eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
54 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔پرده برداری روحانیون قم و آیت الله قزوینی از ازدواج محرمانه امام زمان با یک دختر تهرانی‼️ اگر امام زمان به صورت ناشناس ازدواج می کند ، یعنی در طول این قرن ها بارها ازدواج کرده است ، و فرزندان ایشان ، با یکدیگر ممکن است ازدواج کنند ، زیرا ازدواج ها در مکان های مختلف به صورت ناشناس بوده است و فرزندان امام زمان ، خواهران و برادران خود را از همسران دیگر امام زمان نمی شناسند و با هم ازدواج می کنند❗️❗️ 💠💠 👌امام عصر علیه السلام ، در زمان غیبت ، بین مردم زندگی می کنند ، مردم نیز ایشان را می بینند ، اما نمی شناسند که ایشان همان مهدی موعود ع است . ❕سدير می گوید ؛ « شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد: «صاحب اين امر، شباهتى با يوسف عليه السلام دارد». گفتم: گويى زنده بودنش يا غايب شدنش را مى ‏گويى! به من فرمود: «از اين امّت افراد به سان خوك، چه چيزى از اين امر را منكرند؟ برادران يوسف، فرزندان و نوادگان پيامبران بودند؛ امّا يوسف را كالاى تجارى كردند و او را در معرض فروش گذاشتند و فروختند، در حالى كه با هم برادر بودند و او را نشناختند، تا آن كه يوسف خود گفت: «من يوسفم و اين برادرم است». ❕پس چگونه برخى از ملعونان اين امّت، منكر مى‏ شوند كه خداى عز و جل در وقتى از اوقات با حجّتش چنان مى‏ كند كه با يوسف كرد!؟ فرمان‏روايى مصر با يوسف بود و ميان او و پدرش تنها هجده روز راه بود و اگر مى ‏خواست پدرش را آگاه كند، مى ‏توانست و يعقوب عليه السلام و فرزندانش هنگامى كه مژده زنده بودن يوسف را شنيدند، از محلّشان تا مصر، نُه روز راه رفتند [؛ امّا با اين فاصله كم، يوسف جاى خود را به دليل مصالح و حكمت الهى به آنها اطّلاع نداد]. ❕ پس چگونه اين امّت، انكار مى‏ كند كه خداى عز و جل نيز در باره حجّتش چنين كند؟! اين كه در بازارهايشان راه برود و بر بساطشان گام نهد تا آن كه خداوند، اجازه معرّفى خود را به او بدهد، همان گونه كه به يوسف اجازه داد، هنگامى كه به برادرانش گفت: «آيا دانستيد هنگامى كه نادان بوديد، با يوسف و برادرش چه كرديد؟! گفتند: آيا تو، خود يوسف هستى؟ گفت: من يوسفم و اين، برادرم است» «.... فَما تُنكِرُ هذِهِ الامَّةُ أن يَكونَ اللَّهُ عز و جل يَفعَلُ بِحُجَّتِهِ ما فَعَلَ بِيوسُفَ، أن يَكونَ يَسيرَ فيما بَينَهُم، ويَمشِيَ في أسواقِهِم، ويَطَأَ بُسُطَهُم وهُم لا يَعرِفونَهُ، حَتّى‏ يَأذَنَ اللَّهُ عز و جل لَهُ أن يُعَرِّفَهُم نَفسَهُ كَما أذِنَ لِيوسُفَ عليه السلام حينَ قالَ لَهُم: «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي» 📚کمال الدین ج 1 ص 144 _ الکافی ج 1 ص 336 🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام عصر ع نقل می کند که امام ع می فرمود ؛ « به خداوند سوگند که صاحب این امر در موسم حج حاضر می شود در هر سال ، مردم را می بیند و می شناسد اما مردم او را می بینند ، اما نمی شناسند » 📚کمال الدین ج 2 ص 440 _ وسائل الشیعه ج 11 ص 135 ❔چه مانعی دارد که امام مهدی ع ، در عصر غیبت ازدواج کنند ، اما خود را معرفی نکنند که همان مهدی موعود هستند ❗️ 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ازدواج، يك سنّت مؤكّد اسلامى است كه پيامبر و پيشوايان دينى بر آن تأكيد فراوان كرده ‏اند و امام مهدى عليه السلام نيز كه رسالت حفظ و حفاظت از سنّت‏هاى اسلامى‏ را بر عهده دارد، قطعاً به سنّت «ازدواج» عمل كرده است. احاديثى كه در تشويق به ازدواج و مذمّت ترك ازدواج در منابع حديثى نقل شده، به حدّى هستند كه نمى‏ توان گفت امام مهدى عليه السلام اين سنّت دينى را ترك مى ‏كند. ❕برخى آياتى كه بر استحباب ازدواج دلالت دارند، عبارتند از آیه شریفه ؛ « فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ؛ «از زنان، هرچه شما را پسند افتد، به نكاح درآوريد». ( نساء 3 ) و آيه « وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ » «و عزب‏هايتان و غلامان و كنيزان خود را كه شايسته باشند، همسر دهيد». ( نور 32 ) ❕امّا از رواياتى كه در اين‏ باره در دست است، مى‏توان به فرمايش رسول گرامى اسلام ص اشاره كرد كه فرمود ؛ « النّكاح سنّتى فمن رغب عن سنّتى فليس منّى » 📚بحار الانوار ج 100 ص 220 👌نيز در اهميّت و تشويق به ازدواج، چنين آمده است ؛ « هركس ازدواج كند، نصف دينش را بدست آورده است » 📚الکافی ج 5 ص 328 👌امام صادق عليه السّلام نيز در اين ‏باره مى‏ فرمايد ! « دو ركعت نماز كسى كه ازدواج كرده با فضيلت‏ تر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه بدون همسر است. » 📚بحار الانوار ج 79 ص 211 👌امير مؤمنان على عليه السّلام در اين‏ باره فرمود ؛ « تزوّجوا فإنّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم قال: من أحبّ أن يتّبع سنّتى فإنّ من سنّتى التّزويج » « ازدواج كنيد كه همانا رسول گرامى اسلام فرمود: «هركس دوست دارد از روش من پيروى كند، پس به درستى كه از سنّت من ازدواج است». 