلیم الهی بوده است ؛ « ممن کان فی الفتره ، خالد بن سنان العبسی ... و قد ذکره النبی ، فقال ذلک نبی اضاعه قومه » 📚مروج الذهب ، ج 1 ص 81 👌البته نقل مسعودی که از علمای اهلسنت است ، بدون سند و مرسل است و از حیث سندی ، نقل او اعتباری برای ما ندارد ، اما روشن کردیم که حتی اگر نقل او صحیح هم باشد ، باز هم با الهی بودن آیات سوره توحید ، تضادی ندارد . ❕در ذیل توضیح داده ایم که هیچ منافاتی نیست که در دوران فترت و قبل از پیامبر گرامی اسلام ، پیامبری مبعوث شده باشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1576 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🇮🇷به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران «کانال پرسمان اعتقادی » تقدیم می کند؛ 👌پرسش و پاسخ های مرتبط با ولایت فقیه و حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی ایران ؛ 1⃣آیا دلیل قانع کننده ای برای رد نظرات مخالفان ولایت فقیه وجود دارد ❗️❗️ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 2⃣ادله قرآنی ولایت فقیه❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/199 3⃣دلیل عقلی بر ولایت فقیه ❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/219 4⃣نظر علمای و بزرگان شیعه در مورد ولایت فقیه❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1019 5⃣ولایت فقیه مطلقه است یا مقیده❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2767 6⃣آیا منکر ولایت فقیه کافر است؟ چرا شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر داده می شود❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1033 7⃣نقش مردم در ولایت فقیه چیست؟ آیا مردم به حکومت فقیه مشروعیت می دهند ❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1090 8⃣آیا رهبری شورایی قابل قبول است❕ 🇮🇷https://t.me/Rahnamye_Behesht/4740 9⃣چگونه از ولی فقیه که معصوم نیست باید اطاعت کرد❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1380 🔟ادله لزوم برقراری حکومت اسلامی در عصر غیبت از طریق ایات و روایات و عقل❕ 🇮🇷https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229