📚الکافی ج 5 ص 329 ❕با توجه به آيات و روايات پيشين و وجود كلمات امر، مانند «انكحوا» در آيات، و تشويق به ازدواج در روايات، و سفارش در عمل به سنّت پيامبر خدا، استحباب شرعى ازدواج قابل استنباط است ، بر همین اساس ، میرزای نوری می نویسد ؛ « چگونه ترك خواهند فرمود چنين سنّت عظيمه جدّ اكرم خود را صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آن همه ترغيب و تحريص كه در فعل آن و تهديد و تخويف كه در تركش شده و سزاوارترين امّت در اخذ به سنّت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده‏ است » 📚نجم ثاقب در احوال امام غايب(عليه السلام)، ج‏2، ص: 474 ❔اشکالی که در فرض ازدواج امام مهدی ع ، مطرح شده بود ، بحث فرزندان ایشان و اردواج آنها با هم بوده است ، که این اشکال به قول اهل منطق « سالبه به انتفای موضوع » است ، زیرا به حسب روایات متقن ، امام مهدی ع ، اصلا صاحب فرزند نمی شوند ، و فرزندی نخواهند داشت . ❕ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند». 👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )» « بلی قد رویتموه و انتم لا تدرون » 📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465 ❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است. 👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدر بزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه امامى نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اين‏چنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛ « امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى ‏شود (رجعت مى ‏كند یعنی قائم )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اين‏چنين فرمود جدّ بزرگوارت». « قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: لَايَكُونُ الإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِى يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَإِنَّهُ لَاعَقِب‏ لَهُ. فَقَالَ لَهُ: صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ! هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ » 📚الغیبه ، طوسی ص 134 ❕بنابراین ، هیچ اشکال موجهی بر ممنوعیت ازدواج امام مهدی ع نمی باشد ، و ادله متقنی گواه بر ازدواج کردن ایشان در دوران غیبت می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❓اندر حکایات باگ‌های داستان خرافی ظهور امام زمان ❔امام زمان بر طبق روایات با تهران می‌جنگه! (یعنی همون جایی که تحت سلطه‌ی سید علی، رهبر مسلمین جهان و مبلّغ ایده‌ی مهدویته!) امام صادق: سيزده شهر و طائفه است كه قائم با اهل آن شهرها ميجنگد و آنان با او ميجنگند: اهل مكّه و اهل مدينه و اهل شام و بنى اميّه و اهل بصره و اهل دست ميسان و كردها و عربهاى باديه‌نشين و ضبّه و غنى و باهله و ازد و اهل رى (توضیح: تهران در گذشته از توابع ری بوده است). 📚 الغیبة (للنعمانی) ٫ ترجمه فهری ٫ ج۱ ٫ ص۳۵۱ 💠💠 👌استناد معاند به این روایت ، از کتاب « الغیبه » مرحوم نعمانی است که مطابق آن امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مردم سيزده شهر و طايفه با قائم عليه السّلام مى‏ جنگند. و نيز مردم مكه، مدينه، شام، بصره، دميان (دشت ميشان) و طايفه بنى اميه، كرد، عرب، مردم ضبه، غنى، باهله، أزد بصره و رى با او خواهند جنگيد » « أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى وَ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيٍّ الْأَعْلَمِ قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الصَّيْرَفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَدَقَةَ وَ ابْنِ أُذَيْنَةَ الْعَبْدِيِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ جَمِيعاً عَنْ يَعْقُوبَ السَّرَّاجِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ ثَلَاثَ عَشْرَةَ مَدِينَةً وَ طَائِفَةً يُحَارِبُ الْقَائِمُ أَهْلَهَا وَ يُحَارِبُونَهُ أَهْلُ مَكَّةَ وَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ أَهْلُ الشَّامِ وَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ أَهْلُ الْبَصْرَةِ وَ أَهْلُ دَسْتُمِيسَانَ وَ الْأَكْرَادُ وَ الْأَعْرَابُ وَ ضَبَّةُ وَ غَنِيٌّ وَ بَاهِلَةُ وَ أَزْدٌ وَ أَهْلُ الرَّيِّ » 📚الغیبه نعمانی ، ص 299 ❕نکاتی در مورد این روایت ؛ 1⃣این روایت سندا ضعیف است و راویان آن افرادی هستند که یا مجهول بوده و یا کذاب و دروغ گو بوده اند . 🔸عبیدالله بن موسی ، توثیقی ندارد و مجهول است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 195 🔸احمد بن علی الاعلم هم مجهول است و توثیقی ندارد ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 370 🔸محمد بن علی الصیرفی که اهل غلو و تدلیس بوده و از دروغگویان محسوب می شده است ؛ 📚رجال حر عاملی ص 229 🔸محمد بن صدقه که اهل غلو و ضعیف بوده است و علامه مجلسی نیز او را تضعیف کرده است ؛ 📚رجال طوسی ص 366 _ حاوی الاقوال ج 4 ص 261 _ رجال مجلسی ص 304 🔸ابن اذینه العبدی نیز مجهول است و توثیقی ندارد ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 8 ص 488 2⃣مطابق روایات مشهور و متواتر ، که در ذیل آورده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2597 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2332 ❕شیعیان ایران از اصحاب امام مهدی علیه السلام خواهند بود و یک روایت شاذ که بر خلاف این مطلب ، سخن بگوید ، نزد ما اعتباری ندارد ، زیرا طبق سخن امامان علیهم السلام ، ما ماموریم که به روایات مشهور ، عمل کنیم نه روایت شاذ ؛ « خذ بما اشتهر بین اصحابک و دع الشاذ النادر » 📚بحار الانوار ج 2 ص 245 3⃣همینطور در روایاتی آمده است که هفت نفر از سیصد و سیزده یار امام مهدی ع ، یعنی اصحاب خاص ایشان ، از اهالی ری هستند ؛ « من الری سبعه رجال » 📚دلائل الامامه ص 556 _ 568 _ التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ، ص 376 _ ریاض الابرار ، ج 3 ص 210 4⃣یاران عمومی امام مهدی علیه السلام تمام حق جویان و آزادگان و پیروان امام ع از همه طوائف اند ، چه اهل مکه باشند ، چه مدینه و بصره و کردها و اعراب و چنان که راوی می گوید ؛ « از امام کاظم عليه السلام در باره سخن خدا: «هرجا كه باشيد، خداوند، همه شما را مى ‏آورد» پرسيدم ، امام ع فرمود: «به خدا سوگند، اگر قائمِ ما قيام كند ، خداوند، شيعيان ما را از همه سرزمين‏ها به گِرد او جمع مى ‏كند». « ... ذلِكَ وَاللَّهِ أن لَو قَد قامَ قائِمُنا، يَجمَعُ اللَّهُ إلَيهِ شيعَتَنا مِن جَميعِ البُلدانِ. » 📚تفسیر عیاشی ج1 ص66 _ بحار الانوار ج52 ص291 ❕بنابراین ، در روایت مورد استناد معاند ، اگر آمده است که اهل مکه یا مدینه یا بصره و ... با امام مهدی ع می جنگدند ، به این معنا نیست که تمام مکیان و بصریان و اعراب و ... با امام ع می جنگدند ، بلکه تنها تعدادی و اهالی از این مناطق که مخالف امام ع هستند ، ساز مخالفت با امام ع می زنند و با ایشان می جنگدند ، از ری و تهران نیز ممکن است کسانی به نبرد امام ع بر خیزند ، چرا که تمام کسانی که در تهران هستند ، از شیعیان و مخلصین امام ع نیستند ، بلکه افراد لا مذهب ، یا اهل کتاب ، یا سنی مسلک و ... هم در ری هستند و مصداق « اهل الری » ، محسوب می شوند که مطابق روایت مذکور ، پرچم مخالفت را با امام ع بلند می کنند چرا که قیام امام ع را در تضاد با منافع خود می بینند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
( توضیحی مفصل در مورد مکتب اخباری گری و اصولی گری و نو اخباریون معاصر ) 🤔 ❔این جریان اخباری و اصولی و نو اخباری چی است که امروزه در مورد آن بحث می شود ❗️❗️ 💠💠 👌تمام شیعیان و معتقدین به ولایت و خلافت ائمه علیهم السلام ، قائل اند که تنها راه رسیدن به احکام شرعی ، باید از مجرای اهلبیت و بیانات آن بزرگواران باشد و کسی در این مساله شک و تردیدی ندارد . ❕خداوند می فرماید ؛ « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى‏ دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43) ❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى‏ خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى‏ خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛ « ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود » 📚الکافی ج 1 ص 210 ❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده ‏گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان » 📚احقاق الحق ج 3 ص 483 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر كسى همواره شب‏هايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى ‏آيد » 📚الکافی ج 2 ص 18 ❕علمای شیعه نیز بر طبق نص و روایت اهل بیت علیهم السلام قدم بر می دارند و حکم و فتوا می دهند ، و از اعمال نظر و رای شخصی ابا می ورزند ، ( اگر چه در مواردی ممکن است افرادی به خلاف این مسیر قدم بردارند ) . 👌چگونه چنین نباشد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49 ❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 👌اخباریون کسانی اند که می گویند فهم دین باید از مجرای اهلبیت علیهم السلام و اخبار آنان باشد ، اصولیون نیز اعتقاد به همین مطلب دارند و هیچ کس منکر این مطلب نیست . ❕درس خارج های مراجع معاصر که از علمای اصولی هستند ، بر محور آیات و روایات ، دور می زند و تمام توجه آنان به روایات اهلبیت علیهم السلام در فهم دین است . 👌بنابراین فرقی بین اخباری و اصولی وجود ندارد ، اما متاسفانه برخی ، فرق تراشی های بی اساسی در این زمینه داشته اند و به حسب توهمات ذهنی خود ، اصطلاحات اخباری و اصولی به وجود آورده اند و مطالب بی اساسی در این زمینه ایراد کرده اند ، چنان که مرحوم صاحب حدائق که از علمای اخباری محسوب می شود در مقدمه دوازدهم از کتاب « الحدائق الناضره » ، متذکر این نکته می شود ؛ 📚الحدائق الناضره ج 1 ص 167 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕برای اینکه این ادعا خود را ثابت کنیم ، فرق هایی که در این زمینه بیان کرده اند را مورد بررسی قرار می دهیم . 👌در کتاب فرهنگ فقه ، مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام که زیر نظر مرحوم هاشمی شاهرودی نوشته شده است ، این فرق ها برای دو مکتب اخباری گری و اصولی گری بیان شده است که ما در ذیل هر فرق ، نقد خود را نیز بیان خواهیم کرد ، در کتاب مذکور چنین آمده است ؛ ❕محورهاى اختلاف ميان اخبارى و اصولى: عمده‏ ترين محورهاى اختلاف ميان دو مكتب اخبارى و اصولى عبارت است از ؛ 1⃣ منابع استنباط در مكتب اخبارى محدود به قرآن و سنّت معصومان عليهم السّلام است. آنان عمل به قرآن را نيز در آن حدّ مجاز مى‏ دانند كه تفسير آن در سنّت آمده باشد. ❕اخباريان جز آياتى كه دلالت آن‏ها بر معناى مراد، نصّ و صريح است و عمل بدان را جايز، بلكه واجب مى ‏دانند، ظواهر قرآن را حجّت و دليل نمى‏ دانند، مگر به كمك روايات رسيده از معصومان عليهم السّلام ... 👌امّا در مكتب اصولى علاوه بر قرآن و سنّت، اجماع و عقل نيز از ادلّه شرعى و منابع استنباط احكام شمرده شده است، و اصولى‏ ها ظواهر قرآن را حجّت مى‏ دانند. 📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303 ❕یا در همین رابطه در سایت اسلام کوئست آمده است ؛ « اخباریون می گویند ما نمی توانیم به ظاهر قرآن عمل کنیم، مگر آن که از طریق اخبار و روایات تفسیر شده باشد، ولی اصولیون ظواهر قرآن را در جایی که اخبار هم نباشد حجت می دانند » 🌐https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6940 ❕متاسفانه سخنان فوق ، تهمت به اخباریون می باشد که می گویند اخباریون معتقدند که ما از قرآن چیزی نمی فهمیم ، و ظواهر قرآن حجت نیست ، مگر آنکه تفسیر و روایتش از معصومین وارد شده باشد . ❔کدام اخباری است که بگوید من مفهوم آیه « قل هو الله احد » در یگانگی خداوند را نمی فهمم ❗️یا بگوید مفهوم آیه « اقیموا الصلاه » ، « بالوالدین احسانا » ، « الحمد الله رب العالمین » و ... از آیات روشن و واضح را نمی فهمم ❗️ 👌اگر اخباریون می گویند ما چیزی از قرآن نمی فهمیم ، پس چگونه خودشان قائلند که باید در معانی قرآن تدبر کرد ، چنان که علامه مجلسی از علمای بزرگ اخباری ، روایات استحباب تدبر در قرآن را در کتاب خود نقل می کند ؛ 📚بحار الانوار ج 89 ص 106 باب 9 « فضل التدبر فی القرآن » ❕یا شیخ حر عاملی که او نیز از بزرگان اخباریون است ، این روایات را ذکر می کند و در عنوان باب می نویسد ؛ « باب در استحباب تفکر در معانی قرآن .... » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 170 باب 3 ❔چرا این تهمت ها را به اخباریون می زنید و بین علمای شیعه فرق می گذارید و اخباری و اصولی می کنید و بهانه به دست نو اخباریون جاهل معاصر می دهید که در ادامه در مورد آنان توضیح می دهیم . ❕آنچه اخباریون در مورد قرآن می گویند ، همان سخنان اصولیون است ، که « آیات الاحکام » و « احکام نظری » ، باید مطابق با روایات اهلبیت علیهم السلام تفسیر شود و بدون مراجعه به روایات ، نمی توان آیات الاحکام قرآن اخذ کرد ، یا می گویند رسیدن به فهم بطون قرآن جز از مجرای اهلبیت ع ممکن نیست ، چنان که شیخ حر عاملی ، عنوان باب خود در وسائل الشیعه را چنین می نویسد ؛ « باب در عدم جواز استنباط احکام نظری از ظواهر قرآن مگر بعد از آگاهی از تفسیر آن توسط ائمه ع » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 176 باب 13 ❕تمام علمای اصولی نیز قائل به این نکته اند و بدون توجه به روایات ، به سراغ آیات الاحکام نمی روند ، یا راه رسیدن به بطون قرآن را ، راهنمایی های اهلبیت علیهم السلام می دانند ، مساله ای که اعتراض کمال حیدری را ایجاد کرد و گفت که حوزه های علمیه تمام توجهشان به روایات است ، نه قرآن ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3675 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در ادامه گفتند که اصولیون اجماع و عقل را از منابع استنباط می دانند ، اما اخباریون این را قبول ندارند ، در این سخن نیز صادقانه عمل نکرده اند . 👌اصولیون اجماعی را حجت می دانند که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد ، که در این صورت اجماع بازگشت می کند به سنت ، و اخباریونی هم که قائل به حجیت سنت هستند ، چنین اجماعی را که بازگشت به سنت می کند ، قبول دارند ، مانند علامه بزرگوار مجلسی ؛ 📚بحار الانوار ج 85 ص 41 و ج 86 ص 222 _ 223 ❕یا می گویند ، اصولیون عقل را از منابع استنباط می دانند ، به خلاف اخباریون ، در حالی که نمی گویند ، مقصود اصولیون از دلیل عقلی عمدتا « برائت و استصحاب » است ؛ 📚اصول المظفر ، طبع انتشارات اسلامی ، ج 3 ص 128 👌و اخباریون هم به حسب روایات اهلبیت علیهم السلام ، قائل به حجیت برائت و استصحاب هستند ، و خودشان نقل می کنند که امیر مومنان ع در مورد استصحاب و بناء بر یقین سابق ، فرمود ؛ « مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَأَصَابَهُ شَكٌّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الْيَقِينَ لَا يُدْفَعُ بِالشَّكِّ » ، « کسی که یقین به چیزی دارد و بعد گرفتار شک شد ، باید بنا را بر یقین بگذارد ، چرا که بقین با شک دفع نمی شود » 📚بحار الانوار ج 2 ص 272 ❕یا در مورد برائت از امام صادق ع نقل می کنند که فرمود ؛ « اشیاء مطلق است تا زمانی که امر و نهی ای وارد نشده باشد ، و هر چیزی در آن حلال و حرام است ، برای تو تا ابد حلال است تا زمانی که بدانی چیزی بعینه حرام است » « الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ » 📚بحار الانوار ج 2 ص 272 _ الفصول المهمه ، حر عاملی ، ج 1 ص 633 👌مقصود اصولیون از دلیل عقلی ، بازگشت می کند به مباحث برائت و استصحابی که اخباریون هم آن را قبول دارند و فرق گذاری در این رابطه هم صحیح نیست . 2⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛ « در مكتب اخبارى، اشياء يا حلال هستند يا حرام و يا مشتبه و چنانچه حليّت و حرمت چيزى معلوم نباشد و نصّى از معصومان عليهم السّلام درباره آن نرسيده باشد، بايد در فتوا، توقّف و در عمل، احتياط كرد، ولى در مكتب اصولى در موارد مشكوك، اصل بر برائت است و احتياط واجب نيست. » 📚فرهنگ فقه ج 1 ص 303 ❕این سخن نیز اشتباه است و اخباریون به تمام اشیاء را به سه دسته تقسیم نمی کنند تا در جایی که نص نیست ، مطلقا قائل به احتیاط باشند ، بلکه به حسب آنچه آوردیم ، اخباریون قائل به برائت هم هستند و می گویند هر جا نصی نباشد ، برائت جاری می کنیم ، چنان که شیخ صدوق از بزرگان اخباریون می نویسد ؛ « اعتقادنا في ذلك أنّ الأشياء كلّها مطلقة حتى يرد في شي‏ء منها نهي » « اعتقاد ما در اين باب اين است كه همه چيزها حلال و موضع رخصت است تا در چيزى از آنها نهى وارد شود » 📚اعتقادات الامامیه ص 114 ❕اخباریون تنها در جایی که شبهه حرمت باشد ، احتیاط را لازم می دانند ، و از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى ‏يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود مرتكب محرمات مى‏ شود و از آنجا كه نمى‏ داند هلاك خواهد شد» 📚الکافی ج 1 ص 68 ❕اصولیون نیز در مواردی که شبهه حرمت است ، احتیاط می کنند ، در رساله های مراجع کنونی در موارد فراوانی شما با عنوان « احتیاط واجب » ، مواجه می شوید که فتوا به احتیاط داده اند ، زیرا شبهه حرمت بوده است . ❕بنابراین ، این فرق گذاری نیز باطل و مردود می باشد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛ « اخباريان، دستيابى به احكام شرعى را از راه گمان (ظنّ)، حرام و تنها راه تحصيل احكام را علم و اطمينان مى ‏دانند، در حالى كه اصوليان، ظنّ را نيز همچون علم، حجّت و معتبر مى‏ دانند. » 📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 304 👌می گوید اصولیون به ظن عمل می کنند ، به خلاف اخباریون ، در حالی که اصولیون به مطلق ظن عمل نمی کنند ، بلکه ظنی را معتبر می دانند که از ناحیه شارع ، عمل به آن جایز شمرده باشد ، مانند عمل به خبر واحد راوی ثقه ، و عموما مقصود اصولیون از حجیت ظن ، خلاصه می شود در عمل به خبر واحد و راوی ثقه ، چنان که در همان کتاب آمده است ؛ « هرگاه دليلى قطعى بر اعتبار ظنّى دلالت كند، مانند ظن حاصل از خبر واحد، آن ظن به عنوان راهى براى دستيابى به احكام شرعى، حجّت و عمل به مقتضاى آن جايز خواهد بود. در اين صورت عمل به مقتضاى ظن- به جهت وجود دليل قطعى بر اعتبار آن نزد شارع- در حقيقت، عمل به قطع و يقين است نه ظن‏ » 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏5، ص: 269 ❕اخباریون نیز عمل به ظن به معنای ظن خاص و اجازه داده شده از سوی شارع را ، جایز می شمارند ، و به خبر واحدی که راوی ثقه ، روایت کرده است ، عمل می کنند و دلیل می آورند که در نقلهای متعددی ، امامان علیهم السلام ، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع می دادند و مردم را به تبعیت از آنچه آنان روایت می کردند ، مامور می کردند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 136 باب 11 ❕و از امام عصر علیه السلام نقل می کنند که فرمود ؛ « برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی علمای عادل ) از روایات برای آنان نقل می کنند » 📚رجال کشی ج 2 ص 535 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 150 ❕یا عمل به ظن را در مسائلی چون رکعات نماز و ... لازم می شمرند ، چون ائمه ع این رخصت را داده اند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 211 باب 7 « باب وجوب العمل بغلبه الظن عند الشک فی عدد الرکعات ... » ❕بنابراین ، این فرق گذاری هم از اساس باطل است . 4⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛ « اجتهاد نزد اخباريان، حرام و نزد اصوليان، واجب كفايى، بلكه به نظر برخى واجب عينى است. » 📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303 ❕این فرق نیز صحیح نیست ، اجتهاد به معنای به دست آوردن حکم شرعی از منابع آن یعنی آیات و روایات است و اجماع هم بازگشت می کند به سنت و دلیل عقل هم بازگشت می کند به استصحاب و برائت ، اخباریون نیز از همین طریق ، احکام الهی را به دست می آورند و چنین اجتهادی را قبول دارند . 👌آنچه آنها قبول ندارند ، « اجتهاد بالرای » است ، یعنی اجتهادی که مبتنی بر آیات و روایات و راهنمایی های اهلبیت ع نباشد ، و تکیه در آن بر آراء ناقص عقلی و رای شخصی باشد ، مانند اجتهادی که در نزد اهلسنت مرسوم است ، که گفتیم تمام علمای شیعه متفق اند که احکام شرعی باید با راهنمایی های اهلبیت ع به دست آید ، نه آراء شخصی و بدون استناد به آیات و روایات . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 5⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛ « در نگرش اخبارى تقليد از غير معصوم عليه السّلام جايز نيست، مگر از معصوم روايت كند كه در اين صورت، تقليد از او به معناى قبول روايت وى، جايز، بلكه واجب است، ولى در نگرش اصولى، تقليد عامى از مجتهد جامع الشرايط به معناى پذيرش نظر و فتواى او، واجب است. » 📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303 ❕این سخن نیز صحیح نیست و اخباریون نیز به حسب روایات اهلبیت ع ، تقلید از عالم جامع الشرائط را لازم می دانند ، و از امام عسکری روایت می کنند که فرمود ؛ « هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دار باشد و از دینش محافظت کند و با هوای نفسش مخالفت کند و مطیع امر خداوند باشد بر مردم واجب است که از او تقلید کنند» 📚وسائل الشیعه ج 27 ص131 ❕اخباریون می گویند از عالمی که به حسب رای شخصی و بدون استناد به آیات و روایات فتوا می دهد ، نباید تقلید کرد ، اما عالمی که مبتنی بر آیات و روایات فتوا می دهد ، باید تقلید کرد ، چنان که علامه مجلسی می نویسد ؛ « کسی که از عالمی تقلید کند به طبق محکمات قرآن و حدیث فتوا می دهد و عادل و مورد اعتماد است ، چنین تقلید کردنی تقلید از آن عالم نیست بلکه تقلید کسی است که خداوند اطاعت او را واجب کرده است ( یعنی امام علیه السلام )» « أما من قلد عالما أفتى بمحكمات القرآن و الحديث، و كان عدلا موثقا به، فإنه ليس بتقليد له، بل تقليد لمن فرض الله طاعته، و حكم بحكم الله عز و جل » 📚مراه العقول ج 1 ص 183 ❕و ما گفتیم که علمای شیعه فتوا به حسب آیات و روایات می دهند ، ( اگر چه اشاره کردیم که ممکن است برخی خطا کنند و فتوا به رای و نظر شخصی دهند ) ، بنابراین تقلید از آنان عین تقلید از معصوم ع است و اشکالی ندارد . 6⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛ « اخباريان، احاديث را دو قسم مى‏ دانند: صحيح و ضعيف، ليكن اصوليان، چهار قسم: صحيح، حسن، موثّق و ضعيف. تعريف دو گروه از حديث صحيح نيز متفاوت است. اخباريان، حديثى را صحيح مى‏ دانند كه به صدور آن از معصوم عليه السّلام اطمينان حاصل شود؛ خواه منشأ اطمينان، وثاقت راوى يا راويان باشد يا قرائن و شواهد، ولى مجتهدان، حديثى را صحيح مى‏ دانند كه همه راويان آن، شيعه دوازده امامى و عادل باشند. » 📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303 ❕این فرق نیز صحیح نیست ، هم اصولیون و هم اخباریون ، قائل اند که روایتی که قرینه بر صحتش است ، و اطمینان به نقل از معصوم حاصل کند ، صحیح است ، حتی اگر سندش ضعیف باشد ، بر همین اساس همگان می گویند نهج البلاغه کلمات امام علی ع است ، با این که سندی برای تمام آن نیست . ❕آیت الله مکارم شیرازی که از علمای بارز اصولی عصر کنونی است می نویسد ؛ « براى پذيرش حديث و روايت- آن گونه كه در علم اصول تحقيق شده- معيار اصلى وثوق و اعتماد و اطمينان به روايت است كه از طرق مختلف ممكن است به وجود آيد، گاه سلسله سند با راويان مورد اعتماد، سبب وثوق به روايت مى ‏شود و گاه كثرت و تعدّد روايت- آن هم در كتب معتبر و مشهور- چنين اعتمادى را حاصل مى‏ كند و گاه محتوا آن قدر بلند و عميق و والاست كه گواهى مى‏ دهد تنها از فكر پيامبر (ص) يا امام معصومى تراوش كرده است و همين سبب اعتماد ما به چنين روايتى مى‏ شود. » 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 1 ص 56 ❕اخباریون نیز بر همین اساس یعنی « اطمینان به روایت موثوق الصدوری و روایتی که قرینه بر صحتش است » ، قائل به اعتبار و صحت کتب اربعه و سایر کتابهای معتبر هستند ، جز روایتی که مخالف با قرآن و احادیث مشهور اهلبیت علیهم السلام باشد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2346 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 ❕بنابراین ، این فرق گذاری نیز باطل و بی اساس است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 7⃣در فرق هفتم هم می نویسد ؛ « در مكتب اخبارى، تمامى احاديثى كه در «كتب اربعه» (كافى، استبصار، من لا يحضره الفقيه و تهذيب) آمده، بلكه در ديگر كتاب‏هاى حديثى كه عالمان بزرگ شيعه آن‏ها را تدوين كرده و به صحّت احاديث نقل شده گواهى داده ‏اند، صحيح مى‏ باشد و مى‏ توان بر طبق آن عمل كرد، ليكن در نگرش اصولى، احاديث موجود در مجامع شيعى حتى «كتب اربعه» ممكن است مصداق يكى از عناوين و اقسام چهارگانه ياد شده قرار گيرند و همه آن‏ها را نمى ‏توان به صرف نقل در كتب ياد شده صحيح دانست. » 👌با توجه به آنچه در شماره ششم پاسخ گفتیم ، بطلان فرق هفتم هم روشن شد و معلوم گردید که در این زمینه نیز ، میان اصولی و اخباری فرقی نیست . 8⃣سایت اسلام کوئست به همان آدرسی که اشاره کردیم ، در تهمتی آشکار ، فرق دیگری نیز بیان می کند و می نویسد ؛ « اصولیون  اموری؛ مانند قبح تکلیف بمالایطاق (تکلیف کردن فوق طاقت قبیح است)، قبح عقاب بلابیان (عقوبت کردن بدون بیان و نشان دادن راه)، قبیح است و ... را قبول دارند، اما اخباریون این امور عقلی را قبول ندارند و نمی پذیرند » ❕یعنی می گوید اخباریون عقل خود را تعطیل کرده اند و می گویند عقل ما ، خوبی و بدی و حتی بدیهیات را درک نمی کند ، مگر آنکه شارع بگوید ❗️ چه تهمت واضح و آشکاری ❗️❗️ 👌اخباریون روایاتی که می گوید عقل حجت است و خوبی و بدی را درک می کنند قبول دارند و در کتب خود نقل می کنند که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «حجّت خداوند بر بندگان، پيامبر است و حجّت بين بندگان وخداوند، عقل است.» 📚الکافی ج 1 ص 25 👌امام كاظم عليه السلام به هشام بن حكم فرمود ؛ « اى هشام! خداوند، دو حجّت بر مردم دارد: حجّت آشكار و حجّت پنهان. حجّت آشكار، رسولان، پيامبران و امامان ‏اند، و حجّت پنهانْ عقلهايند.» 📚الکافی ج 1 ص 16 ❕شیخ حر عاملی ، از بزرگان اخباریون قائل به حجیت عقل در درک خوبیها و بدیها و بدیهیات قطعی است ؛ 📚الفوائد الطوسیه ص 426 👌بر این اساس ، طبق مبنای اخباریون ، عقل به صورت بدیهی درک می کند تکلیف بما لایطاق یا عقاب بلا بیان ، قبیح است و خداوند حکیم هیچگاه چنین نمی کند ، هیچ اخباری منکر این قضیه نمی تواند باشد ، آنچه که اخباریون در آن بر حکم عقلی تکیه نمی کنند ، آنجایی که عقل بخواهد بخودی خود ، حکم شرعی استخراج کند ، بدون آنکه مستندی از آیات و روایات داشته باشد ، در این صورت به عقل تکیه نمی کنند ، چنان که اصولیون نیز تکیه شان بر آیات و روایات است و دلیل عقلی را هم در برابر آیات و روایات قرار نمی دهند و هر دو دسته به کلام امام سجاد ع استناد می کنند که فرمود ؛ «بى ‏گمان، دين خداى عز و جل با خردهاى ناقص و انديشه‏ هاى باطل و تشبيه ‏هاى نادرست، به دست نمى ‏آيد و تنها با تسليم مى‏ توان بدان رسيد. پس هر كس در برابر ما تسليم باشد، سالم مى‏ مانَد و هر كس به ما اقتدا كند، هدايت مى‏ شود و هر كس به تشبيه و انديشه [ى خود] عمل مى‏ كند، هلاك مى‏ گردد و هر كس آنچه را ما مى ‏گوييم، نمى‏ تواند بپذيرد و در خود، انكارى نسبت به آن مى‏ يابد، نادانسته، به كسى كفر ورزيده است كه هفت سوره مثانى و قرآن بزرگ را نازل كرده است.» 📚بحار الانوار ج 2 ص 303 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕بنابراین ، اختلاف اساسی میان اصولیون و اخباریون نیست و اگر اختلافاتی است ، اختلافات ناچیز و جزئی است که در میان علمای اصولی نیز چنین اختلافاتی وجود دارد ، و آنچه هم به اخباریون از اختلافات مذکور نسبت داده اند ، تماما باطل و بی اساس است . 👌متاسفانه برخی بدون توجه و تامل ، عقاید خاصی را به اخباریون نسبت داده اند و به « نو اخباریون » معاصر ، که چیزی از اخبار و روایات نمی فهمند ، فرصت عرض اندام و ضربه زدن به مکتب داده اند . 👌نو اخباریون معاصر بر اساس تهمت های بی اساسی که دیگران به اخباریون زده اند ، ترویج می کنند که بر اساس عقاید ما که پیروان اخباریون هستیم ، تقلید حرام است و تمام روایات صحیح است و علم رجال باطل است و علمای اصولی شیعه که به اجماع و عقل تکیه می کنند ، گمراه و منحرفند و در مسائل مستحدثه که روایت نیست ، نمی توان فتوا داد و اجتهاد باطل است و ...در حالی که هیچ یک از بزرگان اخباریون ، قائل به این مطالب نبوده اند . ❕مقصر این وضعیت ، کسانی اند که بدون دلیل ، علمای شیعه را تقسیم بندی کرده و بی دلیل به علمایی که به اخبار توجه بیشتر داشتند ، حمله کرده اند و تهمت های ناروائی را نثار آنها کرده اند و به « نو اخباریون بیسواد معاصر » ، فرصت ظهور و بروز داده اند . ❕قضیه ای که اخیرا شاهد بودیم و قلبمان به درد آمد و ما را وادار کرد که در این زمینه قلم بزنیم ، مربوط می شود به مناظره ای که فردی به نام « شیخ حسن اخباری » با شبکه کلمه و عقیل هاشمی انجام داد و می گفت که من از اخباریون هستم و علمای اصولی چنان و چنان اند و بدون نص فتوا می دهند و مثلا می گویند در مناطق قطبی چنین نماز بخوانید و چنان ، در حالی که نصی در این زمینه نیست . 👌عقیل هاشمی وهابی به او آموزش می داد که این چه حرفی است ! درسته که نصی نیست اما قواعد کلی است که تکلیف نماز در مناطق قطبی را روشن کرده است ، این مساله که چیزی نیست ❗️ ❕یک وهابی اهل نظر و رای ، به این نو اخباری بیسواد ، آموزش می داد . 👌در ذیل در مورد نماز خواندن در مناطق قطبی ، مطابق با روایات اهلبیت علیهم السلام ، توضیح داده ایم و تبیین کرده ایم که روایات اهلبیت علیهم السلام ، تکلیف همه چیز را روشن کرده اند ، اما نو اخباریون معاصر بیسواد ، از این روایات چیزی نمی فهمند و جز ضربه زدن به مکتب ، چیزی بلد نیستند ،خداوند شرشان را از سر همگان کم کند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2218 👌یا این نواخباریون بی سواد ، پرچم مخالفت با انقلاب اسلامی ایران را بلند کرده اند و یک روایت را در عدم مشروعیت قیام قبل از ظهور دیده اند ، اما دهها آیه و روایت در مشروعیت قیام را ندیده اند و تفسیر و تبیین روایات ممنوعیت را بلد نیستند ، آنگاه مدعی اخباری گری و فهم روایات هستند ، در ذیل در این رابطه نیز توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌺فرا رسیدن ایام میلاد مبارک امام زمان علیه السلام را تبریک می گوییم . ❕ویژه نامه مهدویت ؛ 👌پاسخ به بیش از0⃣2⃣1⃣ پرسش و شبهه از تازه ترین و به روز ترین شبهات و سوالات پیرامون امام زمان علیه السلام . ❕مجموعه ای کم نظیر برای اطلاع از تازه ترین شبهات مهدویت در کانال پرسمان اعتقادی ؛ 👇
💠کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند . 🔰ویژه نامه مهدویت ؛ 1⃣برخی اشکال می کنند که از کجا بدانیم چهار نائب امام زمان در غیبت صغری به دروغ ادعای نیابت از ایشان را نکرده اند و مردم را گمراه کردند مانند افراد متعدد دیگری که به دروغ ادعای نیابت ایشان را داشتند ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2569 2⃣امام زمان چه روزی ظهور می کند❕آیا با توجه به شعر معروف شاید این جمعه بیاید شاید باید بگوییم روز ظهور جمعه است❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2571 3⃣آیا نزول عیسی و نماز خواندن او پشت سر امام عصر در کتب معتبر آمده است یا از مطالب بی سندی است که به اشتباه بین مردم مطرح شده است❕❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2572 4⃣آیا در روایات معتبری آمده است که امام عسکری فرزندش حجه بن الحسن را به عنوان امام معرفی کرده باشد❓ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2573 5⃣چگونه امام علی رسید ❓و آیا واقعا دو بوده است❕❕آیا هم اکنون آن شمشیر دست امام زمان است ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2574 6⃣خداوند در قرآن کریم به تا روز قیامت مهلت داده اند و با توجه به روایات معصوم ع شیطان توسط امام زمان ع خواهد شد لطفا در این مورد توضیحاتی بفرمایید ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2575 7⃣❔این که متعلق به پیامبر است ، یک شنبه متعلق به امام علی ، دوشنبه به حسنین تا جمعه که متعلق به امام زمان است از کجا آمده در کجا دارد ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2576 8⃣آیا اعتقاد به در تناقض با آیات قرآنی که میگوید ای پیامبر درباره ساعت قیامت از تو سوال میکنند بگو علم آن در نزد خداست و ناگهانی صورت می گیرد و آیاتی که سخن از میکنند و یکجا هم پیامبر ص حدیث دارد قیامت به پا نمیشود تا فردی که هم نام من است ظهور کند . ❔اول با توجه به اینکه امام زمان ۲۰۰ سال بعد از پیامبر ص به دنیا آمدند پس مردم زمان پیامبر ص میدانستند که قیامتی نیست تا ۱۲ امام به دنیا آید و امروز هم ما میتوانیم بگوییم قیامتی حداقل تا ۵۰ سال دیگر نخواهد بود چون امام زمان ظهور نماید حداقل گفته شده ۵۰ سال درجهان حکومت می نماید و شاید هم بیشتر .پس این آیات که میفرماید شاید همین فردا قیامت باشد در تضاد با روایت های است❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2577 9⃣می گویید امام زمان به خاطر آن غائب شد چون مردمان قصد کشتن او را داشتند و خداوند جهت حفظ او ایشان را به غیبت برد ❕آیا خداوند نمی توانست بدون نیاز به غیبت کردن امام ، جان ایشان را حفظ کند ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2578 🔟پرسشی پیرامون ❔اگر به بخش دوم این دعا توجه شود آن خلاف احتیاط است آنجا که گوید : « يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ » یعنی ای محمد و ای علی مرا کفایت کنید که شما دو بزرگوار مرا کافی هستید . حال این است که هستید یعنی چه ؟ یعنی دیگر معاذا بالله به خدا هم نیست؟ ❕آیا این را بعدها غالیان و به دعا افزوده اند ؟ و اصلا این به دعا سند و معتبری دارد یا نه ❕متن آن با کتاب خدا در است که قرآن بارها با تأکید می گوید: « حسبنا الله و نعم الوکیل »سوره آل عمران ، آیه 173 و نیز با 36 تا 38 در سوره زمر در تعارض آشکاری است که در ضمن آن با استفهام تقریری می پرسد: «الیس الله بکاف عبده؟!/ مگر خدا پرستنده اش را کفایت نمی کند؟ این دعا از پیامبر یا امام معصوم هم نشده است. روایت هم نیست بلکه یک . 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2585